Jammer van de 480 inderdaad, maar de zoektocht naar een opvolger is wel erg leuk. En omdat de 480 wel gewoon rijdt nog, kan ik daar de tijd voor nemen. Het kan snel gaan, het kan ook zomaar een paar maanden duren. Ik zie hier in elk geval al een heleboel leuks voorbij komen, het lijkt wel een snoepwinkel! Fantastisch, hoeveel leuks er te koop staat hè? Ik zit alleen bij het scrollen al te stuiteren op m’n stoel van ethousiasme. Super bedankt allemaal, keep it up!
Voor ik op alle voorgestelde auto’s ga reageren, eerst nog een nadere duiding van mijn criterium ’een tikje eigenwijs qua design of techniek’. Ik voel soms de behoefte om met uitsterven bedreigde stukken techniek nog een keer te ervaren voor ze er alleen nog zijn als gekoesterde klassieker. Daarbij hecht ik nogal wat aan nostalgische gevoelens van ‘das war einmal’. Een BMW met ongeblazen zes-in-lijn, een Volvo met 5-cilinder, een Citroën op hydropneumatiek, een Mazda met rotatiemotor, Subaru met stijlloze ramen en boxerblok, Ferrari met hoogtoerige V12. Karakter. Daar hou ik van, hoewel veel van die dingen met mijn huidige budget en jaarkilometrage buiten bereik liggen. Dat bedoel ik met ‘technisch eigenwijs’. Qua design is dat moeilijker uit te leggen. Ik neig naar ‘stijlvol-sportief’. Eigenlijk waren mijn drie vorige auto’s allemaal uit die categorie (Mini Cooper, Fiat Grande Punto en Volvo 480). Maar daarvan merk ik dat de ‘lol’ er snel vanaf gaat naarmate je ze vaker ziet, als het design niet meer als iets bijzonders ervaren wordt. De Mini kocht ik eind 2003, toen zwaaiden Mini-rijders nog naar elkaar. Sindsdien zijn het rijdende marketing-dingen geworden. Fiat Grande Punto idem: die kocht ik als ‘B-segment Maserati’, nog geen jaar later kwam de 1.3 JTD met belastingvoordeel. Plots stonden ze op elke straathoek… Doet niks af aan de auto zelf of diens design, wel aan de beleving daarvan.
@ TYN
De Xantia in Duitsland is een goede tip, zoiets zoek ik inderdaad. Hoewel het me een avontuur lijkt om een auto te importeren, kijk ik liever eerst even in Nederland of er zich iets moois aandient op Xantia-vlak. Enting in Zwartsluis schijn geregeld mooie Xantia’s te hebben, al heeft ‘ie er momenteel maar één en dat is een 1.8. Maar je hebt gelijk: zo’n Duitse advertentie is stukken beter dan een Franse. Overigens zoek ik een 2.0 omdat die net wat meer reserve heeft (vind ik fijn) en omdat ik in verschillende reviews lees dat mensen die de stap van een 1.8 naar een 2.0 hebben gemaakt, dat ook werkelijk als een hele vooruitgang ervaren.
BMW 318i: leuk, maar eigenlijk wil je zo’n auto met een zescilinder. En die zijn te duur in gebruik.
Xsara: niet ‘speciaal’ genoeg: een Citroën hoort op hydropneumatiek te staan (vind ik).
Cougar: Qua segment de spijker op z’n kop (ik heb iets met grote coupés), maar met zo’n Cougar heb ik dan weer geen klik. Vraag me niet om dat uit te leggen, is gewoon zo.
Accord: mooi model, schijnt bovendien fantastisch te rijden. Maar qua gewicht net te zwaar. En verder niet heel speciaal (zie boven).
Mercedes C Sportcoupé: die had ik ook al bedacht. Lekker eigenwijs ding! Wel prijzig nog qua aanschaf, en dorstig (opgave 1:10,6).
Galant: mooi model (dat neusje!), maar verder niet heel speciaal (zie Accord).
Astra Coupé: had ik ook al aan gedacht. Vind de kont van dit model echter niet mooi, te veel sedan.
406 Coupé: plaatje van een auto, maar… bij mij in de buurt staan er al twee van. Bovendien net een tikje te zwaar.
Rover 620: iets teveel stijl, te weinig sportiviteit.
Audi 90: leuk ja, maar te oud voor mijn gebruikseisen.
C5: dan liever een Xantia, die vind ik mooier en je ziet ze veel minder.
Lybra: zie Rover. Bovendien liever geen wagon (om nou twee stationwagons te hebben staan thuis…)
@Barri:
Iets wat ik al gehad heb, koop ik liever niet nog eens. Gewoon omdat ik vind dat het leven te kort is om twee keer tijd in dezelfde auto te steken. De Alfa 145 is wat oud inmiddels, een GT zou ik erg graag hebben, maar die zijn te duur nog. Bovendien zit ik daar met de motorkeuze: een 1.8 is nogal licht, de 2.0 JTS staat slecht bekend en de V6 is te duur in gebruik. Grote coupés zijn erg leuk, maar zitten qua gewicht en verbruik tegen of over het maximale vaak. Maar als ze te vinden zijn binnen de gestelde criteria, kom maar door!
@ Niels:
Een Paseo stond op mijn shortlist ten tijde van de 480-keuze. Hij werd het niet, mede vanwege dat lilla interieur. Maar: ik hou hem er toch weer op, al is het exemplaar dat jij vond te ervaren (km-stand) en mis ik de originele velgen.
De Civic Coupé van 2001-2003 is wel een leuk ding ja, erg zuinig ook. Een beetje suf qua uitstraling, maar zeker een goede optie. De ES is nog luxer dan de LS en ongeveer even duur.
Saab: leuk ding ook. Toch mis ik de klik met dit model, weet niet goed waarom. Hij past zeker in het ‘stijlvol-sportief’-hokje en eigenwijs zijn ze ook.
@ Gewoon Dirk
Saab Cabrio: daar word ik warmer van dan van de hatchback. Maar hoe goed zijn ze? Ik lees wel eens dat ze als een malle torderen. Twijfel een beetje. En zwart is niet mijn ‘kleur’. RHD lijkt me niet handig, ik moet dagelijks een parkeergarage in. Daar zijn knijpertjes voor, maar je loopt vast tegen meer ongemakken aan (?).
Alfa GT: wat een plaatje hè… maar, zie boven.
Alfa GTV: wat een plaatje hè… die neus… Door de sterke wigvorm lijken de achterwielen wat klein, maar…. die neus… och, wat een leuk ding! Weet iemand hoe het met de betrouwbaarheid en onderdelenvoorziening zit? Of ben ik knettergek en loop ik hier net zo hard op leeg als op een 480? Iets zegt me van wel namelijk…
C4 Coupé: eigenwijs ding qua ontwerp (spatlappen mogen er wel af van mij). Goeie uitvoering ook! Maar toch… liever een hydropneumaat.
Cougar: al besproken (volgens mij hetzelfde exemplaar zelfs…. grappig).
406 Coupé: idem
Paseo Cabrio: kijk, da’s bijzonder. Nooit in NL geleverd namelijk. En dat kenteken… op mijn Fiat zat 91-ZD-BT… zelfde serie! Open rijden, weegt niks, verbruikt weinig, is betrouwbaar… leuk! Zou je nog onderdelen (kap?) kunnen krijgen hiervoor?
MX-3: iets te weinig stijl, neigt heel snel naar een petjes-auto. Hoewel deze er netjes bij staat. En eigenlijk moet je ’m hebben met ’s werelds kleinste V6, van die reclame met de springende kaboutertjes (dat was deze toch, de 1.8 V6)?
Hyundai Coupé: no thanks. Niet qua kleur, niet qua model. Lijkt wel gesmolten aan de voorkant. Het model erna is véél beter gelukt.
@ @PM:
323F: deze heeft echt teveel gelopen. Motorisch kan dat misschien best, maar de rest van de auto heeft er dan net zoveel op zitten (bak, lagers, etc.).
LPG kan, maar dat bouw ik dan liever zelf in (tenminste, laat ik doen). Dan heb je in elk geval garantie op het systeem, zit er geen verborgen motorschade (kleppenslijtage die niet meer te stellen is bijvoorbeeld) en is de km-stand bij aanschaf doorgaans veel lager. Een motor die het goed op LPG doet is dus een pré, dan kan ik (als na een jaar op benzine blijkt dat het echt een auto is waar ik verder mee wil), altijd nog LPG in laten bouwen.
De Alfa GT met het 2.0 JTS-blok laat ik staan. Heb jij ervaring met de 1.8 TS (qua prestaties en reserves)? Wat doet het roestspook met deze auto?