Internationale verkoopcijfers

Ik wil niet veel zeggen, maar op elke andere markt scoort Volkswagen niet beter of slechter dan andere merken, dus daar komen die aantallen die ze naar nummer 1 brengen ook niet vandaan. Als de Duitse markt nu opeens (nog meer) inklapt, dan is Renault de grootste.
 
Ja, en als de Franse markt inklapt dan niet meer. Het gaat hier om cijfers (feiten) niet om wat er allemaal zou kunnen.
 
gearhead zei:
En toen kwamen er wederom "ja maar" reacties :T

Ik neem aan dat je het niet over mijn reactie hebt, waarin ik weerleg dat VW per se de grootste is vanwege de grootste thuismarkt. Daaruit kun je eerder opmaken dat VW de zaakjes beter voor elkaar heeft dan Renault en Fiat. Jouw reacties kunnen trouwens wel een inhoudelijke oppepper gebruiken :T
 
Gaat niet over jouw reactie. Dus die opmerking over die oppepper kan ook weg? Of staan mijn postings je niet aan? Er zit een knop op hè? :T
 
Mach1 zei:
Ja, en als de Franse markt inklapt dan niet meer. Het gaat hier om cijfers (feiten) niet om wat er allemaal zou kunnen.

Dan hoef je ook niet elke keer trots te melden dat je favoriete merkje weer op plaats 1 staat, en daarmee dit hele topic te vervuilen.
 
Zelfs met een ingestorte Duitse automarkt en redelijk stabiel blijvende Franse markt is VW nog met afstand de grootste in Europa (EU25 + EFTA):

1. Volkswagen 153.851
2. Renault 120.886
3. Opel/Vauxhall 115.311
4. Ford 103.058
5. Peugeot 101.277
6. Citroën 86.124
7. Fiat 80.166
 
autointernationaal zei:
Andere merken waarvoor het verkooptechnisch momenteel afzien is in Europa, zijn Honda, Chevrolet en Suzuki.

Wát een slechte autosite, dat autointernationaal.nl zeg. Ook al posten ze veel nieuwsberichten (in tegenstelling tot Autoweek...). Ze staan altijd vol fouten.
Eerder hadden ze namelijk gepost:

Chevrolet op winst in Europa 08-07-2010 14:38


In het eerste halfjaar van 2010 heeft Chevrolet in Europa 232.417 auto’s verkocht. Dit is een toename van 16.401 auto’s (oftewel een plus van 8 procent) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel steeg daardoor met 0,14 procent naar 2,4procent. Ook in Nederland deed Chevrolet het uitstekend, met een verkoopstijging van 49 procent.
Chevrolet noemt de verkooptoename van haar modellen in Nederland "buitengewoon". Het van oorsprong Amerikaanse automerk (dat nu vooral Zuid Koreaanse producten verkoopt) wist in de eerste helft van 2010 in totaal 3.166 auto’s aan de man te brengen; vorig jaar eindigde de teller bij 2.025 exemplaren. De winst is vooral te danken aan de Spark, die 1.393 keer over de toonbank ging. Ook de Cruze en zelfs de op zijn laatste benen lopende Aveo werden beter verkocht.
Over de ontwikkelingen op Europees niveau merkt Wayne Brannon, die aan het hoofd staat van Chevrolet on onze markregio, op: "Steeds meer consumenten in Europa raken bekend met ons nieuwe modelprogramma: kleine, compacte en middelgrote auto’s die er fantastisch uitzien tegen zeer redelijke prijzen. In 2011 zullen wij zeven nieuwe modellen uitbrengen en ons leveringsprogramma zal tweederde van de markt bestrijken in plaats van 40 procent nu". Zo lanceert het merk de Volt, een gelifte Captiva, de Orlando en een nieuwe generatie Aveo.
Ronald Dubbelman, algemeen directeur van de Nederlandse importeur: “Wij hebben het verkoopmomentum, vooral dankzij de Cruze en de Spark in ons land behoorlijk te pakken. Wij verkochten ruim 1.000 auto’s meer, oftewel een winst van maar liefst 49 procent. Voeg daar de komst van de onder meer de Spark BiFuel, waarvoor geen wegenbelasting verschuldigd is, aan toe en het mag duidelijk zijn dat onze verkoopverwachtingen voor de korte termijn hooggespannen zijn. Ook omdat wij nu een serieuze speler zijn geworden in de zakelijke markt”.
In Spanje nam de afzet met 55 procent toe, in Denemarken met 415 procent, in Frankrijk met 23 procent, in Griekenland met 52 procent, in Turkije met 30 procent en in Portugal met 88 procent. De sterke stijging kan deels worden verklaard door de belabberde gang van zaken in 2009. Vorig jaar zag Chevrolet de verkopen op 425.874 exemplaren eindigen. Daarmee zat het resultaat onder het niveau van 2007, toen ’s werelds belangrijkste General Motors label 457.224 auto’s afleverde. In 2004 verkocht het merk 251.121 voertuigen, het jaar daarna 295.247 stuks. In 2006 leverde het merk 341.737 stuks af. Chevrolet wist in recordjaar 2008 exact 506.433 kopers te vinden.
 
Lees je post van 21:47u eens terug. Ik ga hier verder geen tijd insteken dus reageren is niet nodig.
 
[size=large]Europese autoverkopen: Astra zit Golf op de hielen[/size]

m1cyk4ubh0le_800.jpg


De Volkswagen Golf blijft de bestverkochte auto van Europa, maar de Opel Corsa en de Volkswagen Polo komen in de buurt.
De Volkswagen Golf was ook in juni de bestverkochte auto van Europa. Volkswagen wist 46.235 exemplaren te slijten. Dat was wel 25,3 procent minder dan in juni vorig jaar. Op de tweede plaats vinden we de gefacelifte Opel Corsa. Het merk uit Rüsselsheim verkocht 37.984 stuks, een stijging van 10,3 procent ten opzichte van vorig jaar.
De echte stijgers vinden we op de plaatsen drie en vier. De bronzen plak is voor de Volkswagen Polo. De teller bleef in Wolfsburg op 36.721 steken, een stijging van maar liefst 72,3 procent ten opzichte van juni 2009. Nummer vier is de nieuwe Opel Astra, die door een stijging van 18,8 procent eindigt op 33.927 stuks. Verheugend voor Opel is dat het gamma nog niet compleet is, en dat de afzet met de komst van de Sports Tourer nog wel eens verder zou kunnen stijgen.

Fiesta
Nummer vijf is de Clio, die een plus van 1,4 procent liet noteren en eindigde op 33.357 exemplaren. Het nieuwe is van de Ford Fiesta af en dat bleek uit de cijfers. De voormalige nummer één uit de Europese verkoopstatistieken noteerde 33.312 orders, een daling van 24,0 procent. De zevende stek is voor de Peugeot 207: 29.870 stuks, een daling van 19,5 procent. Op acht vinden we ook een Fransman: de Renault Mégane (28.292, +18,8 procent). Nummer negen is de Fiat Punto (24.262, -25,5 procent) en de Citroën C3 completeert de top tien. Dankzij een stijging van 44,8 procent verkocht het Franse merk 23.062 C3’s.
De verkoopdalingen zijn voor een belangrijk deel te wijten aan het wegvallen van de slooppremie op de belangrijke Duitse markt. Maar ook in Italië zitten de verkopen in het slop.

autoweek.nl
 
[size=medium]Israël, januari – juni 2010[/size]

In het eerste halfjaar van 2010 zijn er in Israël 103.936 auto's verkocht, een stijging van 33% ten opzichte van H1/2009. Vooral Japanse en Koreaanse merken zijn populair.

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


1. Mazda 16.007
2. Hyundai 15.022
3. Toyota 10.243
4. Suzuki 5.995
5. Volkswagen 5.058
6. Chevrolet 5.051
7. Ford 4.585
8. Honda 4.392
9. Renault 4.369
10. Mitsubishi 4.210
11. Kia 3.835
12. Nissan 3.659
13. Skoda 3.099
14. Daihatsu 2.793
15. Peugeot 2.649
16. Citroën 2.445
17. Subaru 2.262
18. Fiat 1.409
19. Seat 1.145
20. Isuzu 788
21. Audi 781
22. Volvo 640
23. BMW 610
24. Chrysler/Jeep/Dodge 609
25. Buick 603
26. Mercedes-Benz 498
27. Lexus 280
28. Alfa Romeo 272
29. SsangYong 150
30. Opel 140
31. Land Rover 136
32. Ferrari 54
33. Jaguar 40
34. Mini 36
35. Porsche 35
36. Cadillac 26
37. Infiniti 7
38. DFM (Dongfeng) 6
39. Chery 5
40. Lada 1

Top 5 B-segment
1. Mazda2
2. Hyundai i20
3. Suzuki Swift
4. SEAT Ibiza
5. Skoda Fabia

Top 5 C-segment
1. Mazda3
2. Toyota Corolla
3. Chevrolet Cruze
4. Hyundai i30
5. Skoda Octavia

Top 5 D-segment
1. Mazda6
2. Ford Mondeo
3. Subaru Legacy
4. Honda Accord
5. Toyota Avensis

Top 5 SUV
1. Hyundai Tucson
2. Toyota RAV4
3. Suzuki Grand Vitara
4. Nissan Qashqai
5. Subaru Forester

Bron: https://es.autoblog.com/2010/07/24/ventas-enero-junio-2010-israel/
 
[size=medium]Japan, juni 2010[/size]

crsm0000000000.jpg

Toyota Allion en Premio: in 2001 geïntroduceerde opvolger van de langlopende Carina resp. Corona. In 2007 verscheen de tweede generatie Allion/Premio (zie foto).

Top 40 merken
1. Toyota 130.224
2. Honda 55.767
3. Nissan 48.411
4. Daihatsu 42.149
5. Suzuki 39.759
6. Mazda 17.126
7. Mitsubishi 11.589
8. Subaru 9.394
9. Volkswagen 5.630
10. BMW 3.458
11. Mercedes-Benz 3.426
12. Lexus 2.151
13. Audi 2.026
14. Mini 1.262
15. Volvo 856
16. Fiat 658
17. Peugeot 573
18. Citroën 314
19. Ford 291
20. Porsche 261
21. Renault 221
22. Jeep 213
23. Alfa Romeo 159
24. Jaguar 151
25. Smart 139
26. Land Rover 94
27. Cadillac 82
28. Chrysler 78
29. Dodge 75
30. Chevrolet 61
31. Ferrari 61
32. Hyundai 27
33. Maserati 26
34. Lotus 24
35. Hummer 19
36. Alpina 12
37. Aston Martin 12
38. Lancia 10
39. Bentley 9
40. Lamborghini 8

Modellen Top 30
1. Toyota Prius 31.876
2. Honda Fit 15.955
3. Toyota Vitz 11.625
4. Toyota Corolla 10.723
5. Nissan Serena 8.153
6. Honda Stepwagon 7.601
7. Toyota Passo 7.275
8. Honda Freed 7.050
9. Toyota Voxy 6.663
10. Mazda Demio 6.019
11. Toyota Noah 5.828
12. Nissan Note 5.639
13. Toyota Wish 5.491
14. Toyota Vellfire 4.920
15. Nissan Juke 4.725
16. Nissan Cube 4.401
17. Toyota Ractis 4.249
18. Toyota Estima 4.014
19. Nissan Tiida 3.985
20. Suzuki Swift 3.815
21. Honda Insight 3.726
22. Honda CR-Z 3.714
23. Toyota Crown 3.611
24. Toyota Allion 3.389
25. Nissan March 3.146
26. Toyota Alphard 3.124
27. Toyota Mark X 3.009
28. Toyota Premio 2.865
29. Toyota Vanguard 2.693
30. Toyota Sienta 2.676

Importmodellen Top 15 (januari - juni)
1. Volkswagen Golf 15.462
2. Volkswagen Polo 6.142
3. Mercedes-Benz E-klass 5.613
4. Mini Mini 5.480
5. BMW 3-serie 5.356
6. Mercedes-Benz C-klasse 4.495
7. Audi A4 2.943
8. BMW 1-serie 2.837
9. Audi A3 2.529
10. BMW 5-serie 2.438
11. Fiat 500 1.974
12. Mercedes-Benz B-klasse 1.722
13. Peugeot 207 1.596
14. Volvo V50 1.293
15. Volvo V70 1.136

Bronnen: https://es.autoblog.com/2010/07/25/ventas-junio-2010-japon/ & https://www.carview.co.jp/magazine/market_watch/2010/07/641/1/
 
[size=large]Toyota ziet verkoopcijfers stijgen[/size]

TOKIO - Toyota heeft ondanks alle terugroepacties de verkopen in de eerste helft van dit jaar wereldwijd met 16,9 procent zien toenemen.
Dat heeft het Japanse concern dinsdag bekendgemaakt. In totaal verkocht het bedrijf 4,1 miljoen auto's.
Nissan verkocht tussen januari en juni ruim twee miljoen auto's wereldwijd, 29,8 procent meer dan een jaar eerder.

nu.nl
 
Mach1 zei:
[size=large]Toyota ziet verkoopcijfers stijgen[/size]

TOKIO - Toyota heeft ondanks alle terugroepacties de verkopen in de eerste helft van dit jaar wereldwijd met 16,9 procent zien toenemen.
Dat heeft het Japanse concern dinsdag bekendgemaakt. In totaal verkocht het bedrijf 4,1 miljoen auto's.
Nissan verkocht tussen januari en juni ruim twee miljoen auto's wereldwijd, 29,8 procent meer dan een jaar eerder.

nu.nl


Nissan verkoopt wereldwijd erg goed.
Nissan UK, Spanje en Duitsland gaan zelfs als een tierelier!
 
rickm zei:
Mach1 zei:
[size=large]Toyota ziet verkoopcijfers stijgen[/size]

TOKIO - Toyota heeft ondanks alle terugroepacties de verkopen in de eerste helft van dit jaar wereldwijd met 16,9 procent zien toenemen.
Dat heeft het Japanse concern dinsdag bekendgemaakt. In totaal verkocht het bedrijf 4,1 miljoen auto's.
Nissan verkocht tussen januari en juni ruim twee miljoen auto's wereldwijd, 29,8 procent meer dan een jaar eerder.

nu.nl


Nissan verkoopt wereldwijd erg goed.
Nissan UK, Spanje en Duitsland gaan zelfs als een tierelier!

Mag ook eindelijk wel, want zo florissant ging het niet bij Nissan!
 
[size=large]Audi op koers om BMW in te halen[/size]

MÜNCHEN - Het zogenoemde 'premiumsegment', de markt voor de duurdere luxe auto's, werd jarenlang gedomineerd door BMW en Mercedes. De autoreuzen uit Zuid-Duitsland voelen nu echter de hete adem van Audi, de snelstgroeiende van de drie, in de nek.

Audi stelt alles in het werk om BMW binnen vijf jaar van de troon te stoten als grootste autofabrikant in het exclusievere segment.

''In 2015 willen wij hier een leidende positie hebben. En niet alleen wat verkoopaantallen betreft. Wij zullen ook laten zien dat Audi het succesvolste luxemerk is in termen van het voeren van een perfect modellengamma, op het gebied van vooruitgang, innovatie en moderniteit'', aldus Auditopman Rupert Stadler tijdens de wereldpremière van de nieuwe A7 Sportback in de Pinakothek der Moderne, het museum voor moderne kunst in München.

Verkopen
Stadler verwacht dit jaar wereldwijd meer dan 1 miljoen auto's te verkopen. In 2015 moeten de totale verkopen uitkomen op 1,5 miljoen stuks. ''Of iets meer. Meer dan veertig modellen zullen deze groei ondersteunen, waaronder de A1, de opvolger van de A6, de A7, de nieuwe A8, en er komt een Q3, een kleine SUV die ideaal is voor in de stad'', aldus de Audibaas.
Stadler verwacht veel van de bijna vijf meter lange A7, een elegant gelijnde vierdeurs coupé die het gat vult tussen de A6 en het topmodel, de A8. Ook de nieuwe kleine, maar luxe stadsauto A1 gaat het volgens hem goed doen. ''Het interieur voelt aan alsof je in een A8 zit.''

Concurrentie
Maar de concurrentie zit niet stil. De aartsrivalen BMW en Mercedes houden het merk met de vier ringen uit Ingolstadt nauwlettend in de gaten. Dat bleek onlangs ook uit de mededeling van BMW, vlak voor de officiële presentatie van de Audi A7, dat het concern een Gran Coupé (een rechtstreekse concurrent van de A7) in productie gaan nemen.
Toeval of een slimme marketingzet? ''Zij zeggen dat ze een Gran Coupé gaan produceren, wij lanceren hem nu en in september komt die op de markt. Wij hebben een kleine Vorsprung'', grinnikt Stadler.

Mercedes
Over het afgelopen halfjaar lukte het Audi net niet om rivaal Mercedes, de nummer twee onder de luxe Duitse autofabrikanten, voorbij te streven. Audi verkocht 554.950 auto's, een groei van 19,1 procent.
Mercedes zag de verkopen in de eerste helft van 2010 met 15 procent stijgen tot 556.700 stuks, 1750 meer dan Audi. BMW bleef op afstand 's werelds grootste fabrikant van luxeauto's met 696.026 verkopen in de eerste zes maanden van het jaar.

China
In China, tegenwoordig de grootste automarkt ter wereld waar de duurdere merken momenteel in ongekende aantallen verkocht worden, wist Audi zijn gevestigde aartsrivalen wel in te halen. In de eerste helft van dit jaar schoten de verkopen met 64 procent omhoog tot 109.887 stuks.
Mercedes moest het doen met 60.500 stuks, hoewel dat wel een groei betekent van 120 procent. BMW verdubbelde de verkopen in China tot 75.615 auto's.
Stadler: ''We zitten al twintig jaar in China en zijn daar erg actief.'' Opmerkelijk genoeg bouwt Audi voor de Chinese markt de A4 en A6 in verlengde uitvoering. Dat gebeurt in China zelf. ''Rijke mensen geven daar graag geld aan uit. De mensen die een A6 kopen, kunnen zich ook een chauffeur veroorloven. Ze rijden nooit zelf'', aldus de topman.

nu.nl
 
Geef Audi goede kansen om BMW qua verkochte aantallen te achterhalen.
Er is één beer op de weg - de BMW 3 serie!!
Daarvan worden er jaar in jaar uit onwaarschijnlijke hoeveelheden verkocht.
Ik geloof 350.000 of 400.000 stuks.
VB: De 3 staat op zijn gemakje in de top tien in (uiteraard) Duitsland, maar ook de UK en België.
En dan hebben we het nog niet gehad over de ROW
 
Nu.nl zei:
In China, tegenwoordig de grootste automarkt ter wereld waar de duurdere merken momenteel in ongekende aantallen verkocht worden, wist Audi zijn gevestigde aartsrivalen wel in te halen.

Onzin, Audi is al sinds jaar en dag groter in China, BMW en zeker Mercedes-Benz zijn veel later tot de Chinese markt toegetreden.
 
rickm zei:
Nissan verkoopt wereldwijd erg goed.
Nissan UK, Spanje en Duitsland gaan zelfs als een tierelier!

Het is ze gegunt!
Het gaat inderdaad erg lekker, en dat komt met name door de Qashqai. Toch wel knap om zoveel groei in Europa te krijgen door slechts één auto.
Natuurlijk komen de Juke (al 15.000 orders op 19 juli) en de Micra (al 10.000 orders in Japan alleen) daar ook nog bij.
Bovendien komt er een nieuwe 'Almera' en een nieuwe Note + nog een kleine sportauto.

Over Audi. Dat gaat ze misschien wel lukken, ze worden namelijk steeds populairder, vooral als zakenauto's. Maar inderdaad, de 3-serie is nog steeds erg populair en volgend jaar komt de nieuwe, daar komt bij dat ook de 1-serie volgend jaar wordt opgevolgd.
Dat BMW zoveel meer verkoopt dat MB en Audi snap ik niet, naast de 3-serie en de nieuwe 5-serie vind ik ze geen interessante auto's maken.
 
Voor alle number crunchers en automotive goeroes onder de forummers die zich tevens afvragen of de banken-/economische dip al dan niet voorbij is:

Juli '10 verkopen in Japan: + 15%
Juli '10 verkopen in China: + 15,4%

Voor de volledigheid ~ het gaat over de AUTOverkoop ;-)
 
[size=large]Autoverkoop Frankijk, Italië, Spanje ingezakt[/size]

PARIJS/MILAAN - De autoverkopen in Spanje, Frankrijk en Italië zijn in de maand juli van dit jaar fors gedaald ten opzichte van diezelfde maand in 2009.

Dit blijkt uit cijfers die maandag in de drie landen zijn gepubliceerd. De daling houdt verband met het aflopen van overheidsmaatregelen om de verkopen te stimuleren.
In Italië werden in juli 26 procent minder auto's verkocht dan een jaar eerder. Voor autodealers was de daling aanleiding de regering opnieuw om steun te vragen.

Afname
In Spanje lag de verkoop van nieuwe auto's in juli 24,1 procent lager dan een jaar eerder. Toch was de daling maar half zo groot als de Spaanse vereniging van autoproducenten Anfac had verwacht. Die had vorige week een afname van 50 procent voorspeld.
In Frankrijk werden in juli 12,9 procent minder auto's verkocht dan een jaar eerder. Wordt het aantal werkdagen in deze maand meegenomenn bij de vergelijking, dan was de daling 8,7 procent.

nu.nl
 
De daling in Frankrijk en Spanje gister voorbij zien komen - einde van de overheidssteun per 1 juli is de oorzaak. Daling ijlt nog wel een paar maanden na.
 
Dat BMW zoveel meer verkoopt dat MB en Audi snap ik niet, naast de 3-serie en de nieuwe 5-serie vind ik ze geen interessante auto's maken.

Mercedes is een stuk duurder en audi is in de rest van de wereld nog steeds niks hoger dan een vw of toyota. BMW is begeerlijker vanwege het imago.

Voor autodealers was de daling aanleiding de regering opnieuw om steun te vragen.

Steun vragen? Met welk doel? Dat de overheid voortaan auto's moet subsidieren en ter compensatie meer belasting moet heffen? Gewoon lekker de markt zijn werk laten doen.
 
Quote
Voor autodealers was de daling aanleiding de regering opnieuw om steun te vragen.



Werkelijk?? Ach wat zielig, die autodealers. Die hebben natuurlijk ook een gezinnetje, een (te) hoge maandlast, een wrede importeur, een (te dure) scharrel, rommelen zwart, moeten alimentatie en/of schoolgeld betalen en willen 4x per jaar op vakantie.

Daarnaast rijdt iedere dealert natuurlijk in het dikste wat het merk te bieden heeft. En dat is tegenwoordig nogal wat. De buitenwacht ziet ze rijden en denkt, 'zo, die kerel is een succesverhaal!!' Maar onder tussen kan die goeie man de lasten niet dragen. Is ie op basis van de harde werkelijkheid eigenlijk veroordeelt tot een appartementje 3 hoog achter of een Vinex 12 onder-een-kapper. Nix ten nadele van die woningen overigens - woon zelf in een kartonnen doos.

Vervolgens wordt de overheid gevraagd een soort "bail-out" in autoboerenland te doen, en mag de belastingbetaler ook die sector (na de bankiers) subsidieren.

Rare wereld.
 
Dit zijn de juli-cijfers voor de VS:

2rddcfm.jpg

Code:
En dit is de top-10 personenauto's:

 	 July 2010	 			 		7 mos. 2010
1	Toyota Camry		35,058	 	Toyota Camry		189,297
2	Toyota Corolla/Matrix	27,345	 	Honda Accord		186,356
3	Honda Accord		25,386	 	Toyota Corolla/Matrix	167,846
4	Honda Civic		23,231	 	Honda Civic		156,832
5	Chevrolet Malibu		20,458	 	Nissan Altima		130,390
6	Nissan Altima		18,275	 	Chevrolet Malibu		128,775
7	Hyundai Elantra		18,215	 	Ford Fusion		128,581
8	Hyundai Sonata		17,836	 	Hyundai Sonata		107,085
9	Ford Fusion		17,406	 	Ford Focus		105,200
10	Ford Focus		15,417	 	Chevrolet Impala		104,056

Top-10 lichte trucks (d.w.z. pick-ups en SUV's).
 	 July 2010	 	 				7 mos. 2010
1	Ford F series		50,449	 	Ford F series		290,794
2	Chevrolet Silverado	34,664	 	Chevrolet Silverado	201,446
3	Ram				20,138	 	Ford Escape		113,669
4	Honda CR-V		20,058	 	Honda CR-V		106,928
5	Toyota RAV4		15,979	 	Ram				105,007
6	Ford Escape		14,689	 	Toyota RAV4		  96,979
7	GMC Sierra		11,910	 	Chevrolet Equinox	  76,859
8	Nissan Rogue		10,963	 	Chrysler Town & Ctry	  69,020
9	Toyota Sienna		10,381	 	GMC Sierra		  67,518
10	Jeep Wrangler		10,043	 	Ford Edge			  65,369


Top-10 lichte modellen (dus personenauto's, pick-ups en SUV's). De Ford F150 is nog altijd de bestverkochte auto in de VS.

 	 July 2010	 	 				7 mos. 2010
1	Ford F series		50,449	 	Ford F series		290,794
2	Toyota Camry		35,058	 	Chevrolet Silverado	201,446
3	Chevrolet Silverado	34,664	 	Toyota Camry		189,297
4	Toyota Corolla/Matrix	27,345	 	Honda Accord		186,356
5	Honda Accord		25,386	 	Toyota Corolla/Matrix	167,846
6	Honda Civic		23,231	 	Honda Civic		156,832
7	Chevrolet Malibu		20,458	 	Nissan Altima		130,390
8	Ram				20,138	 	Chevrolet Malibu		128,775
9	Honda CR-V		20,058	 	Ford Fusion		128,581
10	Nissan Altima		18,275	 	Ford Escape		113,669
 
[size=medium]Zuid-Korea, juli 2010[/size]
[size=x-small](importmerken zoals Honda, Infiniti, Nissan, Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen zijn niet meegenomen)[/size]

• Kia K5 op één, verwijst Hyundai Sonata naar de tweede plaats
• Verschil tussen Hyundai en Kia nog kleiner: zonder bedrijfsauto's is Kia populairder
• Samsung valt wat terug
• Grootste stijger: Daewoo Veritas (+ 247,9% t.o.v. juni)
• Eerstvolgende modelintroducties: nieuwe Hyundai Avante en Daewoo Alpheon

1. Hyundai 49.055 (40,9%)
2. Kia 45.100 (37,6%)
3. Renault Samsung 12.620 (10,5%)
4. GM Daewoo 10.313 (8,6%)
5. SsangYong 2.738 (2,3%)

B_01692311.jpg


B_01692304.jpg


1. Kia K5 10.105
2. Hyundai Sonata 9.656
3. Hyundai Porter 9.164
4. Kia Morning 8.758
5. Hyundai Avante 7.576
6. Samsung SM5 6.838
7. Daewoo Matiz Creative 5.046
8. Hyundai Grand Starex 4.508
9. Kia Sportage R 4.245
10. Samsung SM3 4.220
11. Kia K7 4.005
12. Hyundai Tucson ix 3.713
13. Kia Forte 3.571
14. Kia Sorento R 3.167
15. Hyundai Santa Fe 3.105
16. Daewoo Lacetti Premiere 2.575
17. Kia Bongo 2.366
18. Hyundai Genesis 2.226
19. Hyundai Grandeur 2.114
20. Kia Carnival 2.036
21. Kia Soul 2.011
22. Kia Lotze 1.467
23. Hyundai Equus 1.290
24. Kia Pride 1.284
25. SsangYong Actyon Sports 1.271
26. Samsung SM7 1.184
27. Hyundai Veracruz 964
28. Hyundai i30 741
29. Kia Opirus 725
30. Daewoo Damas 702
31. Daewoo Winstorm 636
32. Daewoo Tosca 539
33. Hyundai Verna 517
34. Kia Mohave 510
35. Kia Carens 480
36. SsangYong Chairman W 409
37. Daewoo Labo 408
38. Samsung QM5 378
39. SsangYong Chairman H 316
40. SsangYong Rexton 270
41. Daewoo Veritas 254
42. Hyundai Genesis Coupé 248
43. Hyundai Click 230
44. SsangYong Actyon 168
45. SsangYong Kyron 154
46. Daewoo Gentra/Gentra X 153
47. SsangYong Rodius 150

Bron: https://www.bobaedream.co.kr/board/bulletin/view.php?code=national&No=193051&rtn=%2Fboard%2Fbulletin%2Flist.php%3Fcode%3Dnational

Hyundai: Avante = Elantra, Tucson ix = ix35, Grand Starex = H300/H-1, Veracruz = ix55, Verna = Accent, Click = Getz
Kia: K5 = Optima, Morning = Picanto, K7 = Cadenza, Lotze = Magentis, Pride = Rio, Mohave = Borrego
Daewoo: Matiz Creative = Chevrolet Spark, Lacetti Premiere = Chevrolet Cruze, Winstorm = Chevrolet Captiva/Opel Antara, Tosca = Chevrolet Epica, Gentra/Gentra X = Chevrolet Aveo sedan/hatchback, Veritas = Holden Statesman
Samsung: SM3 = Renault Fluence, SM5 = Renault Latitude, SM7 = gebaseerd op vorige Nissan Teana, QM5 = Renault Koleos[/quote]
 
Samsung: SM3 = Renault Fluence, SM5 = Renault Latitude, SM7 = gebaseerd op vorige Nissan Teana, QM5 = Renault Koleos[/quote][/quote]

Voor de SM liefhebbers onder ons:

Ondanks je toevoeging "Samsung valt wat terug": De Fluence (SM3) en de Latitude (SM5) gaan prima hoor.
 
Juli 2010, België:

Dit vind ik nu een mooie Top 10 ;-))
Merken:
https://www.autoscoops.be/nieuws/2010/tien-procent-meer-nieuwe-autos-ingeschreven-juli

# 1. Citroen (waarschijnlijk is België het enige land ter wereld waar het merk # 1 staat)

Modellen:
https://www.autoscoops.be/nieuws/2010/populairste-modellen-eerste-helft-2010

# 1. Megane (incl Scenic?)

SUV's:
https://www.autoscoops.be/nieuws/2010/verkoopcijfers-eerste-helft-2010-suvs-en-cross-overs

# 1. De Nissan QQ (net als Spanje en de UK)
Het kleinere Belgie heeft reeds 3x zoveel Duster's (Dacia) verkocht dan Nederland.
 
Bart81 zei:
Als je een nieuwsbericht of tekst overneemt, vermeld dan altijd de bron. Doe je dat niet, dan is er sprake van plagiaat.

Beste bijdehante Bartje,

Plagiaat = het overnemen van andermans werk en dat laten doorgaan voor eigen werk.

Het moge duidelijk zijn dat ik nergens suggereer dat ik al die verkoopcijfers zelf geturfd en opgeteld heb, dus plagiaat is niet aan de orde.

Bovendien staat in de tekst heel duidelijk wat de bron is - "Source: Automotive News Data Center" (derde regel onder de tabel). Daar hoef ik verder niets aan toe te voegen.
 
Beste Dennis,

het zijn mijn woorden niet hoor. Ik quote alleen maar de link die ik erbij plaats. De klacht over de definitie van plagiaat moet je dus bij AutoWeek neerleggen.


Ok, jou bron heeft als bron het Automotive News Datacenter. Het mooiste zou zijn als je een link plaatst naar je eigen bron, zodat anderen het totale plaatje en de context van deze cijfers erbij kunnen zoeken, maar dat kan ik je natuurlijk niet verplichten en dat wil ik niet. Ik ben geen moderator, sorry dus als ik belerend over ben gekomen op je. Het was maar een tip voor de toekomst, je post was voor de rest zeker een goede aanvulling en meer dan welkom in dit topic.

Ik krijg zelf ook altijd de cijfers en nieuwsupdates van Automotive News in mijn mailbox, maar had er nog niet over nagedacht om hier een linkje daar naartoe te plaatsen. Ze publiceren nl. ook die van Canada en Mexico.
 
Bart81 zei:
@Dennis_zw:

Forum Uitleg

Algemene tips
• Als je een nieuwsbericht of tekst overneemt, vermeld dan altijd de bron. Doe je dat niet, dan is er sprake van plagiaat.


In dit geval: www.autonews.com

Heel veel mensen doen dat niet, waaronder ik, en ik heb nog nooit gezien dat ze een bericht van mij, of van iemand anders hebben verwijderd. Vergeleken met grote fora is dit gewoon best wel amateuristisch.
 
LM. zei:
Vergeleken met grote fora is dit gewoon best wel amateuristisch.

Wat vind je precies amateuristisch?
  • Dat deze regel er is op dit forum alle fora? (Lijkt me niet)
  • Dat er op dit forum niet actiever opgetreden wordt tegen deze overtredingen van a) de forumregels en b) het auteursrecht? (Dan heb je gelijk)

Nogmaals, het is voor de lezers erg prettig om de bron van de informatie te kunnen terugvinden om bijvoorbeeld de betrouwbaarheid van de informatie te toetsen of om de context van de quote te bekijken. Dus mijzelf gaat het niet eens om het exact naleven van de regels of om het auteursrecht, maar ter ondersteuning van mijn punt wijs ik wel op de wettelijke eisen die ook op dit forum gelden.
 
Dit is gewoon een klein forum met slechte moderatoren die weinig opletten en ook weinig doen aan de 'regels'.
Wettelijk zal ik de eisen op dit forum ook niet noemen, meer een regel waar je je niet perse aan hoeft te houden.
Bovendien kan elke site wel een fout maken, of een site betrouwbaar is of niet doet er dan niet toe. Mensen die het dan niet geloven moeten zelf maar een keer research gaan doen.
 
Dus we zijn het met elkaar eens :D

Wat ik dus bedoelde, is dat dit niet alleen een forumregel is, maar ook buiten dit forum door de wet geregeld (en strafbaar) is. Al zal je niet snel een boete krijgen naar aanleiding van een post hier, maar als je bron kwaad wil.....
 
Nogmaals: de bron stond vermeld.

Er staat nergens dat ik er ook naar moet linken. Sterker nog, dat is een onzinnige exercitie.
1 - Vaak citeer ik (met vermelding) uit bronnen die niet online staan, maar gewoon gedrukt zijn. Daar valt dus niet naar te linken.
2 - Internetcontent verandert voortdurend, dus de links die je vandaag in je tekst zet, moet je morgen weer checken. Zo kun je wel aan de gang blijven.
3 - Dan moeten ze ook meteen alle gehotlinkte foto's controleren op bronvermelding, want daar wemelt het hier van (zie ook de talloze
akx25f.jpg
icoontjes in dit forum, bewijs van punt 2). Om nog maar niet te spreken van alle naar Imageshack en dergelijke sites gekopieerde foto's.
 
[size=medium]India, juli 2010[/size]

IMG_7878.jpg


IMG_7835.jpg

Ford Figo & Nissan Micra

De Tata Nano begint nu de productiecapaciteit rigoureus is verbeterd eindelijk aan te slaan. Voor de aloude Maruti-Suzuki 800 dooft langzaam maar zeker het kaarsje. Verder had Chevrolet een matige maand door productieonderbrekingen. De Ford Figo is een bestseller geworden, concurrent Volkswagen Polo begint meer en meer aan te slaan, terwijl de Nissan Micra een goede eerste maand beleefde met een zeer beperkt dealernetwerk. Bij Hyundai is de vernieuwde Verna Transform goed aangeslagen, in principe een facelift van de Accent sedan zoals die tot 2010 ook in Nederland werd geleverd. De Accent is het voorgaande model.

Low-budget
1. Tata Nano 9.000
2. Suzuki 800 1.680

A-segment
1. Suzuki Alto 27.639
2. Suzuki WagonR 11.948
3. Hyundai i10 11.385
4. Hyundai Santro 7.122
5. Suzuki Estilo 4.178
6. Suzuki A-Star 3.072
7. Chevrolet Spark 2.244
8. Chevrolet Beat 1.700

B-segment
1. Suzuki Swift 11.828
2. Tata Indica 8.606
3. Ford Figo 6.837
4. Hyundai i20 6.486
5. Suzuki Ritz 4.685
6. Volkswagen Polo 2.178
7. Fiat Grande Punto 1.401
8. Nissan Micra 928
9. Skoda Fabia 460
10. Honda Jazz 514
11. Chevrolet Aveo U-VA 223

Hoge B-segment/B-segment sedan
1. Suzuki Swift Dzire 8.492
2. Tata Indigo 7.007
3. Honda City 3.565
4. Hyundai Verna 2.217
5. Suzuki SX4 1.860
6. Hyundai Accent 1.570
7. Ford Fiesta 1.304
8. Fiat Linea 900
9. Renault Logan 752
10. Hindustan Ambassador 680
11. Chevrolet Aveo 359
12. Ford Ikon 332
13. Volkswagen New Beetle 22

C-segment
1. Chevrolet Cruze 639
2. Toyota Corolla Altis 844
3. Skoda Laura 386
4. Honda Civic 371
5. Volkswagen Jetta 292
6. Chevrolet Optra 133
7. Mitsubishi Cedia 98
8. Toyota Prius 6

D-segment
1. Skoda Superb 376
2. Mercedes-Benz C-klasse 195
3. Honda Accord 192
4. BMW 3-serie 178
5. Audi A4 103
6. Volkswagen Passat 102
7. Toyota Camry 34
8. Hyundai Sonata 31
9. Nissan Teana 27

E-segment
1. BMW 5-serie 266
2. Mercedes-Benz E-klasse 212
3. Audi A6 48
4. Volvo S80 1

F-segment
1. BMW 7-serie 50
2. Mercedes-Benz S-klasse 47
3. Volkswagen Phaeton 3

Sport
1. Audi TT 5
2. BMW 6-serie 4

Microvan
1. Suzuki Omni 7.819
2. Suzuki Eeco 5.798

innova_3_0.jpg

Toyota Innova

MUV/MPV/Pick-up
1. Toyota Innova 4.816
2. Mahindra Xylo 2.753
3. Mahindra Scorpio 2.709
4. Tata Sumo Grande 2.227
5. Chevrolet Tavera 1.546
6. Tata Safari 1.024

SUV/4x4/Pick-up
1. Mahindra Bolero 5.690
2. Mahindra pick-ups 4.647
3. Toyota Fortuner 1.101
4. Mahindra Jeeps (CJ-serie) 648
5. Suzuki Gypsy 368
6. Mahindra Commander 273
7. Ford Endeavour 266
8. Chevrolet Captiva 225
9. Mitsubishi Outlander 152
10. Mitsubishi Pajero 79
11. Nissan X-Trail 50
12. Honda CR-V 43
13. Suzuki Grand Vitara 18

Premium SUV/4x4
1. Audi Q5 57
2. Mercedes-Benz GL-klasse 51
3. Toyota Land Cruiser Prado 31
4. BMW X5 13
5. Audi Q7 12
6. Mercedes-Benz M-klasse 11
7. Volvo XC90 5
8. BMW X6 3
-- Toyota Land Cruiser 200 (V8) 3
9. BMW X3 2
11. Mitsubishi Montero 1

Bron: https://www.team-bhp.com/forum/indian-car-scene/86412-july-2010-sales-figures-6.html
 
@ LM.: Januari t/m juli:

[size=medium]Verenigde Staten, januari - juli 2010[/size]

scale-792x594

Mazda6, Subaru Legacy, Hyundai Sonata, Ford Fusion, Suzuki Kizashi, Toyota Camry en Honda Accord

Subcompact
1. Kia Soul 36.657
2. Hyundai Accent 31.038
3. Honda Fit 29.781
4. Toyota Yaris 26.058
5. Mini Mini 25.279
6. Chevrolet Aveo 24.715
7. Kia Rio 17.167
8. Nissan Cube 17.046
9. Volkswagen New Beetle 12.530
10. Suzuki SX4 6.642
11. Scion xD 5.753
12. Ford Fiesta 4.377
13. smart fortwo 3.909
14. Mazda 2 38
15. Pontiac G3 Wave 14

Compact
1. Toyota Corolla/Matrix 167.846
2. Honda Civic 156.832
3. Ford Focus 105.200
4. Chevrolet Cobalt 84.733
5. Volkswagen Jetta/Golf/Rabbit/GTI 83.586
6. Toyota Prius 80.141
7. Hyundai Elantra 75.779
8. Mazda 3 66.053
9. Nissan Versa 62.262
10. Nissan Sentra 55.458
11. Kia Forte/Spectra 40.599
12. Dodge Caliber 26.485
13. Subaru Impreza 25.576
14. Mitsubishi Lancer 13.046
15. Scion xB 12.151
16. Honda Insight 12.115
17. Scion tC 7.756
18. BMW 1-serie 7.196
19. Volvo C30/S40/V50/C70 5.126
20. Volkswagen Eos 4.578
21. Audi A3 3.448
22. Volvo C70 3.270
23. Volvo C30 2.682
24. Pontiac Vibe 80
25. Pontiac G5 72
26. Saturn Astra 25
27. Suzuki Reno/Forenza 12

Midsize
1. Toyota Camry 189.297
2. Honda Accord 170.701
3. Nissan Altima 130.390
4. Chevrolet Malibu 128.775
5. Ford Fusion 128.581
6. Hyundai Sonata 107.085
7. Subaru Legacy/Outback 72.378
8. BMW 3-serie 56.111
9. Mercedes-Benz C-klasse 34.864
10. Infiniti G 33.257
11. Dodge Avenger 32.098
12. Toyota Venza 29.220
13. Lexus ES 26.102
14. Chrysler Sebring 24.457
15. Mazda 6 21.439
16. Audi A4 20.654
17. Lexus IS 19.242
18. Mercury Milan 19.091
19. Acura TSX 18.168
20. Kia Optima 17.484
21. Volkswagen CC 16.159
22. Honda Accord Crosstour 15.655
23. Lincoln MKZ 12.804
24. Audi A5 10.000
25. Volkswagen Passat 8.639
26. Lexus HS 6.657
27. Mitsubishi Galant 6.266
28. Suzuki Kizashi 3.002
29. Mitsubishi Eclipse 2.901
30. Buick Regal 2.174
31. Saab 9-3 1.489
32. Mercedes-Benz CLK 585
33. Saturn Aura 556
34. Pontiac G6 360
35. Volvo S60 25
36. Honda FCX Clarity 10

Large
1. Chevrolet Impala 104.056
2. Dodge Charger 51.808
3. Ford Taurus 41.413
4. Nissan Maxima 37.864
5. Buick LaCrosse 37.456
6. Mercedes-Benz E-klasse 33.240
7. Cadillac CTS 24.601
8. Chrysler 300 23.159
9. Acura TL 19.905
10. BMW 5-serie 18.570
11. Toyota Avalon 16.289
12. Buick Lucerne 15.915
13. Hyundai Genesis 15.200
14. Volvo S80/V70/XC70 9.526
15. Lincoln MKS 8.618
16. Infiniti M 7.879
17. Audi A6 4.699
18. Jaguar XF 4.423
19. Lexus GS 4.078
20. Cadillac STS 2.404
21. BMW 6-serie 1.983
22. Hyundai Azera 1.799
23. Mercedes-Benz CLS 1.158
24. Acura RL 1.044
25. Saab 9-5 234
26. Pontiac G8 214
27. Kia Amanti 209
28. Mercury Sable 37

Classic large
1. Ford Crown Victoria 21.498
2. Mercury Grand Marquis 17.511
3. Cadillac DTS 10.221
4. Lincoln Town Car 6.903

Premium large
1. BMW 7-serie 7.739
2. Mercedes-Benz S-klasse 7.184
3. Lexus LS 6.636
4. Porsche Panamera 4.314
5. Jaguar XJ 1.536
6. Mercedes-Benz CL 552
7. Audi A8 473
8. Maybach 57/62 21

MPV
1. Chrysler Town & Country 69.020
2. Honda Odyssey 62.278
3. Dodge Grand Caravan 57.678
4. Toyota Sienna 53.482
5. Chevrolet HHR 47.772
6. Kia Sedona 13.312
7. Mazda 5 10.610
8. Volkswagen Routan 9.773
9. Chrysler PT Cruiser 6.152
10. Kia Rondo 3.182
11. Mercedes-Benz R-klasse 1.723
12. Nissan Quest 169
13. Chevrolet Uplander 76

Small SUV/CUV
1. Ford Escape 113.669
2. Honda CR-V 106.928
3. Toyota RAV4 96.979
4. Kia Sorento 59.795
5. Jeep Wrangler 56.192
6. Nissan Rogue 53.313
7. Hyundai Santa Fe 51.423
8. Subaru Forester 50.438
9. Jeep Liberty 27.077
10. Hyundai Tucson 23.387
11. Jeep Patriot 20.684
12. Mercury Mariner 17.687
13. Mercedes-Benz GLK 13.167
14. Volkswagen Tiguan 12.358
15. Nissan Xterra 12.186
16. Audi Q5 11.684
17. Jeep Compass 11.310
18. Dodge Nitro 11.296
19. Kia Sportage 10.477
20. Acura RDX 8.316
21. Honda Element 8.306
22. Mitsubishi Outlander 7.645
23. Volvo XC60 6.463
24. Infiniti EX 4.388
25. BMW X3 3.998
26. Saturn Vue 3.133
27. Suzuki Grand Vitara 2.746
28. Mazda Tribute 2.146
29. Land Rover LR2 2.032

Medium SUV/CUV
1. Chevrolet Equinox 76.859
2. Ford Edge 65.369
3. Honda Pilot 59.681
4. Lexus RX 51.970
5. Toyota Highlander 47.536
6. Ford Explorer 36.627
7. Nissan Murano 31.141
8. GMC Terrain 30.903
9. Jeep Grand Cherokee 30.869
10. Dodge Journey 30.401
11. Cadillac SRX 28.378
12. Toyota 4Runner 25.767
13. Acura MDX 24.724
14. BMW X5 18.800
15. Mazda CX-7 15.532
16. Mercedes-Benz M-klasse 14.366
17. Nissan Pathfinder 12.223
18. Lincoln MKX 11.732
19. Lexus GX 9.241
20. Toyota FJ Cruiser 8.492
21. Jeep Commander 7.105
22. Land Rover Range Rover Sport 6.790
23. Kia Borrego 6.606
24. Infiniti FX 5.786
25. Volvo XC90 5.433
26. Hyundai Veracruz 4.177
27. Land Rover LR4 3.678
28. Porsche Cayenne 3.515
29. Mercury Mountaineer 3.507
30. BMW X6 3.335
31. Mitsubishi Endeavor 2.271
32. Volkswagen Touareg 2.269
33. Acura ZDX 1.977
34. Subaru Tribeca 1.551
35. Chevrolet TrailBlazer 207
36. GMC Envoy 73
37. Saab 9-7X 69
38. Pontiac Torrent 59
39. Ford Taurus X 12

Large SUV/CUV
1. Chevrolet Traverse 62.248
2. Chevrolet Tahoe 43.602
3. GMC Acadia 40.898
4. Buick Enclave 31.286
5. Chevrolet Suburban 25.865
6. Ford Flex 22.932
7. Ford Expedition 20.985
8. Mazda CX-9 16.100
9. GMC Yukon 14.177
10. GMC Yukon XL 12.438
11. Nissan Armada 10.804
12. Mercedes-Benz GL-klasse 10.596
13. Cadillac Escalade 8.766
14. Toyota Sequoia 6.933
15. Infiniti QX 5.754
16. Land Rover Range Rover 4.756
17. Lincoln Navigator 4.725
18. Lincoln MKT 4.566
19. Cadillac Escalade ESV 4.150
20. Audi Q7 3.940
21. Saturn Outlook 2.627
22. Lexus LX 1.877
23. Toyota Land Cruiser 1.055
24. Mercedes-Benz G-klasse 497
25. Suzuki XL7 288
26. Dodge Durango 46
27. Chrysler Aspen 30

Pick-up
1. Ford F-Series 290.794
2. Chevrolet Silverado 201.446
3. Dodge RAM 105.007
4. GMC Sierra 67.518
5. Toyota Tacoma 60.471
6. Toyota Tundra 54.515
7. Ford Ranger 34.868
8. Nissan Frontier 22.396
9. Chevrolet Colorado 13.856
10. Nissan Titan 13.259
11. Chevrolet Avalanche 11.453
12. Honda Ridgeline 9.848
13. Dodge Dakota 7.867
14. GMC Canyon 4.206
15. Cadillac Escalade EXT 1.008
16. Suzuki Equator 811
17. Mazda B-Series 10
18. Mitsubishi Raider 9

Sport
1. Chevrolet Camaro 53.864
2. Ford Mustang 47.524
3. Dodge Challenger 21.361
4. Chevrolet Corvette 7.554
5. Nissan 350/370Z 6.504
6. Mazda MX-5 Miata 3.836
7. Porsche 911 3.522
8. Porsche Boxster/Cayman 2.336
9. BMW Z4 1.964
10. Mercedes-Benz SLK 1.437
11. Jaguar XK 1.408
12. Mercedes-Benz SL 1.407
13. Audi TT 1.060
14. Mazda RX-8 593
15. Nissan GT-R 590
16. Audi R8 299
17. Mercedes-Benz SLS 265
18. Lexus SC 222
19. Dodge Viper 210
20. Cadillac XLR 176
21. Honda S2000 77

Van
1. Ford Econoline/Club Wagon 64.357
2. Chevrolet Express 33.783
3. Ford Transit Connect 13.648
4. GMC Savana 8.387
5. Mercedes-Benz Sprinter 3.974
6. Dodge Sprinter 220

Bronnen: de mediasites van de desbetreffende merken/corporations + onderstaande bron
 
Terug
Bovenaan