Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Aan allen : om het nog een beetje onduidelijker te maken wil ik hier enkele correctie's doen (allemaal gebaseerd op eigen ervaring) :

- de topicstarter schrijft helemaal aan het begin :

Om een auto naar Ned. te importeren heeft de auto een verzekering nodig deze kun je afsluiten bij de ADAC (alleen open van maadag-vrijdag)in Duitsland. Hierbij moet je lid zijn van de anwb, je paspoort bij je dragen en de autopapieren op zak hebben van de auto die je wilt importeren. Je zult dan voor 80 euro een verzekering krijgen waarbij de auto voor 2 weken in geheel Europa WA verzekerd is. (Dus ook in Nederland ondanks dat de mevrouw van de Nederlandse douane mij tegensprak.)

unquote

De tijdelijke verzekering tbv het Ausfuhrkennzeichen kun je overal krijgen, het goedkoopste bij www.deckungskarten.eu (kost Eur 60,= voor 14 dagen). Bij www.deckungskarten.eu kun je dit gewoon zonder autopapieren of paspoort via internet bestellen en met je credicardnummer heb je de kaart binnen 3 werkdagen in huis. Super service. Overigens kun je bij www.deckungskarten.eu GEEN Ausfuhrkennzeichen krijgen (zoals iemand hier schreef), dat kun je ALLEEN bij de Kraftfahrzeugzulassungsstelle in Duitsland krijgen.
De tijdelijke verzekering kun je OOK bij veel Kraftfahrzeugzulassungsstellen zelf krijgen (samen met de kentekenplaten in 1 pakketprijs, is wel duurder dan elders..........).

Het vervoer naar Nederland : 4 optie's :

- met Ausfuhrkennzeichen + tijdelijke verzekering: geen probleem, kosten ca. Eur 150,=.
- met de autoambulance : ook geen probleem.
- je vraagt de verkoper of hij de auto + papieren bij jou thuis aflevert !
- wil je het goedkoper en praktischer doen, kun je het beste met de verkoper afspreken, dat jij zelf de auto naar Nederland rijdt op de verzekering van de verkoper. Als er onderling vertrouwen is, hoeft dit geen problemen te geven. Je kunt dan namelijk gewoon lekker in het weekend of 's avonds met je aanwinst naar Nederland rijden zonder sores. Als je in Nederland dan naar de RDW gaat, neemt de RDW de Duitse kentekenpapieren in EN geeft door aan de Duitse instantie's, dat de auto in Nederland is ingevoerd.
Hoef je dat ook niet meer te regelen (alleen een belletje aan de verkoper, dat hij zijn eigen verzekering kan stopzetten). Voor de zekerheid zou ik een gratis eendagskenteken bij de RDW aanvragen, dan zullen ze ook niet moeilijk doen bij de keuring.

De keuring + BPM :

Bij dure auto's (Porsche e.d.) gewoon niets invullen op het BPM aangifte formulier (zeg gewoon dat je niet precies weet wat er allemaal opzit). Stel je inderdaad zoals hier geopperd eerlijk en netjes op. Vaak zal de dienstdoende douanebeambte dan enkele zaken "door de vingers" zien. Ga niet zeuren over of er wel of geen ESP op zit, zij weten het immers beter !
De keuringsdag : ga om 06.00 uur bij de RDW staan, dan ben je meestal als eerste aan de beurt als men opengaat.

Het is allemaal niet zo moeilijk, je moet alleen weten wat je wanneer moet doen...........

Succes met de invoer.

Even een korte bijdrage over Italie
Afgelopen weekend heb ik een Audi A6 avant Quattro vanuit Italie zelf teruggereden naar NL. Ik mocht de wagen meenemen op kenteken van de vorige eigenaar. Verzekering gewoon via Centraal Beheer op chassisnummer. Op maandag naar de RDW. Heeeel vroeg in Almelo, ben je als 1ste aan de beurt. BPM betaald en vandaag kenteken in de bus. NL platen laten maken en Italiaanse platen en verklaring van inschrijving terugsturen naar Italie zodat hij daar uitgeschreven kan worden.

Zo simpel............................ Alternatief voor origineel kenteken is een export kenteken, is vanuit iatlie 5 dagen geldig. Net lang genoeg voor de hele procedure.

Echter mag je officieel niet met een auto met italiaanse platen rondrijden als nederlander in NL.

Als ze je al aanhouden krijg je een aanmaning om de auto aan te melden voor BPM en dat was toch al de bedoeling. Ik ga een beetje vrij met de regels om. Al met al heb ik 1 week met iatliaanse platen gereden met NL verzekering. Doe ik ook alleen omdat ik toestemming heb van de vorige kentekenhouder om er ivm export mee naar NL te rijden. En waarom Italie? Betere cappucino. Goed bereikbaar met vliegtuig (goedkoop via transavia) en vooral een A6 quattro uit 2002 en 2003 is daar spotgoedkoop met acceptabele kilometerstand. Ik heb een A6 avant 2.5 TDi quattro met 110.000 KM uit april 2002 beneden de Duitse prijs gekocht, leer van binnen en in perfecte staat. Lukt niet in Duitsland.

hallo,

Ik weet dat er al veel vragen zijn beantwoord in dit topic maar het lijkt wel of er allemaal verschillende manieren zijn en eigenlijk raak ik er de weg een beetje van kwijt dus vandaar dat ik mijn situatie maar even voorleg misschien dat het me dan wat duidelijker wordt
Ik heb zojuist een autootje uitgezocht in duitsland en die ga ik donderdag ophalen, ik heb met de verkoper afgesproken dat we dan samen het uitvoerkenteken en het overschrijven e.d. regelen.
Het is mijn bedoeling om zo'n kenteken en verzekering te halen van 2 weken waarmee je in heel europa verzekerd bent want als ik het goed begrijp kan ik er dan meteen zowel in nederland als in duitsland mee gaan rijden. Mijn eerste vraag is of ik dit juist heb en mijn 2e vraag hoe heet dit in het Duits en moet je op een speciale plek zijn om dit te regelen?

Daarna moet de auto natuurlijk nog langs de rdw en ik heb ergens gelezen dat dat hele gebeuren met een tegenbewijsregeling niet meer van kracht is klopt dit ook?
Is het evengoed nog raadzaam om zo'n formulier uit te printen via autotelex?
Ook had de verkoper geen CVO hij dacht ook niet dat ik het nodig zou hebben weet iemand of ik dat nu wel of niet nodig heb?

Alvast bedankt!
groetjes Dana

er komt nog een vraag bij me boven,

als het zo is dat de tegenbewijsregeling er niet meer is, is het dan evengoed mogelijk om de auto op 2 manieren door de rdw te krijgen, nl. aan de hand van de koerslijst en aan de hand van een taxatierappport?

En als je de auto laat taxeren is dan het taxatierapport het enige wat je hoeft mee te nemen naar de RDW?

Of toch gewoon via het formulier van autotelex en me verder niet druk maken?

Volgens mij zijn al je vragen in dit topic al meermalen beantwoord, maar even samenvattend:
kan ik er dan meteen zowel in nederland als in duitsland mee gaan rijden
Je bent idd in heel Europa verzekerd met zo'n kenteken. In NL mag je echter niet rijden met
een auto met Duits kenteken, omdat er (nog) geen BPM betaald is.
ik heb ergens gelezen dat dat hele gebeuren met een tegenbewijsregeling niet meer van kracht is klopt dit ook?
Nee, kijk hier maar eens: Tegenbewijs versus tabel
Is het evengoed nog raadzaam om zo'n formulier uit te printen via autotelex
Als je zelf in de hand wilt hebben en precies wilt weten hoeveel BPM je moet gaan betalen wel, vind je het leuk om een financieële verrassing te krijgen; dan niet ;)
Ook had de verkoper geen CVO hij dacht ook niet dat ik het nodig zou hebben weet iemand of ik dat nu wel of niet nodig heb?
CVO is voornamelijk zinvol bij auto's waarvan er niet al te veel rondrijden, dit is de europese typegoedkeuring.
CVO

Via autotelex heb je de mogelijkheid beide berekeningen te maken (tabel en tegenbewijs/taxatie), je kiest dan de voor jou gunstigste (minste BPM). Het principe tussen beide regelingen is simpel; opties schrijven harder af dan de auto zelf. Dus bij een auto met veel (dure) opties zal de tegenbewijsregeling (taxatie) een gunstiger resultaat geven. Overigens geldt dit bv ook wanneer de auto schade heeft.

Om wat voor auto gaat het eigenlijk?

Iig veel succes met de invoer!

hoi

bedankt voor je antwoorden
het gaat om een vw lupo 1.4 tdi ja ik weet het niet echt een auto waarvan je denkt die ga ik invoeren maar aangezien ik echt op de grens woon maakt het wat dat betreft niet uit voor mij waar ik hem haal de auto is wel voorzien van alle opties zoals o.a. airco en stoelverwarming etc.
ook heeft hij iets schade, ik schat zelf dat het 500 euro is, dus dan zal het idd gunstig zijn om gebruik te maken van de tegenbewijsregeling.
Maar moet ik dan de auto ergens laten taxeren en wat zijn de kosten daarvoor en waar kan ik dat laten doen? of kan je dat automatisch via het formulier van autotelex regelen?

groetjes dana

Wanneer je de auto met die schade wilt invoeren kom je er denk ik niet door zelf die schatting te doen, ik kan me niet voorstellen dat de douane dat accepteert. Je zult denk ik een formeel document mee moeten nemen waarop de schade vermeld staat. Auto ophalen en een taxateur langs laten komen lijkt me dan het verstandigst, je verzekeringsmaatschappij kan dit organiseren.
Overigens vraag ik me af of dat hele gedoe de moeite waard is, want bij een schade van € 500;
BJ 2005?; Nwpr € 18000 scheelt je dit maximaal €70 in de BPM. Is de auto ouder, dan wordt dit alleen maar minder.

Suc6!(y)

dat ik er niet met een eigen schatting kom dat snap ik ook wel, maar het is om een indicatie van de schade te geven en aan de hand daarvan een advies te krijgen om wel of geen taxateur langs te laten komen..
en het taxatierapport zal niet alleen betrekking hebben op de schade maar op de hele auto lijkt mij..

Ik ben bezig de bpm aangifte te regelen voor mijn celica T18 convertible uit 28 december 1992.

Nadat ik de originele verkoopprijs en de prijzen van de accesoires via de importeur had gekregen restte mij nog 1 probleem.

Wat is de netto catalogprijs (ex btw en bpm) ?

In die tijd had je nog bvb ipv bpm en het btw tarief werd van 19 naar 19.5 procent opgetrokken per april 2002.

Gelukkig stond in de toelichting dat voor voertuigen voor 1993 de berekening door het aangifte punt moet worden gedaan.

Dus als je importauto van voor 1993 is dan hoef je de bedragen niet uit te rekenen. Gebruik wel de "bpm calculator" voor een grove indicatie (in mijn geval een kleine 1100 euro auw).

Hallo,

Ik wil een auto invoeren vanuit Belgie, volgens de site van de RDW moet ik een CVO hebben. Maar als ik iem. hier over spreek, is het net alsof ze het horen donderen in Keulen. Weet iemand hoe dit heet in Belgie. En verder heb ik nog een vraagje mag je met een Belgisch Exportkenteken in Nederland rijden om zo de auto het land in te krijgen of moet ik toch voor ander transport zorgen. Er staat geen kenteken meer op deze auto. En weet iem waar ik hier meer info kan vinden over auto's invoeren vanuit Belgie. De meeste voeren er 1 in vanuit Duitsland.

Astro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
>
> Ik wil een auto invoeren vanuit Belgie, volgens de
> site van de RDW moet ik een CVO hebben. Maar als
> ik iem. hier over spreek, is het net alsof ze het
> horen donderen in Keulen.

CVO is alleen nodig bij nieuwe auto`s of heel exclusieve auto`s normaal heb je het niet nodig ze vragen er niet eens om. Je kan het ook bij de importeur of garage in nederland opvragen.

Weet iemand hoe dit heet
> in Belgie. En verder heb ik nog een vraagje mag je
> met een Belgisch Exportkenteken in Nederland
> rijden om zo de auto het land in te krijgen of
> moet ik toch voor ander transport zorgen.

Je mag met die platen gewoon in nederland rijden ik heb het nagevraagd bij rdw en douane en het is geen probleem, en heb het zelf ook gedaan. Als je hem bij een dealer koopt zal hij vast wel een export plaat willen regelen voor je.

Er staat
> geen kenteken meer op deze auto. En weet iem waar
> ik hier meer info kan vinden over auto's invoeren
> vanuit Belgie. De meeste voeren er 1 in vanuit
> Duitsland, maar voor mij is het gemakkelijkst voor
> Belgie woon amper op 2km van de grens.

https://www.cartuning-guide.com/auto-importeren.html

Kijk eens hier staat aardig wat info het is echt niet zo moeilijk allemaal ik heb het ook gedaan 2 weken geleden.

Je mag met die platen gewoon in nederland rijden ik heb het nagevraagd bij rdw en douane en het is geen probleem, en heb het zelf ook gedaan. Als je hem bij een dealer koopt zal hij vast wel een export plaat willen regelen voor je.

Dat is nieuw dan, als Nederlander mocht je tot de grens rijden met een buitenlands kenteken, vandaar transport op een autoambulance oid is mij altijd verteld. Maar zorg iig wel voor een verzekering als je de auto rijdend naar Nederland brengt.

330dM Schreef:
> Je mag met die platen gewoon in nederland rijden
> ik heb het nagevraagd bij rdw en douane en het is
> geen probleem, en heb het zelf ook gedaan. Als je
> hem bij een dealer koopt zal hij vast wel een
> export plaat willen regelen voor je.
>
> Dat is nieuw dan, als Nederlander mocht je tot de
> grens rijden met een buitenlands kenteken, vandaar
> transport op een autoambulance oid is mij altijd
> verteld. Maar zorg iig wel voor een verzekering
> als je de auto rijdend naar Nederland brengt.

Bij die export platen zit standaard wa verzekering kan niet anders (volgens de mercedes dealer in duitsland) dus dat zat er gewoon bij.
En toen ik bij het RDW stadtion was stonden er wel 4 auto`s met export kenteken dus het zal vast geen probleem zijn.

Volgens mij is dit inderdaad typisch een verschil tussen theorie en praktijk. Formeel mag het niet, maar ik geloof ook niet dat je hier grote problemen mee kunt verwachten. Volgens mij is NL (lees RDW-regeltjes) volgens mij ook het enige land dat hier zo achterlijk over doet, zeker omdat elke Pool met een NL-exportkenteken zonder problemen vanuit Utrecht een auto naar Gdansk mag rijden.

JIO Schreef:
> Hi Roodie ik lees dat je een V70 2,5 T hebt
> gekocht. Nou ben ik daar zelf ook naar opzoek,
> maar volgens mijn berekeningen ben ik dan echt
> niet goedkoper uit door te importeren.
>
> Mag ik je vragen waar jij de V70 hebt gekocht en
> hoeveel BPM jij moest betalen???

Sorry, JIO, voor mijn late reactie. Ik heb mijn auto bij Kroymans in Munchen gekocht en ik heb er ( overnachting, vliegticket, taxi etc. meegerekend) behoorlijk wat aan over gehouden. 6000 euri om precies te zijn. Het beestje is drie jaar oud en doet t prima. Alleen nu weer een nieuwe leaseauto, dus moet ik m weer verkopen.....

Waar kun je het beste een auto laten keuren als je niet bij dealer maar gewone garage koopt?

Joost Schreef:
> Ik heb zojuist 2 uur aan de tel. gehangen met
> Nederlandse en Duitse instanties om erachter komen
> hoe ik legaal een Duitse auto al rijdend naar
> Nederland kan importeren. Ik denk dat dit wellicht
> interessant is voor sommige dus ik zal hieronder
> even beschrijven wat mij is uitgelegd.
>
> <KNIP>

dan ben je redelijk moeilijk aan het doen hoor..
Hoe ik dit al jaren doe ..
Ik verzin een kenteken ABC-1234 , laat daar (witte) platen van maken..
Bel Groningen op voor tijdelijke verzekering (14 dagen)..(75 euro)
Krijg groene kaart en sticker (voor de kentekenplaat = datum totdat de verz. geldig is)..
Rijd naar duitsland,Italie,Belgie waar dan ook.. schroef het kenteken erop .. en rijdt terug ..

Heel leuk die BPM berekending, maar het is nooit exact. Wanneer weet je EXACT wat je moet bij betalen aan BPM?? Best rot als je opeens 400 bij moet leggen..

Heel leuk die BPM berekending, maar het is nooit exact. Wanneer weet je EXACT wat je moet bij betalen aan BPM?? Best rot als je opeens 400 bij moet leggen..
Met de autotelex kwam ik uiteindelijk op een verschil van ongeveer € 8,=..
Wat heb je gebruikt voor je berekening? Of zaten teveel toeters en bellen op?

Nou, mijn volgende auto ga ik hoogstwaarschijnlijk uit Duitsland halen (de kleur die ik wil hebben ze daar meer, daar vaak luxer uitgevoerd en vele malen goedkoper met lagere kmstand). Standaard is zo'n auto vrij luxe, maar deze heeft bv nog lederen bekleding, stoelverwarming, regensensor en dat soort grapjes.

Importeren van auto's in eigenlijk vrij simpel. Als je het 1x gedaan hebt weet je hoe het moet.

Ik heb namens mijn studie een bedrijf moeten oprichten. Hierbij assisteren wij in het importeren van auto's uit Duitsland. We hebben het nu een paar keer gedaan en het is vrij makkelijk. De auto's zijn goedkoper en standaard uitgerust met extra snufjes.

Over de BPM. Via de BPM calculator op deze site klopte bij ons de bedragen tot nu toe zeer goed. Zolang je alle accesoires e.d. erbij rekent heeft die er bij ons nooit meer dan een paar euro naastgezeten. Daarnaast moet je ook geluk hebben bij de RDW. Sommige mensen zijn relaxt. Andere laten je echt voor alles betalen.

op onze site kan je ook nog wat importinfo vinden www.wheelsdeal.nl
als iemand vragen heeft kan je ook PM'en/ mailen

Misschien kunnen we de topicstarter vragen om ff in de openingspost een aantal dingen op een rijtje te zetten, staat veel goede info intussen.

Hoe zit het nu eigenlijk met proefritten bij handelaren in Duitsland? Ik heb gehoord dat dit niet mogelijk is, tenzij de verkoper over garageplaten beschikt. Nu lijkt me toch wel dat iedere handelaar over een handelskenteken voor proefritten beschikt?

Zou wat zijn als je daar een dikke 530i koopt en je komt terug en hij rijdt niet goed :p

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier dus don't shoot me (yet).

Ik heb zojuist zelf een auto in duitsland gekocht en ga deze zaterdag ophalen. Verkoper regelt het uitvoerkenteken (ausfuhrkenzeichen) en de verzekering (versicherung fur ausfuhrkenzeigen). Nu zal ik alleen nog in in dit forum zovaak genoemde CVO-verklaring moeten bemachtigen.

Ik heb reeds contact gehad met Fiat Duitsland (het gaat om een Fiat Barchetta) en daar gevraagd om een EWG-Erklarung. Zij melden dat deze EWG-Erklarung (Nu opletten allemaal: ook wel COC-Bescheinigungen of EWG-Übereinstimmungsbescheinigung genaamd) alleen wordt uitgegeven aan auto's welke niet ouder zijn dan 6 jaar. Helaas, mijn fiat is uit 1998. Reken zelf maar uit.
Zij verwijzen mij vervolgens door naar TÜV of Dekra. Na een mail aan TÜV Duitsland en na ontvangst van een antwoord kunnen ook zij mij niet helpen. Laatste hoop is de Dekra, ik wacht nog op een antwoord.

Maar zojuist kwam ik de volgende site tegen in duitsland welk voor velen van u wellicht ook interessant kan zijn: www.eurofahrzeugservice.de Zij weten alles over dergelijke papieren. Ik heb ook deze makkers zojuist een mailtje gestuurd en wacht op hun feedback.

Zelf heb ik een vermoeden dat je voor een (duitse) gebruikte auto niet persee CVO-verklaring nodig hebt. De auto heeft immers een duits kenteken gehad en heeft daar altijd rondgereden. Was de auto niet conform de EEG richtlijnen dan was er überhaubt nooit geen kenteken op de auto afgegeven. Dus eigenlijk zal de "fahzeugbrief" (duits kentekenbewijs) al bewijs genoeg moeten zijn dat de auto EEG proof is.

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen? Is een CVO-verklaring nodig op een gebruikte auto of is deze alleen nodig als je in het buitenland een nieuwe auto koopt en importeert naar nederland zonder dat er in het land van aanschaf een kenteken wordt afgegeven?

Groet,

Stuw.

Proefrit kan altijd. Ook duitse handelaren hebben handelskentekenplaten. Ze vragen waarschijnlijk om je paspoort af te geven en dan krijg jij de sleutels om een ritje te maken (met de platen op de auto wel te verstaan).

Eigen ervaring. Zelf ook een proefrit gemaakt en mijn handelaar deed het op bovenstaande wijze.

@stuppy

Volgens mij had je jezelf een hoop moeite kunnen besparen. Met een beetje Googlen op importsites (zelfs op die onoverzichtelijke rdw-site) had je kunnen lezen dat een cvo (certificaat van overeenstemming of conformiteitsverklaring) niet nodig hebt als je een voertuig importeerd wat al ergens in de EU geregistreerd is geweest. Het is zelfs zo dat je (sinds nog niet zo lang) ook geen cvo nodig hebt als de auto uit een niet-EU land als bv. Zwitserland wordt geimporteerd omdat de auto's daar sinds enkele jaren aan dezelfde eisen als EU auto's moeten voldoen. Enkel dus bij import van buiten EU heb je een cvo nodig. Nu is inleveren bij de douane van het buitenlandse kenteken voldoende om een NL kenteken te krijgen. Je vermoeden is dus juist. Suc6

Krijg groene kaart en sticker (voor de kentekenplaat = datum totdat de verz. geldig is)..
Rijd naar duitsland,Italie,Belgie waar dan ook.. schroef het kenteken erop .. en rijdt terug ..

En dat kan gewoon >?

@Passat2006

Bedankt voor jou antwoord. Scheelt weer wat werk. Ik had al zo'n vermoeden. Maar ja...je moet het eerst allemaal een keer meegemaakt hebben eer je weet hoe alles precies werkt met het invoeren. Als je het eenmaal doorhebt en je weet de te volgen stappen dan is het dus niet zo moeilijk. Ik troost me maar met de gedachte dat ik een paar Duitsers aan het werk heb weten te houden om dit te laten uitzoeken.

Groet, Stuw

Hoe zit het nu eigenlijk met proefritten bij handelaren in Duitsland?

Geen probleem bij de Duitse dealer, kon ik gelijk aangeven dat de blokken en schijven achter vervangen moesten worden, wat ook zonder problemen en extra kosten gebeurt is. :cool:
Het werkt gewoon net als in Nederland...

Gepost door: gullwing (IP gelogd)
Quote:

En dat kan gewoon >?

Lijkt me ook wat vreemd. Zou het wel erg makkelijk maken overigens.

Hoe zijn de Duitsers qua korting zonder inruil? Vergelijkbaar als in NL?

Zoals ik eerder al schreef, het is eigenlijk net als in Nederland. Ik heb zonder inruil een 5% korting gehad, had meer kunnen zijn, maar een jaar Europese garantie leek me ook wel handig. :cool:

Voor allen:

Afgelopen Zaterdag de Fiat Barchetta in Duitsland opgehaald en met het exportkenteken naar huis gereden. Vandaag RDW gebeld voor een afspraak maar op afspraak was ik pas over 3 weken aan de beurt. Dan maar zonder afspraak! A.s. Vrijdag naar RDW Veldhoven voor de vrije inloop tussen 8.00 en 12.00.

Bijgaand in stappen mijn ervaringen:

- Auto zoeken op internet (www.autoscout24.nl)
- Auto gevonden, bellen, en afspraak maken voor bezichtiging
- Neem je paspoort mee!

1e afspraak:

- Auto opties gecontroleerd, Gestart, Proefrit gemaakt, Auto op de brug laten zetten, ect.
- Mankementen opmerken en laten zien aan de verkoper.(Maak een inschatting van de kosten voor deze reparaties en gebruik dit met onderhandelen)
- Controleer of de TUV nog geldig is.
- Onderhandelen (indien je na bovenstaande nog interesse hebt)
- Kom met de verkoper vervolgens een prijs overeen.
- Laat een Koopcontract opstellen.
- Laat in dit contract alles opstellen wat je afspreek! TÜV, reparaties, verklaring dat de auto schadevrij ect. en wanneer je de auto wilt komen ophalen (om latere discussies te vermijden).
- Laat de Verkoper "Ausfuhrkenzeichen" & "Versicherung fur Ausfuhrkenzeichen" regelen. Dit kan hij doen met een kopie van je paspoort. (Laat ook dit het koopcontract vermelden en wat de kosten hiervoor zijn. Kosten zijn ongeveer € 150,-)
- Neem een bedrag aan contant mee om een aanbetaling te kunnen doen.

2e Afspraak: Afhaaldag van de auto.

- De autopapieren: Zulassungsbescheinigung Teil I & Zulassungsbescheinigung Teil II (fahrzeugbrief) in ontvangst nemen. De auto staat op deze papieren op jou naam zoals ook het uitvoerkentekennummer. - Ook de oude papieren ("Fahzeugbrief") in ontvangst nemen.
- Groene kaart van de verzekering (verzekeringsbewijs), en TUV rapport
- Betalen, Sleutels in ontvangst nemen en naar huis rijden

Weer Thuis:
- Op www.autotelex.nl een BPM Aangifte formulier invullen (kosten € 14,95)
- RDW Bellen voor een keuringsafspraak (Afspraak maken op een bepaalde datum of kiezen voor de vrije inloop op werkdagen tussen 8.00 en 12.00)
- Bepaal of je de APK door RDW wilt laten doen of door een ander.
- RDW stuurt je het tijdelijk kenteken voor de dag dat je van en naar het RDW wilt.
- Je mag dit nummer op een wit stuk karton schrijven en op de auto bevestigen
- Als je het tijdelijk kenteken hebt even een WA-verzekering afsluiten voor die betreffende dag!
- Verwijderingsbijdrage: IS SINDS KORT AFGESCHAFT! Scheelt weer € 45,-

De keuring (verwachte volgorde)
- Nummerertje trekken
- Wachten
- Auto keuren (+ eventueel APK)
- Wachten
- Auto goedgekeurt
- Naar de Douane
- BPM formulier afgeven en betalen
- Naar huis en wachten op kentekenpapieren
- Na ontvangst papieren platen laten maken
- Platen op de auto
- Verzekering regelen.

Klaar. En nu genieten van de nieuwe aanwinst.

Mocht er iets ontbreken dan hoor ik dit graag natuurlijk.

Groet, Stuw

Je bent helemaal compleet, maak op autotelex nog beide berekeningen, tegenbewijs en standaard,
misschien scheelt dat nog.
Auto keuren (+ eventueel APK)
BPM formulier afgeven en betalen
Tips: laat dat daar doen, scheelt je een extra gang naar een keuringsstation en ze zijn goedkoop.
En pin dat bedrag daar direct, ga het niet overmaken, dan gaan er weer een paar rijdagen verloren...

Suc6! en plezier!(y)

Wij zijn ook bezig met het importeren van een auto uit Duitsland. Ik lees hier nergens de mogelijkheid om via internet bij de belastingdienst voor 2 weken een kostenloze BPM-vrijstelling aan te vragen, zodat je met de Duitse tijdelijke platen kan rondrijden zonder problemen. Zie hieronder: https://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm-vrijstelling/

"Bpm- en mrb-vrijstelling: In Nederland wonen en rijden in motorrijtuig met buitenlands kenteken
Een Nederlands ingezetene die met een motorrijtuig dat is geregistreerd buiten Nederland gebruikmaakt van de Nederlandse weg, moet belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Degene die het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, moet deze belastingen op aangifte voldoen. Dit is veelal de bestuurder.

Als u echter voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken, gerekend vanaf het moment dat u voor het eerst met het motorrijtuig op de Nederlandse weg komt. De vrijstelling geldt voor u en uw inwonende gezinsleden. Of, als een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam. U moet het beroep op deze vrijstelling elektronisch melden vóórdat het gebruik van de weg in Nederland begint.

U kunt het beroep op de vrijstelling alleen elektronisch doen met het programma vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik. U kunt de elektronische melding zelf doen. Ook een verhuur- of leasebedrijf of een familielid kan de melding doen. De melding hoeft niet ondertekend te worden.

Let op!

U kunt slechts 1 maal per jaar 2 weken vrijstelling krijgen voor hetzelfde motorrijtuig.

Als u na de periode van 2 weken in Nederland gebruik blijft maken van het motorrijtuig, moeten de bpm en de mrb vóór het aflopen van deze periode op aangifte worden voldaan. In dat geval vervalt de vrijstelling en zijn beide belastingen verschuldigd vanaf de gemelde aanvangsdatum van de vrijstelling.

Begrippen

Een Nederlands ingezetene is iemand die in Nederland woont.

Een motorrijtuig is een:

personenauto;
motorrijwiel;
bestelauto."

Succes!!

En nog ter aanvulling op mijn vorige bericht:

(https://www.belastingdienst.nl/ variabel/bpm-vrijstelling/)

Ik heb de auto (all-risk) kunnen verzekeren vanaf het moment dat ik de auto dit weekeinde ging ophalen in Duitsland, omdat ik de verzekeringsmaatschappij meldde dat de bovenstaande (tijdelijke vrijstelling BPM) regeling nu bestaat. Het is nu namelijk officieel toegestaan om met een buitenlands kenteken tijdelijk in Nederland te rijden. Ze gingen hier vrijwel meteen mee akkoord. Hij is verzekerd op chassisnummer. Zodra ik de papieren binnen heb, geef ik de overige gegevens door aan de verz. maatschappij.

Dit geeft mij voor een veilig gevoel: ik heb BPM vrijstelling tot de RDW-keuring, kan dus zonder problemen de weg op, en ik ben gedurende die periode volledig verzekerd.

(https://www.belastingdienst.nl/ variabel/bpm-vrijstelling/)

hoi,

ik wil een Mercedes E260benzine uit 92 importeren uit Duitsland. hoeveel zal de BPM bedragen die ik moet betalen.

hoe kan ik dat uitrekenen. is daar een site voor?

alvast bedankt

Ok , duitsland is me nu wel duidelijk :D
Maar hoe zit het met italiaanse import? Morgen of overmorgen ga ik in Italie een leuke auto kopen. Maar ik heb natuurlijk als echt lakse haas nog helemaal niets geregeld oid. Weet iemand hier iets van ? Anders moet ik de eigenaar vragen of ik met zijn kenteken naar NL kan rijden, terwijl de auto wel op mijn naam verzekerd is.

Ook italië kent een exportkenteken. Wellicht dat je deze kunt laten regelen door de verkoper.

Tip voor allen:

Bel een dag nadat je bij de douane bent geweest voor het betalen van je BPM na de keuring bij het RDW of ze je auto ook daadwerkelijk hebben vrijgegeven. Dit horen ze meteen te doen nadat je de BPM gepint hebt. In mijn geval zijn de koffieslurpende klote ambtenaren :x dit even vergeten te doen.

Resultaat: 5 werkdagen voor L#L op een kenteken gewacht welke maar niet komt. En nu nog maar weer een paar dagen wachten.

Ik heb een vraagje, heb een auto gekocht in Duitsland en heb nu via www.deckungskarten.eu verzekeringspapieren besteld voor het uitvoerkenteken. Ik heb ze naar de verkoper laten sturen, omdat ik deze auto snel wil hebben en aangezien de post erg langzaam is naar Nederland, laat ik ze dus in Duitsland bij de verkoper bezorgen. Staan er op deze formulieren al bepaalde ingevulde gegevens, of wordt dat bij de zulassungsstelle allemaal ingevuld of is alleen dat papiertje gewoon al goed?

Hoe gaat het allemaal in zijn werk, ik ga dus met die verzekeringspapieren samen met de verkoper naar zulassungsstelle en dan krijg ik aan hand van dat papier dus een uitvoerkenteken??

Groetjes,

Klaartje

Terug
Bovenaan