Het wordt weer koud dus: Stationair warm lopen, ja of nee?

Amy

Net ingestapt
Hallo Iedereen,

Ik rijd inmiddels in een Citroen Xsara van 1999, en ben heel tevreden, iets waar ik dan ook zuinig op wil zijn.
Ik heb wat rondgestruined op dit fora, en ook bericht van verschillende mensen gehad, maar de stand lijkt tot nu toe quite te staan.

Is het verstandig om je (benzine)auto Stationair warm te laten draaien alvorens je wegrijd? Met mijn Baleno zette ik hem aan, maakte ik een klein rondje met de hond (5 min) en reed ik daarna weg, maar ik kreeg te horen dat de oliedruk stationair niet genoeg zou zijn en dat dus schadelijk voor je motor was. Sindsdien nooit gedaan, maar dat levert dus wel een koude auto op + Slecht zicht tot de ontwaseming mijn ruiten echt goed droog hebben (raam op een kier en warm blazen op stand 2 a 3.

Wat zeggen jullie! Ik hoor graag meer ^_^.

Nee dat is onverstandig. Niet goed voor het milieu en stationair draaiend wordt een motor ook niet warm dus draait ie langer koud en koud draaien is slecht. Dus niet doen.

Beter: starten en meteen wegrijden (wel veilig qua zicht).

Nee dit is niet verstandig, een koude motor heeft hogere mengselverrijking en een stationair draaiende motor heeft dit ook. Koud is dit niet alleen omdat je meer brandstofneerslag hebt op de koude cilinderwand (effectief spoelt dit je oliefilm weg en het meer aandeel brandstof komt deels in je olie terecht waar het dan weer dient te verdampen als de olie op bedrijfstemperatuur is)
Maar ook om je katalysator snel op te warmen zodat je auto op zijn meest milieuvriendelijk is.

Stationair is het vooral omdat je motor anders uitvalt.

Door die mengselverrijking duurt het langer voordat je motor op bedrijfstemperatuur is wat natuurlijk niet goed is voor het milieu. De discussie over extra slijtage hebben we al veel gehad, is het verwaarloosbaar, misschien wel maar ik krijg al de kriebels van starten met de koppeling ingedrukt (omdat je enkele micrometers axiale verplaatsing hebt van je krukas, en verplaatst het restantje oliefilm wat zich nog in je lagers bevond zich waardoor je meer slijtage hebt die eerste 5 slagen van de motor.

Ik ga ervan uit dat jij je daar niet druk om maakt, dus doe wat je zelf goed lijkt. Ik raad het af, maar ik heb ook maar heel weinig bewijs dat het echt slijtage toevoegt op de lange termijn.

Stationair is zeer slecht voor de auto en het milieu en voor je portemonnee.
Als je je auto lief hebt, nooit doen.
Gewoon direct na het starten rustig weg rijden en hoge toeren vermijden, is de snelste manier om de motor warm te krijgen.

ScaniaV8 zei:
Stationair is zeer slecht voor de auto en het milieu en voor je portemonnee.
Als je je auto lief hebt, nooit doen.
Gewoon direct na het starten rustig weg rijden en hoge toeren vermijden, is de snelste manier om de motor warm te krijgen.

Toeren zelf maakt niet uit, je moet juist die toeren hebben om te zorgen dat je een mooi stoichiometrisch verbrandend mengsel hebt en oliedruk van je dikke koude olie zodat zich toch een fijne film kan vormen in alle glijlagers.
Gaspedaalstand en daarmee de kracht die je op de zuiger zet maakt wel uit.

Ik draai gerust 3500 tpm in de ochtend, maar wel met niet meer dan het kleinst mogelijke streepje gas om daar te komen.

Starten en rustig warm rijden is normaal gesproken voor de motor het beste, al zijn daar ook wel wat uitzonderingen op.
Als je ramen snel beslaan is het voor de verkeersveiligheid echter verstandiger om toch eerst even te wachten tot de ventilator de ruiten binnen ook doorzichtig heeft gemaakt, dit is normaal gesproken binnen 2 minuten wel een feit. (heb je gelijk even tijd om de ruiten rondom aan de buitenkant van dauw-/regendruppels te verwijderen)
Blower even op de hoogste stand + stand interieurcirculatie, als de ruiten helder zijn dan stand frisse lucht van buiten nemen.

Echt best voor de techniek is het niet maar ik doe toch in de winter echt wel gewoon starten, alles vol aan ( verwarming, ruitverwarming, ontwasemen ) etc. om dan mijn ruiten te gaan krabben, duurt hooguit 1 of 2 minuten en dan gewoon wegrijden. Starten en dan hond uitlaten of nog ff snel bakkie koffie doen zou ik ook niet overwegen.

Tegenwoordig voorruitverwarming dus niet zo'n issue meer maar anders wat Total Loss zegt. Extra schade voor motor geloof ik niet zo, voor het milieu is het vast niet bevorderlijk maar dat geldt per definitie voor autorijden.

Nico GTR zei:
Ik draai gerust 3500 tpm in de ochtend, maar wel met niet meer dan het kleinst mogelijke streepje gas om daar te komen.

Klopt! Mij is wel verteld dat je koud prima 4000 tpm kunt draaien. Gewoon niet het gas vloeren en daarmee veel druk uitoefenen.

Ik kan kiezen tussen de auto uit de garage rijden, garagedeur dichtdoen, auto van het plein afrijden en weer uitstappen om het hek te sluiten waarbij de auto enige tijd stationair draait, of hem bij die handelingen twee keer extra uitzetten en weer starten. Persoonlijk lijkt kortstondig stationair mij beter dan steeds opnieuw een zo goed als koude start.

Hoe dan ook, heel lang stationair lijkt me vooral nogal overbodig.

Monsieur Le Loure zei:
Baksteen op het gaspedaal leggen, is ie sneller warm en beter voor de motor omdat ie eerder warm is. Win win:p
Dat vind mijn buurvrouw vast fantastisch haha

Nico GTR zei:
Toeren zelf maakt niet uit, je moet juist die toeren hebben om te zorgen dat je een mooi stoichiometrisch verbrandend mengsel hebt en oliedruk van je dikke koude olie zodat zich toch een fijne film kan vormen in alle glijlagers.

Je hebt dit al eerder geschreven en sindsdien rij ik 's ochtends met wat meer toeren. (y)

Hamer zei:
Nico GTR zei:

Je hebt dit al eerder geschreven en sindsdien rij ik 's ochtends met wat meer toeren. (y)

Idem. Met 50 km/u in z'n een door de woonwijk, als me gevraagd wordt of dat nou nodig is vraag ik ze of ze soms geen aanhanger van het stoichiometrisme zijn. Daar hebben ze nooit een antwoord op!

Stationair en koud draaien is hoe dan ook slecht. Met verhoogd toerental draaien maakt dat niet beter.
Ik geef wel de beperking: een beetje stationair draaien (dus een minuut hooguit) is OK. Is ook slecht voor de motor maar je moet een balans vinden dat de ontwaseming van het voorraam het doet. Bij het wegrijden kan je dat immers nog wel wegvegen als het beslagen is maar als het tijdens het rijden dan weer beslaat is het niet zo veilig.
Hoe moderner de auto (en hoe schoner het voorraam) en eventueel het gebruik van airco en/of voorraam verwarming elimineren dat natuurlijk.

Ja !

(allereerst om te zorgen dat de olie overal zit; zo met een koude motor wegrijden betekent dat grote delen van de motor nog geen smering hebben)

Alleen niet minuten lang, ik doe het max 30 seconden tot 1 minuut)

D Elzinga zei:
Idem. Met 50 km/u in z'n een door de woonwijk, als me gevraagd wordt of dat nou nodig is vraag ik ze of ze soms geen aanhanger van het stoichiometrisme zijn. Daar hebben ze nooit een antwoord op!

Daar kan ik me iets bij voorstellen.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Ja !

(allereerst om te zorgen dat de olie overal zit; zo met een koude motor wegrijden betekent dat grote delen van de motor nog geen smering hebben)

Dus alle handleidingen van auto's bevatten onzin? Die zeggen allemaal dat je niet stationair moet opwarmen maar gelijk moet wegrijden. Maar goed, wat weten autofabrikanten nu van auto's.

Puur voor de giftige benzinedampen in de straat, bij je eigen huis : niet krabben met stationair.

Krabben en honden uitlaten (!!) duurt al snel veel langer dan nodig is om goed zicht te hebben. Soms zijn er dagen dat het echt even duurt voor je ruit wat opklaart, maar meestal kan je prima koud wegrijden.

Handleidingen bevatten per definitie altijd een hoop onzin: als je precies volgens het boekje werkt sta je om de haverklap bij de garage en mag je helemaal niets meer zelf doen.;)

Maar misschien wel handig om hier eerst eens even de definitie van stationair warm lopen vast te gaan stellen.... stationair warm lopen zie ik meer als het blijven wachten tot de temperatuurmeter in beweging komt, en niet als de eerste 30-60 seconden die je voor het wegrijden even gebruikt om de voor- en zijruiten met behulp van de blower doorzichtig te maken.

Als de temperaturen rondom of onder de 10 graden komen moet ik met m'n gasgestookte Jeep Wagoneer trouwens eerst verplicht enkele minuten stilstaand een motor warming-up draaien, doe ik dat niet dan sta ik binnen 1 km weer aan de kant met een bevroren verdamper en/of mixer.
Staat in geen enkel boekje vermeld, dit is gewoon vanuit de praktijk bewezen en vastgelegd.

R Wolters zei:
Ja !

Dus alle handleidingen van auto's bevatten onzin? Die zeggen allemaal dat je niet stationair moet opwarmen maar gelijk moet wegrijden. Maar goed, wat weten autofabrikanten nu van auto's.

Om heel eerlijk te zijn heb ik ook geleerd dat je even moet wachten voor je wegrijd. Zelfs als ik niet hoef te krabben oid, zet ik de auto op contact, wacht ik een paar seconden, start hem dan en wacht tot het toerental iets gezakt is voor ik wegrijd.

D Elzinga zei:
Hamer zei:
Nico GTR zei:

Jah, goede Elzinga :T :p

(semi-serieus antwoord)

Je kunt ook gewoon 20 rijden he....

En stoichiometrisch wil niet meer en niet minder zeggen dan de verhouding tussen de reactanten van een chemische reactie en het product daarvan. Is een griekse uitvinding en zoals je weet geven we het resultaat van de verhouding ook aan met de griekse letter Lambda: "λ"

Bij 50 zit ik overigens al gewoon in 3...draait die mooi 2100 rpm. Mijn stelregel is dat ik niet onder de 2000 tpm kom, dus in praktijk is dat schakelen net over de 3000 tpm.

Persoonlijk vind ik het niet netjes tegenover mijn buren om de motor 2 minuten te laten draaien.
Krabben doe ik dus altijd met de motor uit (Of ik leg er de avond ervoor een doek overheen). Als ik klaar ben is het starten en wegrijden met de blower vol op de voorruit.

Als ik dan inderdaad hoor dat sommige mensen gerust de auto 5 minuten laten draaien in een woonwijk, om nog even binnen een bak koffie te drinken, terwijl anderen mogelijk nog liggen te slapen, vind ik dat ronduit asociaal.o_O

R Wolters zei:
Ja !

Ik denk zelf na, daar heb ik geen handleiding voor nodig....
En ja, als je je motor start, zeker als het vriest, dan duurt het even voordat de olie alle plaatsen van je motor bereikt heeft.
En wat denk je van een turbo: Draait rustig 50.000-100.000 toeren per minut. Denk je dat die het fijn vindt om zonder smerende olie rond te draaien?
Overigens: ik heb al 23 jaar geen olie hoeven bij te vullen, ondanks dat ik heel veel 2dehands auto's heb gehad, met km-standen tot bijna 500.000 en met in die 22 jaar ruim 1,8 miljoen km's. Dus op olie-gebied doe ik blijkbaar toch iets goed....

Monsieur Le Loure zei:
Baksteen op het gaspedaal leggen, is ie sneller warm en beter voor de motor omdat ie eerder warm is. Win win:p
Als mijn buurman dat 's ochtends doet, krijgt hij ook een baksteen door zijn voorruit.:(

En ja, als je je motor start, zeker als het vriest, dan duurt het even voordat de olie alle plaatsen van je motor bereikt heeft.
En wat denk je van een turbo: Draait rustig 50.000-100.000 toeren per minut. Denk je dat die het fijn vindt om zonder smerende olie rond te draaien?
Er is nog een ander mogelijkheid dan de wagen stationair laten draaien of plankgas wegrijden: allebei dom. Rustig warm rijden en bij 2 à 2.500 toeren opschakelen doet je turbo nauwelijks toeren maken.

Nico GTR zei:
D Elzinga zei:
Hamer zei:
Nico GTR zei:

Jah, goede Elzinga :T :p

(semi-serieus antwoord)

Je kunt ook gewoon 20 rijden he....

En stoichiometrisch wil niet meer en niet minder zeggen dan de verhouding tussen de reactanten van een chemische reactie en het product daarvan. Is een griekse uitvinding en zoals je weet geven we het resultaat van de verhouding ook aan met de griekse letter Lambda: "λ"

Bij 50 zit ik overigens al gewoon in 3...draait die mooi 2100 rpm. Mijn stelregel is dat ik niet onder de 2000 tpm kom, dus in praktijk is dat schakelen net over de 3000 tpm.

14.7kg lucht op 1 kilo benzine

iDS zei:
Er is nog een ander mogelijkheid dan de wagen stationair laten draaien of plankgas wegrijden: allebei dom. Rustig warm rijden en bij 2 à 2.500 toeren opschakelen doet je turbo nauwelijks toeren maken.

Bij 2.000-2.500 toeren doet een turbo al gauw 75.000 toeren...

iDS zei:

Bij 2.000-2.500 toeren doet een turbo al gauw 75.000 toeren...

Turbo is afhankelijk van hoe diep je het gas in trapt.
Volle inspuiting=volle turbodruk.
Mijn Subaru gebruikt de turbo echt niet bij rustig optrekken.

Even wat andere tips: als het is voor bevroren of beslagen ruiten, dan kun je 's avonds zo'n reflecterende ruitendeken over je voorruit leggen. Daarmee voorkom je ijs aan de buitenkant en ook dat de ruiten door je adem beslaan aan de binnenkant. Stel dat je je zijruiten moet krabben dat is niet erg. Van het krabben krijg je het sneller warm dan van de kachel van je auto. Eventueel zou je voor de kou een stoelverwarming van de lidl van 15 euro kunnen kopen. Verder scheelt het ook als je je auto beschut, bijvoorbeeld langs een heg of muur kunt parkeren. Als het koud waait 's nachts, kont in de wind voorkomt bij lichte vorst ook bevroren voorruit.

dickey zei:
Even wat andere tips: als het is voor bevroren of beslagen ruiten, dan kun je 's avonds zo'n reflecterende ruitendeken over je voorruit leggen. Daarmee voorkom je ijs aan de buitenkant en ook dat de ruiten door je adem beslaan aan de binnenkant. Stel dat je je zijruiten moet krabben dat is niet erg. Van het krabben krijg je het sneller warm dan van de kachel van je auto. Eventueel zou je voor de kou een stoelverwarming van de lidl van 15 euro kunnen kopen. Verder scheelt het ook als je je auto beschut, bijvoorbeeld langs een heg of muur kunt parkeren. Als het koud waait 's nachts, kont in de wind voorkomt bij lichte vorst ook bevroren voorruit.

Mijn auto staat naast een heg, die mag wat groter, maar mijn oprit is omringt met andere huizen. Maar 't is een oudje, en ik vroeg me gewoon af wat best practise was. Bedankt voor de terugkoppeling iedereen. Ik krab de ruiten wel zonder de auto aan te doen, en start hem dan, om rustig weg te rijden met ontwaseming aan (zodra mijn toerental gezakt is naar 900 +/-)

iDS zei:
Monsieur Le Loure zei:
Als mijn buurman dat 's ochtends doet, krijgt hij ook een baksteen door zijn voorruit.:(

Mijn dochter van 6 kon nog zien dat dít een grap was.

Als je ramen beslaan, kan je ook even je raam open doen hoor. Ik heb nu een garage (en ik heb hier dus veel minder last van), maar vroeger reed ik de eerste 5 minuten altijd met het raam open. Lekker fris. :)

Boppie zei:
Ze zegt dat Monsieur le Loure dat in zijn hol kan douwen. Centen wil ze zien.
De zin voor humor van je dochter is snel op...natuurlijk was mijn reactie niet gemeend. Met een baksteen bereik je ook niet veel met die gelaagde ruiten van tegenwoordig, ik zou eerder voor een stevige wapeningsstaaf gaan :)

In het voor- en najaar doe ik dit nooit. Dan is het een kwestie van auto starten, ontwaseming aan en als dat niet voldoende is met een spons (heet dat een zeemspons? Is in ieder geval anders dan waarmee je de auto wast) de ruiten schoonmaken zodat het zicht voldoende is.

In de winter, eigenlijk alleen als als het gevroren heeft start ik wel de auto en laat ik hem stationair draaien. Slecht voor milieu en gezondheid, dat weet ik maar het scheelt wel.
Dan is mijn route auto starten, achterruitverwarming aan, blower op (warmste) stand op de voorruit gericht en dan eerst de zijruiten krabben. Vervolgens als laatste de voorruit krabben waar het ijs door de blower dan al wat losser op zit. Achterruit is door de verwarming intussen al schoon.
Reden dat ik dit doe is omdat achterruitverwarming en/of blower grootverbruikers van de accu zijn. Ik heb de bovenstaande route wel eens op contact gedaan en daarna de auto willen starten. Maar toen was de accu leeg getrokken en moest er starthulp aan te pas komen. En nee, dit was toen geen oude accu!
Naar mijn idee heeft krabben met motor uit geen zin omdat de boel dan heel snel weer bevriest/beslaat als je instapt.

Ik zal mijn auto echter nooit onbeheerd achterlaten en dat is natuurlijk ook niet aan te raden! Het rondje met de hond kun je mijns inziens het beste eerst doen en daarna de auto starten en wegrijden. Je zult niet de eerste zijn waarvan de auto verdwenen is omdat hij klaar stond voor 'wie wil'.

Deze discussie is ook al zo oud als dat er auto’s rijden.......

En nee het is niet goed, een hond hoort langere stukken dan 5 minuten te lopen.

Auto starten, met reserve sleutel op slot doen en doe wat je moet doen.
Kan in Drenthe gewoon.

Deze week was ik de laptop wat aan het opruimen en zag ik nog wat reacties in dit topic tussen de favorieten staan waar ik nog op wilde reageren.|
Bij deze dus alsnog. Volgens mij is het in ieder geval niet achterhaald!

dickey zei:

Een reflecterende ruitendeken ben ik nooit zo weg van. Er zit toch iets tussen je door waardoor die niet geheel sluit en zo kan er vocht in je auto komen. Bovendien heb ik afgelopen winter maar weinig hoeven te krabben en ben ik ook niet heel handig om het ding tussen de deur te proppen. Ik heb 2 linkerhanden zo gezegd.
Ik heb mijn route hierboven op 31 oktober al gedeeld en dat gaat prima.
Voor wat betreft het beschut zetten van je auto moet je geluk hebben. Ik kan langs een muur parkeren, maar dit zijn 4 van de in totaal 25 parkeerplaatsen bij mijn appartement.
Als er 4 anderen dan al in de beschutting van die muur staan heb je pech.

Monsieur Le Loure zei:
De auto met de neus naar het westen parkeren werkt ook.

Ik ben zelf nooit zo goed in waar Noord/Oost/Zuid/West precies ligt. En dit is natuurlijk ook per wijk verschillend. Het ligt er ook aan hoe de huizen gebouwd zijn volgens mij.
Echter ben ik er volgens mij afgelopen donderdagmorgen in mijn eigen wijk achter gekomen waar het westen is. De achterruit en zijruiten hoefde ik alleen maar met een trekker de vocht/dauwdruppels af te halen. De voorruit moest ik echt nog krabben. Ik parkeer altijd achteruit zodat je bij het wegrijden alles goed kunt overzien en snel weg bent, maar dat lijkt dus in dit geval niet verstandig.

Bentley Arnage zei:
Persoonlijk vind ik het niet netjes tegenover mijn buren om de motor 2 minuten te laten draaien.
Krabben doe ik dus altijd met de motor uit (Of ik leg er de avond ervoor een doek overheen). Als ik klaar ben is het starten en wegrijden met de blower vol op de voorruit.

Als ik dan inderdaad hoor dat sommige mensen gerust de auto 5 minuten laten draaien in een woonwijk, om nog even binnen een bak koffie te drinken, terwijl anderen mogelijk nog liggen te slapen, vind ik dat ronduit asociaal.o_O

Dit is wellicht niet netjes tegenover de buren inderdaad Bentlay Arnage, maar ik vind dat het met geven en nemen moet gaan. Ik slaap zelf grenzend aan een deur die naar allemaal schuurtjes leidt. Hier staan ook scooters in en deze worden ook voor mijn slaapkamerraam gestart. Zelf slaap ik 2 van de 5 werkdagen nog tot zeker 08.00u/08.30u in verband met parttime dagen.
En er zijn ook slecht startende scooters bij die eigenlijk standaard de accu praktisch leeg starten voor hij aanslaat.
Zelf zet ik de blower inderdaad ook vol op de voorruit.

Het laatste wat ik zal doen is de auto onbeheerd achterlaten. Hij kan dus een 5 á 10 minuten stationair draaiend staan maar dan ben ik zelf ook continue aan het krabben.
Het koffiedrinken laat ik dus achterwege en dan ben ik wellicht asociaal. Maar dat vind ik van de buren naar mij toe ook als ze scooters leeg starten terwijl ze zien dat de gordijnen nog dicht zijn.

Bentley Arnage zei:

Ik start de motor en ga de douche in. 10 minuten later is alles mooi dooi en lekker warm.
De buren hebben er niet direct last van, zit wel een stuk tussen.

Ik heb een vraag in het verlengde van dit topic.
Dit draadje gaat over het feit dat het (ooit) weer koud wordt en dat we dan weer moeten gaan krabben en of je dan de auto stationair laat draaien.
Is er iets te zeggen over wanneer je ongeveer (welke maand bijvoorbeeld) weer moet krabben? Rondom half mei zijn altijd de IJsheiligen en dan weet je dat je de wekker tot ergens in het najaar weer wat later kunt zetten omdat je geen krabtijd hoeft te rekenen voor je weg kunt rijden.
Of gaat hier dezelfde vlieger op als met winterbanden, en dus van oktober tot Ostern (Pasen) ? En dat dan de kans in oktober groot is dat je voor het eerst weer staat te krabben voor je veilig de weg op kunt?

eerste opel zei:
Is er iets te zeggen over wanneer je ongeveer (welke maand bijvoorbeeld) weer moet krabben?

"Gemiddeld genomen vriest het in De Bilt de eerste keer rond 3 november. De vroegste vorst in de Bilt werd in 1971 op 16 september gemeten. Toen werd het -0,4 graden."

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/eerste-vorst-van-het-seizoen-in-de-bilt/6703/

De natuur heeft wel een hele mooie kalender, maar helaas voor jou staan er nooit datums in vermeld.
Ik heb eind mei wel eens ruiten moeten krabben, en ook wel eind september.... en ik heb ook wel eens een wintermaand meegemaakt waarin een ruitenkrabber totaal overbodig was.
Maar als die 2 tot 3 minuutjes ruitjes krabben al zo'n ernstige invloed op jou nachtrust en dagindeling hebben dan zou ik toch eens gaan leren om wat minder strak te gaan plannen, met een beetje tijdmarge bespaar je al een hoop nodeloze stress en leef je veel gezonder. ;)

Terug
Bovenaan