Het wordt weer koud dus: Stationair warm lopen, ja of nee?

Het topic kan ook omgedraaid worden. Hoe lang laat je de auto stationair draaien zodat de airco het lekker kan koelen.

Muddy Bandit zei:
De natuur heeft wel een hele mooie kalender, maar helaas voor jou staan er nooit datums in vermeld.
Ik heb eind mei wel eens ruiten moeten krabben, en ook wel eind september.... en ik heb ook wel eens een wintermaand meegemaakt waarin een ruitenkrabber totaal overbodig was.
Maar als die 2 tot 3 minuutjes ruitjes krabben al zo'n ernstige invloed op jou nachtrust en dagindeling hebben dan zou ik toch eens gaan leren om wat minder strak te gaan plannen, met een beetje tijdmarge bespaar je al een hoop nodeloze stress en leef je veel gezonder. ;)

Helaas heb ik een leerstoornis c.q. vorm van autisme in de naam van NLD (non-verbale leerstoornissen) waarbij plannen een heel belangrijk iets is. Het minder strak plannen, met tijdsmarge is dan ook lastig voor mij.
Overigens is het niet altijd 2 tot 3 minuutjes ruiten krabben, maar ik heb ook wel eens 10 minuten staan krabben als er net een gemeen laagje op zat wat er bijna niet af te krijgen was.
Even een voorbeeld van mijn leerstoornis. Ik houdt heel erg van patronen. Iedere avond ziet er hetzelfde uit; bij voorkeur ( rond 19.30u de computer aan voor de mail, rond 20.30u iets willekeurigs op televisie gaan kijken, rond 21.30u weer naar de computer voor andere zaken, 22.00u brood smeren voor volgende werkdag en 22.15u douchen).
En zo zijn er meer dingen op een dag, en uiteindelijk in 1 week die hetzelfde moeten verlopen. Hier kan ik niets aan doen.

eerste opel zei:
".. Het minder strak plannen, met tijdsmarge is dan ook lastig voor mij"

"Ik houdt heel erg van patronen. Iedere avond ziet er hetzelfde uit"

De oplossing ligt voor de hand. Elke ochtend - het gehele jaar door - 10 minuten krabben aan je systeem toevoegen.

eerste opel zei:
Helaas heb ik een leerstoornis c.q. vorm van autisme in de naam van NLD (non-verbale leerstoornissen) waarbij plannen een heel belangrijk iets is.
Dat was wel handig geweest om te weten toen je de vraag stelde, dan had je misschien wat serieuzere reacties gehad...

Matsuda zei:
eerste opel zei:
".. Het minder strak plannen, met tijdsmarge is dan ook lastig voor mij"

"Ik houdt heel erg van patronen. Iedere avond ziet er hetzelfde uit"

De oplossing ligt voor de hand. Elke ochtend - het gehele jaar door - 10 minuten krabben aan je systeem toevoegen.

Dat zou dan inderdaad een goede oplossing zijn. En in juni/juli/augustus als je zeker niet hoeft te krabben kun je die tijd dan inderdaad weer voor iets anders gebruiken.

DeeTwee zei:
eerste opel zei:
Helaas heb ik een leerstoornis c.q. vorm van autisme in de naam van NLD (non-verbale leerstoornissen) waarbij plannen een heel belangrijk iets is.
Dat was wel handig geweest om te weten toen je de vraag stelde, dan had je misschien wat serieuzere reacties gehad...

Zelf weet ik het natuurlijk heel mijn leven al.
U bedoelt waarschijnlijk dat ik het op 30 juni erbij gezet had dat het jullie ook duidelijk is? Dan had ik waarschijnlijk serieuzere reacties gehad inderdaad.
Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om te leren. Een wijze tip voor de volgende keer!

eerste opel zei:
U bedoelt waarschijnlijk dat ik het op 30 juni erbij gezet had dat het jullie ook duidelijk is? Dan had ik waarschijnlijk serieuzere reacties gehad inderdaad.
Dat. Voor mij was het oprecht heel lastig je vraag serieus te nemen.

Maar ook met de reden voor de vraag in overweging nemende, heel lastig er iets over te zeggen. Temeer omdat ons klimaat natuurlijk steeds wat minder voorspelbaar wordt. Zelf woon ik aan de kust, en is het fenomeen 'vorst' überhaupt al uiterst zeldzaam.

En als je een aantal dagen vorst achter elkaar hebt, is het dan wel logisch om ervan uit te gaan dat je elke dag even lang aan het krabben bent? Als je je auto dagelijks gebruikt, vriest er dan elke nacht evenveel ijs aan je ruiten? Volgens mij is dat meestal niet zo.

eerste opel zei:
Muddy Bandit zei:
De natuur heeft wel een hele mooie kalender, maar helaas voor jou staan er nooit datums in vermeld.
Ik heb eind mei wel eens ruiten moeten krabben, en ook wel eind september.... en ik heb ook wel eens een wintermaand meegemaakt waarin een ruitenkrabber totaal overbodig was.
Maar als die 2 tot 3 minuutjes ruitjes krabben al zo'n ernstige invloed op jou nachtrust en dagindeling hebben dan zou ik toch eens gaan leren om wat minder strak te gaan plannen, met een beetje tijdmarge bespaar je al een hoop nodeloze stress en leef je veel gezonder. ;)

Helaas heb ik een leerstoornis c.q. vorm van autisme in de naam van NLD (non-verbale leerstoornissen) waarbij plannen een heel belangrijk iets is. Het minder strak plannen, met tijdsmarge is dan ook lastig voor mij.
Overigens is het niet altijd 2 tot 3 minuutjes ruiten krabben, maar ik heb ook wel eens 10 minuten staan krabben als er net een gemeen laagje op zat wat er bijna niet af te krijgen was.
Even een voorbeeld van mijn leerstoornis. Ik houdt heel erg van patronen. Iedere avond ziet er hetzelfde uit; bij voorkeur ( rond 19.30u de computer aan voor de mail, rond 20.30u iets willekeurigs op televisie gaan kijken, rond 21.30u weer naar de computer voor andere zaken, 22.00u brood smeren voor volgende werkdag en 22.15u douchen).
En zo zijn er meer dingen op een dag, en uiteindelijk in 1 week die hetzelfde moeten verlopen. Hier kan ik niets aan doen.

Er is ook helemaal niets mis met een regelmatig ingepland vast patroon, en ik kan me goed voorstellen dat dit voor jou (en vele anderen) het beste werkt.
Maar houd er rekening mee dat te strak plannen (dus zonder tijdsmarges voor eventuele tegenslagen) ook tegen je kan gaan werken, en dan loopt gelijk je hele dagplanning al in de soep en ben je de hele dag gestrest bezig. (en dat komt zowel je werkzaamheden als jezelf ook niet ten goede)

Wat ik hierboven probeerde aan te geven is dat je altijd wel rekening moet houden met onvoorziene omstandigheden: dit kan met de winterdag ruiten krabben zijn maar kan net zo goed bijvoorbeeld gladheid, een file of een wegomleiding zijn.
En dan lijkt het mij wel heel verstandig om de werkelijke reistijd simpelweg even te verlengen met 5 of 10 minuten zodat je al dit soort tegenslagen bij voorbaat al opvangt i.p.v. gelijk in de stress te moeten schieten omdat je misschien te laat komt dankzij je strakke tijdsmarges.... en als er die dag eens geen ruiten gekrabd of file gereden moet worden ben je gewoon ruim op tijd op je werk, is een mooie gelegenheid om nog eerst even een bakkie koffie/thee te nemen en lichaam/geest even wat rust te gunnen voordat je werktijd begint.

eerste opel zei:
Dat zou dan inderdaad een goede oplossing zijn. En in juni/juli/augustus als je zeker niet hoeft te krabben kun je die tijd dan inderdaad weer voor iets anders gebruiken.

Serieuze vraag: als je dan die tijd over hebt, zonder dat er iets gedaan hoeft te worden, kan je daar dan mee omgaan? Of moet je dan vooraf plannen hebben gemaakt wat je met die tijd gaat doen als er niet gekrabt hoeft te worden. Of ga je dan gewoon wachten tot het tijd is om te vertrekken?

Ik vind dat er een leuke discussie uit mijn bericht van 30 juni voortgekomen is. Ik heb nu eenmaal mijn NLD (al héél lang in ieder geval bekend alszijnde diagnose) en daarmee moet ik omgaan. Zo simpel is het; en mijn ouders zullen mij hierin ook wel dingen geleerd hebben en die ben ik nu op mijn 31e aan het voortzetten. Lees: omgaan met (grote) veranderingen etc.

DeeTwee zei:
eerste opel zei:
Dat. Voor mij was het oprecht heel lastig je vraag serieus te nemen.

Maar ook met de reden voor de vraag in overweging nemende, heel lastig er iets over te zeggen. Temeer omdat ons klimaat natuurlijk steeds wat minder voorspelbaar wordt. Zelf woon ik aan de kust, en is het fenomeen 'vorst' überhaupt al uiterst zeldzaam.

En als je een aantal dagen vorst achter elkaar hebt, is het dan wel logisch om ervan uit te gaan dat je elke dag even lang aan het krabben bent? Als je je auto dagelijks gebruikt, vriest er dan elke nacht evenveel ijs aan je ruiten? Volgens mij is dat meestal niet zo.

Dat het klimaat steeds minder voorspelbaar wordt is wel duidelijk geworden de afgelopen dagen/maanden.... Eerst in februari sneeuwval waar je 'U' tegen zei en die ook nog een week lang bleef liggen. En nu sinds deze week de wateroverlast in Zuid Limburg (Valkenburg etc.). Ik was daar vorige week donderdag nog op vakantie; ik ben blij dat ik er vorige week zat en niet nu......

Met vorst ligt het er ook aan of het helder weer is of vochtig weer. Ik werk helaas maar parttime (20 uur) 3 dagen, en privé maak ik bijna geen kilometers dus het heeft bij mij al snel kans om van meerdere dagen aan te vriezen. Iedere week 1 dag meer ijs krabben is dus niet zo vreemd denk ik.

Muddy Bandit zei:
eerste opel zei:
Muddy Bandit zei:

Er is ook helemaal niets mis met een regelmatig ingepland vast patroon, en ik kan me goed voorstellen dat dit voor jou (en vele anderen) het beste werkt.
Maar houd er rekening mee dat te strak plannen (dus zonder tijdsmarges voor eventuele tegenslagen) ook tegen je kan gaan werken, en dan loopt gelijk je hele dagplanning al in de soep en ben je de hele dag gestrest bezig. (en dat komt zowel je werkzaamheden als jezelf ook niet ten goede)

Wat ik hierboven probeerde aan te geven is dat je altijd wel rekening moet houden met onvoorziene omstandigheden: dit kan met de winterdag ruiten krabben zijn maar kan net zo goed bijvoorbeeld gladheid, een file of een wegomleiding zijn.
En dan lijkt het mij wel heel verstandig om de werkelijke reistijd simpelweg even te verlengen met 5 of 10 minuten zodat je al dit soort tegenslagen bij voorbaat al opvangt i.p.v. gelijk in de stress te moeten schieten omdat je misschien te laat komt dankzij je strakke tijdsmarges.... en als er die dag eens geen ruiten gekrabd of file gereden moet worden ben je gewoon ruim op tijd op je werk, is een mooie gelegenheid om nog eerst even een bakkie koffie/thee te nemen en lichaam/geest even wat rust te gunnen voordat je werktijd begint.

Zelfs daar wordt in de planning rekening mee gehouden. Toen ik tot 2018 nog bij mijn ouders woonde ging ik om 07.45u schoenen, jas etc. aantrekken en rond 07.50u wegrijden (bij hen lopen we zelf niet met schoenen binnen).
Tegenwoordig woon ik op mezelf in een soort studentenhuis met de keuken gezamenlijk en iedereen heeft ambulante begeleiding. Mijn schoenen trek ik nu al aan vóór het ontbijt, maar ik heb het wel zo gepland dat ik om 07.45u naar buiten kan gaan. Ik moet ongeveer 35 minuten rijden en begin om 08.30u. Ik heb dus altijd een marge van 10 minuten voor onverwachte dingen.
Dat ik plan wil niet zeggen dat ik krappe tijdsmarges heb; deze neem ik dus ook al wat ruimer. Het enige wat je niet kunt weten is pech onderweg (2019) toen ik door Wegenwacht inzet 1,5 uur te laat op het werk kwam maar dat is overmacht.

R Wolters zei:
eerste opel zei:

Serieuze vraag: als je dan die tijd over hebt, zonder dat er iets gedaan hoeft te worden, kan je daar dan mee omgaan? Of moet je dan vooraf plannen hebben gemaakt wat je met die tijd gaat doen als er niet gekrabt hoeft te worden. Of ga je dan gewoon wachten tot het tijd is om te vertrekken?

Serieus antwoord: ik wil niet zeggen dat ik dan nuttig bezig ben; ik ga niet stofzuigen/poetsen/strijken of iets dergelijks maar het is ook niet zo dat ik met de armen over elkaar ga zitten om de tijd te zien wegtikken. De tijd die ik over heb zit ik dan vaak met een Ipad of telefoon met social media/Wordfeud etc. in de hand erbij.

eerste opel zei:
.... maar ik heb het wel zo gepland dat ik om 07.45u naar buiten kan gaan. Ik moet ongeveer 35 minuten rijden en begin om 08.30u. Ik heb dus altijd een marge van 10 minuten voor onverwachte dingen.
Dat ik plan wil niet zeggen dat ik krappe tijdsmarges heb; deze neem ik dus ook al wat ruimer.

Heel goed bezig, er is dus helemaal niets mis met je planning.... maar wat is dan je probleem met dat eventjes ruiten krabben?

Waarom krabben, als je heel goedkoop wilt doen een stuk karton op maat knippen wat je over hebt thuis en onder de voor en achter ruitenwissers doen.
Anders zo'n speciale autoruit mat kopen bij de auto accessoires zaak. Koop daar ook gelijk een paar flessen Ijs vrij flacons/spuitbussen.

Laat de ijsvrij spuitfles binnen in huis staan, niet in de auto laten liggen, dan is die warmer en ontdooit het ijs op de zijruiten een stuk(je) sneller

Afgelopen winter in die strenge 2 vorst weken kon ik in nog geen 3 minuten rijden.

- Naar auto lopen en starten.
- Vervolgens alle zijruiten (links en rechts voor en rechts achter) inspuiten. Vervolgens de mat onder de voor en achter ruitenwisser weghalen, opvouwen en in kofferbak leggen.
- Met ruitenkrabber het grotendeels ontdooide/zachtgeworden ijs van de zijruiten schrapen met ijskrabber.
- Instappen en wegrijden.

Muddy Bandit zei:
eerste opel zei:
.... maar ik heb het wel zo gepland dat ik om 07.45u naar buiten kan gaan. Ik moet ongeveer 35 minuten rijden en begin om 08.30u. Ik heb dus altijd een marge van 10 minuten voor onverwachte dingen.
Dat ik plan wil niet zeggen dat ik krappe tijdsmarges heb; deze neem ik dus ook al wat ruimer.

Heel goed bezig, er is dus helemaal niets mis met je planning.... maar wat is dan je probleem met dat eventjes ruiten krabben?

Om te beginnen excuses voor mijn (wederom) late reactie.
Als je die 10 minuten gebruikt om te krabben dan mag je die dag geen vertraging door een kleine file (van max. 10 minuten) of anderszins vertraging oplopen.
Bovendien werken we op kantoor sinds Corona met een kleine bezetting (4 á 5 man en de rest thuis) en zijn de vaste mensen er wellicht aan gewend geraakt dat je om 08.15u/08.20u binnenkomt. Zij gaan er dan wellicht vanuit dat je om 08.15u begint en soms 5 minuten te laat bent.
Voor hen is het dus wellicht niet duidelijk dat je officieel pas om 08.30u begint en dus altijd te vroeg bent.

eerste opel zei:
Voor hen is het dus wellicht niet duidelijk dat je officieel pas om 08.30u begint en dus altijd te vroeg bent.

Als het voor jezelf en voor je werkgever maar duidelijk is dan is het genoeg, je hoeft absoluut niet verantwoording af te leggen aan iedereen.;)

eerste opel zei:
en zijn de vaste mensen er wellicht aan gewend geraakt dat je om 08.15u/08.20u binnenkomt. Zij gaan er dan wellicht vanuit dat je om 08.15u begint en soms 5 minuten te laat bent.

En wat is hier precies het probleem?

Als ikzelf en de werkgever het maar weten dan is het inderdaad goed.
Echter heb ik toen ik de opleiding volgde tot het beroep dat ik nu doe daar wel een vervelende ervaring in gehad. Ik had 's morgens in de kantine een medecursist/medestudent (net hoe je het noemen wilt) gevraagd om door te geven dat ik bij een andere afdeling moest helpen die dag (zat ook een stukje praktijk in die opleiding); of in ieder geval een deel van die dag.
Ik moest even op mijn eigen afdeling wat halen naarmate de ochtend vorderde en ik kreeg een telefoon in mijn hand geduwd met mijn moeder eraan. Ze hadden gebeld waar ik bleef. Medecursist was het dus vergeten door te geven en moeder ook enigszins ongerust omdat ik 's ochtends wel vertrokken was.
Dat is dus het probleem als mensen gaan denken dat je om een bepaalde tijd begint terwijl je eigenlijk altijd te vroeg bent om met deze post maar op de 2 voorgaande in 1 te reageren.
Het is goed dat een opleiding in de gaten houdt of je wel aanwezig bent, maar dan kunnen dit soort dingen voorkomen en dat is bij mij altijd blijven hangen.

Kan eens een keer gebeuren... dat was dus typisch zo'n gevalletje veroorzaakt door miscommunicatie tussen anderen waarbij alles opeens in rep en roer komt zonder dat je erzelf weet van hebt.
Niet in blijven hangen en gewoon de humor er van in gaan zien.;)

Terug
Bovenaan