Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De Schaduw zei:Niet. Schuifmans open, alle drie de ramen open en go with the banana.
De Schaduw zei:Niet. Schuifmans open, alle drie de ramen open en go with the banana.
Muddy Bandit zei:De natuur heeft wel een hele mooie kalender, maar helaas voor jou staan er nooit datums in vermeld.
Ik heb eind mei wel eens ruiten moeten krabben, en ook wel eind september.... en ik heb ook wel eens een wintermaand meegemaakt waarin een ruitenkrabber totaal overbodig was.
Maar als die 2 tot 3 minuutjes ruitjes krabben al zo'n ernstige invloed op jou nachtrust en dagindeling hebben dan zou ik toch eens gaan leren om wat minder strak te gaan plannen, met een beetje tijdmarge bespaar je al een hoop nodeloze stress en leef je veel gezonder.![]()
eerste opel zei:".. Het minder strak plannen, met tijdsmarge is dan ook lastig voor mij"
"Ik houdt heel erg van patronen. Iedere avond ziet er hetzelfde uit"
Dat was wel handig geweest om te weten toen je de vraag stelde, dan had je misschien wat serieuzere reacties gehad...eerste opel zei:Helaas heb ik een leerstoornis c.q. vorm van autisme in de naam van NLD (non-verbale leerstoornissen) waarbij plannen een heel belangrijk iets is.
Matsuda zei:eerste opel zei:".. Het minder strak plannen, met tijdsmarge is dan ook lastig voor mij"
"Ik houdt heel erg van patronen. Iedere avond ziet er hetzelfde uit"
De oplossing ligt voor de hand. Elke ochtend - het gehele jaar door - 10 minuten krabben aan je systeem toevoegen.
DeeTwee zei:Dat was wel handig geweest om te weten toen je de vraag stelde, dan had je misschien wat serieuzere reacties gehad...eerste opel zei:Helaas heb ik een leerstoornis c.q. vorm van autisme in de naam van NLD (non-verbale leerstoornissen) waarbij plannen een heel belangrijk iets is.
Dat. Voor mij was het oprecht heel lastig je vraag serieus te nemen.eerste opel zei:Zelf weet ik het natuurlijk heel mijn leven al.
U bedoelt waarschijnlijk dat ik het op 30 juni erbij gezet had dat het jullie ook duidelijk is? Dan had ik waarschijnlijk serieuzere reacties gehad inderdaad.
eerste opel zei:Muddy Bandit zei:De natuur heeft wel een hele mooie kalender, maar helaas voor jou staan er nooit datums in vermeld.
Ik heb eind mei wel eens ruiten moeten krabben, en ook wel eind september.... en ik heb ook wel eens een wintermaand meegemaakt waarin een ruitenkrabber totaal overbodig was.
Maar als die 2 tot 3 minuutjes ruitjes krabben al zo'n ernstige invloed op jou nachtrust en dagindeling hebben dan zou ik toch eens gaan leren om wat minder strak te gaan plannen, met een beetje tijdmarge bespaar je al een hoop nodeloze stress en leef je veel gezonder.![]()
Helaas heb ik een leerstoornis c.q. vorm van autisme in de naam van NLD (non-verbale leerstoornissen) waarbij plannen een heel belangrijk iets is. Het minder strak plannen, met tijdsmarge is dan ook lastig voor mij.
Overigens is het niet altijd 2 tot 3 minuutjes ruiten krabben, maar ik heb ook wel eens 10 minuten staan krabben als er net een gemeen laagje op zat wat er bijna niet af te krijgen was.
Even een voorbeeld van mijn leerstoornis. Ik houdt heel erg van patronen. Iedere avond ziet er hetzelfde uit; bij voorkeur ( rond 19.30u de computer aan voor de mail, rond 20.30u iets willekeurigs op televisie gaan kijken, rond 21.30u weer naar de computer voor andere zaken, 22.00u brood smeren voor volgende werkdag en 22.15u douchen).
En zo zijn er meer dingen op een dag, en uiteindelijk in 1 week die hetzelfde moeten verlopen. Hier kan ik niets aan doen.
eerste opel zei:Dat zou dan inderdaad een goede oplossing zijn. En in juni/juli/augustus als je zeker niet hoeft te krabben kun je die tijd dan inderdaad weer voor iets anders gebruiken.
DeeTwee zei:Dat. Voor mij was het oprecht heel lastig je vraag serieus te nemen.eerste opel zei:Zelf weet ik het natuurlijk heel mijn leven al.
U bedoelt waarschijnlijk dat ik het op 30 juni erbij gezet had dat het jullie ook duidelijk is? Dan had ik waarschijnlijk serieuzere reacties gehad inderdaad.
Maar ook met de reden voor de vraag in overweging nemende, heel lastig er iets over te zeggen. Temeer omdat ons klimaat natuurlijk steeds wat minder voorspelbaar wordt. Zelf woon ik aan de kust, en is het fenomeen 'vorst' überhaupt al uiterst zeldzaam.
En als je een aantal dagen vorst achter elkaar hebt, is het dan wel logisch om ervan uit te gaan dat je elke dag even lang aan het krabben bent? Als je je auto dagelijks gebruikt, vriest er dan elke nacht evenveel ijs aan je ruiten? Volgens mij is dat meestal niet zo.
Muddy Bandit zei:eerste opel zei:Muddy Bandit zei:De natuur heeft wel een hele mooie kalender, maar helaas voor jou staan er nooit datums in vermeld.
Helaas heb ik een leerstoornis c.q. vorm van autisme in de naam van NLD (non-verbale leerstoornissen) waarbij plannen een heel belangrijk iets is. Het minder strak plannen, met tijdsmarge is dan ook lastig voor mij.
Overigens is het niet altijd 2 tot 3 minuutjes ruiten krabben, maar ik heb ook wel eens 10 minuten staan krabben als er net een gemeen laagje op zat wat er bijna niet af te krijgen was.
Even een voorbeeld van mijn leerstoornis. Ik houdt heel erg van patronen. Iedere avond ziet er hetzelfde uit; bij voorkeur ( rond 19.30u de computer aan voor de mail, rond 20.30u iets willekeurigs op televisie gaan kijken, rond 21.30u weer naar de computer voor andere zaken, 22.00u brood smeren voor volgende werkdag en 22.15u douchen).
En zo zijn er meer dingen op een dag, en uiteindelijk in 1 week die hetzelfde moeten verlopen. Hier kan ik niets aan doen.
Er is ook helemaal niets mis met een regelmatig ingepland vast patroon, en ik kan me goed voorstellen dat dit voor jou (en vele anderen) het beste werkt.
Maar houd er rekening mee dat te strak plannen (dus zonder tijdsmarges voor eventuele tegenslagen) ook tegen je kan gaan werken, en dan loopt gelijk je hele dagplanning al in de soep en ben je de hele dag gestrest bezig. (en dat komt zowel je werkzaamheden als jezelf ook niet ten goede)
Wat ik hierboven probeerde aan te geven is dat je altijd wel rekening moet houden met onvoorziene omstandigheden: dit kan met de winterdag ruiten krabben zijn maar kan net zo goed bijvoorbeeld gladheid, een file of een wegomleiding zijn.
En dan lijkt het mij wel heel verstandig om de werkelijke reistijd simpelweg even te verlengen met 5 of 10 minuten zodat je al dit soort tegenslagen bij voorbaat al opvangt i.p.v. gelijk in de stress te moeten schieten omdat je misschien te laat komt dankzij je strakke tijdsmarges.... en als er die dag eens geen ruiten gekrabd of file gereden moet worden ben je gewoon ruim op tijd op je werk, is een mooie gelegenheid om nog eerst even een bakkie koffie/thee te nemen en lichaam/geest even wat rust te gunnen voordat je werktijd begint.
R Wolters zei:eerste opel zei:Dat zou dan inderdaad een goede oplossing zijn. En in juni/juli/augustus als je zeker niet hoeft te krabben kun je die tijd dan inderdaad weer voor iets anders gebruiken.
Serieuze vraag: als je dan die tijd over hebt, zonder dat er iets gedaan hoeft te worden, kan je daar dan mee omgaan? Of moet je dan vooraf plannen hebben gemaakt wat je met die tijd gaat doen als er niet gekrabt hoeft te worden. Of ga je dan gewoon wachten tot het tijd is om te vertrekken?
eerste opel zei:.... maar ik heb het wel zo gepland dat ik om 07.45u naar buiten kan gaan. Ik moet ongeveer 35 minuten rijden en begin om 08.30u. Ik heb dus altijd een marge van 10 minuten voor onverwachte dingen.
Dat ik plan wil niet zeggen dat ik krappe tijdsmarges heb; deze neem ik dus ook al wat ruimer.
Muddy Bandit zei:eerste opel zei:.... maar ik heb het wel zo gepland dat ik om 07.45u naar buiten kan gaan. Ik moet ongeveer 35 minuten rijden en begin om 08.30u. Ik heb dus altijd een marge van 10 minuten voor onverwachte dingen.
Dat ik plan wil niet zeggen dat ik krappe tijdsmarges heb; deze neem ik dus ook al wat ruimer.
Heel goed bezig, er is dus helemaal niets mis met je planning.... maar wat is dan je probleem met dat eventjes ruiten krabben?
eerste opel zei:Voor hen is het dus wellicht niet duidelijk dat je officieel pas om 08.30u begint en dus altijd te vroeg bent.
eerste opel zei:en zijn de vaste mensen er wellicht aan gewend geraakt dat je om 08.15u/08.20u binnenkomt. Zij gaan er dan wellicht vanuit dat je om 08.15u begint en soms 5 minuten te laat bent.
Voor hen is het dus wellicht niet duidelijk dat je officieel pas om 08.30u begint en dus altijd te vroeg bent.