Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zeker, laat aan duidelijkheid niks te wensen over.Barri zei:Top foto:
<https://www.speurders.nl/overzicht/autos/citron/saxo-1-6vts-150000km-onderdelen-moet-weg-met-haast-166132774.html>
Moderator
Barri zei:Top foto:
<https://www.speurders.nl/overzicht/autos/citron/saxo-1-6vts-150000km-onderdelen-moet-weg-met-haast-166132774.html>
Moderator
haarr zei:D. Elzinga zei:https://www.marktplaats.nl/a/auto-o...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=39
Jammer, ik ben eigenlijk op zoek naar een Renault 206...
En dan moet ie ook wel starten?![]()
D. Elzinga zei:Ah, een bosozoku-fan:T
Barri zei:Wat zou het verhaal achter deze Accords zijn? <https://ww3.autoscout24.nl/classified/304530130>
Barri zei:Wat zou het verhaal achter deze Accords zijn? <https://ww3.autoscout24.nl/classified/304530130>
Wegenbelasting = 120 per jaar
Moderator
Omdat ik de mening ben toegedaan dat een kopende partij goed geïnformeerd moet worden over een aan te kopen product, zal ik nu, als verkopende partij ook voldoende informatie moeten verschaffen over de Alfa 159 die ik wil verkopen.
Het kan zijn dat ik enige, wellicht onbelangrijke details vergeet.
Omdat de Alfa 159 gedurende 4 jaar deel heeft uitgemaakt van ons gezin is het ook een behoorlijk verhaal geworden.
In de loop van de komende tijd zal ik telkens meer opschrijven.
Ik heb een beetje kleur aan het verhaal gegeven zodat u, als lezer niet het gevoel heeft een bord zaagsel weg te werken.
Voordat u begint met lezen is er een excuus op z'n plaats.
Omdat ik het in Word heb geschreven is de apostrof niet bij alle woorden goed ingekopieerd. Dus dan wordt bijvoorbeeld Alfa's -> Alfas
Na enkele honderdduizend kilometers in drie verschillende Alfa 156s te hebben gereden werd het in 2012 tijd voor een andere auto. De 1.9 JTD had zich dubbel en dwars bewezen!
Vroeger schuwde ik een auto met een hoge kilometerstand niet. Onderhoud en eventuele reparaties voerde ikzelf wel uit. Dit onder de bezielende leiding van een goede kameraad met een autotechnische achtergrond. Deze kameraad heeft inmiddels een eigen garagebedrijf, gespecialiseerd in Alfas
Doordat we inmiddels een druk gezinsleven hadden lag de oriëntatie op een degelijke gezinscontainer met een bewezen reputatie.
Algauw gingen onze gedachten uit naar een Ford Focus, Golf Variant en soortgelijke, grijze muizen.
Zelfs een Renault Espace werd overwogen. Zo een met zo'n groot voorraam, zodat ik goed naar al die mooie Alfaatjes kon kijken.
'S nacht werd ik, badend in zweet wakker. Angstbeelden van mezelf, verplaatsend in een 13-in-een-dozijn auto. De burgermansstatus zou compleet zijn!
Een kort overleg met mijn eega voorkwam dat mijn distinctie in het Nederlandse wagenpark als sneeuw voor de zon zou verdwijnen.
Schat, als het maar een veilige, betrouwbare auto is waren haar geruststellende woorden. Hiermee werd mijn verstoorde nachtrust hersteld.
Er werd nog 1 eis gesteld: we zouden er als gezin op comfortabele manier een lange reis mee naar (uiteraard) Italie moeten kunnen maken.
Het leven kreeg weer kleur want de zoektocht kon verengt worden tot een Alfa Romeo 159.
Mijn eisen beperkten zich tot 1 optie die op de auto moest zitten, namelijk airco.
Niet omdat ik een temperamentvol karakter heb maar wij komen met enige regelmaat in Italie en daar is het in de zomer nogal warm.
Aangezien ik voor mijn werk veel kilometers maak zou cruise control een aardige, maar niet noodzakelijke optie zijn.
Omdat de Alfa 159 in Nederland niet in grote aantallen geleverd is, werd de zoektocht kort.
Binnen 5 minuten, nadat ik internet had gestart kwam ik de 159, die ik uiteindelijk zou kopen en hier dus te koop wordt aangeboden tegen bij de firma Milano in Dordrecht.
Ik was reeds bekend met Milano omdat ik daar eerder een Alfa had gekocht.
Het verkoop-, cq aankoopproces kenmerkte zich vooral door het lange wachten eer ik aan de beurt was. Tijdens dit wachten voelde ik mij een beetje zoals Hrundi V. Bakshi (gespeeld door Peter Sellers) zich moet hebben gevoelt in de film The Party uit 1968. Drukke verkoopmedewerkers keken mij aan als een stel apen in een roestig horloge maar spraken geen woord tegen mij.
Ik begon mij eigenlijk een beetje schuldig te voelen dat ik hun tijd kwam stelen.
De proefrit en de onderhandeling over mijn eigen, in te ruilen auto was in een piep en een zucht klaar.
Ik ben nogal realistisch aangelegd en begrijp heel goed dat een Alfa 156 met bijna 300.000 km op de teller en naderend groot onderhoud, nooit meer opbrengt dan € 1750,-.
Groot was mijn verbazing dat ik een bod kreeg van € 2000,- De zaak werd afgedaan met € 2200,-
Met een tevrden gevoel en het idee de verkopers voor € 450,- een poot te hebben uitgedraaid keerde ik huiswaarts.
Dit gevoel werd snel om zeep geholpen toen ik een week later mijn auto te koop zag staan voor € 4550,-
Beetje dom van mij natuurlijk. Ik als autoliefhebber moest natuurlijk beter weten
S avonds toen onze jongens in bed lagen ging ik op de bank zitten met, in de ene hand een mok koffie en de andere hand het instructieboekje van de zojuist aangeschafte Alfa 159.
Ofschoon de auto pas een week later werd geleverd, mocht ik na aanbetaling van €1000,- het instructieboekje als een soort onderpand meenemen.
Ik was als autoliefhebber zeer benieuwd wat mijn nieuwe Italiaanse vriendin (Alfas worden in Alfisti jargon vaak Bella Macchina genoemd, waar bella vrouwelijk is. In dit verband heb ik dan ook nooit begrepen waarom sommige vrouwelijke honden Bello worden genoemd) aan nieuwe technieken aan boord zou hebben.
Het bleek dat er allerlei comfort verhogende hulpmiddelen op en aan zaten. Het in- en uitschakelen van deze functies geschiedt deels met de autosleutel, welke volgens de geldende esthetische regels, vermomd was als een klein, plastic doosje, ter grote van een luciferdoosje.
Op dit doosje zitten een paar knopjes.
Eerlijk gezegd vind ik het er altijd een beetje hulpeloos uitzien zo'n sleutel.
Wat mij opvalt aan deze sleutels is het merklogo.
Zo blijkt dus dat de diameter van het logo van een Alfa precies gelijk is aan dat van een BMW, VW en Mercedes
Deze logos zijn los te bestellen.
Volgens mij is de gedachte erachter dat je op deze manier je collegas, familie en sociale kring voor de gek kunt houden door het logo eraf te peuteren en een ander logo erop kunt plakken.
Voorwaarde is wel dat je de auto consequent twee straten verderop parkeert.
Vraag me weleens af hoeveel mensen zich van zo 'n 'Leugensleutel' bedienen.
Afijn, terug naar het instructieboekje van de Alfa.
Al die lappen tekst over de in- en uitschakelbare functies en vooral het onthouden van deze functies ervan deden bij mij een stekende hoofdpijn doen opkomen.
Voor mij reden genoeg om het instructieboekje aan de kant te leggen en vooral te laten voor wat het is.
Wel heb ik mij voorgenomen om een volgende koper, nadat de koop is gesloten, naast het instructieboekje en bijgewerkte onderhoudsboekje een strip paracetamol mee naar huis te geven.
Ik wil mensen met gronische migraine ook liever adviseren om niet op deze advertentie te reageren....echt hoor.
Tot op de dag van vandaag bezit mijn Alfa functies die ik nog nooit bedient heb.
Het schijnt dat de elektrische ramen bedient kunnen worden met de sleutel.
Het nut hiervan ontgaat me een beetje maar dat zal mijn tekortkoming wel zijn.
Precies een week nadat ik de auto had gekocht kon ik deze ophalen.
De terugrit naar huis zou mij enig inzicht geven in het rijgedrag van de Alfa 159.
Al mijn voorgaande Alfa's zouden als soort benchmark gaan gelden.
Zelf heb ik vele Alfa's gehad.
Verschillende Alfas 75 hebben hier voor de deur gestaan.
Het hoogtepunt van dit alles werd wel gevormd door de rijervaring met de Alfa 75 3.0v6 QV.
Nu is de Alfa 75 een zeer karakteristieke auto. Wanneer je in een Alfa 75 rijdt, kun je, je het niet veroorloven om je gedachten te laten afdwalen.
Dit wil je ook niet omdat het motorgeluid als een symfonie in je oren klinkt. Daarnaast ben je in een 75 meer een piloot in een vliegtuig, of kapitein op een zeilschip. Wanneer je even niet oplet gaat de auto haar eigen gang.
Op bochtige wegen kan de auto weleens wat staartlastig worden en dien je haar met een paar stevige stuurcorrecties van repliek te dienen. Zij moet weten wie de baas is!
Doe je dit niet dan is een bezoek aan de schade reparateur niet uitgesloten.
De Alfa 156 daarentegen is een wat meer gezapige, op comfort ingerichte auto.
Echter vergis je niet. Als je rustig rijdt is er niets aan de hand, maar wee je gebeente (plaatwerk) je haar de sporen geeft. Zij zal je uitdagen om een grens op te zoeken. Deze grens ligt, dankzij haar voorwielaandrijving verder weg dan de alfa 75, maar als ze je in haar greep hebt dan is de kans groot dat je de grens opzoekt en is Leiden in last.
Met dit in gedachten reed ik dus naar huis. Wat mij direct opviel was de sereniteit in het interieur.
Een blik op het logo van het stuurwiel moest mij ervan overtuigen dat ik wel degelijk in een Alfa zat en niet in een Mercedes.
Het laatste stukje naar huis pakte ik bewust een binnenweggetje om wat bochtenwerk te ervaren.
Op bochtige wegen kon je in een 156 altijd met de weg communiceren. Wanneer je met je voorwielen over een muntstuk reed, voelde je of het kop of munt was.
Ook hoorde je geluiden van het onderstel, draagarmen, reactiearmen etc.
Bij de 159 was dit niet het geval. Ik voelde, hoorde en merkte niets.
De rit naar huis leek op een wortelkanaalbehandeling, waarbij de, te behandelen kies zo goed verdooft is dat je, je lichaam volledig ontspant wanneer de tandarts aangeeft dat ie met de boor op de zenuw zit en jij niets voelt.
Nog voordat ik thuis kwam was mijn conclusie dat dit een auto was waarbij je gedachten tijdens een lange rit afdwaalden naar levensbeschouwelijke zaken en niet werden gestoord door het rijgedrag van de auto.
Gezien mijn leeftijd paste dit wel bij mij.
Na thuiskomst gelijk mijn vrouw erbij geroepen. Wat zij van onze nieuwe aanwinst vond?
Iemand die wel eens een Alfa 159, aan de voorkant heeft bekeken moet beamen dat aanblik van de neus, de indruk wekt van een vrouw die een man probeert te verleiden.
Kennelijk heeft mijn vrouw dit destijds goed aangevoelt. Met haar hoofd half van de auto afgekeert wierp zij een min of meer hautaine blik op de Alfa.
Het leek erop alsof zij voelde dat ze haar concurrent recht in de ogen staarde.
Nadat mijn vrouw zich realiseerde dat het hier slechts een uit blik geperste Italiaanse schone betrof, veranderde de blik op haar gezicht en pakte ze me bij de arm.
"Ze is prachtig hoor" zei ze.
-Wordt vervolgd-
Barri zei:Bizar, van die Accords. En zonde!
Ik zit nu wat te neuzen op verkoopsites en kom advertenties tegen van auto's waar men blijkbaar graag van af wil.
Een opzich prima 106, met een lekke uitlaat. Maar €200. <https://ww3.autoscout24.nl/classified/304835053>
Colt met volle tank voor €325 <https://ww3.autoscout24.nl/classified/304826337>
205 die niet start. Maar dan nog is €100 wel weinig <https://ww3.autoscout24.nl/classified/304823004>
Toch zijn het alledrie nog vrij nette advertenties. Dat zie je niet vaak zo helaas.
Jetcars of iemand die in dit low budget wil handelen.D. Elzinga zei:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=1
Wie koopt er in vredesnaam 47 auto's als de verkoopwaarde van die auto's (zo te lezen een hoop oud spul en een gedeelte met werk) niet significant hoger ligt dan dat?
Audi80Coupé zei:Als je een autobedrijf wil starten heb je meestal niet het budget om in één keer een voorraad te kopen.
Moderator
D. Elzinga zei:En dan neem ik de kosten die je in het proces ongetwijfeld gaat maken
Moderator
deze auto is enige auto in Nederland met zo laage telers
Let op! Uitsluitend ruilen tegen Bitcoin (82), Gulden ook bespreekbaar (Gulden.com)
Moderator
ALLE EMAILS WORDEN GELEZEN KRIJGT U NIETS TERUG DAN ZIEN WIJ U EMAIL ALS ONZIN
Wouter82 zei:Die Jaguar, wat een toko ben je dan als zo denkt te moeten adverteren
ALLE EMAILS WORDEN GELEZEN KRIJGT U NIETS TERUG DAN ZIEN WIJ U EMAIL ALS ONZIN
De auto heeft trouwens geen regensensor.
D. Elzinga zei:Wouter82 zei:Die Jaguar, wat een toko ben je dan als zo denkt te moeten adverteren
ALLE EMAILS WORDEN GELEZEN KRIJGT U NIETS TERUG DAN ZIEN WIJ U EMAIL ALS ONZIN
De auto heeft trouwens geen regensensor.
Gelukkig verkeerd hij wel in zeer nette staat, is bieden ook kopen (waar ze volgens mij wettelijk niets over te zeggen hebben), mag je hem niet bekijken als je ook nog andere auto's wilt bekijken, maar controleren ze de auto wel op olie en koelvloeistof (wat je zelf ook prima kunt lijkt me)...
BIEDEN IS BIJ ONS OOK KOPEN
D. Elzinga zei:Wouter82 zei:Die Jaguar, wat een toko ben je dan als zo denkt te moeten adverteren
ALLE EMAILS WORDEN GELEZEN KRIJGT U NIETS TERUG DAN ZIEN WIJ U EMAIL ALS ONZIN
De auto heeft trouwens geen regensensor.
Gelukkig verkeerd hij wel in zeer nette staat, is bieden ook kopen (waar ze volgens mij wettelijk niets over te zeggen hebben), (..)...
Moderator
1.6 gti uitvoering !!
Mazda xedos Airco, elek ramen, Lederen stuurwiel, radiosysteem, multimedia audio systeem ter waarde van €4000,- ,navigatie. Antenne automatisch, Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar. De auto is van een monteur geweest en is altijd netjes onderhouden. Inclusief 4 extra banden. De auto is rijdbaar Een hele fijne en zuinige V6! Handsfree
De installaties zijn veel meer waard dan de auto zelf. Met pijn in mijn hart doe ik daarom deze auto weg.