Het Taalneuzelaarstopic deel 3

---GT--- zei:
Ikea adverteert met: "Bij aankoop van al onze matrassen ontvangt u 15% korting".

Dat zijn nogal veel matrassen. Waar moet ik die allemaal laten? :)

Het is in ieder geval niet fout.

Verzekering: twee autos op mijn naam, mijn vrouw heeft niks. Niet goed ?

Hallo,

Ik heb 2 jaar schadevrij en een Seat op mijn naam. Heb ook 2 jaar 5 maand rijbewijs gehad.

Mijn vrouw heeft zijn rijbewijs sinds 8 maanden, en nog geen auto in bezit.

Gisteren heb ik een Clio gekocht voor mijn vrouw. Met een fout heb ik ook op mijn naam gezet (doom van mijn : - ). Dus ik ben nu de 2de eigenaar van de auto.

QUESTION:
- Is dat beter voor mijn vrouw om een auto in bezit te hebben? In de toekomst kan zij naar iedere verzekeraar wel vertonnen dat zij sinds 2014 een auto heeft. ?
- Als dat beter dat de Clio op mijn vrouw's naam is, moet ik naar zijn naam overschrijven (via een postkantoor), maar dan de auto is al op 3de eigenaar zit. Als ik nog een keer wil dit Clio verkopen, zou iederen vragen: "Waarom heeft je auto van 40.000 km al 3 eigenaars gehad". Dit is niet goed ???

Mijn doel is om de kosten van verzekering te miniseren

Hier zitten behalve de vetgemarkeerde delen toch wel een paar juweeltjes tussen.

the Fox zei:
Als ik als Nederlander op dat niveau Japans zou spreken of schrijven zou ik heel trots zijn denk ik.

Ik ook. In het Japans kom ik niet verder dan wat Shogun-Japans. Hai, niee dozo, domo, wokarimasen en dergelijke. :D Overigens sta ik niet in voor de correcte spelling.

Volgens google translate is dit de Japanse versie: はい, 似ええ どぞ, 共, を借りません

en dat betekent zoiets als "Yes, 'll Niee etc., it does not owe a co " .

In de juiste spelling zal er zoiets staan als "Yes, i'll never own a cow" ?

Ik ben benieuwd wat je op je bord krijgt als je met jouw Shogun-Japans in een Japans restaurant iets besteld. :)

Japans is prima!

megumi_kagurazaka_3.jpg

Het IS zojuist gebeurd. Dat is de complete zin. Maar Rob had haast en liet het "is" weg. Dat verandert natuurlijk niets aan de -d als uitgang.

ClioIVrijder zei:
Het IS zojuist gebeurd. Dat is de complete zin. Maar Rob had haast en liet het "is" weg. Dat verandert natuurlijk niets aan de -d als uitgang.

Klopt. Ik las het eerst anders, als in de tegenwoordige tijd, omdat 'is' ontbrak.

Maar zojuist duidt op een verleden tijd, dus dan is het gebeurd of gebeurde het zojuist.

Op Radio 2 hebben ze 'Vinyl Friday' en dat spreken ze uit als 'fieniel fraaidee'. Ik dacht toch dat het 'vaainil fraaidee' zou moeten zijn.
Alleen zou dat misschien klinken als 'de laatste vrijdag' (final friday).

En dan het 'stuur een app met de radio2 app': Je stuurt geen programma (=app(licatie)), maar een bericht door middel van de app(licatie).
Zo stuur je iemand ook geen Whatsapp, maar een bericht via Whatsapp. Anders zou je iemand het programma toesturen.

O ja, ze hebben het steeds over 'Rick Ashley', terwijl het 'Rick Astley' is. Even beter inlezen...

Het is inmiddels wel ingeburgerd, dat "appje" sturen. Foeilelijk, maar helaas, de verloedering van de taal gaat door. Toch is dit fenomeen niet nieuw, hoeveel mensen zeggen: "Ik heb een PowerPoint gemaakt"? Zelfs als de presentatie met een ander programma is gemaakt, gebeurt dit.

Op Radio 2 hebben ze 'Vinyl Friday' en dat spreken ze uit als 'fieniel fraaidee'. Ik dacht toch dat het 'vaainil fraaidee'

Flitsie Frankie doet dat ook... "met de flitsers van Franeker tot Finkefeen"...

En dan het 'stuur een app met de radio2 app': Je stuurt geen programma (=app(licatie)), maar een bericht door middel van de app(licatie).

Die vind ik ook tenenkrommend. Ik denk dan maar dat Radio 2 vooral bedoeld is voor bejaarden, die het al heel hip vinden dat ze een telefoon hebben waar je apps op kunt zetten. Bovendien is een "appje" tegenwoordig kort voor "Whatsappje", maar dat is denk ik nog een brug te ver voor de Radio 2 luisteraars.

Enne... merknamen die tot soortnaam groeien is volgens mij van alle tijden. Bijvoorbeeld Jeep, TomTom, Maggi...

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Nee hoor, ik zeg avond en volvo. Je zegt toch ook fatsoen en geen vatsoen? of fifi ipv vivi?

Dus is het vieniel en niet fieniel.

En als ze zeggen "Stuur een 'ap' met de Radio 2 'ep' ", dan is het ook duidelijk.

Harm78 zei:
Die vind ik ook tenenkrommend. Ik denk dan maar dat Radio 2 vooral bedoeld is voor bejaarden, die het al heel hip vinden dat ze een telefoon hebben waar je apps op kunt zetten. Bovendien is een "appje" tegenwoordig kort voor "Whatsappje", maar dat is denk ik nog een brug te ver voor de Radio 2 luisteraars.

'Whatsappje' is net zo goed fout, want hierbij gaat het om Whatsapp als soortnaam (dus met kleine letter), en een verkleining daarvan. Het is niet de verkleinende trap van de app Whatsapp.

Nog een 'mooie':

Bij het inruilen voor een Meriva tich jaar later

maar ben wel erg benieuwd erna.
Jammer dat er alleen belasting voordelen zijn voor de leaserd.

:,(

En wanneer verdwijnt het woord leaserd/leasert nou eens een keer?:(

edit

Ik heb het even uitgezocht.

Normaal nederlands:
Het is een lease-auto. Iemand die least is een leaser (en geen leasert), net zoals er een huurder is en een koper. Maar een huurdert en een kopert bestaan niet.

Ik heb het sterke vermoeden dat het woord volkstaal is, ook al omdat het zo onuitroeibaar blijkt te zijn.
Hebben deze woordgebruikers eigenlijk wel door dat ze fout zitten?

---GT--- zei:
Alset zei:
Nee hoor, ik zeg avond en volvo. Je zegt toch ook fatsoen en geen vatsoen? of fifi ipv vivi?

De gemiddelde Nederlander spreekt de V uit als een F. Vandaar het fonetische 'fieniel'.

Dus is er volgens jou geen verschil te horen tussen de woorden fier (trots) en vier (4)?

Soloman zei:

edit

Normaal nederlands:
Het is een lease-auto. Iemand die least is een leaser (en geen leasert), net zoals er een huurder is en een koper. Maar een huurdert en een kopert bestaan niet.

Ik heb het sterke vermoeden dat het woord volkstaal is, ook al omdat het zo onuitroeibaar blijkt te zijn.

Leasert/huurdert/enz is ons ingegeven door Dumpert en ik ben bang dat dit inderdaad niet snel meer veranderen zal.
Overigens schort er wel meer aan het door jou aangehaalde stukje, tranentrekkend slecht gewoon.

Alset zei:
---GT--- zei:
Alset zei:

De gemiddelde Nederlander spreekt de V uit als een F. Vandaar het fonetische 'fieniel'.

Dus is er volgens jou geen verschil te horen tussen de woorden fier (trots) en vier (4)?

Door 'de gemiddelde Nederlander' uitgesproken? Nee, ik denk het niet. Gelukkig komen zinnen als: 'Vier fiere dames dartelden langs mijn huis' ook weinig voor.
Daarbij is het niet de enige ambiguïteit, ergens 'fan van zijn' uitgesproken in Vlaanderen is een vergelijkbaar voorbeeld. Al zou het moeilijker zijn als een Vlaming fan is van de Franse plaats Vannes...

Edit: Ook leuk: We fietsen vaak voorzichtig voorbij de fabriek. Als ik probeer de 'f' en de 'v' duidelijk van elkaar te laten verschillen, dan krijg ik een erg artificiële uitspraak naar mijn gevoel. De ene 'blaasklank' is iets zwaarder dan de andere ('v' versus 'f'), maar mijns inziens zit het verschil hem vooral in de uitgeschreven teksten.

der Magistrat zei:
We fietsen vaak voorzichtig voorbij de fabriek. Als ik probeer de 'f' en de 'v' duidelijk van elkaar te laten verschillen, dan krijg ik een erg artificiële uitspraak naar mijn gevoel. De ene 'blaasklank' is iets zwaarder dan de andere ('v' versus 'f'), maar mijns inziens zit het verschil hem vooral in de uitgeschreven teksten.

Er is wel degelijk verschil te horen tussen die f's en v's, ook als je niet erg je best doet. Kijk maar wat je precies met je mond doet. Het zit 'm in de kleine nuance tussen de twee klanken. Dat doe je automatisch. De ene r is ook de andere niet, denk aan de r in verrukkelijk en die in veerweg.

Al zou het moeilijker zijn als een Vlaming fan is van de Franse plaats Vannes...

Waarom zou dat moeilijker zijn? Ik zie het probleem niet. Het wordt anders als je het gaat hebben over je fan, in zinnen als "Heb jij ook een fan?"

'Appen' is dus een onmogelijk werkwoord. Je stuurt geen applicatie, maar een bericht door middel van de applicatie.

Dan kan 'sms-en' natuurlijk ook niet. Je stuurt geen 'short message service', maar een berichtje door middel van die dienst.

Wat F en V betreft: Nederlanders maken nouwelijks onderscheid tussen die twee letters. Ik heb het even in de gaten gehouden bij een reclameblok op de radio. In bijna alle spotjes werden de letters hetzelfde uitgesproken. Als een Engelsman een V uitspreekt, dan wordt er niet alleen lucht tussen de lippen door geblazen, maar worden de stembanden ook gebruikt. Daarom pak je een Nederlander die Engels spreekt er ook meteen uit. Laat hem maar eens het woord 'video' uitspreken. Een Engelsman maakt er 'viddio' van en een Nederlander 'fiedieo'.

Soloman zei:
Al zou het moeilijker zijn als een Vlaming fan is van de Franse plaats Vannes...

Waarom zou dat moeilijker zijn? Ik zie het probleem niet. Het wordt anders als je het gaat hebben over je fan, in zinnen als "Heb jij ook een fan?"

Omdat die fonetisch zou zeggen: Ik ben fan van Vannes (dus zonder de Nederlandse/Engelse 'è'-klank, maar met een 'normale' 'a'-klank).

Alset zei:
der Magistrat zei:
We fietsen vaak voorzichtig voorbij de fabriek. Als ik probeer de 'f' en de 'v' duidelijk van elkaar te laten verschillen, dan krijg ik een erg artificiële uitspraak naar mijn gevoel. De ene 'blaasklank' is iets zwaarder dan de andere ('v' versus 'f'), maar mijns inziens zit het verschil hem vooral in de uitgeschreven teksten.

Er is wel degelijk verschil te horen tussen die f's en v's, ook als je niet erg je best doet. Kijk maar wat je precies met je mond doet. Het zit 'm in de kleine nuance tussen de twee klanken. Dat doe je automatisch. De ene r is ook de andere niet, denk aan de r in verrukkelijk en die in veerweg.

Ik heb menig vak over psycholinguïstiek gehad, dus de theorie ken ik wel. Toch, zoals GT ook zegt, hoor je het over het algemeen niet. Ja, er zijn nuances, maar nee die worden niet erg duidelijk ten gehore gebracht in reguliere gesprekken. Dat is verder niet erg of wat dan ook, maar wat mij betreft iets wat je gewoon kunt constateren.

Rob0032 zei:
---GT--- zei:
Dan kan 'sms-en' natuurlijk ook niet.

Dat kan inderdaad niet, want het is 'sms'en'. ;)
[/quote]

Bij deze bestaat het werkwoord niet meer, want je stuurt geen dienst, maar een dingetje vanwege die dienst. Dan maakt een streepje of een Franse komma ook niet meer uit.

Weet je wat ook niet kan?

nouwelijks

;) Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Gelukkig zijn we allemaal mensen en geen robots.

Bij deze? Nooit geweten dat jij een taalinstituut was.

Ik ben met je eens dat het geen mooi woord is, maar ook zeker niet fout (wel als je 'sms-en' schrijft:D). Het is het zoveelste woord dat is 'verbasterd' naar een werkwoord. Denk bijvoorbeeld ook aan mailen, internetten of skypen.

Als een sms sturen niet mogelijk is, vervalt de geldigheid van het lelijk verbasterde werkwoord 'sms'en'.
In het Engels noemt men het 'to text'. Dat benadert de werkelijkheid een stuk beter. Dat kan in het Nederlands ook: ''ik tekst je'. 'Stuur maar een tekstje'.

---GT--- zei:
Als een sms sturen niet mogelijk is, vervalt de geldigheid van het lelijk verbasterde werkwoord 'sms'en'.
In het Engels noemt men het 'to text'. Dat benadert de werkelijkheid een stuk beter. Dat kan in het Nederlands ook: ''ik tekst je'. 'Stuur maar een tekstje'.

Alleen is dat vrij ambigu. Stuurt diegene je een fax, een e-mail, een brief, een bericht via Whatsapp, Telegram, Facebook Messenger of een DM via Twitter? Of het nou een correcte verbastering is of niet (zowel appen als sms'en), het is wel duidelijk waar het om gaat.

Soloman zei:

edit

Normaal nederlands:

Soloman zei:
Ja lekker ontbijt met vers knapperig brood en een kopjen koffie! (tu)

:-D

Fantastische site! Echt waar, als taalneuzelaar kun je daar heerlijk vertoeven. Het meest toffe is eigenlijk nog wel nujij.nl, maar ik zal daaruit maar niet gaan quoten...

Zemelaar zei:
Soloman zei:
Ja lekker ontbijt met vers knapperig brood en een kopjen koffie! (tu)

Verwijzing naar Swiebertje?

Ja, is geen fout, met opzet gedaan.;)
Mijn seizoen breekt eindelijk aan met dat gure weer. Dan komt er iets gezelligs in huis. Zelfde sfeertje als bij juffrouw Saartje, vandaar.

Terug
Bovenaan