Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Radioreclame van de nieuwe Renault Twingo: 'kustommaaizebol in je eigen stijl'. Even het woordenboek erbij pakken... o ja; 'aan te passen aan je eigen stijl'. Zeg dat dan!

Op Facebook: 'Niets. Tedanken ik naai zeg ook'. Volgens mij naaide ze er vooral tussenuit tijdens de lessen Nederlands... ;)

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Wellicht de reden dat crowdfunding zo populair wordt? Tegen concurrerende condities heb ik ook nog wel iets in de oude sok wat je kunt gebruiken. De oude sok is inmiddels zowieso de beste optie dunkt mij, 1,65% rente, 1,2% vermogensrendements heffing en1,5 % inflatie is negatieve rente.

Foei Joachim, had ik van jou niet verwacht.

Ik ben ook benieuwd naar zijn oude sok die ogenschijnlijk de inflatie kan bijhouden.

Soloman zei:
CeeVijf zei:
Rob0032 zei:
Speedtouch zei:
Het is altijd leuk om al te dromen wat je later zoudt willen kopen

En waar staat de fout?

Dit meen je niet!
Een vertikking, een even afwezig zijn, een woord vergeten, dat zijn de meeste menselijke dingen der menselijkheden.
Maar dat je hier de fout niet ziet, wauw!

Leg het me maar uit dan, beste Soloman. 'Je zoudt' is namelijk (voor zover ik weet en kan nagaan) niet fout. Toegegeven; het is nogal archaïsch en het wordt niet veel meer gebruikt, maar in de strikte zin des woords is het niet foutief taalgebruik. Zie ook de link van Jazzik hierboven. Of zie ik nog een andere kapitale fout over het hoofd? Zeg 't maar.

CeeVijf zei:
Soloman zei:
CeeVijf zei:
Rob0032 zei:
Speedtouch zei:

En waar staat de fout?

Dit meen je niet!
Een vertikking, een even afwezig zijn, een woord vergeten, dat zijn de meeste menselijke dingen der menselijkheden.

Leg het me maar uit dan, beste Soloman. 'Je zoudt' is namelijk (voor zover ik weet en kan nagaan) niet fout. Toegegeven; het is nogal archaïsch en het wordt niet veel meer gebruikt, maar in de strikte zin des woords is het niet foutief taalgebruik. Zie ook de link van Jazzik hierboven. Of zie ik nog een andere kapitale fout over het hoofd? Zeg 't maar.

Ik sluit mij bij je aan C5. Als we het fout hebben, dan maar in commissie.

CeeVijf zei:
Soloman zei:
CeeVijf zei:
Rob0032 zei:
Speedtouch zei:

En waar staat de fout?

Dit meen je niet!

Ik ben bekend met het archaïsche waar je het over hebt, maar dat is niet in combinatie met je, maar met u. Het is U zoudt... en Zoudt u. Dit omdat Zou u niet lekker combineert.

Soloman zei:
CeeVijf zei:
Soloman zei:
CeeVijf zei:
Rob0032 zei:
Speedtouch zei:

En waar staat de fout?

Dit meen je niet!

Ik ben bekend met het archaïsche waar je het over hebt, maar dat is niet in combinatie met je, maar met u. Het is U zoudt... en Zoudt u. Dit omdat Zou u niet lekker combineert.

Precies, het woord is volstrekt onjuist gebruikt, nog buiten dat het zeer achterhaald taalgebruik is. Je gaat het ook niet ineens weer hebben over 'gij' en 'Neederlandsch'.

En daarbij komt nog dat bij U zoudt geen ander woord tussen past.

De passage wat je later zoudt willen kopen is nog verschrikkelijker dan het koningslied.

Over mooi/niet mooi kun je twisten, maar fout is het niet;

Naamloos_zps693465e6.jpg

Komen we weer bij 'u heeft/u hebt' vs. 'jij hebt'.
Hoe zit de 'u'-variant in elkaar?
Als het 'u heeft' is, dan moet het ook bijvoorbeeld ' u is' zijn. Maar nee, dan is het wel weer de 'jij'-variant.
Niet echt consequent...

Misschien met dubbel s, mischien.
Goed exemplaar met d, goeie exemplaar.

Dacht eerst van i.p.v. voor het nieuwere model.
Maar het zou om een onderdeel kunnen gaan. Dan is voor wel goed.

Ik zat even op Google te kijken naar een vertaling voor het woord 'facelift'. Als eerste kwam daar gewoon 'facelift' uit, maar de tweede optie was 'opknapbeurt'. Nou knapt niet elke auto op van een facelift, dus vind ik het woord 'opfrisbeurt' beter geschikt. AW gebruikt dat woord ook wel eens.

Maar nu 'badge-engineering'?.. 'Badge' betekent in dit geval 'embleem' ('logo' is ook geen Nederlands woord) en 'engineering' betekent 'wetenschap'. Maar 'embleem-wetenschap'? Daar moet vast een mooier woord voor te vinden zijn...

Zemelaar zei:
Misschien met dubbel s, mischien.
Goed exemplaar met d, goeie exemplaar.

Dacht eerst van i.p.v. voor het nieuwere model.
Maar het zou om een onderdeel kunnen gaan. Dan is voor wel goed.
Kun je i.p.v. kan je.

Verder vind ik de zinsconstructie "met je budget (...) te verhogen" niet mooi. Ik vraag me zelfs af of het klopt.
Mooier is "met 500 euro meer (...)," of "door je budget met 500 euro te verhogen, (...)."

Die jonge jongen heeft trouwens een fijne wens:
Veras me met jullie creativiteit!

ClioIVrijder zei:
Met je budget 500 euro te verhogen kan je mischien een goeie exemplaar vinden voor het nieuwere model 1,4 16v 95 pk.
Wie vindt de meeste fouten in de bovenstaande zin?

Even hertalen: 'Als je je budget met 500 euro verhoogt, kun je misschien een goed exemplaar vinden van het nieuwere model: de 1.4 16V met 95pk'.

Moet eigenlijk 'nieuwer model' zijn, maar dat vind ik raar staan.

---GT--- zei:
ClioIVrijder zei:
Met je budget 500 euro te verhogen kan je mischien een goeie exemplaar vinden voor het nieuwere model 1,4 16v 95 pk.
Wie vindt de meeste fouten in de bovenstaande zin?

Even hertalen: 'Als je je budget met 500 euro verhoogt, kun je misschien een goed exemplaar vinden van het nieuwere model: de 1.4 16V met 95pk'.

"van het nieuwere model" moet zijn; van een nieuwer model.

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
---GT--- zei:

"van het nieuwere model" moet zijn; van een nieuwer model.

Had ik eerst ook. Maar omdat vrijwel niemand dat meer goed doet, heb ik het foutief verbeterd.
Men zegt ook niet meer: ' heel goede dagen toegewenst'. Erger nog; men zegt: 'een hele goede dagen toegewenst'. Hoe moet je dat vertalen? 'Fijne dagen toegewenst, waarvan eentje tenminste helemaal'?

Boppie zei:
... Met die zuinige wagen kan de werknemer vervolgens onbeperkt rijden. Laat de bijtelling vervallen en ga het werkelijke gebruik belasten via de brandstof. Nu wordt je beloond voor het kiezen van een zuinige wagen die niet zo zuinig is als gesteld. En kan een werknemer, mits zijn werkgever het beperkt, gewoon de wagen gebruiken voor ieder ditje en datje.

Ordep zei:
Boppie zei:
... Met die zuinige wagen kan de werknemer vervolgens onbeperkt rijden. Laat de bijtelling vervallen en ga het werkelijke gebruik belasten via de brandstof. Nu wordt je beloond voor het kiezen van een zuinige wagen die niet zo zuinig is als gesteld. En kan een werknemer, mits zijn werkgever het beperkt, gewoon de wagen gebruiken voor ieder ditje en datje.

---GT--- zei:
Maar nu 'badge-engineering'?.. 'Badge' betekent in dit geval 'embleem' ('logo' is ook geen Nederlands woord) en 'engineering' betekent 'wetenschap'. Maar 'embleem-wetenschap'? Daar moet vast een mooier woord voor te vinden zijn...

Engineering, GT, heeft meerdere betekenissen. Maar wetenschap hoort daar niet bij.
Wat u bedoelt is waarschijnlijk betekenis 1. the practical application of science and mathematics, as in the design and construction of machines, vehicles, structures, roads, and systems.
Als we echter even verder lezen komen we bij 3. skillful or artful contrivance or manipulation.

Badge engineering (of zo u wilt badge-engineering, ik ben niet zo kieskeurig) is dus embleemprutserij , naamplaatjesmanipulatie, wapenbehandeling, zegelfraude, logogoochelarij.

mvrgr,
m'ns

PSssst, overigens, GT, is logo een prima Nederlands woord, weliswaar van Griekse oorsprong, maar hebben niet vrijwel alle woorden die we gebruiken een uitheemse herkomst?

m'ns (afd. aandacht zei:
PSssst, overigens, GT, is logo een prima Nederlands woord, weliswaar van Griekse oorsprong, maar hebben niet vrijwel alle woorden die we gebruiken een uitheemse herkomst?

'Logo' is wat Griekser dan dat 'Embleem' Nederlands is, dus gaat mijn voorkeur uit naar 'Embleem'. 'Engineering' kan diverse betekenissen hebben, maar ik kan geen eentje vinden die 'Badge-engineering' het best vertaalt. Er wordt namelijk niets 'geëngineerd'. Het gaat meer richting 'co-productie', maar dat is ook weer zo Grieks/Latijn. En de auto's lopen vaak van dezelfde band, dus wordt er helemaal niet samen geproduceerd. Er moet een naam gevonden worden voor 'gezamenlijk inkopen', of 'aankopen bij een andere fabrikant'.

---GT--- zei:
m'ns (afd. aandacht zei:

'Logo' is wat Griekser dan dat 'Embleem' Nederlands is, dus gaat mijn voorkeur uit naar 'Embleem'. 'Engineering' kan diverse betekenissen hebben, maar ik kan geen eentje vinden die 'Badge-engineering' het best vertaalt. Er wordt namelijk niets 'geëngineerd'. Het gaat meer richting 'co-productie', maar dat is ook weer zo Grieks/Latijn. En de auto's lopen vaak van dezelfde band, dus wordt er helemaal niet samen geproduceerd. Er moet een naam gevonden worden voor 'gezamenlijk inkopen', of 'aankopen bij een andere fabrikant'.

Ben ik mee eens, of je moet Logo als programmeertaal bedoelen.

---GT--- zei:
Menige Nederlander die niet weet wat spiegels zijn, doen dat te laat en moeten pontificaal op de remmeen voor een vrachtwagen, en pas veel later in een lagere vernelling met veel te veel toeren de vrachtwagen alsnog inhalen.

Lees verder op de site van Seat:
Dankzij zijn relatief lichte gewicht rijdt de Leon ST zeer dynamisch en sportief. Dit is een hele bijzondere stationwagon: heerlijk om door de bocht te jagen en net zo lekker op het rechte stuk. Voor optimaal comfort, maximale prestaties en volledige precisie.

Over het in het Nederlands vervoegen van Engelstalige werkwoorden: de tegenwoordige tijd is in het Nederlands altijd met een T. Waarom worden Engelse werkwoorden dan vervoegd met een D?

https://www.slechtegrappen.nl/gozer-owned-met-poolen

Als je 'to own' op zijn Nederlands wilt vervoegen in de derde persoon enkelvoud, zou ik kiezen voor 'ownt'; dat is een correctere Nederlandse vervoeging. Voor zover je niet beter een Nederlands werkwoord kunt gebruiken, die er vrijwel altijd wel is.

Voor optimaal comfort, maximale prestaties en volledige precisie.

Wat een l*lverhaal. Dus als je dit leest dan heb je dus de perfecte auto. Waarom bestaan andere auto's dan nog?8-)

Soloman zei:

Wat een l*lverhaal. Dus als je dit leest dan heb je dus de perfecte auto. Waarom bestaan andere auto's dan nog?8-)
Omdat niet iedereen Mercedes kan of wil rijden. ;)

Aras zei:
Soloman zei:

Omdat niet iedereen Mercedes kan of wil rijden. ;)

Nee, hiet staat een verhaal dat een Seat, wat is het? de perfecte auto is. Lees even goed.

Optimaal comfort.
Beter bestaat dus niet

Maximale prestaties
idem

volledige precisie
Wat moet ik hier nog op zeggen? Niets meer, want dit zegt dus dat er een afwijking is van 0%.
Wie presteert dat, welke auto?

Dat is perfect.

Dus kopen deze auto. Hij is beter dan een auto van 2 miljoen dus.

Ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan marketing.
Wat ik allemaal aan lulkoek voorbij zie komen, sorry.
Er zou niets aan de hand zijn als alle mensen een hoog IQ hadden, maar dit is zo'n misbruik van mensen die voor een dubbeltje geboren zijn.
Ik snap wel wat ze willen vertellen, maar dit is voor de gekhouderij.

En dan dit:
heerlijk om door de bocht te jagen

ja joh, ik wacht wel op het volgende nieuws op zondag om zeven uur, wanneer er weer een paar jonge mensen de dood hebben gevonden op de weg.(td)

Soloman zei:
Optimaal comfort.
Beter bestaat dus niet

Zoek eens de betekenis van 'optimaal' op.

Soloman zei:
Dus kopen deze auto. Hij is beter dan een auto van 2 miljoen dus.

Hiermee suggereer je indirect dat een auto van twee miljoen (euro?) de beste is... Ben je net zo fout bezig denk ik.

Soloman zei:
Er zou niets aan de hand zijn als alle mensen een hoog IQ hadden

Als alle mensen een hoog IQ zouden hebben, dan zou niemand meer een hoog IQ hebben. 'Hoog' of 'laag' is een waardering aan de hand van een context of een gemiddelde.

Soloman zei:
dit is voor de gekhouderij.

Euh....

Soloman zei:
Ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan marketing.

Ooit aan Cuba gedacht? Dat land zal je bevallen in dat opzicht.

Soloman zei:
En dan dit:
heerlijk om door de bocht te jagen

ja joh, ik wacht wel op het volgende nieuws op zondag om zeven uur, wanneer er weer een paar jonge mensen de dood hebben gevonden op de weg.(td)

Sorry Jan, maar dit is gewoon vakjargon in de autowereld. Je hoeft niet op alle slakken zout te gaan leggen.

Ikea adverteert met: "Bij aankoop van al onze matrassen ontvangt u 15% korting".

Dat zijn nogal veel matrassen. Waar moet ik die allemaal laten? :)

Terug
Bovenaan