Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Volgens mij is het 'het concept' en niet het uit het Engels verbasterde 'de concept'. Zelfs als 'concept' een afkorting zou zijn van 'conceptmodel' blijft het nog steeds 'het model', dus 'het concept'.

Komen we bij het bekende woord 'modem'. Veel mensen zeggen 'het modem'. Maar 'modem' is een afkorting van 'modulator/demodulator'. Het is 'de modulator' en 'de demodulator', dus ook 'de modem'.

the Fox zei:
Ik ook, maar als je bij 'volgende zoeken' schilderij invult dan krijg je 'het schilderij', met de opmerking dat schilderij een uitzondering is, omdat woorden die eindigen op ij meestal 'de' als lidwoord hebben. Vreemd.

'Taalneuzelarij' eindigt ook op 'ij', maar volgens mij is het 'de taalneuzelarij'. Taalneuzelen en schilderen zijn beiden werkwoorden, waar de 'ij'-woorden van zijn afgeleid. Dus daar zou geen verschil in moeten zitten.

---GT--- zei:
Volgens mij is het 'het concept' en niet het uit het Engels verbasterde 'de concept'. Zelfs als 'concept' een afkorting zou zijn van 'conceptmodel' blijft het nog steeds 'het model', dus 'het concept'.

Alleen is het de concept car. Daardoor noem ik het zelf bij auto's dus eerder 'de'. Verder inderdaad altijd 'het';)

***** zei:
Ik ga binnenkort een fiat seicento 1.1 abarth kopen.
en ik vroeg me af hoe ik aan zoon mooi geluid kom.
iemand idee waar ik dat soort uitlaat kan halen en wat dat gaat kosten.

Uit het tuningdeel van dit forum.

Inmiddels alweer een week geleden de verjaardag van mijn oma gevierd, gezellig een lopend buffet met heel de familie.
Het eten was prima, de presentatie mwah.
Foto650-QX4SKEQB.jpg

En dan waren er ook nog boontjes met een heel bijzonder stukje spek erbij.
Foto650-8UWECDTJ.jpg

Tartaarsaus = no results https://www.nederlandsewoorden.nl/

Hoe eindig je trouwens een zin, waarbij het laatste woord een afkorting is?

Maar ik heb dan ook met niemand rekening te houden, met klanten e.d.

Had daar nog een punt achter gemoeten?

Zemelaar zei:
Ik had een fout, namelijk het gordijn i.p.v. de gordijn. Zal mijn Friese achtergrond zijn. In het Fries is het namelijk it gerdyn.
Het mag beide: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/525/matras_het_de/. Wel even doorscrollen naar één van de laatste alinea's, of zoeken op "gordijn".

Ik zeg "het gordijn", ik ben geboren en getogen Fries.

BN DeStem zei:
De belangstelling voor de 4 mei-vieringen in de vijf Woensdrechtse kernen viel zondagavond niet tegen.

Ik ken alleen de 4 mei herdenking en 5 mei viering maar in Woensdrecht hebben ze dus ook een 4 mei viering?

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Reactie op BN DeStem zei:
Helemaal mee eens. Opzouten. En de Eulaat mij niet lachen. Daar deugt niets van. En nu denken dat ik ga stemmen,mooi nietdus

Zulke figuren verdienen geen stemrecht. ;)
Helaas, Janus, we leven in een land waar 'verdienen' en 'hebben/krijgen' niet altijd in de juiste verhouding. Kijk naar mijn salaris bijvoorbeeld, als je nagaat wat ik eigenlijk verdien... :}

Zemelaar zei:
Tartaarsaus = no results https://www.nederlandsewoorden.nl/

Hoe eindig je trouwens een zin, waarbij het laatste woord een afkorting is?

Maar ik heb dan ook met niemand rekening te houden, met klanten e.d.

Had daar nog een punt achter gemoeten?

Ik doe dat wel, maar ik probeer vooral te vermijden dat ik zulke zinnen moet schrijven. Het zorgt dan inderdaad voor zulke ambiguïteiten, verwarring, complexe constructies e.d..

Facebook zei:
Even jullie aandacht allemaal mijn zus is vanavond door een paar marokanen nock out geslagen op de akkerhof bij de pakeer garage omdat mijn zus hun vriendelijk gevraagd heb om hun fiets achter de auto van mijn zus te verplaatsen zodat ze weg kon zijn er woordewisselinge plaats gevonden en toen ze weg wou gaan en het punt was om de auto in te stape hebbe ze haar een klap op het oog verkocht toen me zus wakker werd waren ze gevlucht de garage had geen camera's hangen dus de politiekan niet veel doen als er mensen zijn geweest die iets gezien of gehoord hebben zou ik dat graag willen weten want hier gaan ze niet mee weg komen want er zijn genoeg mensen die op zen hoede zijn die ze graag een paar teri g klappe terug wil verkopen en als de dader zelf dit lees ALS JE ZO'N STOER MANNETJE BEN OM EEN MEISJE TE SLAAN DAN MOT JEGODVERDOMME TEGEN MIJ KOMEN ik sla je harstikke dood mafketel

Opvallend dat slachtoffers van dergelijke incidenten altijd uiterst vriendelijk zijn en blijven... Overigens stikt FB van dit soort berichten, ook over vermiste honden ("ons pitboel doet nieman kwaat as je mar nomaal doet"), gestolen auto's en vermiste telefoons. ik vind ze overigens niet zo storend als de paniekberichten a la "Ja de zus van een collega van m'n buurvrouw is overvallen door zigeuners, toen ze stopte omdat ze een baby langs de weg zag staan". Dan laat ik de smakeloze details nog weg... Wel vreemd dat dit soort berichten dan nooit het nieuws bereiken, ondanks dat dit al tientallen keren gebeurd zou zijn... (td)

Hamer zei:
Facebook zei:
Even jullie aandacht allemaal mijn zus is vanavond door een paar marokanen nock out geslagen op de akkerhof bij de pakeer garage omdat mijn zus hun vriendelijk gevraagd heb om hun fiets achter de auto van mijn zus te verplaatsen zodat ze weg kon zijn er woordewisselinge plaats gevonden en toen ze weg wou gaan en het punt was om de auto in te stape hebbe ze haar een klap op het oog verkocht toen me zus wakker werd waren ze gevlucht de garage had geen camera's hangen dus de politiekan niet veel doen als er mensen zijn geweest die iets gezien of gehoord hebben zou ik dat graag willen weten want hier gaan ze niet mee weg komen want er zijn genoeg mensen die op zen hoede zijn die ze graag een paar teri g klappe terug wil verkopen en als de dader zelf dit lees ALS JE ZO'N STOER MANNETJE BEN OM EEN MEISJE TE SLAAN DAN MOT JEGODVERDOMME TEGEN MIJ KOMEN ik sla je harstikke dood mafketel

Wegens een bedreiging op internet is er in ... een ..-jarige man gearresteerd. Ondanks de slechte leesbaarheid was de bedreiging duidelijk en reden genoeg voor de politie om over te gaan tot arrestatie. (:B

Durashift zei:
Wat zal het erg (gevaarlijk) zijn als een motorrijder als eerste in de (toekomstige) rij voor een rood stoplicht stopt..

Wanneer een remlicht (ook wel stoplicht genoemd) een andere kleur heeft dan rood denk ik niet dat het betreffende voertuig aan de wettelijke eisen voldoet.

Ik had een fout, namelijk het gordijn i.p.v. de gordijn. Zal mijn Friese achtergrond zijn. In het Fries is het namelijk it gerdyn.

Huh? Ik heb een Brabantse achtergrond, maar heb serieus nooit overwogen om "de gordijn" te zeggen. Da's net zoiets als "de boek" of "het auto"... Zijn er mensen die "de gordijn" zeggen? Dat is toch altijd gewoon hartstikke fout, niet eens een twijfelgeval?

Harm78 zei:

Huh? Ik heb een Brabantse achtergrond, maar heb serieus nooit overwogen om "de gordijn" te zeggen. Da's net zoiets als "de boek" of "het auto"... Zijn er mensen die "de gordijn" zeggen? Dat is toch altijd gewoon hartstikke fout, niet eens een twijfelgeval?

Ach, ik werk met mensen samen die "Hullie" zeggen als ze het over 'Zij' hebben.

Wat moet ik mij voorstellen bij 'originele replica'? Misschien is het wel te verdedigen, maar het klinkt zo raar..

Het in het Nederlands vervoegen van Engelstalige werkwoorden:

Hoe schrijf je de voltooid verleden tijd van 'upgrade'? Krijg je lelijke dingen met koppelstreepjes. Mijn oplossing is: 'opgewaardeerd'. ;)

---GT--- zei:

Hoe schrijf je de voltooid verleden tijd van 'upgrade'? Krijg je lelijke dingen met koppelstreepjes. Mijn oplossing is: 'opgewaardeerd'. ;)

Wat voor streepje kun je dan krijgen?

Het is gewoon 'geüpgraded'.

Rob0118 zei:

'ge-upgrade' *-)

Dan wil ik er nog wel eens demonstratief 'upgegreed' van maken. Maar wat is er mis met het Nederlandse 'opgewaardeerd'?
Zelfde met 'update'. Krijg je 'ge-update', of in mijn geval 'upgedeet' ;). Maar wat is er mis met 'vernieuwd'? Is mooier, makkelijker en nog onze eigen taal ook.

---GT--- zei:

(tu) Daar hou ik van. Gewoon in de eigen taal. Geen flauwekul met verbasterde Engelse woorden.

---GT--- zei:
Rob0118 zei:

'ge-upgrade' *-)

Dan wil ik er nog wel eens demonstratief 'upgegreed' van maken. Maar wat is er mis met het Nederlandse 'opgewaardeerd'?
Zelfde met 'update'. Krijg je 'ge-update', of in mijn geval 'upgedeet' ;). Maar wat is er mis met 'vernieuwd'? Is mooier, makkelijker en nog onze eigen taal ook.

Wat doe je toch steeds met dat streepje? Gewoon 'ü' gebruiken, heel simpel. Het is ook gewoon 'geüpdatet', hoe vreemd dat ook oogt.

Overigens verplicht niemand je om die woorden te gebruiken. Iets demonstratief fout schrijven zou ik nooit aanraden... ;)

De 'ü' mag volgende De Nieuwe Spelling niet meer. Dat is vervangen door het koppelstreepje.

Fout vervoegen kan soms leuk staan, zoals 'downgeload'. :)

Voor dat 'downloaden' moet trouwens ook een Nederlands woord te vinden zijn? Duitsers gebruiken 'herunterladen'.

'Neerladen' zou een letterlijke vertaling zijn, maar klinkt kunstmatig. Ik neig meer naar iets als 'binnenhalen'.

---GT--- zei:
De 'ü' mag volgende De Nieuwe Spelling niet meer. Dat is vervangen door het koppelstreepje.

Voor dat 'downloaden' moet trouwens ook een Nederlands woord te vinden zijn? Duitsers gebruiken 'herunterladen'.

'Neerladen' zou een letterlijke vertaling zijn, maar klinkt kunstmatig. Ik neig meer naar iets als 'binnenhalen'.

Ik zie dat anders nergens staan. Zowel Taaladvies als Onze Taal zegt dat het zonder streepje moet, tenzij het een afkorting is, zoals sms'en.

Rob0118 zei:
Ik zie dat anders nergens staan. Zowel Taaladvies als Onze Taal zegt dat het zonder streepje moet, tenzij het een afkorting is, zoals sms'en.

Ok, I stand corrected. Lekker consequent weer van die Nieuwe Spelling. De ene keer mag de trema wel en de andere keer wordt de trema vervangen door het koppelstreepje. Nog een mooie: 'A4'tje' en 'A4-formaat': de ene keer moet het met een apostrof en de andere keer met een streepje. De Nieuwe Spelling komt erop neer dat als men het maar lang genoeg fout doet, het vanzelf in de Van Dale komt. Over twee jaar staat 'hunnie hep' in de Van Dale... :D

---GT--- zei:

Informatie binnenhalen, gegevens binnenhalen. Kan prima wat mij betreft.

the Fox zei:
---GT--- zei:

(tu) Daar hou ik van. Gewoon in de eigen taal. Geen flauwekul met verbasterde Engelse woorden.

Wat een bullshit inderdaad zeg, te pas en te onpas worden er tegenwoordig Engelse woorden gemixt met Nederlandse.

---GT--- zei:

'Afhalen' gebruiken de Vlamingen.

der Magistrat zei:
Wat een bullshit inderdaad zeg, te pas en te onpas worden er tegenwoordig Engelse woorden gemixt met Nederlandse.

Ergens zou hier het woord 'gemengd' gebruikt kunnen worden... ;) (om over het woord 'stierenstront' nog maar te zwijgen)

der Magistrat zei:
Ja, het spijt me. ;)

Staat genoteerd op het lijstje, onder 'binnenhalen'. Maar ja, 'noteren' is ook weer een verbastering uit het Latijn. Dus het staat opgeschreven...

Het ABN is slechts één van de laatste dialecten (=verbasterd latijn voor 'tweetaligheden'). In het Drents of Gronings is het veel makkelijker. In het Gronings is 'bullshit' gewoon 'flutjeboudel'. Dat zou in het ABN vertaald kunnen worden in 'flutboel'.

Terug
Bovenaan