Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Janus Diedericus zei:
Tenenkrommend, Brrr...

Even verderop in hetzelfde topic.

Of durf je dat niet in deze tijden i.v.m. alle risico's die daarbij horen die 'gewone' burgers veel minder heeft.

Ondanks de taalfouten vind ik het topic-onderwerp wel goed gekozen. Een aangetrouwd familielid van mij zat onlangs glunderend te vertellen dat hij, door alle subsidies waar hij als ondernemer aanspraak op kan maken, onder de streep geld toe kreeg bij inruil van zijn oude auto op een gelijkwaardige milieuvriendelijke nieuwe, de restwaarde nog buiten beschouwing gelaten. Hij vond het zelf belachelijk, maar maakt natuurlijk graag gebruik van de mogelijkheden die hem geboden worden.

Uit de media. Een triest onderwerp maar juist daarom ben ik extra kritisch op de woordkeuze in de berichtgeving.

'Pater Frans is op koelbloedige wijze vermoord.'

Koelbloedig heeft echter ook de betekenis van heldhaftig, dapper. Dat lijkt me in dit geval dus meer dan onjuist. In koelen bloede is hier beter op z'n plaats en dat is een vertaling van ' in cold blood' of 'cold blooded (murder)'. In deze context is 'cold blood' dus heel letterlijk vertaald in koelbloedig en daarmee ontzettend fout. Zo'n man verdient beter gekozen woorden.

Bij iemand die werkzaam is in de autotechniek kan ik mij voorstellen dat het beheersen van de Nederlandse taal in zijn opleiding een minder hoge prioriteit heeft gehad. Hij weet waarschijnlijk meer van auto's dan ik.

Maar als het over zaken als economie, financiën, verzekeringen, recht, etc. gaat moet ik toegeven dat ik dan minder waarde hecht aan de kennis/inzicht van een persoon die zo veel taalfouten maakt. Tenzij hij zijn roots heeft in een land rond de Middellandse Zee of elders buiten Nederland, waardoor hij geen volledig Nederlandstalige opleiding heeft gehad.

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
moons zei:
PS Zie net dat ik nog geen bericht van Arjuna heb ontvangen, noch van DF, noch van j.ko :rolleyes:

Ik zit al een nacht en een dag vol spanning naar mijn scherm turend te wachten op een bericht van moons.....

Tut mir Leid, Joachim: druk, druk, druk.... Heb je een conceptje gestuurd als pb. Maar moet ook mijn brood verdienen!

Toch voor nu kort:

De eerste gedachte die bij mij opkomt luidt; Waarom niet gewoon de auteur vragen wat zijn of haar intentie is met het geschreven werk? Of bij wet verplicht stellen bij een werk standaard de auteursintentie bij te voegen? Scheelt hopen professoren(die toch al snel 3 á 4 x modaal (belastinggeld) binnenharken en studenten die zich het hoofd breken hoe of wat auteur a of b nu weer bezield heeft? Dan heb ik het nog niet over het tropisch regenwoud aan verhandelingen, beschouwingen en niet in de laatste plaats de vierkante meters studieruimte die wordt bespaard. E.e.a. is alleen mogelijk als de auteur in kwestie nog leeft natuurlijk.

De kans op een betrouwbaar antwoord is nihil. En altijd achteraf ingekleurd.
Nijhoff dichtte: Lees maar, er staat niet wat er staat
En wie antwoordde desgevraagd ook weer: [Toen ik dat schreef waren er twee die wisten wat het betekende: OnzeLieveHeer en ik. Nu is er alleen nog maar De Lieve God

Vraag; Wordt met modellezer het theoretisch abstract concept bedoeld?

Eigenlijk week je de tekst van het werk los van de auteur (intentie) en accepteer je geen interpretatie van de (subjectieve) lezer. Ook dit lijkt mij een uiterst lastig proces aangezien de intentie van de auteur samenhangt met karaktereigenschappen, gemoedstoestand, en overige psychologische, maar ook fysieke omstandigheid van de auteur. Relevante entiteiten die je - mijns inziens - niet los kunt zien van het werk

Right! (maar helaas ook weer niet helemaal... accepteren, accepteren... hmmm)
De New Critics dachten daar anders over maar inmiddels weten we dat de enkelvoudige, subjectieve lezer simpelweg te beperkt is om het ganse betekenispotentieel van een tekst te realiseren. Hoe literair gevormd hij/zij ook moge zijn. Hoeveel tijd hij/zij er ook in steekt. Hij kan een heel eind komen dat wel! De auteur realiseert (zich) bijna per definitie maar een (klein) gedeelte van het betekenispotentieel.

De modellezer, de ideale lezer is een samengesteld concept van
1) des auteurs lezersideaal
2) het totaal van de welwillende hermeneutiek van Academica
3) en nog een heleboel meer*

* moet nu echt afsluiten!

mvrgr,
moons

the Fox zei:
Uit de media. Een triest onderwerp maar juist daarom ben ik extra kritisch op de woordkeuze in de berichtgeving.

Koelbloedig heeft echter ook de betekenis van heldhaftig, dapper. Dat lijkt me in dit geval dus meer dan onjuist. In koelen bloede is hier beter op z'n plaats en dat is een vertaling van ' in cold blood' of 'cold blooded (murder)'. In deze context is 'cold blood' dus heel letterlijk vertaald in koelbloedig en daarmee ontzettend fout. Zo'n man verdient beter gekozen woorden.

... op lafhartige..... of ...wrede... ...misselijkmakende...

Lijken mij meer van toepassing zijnde terminologie"en.

Passend binnen de orgie van geweld die momenteel als een duistere macht over Syrië waart. Hoe kunnen we nog over beschaving praten in de internationale gemeenschap als wij deze gruwel toestaan?

***** zei:
Beste forum leden,

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en vindt de Mondeo (hatchback) vanaf 2007 een mooie wagen. Zou graag een wat luxer model willen 2.0 titanium.
Mij valt op dat de prijzen hiervoor bijna allemaal boven de 8 K zijn.. tips voor aanschaf en vergelijkbare betrouwbare modellen zijn welkom! mijn budget is namelijk 5 - 6 K

Nu vroeg ik mij af is die 8 K nog wel reeel met oog op de restwaarde.. als ik hem over 3/4 jaar weer doorverkoop is de markt dan niet overspoeld met zuinige moderne auto's die afgelopen jaren met veel subsidie korting werden aangeboden?? En dus ook in verhouding goedkoper weggaan..

Ik heb trwns al 2 garages gebeld voor een afspraak en beide gaven al telefonisch aan dat een proefrit alleen gemaakt kan worden na het tekenen van intentieverklaring.. maw als ie goed rijd moet je hem nemen.. no way dat ik dit ga doen.. (ik heb uberhaupt nog niet in een mondeo gereden) is dat normaal? Ik heb geen inruil want mijn huidige auto heeft al een opvolger, hopelijk helpt dat een beetje korting te krijgen zodat ik toch een wagen binnen mijn budget vindt.

Thanks voor de reacties!

Er zitten inderdaad nog meer fouten in maar dan kan haast de gehele tekst wel vetgedrukt worden.

the Fox zei:
Hij vond het zelf belachelijk, maar maakt natuurlijk graag gebruik van de mogelijkheden die hem geboden worden.

Geen verschil met een bankier die een vette bonus opstrijkt. Terwijl die wordt verguisd. Hoe krom de samenleving soms is!(n)

Zemelaar zei:
the Fox zei:
Hij vond het zelf belachelijk, maar maakt natuurlijk graag gebruik van de mogelijkheden die hem geboden worden.

Geen verschil met een bankier die een vette bonus opstrijkt. Terwijl die wordt verguisd. Hoe krom de samenleving soms is!(n)

Is dat een serieuze opmerking? Nou, ik zie wel een verschil tussen een paar miljoen aan bonus omdat je duizenden burgers een poot hebt uitgedraaid met woekerpolissen en lage rentepercentages op spaarrekeningen of gebruik maken van subsidieregelingen die door de overheid voor bepaalde groepen in het leven zijn geroepen. Je maakt gebruik van zo'n regeling of niet, je kan er niet half gebruik van maken. Als ik een euro op straat zie liggen pak ik 'm op maar ik leg er niet een munt van vijftig cent voor in de plaats.

Neemt niet weg dat we in Nederland-subsidieland af en toe een beetje doorschieten. Ik vind het raar dat ik gewoon 25000 euro voor een voertuig moet neertellen terwijl de door mij bedoelde persoon een fractie daarvan betaalt.

Die bankier maakt enkel gebruik van de regeling die in zijn contract staat. Geen wezenlijk verschil met jouw aangetrouwd familielid.

Zemelaar zei:
Die bankier maakt enkel gebruik van de regeling die in zijn contract staat. Geen wezenlijk verschil met jouw aangetrouwd familielid.

Ik ben geen fan van mijn aangetrouwde familielid, maar ik zie wel verschillen tussen hem en die bankiers, in ieder geval voor wat betreft de omvang van de middelen die worden geboden.
Ik heb gebruik gemaakt van een subsidieregeling om mijn woning te isoleren. Behoor ik nu ook tot een soortgelijk clubje als de rijke mannen die elkaar de hand boven het hoofd houden door regelingen op te stellen waarmee ze elkaar miljoenen toespelen over de rug van hun klanten?

"Het staat in mijn contract" is het verweer van de bankiers. Alsof dat contract niet in samenspraak met hunzelf is opgesteld.

Maar goed, deze discussie hoort niet in dit topic.

Laten we spelfouten gaan zoeken, die zijn vast wel te vinden in mijn reacties.

@the Fox, die discussie hoort hier inderdaad niet. Daarom laat ik jouw laatste woord het laatste woord.

the Fox zei:

Sowieso vind ik het onnodig dat de media overal zelf een waarde aan meent te moeten geven. Geef gewoon de harde feiten weer: namelijk hoe, waar, wanneer en waarom de betreffende persoon gedood is (indien deze informatie uiteraard voorhanden is).

Laat de lezer dan verder maar zelf uitmaken of de daad gruwelijk, koelbloedig, schokkend, dramatisch (vooral de nogal frequente neiging om alles maar als "drama" te betitelen begin ik serieus zat te worden. Pas geleden zag ik de lokale krant zelfs een ongeluk waarbij er alleen blikschade was een drama noemeno_O) of weet ik veel wat is.

D. Elzinga zei:
Sowieso vind ik het onnodig dat de media overal zelf een waarde aan meent te moeten geven. Geef gewoon de harde feiten weer: namelijk hoe, waar, wanneer en waarom de betreffend

Je moet dan ook onderscheid maken in de waarde die je hecht aan bepaalde media. De meeste media zijn namelijk gewoon simpele opiniemakers. In mijn ogen volstrekt waardeloos, dus ook niet interessant voor mij.

Reactie op AD.nl

kijk eerst een naar je eigen achterkring en regel dit eerst eens goed, ga dan pas lopen blèren.

Leuk samenraapsel van achterban en kring, resulterend in iets wat voor een sluitspier zou kunnen doorgaan.

Marktplaatsadvertenties blijven een bron van spelfouten. Linkje

Verkoper zei:
super mooie grand prix gtp 1 van de eeningste in nederland super mooie in de lak nooit overgespoten intrieur leer perfectestaat tecnisch 100% geinporteerd uit zwitserland 2jaar geleden super mooi zwaar geluid en snel 6 sec en staat op 100 verbruik gemiddeld 1op 9.5 ps geen onzin biedingen. eventuweel zonder striping

Janus Diedericus zei:
Marktplaatsadvertenties blijven een bron van spelfouten. Linkje

Verkoper zei:
super mooie grand prix gtp 1 van de eeningste in nederland super mooie in de lak nooit overgespoten intrieur leer perfectestaat tecnisch 100% geinporteerd uit zwitserland 2jaar geleden super mooi zwaar geluid en snel 6 sec en staat op 100 verbruik gemiddeld 1op 9.5 ps geen onzin biedingen. eventuweel zonder striping

Als het niet zo triest zou zijn zou ik het aandoenlijk vinden.

Alleen zitten we hier op een NL forum en is het dus gewoon 'fout', vind ik. Als iemand Afrikaans typt is het ook niet ineens goed:p

Heren, maak er nou niet zo'n punt van.

Overigens is Afrikaans geen taal, maar dat geheel terzijde.

Het blijft leuk, het niveau van de gemiddelde lezer van de BNdestem.

Dit alles is beter als men het in het milieu stort. Het verbaasd me dat je hier een proces voor krijgt gezien het openbare afvalbakken zijn. Hier moet duidelijk meer aan de hand zijn.

afvalbakken zijn toch voor afval? Wat een gezeik allemaal,dit mag niet, dat mag niet, om schijtziek van te worden Beter dan ze t op straat gooien!! Niet zeuren! Mensen moeten OVERAL voor betalen, dus als ze kunnen bezuinigen.. Respect, ook voor de burgers die dit doen om kosten te verminderen! de gemeente treedt hard op? Ja, tegen de verkeerde dingen, als men maar boetes uit kan schrijven!!!

Excuus, ik had je edits nog niet gezien. Maar het ging inderdaad om dat lidwoord. Het is taaltechnisch gezien niet helemaal fout, maar ik vind het erg lelijk staan. Ik ga morgen ook niet met de Janus op stap, noch kijk ik naar de SBS6.

Ik vind in sommige gevallen juist het tegengestelde erg lelijk.
Zo heb ik er jaren bij mijn vader op lopen hameren dat hij naar de stad gaat en niet naar stad.

Edit: Ik kijk sowieso nauwelijks naar SBS6.

Romain0181 zei:
als ik me koppeling indruk gaat hij 1-3 seconden terug naar 1100 toeren

Ik vraag me soms af of men nog Nederlands leert tegenwoordig. Op mijn basisschool leerde we het nog wel.

[size=x-small]Kijk, zo gebruik je me en mijn wel goed.[/size]

Janus Diedericus zei:
Zo heb ik er jaren bij mijn vader op lopen hameren dat hij naar de stad gaat en niet naar stad.

Alleen is 'stad' geen naam en wel een zelfstandig naamwoord.

Janus Diedericus zei:
Ik vraag me soms af of men nog Nederlands leert tegenwoordig. Op mijn basisschool leerdeN we het nog wel.

Maar de vervoeging van leren niet .........

***** zei:
Nou, speciaal voor jou dan, aangezien je al bij het zien van een Mini blij word. (kinderhand is gauw gevuld tenslotte)
Let wel, dit zijn uiterst zeldzame spots, dus doe er je voordeel mee. De Nissan Primera en Honda Jazz zal ik maar niet posten, want die zie ik op zo'n beetje elke parkeerplaats, waar ik ook kom, staan, net als de Volvo.

En wat overmatig kommagebruik.

the Fox zei:
Janus Diedericus zei:
Ik vraag me soms af of men nog Nederlands leert tegenwoordig. Op mijn basisschool leerdeN we het nog wel.

Maar de vervoeging van leren niet .........

Juist, euhh, nee, ik heb er geen smoes voor, gewoon heel erg stom van mij.

Het is taaltechnisch gezien niet helemaal fout, maar ik vind het erg lelijk staan.

Maar je zegt wel "in het Brabants Dagblad" en "in de PZC". Bij de Volkskrant is het makkelijk, die heeft "de Volkskrant" op de voorpagina staan en niemand zegt "in de de Volkskrant".

Harm78 zei:
Het is taaltechnisch gezien niet helemaal fout, maar ik vind het erg lelijk staan.

Maar je zegt wel "in het Brabants Dagblad" en "in de PZC". Bij de Volkskrant is het makkelijk, die heeft "de Volkskrant" op de voorpagina staan en niemand zegt "in de de Volkskrant".

Die dingen zou ik sowieso nooit zeggen. ;)

Een lidwoord gebruikt men vaak als er naar een object (met naam) verwezen wordt. Je gaat naar Albert Heijn om je boodschappen te doen, maar morgen ga je naar de Albert Heijn om boodschappen te doen. Als er in de algemeenheid gesproken wordt dan zie je het al een stuk minder. Ik ben bijvoorbeeld geaboneerd op Autovisie, maar ik lees de Autovisie iedere keer. Zie je het verschil?

Overigens is geen van beide fout, dus het is vooral neuzelen om te neuzelen. Maar daar is dit topic ook voor. ;)

Een lidwoord gebruikt men vaak als er naar een object (met naam) verwezen wordt.

Volgens mij is het in het Engels een dwingende regel: als je het over het gebouw hebt, zeg je "the hospital". Maar als je naar het ziekenhuis moet, zeg je "hospital". In het Nederlands is het meer het domein voor extreme taalpuristen op het moment dat er te weinig grove fouten zijn om echt over te klagen :).

Overigens zag ik op een ander forum de topictitel

treinenforum zei:
EINDE NS INZICHT

Ik snapte er helemaal niks van, tot ik me realiseerde dat er bedoeld werd "einde NS in zicht".

Rob0118 zei:
Ik ben bijvoorbeeld geaboneerd op Autovisie, maar ik lees de Autovisie iedere keer. Zie je het verschil?

Overigens is geen van beide fout, dus het is vooral neuzelen om te neuzelen.
Jawel hoor. Kijk maar eens goed.

Ai, dat is weer een slordigheidje van mezelf. Zonde. Overigens zie ik regelmatig 'abbo' voorbij komen, dus men kan het nog veel bonter maken.

Ik lees op dit moment een boek en daarin werd gesproken van een 'half glas water' en dat zette mij aan het denken. Hoe kan dit? Waarschijnlijk betrof het een heel glas, voor de helft gevuld met water. Maar deze zin zou een half glas suggereren, hoewel iedereen onmiddellijk weet wat hiermee bedoeld wordt. Regelmatig hoor je ook zeggen 'een half vol (of leeg) glas water', maar taalkundig gezien is dat natuurlijk ook onjuist. Iets is vol of iets is leeg, iets kan niet half vol zijn. 'Half vol' is geen eigenschap van een object, hoewel dat hier wel gesuggereerd wordt. 'Vol' is dat daarentegen wel, maar aan die eigenschap kan niet nog een eigenschap worden geplakt. Een auto kan ook niet 'half rood' zijn, iets is rood of iets is niet rood. Een glas kan wel weer voor de helft gevuld zijn met water, maar kan weer niet 'half leeg' zijn.

Ik kwam net overigens nog een fantastisch woord tegen dat ik nog niet kende: "usurperen".

Half rood?
Maserati_Granturismo_S_roodwit_gespot.jpg

Mijn ouders hebben thuis een gehalveerd kopje in de kast staan, voor mensen die vragen om een half kopje (koffie).

Janus Diedericus zei:

Ik ga altijd naar het dorp.... Ook als is het Amsterdam, Berlijn, Parijs, Rome... NY. :p

the Fox zei:
Mijn ouders hebben thuis een gehalveerd kopje in de kast staan, voor mensen die vragen om een half kopje (koffie).

Zo heb ik thuis een leeg glas, voor de visite die niets hoeft te drinken...

Maar een half glas, die is wel erg goed gevonden.
glas-half-vol-of-leeg.jpg

Janus Diedericus zei:
Zo heb ik thuis een leeg glas, voor de visite die niets hoeft te drinken

Dus bij binnenkomst van je visite beoordeel jij of iemand iets te drinken nodig heeft of niet? ;)

Terug
Bovenaan