Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Herr Dr. von Zen zei:
Aha, dus de zin "Een uitroepteken in het midden van een zin? Verder is Robs opmerking inzake onjuist interpunctiegebruik volkomen juist." is onsympathiek, agressief, neerbuigend, kwetsend, betweterig, au fond ongeïnteresseerd én zelfverheffend. Weer wat geleerd...

...over korte lonten en lange tenen. :S

En na dit leermoment volgt natuurlijk het oppakken van de handschoen die waarde moons u terecht voor de voeten gooit....

Ik denk dat Rob niet de reactie van Moons bedoelt, maar het stuk van de schrijver waar Moons het over heeft.
Ik kan namelijk geen lange zinnen ontwaren in de reactie van Moons.
Dus ik denk dat alle ophef niet nodig is.
Rob?

Mmm. Rob spreekt moons direct aan, dus dat denk ik niet Solo.

Wij kennen moons en weten dat hij niet aan de kwalificaties voldoet die Rob hem toedicht. Die zijn zeker niet terecht. Rob kennende komt hij daar wel op terug. En ja, het ware beter als hij eens een blog van moons had gelezen. Daar heeft moons een punt.

Ik zie ze ook niet Solo. Maar dat zegt niets. Het enkele feit dat ik ze niet zie wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zíjn.

Kennen we Moons? Ik niet. Waarvan zou ik hem c.q. haar moeten kennen?

En die interpunctiefouten zijn er wel degelijk. Zelfs als ik over mijn uitroeptekenopmerking heen stap.

Je reviendrai. (:B

Moons is één van ons. Dezelfde club waar Joachim ook toe behoort. We zijn de enige echte.

Maar vertel, waar zitten die fouten precies? (Ik ben wel eerlijk).

Geweldige blog, niet, Janus?
Een en al hartverwarmende authenticiteit, de bij het schrijven oplaaiende emoties af te lezen aan het ontbreken van interpunctie. Smullen!

Ze blijven opduiken, dit soort blogs. Ik vraag me telkens weer af wie er een auto koopt bij een bedrijf dat zich Carcustoms (sic!) noemt, waar het assortiment bestaat uit auto's van voor de eeuwwende, met een gemiddelde vraagprijs van 850 euro. Begrijpen deze arme zich [1] later bedrogen voelende zielen dan niet, dat voor de verkopende partij de kachel ook moet roken [2]? Dat, als zo'n bedrijf geen honderden maar slechts een paar - of zelfs een tiental - van die barrels per maand verkoopt, de inkoop van die wrakken nooit meer dan een paar honderd euro geweest kan zijn? Dat de staat van deze auto's zich, dus, in het allerlaatste stadium vóór de shredder moet bevinden? Dat alleen hun verkoopbaarheid op basis van een nog enigszins ongeschonden uiterlijk aan sukkels zoals hen deze wrakken heeft behoed voor de sloop?

Hoe het ook zij, de wanhopige - en o, zo [3] invoelbare! - roep om gerechtigheid, of - zodra blijkt dat dat niet meer tot de mogelijkheden behoort - wraak desnoods, van deze simpele zielen ontroert mij keer op keer. (hetgeen [4] mij echter er nooit van weerhoudt een commentaartje te schrijven. grinning smiley )

mvrgr,
mns

Vraag vooraf: is het de blog of het blog?
Verzoek vooraf: kunnen we het afgrijselijke woord "blog" niet gaan verbieden? Het klinkt alsof je overgeeft: blog... :(

[1] Tussen arme en zich hoort een komma

[2] Geen interpunctiekwestie, wel fout: een kachel moet juist niet roken, dat moet aan de schoorsteen worden overgelaten. Die heeft daar voor doorgeleerd. ;)

[3] Tussen o en zo graag geen komma.

[4] Tussen keer en (hetgeen graag geen punt.

Kijk eens aan, wel drie interpunctie kwesties. Valt dus eigenlijk enorm mee. :) Het lijkt een warboel door de vele - tekens die "in my unhumble opinion" [5] te pas en te onpas worden gebruikt. Dit maakt vooral de laatste "Hoe het ook zij" zin enigszins onleesbaar.

[5] Ik ben niet humble, heb dus ook geen humble opinion. :p

Soloman (vanuit de kapel) zei:
Moons is één van ons. Dezelfde club waar Joachim ook toe behoort. We zijn de enige echte.

Ik zei toch dat ik zou terugkomen?

Wat is dat dan voor (besloten heren)club?

Herr Dr. von Zen zei:

Ik zei toch dat ik zou terugkomen?

Wat is dat dan voor (besloten heren)club?

Vereniging De enige echte. Niet besloten. We zijn een schrijversclub. We ontmoeten elkaar in het blogcontesttopic. Al drie jaar.
Inmiddels hebben we een boek uitgebracht.
Moons is onze, hoe zal ik het zeggen? Informele leider?

Herr Dr. von Zen zei:
Geweldige blog, niet, Janus?
Een en al hartverwarmende authenticiteit, de bij het schrijven oplaaiende emoties af te lezen aan het ontbreken van interpunctie. Smullen!

Ze blijven opduiken, dit soort blogs. Ik vraag me telkens weer af wie er een auto koopt bij een bedrijf dat zich Carcustoms (sic!) noemt, waar het assortiment bestaat uit auto's van voor de eeuwwende, met een gemiddelde vraagprijs van 850 euro. Begrijpen deze arme zich [1] later bedrogen voelende zielen dan niet, dat voor de verkopende partij de kachel ook moet roken [2]? Dat, als zo'n bedrijf geen honderden maar slechts een paar - of zelfs een tiental - van die barrels per maand verkoopt, de inkoop van die wrakken nooit meer dan een paar honderd euro geweest kan zijn? Dat de staat van deze auto's zich, dus, in het allerlaatste stadium vóór de shredder moet bevinden? Dat alleen hun verkoopbaarheid op basis van een nog enigszins ongeschonden uiterlijk aan sukkels zoals hen deze wrakken heeft behoed voor de sloop?

Hoe het ook zij, de wanhopige - en o, zo [3] invoelbare! - roep om gerechtigheid, of - zodra blijkt dat dat niet meer tot de mogelijkheden behoort - wraak desnoods, van deze simpele zielen ontroert mij keer op keer. (hetgeen [4] mij echter er nooit van weerhoudt een commentaartje te schrijven. grinning smiley )

mvrgr,
mns

Vraag vooraf: is het de blog of het blog?
Verzoek vooraf: kunnen we het afgrijselijke woord "blog" niet gaan verbieden? Het klinkt alsof je overgeeft: blog... :(

[1] Tussen arme en zich hoort een komma

[2] Geen interpunctiekwestie, wel fout: een kachel moet juist niet roken, dat moet aan de schoorsteen worden overgelaten. Die heeft daar voor doorgeleerd. ;)

[3] Tussen o en zo graag geen komma.

[4] Tussen keer en (hetgeen graag geen punt.

Kijk eens aan, wel drie interpunctie kwesties. Valt dus eigenlijk enorm mee. :) Het lijkt een warboel door de vele - tekens die "in my unhumble opinion" [5] te pas en te onpas worden gebruikt. Dit maakt vooral de laatste "Hoe het ook zij" zin enigszins onleesbaar.

[5] Ik ben niet humble, heb dus ook geen humble opinion. :p

Je vergeet het onderstreepte deel. Er wordt scheutig gebruik gemaakt van vraagtekens, terwijl er in die zinnen geen vragen worden gesteld. Het is wellicht een vervolg van een andere vraag, maar alleen een komma had deze zinnen kunnen koppelen met behoud van het vraagteken.

moons zei:
Rob & Herr Dr.,

(...)

Ik zal u de details besparen, maar in zijn algemeenheid hanteer ik de stelregel, dat daar waar er, als de zin zou worden voorgelezen, een hoorbare pauze of toonovergang in een zin te bespeuren valt, een leesteken behoort te staan. En dat leestekens die niets toevoegen aan de leesbaarheid/begrijpelijkheid van de tekst maar beter weggelaten kunnen worden. Simpel, niet?

(...)

PSssst, beste Rob, het had je gesierd als je die gratuite opmerking met betrekking tot de leesbaarheid van mijn blogs in ieder geval voorlopig voor je had gehouden en - in plaats daarvan - eerst eens een, of zelfs meerdere, van die blogs had proberen te lezen.

Leuk en aardig hoor, maar die stelregels van je komen welhaast 'wibiaans' over. Ik hoop oprecht dat je in het dagelijks leven niet zo theatraal voorleest als dat je zinnen doen vermoeden. Ook je eerste zin heeft, qua interpunctie, namelijk niets te maken met geldende regels op dit vlak. In mijn ogen moet dit "Ik zal u de details besparen, maar in zijn algemeenheid hanteer ik de stelregel dat daar waar er, als de zin zou worden voorgelezen, een hoorbare pauze of toonovergang in een zin te bespeuren valt een leesteken behoort te staan." zijn. Met een komma kan aanvullende informatie worden gegeven, terwijl jij het vermoedelijk gebruikt om de voorleesmoeder tijd te gunnen om adem te halen.

Wat betreft je tweede zin: het was een hoop die ik uitsprak. Niets meer en niets minder. Jouw schrijfstijl (en houding) nodigt ook zeker niet uit om hier verandering in te brengen.

Ik vind het dan ook zeer aandoenlijk dat men zo in de bres springt voor moons (kennelijk wordt moons verafgod onder de bloggers), maar voor mij is moons gewoon een forummer die met z'n taalgebruik interessant wil doen, wat weer resulteert in onleesbare zinnen. Ik zal niet schromen om daar iets van te zeggen, vooral niet in dit topic, ondanks z'n status op dit forum.

Je moet zeggen wat je wilt Rob, geen probleem. We zijn gewoon een vriendenclubje bij elkaar.

Maar, even wat anders. Ik zit alles door te lezen en dan kom ik bij het woord "Blog". Ik heb daar vaker over nagedacht.
Als je een dagboek bijhoudt, heet dat in het Engels, naast andere woorden, een "Log". Als je dat op het internet doet heet dat een "weblog". Ja toch.
Dus is het dan zo dat het woord blog het resultaat is van een verkeerde woordbreuk?8-)

Dat ben ik helemaal met je eens!

Overigens lees ik net moons' bovenste weblog (in moons' profiel) door, en daar zitten serieus veel fouten in. Gaan we die hier binnenkort ook nog ontleden? ;)

Je moet zeggen wat je wilt Rob, geen probleem. We zijn gewoon een vriendenclubje bij elkaar.

Maar, even wat anders. Ik zit alles door te lezen en dan kom ik bij het woord "Blog". Ik heb daar vaker over nagedacht.
Als je een dagboek bijhoudt, heet dat in het Engels, naast andere woorden, een "Log". Als je dat op het internet doet heet dat een "weblog". Ja toch.
Dus is het dan zo dat het woord blog het resultaat is van een verkeerde woordbreuk?8-)

En een tof clubje ook, dat meen ik echt. Alleen maak ik geen onderscheid in status met mijn geneuzel.

Ja dat is een vreemd woord inderdaad. Een 'videolog' heet schijnbaar weer een 'vlog' en ik meen dat er nog een variant van is. Ik vind het ook lelijke woorden, hoewel ik er geen goed alternatief voor kan bedenken...

Rob0118 zei:

Overigens lees ik net moons' bovenste weblog (in moons' profiel) door, en daar zitten serieus veel fouten in. Gaan we die hier binnenkort ook nog ontleden? ;)

Och, waarom niet? Iedereen maakt fouten.

Rob0118 zei:

En een tof clubje ook, dat meen ik echt. Alleen maak ik geen onderscheid in status met mijn geneuzel.

Ja dat is een vreemd woord inderdaad. Een 'videolog' heet schijnbaar weer een 'vlog' en ik meen dat er nog een variant van is. Ik vind het ook lelijke woorden, hoewel ik er geen goed alternatief voor kan bedenken...

Ik zat in het team (om het woord teampje niet te gebruiken) dat het boek heeft samengesteld uit al het schrijfwerk (en dat was veel). Ik heb er zeer warme herinneringen aan.

Rob zei:
Leuk en aardig hoor, maar die stelregels van je doen welhaast 'wibiaans' over.

Rob, in plaats van "over" had je hier "aan" moeten schrijven. Ik ben het overigens voor zo'n 99% met je eens waar het gaat over moons' schrijfstijl. ls ik een op deze manier geschreven stuk zou beginnen te lezen, weet ik zeker dat ik het eind nooit te weten zou komen. :T

Ja, je hebt volkomen gelijk met je opmerking over dat door jou onderstreepte deel. Ik wilde nog wat voor jou overlaten! :-D

Verder vind ik de houding van de "clubleden" een beetje griezelig overkomen. Wij van het blogclubje... net een naaikransje.
Een boek van "blogs"? Lieve hemel, dat is toch zeker een verlate 1 april grap? :,(

@Soloman: Je haalt nu de lelijkheid van het woord blog aan. Dat deed ik al in mijn "post" inzake de ontleding van het moonstuk.

Rob0118 zei:

Omdat het geenszins mijn intentie is een hetze jegens moons te starten. Het zal ongetwijfeld een fijne kerel (m/v) zijn.

@Zen,
Ai, slordig van me. Ik heb het aangepast.

Rob,

Verafgoden is niet het juiste woord. Waarderen is beter.

Herr. Dr.

Jij hebt een serieus minderwaardigheidscomplex. Zoek hulp. Het is nooit te laat.

Het zal ongetwijfeld een fijne kerel (m/v) zijn.

Dat is hij absoluut. Je moet ook zo denken: Ieder vogeltje zingt/schrijft zoals die gebekt/gepend is.
Fouten prima. Maar ja, we proberen van schrijven wel iets moois te maken. En ieder doet dat op zijn manier.
Afkraken van iemands schrijfstijl vind ik niet op zijn plek. Je moet zelf weten over hoe je er over denkt. Er iemand er op aanvallen is een tweede.

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Rob,

Verafgoden is niet het juiste woord. Waarderen is beter.

Herr. Dr.

Jij hebt een serieus minderwaardigheidscomplex. Zoek hulp. Het is nooit te laat.

Ach, we gaan nu echt persoonlijk beledigen. Dat is dus jouw ware aard. (td)
Misschien toch maar snel je hok weer in?

Hij reageert hier op Herr. dr.

Verder vind ik de houding van de "clubleden" een beetje griezelig overkomen. Wij van het blogclubje... net een naaikransje.
Een boek van "blogs"? Lieve hemel, dat is toch zeker een verlate 1 april grap? crying smilie

Nee, dat is aardig.

En waar was dát dan een reactie op? Even volledig blijven Soloman. Mijn opmerking stond niet op zichzelf, maar was een reactie.
Maar dat wordt gemakshalve eventjes vergeten omdat het niet goed uitkomt. Bah, misselijk(makend) groepje. Blog ze.

Herr Dr. von Zen zei:
En waar was dát dan een reactie op? Even volledig blijven Soloman. Mijn opmerking stond niet op zichzelf, maar was een reactie.
Maar dat wordt gemakshalve eventjes vergeten omdat het niet goed uitkomt. Bah, misselijk(makend) groepje. Blog ze.

Dank je. (tu)

Even voor de helderheid,

Rob,

Wij zijn gewoon in gesprek. Wij kennen moons langer en persoonlijk. Vandaar.

Herr dr. Is zojuist overleden. RIP

Alias Zen, P504coupe, Boerje van buutn, moet ik nog even doorgaan?

Wist ik ook niet, maar in zijn Zen-tijd kon ik hem nog volgen. Hij is nu uitermate onsympathiek geworden.
Man verwisselt constant van naam. Om onduidelijke redenen.

Herr Dr. von Zen zei:
Een boek van "blogs"? Lieve hemel, dat is toch zeker een verlate 1 april grap? :,(

Doe niet zo denigrerend, dat siert je niet.

Het is me het avondje wel:

hallo ik ben opzoek naar een nieuwe auto waar je ken inzitten met hoofdpijn en hele goede vering dus hoog comfort heb hebben jullie tips?

Nummer drie op rij.:o

Rob0118 zei:
Rob0118 zei:

Omdat het geenszins mijn intentie is een hetze jegens moons te starten. Het zal ongetwijfeld een fijne kerel (m/v) zijn.
.........
.

Ga je gang, Rob, make my day! Ook jij bent vast een toffe knul, maar dan heb ik ook weer eens wat te lachen. Die opmerking van je over die vraagtekens was immers onbetaalbaar. Hoe zei je dat ook weer? O ja:

Er wordt scheutig gebruik gemaakt van vraagtekens, terwijl er in die zinnen geen vragen worden gesteld. Het is wellicht een vervolg van een andere vraag, maar alleen een komma had deze zinnen kunnen koppelen met behoud van het vraagteken.

Welk het? Waar heb je het over? Waar haal je het vandaan? Lees de gewraakte passage nog eens, beste Rob.

Begrijpen deze arme zich later bedrogen voelende zielen dan niet, dat voor de verkopende partij de kachel ook moet roken? Dat, als zo'n bedrijf geen honderden maar slechts een paar - of zelfs een tiental - van die barrels per maand verkoopt, de inkoop van die wrakken nooit meer dan een paar honderd euro geweest kan zijn? Dat de staat van deze auto's zich, dus, in het allerlaatste stadium vóór de shredder moet bevinden? Dat alleen hun verkoopbaarheid op basis van een nog enigszins ongeschonden uiterlijk aan sukkels zoals hen deze wrakken heeft behoed voor de sloop?

Vier vragen, vier vraagtekens. Duidelijker kan bijna niet. Of had ik, speciaal voor een paar wijsneuzerige taalneuzelaars, het zinsdeel Begrijpen deze arme zich later bedrogen voelende zielen dan niet drie keer moeten herhalen? Was wel errug eentonig geworden, vind je niet? En ook uit redekunstig oogpunt niet echt te rechtvaardigen, dacht ik zo. Het geheel met komma's aan elkaar breien dan? Ik kijk wel drie keer uit. Tuimelen er ineens uit onverwachte hoeken en gaten pedante en ronduit brutale taalneuzelaars over me heen: dat ik niet zulke lange zinnen moet schrijven, dat ze die niet kunnen volgen, dat ze anders afhaken, en zo.

Ook schreef je:

Met een komma kan aanvullende informatie worden gegeven, terwijl jij het vermoedelijk gebruikt om de voorleesmoeder tijd te gunnen om adem te halen.

Voor de komma is alles dik in orde. Hoor je mij niet over. Staat op wiki nog een leuk voorbeeld van:

[sub]Een komma maakt het (betekenis)verschil tussen een uitbreidende en een beperkende bijzin. Vergelijk:
De jongens uit 4A, die de directeur een ezel hebben genoemd, krijgen straf. (= alle jongens hebben dat gedaan; dit is een uitbreidende bijzin.)
De jongens uit 4A die de directeur een ezel hebben genoemd, krijgen straf. (= slechts enkele jongens uit 4A hebben dat gezegd, en alleen zij krijgen straf; een beperkende bijzin.)
Bron: wiki[/sub]

(hoor je trouwens - als je de zinnen hardop leest - het verschil in intonatie tussen zin A en zin B? Ook dát bedoelde ik met mijn stelregel)
Maar hoe je na de komma wéér ontspoort met zo'n vreselijk het.... Brrrr....

Die neerbuigende snier naar voorleesmoeders vergeef ik je. Je bent nog jong en je moet nog veel leren. Maar ik zou, als ik jou was, toch eens serieus bij mezelf te rade gaan, waarom je meende die voorleesmoeder er met de haren bij te moeten slepen. Zat daar niet een ietsiepietsie effect bejag bij? Ach, jongen, wat laat jij je in je kaarten kijken...

En nog iets: wie of wat in hemelsnaam is 'wibi'? Een akelig persoon? Zo bekend dat er het achtervoegsel -iaans aangeplakt kan worden en dat dan iedereen weet wat je bedoelt? Een onbenullige website? Een televisieprogramma? Een nieuwe app? Enfin, iets laag bij de gronds uit jouw belevingswereld kennelijk. Mijn belevingswereld kan het in ieder geval niet wezen. Die is te druk bevolkt met Gerald Manley Hopkins en John Donne, weet je nog? Ben ik allang blij dat ik weet wat wifi is. En wiki. Een nog groter assortiment medeklinkers zou ik alleen maar van in de war raken.

Hieronder staat de bovenste blog uit mijn profiel - "en daar zitten serieus veel fouten in". Toe maar, leef je uit!

mvrgr,
mns

PSssst, voor ik het vergeet, Rob, lees voor je begint die wiki-pagina over komma's nog eens door. En pik, als je toch bezig bent, ook de andere leestekens even mee. Vergelijk e.e.a met wat ik schreef over pauzes en verandering van toon, en dat karigheid ter wille van de leesbaarheid te prefereren valt boven overdaad. Zie je nu hoe gezellig dicht ANS en ik tegen elkaar aan schurken? Neemt natuurlijk niet weg, dat ik me een paar eigen aardigheden veroorloof. Ik geloof namelijk dat ik die verdiend heb.

[size=large]De minste weerstand[/size]

Bloed, zweet, harde arbeid en tranen - iets anders kon Winston Churchill de mensen niet beloven. En dat was precies wat hij deed. En ze juichten hem nog toe ook! Amper verscholen achter Churchill‘s trieste belofte gloorde namelijk een onuitgesproken bijzonder profijtelijke transactie: als eenieder nou zijn beste beentje voor zou zetten, zou de toekomst er voor allen beter mooier fijner glanzender uit zien. En wie wilde dat nu niet? En, nu ja, you can’t achieve the aim without suffering - je kunt het doel nu eenmaal niet bereiken zonder lijden - dus dat bloed, dat zweet en die tranen moesten eerst nog even vloeien, de harde arbeid nog even verzet. Maar dan….

De Nationaal-Socialistische propaganda machine hield het Duitse volk hetzelfde beeld voor, draaide de bevolking hetzelfde rad voor ogen. In de eeuwenoude Roomse traditie dat hoe harder we het hier op dit ondermaanse te verduren hebben, des te meer we daarvoor - pas in het hiernamaals weliswaar, maar toch - beloond zullen worden. Lang hebben die arme Duitsers die fabeltjes geloofd. Al viel dat niet licht als de Russische winter aan je tenen knabbelde.

Van Attila de Hun tot Willem de Veroveraar, van Djengis Khan tot Napoleon, van hetzelfde laken een pak: de toekomst opent wijdse vergezichten, de toekomst is grootser dan groots, glanzender dan glanzend in het verschiet, maar… eerst moet nog een cruciale slag gewonnen worden. Heus, daarna zullen we met zijn allen in weelde baden, ons koesteren in de gloed van een nooit meer ondergaande zon. Ja, mannenbroeders, medestrijders, The future’s so bright we gotta wear shades!

Lenin, Mussolini, Mao, en consorten: altijd weer hetzelfde liedje - alleen dan nog valser. Allemaal spiegelden ze hun aanhangers dezelfde droom voor, dezelfde Gouden Bergen. De Heilstaat was altijd maar een steenworp verwijderd, nog een paar maanden te gaan, een paar jaar hooguit. Maar eerst - tsja, geliefde kameraden, waar gehakt wordt vallen spaanders... - moeten er nog een paar zaken met de bajonnet op orde worden gebracht, eerst moeten nog een paar miljoen medeburgers middels volkstribunaal en vuurpeleton worden gezuiverd.

Enfin, na 5 jaar bloed zweet en tranen liep het na '45 plots van een leien dakje: Marshall-plan, Verenigde Naties, Wirtschaftswunder, het kon niet op! Zelfs de Club van Rome vermocht ons enthousiasme nauwelijks temperen. We trappelden van ongeduld, we konden niet wachten! We renden de toekomst met wijd open gespreide armen tegemoet.
Wie neemt het ons kwalijk dat we daarbij af en toe hier en daar een bochtje afsneden? En zodra de boel een beetje dreigde te stagneren gaven de Val van de Muur en Apple de vooruitgang nieuw elan.

Maar nu zijn we er. We hebben de toekomst bereikt. De Gouden Bergen zijn bewaarheid geworden. Eigenlijk alweer een tijdje. En eerlijk gezegd, ze valt ons een beetje tegen, die toekomst. Zeker sinds die Gouden Bergen een beetje aan het eroderen zijn geraakt en helemaal niet zo waardevast blijken als ze er uit de verte uitzagen.
Het is ook allemaal te gemakkelijk gegaan. Poepen zonder douwen. En hebben we het eigenlijk wel verdiend? Wel zélf verdiend? Het bloed, het zweet en de tranen zijn niet door ons, maar wel door onze grootouders gelaten… Wij hebben de toekomst vooral inflatoir gefinancierd. Leninkje hier, leninkje daar, en ondertussen gewoon de geldpers wat sneller laten draaien. Ons jaarlijkse periodiekje meegepikt.
We zijn nu zo rijk dat we nieuwe armen hebben moeten uitvinden: de kleine spaarder met maar een ton op de bank.

Nee, veel hebben we er niet voor hoeven doen. De tranen niet, en het zweet en de harde arbeid evenmin. Om over bloed maar te zwijgen. En geloof, hoop en liefde hadden er ook al niets meer mee van doen. We hebben telkens de weg van de minste weerstand gekozen. Snel de mijnen gesloten en voor de rest van het vuile werk gastarbeiders binnengehaald.
Heel veel voldoening heeft het dan ook niet gebracht, die vooruitgang. We hebben 180 netten maar er nooit meer iets op tv. Als je iets wil vinden op internet moet je je eerst door huizenhoge stapels lolbroekerij en reclame heen worstelen. Nu we allemaal twee auto's hebben kun je nergens meer parkeren. En een beetje dóór rijden is er al helemaal niet meer bij.
Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak, zei mijn grootmoeder altijd. Dubbel waar als je in je achterhoofd dat irritante stemmetje hoort persisteren dat je de rekening nog wel een keer gepresenteerd gaat krijgen...

Sterker, we hebben het er lelijk bij laten zitten. We hebben er een potje van gemaakt, van onze toekomst.
Vijfentwintig jaar, één enkele generatie na Churchill, zat de Britse auto-industrie in zwaar weer, doordat al die o zo dankbare continentalen liever dan een Morris, Austin of Triumph, een Opel Kadett en een Volkswagen Kever kochten. Een Volkswagen... Zijn we toen en masse ijlings Triumph Toledos en Morris Marinas gaan kopen om onze Engelse weldoeners een wederdienst te bewijzen?
Nee, we hebben ze lelijk in de steek gelaten. En met opzet. Want hadden wij niet recht op onze eigen keuzes, recht op ons eigen individuele o zo assertieve bestaan? Recht op dit en recht op dat en recht op nog een heleboel meer.

Welbeschouwd is de toekomst zelfs alweer een poosje verleden tijd.
Rond de millenniumwende zal het geweest zijn, een paar jaar later wellicht. Rond de komst van de i-phone in ieder geval, en de ontdekking van het bijvoeglijk naamwoord "premium". Toen hebben we ons lelijk laten kennen. Vanaf dat moment was het loze omhulsel officieel belangrijker geworden dan de inhoud, volgde functie defintief vorm. Hét kenmerk van decadentie en regressie.
Toen is de neergang ingezet. Het is niet anders: we hebben de toekomst voorbij laten gaan.

Edits: leestekens geschrapt :}

Soloman zei:
Afkraken van iemands schrijfstijl vind ik niet op zijn plek. Je moet zelf weten over hoe je er over denkt. Er iemand er op aanvallen is een tweede.

U zei?

Soloman zei:
Ik ben het met BMWlover1 eens. Het is niet te volgen met die lange zinnen.

Dus ik vind dat wel meevallen. Dit topic is juist bedoeld daarvoor, dan zal ik ook zeker niet schromen. Dat de persoon in kwestie in werkelijkheid een klein kind is doet daar dan niets aan af. Voor mij is dossier 'moons' dan ook afgesloten. Niet alleen omdat het een vervelende sfeer oproept in dit verder prachtige topic, maar ook omdat hij het niet kan verdragen om hier genoemd te worden. Zo vastgeroest in z'n eigen gelijk dat 'ie maar persoonlijk moet worden, daar houd ik niet van. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen, in plaats van je gelijk te moeten halen met Wikipedia-bronnen... Dat hij wijlen wibi ook niet kent zegt genoeg over de frequentie van zijn bezoek aan dit topic.
Nee, ik wens moons veel succes tussen zijn blogs, komma's, semi-eloquentie, eigen waarheden en zogenaamd verdiende regels.

Het soort van afgunst dat dr. Herr von Zen hier laat zien geeft slechts aan dat de man niet capabel genoeg is om in te zien wat hij zelf heeft om trots op te zijn.... Triestig figuur.

Rob0118 zei:
Nee, ik wens moons veel succes tussen zijn blogs, komma's, semi-eloquentie, eigen waarheden en zogenaamd verdiende regels.

Het is wel een schrijfstijl waar ik even aan moest wennen maar die ik zeer ben gaan waarderen. Ik hou van een bepaalde mate van wolligheid in geschreven tekst, gecombineerd met uitdrukkingen en woorden die ik zelf zelden of nooit bezig, maar daardoor een speciale leeservaring oproepen. Dus moons, strooi kwistig met leestekens, van mij mag het. Dat geldt ook voor de andere forummers. Zolang men maar netjes omgaat met de werkwoordvormen.

Neemt niet weg dat we elkaar scherp mogen houden op spelling en vorm, daar worden we alleen maar wijzer van. Maar dan liefst wel met wederzijds respect anders haak ik af hier. We hoeven elkaar niet de loef te gaan afsteken.

the Fox zei:
Neemt niet weg dat we elkaar scherp mogen houden op spelling en vorm, daar worden we alleen maar wijzer van. Maar dan liefst wel met wederzijds respect anders haak ik af hier. We hoeven elkaar niet de loef te gaan afsteken.

Dat onderschrijf ik graag.

Als je je al gekrenkt voelt door een opmerking, tel tot tien, loop even een rondje om de kerk, en reageer dan pas. Ik zie hier opmerkingen voorbij komen van mensen van wie ik dat niet verwacht.
Wie de schoen past trekke hem aan.

Rob0118 zei:
Soloman zei:

U zei?

Soloman zei:
Ik ben het met BMWlover1 eens. Het is niet te volgen met die lange zinnen.

Ha ha, ja daar heb je me! Ik denk er iets anders over, maar dat laat ik nu even in het midden.

Ik wil nog wel iets kwijt over de hele discussie. Natuurlijk mogen jullie vinden wat jullie vinden van Moons' schrijfstijl. We leven in een vrij land. Misschien zien jullie nu voor het eerst de streken van zijn pen. Misschien zou ik ook even de wenkbrauwen fronzen. Dat weet ik niet. Ik vond de opmerkingen van Zen heel erg beledigend. De 1 april-grap en dergelijke.

Je moet niet vergeten dat wij Moons al jaren kennen. Hij heeft de eerste steen gelegd van onze club. Hij heeft de regels en het doel in de steigers gezet. Door de jaren heen hebben schrijvers die nogal knullig schreven hun niveau omhoog gekregen, dankzij de blogcontesten. DF startte toen een idee over een boek. Met een groepje, met Moons erbij, hebben we dit gerealiseerd. Hoe je daar ook over denkt, we hebben samen veel meegemaakt en we hebben samen gewerkt. Dus ja, hij staat inderdaad bij mij op een voetstuk. Dat kan ik niet ontkennen. Met alles wat er is gebeurd neem ik mijn hoed voor hem af met een buiging.

Over de stijl: Het bijzondere van schrijvers is dat zij hun eigen identiteit ontwikkelen. Dat is zelfs een doel. Moons heeft dat gedaan.

edit: taalfouten verbeterd

Ik ken de site al een tijdje. Vind het wel een ludieke actie. Gelukkig nemen ze zich zelf ook niet al te serieus. Hebben jullie de spatietest al gedaan? Als taalneuzelaars verwacht ik natuurlijk wel dat jullie allemaal minimaal spatiemeesters zijn! ;)

Terug
Bovenaan