Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Rob0118 zei:
0 - 110: Je mag de herhaling van Ik Hou van Holland kijken;
(...)
Als je van Geert Wilders houdt, dan ga je automatisch naar de eerste categorie.
Als je een Volkswagen rijdt, dan ga je automatisch naar de eerste categorie.
(...)
Waterdicht systeem! :D
Even denken hoor: je associeert VW dus met een schreeuwende politicus en chauvinisme. Is dat een persoonlijke opvatting? Of moeten we concluderen dat er de afgelopen 60 jaar nog niet veel is veranderd? 8-);)

Nee nee, die associatie heb ik niet. Het zijn afzonderlijke factoren die leiden tot dit waterdichte systeem. Het is puur toeval dat deze groep een voorliefde heeft voor VAG-producten, geblondeerde politici, programma's over rotte vis en een eenlettergrepige woordenschat hebben. ;)

Nee nee, Opel en BMW vallen daar ook onder. Tenzij er niet-originele onderdelen op zitten, dan valt de eigenaar ook onder de eerste categorie. :D

Nog meer? Hoe kan dat? Volgens mij is dat technisch niet mogelijk. Of was er een Opel-meeting c.q. buurtvergadering? ;)

Dat is niet logisch. Waarom zouden mensen een (goedkope) auto aanschaffen als ze nauwelijks iets te doen hebben (werkeloos). Bij werkloosheid snap ik het nog wel. ;)

Zo, we zijn weer ontopic! :D

:D(tu)

Goed, tijd om weer aan het werk te gaan anders ben ik straks ook werkloos.
Alleen de ambitiebal, die is al even geleden geknapt...

Amai, ik ben van Jaguar naar Opel overgestapt. Ik ben verloren! Hoe kom ik ooit nog uit die vermaledijde categorie 1? :,(:O

Rob0118 zei:
Jij woont in Duitsland, dus dan heb je hier sowieso vrij weinig stemrecht.

Hoe moet ik dat zien, weinig stemrecht? Je mag wel stemmen maar denk niet dat we je serieus gaan nemen? Of stem gerust, één op acht verkiezingen tellen we uw stem mee? :p

Aber doch, via het consulaat in Düsseldorf. Het gaat immers wel -ook- om op mijn salaris in te houden loonbelasting...

Haha, ja precies. Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Er staan mooie teksten in, maar ook tenenkrommende. Taalfouten komen relatief weinig voor, hoewel ik dit echt een blamage vind. Vooral omdat het in dit document juist ging om het classificeren van informatie.

Taal en spelfouten kom je helaas overal tegen.
Bij productiepersoneel (een oud-collega schreef ooit eens in het logboek dat het gereedschaap stuk was 8-)) of op kantoor tussen de HBO-ers. (Huidige baas die zonder blikken of blozen het altijd heeft over de enigste wanneer hij de enige bedoelt. Zowel in woord als schrift.)

Mijn vader (oud-directeur van een basisschool) had vroeger een mok met daarop de tekst: Schooltijd? Teidferspillung! Ik begin er steeds meer in te geloven dat dit zo gezien wordt.

Je ziet toch verschil in fouten afkomstig van wat jij productiepersoneel noemt vergeleken met hoger opgeleiden. Afgezien van de "slips of the keyboard", die het leeuwendeel vormen van de fouten.
Zo is onder lager geschoolden het door hun gevormde bezittelijk voornaamwoord "me" niet uit te bannen. En je kunt het van de daken schreeuwen maar woorden als "Leasert" zie ik hier nog wekelijks voorbij komen. Dit soort producten schaar ik afkomstig van lager opgeleiden, die simpelweg niet beter weten. Hebben jullie wel eens bouwvakkers horen communiceren? Het is ook opvallend dat in deze bevolkingsgroepen het dialect veel sterker aanwezig is.

Soloman zei:
Je ziet toch verschil in fouten afkomstig van wat jij productiepersoneel noemt vergeleken met hoger opgeleiden. Afgezien van de "slips of the keyboard", die het leeuwendeel vormen van de fouten.
Zo is onder lager geschoolden het door hun gevormde bezittelijk voornaamwoord "me" niet uit te bannen. En je kunt het van de daken schreeuwen maar woorden als "Leasert" zie ik hier nog wekelijks voorbij komen. Dit soort producten schaar ik afkomstig van lager opgeleiden, die simpelweg niet beter weten. Hebben jullie wel eens bouwvakkers horen communiceren? Het is ook opvallend dat in deze bevolkingsgroepen het dialect veel sterker aanwezig is.

Hier is al uitgebreid onderzoek naar gedaan. Het spreken in dialect zorgt er bij het vormen van een eerste indruk voor dat je minder intelligent ingeschat wordt. Anderzijds is het ook bewezen dat mensen met een lagere intelligentie vaak niet anders kunnen dan dialect spreken waar de slimmere mens er voor kan kiezen dialect aan of uit te zetten. Ondanks dat ik geborden en getogen Brabander ben, ben ik er daarom trots op wanneer men mij te kennen geeft niet te horen waar ik vandaan kom. B)

"Leasert" wordt volgens mij ook wel met opzet fout gebruikt. Nog een beetje een nawee van Bob en Annie op de brommert.

Opzet of niet, leasert is net zo tenenkrommend als 'me huis' en 'de enigste in zijn soort' (wanneer er niet de meest schattige bedoelt wordt).

Janus Diedericus zei:
(wanneer er niet de meest schattige bedoelt wordt).
Ondanks dat ik geborden en getogen Brabander ben

Met betrekking tot de discussie over 'leasert': ondanks dat het natuurlijk niet correct Nederlands is, heb ik niet het gevoel dat dit woord gebruikt wordt door gebrekkig functioneren van de hersenen. Er wordt eerder een poging gedaan om te laten zien dat diegene humor heeft. 'Leasert' valt voor mij in dezelfde categorie 'm'n vrouwtje' of 'moeders de vrouw'.

8-)

Te Koop Audi 80 1.8 L.P.G Blaauw/Goud Kleur

Mooieste en Heel Aparte Audi 80 van Marktplaats.

Audi 80 1.8 L.P.G

Bij = 12-03-1987

A.P.K = 28-06-2014

Km = 237000

Twee Kleurig en glimmende Kleuren bij de zon

Rede Auto verkopen Beindigen van Hobby.

Extra s =

Hele goede Aparte stof bekleed

Sporte en Leer Stuur

Stuurbekrachtiging

Angel Eyes Koplampen

5 Versnellingen

Motor 100 %

Onder van Auto Hard

Motor is goed benzine / Gas

16 inc sportvelgen en goede banden

Oldtimer verzekering 9 euro per maand

Belasting = 155 euro per kwartaal

Inbouw gas tank ( lekker meer ruimte )

2 Dikke sport Uitlaat ( Heel aparte geluid )

Nieuwe V Riem Snaar Vervangt

Nieuwe Hydroliek Snaar Vervangt

Lekker goedkoop rijden

Starten en rijden

Rondom Gespoilerd

Het is nog meer te noemen

Barst in Voorruit

Zien = Kopen

Geen Onzin Biedingen A.U.B

Geen Inruil

MOET NIET = MAG WEG

Vraag prijs = 1000 Euro

Het grote verschil tussen het woord leasert hier en het woord brommert bij stukjes van Paul de Leeuw is dat het stukje van Paul de Leeuw overduidelijk een sketch is. Het woord past precies in de setting. Hiet wordt het woord leasert gebruikt in serieuze reacties. Het woord past niet in de setting en breekt het geheel helemaal open. Je krijgt dan het gevoel dat de schrijver redelijk ongeletterd is.

Het dialect praten in alle situaties geeft een onvermogen aan van het aanpassen aan de omstandigheden. Je krijgt het gevoel dat dat de spreker zich overal zo gedraagd als in de kroeg. Zo komt het over. Ik kom zelf uit Overijssel, maar ik praat netjes op het werk en in de "Hollandse omgeving".

Verder zit er bij dialect-sprekende een hardnekkige ontkenning van andere situaties dan de zijne. Die indruk heb ik. Noorderlingen en oosterlingen passen zich wel aan, zo goed als mogeljik. Maar Brabanders en Limburgers blijven dialect praten, overal. Dat zie ik omdat wij vestigingen door het hele land hebben. Als je ze er op aanspreekt krijg je als antwoord "Ik kan niet anders". Oh nee? Is het nou zo moeilijk om tenminste dat woordje Ge en Gij uit je vocabulaire hier te schrappen? "Nee, zo hoort het". Come on.....

Soloman zei:
Verder zit er bij dialect-sprekende een hardnekkige ontkenning van andere situaties dan de zijne. Die indruk heb ik. Noorderlingen en oosterlingen passen zich wel aan, zo goed als mogeljik. Maar Brabanders en Limburgers blijven dialect praten, overal. Dat zie ik omdat wij vestigingen door het hele land hebben. Als je ze er op aanspreekt krijg je als antwoord "Ik kan niet anders". Oh nee? Is het nou zo moeilijk om tenminste dat woordje Ge en Gij uit je vocabulaire hier te schrappen? "Nee, zo hoort het". Come on.....

Ga je mond spoelen, je gaat de Brabanders niet vergelijke met Limburgers, nooit! (:P)

Even zonder gekheid, ook hier in Brabant zijn er maar zat mensen die netjes AN (ABN bestaat niet) spreken, ik schaar mezelf onder die categorie.
Alleen als ik tussen de plat pratende brabo's zit laat ik me héél misschien verleiden om mee te doen. En soms om even gek te doen, dan zet ik mezelf voor schut met een veel te ver aangedikt accent. Als je neit tegen Ge en Gij kunt blijf dan maar weg uit België. Het vVlaams is er mee doordrenkt. (maar hier mag het weer wel ofzo 8-))

Ja, maar dan zit je zelf in Belgie, dan voel ik me als Nederlander zeer opgelaten, dat kan ik je wel vertellen, want dan ben je die Ollander. Als ik in Brabant rondtour erger ik niet aan het Brabants accent. Want je zit dan in een "ander land".
Ik vind het alleen jammer dat Zuiderlingen zich in westerse streken moeilijk aanpassen. Dan moeten wij in een woordenboek opzoeken wat Houdoe betekent. Ik antwoordde een keer "nou, gaat wel". Toen keken ze me heel vreemd aan.

Soloman zei:
Ja, maar dan zit je zelf in Belgie, dan voel ik me als Nederlander zeer opgelaten, dat kan ik je wel vertellen, want dan ben je die Ollander. Als ik in Brabant rondtour erger ik niet aan het Brabants accent. Want je zit dan in een "ander land".
Ik vind het alleen jammer dat Zuiderlingen zich in westerse streken moeilijk aanpassen. Dan moeten wij in een woordenboek opzoeken wat Houdoe betekent. Ik antwoordde een keer "nou, gaat wel". Toen keken ze me heel vreemd aan.

Dat heb ik nou met 'Hajje' of zelfs 'Hoi' wanneer je weggaat. Hoi als je komt, doei als je gaat. How hard can it be?
Wel scheer je erg gemakkelijk heel Brabant over één kam. Er zijn zat uitzonderingen, hopelijk zie je dat zelf ook wel in.
Overigens, om toch een beetje 'mijn' land te verdedigen. Als jij van kinds af aan enkel oudoe (of houdoe) zegt bij vertrek, zie dit er dan maar eens uit te krijgen op latere leeftijd. Dat is erg moeilijk. (niet onmogelijk, mij is het gelukt B))

Soloman zei:

Het blijft het taalneuzelaarstopic hè. ;)

Ik zeg zelden "doei". Dat woord bestond volgens mij niet eens toen ik jong was. Bij ons in de buurt is het veel "ajuus". Zelf hou ik het inderdaad meestal op "hoi". (:P)

Janus Diedericus zei:
Soloman zei:

Het blijft het taalneuzelaarstopic hè. ;)

Ha ha, sorry, ik zit niet op te letten.

Ik herinner me nog het afscheidswoord Hoi toen ik het voor het eerst hoorde in mijn jeugd. Ik snapte er helemaal niks van. Iemand gaat weg en neemt afscheid met een ontmoetingsgroet.

De Schaduw zei:
Ik zeg zelden "doei". Dat woord bestond volgens mij niet eens toen ik jong was. Bij ons in de buurt is het veel "ajuus". Zelf hou ik het inderdaad meestal op "hoi".

De woorden 'tablet' en 'hygiëne' bestonden ook nog niet toen jij jong was, maar die gebruik je toch ook gewoon? ;)

Overigens vind ik 'hoi' zeggen bij een afscheid minstens zo ergerlijk. Je zegt toch ook geen 'doei' bij een begroeting? :D

Ach, dat is puur omdat ik er ook altijd op gepakt word. :p

Mijn eerste keer 'Hoi' horan als afscheid was ook erg verwarrend. Maar andersom, toen mijn broer op vakantie oudoe zei tegen een leeftijdsgenoot die duidelijk niet uit Brabant kwam was de reactie nog erger. "Hahaha, auto? wat bedoel je?" Waardoor het praatgrage ventje mij en mijn broers nog een half uur langer uit onze slaap hield. Met andere woorden, dialect is nergens goed voor. ;)

Word, horan? Tututu...

Maar het dialect is buitengewoon functioneel. Op deze manier hoor je precies wie wel of geen stemrecht zou mogen hebben. ;)

Als ik zoek op "hoi" kom ik tegen dat het een groet is. En bij een afscheid groet je elkaar toch ook? Lijkt me dus niets mis met "hoi" als afscheid. Maar goed, ik kom ook uit het Noorden, daar is het sowieso heel normaal.
En persoonlijk vind ik "doei" een beetje truttig. Maar goed, dat is mijn mening. ;)

Rob0118 zei:
Word, horan? Tututu...

Maar het dialect is buitengewoon functioneel. Op deze manier hoor je precies wie wel of geen stemrecht zou mogen hebben. ;)

Ja, ik word gepakt, niets mis mee...
Horan is een tikfoutje, weer eens te snel gegaan. Inderdaad, tututu....

Voor wat betreft dat stemrecht. Geef de mensen een herkansing, als ze buiten dialect ook AN spreken mogen ze alsnog stemmen...

Terug
Bovenaan