Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Philip Tulleken zei:
Maar neem wel even 6 koffie en een nieuwe Autoweek te lezen tijdens het opladen!

Koffiedrap lezen, daar heb ik wel eens van gehoord maar zes bakken koffie lezen? Dat wordt vast een fraai gezicht...

Je kunt toch zes koffie (wat dat dan ook moge zijn) nemen en daarnaast de AW lezen? Ik vind dat nog de minste fout in die zin eigenlijk.

Daarom zette ik ook erbij 'wat dat dan ook moge zijn', maar hij zegt inderdaad 'koffie nemen'. Ik zie er alleen niet in dat hij die koffie gaat lezen. Hoe het ook zij, de zin klopt van geen kant.

Ik ben blij dat we het daar over eens zijn.

Betreffende de koffie lezen, als je even en een nieuwe Autoweek uit de zin laat zie je wat ik bedoel.

Ja ik zie het ook wel, maar het zijn twee op zichzelf staande activiteiten. Als ik een appel neem en een huis ga bouwen, dan ga ik geen appel bouwen. Maar goed, doordat de zin zo slecht loopt kun je er zelfs in lezen dat diegene een koffie gaat opladen en een AutoWeek gaat nemen. ;)

Durashift zei:

ibiza_boy00 zei:
Mij hier even voorstellen
Men huidige daily
Deze beu te zijn heb ik een vw golf 6 var gekocht, 2.0tdi cr 136pk. Deze een 2mnd te hebben hft er iemand op de autostrade op in gereden, gevolg: auto per to tal! sad smiley
Na een paar weekjes juist dezelfste gevonden, zelfste kleur, gelijkaardige opties en evenveel kmters!
Deze hft ook al een paar updates gekregen, xenon, trekhaak, chroom uitlaatjes
en zo staat hij opt moment
doordat ik met de gti niet in de sneeuw rijdt liggen die op men daily,

Muddy Bandit zei:
Er rijd in Nederland
nooit geen problemen mee gehad
1:4 op LPG rijd net zo duur als 1:10 op benzine
witteboord-criminelen
vertegenwoordigd al snel

D. Elzinga zei:
op meel wort niet gerejegeert

:,(

zelfrijzend%20bakmeel.jpg

cheenijaal

Ik vermoed een analfabeet. Dit heeft namelijk niets te maken met niet kunnen spellen, maar met niet kunnen lezen en schrijven. Een kenmerk daarvan is dat woorden gemengd worden met het fonetisch schrift.

Meer storend vind ik dan...

Bmwlover1 zei:
Wat is jou probleem

Bmwlover1 zei:

Bmwlover1 zei:
zoals ik al zij

Bmwlover1 zei:
en dat wisten hun.

Bmwlover1 zei:
Zoals ik al zij kan je bij een

Bmwlover1 zei:
Ik verplichte hem/hun nergens toe

Bmwlover1 zei:
wat hun ook donders goed

Bmwlover1 zei:
voor hem bedoelt

Bmwlover1 zei:

Et cetera, et cetera...

Of dit:

XBXG zei:

Zucht...

Ik zat pas geleden wat oudere mijn auto-topics door te lezen. Van een zo'n topic is de TS blijkbaar ruim twee jaar na dato terug gekomen om alle foto's te verwijderen (hij had een omgekatte Manta, dat zal wellicht de aanleiding zijn geweest8-)), en zijn teksten flink aan te passen. Helaas is zijn Nederlands nog steeds niet echt best:

ik heb manta ook, maar foto is niet mijn manta. Heb foto opander forum gefonden.

Een cc is ook een manta word vaak niet zo gezien maar moet er nooit 1van me leven hebben. ze kunnen dan sien wat ik alemaal in koffer heb lig

nikste belastingsdienst stel ik had deze manta kenteken loos dan mag ik een bestaans manta kenteken met nummer en al over zetten.
Ik heb hiermee niet snel problemen. in holland mag alles

laten we het er ophoueden het was een 76r en nu gelukig een 89r dus nu lekker meer gelt waart

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4562300

Alle taalneuzelaars, een goede en vooral veilige jaarwisseling toegewenst.
Veel geluk en een goede gezondheid in het nieuwe jaar.

Multipla had een veel betere naam geweest.

Dit is een zinsconstructie die mijns inziens vooral in de spreektaal de laatste jaren gestaag aan terrein wint. Is dit een soort anglicisme, namelijk een letterlijke vertaling van "would have been"? Ik vind het in elk geval buitengewoon storend, dat "had geweest". Of, om in thema te blijven, het heeft behoorlijk lelijk, vind ik. Als je per se raar wil doen, schrijf of zeg dan "Multipla had een veel betere naam gehad." Dat slaat ook nergens op, maar dan zijn het hulpwerkwoord en het zelfstandig werkwoord tenminste congruent.

"Per se" is de oorspronkelijke, Latijnse schrijfwijze. "Persé" is de vernederlandste vorm. Beide schrijfwijzen zijn dus correct m.i.:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/perse

("De officiële spelling zet de deur dus op een kier voor persé.") )

Janus Diedericus zei:
Word ik nou afgelost als het gaat om stam +t fouten?

Hoe bedoel u?

edit: oké, "wilt". Ik vind "als je per se raar wil doen" minder storend dan de hypercorrecte t die velen icm "willen" toepassen. En ik denk dat ik er nog niet klaar voor ben om jouw rol over te nemen.

HVP zei:
Janus Diedericus zei:
Word ik nou afgelost als het gaat om stam +t fouten?

Hoe bedoel u?

edit: oké, "wilt". Ik vind "als je per se raar wil doen" minder storend dan de hypercorrecte t die velen icm "willen" toepassen. En ik denk dat ik er nog niet klaar voor ben om jouw rol over te nemen.

Ik vind door rood rijden ook minder storend dan een minuut te moeten wachten eer ik door mag. Toch kies ik er voor om te wachten. Regels zijn er om dingen in goede banen te leiden. Hoewel niet alle regels even zinvol lijken zou het toch een enorme chaos worden wanneer ieder voor zich gaat bepalen wat wel en niet mag. Daarom dat jouw zin hier aangehaald werd, het is en blijft toch echt het taalneuzelaarstopic hier.

Het ging dus om het gebruik van het werkwoord 'willen'. Bij 'je' en 'jij' is het 'wilt', anders ('hij' of 'zij') is het 'wil'. Jij noemt het hypercorrect, maar zo is het gewoon fout. Bovendien zit je hier in het neuzelaarstopic. Overigens is ook 'icm' fout. Het is namelijk niet de combinatie met 'willen' waar het hier over gaat.

Rob076 zei:
Overigens is ook 'icm' fout. Het is namelijk niet de combinatie met 'willen' waar het hier over gaat.

Misschien dat ik het verkeerd in mijn hoofd heb zitten maar moet je geen puntjes plaatsen tussen icm? Dat het i.c.m. wordt net als bijvoorbeeld het geval is bij o.l.v. en o.b.s.

Rob076 zei:
Het ging dus om het gebruik van het werkwoord 'willen'. Bij 'je' en 'jij' is het 'wilt', anders ('hij' of 'zij') is het 'wil'. Jij noemt het hypercorrect, maar zo is het gewoon fout. Bovendien zit je hier in het neuzelaarstopic. Overigens is ook 'icm' fout. Het is namelijk niet de combinatie met 'willen' waar het hier over gaat.

Ja, het is gewoon fout. En ik noem het niet een hypercorrecte t, het ging om een ordinaire stam+t fout. Die hypercorrecte t haal ik aan als een voorbeeld van een andere foute vervoeging van het werkwoord 'willen'. Dit werkwoord komt vaak voor bij gevallen van hypercorrectie. Het is dus wél de combinatie met 'willen' waar het hier over gaat.

Overigens ben ik wel taalneuzelaar, maar geen taalpurist. Een foute werkwoordvervoeging vind ik inderdaad niet kunnen, maar 'icm' in plaats van 'i.c.m.' vind ik echt niet storend.

Meeuw zei:
Rob076 zei:
Kennelijk.

Hier nog zo'n 'mooie' fout.

W124STER zei:
de crises voorkomt

Crises is toch gewoon meervoud van crisis? Kan dus best.

Kijk eens naar het werkwoord erachter.

Janus zei:
Misschien dat ik het verkeerd in mijn hoofd heb zitten maar moet je geen puntjes plaatsen tussen icm? Dat het i.c.m. wordt net als bijvoorbeeld het geval is bij o.l.v. en o.b.s.

Klopt. Daarom dat ik het ook tussen aanhalingstekens zette.

HVP zei:
Overigens ben ik wel taalneuzelaar, maar geen taalpurist. Een foute werkwoordvervoeging vind ik inderdaad niet kunnen, maar 'icm' in plaats van 'i.c.m.' vind ik echt niet storend.

Het gaat er niet om wat jij wel of niet storend vindt, het gaat om wat wel of niet foutief is.

Volgens mij hebben we een nieuwe 'wibi'...

HVP zei:

Zie mijn voorbeeld betreffende het rode stoplicht verkeerslicht, het gaat er niet om wat jij wel of niet storend vindt. Het gaat er om wat goed of fout is.

*Edit- stoplichten zitten achterop een auto.

@Rob:
dat werkwoord verandert niets:

Jantje heeft een monetair systeem ontwikkeld dat de crises voorkomt.

Toename van ziektedagen is een verschijnsel dat regelmatig bij (de) crises voorkomt

Meeuw zei:
@Rob:
dat werkwoord verandert niets:

Toename van ziektedagen is een verschijnsel dat regelmatig bij (de) crises voorkomt

Hier de volledige zin:

W124STER zei:
@Bart: de crises voorkomt de verkoop van de W140 en het regeringsbeleid heeft onze voorraad 1ste serie W124's sterk in waarde doen dalen.

--------------------------------------------------------------------------

Janus zei:
het rode stoplicht

Een pleonasme? ;)

@Rob: Dan had je ook de volledige zin moeten quoten. Het tekstdeel dat je nu plaatste is gewoon mogelijk.

Janus Diedericus zei:
Rob076 zei:
Janus zei:
het rode stoplicht

Een pleonasme? ;)

Helemaal gelijk Rob, een stop(rem)licht is altijd rood, bij wet geregeld. Een verkeerslicht kan verschillende kleuren tonen. Te weten rood, oranje en groen. Al spreken sommige mensen van geel i.p.v. oranje.

Volgens mij spreekt de wet zelfs van geel. Of was het amberkleurig?

Meeuw zei:
@Rob: Dan had je ook de volledige zin moeten quoten. Het tekstdeel dat je nu plaatste is gewoon mogelijk.

Dan had ik het niet geplaatst. Overigens is jouw eerste voorbeeld ook niet correct:

Meeuw zei:

Doordat het eerste deel in de tegenwoordige tijd is geschreven, klopt de combinatie met het tweede deel niet meer. Iets dat er al is kun je namelijk niet meer voorkomen.

Terug
Bovenaan