Het Taalneuzelaarstopic deel 3

* Dubbelpost door 503. *

@ De Schaduw: Het is zeker geen Amerikaans, al zal A3-White dat misschien wel aanvoeren. :)

Rob076 zei:
Jij bent dan ook een sociale alleseter, Solo.
Ik heb met hem samengewerkt om een interview met K.Spee op te zetten. Dat het er buiten onze schuld niet kwam, maakte niet uit, maar het was een plezierig iemand om mee samen te werken.

Tja, sommige mensen zijn soms erg ad rem hier. Ik heb sommige mensen waar ik geduvel mee had in het echt ontmoet en de hand gedrukt. Eigenlijk lost dat alle problemen op. Gewoon een bakkie koffie drinken met zo'n iemand en een broodje eten. Ongelooflijk hoe gezellig zoiets kan zijn.
Wibi heb ik nooit in het echt ontmoet. Het zat er wel aan te komen, (we hadden al een keer afgesproken om samen ergens wat te drinken), maar plotseling was hij weg hier. Tja, spijtig, maar dan houdt het op.

Soloman zei:

Tututu....

Maar het was een compliment hoor. Het siert je juist. Op de een of andere manier heb je een bepaalde charme (veroorzaakt door een combinatie van eruditie, scherpte, eerlijkheid en ontwapenend zijn) waardoor je uiteindelijk met iedereen wel door een deur kan. Want ook wij hebben weleens gebotst, maar toch vind ik jou een buitengewoon sympathiek persoon. Daarom verbaast het me niets dat je wibi als sympathiek beoordeeld. Dat werd niet door iedereen zo gezien namelijk.

Ohw, eh, dank je!

Botsen is niet erg. Het hoort bij het leven. Je kunt het niet met iedereen eens zijn. Het zou wat worden als dat wel zo was.
Het wordt pas erg als er enge ziektes bij worden genoemd of als mensen echt gekleineerd worden. Dat is niet nodig. Daar erger ik me altijd aan. Ook als mensen op straat weer eens met het k*-woord komen. Dan denk ik: moet dat nou echt. Je kunt kwaad zijn en kwaad zijn is iets normaals, maar het k*-woord noemen (wat trouwens nergens anders gebeurt, behalve in Nederland, zelfs niet in Belgie!) gaat veel te ver vind ik. De ziekte heeft voor zoveel ellende gezorgd.

Maar gelukkig hebben alle forummers hier niveau.

Soloman zei:
Ook als mensen op straat weer eens met het k*-woord komen. Dan denk ik: moet dat nou echt. Je kunt kwaad zijn en kwaad zijn is iets normaals, maar het k*-woord noemen (wat trouwens nergens anders gebeurt, behalve in Nederland, zelfs niet in Belgie!) gaat veel te ver vind ik. De ziekte heeft voor zoveel ellende gezorgd.

Maar gelukkig hebben alle forummers hier niveau.

Dat zou ik niet te hard zeggen. Toen forummer Ton Coronel met z'n AMG een ongeluk kreeg vond hij het ook nodig om de schuldige deze ziekte toe te wensen (en dit op het forum te zetten). Er kwamen wel een paar afkeurende reacties hierop, maar wanneer je een AMG (of RS6 nu) rijdt dan wordt dit sneller vergeten en vergeven.

Ik kan me voorstellen dat je woest bent, begrijpelijk. Maar ja, bekijk ook de andere kant. Ik ben een vriend (18 jaar terug en ik ben hem nooit meer vergeten) en familie kwijtgeraakt door deze ziekte. Dat vergeet je niet. Het overlijden van Isla, hoewel we het wel een beetje aan zagen komen, sloeg in als een bom. Hier op dit forum was dat echt een klap. Zoiets hou je niet droog bij jezelf. Ik heb het gevoel dat het nachttopic er nog steeds niet boven op is na het verlies van Isla. Zo was hij er altijd en zo is hij weg. Om kippenvel van te krijgen, zo erg.

edit: taalfouten gecorrigeerd.

Ja, ik weet het. Ik heb het zelf zelfs twee keer gehad. Maar ik kan er gewoon niet bij met m'n gedachte dat het in je opkomt om zoiets te roepen, en dan nog eens te herhalen op het forum. Hoe boos ik ook ben, ik zal zoiets nooit zeggen. Kun je nagaan hoe vaak ik een combinatie van deze ziekte en mijn geaardheid naar m'n hoofd krijg, van vreemden op straat....

Rob076 zei:
Ja, ik weet het. Ik heb het zelf zelfs twee keer gehad. Maar ik kan er gewoon niet bij met m'n gedachte dat het in je opkomt om zoiets te roepen, en dan nog eens te herhalen op het forum. Hoe boos ik ook ben, ik zal zoiets nooit zeggen. Kun je nagaan hoe vaak ik een combinatie van deze ziekte en mijn geaardheid naar m'n hoofd krijg, van vreemden op straat....

Mensen roepen tegenwoordig maar wat zonder te beseffen wat de impact is van hun woorden. Genuanceerde afwegingen bij het kiezen van woorden is menigeen vreemd. Da's erg jammer.

the Fox zei:
Rob076 zei:

Mensen roepen tegenwoordig maar wat zonder te beseffen wat de impact is van hun woorden. Genuanceerde afwegingen bij het kiezen van woorden is menigeen vreemd. Da's erg jammer.

Dat is waar. Het is als een grove grap, daar moet je ook heel erg mee uitkijken. Die kan je ook niet aan iedereen vertellen, alleen aan mensen die je heel goed ken (of gewoon niet natuurlijk).

Maar inderdaad, mensen geven hun bek maar een dauw en zijn dan verbaasd als er mensen gekwetst zijn omdat ze het niet persoonlijk bedoelden.

Btw: ik heb even nagedacht over het woord 'dauw'. Hoe spel je dat dan? Ik vrees dat het spreektaal is, want op papier ziet het er niet uit.

Dauw is een vochtig natuurverschijnsel. 'Douwen' is de informele variant van 'duwen'.

Rob076 zei:
Dauw is een vochtig natuurverschijnsel. 'Douwen' is de informele variant van 'duwen'.

Mijn dank is groot voor deze uitleg. Beide betekenissen gebruik ik mondeling in het dagelijks leven, maar volgens mij schrijf ik het nooit op...

Stax zei:
Mag wel wat langer, nu komt ie vast na 7 jaar vrij. De idioot!!!

Het is geen taalfout maar ook niet een erg lekker lopende zin.
Je zou kunnen lezen: Nu komt hij vast, na zeven jaar vrij te zijn geweest.
Terwijl er (waarschijnlijk) bedoelt wordt: Nu komt hij vrij na zeven jaar vast te hebben gezeten.

Janus Diedericus zei:
Stax zei:

Terwijl er (waarschijnlijk) bedoelt wordt: Nu komt hij vrij na zeven jaar vast te hebben gezeten.

Ben ik niet met je eens. Vervang het woordje 'vast' door 'ongetwijfeld' en alles wordt duidelijk.

TYN zei:
Janus Diedericus zei:
Stax zei:

Ben ik niet met je eens. Vervang het woordje 'vast' door 'ongetwijfeld' en alles wordt duidelijk.

Inderdaad, zou je vast vervangen door ongetwijfeld dan zou er geen twijfel meer mogelijk zijn. In de huidige vorm is de zin echter wel degelijk op twee manieren op te vatten.

Rob076 zei:
Tsja, je bent taalneuzelaar of je bent het niet. ;)

Helemaal gelijk Rob, het woordje word gaat nog te vaak fout bij mij :p
Maar we blijven lekker neuzelen. :)

Dat is persoonlijk. Ik vind het bijvoorbeeld niet bepaald mooi staan. Er zijn wel meer letters die anders worden uitgesproken.

Ik heb nog weer zo'n mooie...

ene Janus Diedericus zei:
Terwijl Meeuw druk bezig is met zijn gedicht word zijn cabrio

Beste Janus, wanneer leer je het toch? Het detoneert enorm met de rest van je teksten, die welhaast foutloos zijn. Ik ga kijken of ik je maandag een snelle cursus 'stam + t' kan geven. ;)

Als je twijfelt over d, of dt kan je het werkwoord lopen invullen. 'Ik loop' is zonder t, dus 'ik word' ook. Jij loopt is met een t, dus 'jij wordt' ook.

Verder geldt: 't fokschaap. Werkwoorden waarvan de stam eindigt op één van de medeklinkers in 'fokschaap' hebben bij het voltooid deelwoord als eindletter een 't'.

Wippen, wip: Hij heeft gewipt.
gebeuren, gebeur. rrrrrrrrr komt niet voor in fokschaap dus: Het is gebeurd. Met een d.

the Fox zei:
Verder geldt: 't fokschaap. Werkwoorden waarvan de stam eindigt op één van de medeklinkers in 'fokschaap' hebben bij het voltooid deelwoord als eindletter een 't'.

Wippen, wip: Hij heeft gewipt.
gebeuren, gebeur. rrrrrrrrr komt niet voor in fokschaap dus: Het is gebeurd. Met een d.
Even de verleden tijd gebruiken wil ook wel eens helpen. 'Gebeurte' klinkt niet zo lekker, 'gebeurde' wel. (De Gooische tongval moet je even wegdenken in dit geval :} )

Rob076 zei:
Dat is persoonlijk. Ik vind het bijvoorbeeld niet bepaald mooi staan. Er zijn wel meer letters die anders worden uitgesproken.

Beste Janus, wanneer leer je het toch? Het detoneert enorm met de rest van je teksten, die welhaast foutloos zijn. Ik ga kijken of ik je maandag een snelle cursus 'stam + t' kan geven. ;)

Is het je ook opgevallen dat het haast alleen bij het woord word fout gaat?

@the Fox,

Het fokschaap of kofschip is mij bekend. Meestal gaat het dan ook wel goed, alleen worden, dat blijft een struikelblok voor mij.

the Fox zei:
Als je twijfelt over d, of dt kan je het werkwoord lopen invullen. 'Ik loop' is zonder t, dus 'ik word' ook. Jij loopt is met een t, dus 'jij wordt' ook.

En dan maar hopen dat Janus geen Rotterdammer is. Voor een Rotterdammer klinkt 'ik loopt' niet verkeerd.

Twix zei:
the Fox zei:

En dan maar hopen dat Janus geen Rotterdammer is. Voor een Rotterdammer klinkt 'ik loopt' niet verkeerd.

:D

Nee hoor, gewoon de groeten uit Brabant, k*t. :}:}:}

Janus Diedericus zei:
Rob076 zei:

Is het je ook opgevallen dat het haast alleen bij het woord word fout gaat?

@the Fox,

Het fokschaap of kofschip is mij bekend. Meestal gaat het dan ook wel goed, alleen worden, dat blijft een struikelblok voor mij.

Het Kofschip-ezelsbruggetje is bedoeld voor het bepalen of onvoltooid of voltooid deelwoorden van zwakke werkwoorden moeten eindigen op een d of een t. Dat is dus in dezen niet relevant. [size=small]excuus, niet goed teruggelezen[/size]

Het gaat hier namelijk over het vervoegen van de enkelvoudige persoonsvorm van werkwoorden in de tegenwoordige tijd. Daarvoor geldt de regel stam + t, die ook niet zo moeilijk is. In de meeste gevallen kun je gewoon de laatste twee letters van het werkwoord weglaten om de stam te vinden. Aan die stam voeg je een t toe indien 'jij' vóór het werkwoord staat, of indien het om de derde persoonsvorm gaat.

werkwoord: worden
stam: word
ik word
jij wordt/word jij
hij wordt/zij wordt

HVP zei:
of indien het om de derde persoonsvorm gaat.

'Als' dus. Laatst nog een discussie geweest over dit soort woorden. Woorden om interessanter te lijken (net als het ge-/misbruik van 'echter'), terwijl een zin daardoor juist veel meer gaat haperen. Onnodig dus.

Dat stoort mij dus totaal niet. Maar dat kan ook komen omdat ik redelijk streng christelijk ben opgevoed en wat formeler taalgebruik me dus redelijk vertrouwd in de oren klinkt.

Nou, ik ben echt wel zeer formele teksten gewend, maar die lopen dan toch wel (zij het wat trager). Maar goed, fout is het niet.

Burgemeester Schelberg bekijkt opgepimpte fietstunnels in Hengelo
Opgepimpt? Is dat een Nederlands woord? 'Pimpen' ken ik (overgewaaid uit de Joe Es Eej), maar is het voltooid deelwoord daarvan niet 'gepimpt'? Of zie ik het dan verkeerd?

Opgepimpt is dan ook geen voltooid deelwoord, maar een bijvoeglijk naamwoord.

Rob076 zei:
HVP zei:
of indien het om de derde persoonsvorm gaat.

'Als' dus. Laatst nog een discussie geweest over dit soort woorden. Woorden om interessanter te lijken (net als het ge-/misbruik van 'echter'), terwijl een zin daardoor juist veel meer gaat haperen. Onnodig dus.

Mwoah, ik vind het niet zo storend, in tegenstelling tot bijvoorbeeld onnodig gebruik van 'welke'. Blijft een smaakkwestie, edoch.*

[sub]*edit: Alhoewel, is dat eigenlijk niet gewoon fout? Zo'n contructie als "(...)tot nu toe een zeer tevreden gebruiker welke de auto hogelijk waardeert" ? Ik blijf het in ieder geval foeilelijk vinden.[/sub]

Oja, dat was 'm inderdaad. Verschrikkelijk irritant. Inderdaad meer storend dan jouw 'indien', hoewel ik die ook niet erg mooi vind. Net als 'contructie' trouwens. ;)

Opgepimpt? Is dat een Nederlands woord? 'Pimpen' ken ik (overgewaaid uit de Joe Es Eej), maar is het voltooid deelwoord daarvan niet 'gepimpt'? Of zie ik het dan verkeerd?

Volgens mij is het een pleologasminatie van "opleuken" en "pimpen". En ik meen me te herinneren dat "opleuken" bij veel taalkenners ook al een nare bijsmaak heeft.

Rob076 zei:
Oja, dat was 'm inderdaad. Verschrikkelijk irritant. Inderdaad meer storend dan jouw 'indien', hoewel ik die ook niet erg mooi vind. Net als 'contructie' trouwens. ;)

Wauw, drie keer mijn post gewijzigd en nog die typo niet gezien...

Rob076 zei:
Opgepimpt is dan ook geen voltooid deelwoord, maar een bijvoeglijk naamwoord.
Volgens mij is het helemaal geen woord. :} In de krantenkop is het inderdaad geen voltooid deelwoord, maar het ging me even om het woord 'oppimpen'. Achteraf niet lekker verwoord door mij, daar moet ik je dan weer gelijk in geven.

Terug
Bovenaan