A
Anoniem
Guest
Dat is Amerikaans. 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Rob076 zei:
xk8 zei:
Natuurlijk niet!Twix zei:Jullie denken toch niet aan d/t-fouten?
Rob076 zei:Is wibi terug?![]()
Rob076 zei:Is wibi terug?![]()
JP2010 zei:geinversteerd
successvol
hoe je t ook went of keert
Dat wendt nooit.Rob076 zei:hoe je t ook went of keert
Ik heb met hem samengewerkt om een interview met K.Spee op te zetten. Dat het er buiten onze schuld niet kwam, maakte niet uit, maar het was een plezierig iemand om mee samen te werken.Rob076 zei:Jij bent dan ook een sociale alleseter, Solo.
Soloman zei:zo'n iemand
Soloman zei:Ook als mensen op straat weer eens met het k*-woord komen. Dan denk ik: moet dat nou echt. Je kunt kwaad zijn en kwaad zijn is iets normaals, maar het k*-woord noemen (wat trouwens nergens anders gebeurt, behalve in Nederland, zelfs niet in Belgie!) gaat veel te ver vind ik. De ziekte heeft voor zoveel ellende gezorgd.
Maar gelukkig hebben alle forummers hier niveau.
Rob076 zei:Ja, ik weet het. Ik heb het zelf zelfs twee keer gehad. Maar ik kan er gewoon niet bij met m'n gedachte dat het in je opkomt om zoiets te roepen, en dan nog eens te herhalen op het forum. Hoe boos ik ook ben, ik zal zoiets nooit zeggen. Kun je nagaan hoe vaak ik een combinatie van deze ziekte en mijn geaardheid naar m'n hoofd krijg, van vreemden op straat....
the Fox zei:Rob076 zei:Ja, ik weet het. Ik heb het zelf zelfs twee keer gehad. Maar ik kan er gewoon niet bij met m'n gedachte dat het in je opkomt om zoiets te roepen, en dan nog eens te herhalen op het forum. Hoe boos ik ook ben, ik zal zoiets nooit zeggen. Kun je nagaan hoe vaak ik een combinatie van deze ziekte en mijn geaardheid naar m'n hoofd krijg, van vreemden op straat....
Mensen roepen tegenwoordig maar wat zonder te beseffen wat de impact is van hun woorden. Genuanceerde afwegingen bij het kiezen van woorden is menigeen vreemd. Da's erg jammer.
Rob076 zei:Dauw is een vochtig natuurverschijnsel. 'Douwen' is de informele variant van 'duwen'.
Stax zei:Mag wel wat langer, nu komt ie vast na 7 jaar vrij. De idioot!!!
Janus Diedericus zei:Terwijl er (waarschijnlijk) bedoelt wordt
Rob076 zei:Janus Diedericus zei:Terwijl er (waarschijnlijk) bedoelt wordt
Tsja, je bent taalneuzelaar of je bent het niet.![]()
Janus Diedericus zei:Stax zei:Mag wel wat langer, nu komt ie vast na 7 jaar vrij. De idioot!!!
Het is geen taalfout maar ook niet een erg lekker lopende zin.
Je zou kunnen lezen: Nu komt hij vast, na zeven jaar vrij te zijn geweest.
Terwijl er (waarschijnlijk) bedoelt wordt: Nu komt hij vrij na zeven jaar vast te hebben gezeten.
TYN zei:Janus Diedericus zei:Stax zei:Mag wel wat langer, nu komt ie vast na 7 jaar vrij. De idioot!!!
Het is geen taalfout maar ook niet een erg lekker lopende zin.
Je zou kunnen lezen: Nu komt hij vast, na zeven jaar vrij te zijn geweest.
Terwijl er (waarschijnlijk) bedoelt wordt: Nu komt hij vrij na zeven jaar vast te hebben gezeten.
Ben ik niet met je eens. Vervang het woordje 'vast' door 'ongetwijfeld' en alles wordt duidelijk.
Rob076 zei:Tsja, je bent taalneuzelaar of je bent het niet.![]()
the Fox zei:stiekum
Rob076 zei:the Fox zei:stiekum
the Fox zei:Rob076 zei:the Fox zei:stiekum
Haha, ja, ik was me er van bewust. Laten we er maar stiekem van maken, heel stiekem.
ene Janus Diedericus zei:Terwijl Meeuw druk bezig is met zijn gedicht word zijn cabrio
Even de verleden tijd gebruiken wil ook wel eens helpen. 'Gebeurte' klinkt niet zo lekker, 'gebeurde' wel. (De Gooische tongval moet je even wegdenken in dit gevalthe Fox zei:Verder geldt: 't fokschaap. Werkwoorden waarvan de stam eindigt op één van de medeklinkers in 'fokschaap' hebben bij het voltooid deelwoord als eindletter een 't'.
Wippen, wip: Hij heeft gewipt.
gebeuren, gebeur. rrrrrrrrr komt niet voor in fokschaap dus: Het is gebeurd. Met een d.
Rob076 zei:Dat is persoonlijk. Ik vind het bijvoorbeeld niet bepaald mooi staan. Er zijn wel meer letters die anders worden uitgesproken.
Ik heb nog weer zo'n mooie...
ene Janus Diedericus zei:Terwijl Meeuw druk bezig is met zijn gedicht word zijn cabrio
Beste Janus, wanneer leer je het toch? Het detoneert enorm met de rest van je teksten, die welhaast foutloos zijn. Ik ga kijken of ik je maandag een snelle cursus 'stam + t' kan geven.![]()
the Fox zei:Als je twijfelt over d, of dt kan je het werkwoord lopen invullen. 'Ik loop' is zonder t, dus 'ik word' ook. Jij loopt is met een t, dus 'jij wordt' ook.
Twix zei:the Fox zei:Als je twijfelt over d, of dt kan je het werkwoord lopen invullen. 'Ik loop' is zonder t, dus 'ik word' ook. Jij loopt is met een t, dus 'jij wordt' ook.
En dan maar hopen dat Janus geen Rotterdammer is. Voor een Rotterdammer klinkt 'ik loopt' niet verkeerd.
ene J. D. zei:omdat het 5 December is
Janus Diedericus zei:Rob076 zei:Dat is persoonlijk. Ik vind het bijvoorbeeld niet bepaald mooi staan. Er zijn wel meer letters die anders worden uitgesproken.
Ik heb nog weer zo'n mooie...
Beste Janus, wanneer leer je het toch? Het detoneert enorm met de rest van je teksten, die welhaast foutloos zijn. Ik ga kijken of ik je maandag een snelle cursus 'stam + t' kan geven.![]()
Is het je ook opgevallen dat het haast alleen bij het woord word fout gaat?
@the Fox,
Het fokschaap of kofschip is mij bekend. Meestal gaat het dan ook wel goed, alleen worden, dat blijft een struikelblok voor mij.
Ik was het niet.Rob076 zei:ene J. D. zei:omdat het 5 December is
HVP zei:of indien het om de derde persoonsvorm gaat.
Opgepimpt? Is dat een Nederlands woord? 'Pimpen' ken ik (overgewaaid uit de Joe Es Eej), maar is het voltooid deelwoord daarvan niet 'gepimpt'? Of zie ik het dan verkeerd?Burgemeester Schelberg bekijkt opgepimpte fietstunnels in Hengelo
Rob076 zei:HVP zei:of indien het om de derde persoonsvorm gaat.
'Als' dus. Laatst nog een discussie geweest over dit soort woorden. Woorden om interessanter te lijken (net als het ge-/misbruik van 'echter'), terwijl een zin daardoor juist veel meer gaat haperen. Onnodig dus.
Opgepimpt? Is dat een Nederlands woord? 'Pimpen' ken ik (overgewaaid uit de Joe Es Eej), maar is het voltooid deelwoord daarvan niet 'gepimpt'? Of zie ik het dan verkeerd?
Rob076 zei:Oja, dat was 'm inderdaad. Verschrikkelijk irritant. Inderdaad meer storend dan jouw 'indien', hoewel ik die ook niet erg mooi vind. Net als 'contructie' trouwens.![]()
Volgens mij is het helemaal geen woord.Rob076 zei:Opgepimpt is dan ook geen voltooid deelwoord, maar een bijvoeglijk naamwoord.