Het meeslepende AppieGrens Tagora-sentimententopic

Eerst maar een nieuwe hoofdremcilinder monteren, had gisteren geen rem meer...

TalbotTagora22GLS1983.jpg

Het is en blijft een Talbot, een auto die onberekenbaar is, dat is regelmatig (ook bij de onze) al gebleken.

Hoort erbij vind ik, anders moet je niet aan een Tagora beginnen, het is echt wat belabberder dan de Peugeotkwaliteit.

En jaag Tagora eens niet zo op over die TRX-en zeg...:p jij weet toch als geen ander hoe duur dei banden zijn? :eek:

Zaterdag eens kijken of de onze nog zin heeft in een ritje..

Ach, wat is duur? Je doet tien jaar met zulke banden. Smeer het eens over zo'n periode uit. Trouwens, wat denk je dat die moderne 18 inchers kosten? Wen er alvast maar aan voor de toekomst, want een 505 of Solara heeft ook niet het eeuwige leven. Ik vind het doodzonde dat zo'n mooie auto als deze Tagora aan zulke schaderisico's wordt blootgesteld, want dat oude rubber vergroot de kans op een klapband enorm, zo wijzen ervaringen van diverse oldtimergebruikers uit. Totaal verkeerde bezuiniging om zo'n aanschaf steeds maar uit te stellen. Als liefhebber moet je duurzaam investeren.

Nou, ik ben van plan om heel lang met die 505 en Solara te gaan rondrijden hoor. Vergis je niet.., en een goede lastoorts helpt daar vast bij.

Auto's houd je niet alleen met een lastoorts rijdende. Straks zijn er vrijwel geen onderdelen meer voor te verkrijgen. Dan houdt het vanzelf op. Je kunt er zelfs beter nu al op anticiperen en ze sparen. Koop iets jongers voor dagelijks gebruik en zet oldtimers in waarvoor ze bedoeld zijn: recreatieve ritten. Dan slijten ze minder.

Bezuinigen op banden en remmen is verkeerde zuinigheid, daarnaast vindt je mede-weggebruiker het ook prettig als je remmen deugdelijk zijn.
Zoals grensrijder al zegt, rubber voor moderne auto's kosten ook wat geld. Neem 18 inch, dat wordt binnen no time gemeengoed. Per stuk van een goed merk ben je al gauw 250 à 350 eur kwijt. En er zitten er 4 onder. Reserveband inzetten? Nee, die zit er niet eens meer bij en als dat wel zo is een mager thuiskomertje.
Nee, rubber kost geld maar is noodzakelijk en duurzaam investeren wellicht de toekomst.

Op vier kleine voetafdrukjes die je enige contact met de weg vormen mag je inderdaad nooit en te nimmer bezuinigen.

Je mag wel kritisch zijn op de prijzen van een band hoor. Ikzelf ben ook wel van mening dat het zeker niet onbelangrijk is om je banden up to date te houden, maar je kunt niet in elkaars portemonnee kijken, en dat zal ook best meespelen.

Met de onderdelen... als ik wat meer moet betalen, soit. Dan haal ik desnoods wel wat op uit Frankrijk als het hier niet meer te kijgen is. Zo heb ik nog een rechterdraagarm liggen bijvoorbeeld. Qua portieren e.d. kun je bij E.J. te H. prima terecht. En voor de Solara moet je af en toe kijken wat er ´langs´ komt her en der. En ik heb bijv. van Gaos dankbaar gebruik gemaakt, van de Solara die daar staat. Daar zit niet veel meer op. Verder ben ik heel gelukkig dat ik een oom heb die nog wel wat links en rechts met me meedenkt en me helpt bij reparaties.

Een complete uitlaat heb ik voor de Solara ook nog liggen. Kostte me 100 Euro. En als je het een beetje uitsmeert, kun je ook met klassiekers prima rijden, hoewel het natuurlijk in de winter wel een betere optie zou zijn, als je wat hebt staan dat daar wat beter tegen kan, dan mijn auto´s.

Zo heb ik met de Solara sinds aankoop al een kleine 9000 kilometer afgelegd.

Nu lukt het nog wel, maar je zult begrijpen dat de beschikbaarheid van onderdelen jaarlijks verder afneemt. Straks houd je zo'n auto simpelweg niet meer rijdende. Je ziet dat bij oudere klassiekers ook: sommige zaken kunnen de eigenaren alleen nog op maat laten maken. Bij jongere generaties is dat geen haalbare kaart meer, doordat die veel meer en ook veel gecompliceerdere onderdelen bevatten. Maar goed, je hoeft niet te luisteren, je komt er op een gegeven moment vanzelf achter. Persoonlijk zou ik er in jouw plaats echter meer op anticiperen door je auto's minder te belasten.

Op de prijzen van banden kun je wel kritisch zijn, maar voor TRX'en bestaat geen redelijk alternatief (de troep van Avon daargelaten), dus de handel kan vragen wat hij wil en dat bedrag heb je maar gewoon te betalen. Doorrijden met oud rubber? Dan heb je straks schade door een klapband en kun je alsnog nieuwe sloffen kopen. Niet investeren staat gelijk aan verkeerde bezuiniging. Juist door dat laatste aspect sneuvelen er zoveel klassiekers. Eigenaren zien ze als goedkope budgetbakken met karakter en rijden door tot het technisch misgaat. Dat heeft niets te maken met het behouden van het erfgoed. Ik vind het goed om te zien dat de FEHAC dit momenteel aan de kaak stelt.

Tagora zei:
Hebben we er al zin in? Er staat overigens ook nog een nieuwe Tagora met 17km.... dat is nog altijd ruim
14.000 km minder dan de mijne!

TalbotTagoraMeetingFrankrijdint2012.jpg

De eerste twee zijn al onderweg. Op het andere forum heb ik foto's van het transport geplaatst. Opvallend dat ook de museum Tagora geen rechter buitenspiegel heeft. De speciale velgen van de Presidence zijn wel zichtbaar. Daar wil mijn auto graag voor de foto naast zetten!

Hallo Tagora liefhebbers,

Inderdaad ik heb mijn Tagora bij Garage De L' Est voor 5950 eurootjes gekocht . Puur nostalgie ! en de " drive " om zo'n auto in orde te brengen, terug de baan op te krijgen en indien mogelijk nog vééééle jaartjes te houden. 'K heb de wagen volledig leeg gehaald en alles ligt nu bij een stoffeerder. Zetels terug vernieuwen en alle panelen terug bekleden met nieuw kunstleder. Dakhemel ( bekleding ) lag volledig los, en heb er zoals in twee van mijn vorige Simca - Chrysler's gewoon een stuk vasttapijt tegen aangebracht.
Binnenkant met Vibraflex ontdreunen, deuren, bodem en kofferbak. Isomat op de bodem, tapijt leggen, en, wachten op de zetels. Dan bij de Peugeot dealer technisch laten nakijken, technische controle ( APK ), nummerplaat aanvragen en rijden die kar ! Gelijkvormigheidsattest heb ik bij de Peugeot dealer na een maand kunnen hebben.
Verder wens ik de Garage De L' Est te bedanken voor de goede afhandeling. En..... mogen deze mensen wel iets verdienen. Ik kan geen restauratie uitvoeren zoals enkele van Jullie dit doen. Trouwens voor deze " tovenaars " heb ik een eindeloos respect. Alles strippen, lassen, vervangen..... man man ..... nogmaals respect.

Met beleefde en vriendelijke groeten

Bekaert.C. Meise. Vlaams - Brabant

Hallo Charles,

Je hebt een mooie auto gekocht! De kleur staat hem uitstekend en hij is in zeer goede staat. Ik heb de auto zelf mogen aanschouwen. Ik zou het leuk vinden de auto eens een keer weer te zien tijdens een meeting van de Simca club Nederland.

Gefeliciteerd!

Met vriendelijke groet,

Alex, ook een trotste Tagora bezitter!

Charles Bekaert zei:

Inderdaad ik heb mijn Tagora bij Garage De L' Est voor 5950 eurootjes gekocht . Puur nostalgie ! en de " drive " om zo'n auto in orde te brengen, terug de baan op te krijgen en indien mogelijk nog vééééle jaartjes te houden. 'K heb de wagen volledig leeg gehaald en alles ligt nu bij een stoffeerder. Zetels terug vernieuwen en alle panelen terug bekleden met nieuw kunstleder. Dakhemel ( bekleding ) lag volledig los, en heb er zoals in twee van mijn vorige Simca - Chrysler's gewoon een stuk vasttapijt tegen aangebracht.
Binnenkant met Vibraflex ontdreunen, deuren, bodem en kofferbak. Isomat op de bodem, tapijt leggen, en, wachten op de zetels. Dan bij de Peugeot dealer technisch laten nakijken, technische controle ( APK ), nummerplaat aanvragen en rijden die kar ! Gelijkvormigheidsattest heb ik bij de Peugeot dealer na een maand kunnen hebben.
Verder wens ik de Garage De L' Est te bedanken voor de goede afhandeling. En..... mogen deze mensen wel iets verdienen. Ik kan geen restauratie uitvoeren zoals enkele van Jullie dit doen. Trouwens voor deze " tovenaars " heb ik een eindeloos respect. Alles strippen, lassen, vervangen..... man man ..... nogmaals respect.

Charles Bekaert zei:

Kijk, dat zijn de betere berichten! (y)

@Charles Bekaert: ook namens deze fanatieke Tagora-bezitter van harte gefeliciteerd met de aanwinst. Een Tagora in prachtige staat waarover al menig discussie is gevoerd in de lange tijd dat deze bij De L'est heeft gestaan, maar zondermeer zijn geld waard. Ga inderdaad maar eens restaureren, meestal lopen de kosten volledig uit de hand. Mijn exemplaar gaat voor 5950,- absoluut niet weg, en de uiterlijke conditie is minder dan deze mooie rooie. Nogmaals proficiat dus en ik hoop dat we er weer een Tagora-rijder bij hebben die ons binnenkort eens wil verblijden met een bezoek aan een clubdag...(y) Fotosessies zijn altijd leuk en deze kleur hebben we er nog niet tussen :)

Het Tagora weekend in Frankrijk.

Op het algemene Talbotforum heb ik een iets uitgebreider verslagje gedaan. Bijgaand een foto van de achterzijdes van respectievelijk mijn exemplaar, de nieuwe SX van Caapy, de Presidence en de 200 pk tweekeleurige Tagora, waarvan de eigenaar mij vertelde dat dit de enige nog rijdende van de oorspronkelijke 8 is. Hij is overigens nog bewust echt SimcaChryslerMatraTalbot garage in Frankrijk.

IMG_3979.jpg

Ik mocht nog de beker voor het mooiste exemplaar meenemen, waarbij deze drie niet meededen. Er waren echter nog genoeg andere over.

Dag Tagora fanaten,
Eerst en vooral bedankt voor Jullie aangename reacties.
Een korte schets van wat er al met de Tag. gebeurd is. Binnenin volledig kaal geplukt.... dus ALLES er uit, tot het instrumentenbord toe. Alles opgekuist en oppervlakkige roest aangepakt. Nieuwe Vibraflex en geluidsisolatie van bij Merford op de vloer gelegd. Zetels, deurpanelen en alles waar maar wat kunstleder op kleefde gestript en naar de stoffeerder gebracht. Denkelijk heb ik eind dit jaar alles terug. Dakhemel vernieuwd, oude bedekking hing er al half af. Zoals bij een vroegere Chrysler 2 Litres gewoon vasttapijt gekleefd. 3 uurtjes zoet geweest ! Lijsten rond de dakhemel waren ook gebroken, terug hersteld met Tec 7. Hoedenplank gestript en nieuwe bekleding gekregen. Kunststoffen bescherming onder de deuren weggehaald en dan...... ayiiii, roest.... en...... doorgeroest. Ontgoocheling en de put in. Tijdens een onderhoudsbeurt van mijn Peugeot Expert heeft de dealer mij kunnen opbeuren, geen dragende delen... dan gewoon een plaatje tegen kleven ( speciale lijm ) opschuren, kleurtje op en OK. Daar voegde hij nog bij dat een auto van dertig jaar oud een rimpeltje mag hebben. Ik ben nu uit de put ! Nu nog uitvissen hoe hier enkele foto's bij te krijgen.

Beste groeten

Charles

je kunt de foto's hier plaatsen door ze bijvoorbeeld op www.photobucket.com of www.mijnalbum.nl te zetten. Vervolgens de link tussen
in het bericht plakken en voila, daar zijn de foto's :)

Jammer, kan alleen rode kruisjes zien... moet waarschijnlijk wachten tot ik thuis ben en het op mijn eigen laptop kan zien... en da's pas zondag.

Bij mijn weten heeft het Rode Kruis nooit Tagora's ingezet, dus dan is er inderdaad iets verkeerd.

524869_101877566639236_538639339_n.jpg

Geen rode kruis Tagora maar eindelijk zichtbare foto's.
Met dank aan mijn dochter voor de hulp.;)

YoungtimerTagora_zpsb75ded0b.jpg

Nog een paar nachtjes slapen en jullie kunnen genieten van een prachtig verhaal van de Tagora in een Yountimer blad!

Het blad is te herkennen aan bovengeplaatste foto!

Dries,

Gefeliciteerd met de prijs! Dik verdiend lijkt mij. Ben nog benieuwd of je nog meer informatie hebt van deze meeting en meer foto's!

Driesdeal zei:
Het Tagora weekend in Frankrijk.

Op het algemene Talbotforum heb ik een iets uitgebreider verslagje gedaan. Bijgaand een foto van de achterzijdes van respectievelijk mijn exemplaar, de nieuwe SX van Caapy, de Presidence en de 200 pk tweekeleurige Tagora, waarvan de eigenaar mij vertelde dat dit de enige nog rijdende van de oorspronkelijke 8 is. Hij is overigens nog bewust echt SimcaChryslerMatraTalbot garage in Frankrijk.

IMG_3979.jpg

Ik mocht nog de beker voor het mooiste exemplaar meenemen, waarbij deze drie niet meededen. Er waren echter nog genoeg andere over.

Geen Paniek Jan! :D Tagora's die zo door ons liefhebbers in de watten worden gelegd gaan niet verder roesten... ;)

TTJan zei:
Oei, misschien moet ik daar ook eens controleren op gaten of erger !:cry:

XM RCK zei:
Ik word wat dromerig...
Tagora

Deze staat al enkele maanden te koop. Eerst op leboncoin. nu op Franse Ebay. wel en hel complete met airco en leer. De foto van de auto als geheel is zo klein dat ik de kleur niet zeker weet. ik begrijp wel dat de auto nu niet loopt. De eigenaar heeft 'm wel lang. Hij heeft 'm als demo gekocht.

Volgens mij staat die zelfs al een paar jaar te koop, of in een paar jaar tijd een paar keer.

Deze leuke Solido-Tagora kwam ik afgelopen week in de rommelbak van de plaatselijke kringloopwinkel tegen. Hij fleurt inmiddels mijn bureau op mijn werk op.

DSC_7601b.jpg

gaaf modelletje.....
ik heb er thuis ook 2 van staan...een bruine en een blauwe.....wel in iets nettere staat als deze.....

enne.....nee roesten zal die niet...APK heeft ie ook niet nodig.....

Tagora zei:
Tagoraprototype_zps83e56422.jpg

Zeldzaam, een Tagora uit 1979!

Volgens mij is dit een klei/mock-model.

Maar wat een mooie Tagora's zie ik hier allemaal voorbij komen! Al een tijdje niet gekeken hier, ik denk dat ik maar eens wat pagina's door ga nemen :)

Terug
Bovenaan