Klassiekerrijder zei:
Ook bij wijkopenauto's dingen ze af. Je krijgt een bod per mail maar naast de auto gaat er altijd wat af. Deukje, krasje, vlekje in de bekleding... ik heb mensen regelmatig teleurgesteld zien afdruipen. Soms terecht omdat het eerste bod een lokkertje was, soms onterecht omdat ze wat behoorlijke gebreken waren 'vergeten' te melden, zoals een slecht gerepareerde schade.
Verkopen van niet unieke zaken levert nu eenmaal altijd afdingers op, wat je dan ook probeert te verkopen en voor welk bedrag ook. Als iets een tientje waard is en jij biedt het aan voor twee euro, is er altijd een ... die probeert of het voor 50 cent kan.
Ik heb een hekel aan dat afdingen. Je vraagt als verkoper een prijs en als je die prijs als koper niet reeel vindt, zoek je verder.
Raar genoeg zie je dat afdingen wel steeds vaker. Zelfs als je een nieuwe botsdoos least (huurt), wordt er van je verwacht dat je er wel iets bij bedelt. Een trekhaak, matjes, volle tank...
Ik vraag tegenwoordig aan de verkoper gewoon: wat kost hij als ik niet afding? Vooral Nederlandse verkopers reageren daar goed op.
Ik heb een keer als vrijwilliger spullen verkocht. Dat was in een verzorgingstehuis en het betrof spullen die overgebleven waren van overleden mensen.
De spullen waren door iemand heel gunstig geprijst en mijn taak was het verkopen van die spullen.
Komt er een meneer die een mooi stereo setje wilde kopen. Het setje had een prijskaartje van 15 euro.
Meneer wilde 5 euro voor het complete setje geven.
Ik leg meneer uit dat ik slechts tot taak had vijftien euro voor dat setje aan te pakken als iemand dat setje wilde hebben. Nee, het setje was nauwelijks vijf euro waard, volgens meneer.
In dat geval is het voor mij een uitgemaakte zaak: meneer zoekt maar verder. Meneer in kwestie vond echter dat ik hem dat setje voor vijf euro mee moest geven en werd kwaad dat ik het niet nodig vond daarover te praten.
Sorry, meneer. Uw cultuur zal er dan wel een van handjeklap en afdingen zijn, mijn cultuur is dat niet en mijn opdracht was om simpelweg vijftien euro's te krijgen voor dat setje. Niets meer, niets minder.