Het grote Singer Vehicle Design archief - WIP

Ah ja, ik zie op een andere foto het kenteken ook, het is inderdaad de auto van "jouw" (bewerkte) foto. Voor mij als niet kenner zijn het (sorry) vooral op het eerste oog allemaal "911's in een andere kleur" .
Maar wel leuk om te lezen, dat het toch wel wat verder gaat.
 
Snap ik wel dat je dat zegt. Het zit echt in de details bij deze auto's, daarom is het ook zo leuk om naar de foto's te blijven kijken want je ziet steeds iets nieuws.

Het is een (voor ons normale auto kopers) uniek proces waarbij vrijwel alles aan een klassieke Porsche 911 opnieuw kan worden vormgegeven.
Uitgangspunt is een 964-model uit de vroege jaren ’90, maar wat daarna volgt is een volledig op maat gemaakte transformatie. De koper kiest of hij achter- of vierwielaandrijving wil, welk type motor—bijvoorbeeld een luchtgekoelde 4.0L flat-six met racetechnologie van Williams—en of de auto uitgerust/afgesteld moet zijn op straatgebruik, circuit of zelfs offroad.

De buitenzijde is volledig opnieuw gebouwd uit carbon en kan in elke gewenste kleur, met velgen, spiegels en badges naar persoonlijke smaak. Ook het interieur is volledig personaliseerbaar: van stoelbekleding tot dashboardontwerp, instrumenten en audio. Zelfs kleine details zoals stiknaden of het type schakelaars worden besproken.

Het hele project wordt tot in perfectie afgestemd op de wensen van de klant, die vaak ook een persoonlijke naam aan de auto geeft. (Zo komen veel van die commissie namen ook tot stand en anders wordt verwezen naar de locatie waar de auto wordt geleverd)
Singer bouwt geen auto’s op voorraad; elk project is een eerbetoon aan Porsche’s erfgoed, met hedendaagse techniek, gemaakt voor één specifiek persoon.
 
North Island

Maak kennis met North Island. Deze commissie wordt vaak — zij het onterecht — aangeduid als "New Zealand", maar dat was een geheel andere, vroegere restoratie uit 2017.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma in 2019.

De auto wordt gepresenteerd met een carrosserie van koolstofvezel in de kleur Olive Green, met zwarte strepen en opschriften. Een opvallend detail is dat de normaal gesproken centraal op de motorkap geplaatste vuldop hier is weggelaten. In plaats daarvan is bij deze auto is gekozen om de vuldop op het linker voorspatbord te positioneren. Ook opvallend, er zijn geen Singer-emblemen te vinden op de buitenzijde van deze auto.

Het interieur is afgewerkt in Chocolate bruin leder en Oatmeal-kleurig tapijt. De auto beschikt over tourstoelen met viervoudige verstelmogelijkheden, voorzien van geperforeerde lederen inzetstukken.
Er is gekozen voor meters in de stijl van een vroege 911, en het dashboardpaneel is in dezelfde kleur als de buitenkant, aangevuld met messing Singer-emblemen.

Het hart van deze machine is een 3,8-liter, atmosferische, luchtgekoelde zescilinder boxermotor, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Deze configuratie heeft individuele gasklephuizen met staande stuivers (ook wel "High Butterfly Throttle Bodies" genoemd), geïnspireerd op klassieke racemotoren. Het is visueel zeer herkenbaar door de hoge, open inlaatkelken en levert een extreem responsieve gasreactie.

Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-1.jpg

Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-5.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-4.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-12.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-13.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-3.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-8.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-10.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-9.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-12.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Deze vond ik heel leuk om te doen, vooral omdat dit zo'n moeilijk vindbaar model is met alle verwarringen tussen de North Island en New Zealand commissie. ;)
 
Laatst bewerkt:
New Zealand

Als logische vervolgstap op de North Island-commissie volgt dan de New Zealand-commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma.
De precieze datum waarop dit exemplaar is voltooid, is niet bekend en wordt nergens specifiek genoemd. Het oudste artikel dat we konden vinden, stamt uit december 2016 en presenteert de auto als de meest recent afgeronde commissie van Singer op dat moment.

De auto is gespoten in een grijsgroene kleur waarvan de exacte naam nergens officieel door Singer wordt vermeld. Deze specifieke tint is uniek binnen hun portfolio. Opvallende contrasterende strepen – ook hier zonder vermelde kleurnaam – lopen over de bumpers. Een ander opvallend verschil is het ontbreken van de kenmerkende, centraal gemonteerde brandstofdop in mat nikkel. In plaats daarvan is gekozen voor een traditionele brandstofklep aan de linker voorkant, zoals bij de originele fabrieksexemplaren.

Het interieur is uitgevoerd in een warme, karamelachtige tan- tot bruintint, maar ook hier is geen officiële kleurnaam door Singer benoemd. Deze kleur zorgt voor een rustige en luxueuze uitstraling. Singer’s bekende leren vlechtwerk is terug te vinden op de stoelen, deurpanelen en het dashboard, maar door de ton-sur-ton uitvoering valt het minder op. Anders dan bij sommige andere Singer-modellen is er binnenin geen bekledingselement dat is afgestemd op de exterieurkleur, wat samen met de Recaro-sportstoelen zorgt voor een ingetogen en geraffineerde sfeer.

De aandrijflijn bestaat uit een atmosferische 3,8-liter zescilinder boxermotor van Ed Pink, die 350 pk levert en gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen. Deze combinatie zorgt voor een klassieke rijervaring, met een focus op puurheid en rijplezier, passend bij de filosofie van Singer.

201702-9244-fjmed-Th-H2-RKbrle.jpg

The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
The-New-Zealand-Car-Singer-Vehicle-Design-Porsche-911-563-1038x649.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
201702-9244-fjmed-th-D98v-S3-QS.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
201702-9244-fjmed-2-LBv-It-MLe-R.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
201702-9244-fjmed-kb1-Rzgw6s-R.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Oppenheimer

Maak kennis met de Oppenheimer commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Dynamics & Lightweighting Study-programma.

Deze DLS, vernoemd naar de beroemde Oppenheimer Blue diamant, is uitgevoerd in een uitzonderlijke specificatie. De carrosserie is afgewerkt in zichtbaar koolstofvezel met een subtiele marineblauwe tint, gecombineerd met een opvallende lak in Mercedes-Benz Brilliant Blue Metallic. Gepolijste titanium accenten, magnesium wielen en discreet getinte achterlichten versterken het elegante en tegelijk sportieve uiterlijk van de auto.

Het interieur ademt luxe dankzij een verfijnde combinatie van crèmekleurig leder, marineblauw Alcantara en bijpassende koolstofvezelafwerking. De speciaal ontworpen kuipstoelen zijn bekleed met een uniek geweven patroon en dubbele marineblauwe strepen, wat bijdraagt aan de op maat gemaakte uitstraling van het interieur.

De DLS (Dynamics and Lightweighting Study) vertegenwoordigt de ultieme evolutie van de luchtgekoelde Porsche 911. Geïnspireerd door Formule 1-technologie is hij ontwikkeld in samenwerking met onder andere Williams Advanced Engineering. Hij beschikt over volledig herontworpen voor- en achterwielophanging, verfijnde aerodynamica en een geavanceerd remsysteem met Brembo koolstofkeramische schijven zoals gebruikt in de Bugatti Chiron. Michelin leverde speciaal ontwikkelde banden, Recaro ontwierp de stoelen, Momo verzorgde het stuurwiel en BBS ontwierp exclusieve 18-inch wielen voor dit model. Onder de motorkap ligt een 4,0-liter zescilinder boxermotor die ongeveer 500 pk levert en tot 9.000 toeren per minuut draait, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en achterwielaandrijving.

GTspirit-RM-Singer-DLS-1.jpg

1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305502-2048x1280.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-41.jpg
1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305497-2048x1280.jpg
1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305503-2048x1280.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-10.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-13.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-12.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-27.jpg
1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305517-2048x1280.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-21.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-33.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-37.jpg
1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305498-2048x1280.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-39.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de vorige post nog niet helemaal compleet is en ik nog steeds hard op zoek ben naar specifieke details, kies ik nu even voor een makkelijkere update om de consistentie te bewaren.
Gelukkig is er van de Oppenheimer volop informatie beschikbaar, zowel plaatjes als specificaties.
Leuk detail: zelfs het commissieplaatje dat Singer op al hun projecten plakt, is vastgelegd op camera!
 
Ik ben dan een van de weinige porsche mensen die een ducktail dus echt lelijk vinden.
Ik vind deze van de DLS wel een beetje te veel van het goede en te prominent, maar dat komt ook omdat deze heel functioneel ontworpen zijn.
Op de Singer classic commissies of zoals op de modernere sport classics van Porsche kan ik de subtielere uitvoering ervan wel waarderen. :)
 
Laatst bewerkt:
Suisse

Maak kennis met de Suisse commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma in 2022.

Het exterieur is uitgevoerd in de kleur Miura Blue en wordt fraai aangevuld met nikkelglanzende sierlijsten, die zorgen voor een zachte, goudachtige gloed. Op subtiele wijze zijn er lichte strepen en belettering op de carrosserie aangebracht. De centraal geplaatste, externe tankdop is vervaardigd uit aluminium. De achterspoiler van koolstofvezel is snelheidsafhankelijk en wordt automatisch geactiveerd. De velgen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden, met daarachter koolstof-keramische remmen. De remklauwen zijn zwart gelakt met glanzend zwarte belettering.

Het interieur is volledig afgewerkt in zwart. De klassieke 911-instrumenten zijn gekozen, met groene markeringen op een zwarte achtergrond. De voorste bagageruimte is, net als het interieur, bekleed met zwart leder en zwarte stiksels. De sportstoelen zijn elektrisch verstelbaar in acht standen en bekleed met zwart leer, geweven stoelvlakken en nikkelen siernagels. De achterkant van de stoelen is afgewerkt in hoogglans pianozwart. De dorpels, de middentunnel en de lagere delen van het achtercompartiment zijn met tapijt bekleed. Onder de linker achterstoel is een subwoofer voor het audiosysteem geplaatst. De versnellingspookknop is uitgevoerd in ebbenhout en walnoot.

De aandrijving van de Suisse Commission wordt verzorgd door een 4,0-liter, luchtgekoelde zescilinder boxermotor met natuurlijke aanzuiging, voorzien van een keramisch afgewerkte inlaat. De eigenaar koos bewust voor een handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving voor zijn door Singer herontworpen Porsche 911.

Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-20.jpg

Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-13.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-21.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-8.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-1.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-18.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-4.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-19.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-17.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-7.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-5.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-6.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-10.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-9.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Palm Beach

Maak kennis met de Palm Beach commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma. Het publiek kreeg de auto voor het eerst te zien in augustus 2022.

De Palm Beach Commission is gespoten in het oogverblindende Bahama Yellow met subtiele ‘ghosted’ strepen. De zijbelettering en het interieur zijn uitgevoerd in contrasterend zwart, wat een stoere uitstraling geeft. Het voorste bagagecompartiment is voorzien van een centraal geplaatste tankdop en afgewerkt met zwart doorgestikt leder. De zwarte velgen zijn voorzien van open wielmoeren en omlijsten remklauwen in Bahama Yellow met zwarte opdruk. Aan de achterzijde is een uitlaatsysteem in zwart keramiek gemonteerd. De badge op het motordeksel is uitgevoerd in verhoogd nikkel, terwijl de kleine achterbumpers in carrosseriekleur zijn meegespoten.

Het interieur van deze Singer is even verfijnd als sportief. De auto beschikt over comfortabele Touring-stoelen in zwart, met zitvlakken van een suède-mix geweven stof. Deze zijn afgewerkt met messing ringen en lederen rugleuningen. Het zwarte leder loopt door over de middentunnel en in het achtercompartiment, terwijl de dorpels zijn bekleed met tapijt. Voor een subtiel kleuraccent is gekozen voor contrasterend stiksel in Bahama Yellow. In het achtercompartiment zijn de rugleuningen van de stoelen verwijderd en is aan de linkerzijde een subwoofer van hogere kwaliteit geïntegreerd.
De klassieke 911-instrumenten zijn voorzien van groene markeringen tegen een zwarte achtergrond. Ook het stuur en de deuropeners zijn voorzien van geel stiksel.

De naam "Singer" is deels geïnspireerd op het karakteristieke geluid van een atmosferische, luchtgekoelde zescilinder boxermotor. Deze Palm Beach Commission wordt aangedreven door een 4.0-liter versie van dit iconische motorblok. De motor is uitgevoerd met een keramisch afgewerkt inlaatspruitstuk, terwijl het motorcompartiment is bekleed met zwart leder in een diamantpatroon dat aansluit bij het interieur.
De kracht wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak overgebracht op de achterwielen.

Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-16.jpg

Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-6.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-1.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-4.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-7.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-20.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-19.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-11.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-8.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-13.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-17.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-14.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-15.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Sun Valley

Maak kennis met Sun Valley.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic Turbo-programma.
De carrosserie is volledig vervaardigd uit lichtgewicht koolstofvezelpanelen en gespoten in de unieke kleur Dirty Oak Green Metallic—speciaal ontwikkeld voor dit specifieke exemplaar. De kenmerkende brede 930 Turbo-styling is behouden, inclusief opnieuw ontworpen impactbumpers met functionele luchtinlaten en een rubber-look Whale Tail spoiler. De afwerking wordt gecompleteerd met zwarte 18-inch Fuchs-stijl velgen en een volledige lakbeschermingsfolie (PPF) die nog vóór de montage is aangebracht, wat een naadloos uiterlijk garandeert.

Binnenin straalt het interieur pure ambacht uit, met ivoorkleurig leder gecombineerd met handgeweven olijfgroene accenten, geïnspireerd op de originele ‘tombstone’ stoelen van de 930, maar met moderne steun en ergonomie. De vloerbekleding is uitgevoerd in olijfgroen tapijt en de dashboardrol is afgewerkt met zwart houten details, wat het geheel een verfijnde en klassieke uitstraling geeft. Achterin zijn de zitplaatsen neerklapbaar voor extra bagageruimte—een slimme toevoeging die het gebruiksgemak vergroot. Het interieur bevat tevens een op maat ontworpen stuur, klassieke instrumenten met een moderne twist en een geïntegreerd premium audiosysteem.

Onder de motorkap ligt een door Singer ontwikkelde 3.8-liter twin-turbo ‘Mezger’ boxermotor die 510 pk levert aan de achterwielen via een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Het onderstel bestaat uit een speciaal afgestemde sportophanging, inclusief vooraslift, gecombineerd met carbon-keramische remmen van Brembo (vergelijkbaar met die van de Bugatti Chiron) en elektronische systemen zoals tractiecontrole, ABS en stabiliteitscontrole. Een titanium uitlaatsysteem zorgt voor een rauwe, karaktervolle klank met behoud van de iconische turbo-fluisteringen en -fluittonen.

Uniek aan dit exemplaar is de bijpassende Singer Reimagined Flytrack Turbo-horloge, met hetzelfde serienummer als de auto—uitsluitend beschikbaar voor klanten van het Classic Turbo-programma. Deze auto is de eerste Classic Turbo die door Singer publiekelijk te koop werd aangeboden, en werd bovendien uitgebreid getest door Chris Harris in een 40 minuten durende film die de kwaliteiten van deze uitvoering demonstreert.

httpshypebeast.jpg

httpshypebeast.jpg
1990-Porsche-911-Classic-Turbo-Reimagined-by-Singer-2-2048x1365.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
Singer-Flytrack-Turbo.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Cupertino

Maak kennis met Cupertino.
Deze Porsche 911 Targa, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma.
Het exterieur is gespoten in het verfijnde Casablanca Beige. De warme, zijdeachtige lak contrasteert prachtig met subtiele zwarte details en klassieke Targa-elementen. De iconische Targa-beugel en het uitneembare dakpaneel benadrukken het open karakter van deze uitvoering, terwijl de vloeiende lijnen van de carrosserie zorgen voor een elegant en tijdloos profiel.

Binnenin is het interieur uitgevoerd in rijk Tabaksbruin leder, dat zich uitstrekt over stoelen, deurpanelen en dashboard. Het geheel ademt een ingetogen, klassieke luxe die perfect aansluit bij het exterieur. Ambachtelijke stiknaden, gepolijste metalen accenten en een perfect uitgebalanceerde ergonomie maken het interieur zowel stijlvol als functioneel. Dankzij de Targa-constructie baadt het interieur bovendien in natuurlijk licht, wat de rijke materialen extra tot hun recht laat komen.

Onder de motorkap ligt een atmosferische 4.0-liter luchtgekoelde boxermotor, ontwikkeld door Ed Pink Racing Engines—bekend om hun expertise in high-performance krachtbronnen. Deze motor levert 390 pk aan de achterwielen en staat garant voor directe gasrespons en een meeslepende rijervaring. De klassieke, rauwe klank van de luchtgekoelde flat-six in combinatie met moderne precisie maakt deze Targa tot een waar rijdersauto.

cupertino.jpg

469092732-10160467201076496-1907586214480581316-n.jpg
472008867-10160543490961496-5599258419600720434-n.jpg
468974644-10160467201541496-4383200253802599686-n.jpg
468855459-10160467202471496-1891856172905054271-n.jpg
472237655-10160543485321496-6291617202705003985-n.jpg
469065013-10160467201511496-951471072602963259-n.jpg
469064945-10160467201986496-7016400254551483917-n.jpg
468959775-10160467201991496-750824082794673103-n.jpg
468953759-10160467201966496-5150905269756836684-n.jpg
469051771-10160467202486496-4049823826820725825-n.jpg
468946049-10160467202476496-5238059177623548372-n.jpg
469064196-10160467201961496-3137275347977475872-n.jpg
469168827-10160467201531496-2354852848370178791-n.jpg
472095563-10160543493331496-1964089243368093991-n.jpg
468982020-10160467201976496-4238826865181421035-n.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Silverstone

Maak kennis met de Silverstone-commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma.

Deze specifieke commissie heeft later nog te koop gestaan; uit die advertentie blijkt dat de velgen inmiddels zijn uitgevoerd in Weiss Gold. Onder ander licht komt de exterieurlak bovendien verrassend anders tot uiting.
Het exterieur van deze coupé is uitgevoerd in Blue Blood, voorzien van subtiele ghosted striping en opschriften in Deep Orange. De carrosserie is volledig vervaardigd uit koolstofvezel, wat bijdraagt aan een lichte en sportieve uitstraling.

Het interieur is afgewerkt in Vivaldi, met op maat gemaakte stripe-weave inzetstukken. De lichtgewicht carbonfiber racestoelen zijn voorzien van leatherweave bekleding met messingkleurige oogjes, wat het geheel een technische, doch verfijnde uitstraling geeft. Het dashboard is afgewerkt met een nikkelen Singer-badge, terwijl de stoelen, dorpels, transmissietunnel en het achtercompartiment zijn meegespoten in exterieurkleur Blue Blood, wat zorgt voor een naadloze visuele eenheid.

Onder de motorkap ligt een 4.0-liter, luchtgekoelde, atmosferische flat-six motor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dankzij de combinatie van technische verfijning en iconische vormgeving is de Silverstone-commissie een perfecte belichaming van Singer’s ethos.

Singer-Vehicle-Design-Silverstone-Commission-4.jpg

Singer-Vehicle-Design-Silverstone-Commission-3.jpg
MG-3135-2000x1328.jpg
MG-3141-2000x1328.jpg
MG-3154-2000x1328.jpg
MG-3140-2000x1328.jpg
Singer-Vehicle-Design-Silverstone-Commission-1.jpg
Singer-Vehicle-Design-Silverstone-Commission-2.jpg
MG-3149-2000x1328.jpg
MG-3151-2000x1328.jpg
Singer-Vehicle-Design-Silverstone-Commission-6.jpg
Singer-Vehicle-Design-Silverstone-Commission-7.jpg
Singer-Vehicle-Design-Silverstone-Commission-5.jpg
SEEMSA-1.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
De druk is eraf! Na een paar stille dagen ben ik weer aan de slag gegaan. Motivatie en tijd zijn af en toe een ding, maar ik wil dit project absoluut succesvol afronden en gelijk laten lopen met Singers huidige productie.Hopelijk maakt het doorbreken van de stilte de volgende posts weer een stuk makkelijker.
 
Berlin

Maak kennis met de Berlin commissie.
Deze bijzondere creatie is onderdeel van de Classic Study-reeks en werd, zoals gebruikelijk bij Singer, gebouwd in Californië. De auto betreft een linksgestuurde coupé in een opvallende rode kleurstelling, waarmee hij direct opvalt binnen het Singer-aanbod. Hij werd in januari 2022 aan het publiek gepresenteerd.

Het exterieur is uitgevoerd in lichtgewicht koolstofvezel en gespoten in de kleur Berlin Red. De carrosserie wordt verfraaid met verhoogde nikkel badges en zwarte belettering, die het klassieke profiel een verfijnde uitstraling geven. De wielen zijn voorzien van gesloten wielmoeren, terwijl de remklauwen zwart zijn afgewerkt met witte opschriften. De auto staat op Michelin Pilot Sport-banden, die zowel prestaties als esthetiek ondersteunen.

Binnenin is de Berlin Commissie rijkelijk afgewerkt in zwart leer, met speciaal geweven lederen inzetstukken. De voorste bagageruimte is rondom de brandstoftank bekleed met gewatteerd zwart leer. Er is gekozen voor vierweg verstelbare sportstoelen met leren rugleuningen, geweven leren zitvlakken en nikkel sierogen. De meters in het dashboard zijn uitgevoerd in zwart met crèmekleurige markeringen, met uitzondering van de toerenteller, die is afgestemd op de exterieurkleur. Het stuurwiel is een klassiek Momo Montecarlo-model. Voor de stoelen en portieren is een opvallend geweven patroon in rood, wit en zwart gekozen, terwijl het dashboard zelf een ingetogen zwart geweven afwerking heeft. Tussen de stoelen is een verlengde middenconsole geplaatst met geïntegreerde draadloze telefoonlader.

Dit exemplaar wordt aangedreven door een 4.0-liter, luchtgekoelde zescilinder boxermotor zonder turbo. Het inlaatspruitstuk is keramisch afgewerkt, wat zowel duurzaamheid als uitstraling bevordert. De aandrijflijn is geheel naar wens van de eigenaar samengesteld: een handgeschakelde zesversnellingsbak in combinatie met achterwielaandrijving. Deze technische configuratie zorgt voor een pure, analoge rijbeleving die perfect aansluit bij het karakter van deze door Singer heruitgevonden Porsche 911.

Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-15.jpg

Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-10.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-6.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-18.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-20.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-2.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-12.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-11.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-14.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-3.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-4.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-13.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-5.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-16.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-8.jpg
Singer-Vehicle-Design-Berlin-Commission-17.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Als ik me niet vergis, is dit de eerste rode Singer in dit topic. Stiekem vind ik rood misschien wel een van de mooiste kleuren op een Porsche. Van mij mag het zelfs nog iets uitgesprokener, zoals het iconische Indischrot (Guards Red).
Grappig genoeg zou ik voor mijn eigen auto een dergelijke kleur dan weer net iets te opvallend vinden, maar het blijft een genot om naar te kijken. ;)
 
Wat een mooie liefhebberij passeert hier toch, bedankt Geuzert!
De laatste vind ikzelf iets minder wegens de te grote wielen en te hoog op de pootjes. Koplampen, tja, geen fan.
En Guards Red is echt wel wat tinten lichter rood, foei P997 eigenaar, ken je klassiekers - eerder een klassieker / 964 kleur als ik het zo zie maar ik vind de kleur code niet terug. ;)
 
Ik weet dat guards red een veel knallender rood is. Ik zeg ook: “Van mij mag het zelfs nog iets uitgesprokener, zoals…” ;)

De kleur van de auto hierboven is Berlin Red een one off kleur op maat samengesteld door Singer.
 
Maple

Maak kennis met de Maple commissie.
Deze bijzondere creatie is onderdeel van de Classic Study-reeks en werd, zoals gebruikelijk bij Singer, gebouwd in Californië. De auto betreft een linksgestuurde Targa die in april 2023 werd voltooid. Gespoten in Rome Red met Singer Racing White striping en Porsche-belettering, onderscheidt hij zich binnen het Singer-aanbod. Dit exemplaar werd na voltooiing naar Canada geëxporteerd en is voorzien van een zwart afneembaar targa-dakpaneel.

De carrosserie is opgebouwd uit lichtgewicht koolstofvezel panelen, waaronder de spatborden, bumpers en motorkap. De auto is voorzien van een nikkel-geplateerde Targa-beugel, externe brandstof- en olievuldoppen en een intrekbare achterspoiler met getinte acrylaat afdekking. Bi-xenon koplampen, polycarbonaat frontlenzen en kogelvormige buitenspiegels maken het geheel compleet. De wielen zijn Fuchs-stijl 17 inch gesmede aluminium exemplaren met nikkel en zwarte spaken, gemonteerd met Michelin Pilot Sport 4S-banden. Zwarte open wielmoeren en rode Brembo remklauwen met witte opschriften vormen subtiele sportieve accenten.

Binnenin is de Maple commissie rijkelijk afgewerkt in Cream White-leer met geweven leren inzetstukken en nikkel sierogen op de achtvoudig verstelbare Recaro touringstoelen. De deurpanelen, achterwand en dashboard zijn eveneens met geweven leer bekleed, terwijl de middenconsole en sills zijn uitgevoerd in Rome Red. De pianozwarte rugleuningen van de stoelen, een MOMO Prototipo-stuurwiel met witte stiksels en rode middenstreep, en een nikkel Singer-badge op het dashboard benadrukken het karakter van de auto. De cockpit wordt gecompleteerd door groene markeringen op de instrumenten en een centrale toerenteller tot 11.000 tpm. Voorzieningen zoals airconditioning, elektrische ramen, geïntegreerde opbergruimten en een Porsche Classic navigatieradio bieden extra comfort.

Dit exemplaar wordt aangedreven door een 4.0-liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor zonder turbo, opgebouwd door Ed Pink Racing Engines. De motor levert 390 pk en 428 Nm koppel en is voorzien van individuele gasklephuizen en een keramisch gecoat inlaatspruitstuk. De kracht wordt overgebracht via een handgeschakelde zesversnellingsbak met korte overbrenging en een differentieel met beperkte slip. Het sportonderstel met Öhlins instelbare dempers en een voorste veerpootbrug zorgt samen met het geavanceerde remsysteem voor een nauwkeurige en analoge rijbeleving.

1992-porsche-911-carrera-2-targa.jpg

1992-porsche-911-carrera-2-targa3.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa6.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa2.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa4.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa1.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa12.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa7.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa8.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa9.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa10.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa13.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa11.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa5.jpg
1992-porsche-911-carrera-2-targa14.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Na de eerste rode Singer in dit topic is het nu direct tijd voor de tweede. Zoals ik de vorige keer al zei, mocht het rood van mij persoonlijk nog net wat sprekender zijn. Deze kleur, ‘Rome Red’, doet dat wat mij betreft perfect. Ook de scherp contrasterende witte strepen en het witte interieur vind ik schitterend. Als ik het lef had om in zo’n opvallend gekleurde auto rond te rijden, dan zou dit exemplaar absoluut mijn keuze zijn.
 
Los Angeles

Maak kennis met de Los Angeles commissie.
Deze unieke creatie maakt deel uit van de Classic Study-reeks en werd in 2015 door Singer Vehicle Design in Californië gebouwd. Het betreft een linksgestuurde coupé, uitgevoerd in het opvallende Namib Yellow met subtiele ghosted striping en bruine Porsche-belettering.

De carrosserie is vervaardigd uit lichtgewicht koolstofvezel, met panelen zoals de motorkap, spatborden, bumpers, achterklep en is ook voorzien van een koolstofvezel dak dankzij het ontbreken van een zonnedak. Uiterlijke details bestaan onder meer uit een externe brandstofvuldop centraal in de motorkap, een olievuldop op het rechter achterscherm, nikkel-geplateerde bumperettes, een goudkleurige Singer-badge en nikkel sierlijsten. De intrekbare achterspoiler is voorzien van een getint acrylaat scherm onder het rooster. Bi-xenon koplampen, polycarbonaat lenzen en kogelvormige buitenspiegels maken het exterieur compleet. De auto staat op 17 inch Fuchs-stijl gesmede aluminium velgen met open wielmoeren en Michelin Pilot Sport 4S banden.

Het interieur is rijkelijk uitgevoerd in Bone White leer, gecombineerd met geweven leren inzetstukken en messing ventilatieogen in de vierweg verstelbare Recaro sportstoelen. Het geweven patroon loopt door op de deurpanelen, zijpanelen achterin en de achterwand. De vloer is bekleed met kleurgecoördineerd vierkant geweven tapijt, voorzien van calico vloermatten die, zoals gebruikelijk bij Singer, uniek zijn ontworpen voor dit specifieke exemplaar. Details zoals matzwarte geperforeerde voetplaten en pedalen, een messing Singer-badge op het dashboard en wit diamanten gestikt leer in het voorste bagagecompartiment geven de cabine extra karakter. Comfortvoorzieningen zijn onder meer airconditioning, elektrische ramen en een Porsche Classic navigatieradio.

Onder de motorkap ligt een atmosferische 4.0-liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor, opgebouwd door Ed Pink Racing Engines. Deze krachtbron levert 390 pk en 428 Nm koppel, met een keramisch gecoat inlaatspruitstuk en individuele gasklephuizen. De achterwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesversnellingsbak met korte overbrenging en een differentieel met beperkte slip. Het onderstel beschikt over Öhlins instelbare dempers en een Brembo remsysteem met geperforeerde, geventileerde schijven en rode remklauwen met witte Porsche-opdruk. Zo ontstaat een authentieke en precieze rijervaring die perfect past bij het karakter van Singer.

1990-porsche-911-reimagined-by-s.jpg

1990-porsche-911-reimagined-by-s2.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s6.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s4.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s3.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s1.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s13.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s7.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s8.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s10.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s11.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s12.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s9.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s5.jpg
1990-porsche-911-reimagined-by-s14.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Gratitude

Maak kennis met de Gratitude Commissie.
Deze bijzondere 1991 Porsche 911 Carrera 4 coupé werd tussen augustus 2018 en augustus 2020 door Singer Vehicle Design aangepast en werd geleverd met een bijpassende lederen reiskoffer.

Het exterieur bestaat uit lichtgewicht koolstofvezel carrosseriepanelen, waaronder spatborden, bumpers, motorkap, achterklep en dak, met een voorspoiler, achterdiffuser en dorpels van zwart getextureerd urethaan. De buitenkant is uitgevoerd in Fiona Metallic afgewerkt met donkere ivoorkleurige zijstrepen, “Porsche” belettering op de zijkanten en achterklep, een carrosseriekleurige brandstofvuldop centraal op de motorkap en een externe olievuldop. Verder zijn er nikkel gepolijste bumperettes, een nikkel Singer-badge op de achterklep en een intrekbare achterspoiler met getint acryl onder de grille. Bi-xenon koplampen, polycarbonaat frontlenzen en nikkel gepolijste accenten completeren het uiterlijk. Het volledige exterieur is beschermd met een heldere folie.

De auto beschikt over een exclusief op maat gemaakt interieur in Blue Charcoal leer, waarin geweven pied-de-poule patronen zijn verwerkt op de koolstofvezel sportstoelen, deurpanelen, achterzijde en achterwand, aangevuld met subtiele ivoorkleurige accenten. De voorste kuipstoelen zijn voorzien van nikkel ventilatiegaten, terwijl een met leer beklede rolbeugel en gordelstang de verwijderde achterbank vervangen. De binnenafwerking wordt aangevuld met pianozwarte rugleuningen, leren en rubberen vloermatten, geperforeerde pedalen en voetsteunen, een nikkel Singer dash-badge en doorgestikt blauw leer met ivoorkleurige stiksels in het voorcompartiment. Comfort wordt geboden door airconditioning, een Porsche Classic navigatieradio met subwoofer en een blauw leren MOMO Prototipo stuurwiel met contrasterende stiksels.

Deze Singer is uitgerust met een luchtgekoelde, natuurlijk ademende 4.0-liter zescilinder boxermotor, herbouwd door Ed Pink Racing Engines en goed voor 390 pk en 428 Nm koppel. De motor beschikt over een keramisch gecoat inlaatspruitstuk met individuele gasklephuizen en diverse op maat gemaakte onderdelen, waaronder krukas, zuigers, cilinders, drijfstangen, nokkenassen, cilinderkoppen en oliepomp. De kracht wordt via een handgeschakelde Getrag zesversnellingsbak met korte overbrengingen en een sperdifferentieel naar alle vier de wielen gestuurd. Het onderstel heeft instelbare Öhlins dempers rondom en het remsysteem bestaat uit geventileerde carbon-keramische schijven met blauwe Brembo vierzuigerklauwen. De titanium uitlaat met keramisch gecoate spruitstukken eindigt in een dubbele centrale uitlaatmond.

1991-porsche-911-singer-docs-502.jpg

1991-porsche-911-singer-docs-503.jpg
1991-porsche-911-singer-docs-507.jpg
1991-porsche-911-singer-docs-506.jpg
1991-porsche-911-singer-docs-528.jpg
1991-porsche-911-singer-3001-web.jpg
1991-porsche-911-singer-3006-web.jpg
1991-porsche-911-singer-3088-web.jpg
1991-porsche-911-singer-docs-512.jpg
1991-porsche-911-singer-docs-522.jpg
1991-porsche-911-singer-docs-514.jpg
1991-porsche-911-singer-docs-519.jpg
1991-porsche-911-singer-docs-527.jpg
1991-porsche-911-singer-3155-web.jpg
1991-porsche-911-singer-3269-web.jpg
1991-porsche-911-singer-3151-web.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Deze laatste paar posts komen van (afgelopen) veilingen. Het fijne daarvan is dat er volop informatie en foto’s beschikbaar zijn. Tegelijkertijd maakt dat het ook lastig: wat neem je mee en wat laat je juist weg? De Gratitude-commissie had bijvoorbeeld wel drie A4’tjes vol informatie en maar liefst 350 foto’s! :oops:
 
Project 73

Maak kennis met de Project 73 Commissie.
Deze Porsche 911 Carrera 4 uit 1991 is het 73e van 75 exemplaren die in opdracht van Singer Vehicle Design in samenwerking met Williams Advanced Engineering zijn gebouwd als onderdeel van het exclusieve Dynamics and Lightweighting Study-project. Het is een zeldzaam samenspel van vakmanschap, technologie en design.

De carrosserie is volledig opgebouwd uit koolstofvezel en uitgevoerd in Fluid Silver, met subtiele ghosted zijstrepen en Earth Blue belettering. De daklijn is 20 mm lager dan die van de standaard 964 en het dak is voorzien van een geïntegreerde bridge spoiler die de luchtstroom naar een ducktail spoiler met Gurney flap geleidt. De verbrede spatborden, frontsplitter, zichtbare koolstofvezel sierdelen, bead-blasted nikkel details en goudkleurige decklid belettering versterken het sportieve karakter. Verder beschikt dit exemplaar over een externe brandstof- en olievuldop, luchtinlaten in de achterzijruiten, LED-verlichting en gepolijste Graphite uitlaattips. De auto staat op speciaal voor het DLS-project ontwikkelde 18 inch BBS gesmede magnesium velgen met centrale wielmoer en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden.

Het interieur is een zorgvuldig samengestelde mix van klassieke en moderne invloeden, met Recaro kuipstoelen in donkerblauw semi-aniline leer en Highland Granite Blue Lochcarron tartan stof. De deurpanelen, dashboard en middentunnel tonen zichtbaar koolstofvezel, terwijl delen van de vloer en tunnel Fluid Silver accenten dragen. De cabine is verder voorzien van Singer-gestempelde lederen deurinzetstukken, een rolkooi met X-brace, een halfopen schakelmechanisme met koolstofvezel pookknop voorzien van esdoorn inleg en een MOMO koolstofvezel stuur met leren details. Het instrumentarium wordt gedomineerd door een 11.000-toeren toerenteller met 18-karaats gouden rand, geflankeerd door een 220 mph snelheidsmeter en aanvullende meters. Een Focal geluidssysteem completeert het interieur.

De 4.0-liter flat-six, gebaseerd op het M64-blok, werd volledig opnieuw ontwikkeld door Williams Advanced Engineering in samenwerking met Hans Mezger en levert 500 pk. De motor beschikt over vierklepskoppen met dubbele brandstofinjectoren, titanium drijfstangen en kleppen, dubbele oliepompen, aluminium gaskleppen met koolstofvezel intake trumpets, een koolstof airbox, magnesium koelventilator en een Inconel/titanium uitlaatsysteem. De kracht wordt overgebracht via een zestraps handgeschakelde Hewland versnellingsbak met sperdifferentieel. De ophanging combineert dubbele draagarmen vóór met een trailing-arm setup achter en EXE-TC verstelbare dempers rondom. Het remsysteem bestaat uit Brembo koolstof-keramische schijven met monobloc klauwen en geïntegreerde ABS, ESC en tractiecontrole.

1991-porsche-singer-dls-1991-Por.jpg

1991-porsche-singer-dls-1991-Por2.jpg

1991-porsche-singer-dls-1991-Por4.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por5.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por13.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por3.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por1.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por8.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por6.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por14.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por10.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por12.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por11.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por7.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por15.jpg
1991-porsche-singer-dls-1991-Por9.jpg
1991-porsche-singer-dls-IMG-5947.jpg
1991-porsche-singer-dls-IMG-5955.jpg
1991-porsche-singer-dls-IMG-5980.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Mijn excuses aan iedereen die iets tegen scrollen heeft. Van Project 73 waren simpelweg te veel schitterende foto’s beschikbaar om een strenge selectie te maken. Het was onmogelijk om bepaalde beelden weg te strepen — zeker omdat er unieke opnames tussen zitten die prachtig laten zien hoe ongelofelijk knap deze Dynamic Lightweight Studies zijn gebouwd. Kijk bijvoorbeeld naar de foto van de ophanging of de mega gladde bodem met afdekplaten volledig uit carbon vervaardigd.
 
Laatst bewerkt:
East Hampton

Maak kennis met de East Hampton Commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via het Classic Turbo-programma van Singer. Deze Singer combineert het klassieke Turbo-DNA met een moderne interpretatie en een indrukwekkend oog voor detail.

Het koetswerk van deze Turbo Study is vervaardigd uit koolstofvezel en gespoten in de exclusieve kleur Black Eye Darker. Dit wordt gecombineerd met satijn-koolstof details zoals de spiegelarmen en exterieuraccenten, en satijnzwarte sierdelen. De iconische lijnen van de 930 Turbo zijn behouden, inclusief de whale tail spoiler en het schuifdak, terwijl de carrosserie is geoptimaliseerd voor betere luchtstromen en downforce. Opvallende details zijn de centrale tankdop, de meegespoten remklauwen en de massief messing Singer-opschrift op het achterdeksel. De auto is voorzien van een beschermfolie tegen steenslag op de dorpels en achterspatbordvinnen.

Het interieur is uitgevoerd in luxe Bone-leer (licht beige), met satijnbrons sierdelen en zwart houten decorlijsten. De hemel is bekleed met geperforeerd ivoor Alcantara, het tapijt uitgevoerd in ivoorkleurig velours. De Recaro-kuipstoelen bieden uitstekende steun en zijn net als de rest van het interieur afgewerkt op het hoogste niveau. Fraaie details zijn de zwevende rosegouden instrumenten, de inductieve telefoonoplader en het premium audiosysteem van Singer. De auto werd geleverd met een bijpassende Singer Flytrack Chronograph met het serienummer van de auto.

Onder de motorkap ligt een 3.8-liter luchtgekoelde Mezger zescilinder boxermotor met dubbele turbo’s, goed voor 500 pk. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Mechanisch is de auto uitgerust met een verstelbaar onderstel, neuslift, titanium uitlaatdemper en specifieke remmen met ABS en tractiecontrole. De Fuchs-stijl wielen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden en stalen Brembo-remmen, waarmee deze Turbo Study niet alleen een lust voor het oog is, maar ook garant staat voor een opwindende rijbeleving.

4b471536ce7161e223808153411fac22.jpg

498d895ed1bfdc15b6bb3b672fa9497d.jpg
b742a85de4636a3ba9b29c75b16c3f20.jpg
9cf37afc366766543105ffe3b36b98eb.jpg
7c1d4214992e854319b0f528b35c5897.jpg
8124c53f793c2df9c49f47f23f83e7e2.jpg
403210950f7d6c5560698c0049cd88d1.jpg
982f94aa5f741ec57dcd68bd02ca1cd9.jpg
3cc49f122fa00d52bede83c2cca97c25.jpg
09e46e3007851ec44bcad348c41d1490.jpg
c47fba2d373b5eba66dd5911dc0f1137.jpg
1ff478a79949c0bf20082da0131e1942.jpg
ba06d79a207886c33c85a36924c92715.jpg
c49ca55fd1c90b8d56a314482a9c6ed4.jpg
2eb9f55a61cdb31fa2d4b167083dee82.jpg
2ed88def0af6a965bfc4971047b4127b.jpg
075fc7b2be3f1b1d8e68be4c6a83d1e5.jpg
1bbd26ea80ad86f066bdff79e34666fb.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
SJ

Maak kennis met de SJ Commissie.
Deze Porsche 911 is een bijzonder fraai uitgevoerde en zorgvuldig samengestelde creatie. De afkorting SJ verwijst naar San Juan, de kleurrijke hoofdstad van Puerto Rico. Omdat deze naam al eerder werd gebruikt, is gekozen voor een verkorte vorm. Geïnspireerd door het levendige karakter van San Juan, combineert deze auto het vertrouwde erfgoed van de 911 met een exotisch tintje. Nieuw geleverd aan de eerste eigenaar in oktober 2023, is dit exemplaar het resultaat van Singer’s Classic Study, waarvan de productie beperkt bleef tot slechts 450 stuks.

De carrosserie is uitgevoerd in Grand Prix White met Singer Racing Green details, als eerbetoon aan de iconische 2.7 Carrera RS. De originele carrosserie is volledig naadgelast en voorzien van geïntegreerde verstevigingen. Opvallende details zijn de vaste “Mulholland” achtervleugel, SR Green Fuchs-velgen, Viper Green remklauwen en een titanium sportuitlaat. Het koetswerk is verder voorzien van koolstofvezel elementen en verfijnde aerodynamica voor optimale prestaties.

Het interieur is met groot vakmanschap bekleed met Recaro sportstoelen in een polychroom kleurverloop van zwart, Viper Green en Singer Racing Green leer, gecombineerd met contrasterend Alcantara en limegroene stiksels. De koolstofvezel accenten op dashboard en deurpanelen, de klassieke meters met Grand Prix White wijzerplaten en Viper Green naalden en de geanodiseerde pookknop benadrukken het ambachtelijke karakter. De auto is voorzien van airconditioning, een zwart Alcantara hemelbekleding en een premium audiosysteem.

Achterin ligt een met de hand gebouwde 4.0-liter zescilinder boxermotor, goed voor 390 pk en 315 lb-ft koppel. De motor is uitgerust met op maat gemaakte componenten en een lichtgewicht titanium uitlaat. De aandrijving verloopt via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de achterwielen. Dankzij het instelbare Öhlins onderstel en het krachtige remsysteem met Viper Green klauwen levert deze 911 topprestaties met een sprint naar 100 km/u in minder dan 3,3 seconden.

1924bd0d89021689da6a80fc618f4060.jpg

ca61bb27c43b62209764e38655ddb36b.jpg
d0ae6294e143f92f1316ab74f0e6dce4.jpg
b4796824ae1f5c3d5609b46e4306eb00.jpg
d993e332a7ca985511b59d26ceda2bd1.jpg
292a9ea1c5b491dae98536db968962bb.jpg
7f932afb458eb95272466b79fb5a3bcb.jpg
49306425fee42c40037af809872a2301.jpg
b6ec7bb091f2aed70c7f46930867ef4a.jpg
cd7ac2b3a1d18ed3a5d6202c52505e6c.jpg
bbb391e3d64d9945e912fe3bf1f8107f.jpg
a5d358b5df8c5520386139a7598ff256.jpg
6b4f9f2fa5b365036c468457dbb1d2ea.jpg
3135275126fc6772ce72d3d02bbd8e6a.jpg
09ad295a7642849e59e811cd3b222852.jpg
cacc4a190010faa9ebbf5f0f5aaecedc.jpg
cd7a81b6059a04367230f13ec0e56579.jpg
7f93930a5612b8a758500308bfbb81b6.jpg
6eec6b3048eec0d8ef600da47c68d540.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Zo, met de updates van vandaag en gisteren heb ik volgens mij inmiddels wel weer ruimschoots gecompenseerd voor de eerdere paar dagen stilte. Wat vinden jullie van deze toch wel zeer opvallende San Juan-commissie? Echt eens iets anders, maar ik kan het zeker waarderen.

De East Hampton-commissie is weer wat klassieker en ingetogener — ook helemaal mijn smaak. En bijzonder om van een Classic Turbo Study zoveel informatie te kunnen vinden. Ik heb zelfs de officiële spec sheet hiervan. Die heb ik niet bijgevoegd, omdat zo’n document normaal gesproken voor vrijwel geen enkel exemplaar openbaar is en ik de consistentie in mijn publicaties wil bewaren. Maar als jullie dat interessant vinden, kan ik het natuurlijk alsnog toevoegen!
 
Less Green Machine

Maak kennis met de Less Green Machine Commissie.
Dit exemplaar, herbedacht door Singer via het DLS-programma (Dynamics and Lightweighting Study), is een van de ultieme interpretaties van de iconische 911. De DLS richt zich op het begrijpen, verfijnen en versterken van elk detail dat de Porsche 911 zo bijzonder maakt. Het doel was allerminst om een moderne rijervaring te bieden; de DLS blijft juist trouw aan zijn oorsprong en is een pure, analoge auto. Deze DLS, No. 8 van totaal 75 stuks, was het eerste particulier geleverde exemplaar en werd in juli 2022 in ontvangst genomen door zijn eerste eigenaar in Nederland.

De carrosserie is uitgevoerd in Black Olive met ghosted light contrasterende belettering, nikkel bead blasted bright trim, een 18kt gouden decklid badge en goud getinte velgen met wielcentra in RS goud. De motorruimte heeft panelen in exterieurkleur en de echte blikvanger is het overal terugkerende groen getinte carbon fibre, dat zowel aan de buitenkant als in het interieur prachtig harmonieert en het geheel een unieke uitstraling geeft.

Het interieur is uitgevoerd in extra-range Nubuck bruin, gebaseerd op de kleurstalen van Spinneybeck, gecombineerd met groene accenten van open groen carbon. Bovenste, middelste en lagere delen zijn bekleed met leer in bijpassende tinten, terwijl het stuurwiel en de versnellingspook zijn afgewerkt met groen exposed carbon. De stoelen hebben contrasterende geweven middenbanen en heldere siergaten, aangevuld met carbon accenten. Ook het dashboard, de middenconsole en de X-brace zijn voorzien van groen exposed carbon. Dit alles sluit naadloos aan bij het exterieurthema en weerspiegelt de kenmerkende stijl van Singer.
Een leuk en exclusief detail: op de instaplijsten liet de eigenaar in reliëf de tekst aanbrengen: ‘A manual a day keeps the doctor away’, wat vertaald naar: ‘Een handgeschakelde auto per dag houdt de dokter op afstand.’

Uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak en een racegeoriënteerde, atmosferische 4.0-liter zescilinder boxermotor. Samen hebben Singer en Williams de luchtgekoelde krachtbron grondig herzien. In productiespecificatie levert deze nu ongeveer 500 pk, met een toerenbegrenzer bij 9.300 tpm. De motor begon ooit als standaard 3,6-liter 964-blok, maar vrijwel elk bewegend onderdeel is aangepast: titanium drijfstangen, aluminium gasklephuizen, carbon inlaatkelken, een op maat gemaakte carbon airbox, brandstofinjectie met dubbele injectoren en een ram-air inductiesysteem dat wordt gevoed via de iconische luchtinlaten in de achterste zijruiten. Het totaalgewicht bedraagt slechts 990 kg, mede dankzij de vele lichtgewicht componenten.

porsche-911-singer-dls-006.jpg

large-1695122324-dlsiii-september23-pf-69.jpg
large-1695122324-dlsiii-september23-pf-72.jpg
large-1695122322-dlsiii-september23-pf-66.jpg
large-1695122322-dlsiii-september23-pf-46.jpg
large-1695122461-dlsiii-september23-pf-50.jpg
large-1695122461-dlsiii-september23-pf-52.jpg
large-1695122353-dlsiii-september23-pf-20.jpg
468510216-18047394155510865-6447967211836575710-n.jpg
large-1698241208-singerdls-october23.jpg
large-1695122356-dlsiii-september23-pf-25.jpg
large-1695122351-dlsiii-september23-pf-12.jpg
large-1695122353-dlsiii-september23-pf.jpg
screenshot-2.png
large-1695122359-dlsiii-september23-pf-3.jpg
large-1695122354-dlsiii-september23-pf-5.jpg
large-1695122355-dlsiii-september23-pf-24.jpg
large-1695122460-dlsiii-september23-pf-54.jpg
468637028-18047394125510865-1226875119668652568-n.jpg
468844764-18047394068510865-905121850520388880-n.jpg
large-1695122460-dlsiii-september23-pf-37.jpg
render-images.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Eerder mochten we al een Nederlandse primeur verwelkomen met de Amsterdam-commissie. Nu is het opnieuw zover: de eerste in Nederland geleverde DLS. En het blijft niet bij een nationale primeur, want dit exemplaar is ook wereldwijd bijzonder: het is de eerste van slechts een handjevol DLS’en die zijn uitgevoerd met gekleurd carbon en bovendien dus ook nog het eerst geleverde particuliere exemplaar.

Overigens ook gefeatured door Sjoerd van Stokkum op zijn DriversDream YouTube kanaal:
 
Laatst bewerkt:
Greenwich

Maak kennis met de Greenwich commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is volledig opnieuw opgebouwd op basis van een Porsche 964 tussen 2017 en 2019 en is het 109e exemplaar dat werd gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma.
Zoals gebruikelijk is de auto een schitterend voorbeeld van het vakmanschap waar Singer om bekendstaat

De auto is uitgevoerd in klassiek Porsche GT Silver met subtiele ghosted donkere zijstrepen en belettering. Bij Singer werd de auto volledig gedemonteerd, tot blank metaal teruggebracht en voorzien van chassisverstevigingen en aangepaste carrosseriedelen in carbon fibre. De auto heeft nikkelgeplateerde sierlijsten, een optioneel carbon dak, centraal geplaatste brandstofvulopening in de motorkap en een externe olie-inlaat. Er is gekozen voor moderne Hella Bi-Xenon koplampen die zorgen voor optimaal zicht. Verder zijn de remklauwen afgewerkt in Champagne Gold en er is een transparante beschermfolie aangebracht op de voorzijde. De auto staat op 17 inch gesmede aluminium Fuchs-stijl velgen in RSR-afwerking met Michelin Pilot Sport PS2-banden.

Het interieur is uitgevoerd in op maat geweven Oxblood Red leder met sierlijke Alabaster stiksels, een ivoorkleurige hemelbekleding en wijndonkere velours vloerbekleding. Zwarte lederen accenten bedekken stijlen, dashboard en deurpanelen. De achterbank is verwijderd. De Track-kuipstoelen hebben nikkel siergaten, geweven suède-mix inzetstukken en Piano Black rugleuningen. Verder zijn er geperforeerde vloerplaten, rubberen matten, een met leder bekleed stuur. Het dashboard is voorzien van klassieke 911 VDO-instrumenten, klimaatbediening en een Porsche Classic navigatie-radio.

De atmosferische 4.0-liter zescilinder boxermotor is met de hand gebouwd door Ed Pink Racing Engines in samenwerking met Cosworth. De motor levert circa 400 pk en 315 lb-ft Koppel. Het blok is volledig aangepast met op maat gemaakte interne componenten en een lichtgewicht rvs-uitlaat. De motor wordt aangestuurd door een moderne ECU met nieuwe elektrische componenten en is gekoppeld aan een aangepaste close-ratio 6-versnellingsbak van het type G50 met sperdifferentieel. Hiermee accelereert de auto van 0 naar 100 km/u in circa 3,3 seconden. De auto is uitgerust met Ohlins-schroefveren, carbon-keramische remmen en de tandheugelbesturing is geüpgraded met technologie uit de Porsche 993-serie, wat zorgt voor betere handling en een verbeterde rijervaring. Dit getuigt van aandacht voor zowel prestaties als traditie in de restauratie.

DSC-7501-web-19-tiny-2048x0.jpg

DSC-7604-web-3-tiny-2048x0.jpg
DSC-7640-web-39-tiny-2048x0.jpg
DSC-7743-web-7-tiny-2048x0.jpg
DSC-7650-web-6-tiny-2048x0.jpg
DSC-7536-web-5-tiny-2048x0.jpg
DSC-7798-web-92-tiny-2048x0.jpg
DSC-7667-web-9-tiny-2048x0.jpg
DSC-7716-web-74-tiny-2048x0.jpg
singer-porsche-greenwich-4.jpg
DSC-7697-web-69-tiny-2048x0.jpg
DSC-7789-web-89-tiny-2048x0.jpg
DSC-7699-web-71-tiny-2048x0.jpg
DSC-7779-web-85-tiny-2048x0.jpg
DSC-7694-web-67-tiny-2048x0.jpg
DSC-7750-web-46-tiny-2048x0.jpg
DSC-7729-web-17-tiny-2048x0.jpg
DSC-7802-web-94-tiny-2048x0.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Mame

Maak kennis met de Mame commissie.
Deze Porsche 911 Carrera 2 uit 1991 is nummer 11 van de 75 exemplaren die in opdracht van Singer Vehicle Design, in samenwerking met Williams Advanced Engineering, zijn gebouwd als onderdeel van het exclusieve Dynamics and Lightweighting Study-project. De auto werd in 2023 voltooid.

De Singer Dynamics and Lightweight Study (DLS) had als doel het uiterste prestatieniveau van de Porsche 911 van de 964-generatie te realiseren met een compromisloze benadering van lichtgewicht engineering. In samenwerking met Williams Advanced Engineering, bekend om zijn Formule 1-expertise, bracht Singer deze visie tot leven. Het project werd verrijkt met advies van Porsche-legendes Hans Mezger en Norbert Singer, wiens kennis van luchtgekoelde motoren en aerodynamica van grote waarde was.

De Mame Commission is uitgevoerd in de exclusieve kleur Fluid Silver, een optie van $42.550(!), beschermd door een volledige lakbeschermingsfolie die door Singer zelf is aangebracht. De buitenkant is verder voorzien van Black Titanium bead-blasted bright trim en zwart getinte satin carbon fiber accenten langs de onderste sierdelen en de inzetstukken van het motordeksel. Het ontwerp behoudt de iconische lijnen van de 911, terwijl het met subtiele aanpassingen zoals de aerodynamische optimalisatie de prestaties naar een hoger niveau tilt.

Het interieur van de Mame Commission is uitgevoerd in op maat gekozen Olive Green suède, gecombineerd met zwart getint satin carbon fiber en zwart bead-blasted bright trim. De midden- en onderpanelen zijn bekleed met hetzelfde suède, wat een geraffineerde monochrome uitstraling creëert. Het interieur bevat verder een carbon fiber X-brace in zwart satin, kleurgecoördineerde gordels, hoogwaardig deurbeslag, een esdoornhouten pookknop, een zwart instrumentenpaneel en een MOMO carbon fiber stuurwiel. Airconditioning en een verwarmbare voorruit zijn naadloos geïntegreerd voor extra comfort.

Onder de motorkap ligt een op maat ontwikkelde 4,0-liter zescilinder boxermotor, door Williams Advanced Engineering en Hans Mezger ontwikkeld, goed voor 500 pk en een toerenlimiet van 9.000 tpm. De motor beschikt over vierkleps cilinderkoppen, titanium drijfstangen, dubbele oliecircuitten, aluminium gasklephuizen met carbon luchtinlaten en een CFD-geoptimaliseerde koelventilator. Het vermogen wordt via een magnesium Hewland zesversnellingsbak naar de achterwielen geleid. Dankzij het gebruik van carbon fiber, magnesium en titanium weegt de DLS slechts 990 kilogram en is hij uitgerust met carbon-keramische Brembo remmen, EXE-TC dempers en 18 inch BBS magnesium velgen.

1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-2.jpg

1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-4.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-6.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-29.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-34.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-20.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-7.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-12.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-11.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-54.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-92.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-87.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-93.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-57.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-2025-06-24-T102734.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-78.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-61.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-51.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-79.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-80.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-39.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-41.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-2025-06-24-T102612.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-dls-2025-06-24-T102758.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Central Florida

Maak kennis met de Central Florida commissie.
Deze uitzonderlijk gespecificeerde Porsche 911 uit 1990, Reimagined by Singer, werd gerestaureerd via het Classic-programma van Singer Vehicle Design. De auto vormt een eerbetoon aan enkele van de vroegste Porsche-modellen en werd in maart 2023 voltooid. Hij combineert klassieke esthetiek met moderne prestaties.

De carrosserie is uitgevoerd in Singer Racing White uit Singer’s “Specially Formulated Collection” en voorzien van een volledige lakbeschermingsfolie. Langs de flanken lopen zwarte racestrepen met Mustard Yellow belettering, een kleur die ook terugkomt in de Porsche-decklidbelettering en de gespoten wielharten. De 17-inch meer-delige wielen met gesloten wielmoeren zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden. Tot de exterieurdetails behoren ook een zwart afgewerkt rooster in het motordeksel en subtiele zwarte carbon accenten.

Het interieur is uitgevoerd in zwart contrast geweven leer en suède, toegepast op deurpanelen, dashboard en stoelinzetten. De Recaro-stoelwangen, hoofdsteunen, deurarmsteunen, de biezen van het zwarte vierkant geweven tapijt en de 12-uurs markering op het MOMO Mod.07 sportstuur zijn bekleed met Mustard Yellow-leer. Zwart leer bekleedt de tunnel, dorpels en Recaro-stoelruggen. Voorzieningen zijn onder andere een elektrisch schuifdak, airconditioning en een retro Porsche Classic Radio Navigation met Apple CarPlay.

De auto wordt aangedreven door een volledig opnieuw opgebouwde en vergrote 4,0-liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor van Ed Pink, goed voor 390 pk. De motor is voorzien van “Big” nokkenassen, een CARB-goedgekeurde Emtron ECU, een keramisch inlaatspruitstuk en een zwart keramisch gecoat uitlaatsysteem. Het vermogen wordt overgebracht via een vijfbak handgeschakelde transmissie. Brembo-remklauwen in zwart met witte belettering en carbon-keramische schijven zorgen voor de vertraging. De ophanging is een instelbare 2-Way sportophanging van Öhlins.

1990-porsche-911-coupe-reimagine.jpg

1990-porsche-911-coupe-reimagine1.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine2.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine5.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine4.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine3.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine10.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine18.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine17.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine12.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine11.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine16.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine15.jpg
screenshot-3.png
1990-porsche-911-coupe-reimagine13.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine8.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine9.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine6.jpg
1990-porsche-911-coupe-reimagine7.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Ik heb alweer vier nieuwe posts klaarstaan, zodat ik ook op dagen met weinig zin, energie of tijd toch iets kan blijven plaatsen.


Wel merk ik dat het steeds lastiger wordt om de verhaaltjes voldoende van elkaar te laten verschillen. Onbewust blijf je toch hangen in bepaalde woordkeuzes en een voorkeur voor een specifieke schrijfstijl. Ik gebruik inmiddels ChatGPT om alle verzamelde informatie te bundelen, te filteren en in het juiste format te zetten. Toch kost het me nog steeds tijd om de teksten daarna aan te passen, omdat AI soms vreemde woorden gebruikt of wat onhandig is in de opbouw van zinnen.
 
Herkenbaar.. En als ik denk een keuze gemaakt te hebben is die de volgende dag toch weer anders. Niet te doen..
Het lijkt mij ook ongelofelijk moeilijk om zoiets zelf helemaal vanaf nul samen te stellen en elk detail te moeten kiezen uit honderden, dan niet duizenden mogelijke opties. (ook al krijg je daar uiteraard alle mogelijke hulp bij)
 
Herkenbaar.. En als ik denk een keuze gemaakt te hebben is die de volgende dag toch weer anders. Niet te doen..
Het lijkt mij ook ongelofelijk moeilijk om zoiets zelf helemaal vanaf nul samen te stellen en elk detail te moeten kiezen uit honderden, dan niet duizenden mogelijke opties. (ook al krijg je daar uiteraard alle mogelijke hulp bij)
ik denk dat ik inderdaad een beste tijd bezig ben. En hem dan nog tig keer verander...... Kan maar beter voor een reeds samengesteld exemplaar gaan. Maar welke?:ROFLMAO:
 
Black Watch

Maak kennis met de Black Watch commissie.
Een van de laatste Porsche 911’s die door Singer is gereimagined in hun ‘Classic Study’-vorm. Voltooid in januari 2025, is de Black Watch Commission gebouwd volgens de hoogst mogelijke specificaties om een auto te creëren die verwijst naar klassieke Porsches, maar met een moderne interpretatie.

Het exterieur is gespoten in Oak Green Metallic, een historische Porsche-kleur die Singer heeft laten samenstellen. De nikkelgecoate velgen zijn uitgevoerd in klassieke Porsche Fuchs-stijl met zwarte achtergronden. De auto is volledig voorzien van lakbeschermingsfolie door Singer. Het uitzonderlijke oog voor detail is zichtbaar in de Singer-logo’s op de motorklep en het 4.0-embleem in 24-karaats goud. Verder is het achterdek voorzien van zwart afgewerkt gaas voor de motor.

De Black Watch Commission ontleent zijn naam aan het interieur, waarin ‘Black Watch’-tartan inlegstukken verwerkt zijn – een zwart, donkerblauw en groen ruitpatroon dat doet denken aan de tartan interieurs van 930 Turbos uit de late jaren 70. Dit wordt gecombineerd met Espresso-leer en details zoals bijpassend stiksel en met tapijt beklede vloermatten. De rugleuningen van de viervoudig verstelbare sportstoelen zijn meegespoten in Oak Green Metallic. De auto beschikt over het early 911-instrumentarium en het Porsche Classic navigatiesysteem met Apple CarPlay. Speciale wensen omvatten originele 911-deurbekleding, lederen afwerking van de middenconsole, een met leer beklede stuurkolom, aangepaste deurklinken en USB-C aansluitingen voor het infotainment.

Mechanisch is de Black Watch Commission voorzien van een krachtige 4,0-liter motor met velocity stacks, die samen met de titanium sportuitlaat zorgt voor een indrukwekkende geluidservaring en optimale prestaties. De aandrijving verloopt via een handgeschakelde vijfbak, terwijl de rijervaring verfijnd wordt dankzij Öhlins instelbare schokdempers. Het lichte koolstofvezel dak en de carbon-keramische remmen dragen bij aan zowel de dynamiek als de veiligheid van deze uitzonderlijke 911.

a80ef41d7ea6ea8ff5b6780c9ed0aedb.jpg

4092de1d6f76a0aec3feeae5d4fbe80f.jpg
bb7f6840c774af6b82bed3a2f68f6626.jpg
7edbdea47d227ac416ae6dd082ead80a.jpg
0f4063f5bd175e5c7efd1047e4eb7ff2.jpg
c281dd34b593f8c2b3eb2bb2efca737c.jpg
615a590bc6f6be42c1284e16f9b8818e.jpg
b424ed09e310d345b71e9331b2b40dc1.jpg
d9655d113a20ea27d36c888933bdc517.jpg
3f53e2e32f09a6bec98a16c8d947ba90.jpg
5e6f6488d3e095fd50298c4f68c2e49e.jpg
39e4d4cf6f00cd2ca5a69107114e3038.jpg
f45fc34ab67c5007984fbb69feaa946c.jpg
c118c0a529f9cdaa4126b63263c5b685.jpg
c3ff982ba1caf95d40b561be8cec7d88.jpg
7fb26ff3508baa81e4e72967e9e1a5e9.jpg
cbacaf91d26956e8a3718a4ce85e0836.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Dank voor dit topic en je research (y) Smullen, prachtig.
Ik dacht voorheen dat een Singer of een Magnus Walker en noem het maar, voor poseurs was met teveel geld die oude 911s compleet verpesten met Tupperware troep, maar als je de teksten leest en de prachtige foto’s goed bekijkt, begrijp je wel waar het geld in kruipt. Vooral die enorm hoge toerentallen van de motoren zijn bizar en de lakkleuren en de interieurs en noem het allemaal maar.
Blijft natuurlijk absurd veel geld voor gewone stervelingen…
 
Dank voor dit topic en je research (y) Smullen, prachtig.
Ik dacht voorheen dat een Singer of een Magnus Walker en noem het maar, voor poseurs was met teveel geld die oude 911s compleet verpesten met Tupperware troep, maar als je de teksten leest en de prachtige foto’s goed bekijkt, begrijp je wel waar het geld in kruipt. Vooral die enorm hoge toerentallen van de motoren zijn bizar en de lakkleuren en de interieurs en noem het allemaal maar.
Blijft natuurlijk absurd veel geld voor gewone stervelingen…
Hoe dieper je erin duikt, hoe duidelijker het wordt dat het hier niet om opsmuk of uiterlijk vertoon gaat, maar om een bijna obsessieve toewijding aan perfectie. Alles is tot in het extreme doordacht – van de mechaniek tot het stiksel op de stoelen. ;)

Het blijft natuurlijk absurd veel geld, maar je koopt er geen status mee zoals bij een over de top, bespoke, Rolls-Royce. De gemiddelde voorbijganger ziet gewoon een (hele) mooie klassieke Porsche – niet een Singer van anderhalf miljoen.
Het zijn pronkstukken omdat ze zo schitterend zijn, niet omdat ze (verkeerde) aandacht trekken.

Maar goed dat is hoe ik er over denk.
 
Laatst bewerkt:
Pompano Beach

Maak kennis met de Pompano Beach commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, begon als een 1990 964 Carrera 2 en werd tussen 2022 en 2023 volledig gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma.

De auto is gespoten in ingetogen Slate Grey met nikkelgeplateerde sierdelen en 24-karaats gouden Porsche-belettering. Uniek is de achterklep zonder vleugel en de Special Wish-motorafdekking van gaas, die de champagnekleurige velocity stacks van de 4.0-liter Ed Pink Racing-motor subtiel zichtbaar maakt. De koolstofvezel carrosserie zorgt voor een lagere en bredere houding.

Het interieur is stijlvol bekleed met Scarletti rood anilineleer, gecombineerd met zwarte lederen accenten en wijnrode velours vloerbedekking. De carbon kuipstoelen zijn met de hand gekruist gestikt om het ontwerp te benadrukken. De achterbank is vervangen door opbergvakken geïnspireerd op de 964 RS America, waardoor de auto beter geschikt is voor lange afstanden. Elk detail is met uiterste zorg ontworpen en uitgevoerd.

De auto is voorzien van een 4,0-liter SOHC luchtgekoelde zescilinder boxermotor met elektronische brandstofinjectie, goed voor 390 pk bij 6.800 tpm. De aandrijving verloopt via een 6-versnellings Getrag handgeschakelde transaxle. Verder beschikt de auto over vierwiel carbon-keramische schijfremmen met Brembo remklauwen en een onafhankelijke wielophanging met Öhlins verstelbare schokdempers. Een titanium sportuitlaat maakt het technische plaatje compleet.

73376ee44f4684e76a29503777c32764.jpg

e4f420662f01a775e10720ca503f217c.jpg
0c839fca8668966bc62cc4ca1b434253.jpg
8bb73834c0922a62ebcf0d9a49eaf498.jpg
66eb2292beb05c798d09fc541c65bd99.jpg
e33c8fa63aab43c5aec23b4c63278de3.jpg
e3f552e2f64026491719a605936591b6.jpg
947270c85f5160891e70e4f1b1c29ed2.jpg
aae1f510175e0c10115c54b60eca8c2f.jpg
2f460cfd2d229c8c7879fbe5c8c5f5b2.jpg
6e6d3aabddf96c77ff51ab6d1c387e59.jpg
4c47d7fdc286e57ac30a8f257b31d52a.jpg
e318abdaa1e236c79ee944c60c3d3e7a.jpg
fc4ca860807a162eb28612e64edd7f15.jpg
95b8f9732acdddca2f166bf468da52f4.jpg
fca73f62a2f16303be8535d4be50de12.jpg
8901115e48c09a4f8f87715a075cd367.jpg
8283cb999b46838a2fca275650247877.jpg
b729968e3e2ad0e07cf1cf6dbc47d087.jpg
bba99bd36a3553d6b6b0631ec95216a3.jpg
c139553bd5da7e28dd4d37254ece64b9.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
De berichtjes liepen op en geen nieuwe publicaties, dus het was weer tijd voor meer. :)

Ook de Mayaguez Commissie heb ik aangevuld, daar heb ik een heleboel nieuwe afbeeldingen van kunnen vinden waar ik heel blij mee ben.


Edit: De Greenbrier commissie is ook aangevuld!
Edit2: De Jellore commissie heb ik ondanks dat deze zo recent is toch ook nog wat kunnen aanvullen.

Ook ben ik nog steeds actief op zoek naar de specificaties van de New Zealand-commissie, maar dat blijkt nog altijd behoorlijk lastig te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil dit topic ook gebruiken om af en toe wat nieuwtjes en andere leuke dingen rondom Singer te delen. Denk aan een filmpje dat ik ergens tegenkom of een mooie foto, zonder dat daar meteen een officiële publicatie aan vastzit. Voel je vooral vrij – of beter nog: voel je uitgenodigd – om dit ook te doen als je dat leuk vindt. Zo kunnen we het topic misschien ook wat interactiever en levendiger maken.

Ik denk dat dit prima moet kunnen, zeker omdat het topic aan het begin een overzichtelijke legenda bevat. Dankzij de hyperlinks daarin is elke commissie makkelijk terug te vinden, dus dat houdt het allemaal overzichtelijk.

Ik trap meteen af met het nieuwste project van Singer: de 'Porsche 911 Carrera Coupé Reimagined by Singer'. Opvallend is dat dit model niet meer als “study” wordt aangeduid, zoals bij eerdere projecten wél het geval was. Het gaat om een gelimiteerde oplage van 100 stuks. Ik verwacht dat het nog even zal duren voordat we iets te zien krijgen van individuele klantcommissies, maar ik wilde het alvast met jullie delen.

Link naar: de officiële Instagram aankondiging
photofunny.jpg
 
Laatst bewerkt:
Virginia

Maak kennis met de Virginia Commissie
Klassieke, luchtgekoelde Porsche 911’s hebben een bijzondere plek in het hart van autoliefhebbers. Ze bieden een pure en doelgerichte rijervaring die ongeëvenaard is. Singer Vehicle Design tilt dit naar een hoger niveau door deze klassieke, luchtgekoelde 911’s volledig te restaureren en naar wens van de klant op maat te stylen. Het resultaat is een traditionele sportwagen met een moderne twist en uitmuntende prestaties. De 1990 911 Carrera 2 “Virginia” was de eerste Singer Porsche 911 die getoond werd op een nationaal concours, tijdens het Pinehurst Concours d’Elegance in North Carolina.

De Virginia commissie is ook de eerste auto die door Singer werd gerestaureerd met volledige ‘Touring’-afwerking op de bumpers en dorpels. (De zwarte strips boven op het beslag op bumpers en dorpels) De klant koos voor een metallic Fish Silver exterieur, gecombineerd met klassieke ‘Sport’-stijl externe olievuldop en midden-tankdop. Op de achterzijde prijken opgehoogde gouden ‘PORSCHE’-letters onder het ‘Singer’-logo. Het exterieur wordt verder gekenmerkt door subtiele carbon accenten en een elegante uitstraling die perfect past bij de klassieke lijnen van de 911.

Het interieur van dit fraaie exemplaar is uitgevoerd in Sand-Beige leer en suède in een stijlvol schaakbordmotief, waarbij lichtere suède accenten zorgen voor een grafisch effect. Hetzelfde leer met diamantstiksel is zelfs toegepast in het motorcompartiment en de bagageruimte. De Recaro-stoelen zijn voorzien van afneembare achterrugleuningen en het dashboard is afgewerkt met schaakbordleer en contrasterend zwart leer. Alles straalt klassieke elegantie en vakmanschap uit, met aandacht voor het kleinste detail.

Achterin ligt een 3,8-liter Cosworth-ontwikkelde luchtgekoelde zescilinder boxermotor met elektronische brandstofinjectie, goed voor 350 pk. De aandrijving verloopt via een handgeschakelde versnellingsbak, met een KW-onderstel, grotere remmen, rolbeugel en gordelstang voor verbeterde prestaties en veiligheid. Dit alles resulteert in een klassieke 911 die de essentie van luchtgekoelde techniek combineert met moderne prestaties en rijeigenschappen.

Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir5.jpg

Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir6.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir3.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir2.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir1.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir13.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir7.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir14.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir9.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir10.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir11.jpg
94322ebe-6272-4c96-b049-635f253c24fc-rw-1920.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir12.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir8.jpg
Singer-Porsche-911-Carrera-2-Vir4.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Thing 1

Maak kennis met de Thing 1 commissie,
Voltooid eind 2022, is deze 911 één van slechts 75 restauraties die mogelijk werden gemaakt via Singer’s Dynamics & Lightweight Study (DLS). Net als bij alle Singer-restauraties begon het proces met de originele 964 van de eigenaar, die volledig werd gedemonteerd en opnieuw opgebouwd op een geavanceerde koolstofvezel mal. In nauwe samenwerking met het Singer-team kon de klant zijn auto tot in het kleinste detail personaliseren, van sierlijsten en stikwerk tot zichtbare koolstofvezelafwerkingen. Zo werd elke auto een unieke weerspiegeling van de visie van zijn eigenaar.

Dit exemplaar is uitgevoerd in Parallax White, een subtiele parelmoertint die perfect past bij de gespierde lijnen van de auto. Koolstofvezel accenten sieren de onderzijde, het deksel en lopen door tot in de voorste bagageruimte en motorruimte. De titanium bead-blasted sierdelen en unieke aerodynamische elementen zoals de dakgoot, achterruitspoiler en ducktail-vleugel optimaliseren de luchtstroom en geven de auto een krachtig en verfijnd uiterlijk.

Het interieur is bekleed met zwart anilineleer, gecombineerd met op maat geweven inzetstukken van leer en suède die een subtiele textuur en contrast bieden. Koolstofvezel details zijn terug te vinden op het dashboard, de onderste panelen en de stijve kruisbrace. De carbon versnellingspook met een exclusief schakelschema benadrukt het maatwerk, terwijl moderne voorzieningen zoals airconditioning en een Focal-audiosysteem het comfort verhogen.

De auto wordt aangedreven door een 4,0-liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor met elektronische brandstofinjectie, goed voor 500 pk bij 9.000 tpm. De kracht wordt via een 6-versnellings handgeschakelde transaxle overgebracht. Remmen gebeurt met carbon-keramische schijven en Brembo-klauwen, terwijl een onafhankelijke wielophanging rondom, koolstofvezel carrosserie en magnesium wielen bijdragen aan een uitzonderlijk laag gewicht en dynamisch rijgedrag.

Singer-Vehicle-Design-Thing-1-6.jpg

52-1.jpg
52-2.jpg
52-29.jpg
52-3.jpg
52-4.jpg
52-8.jpg
52-9.jpg
52-58.jpg
Singer-Vehicle-Design-Thing-1-2.jpg
52-35.jpg
52-36.jpg
52-44.jpg
52-45.jpg
52-41.jpg
52-38.jpg
52-49.jpg
Singer-Vehicle-Design-Thing-1-15.jpg
Singer-Vehicle-Design-Thing-1-17.jpg
52-19.jpg
52-53.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Terug
Bovenaan