Het grote Singer Vehicle Design archief - WIP

Ah ja, ik zie op een andere foto het kenteken ook, het is inderdaad de auto van "jouw" (bewerkte) foto. Voor mij als niet kenner zijn het (sorry) vooral op het eerste oog allemaal "911's in een andere kleur" .
Maar wel leuk om te lezen, dat het toch wel wat verder gaat.
 
Snap ik wel dat je dat zegt. Het zit echt in de details bij deze auto's, daarom is het ook zo leuk om naar de foto's te blijven kijken want je ziet steeds iets nieuws.

Het is een (voor ons normale auto kopers) uniek proces waarbij vrijwel alles aan een klassieke Porsche 911 opnieuw kan worden vormgegeven.
Uitgangspunt is een 964-model uit de vroege jaren ’90, maar wat daarna volgt is een volledig op maat gemaakte transformatie. De koper kiest of hij achter- of vierwielaandrijving wil, welk type motor—bijvoorbeeld een luchtgekoelde 4.0L flat-six met racetechnologie van Williams—en of de auto uitgerust/afgesteld moet zijn op straatgebruik, circuit of zelfs offroad.

De buitenzijde is volledig opnieuw gebouwd uit carbon en kan in elke gewenste kleur, met velgen, spiegels en badges naar persoonlijke smaak. Ook het interieur is volledig personaliseerbaar: van stoelbekleding tot dashboardontwerp, instrumenten en audio. Zelfs kleine details zoals stiknaden of het type schakelaars worden besproken.

Het hele project wordt tot in perfectie afgestemd op de wensen van de klant, die vaak ook een persoonlijke naam aan de auto geeft. (Zo komen veel van die commissie namen ook tot stand en anders wordt verwezen naar de locatie waar de auto wordt geleverd)
Singer bouwt geen auto’s op voorraad; elk project is een eerbetoon aan Porsche’s erfgoed, met hedendaagse techniek, gemaakt voor één specifiek persoon.
 
North Island

Maak kennis met North Island. Deze commissie wordt vaak — zij het onterecht — aangeduid als "New Zealand", maar dat was een geheel andere, vroegere restoratie uit 2017.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma in 2019.

De auto wordt gepresenteerd met een carrosserie van koolstofvezel in de kleur Olive Green, met zwarte strepen en opschriften. Een opvallend detail is dat de normaal gesproken centraal op de motorkap geplaatste vuldop hier is weggelaten. In plaats daarvan is bij deze auto is gekozen om de vuldop op het linker voorspatbord te positioneren. Ook opvallend, er zijn geen Singer-emblemen te vinden op de buitenzijde van deze auto.

Het interieur is afgewerkt in Chocolate bruin leder en Oatmeal-kleurig tapijt. De auto beschikt over tourstoelen met viervoudige verstelmogelijkheden, voorzien van geperforeerde lederen inzetstukken.
Er is gekozen voor meters in de stijl van een vroege 911, en het dashboardpaneel is in dezelfde kleur als de buitenkant, aangevuld met messing Singer-emblemen.

Het hart van deze machine is een 3,8-liter, atmosferische, luchtgekoelde zescilinder boxermotor, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Deze configuratie heeft individuele gasklephuizen met staande stuivers (ook wel "High Butterfly Throttle Bodies" genoemd), geïnspireerd op klassieke racemotoren. Het is visueel zeer herkenbaar door de hoge, open inlaatkelken en levert een extreem responsieve gasreactie.

Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-1.jpg

Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-5.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-4.jpg
1991-porsche-911-reimagined-by-singer-12.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-13.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-3.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-8.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-10.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-9.jpg
Singer-Vehicle-Design-New-Zealand-Commission-12.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Deze vond ik heel leuk om te doen, vooral omdat dit zo'n moeilijk vindbaar model is met alle verwarringen tussen de North Island en New Zealand commissie. ;)
 
Laatst bewerkt:
New Zealand

Om het verschil met de North Island-commissie meteen duidelijk te maken, leek het me leuk om direct door te pakken met de New Zealand-commissie.

Ik heb inmiddels alle foto's verzameld die ik nodig heb. Daarvoor moest ik diep graven — tot op Japanse forums en de website van een Roemeens autoblad aan toe — want over deze commissie is echt bijna niets te vinden.

Aangezien ik de foto's nu al heb, wil ik die graag alvast met jullie delen. Verdere informatie, zoals de naam van de lakkleur, de kleur van de bekleding, motorspecificaties, enzovoort, volgt nog. Ik ben daar momenteel nog volop naar op zoek.

Het meeste dat Singer zelf ooit over deze auto heeft gedeeld is de titel “The New Zealand commission” en twee plaatjes…

Ik zal deze post bijwerken zodra ik alles bij elkaar heb.

Het betreffende model is uitgerust met een atmosferische en luchtgekoelde 3,8-liter 6-cilinder boxermotor, die 350 pk levert en gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen.

Goed, genoeg gekletst, nu de plaatjes.

201702-9244-fjmed-Th-H2-RKbrle.jpg

The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
The-New-Zealand-Car-Singer-Vehicle-Design-Porsche-911-563-1038x649.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
201702-9244-fjmed-th-D98v-S3-QS.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
201702-9244-fjmed-2-LBv-It-MLe-R.jpg
The-New-Zealand-commission-singervehicledesign-porsche-porsche911-newzealandcommission-handcraf.jpg
201702-9244-fjmed-kb1-Rzgw6s-R.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Oppenheimer

Maak kennis met de Oppenheimer commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Dynamics & Lightweighting Study-programma.

Deze DLS, vernoemd naar de beroemde Oppenheimer Blue diamant, is uitgevoerd in een uitzonderlijke specificatie. De carrosserie is afgewerkt in zichtbaar koolstofvezel met een subtiele marineblauwe tint, gecombineerd met een opvallende lak in Mercedes-Benz Brilliant Blue Metallic. Gepolijste titanium accenten, magnesium wielen en discreet getinte achterlichten versterken het elegante en tegelijk sportieve uiterlijk van de auto.

Het interieur ademt luxe dankzij een verfijnde combinatie van crèmekleurig leder, marineblauw Alcantara en bijpassende koolstofvezelafwerking. De speciaal ontworpen kuipstoelen zijn bekleed met een uniek geweven patroon en dubbele marineblauwe strepen, wat bijdraagt aan de op maat gemaakte uitstraling van het interieur.

De DLS (Dynamics and Lightweighting Study) vertegenwoordigt de ultieme evolutie van de luchtgekoelde Porsche 911. Geïnspireerd door Formule 1-technologie is hij ontwikkeld in samenwerking met onder andere Williams Advanced Engineering. Hij beschikt over volledig herontworpen voor- en achterwielophanging, verfijnde aerodynamica en een geavanceerd remsysteem met Brembo koolstofkeramische schijven zoals gebruikt in de Bugatti Chiron. Michelin leverde speciaal ontwikkelde banden, Recaro ontwierp de stoelen, Momo verzorgde het stuurwiel en BBS ontwierp exclusieve 18-inch wielen voor dit model. Onder de motorkap ligt een 4,0-liter zescilinder boxermotor die ongeveer 500 pk levert en tot 9.000 toeren per minuut draait, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en achterwielaandrijving.

GTspirit-RM-Singer-DLS-1.jpg

1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305502-2048x1280.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-41.jpg
1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305497-2048x1280.jpg
1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305503-2048x1280.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-10.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-13.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-12.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-27.jpg
1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305517-2048x1280.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-21.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-33.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-37.jpg
1991-Porsche-911-Reimagined-by-Singer-DLS-1305498-2048x1280.jpg
GTspirit-RM-Singer-DLS-39.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de vorige post nog niet helemaal compleet is en ik nog steeds hard op zoek ben naar specifieke details, kies ik nu even voor een makkelijkere update om de consistentie te bewaren.
Gelukkig is er van de Oppenheimer volop informatie beschikbaar, zowel plaatjes als specificaties.
Leuk detail: zelfs het commissieplaatje dat Singer op al hun projecten plakt, is vastgelegd op camera!
 
Ik ben dan een van de weinige porsche mensen die een ducktail dus echt lelijk vinden.
Ik vind deze van de DLS wel een beetje te veel van het goede en te prominent, maar dat komt ook omdat deze heel functioneel ontworpen zijn.
Op de Singer classic commissies of zoals op de modernere sport classics van Porsche kan ik de subtielere uitvoering ervan wel waarderen. :)
 
Laatst bewerkt:
Suisse

Maak kennis met de Suisse commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma in 2022.

Het exterieur is uitgevoerd in de kleur Miura Blue en wordt fraai aangevuld met nikkelglanzende sierlijsten, die zorgen voor een zachte, goudachtige gloed. Op subtiele wijze zijn er lichte strepen en belettering op de carrosserie aangebracht. De centraal geplaatste, externe tankdop is vervaardigd uit aluminium. De achterspoiler van koolstofvezel is snelheidsafhankelijk en wordt automatisch geactiveerd. De velgen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden, met daarachter koolstof-keramische remmen. De remklauwen zijn zwart gelakt met glanzend zwarte belettering.

Het interieur is volledig afgewerkt in zwart. De klassieke 911-instrumenten zijn gekozen, met groene markeringen op een zwarte achtergrond. De voorste bagageruimte is, net als het interieur, bekleed met zwart leder en zwarte stiksels. De sportstoelen zijn elektrisch verstelbaar in acht standen en bekleed met zwart leer, geweven stoelvlakken en nikkelen siernagels. De achterkant van de stoelen is afgewerkt in hoogglans pianozwart. De dorpels, de middentunnel en de lagere delen van het achtercompartiment zijn met tapijt bekleed. Onder de linker achterstoel is een subwoofer voor het audiosysteem geplaatst. De versnellingspookknop is uitgevoerd in ebbenhout en walnoot.

De aandrijving van de Suisse Commission wordt verzorgd door een 4,0-liter, luchtgekoelde zescilinder boxermotor met natuurlijke aanzuiging, voorzien van een keramisch afgewerkte inlaat. De eigenaar koos bewust voor een handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving voor zijn door Singer herontworpen Porsche 911.

Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-20.jpg

Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-13.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-21.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-8.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-1.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-18.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-4.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-19.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-17.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-7.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-5.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-6.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-10.jpg
Singer-Vehicle-Design-Suisse-Commission-9.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Palm Beach

Maak kennis met de Palm Beach commissie.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma. Het publiek kreeg de auto voor het eerst te zien in augustus 2022.
De Palm Beach Commission is gespoten in het oogverblindende Bahama Yellow met subtiele ‘ghosted’ strepen. De zijbelettering en het interieur zijn uitgevoerd in contrasterend zwart, wat een stoere uitstraling geeft. Het voorste bagagecompartiment is voorzien van een centraal geplaatste tankdop en afgewerkt met zwart doorgestikt leder. De zwarte velgen zijn voorzien van open wielmoeren en omlijsten remklauwen in Bahama Yellow met zwarte opdruk. Aan de achterzijde is een uitlaatsysteem in zwart keramiek gemonteerd. De badge op het motordeksel is uitgevoerd in verhoogd nikkel, terwijl de kleine achterbumpers in carrosseriekleur zijn meegespoten.

Het interieur van deze Singer is even verfijnd als sportief. De auto beschikt over comfortabele Touring-stoelen in zwart, met zitvlakken van een suède-mix geweven stof. Deze zijn afgewerkt met messing ringen en lederen rugleuningen. Het zwarte leder loopt door over de middentunnel en in het achtercompartiment, terwijl de dorpels zijn bekleed met tapijt. Voor een subtiel kleuraccent is gekozen voor contrasterend stiksel in Bahama Yellow. In het achtercompartiment zijn de rugleuningen van de stoelen verwijderd en is aan de linkerzijde een subwoofer van hogere kwaliteit geïntegreerd.
De klassieke 911-instrumenten zijn voorzien van groene markeringen tegen een zwarte achtergrond. Ook het stuur en de deuropeners zijn voorzien van geel stiksel.

De naam "Singer" is deels geïnspireerd op het karakteristieke geluid van een atmosferische, luchtgekoelde zescilinder boxermotor. Deze Palm Beach Commission wordt aangedreven door een 4.0-liter versie van dit iconische motorblok. De motor is uitgevoerd met een keramisch afgewerkt inlaatspruitstuk, terwijl het motorcompartiment is bekleed met zwart leder in een diamantpatroon dat aansluit bij het interieur.
De kracht wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak overgebracht op de achterwielen.

Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-16.jpg

Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-6.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-1.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-4.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-7.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-20.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-19.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-11.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-8.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-13.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-17.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-14.jpg
Singer-Vehicle-Design-Palm-Beach-Commission-15.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Sun Valley

Maak kennis met Sun Valley.
Deze Porsche 911, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic Turbo-programma.
De carrosserie is volledig vervaardigd uit lichtgewicht koolstofvezelpanelen en gespoten in de unieke kleur Dirty Oak Green Metallic—speciaal ontwikkeld voor dit specifieke exemplaar. De kenmerkende brede 930 Turbo-styling is behouden, inclusief opnieuw ontworpen impactbumpers met functionele luchtinlaten en een rubber-look Whale Tail spoiler. De afwerking wordt gecompleteerd met zwarte 18-inch Fuchs-stijl velgen en een volledige lakbeschermingsfolie (PPF) die nog vóór de montage is aangebracht, wat een naadloos uiterlijk garandeert.

Binnenin straalt het interieur pure ambacht uit, met ivoorkleurig leder gecombineerd met handgeweven olijfgroene accenten, geïnspireerd op de originele ‘tombstone’ stoelen van de 930, maar met moderne steun en ergonomie. De vloerbekleding is uitgevoerd in olijfgroen tapijt en de dashboardrol is afgewerkt met zwart houten details, wat het geheel een verfijnde en klassieke uitstraling geeft. Achterin zijn de zitplaatsen neerklapbaar voor extra bagageruimte—een slimme toevoeging die het gebruiksgemak vergroot. Het interieur bevat tevens een op maat ontworpen stuur, klassieke instrumenten met een moderne twist en een geïntegreerd premium audiosysteem.

Onder de motorkap ligt een door Singer ontwikkelde 3.8-liter twin-turbo ‘Mezger’ boxermotor die 510 pk levert aan de achterwielen via een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Het onderstel bestaat uit een speciaal afgestemde sportophanging, inclusief vooraslift, gecombineerd met carbon-keramische remmen van Brembo (vergelijkbaar met die van de Bugatti Chiron) en elektronische systemen zoals tractiecontrole, ABS en stabiliteitscontrole. Een titanium uitlaatsysteem zorgt voor een rauwe, karaktervolle klank met behoud van de iconische turbo-fluisteringen en -fluittonen.

Uniek aan dit exemplaar is de bijpassende Singer Reimagined Flytrack Turbo-horloge, met hetzelfde serienummer als de auto—uitsluitend beschikbaar voor klanten van het Classic Turbo-programma. Deze auto is de eerste Classic Turbo die door Singer publiekelijk te koop werd aangeboden, en werd bovendien uitgebreid getest door Chris Harris in een 40 minuten durende film die de kwaliteiten van deze uitvoering demonstreert.

httpshypebeast.jpg

httpshypebeast.jpg
1990-Porsche-911-Classic-Turbo-Reimagined-by-Singer-2-2048x1365.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
httpshypebeast.jpg
Singer-Flytrack-Turbo.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Laatst bewerkt:
Cupertino

Maak kennis met Cupertino.
Deze Porsche 911 Targa, herbedacht door Singer, is gerestaureerd via Singer Vehicle Design's Classic-programma.
Het exterieur is gespoten in het verfijnde Casablanca Beige. De warme, zijdeachtige lak contrasteert prachtig met subtiele zwarte details en klassieke Targa-elementen. De iconische Targa-beugel en het uitneembare dakpaneel benadrukken het open karakter van deze uitvoering, terwijl de vloeiende lijnen van de carrosserie zorgen voor een elegant en tijdloos profiel.

Binnenin is het interieur uitgevoerd in rijk Tabaksbruin leder, dat zich uitstrekt over stoelen, deurpanelen en dashboard. Het geheel ademt een ingetogen, klassieke luxe die perfect aansluit bij het exterieur. Ambachtelijke stiknaden, gepolijste metalen accenten en een perfect uitgebalanceerde ergonomie maken het interieur zowel stijlvol als functioneel. Dankzij de Targa-constructie baadt het interieur bovendien in natuurlijk licht, wat de rijke materialen extra tot hun recht laat komen.

Onder de motorkap ligt een atmosferische 4.0-liter luchtgekoelde boxermotor, ontwikkeld door Ed Pink Racing Engines—bekend om hun expertise in high-performance krachtbronnen. Deze motor levert 390 pk aan de achterwielen en staat garant voor directe gasrespons en een meeslepende rijervaring. De klassieke, rauwe klank van de luchtgekoelde flat-six in combinatie met moderne precisie maakt deze Targa tot een waar rijdersauto.

cupertino.jpg

469092732-10160467201076496-1907586214480581316-n.jpg
472008867-10160543490961496-5599258419600720434-n.jpg
468974644-10160467201541496-4383200253802599686-n.jpg
468855459-10160467202471496-1891856172905054271-n.jpg
472237655-10160543485321496-6291617202705003985-n.jpg
469065013-10160467201511496-951471072602963259-n.jpg
469064945-10160467201986496-7016400254551483917-n.jpg
468959775-10160467201991496-750824082794673103-n.jpg
468953759-10160467201966496-5150905269756836684-n.jpg
469051771-10160467202486496-4049823826820725825-n.jpg
468946049-10160467202476496-5238059177623548372-n.jpg
469064196-10160467201961496-3137275347977475872-n.jpg
469168827-10160467201531496-2354852848370178791-n.jpg
472095563-10160543493331496-1964089243368093991-n.jpg
468982020-10160467201976496-4238826865181421035-n.jpg
[Terug naar de alfabetische lijst]
 
Terug
Bovenaan