Het grote Kever-topic!

Ik merk vooral dat het een oudje is als ik op volle snelheid op een klaverblad kom afrijden. Als ik op hetzelfde moment in de remmen zou gaan als met mijn andere auto, dan leidt dat tot hartverzakkende ervaringen :D. Ik blijf me er dan ook telkens weer over verwonderen dat de Kever in vroeger jaren dé gezinsauto was, waar hele volksstammen mee op vakantie gingen.

@Brammutjuh.

Hé, jouw Kever staat levensgroot in het nieuwste nummer van 't Boxertje!! Leuk man!
Krijg je dat blad zelf ook thuis? 't Boxertje is in ieder geval ook los te koop bij bijvoorbeeld HotRod.

Groet

Vanmiddag bij het MIVW evenement geweest in Valkenburg (Leiden). Prachtige auto's daar, wát een kwaliteit!! Luchtgekoeld, maar ook veel modern spul. Maar wát een gave tuning zeg, echt om te kwijlen!!!

Richard zijn 1303 ook nog zien staan volgens mij. Ik stond in hetzelfde rijtje in de hal, maar dan achteraan :)

(Sommige) Amerikanen zijn kennelijk toch wel zuinig op hun spullen. En daarom dit verhaal ook hier even.

1z6fk07.jpg

Deze Kever had een Amerikaanse kennis van familie van me in 1963 persoonlijk in Wolfsburg bij de fabriek opgehaald (ja toen dus ook al), er in Europa een vakantiereis mee gemaakt en vervolgens meegenomen naar huis. Deze foto is van 1989 (helaas heb ik geen betere, hij staat een beetje op de achtergrond in de foto en daarom heb ik het detail nogal opgeblazen), toen ze er nog steeds mee reden, ook al hadden ze na de Kever ook nog andere auto's (waaronder een VW 1500) die weer allemaal vervangen waren. De Kever bleef. Weet niet wat de mileage was in 1989. De eigenaar kreeg tijdens het rijden (in Los Angeles) vaak een spontaan bod van mensen die hem wilden overnemen (de oorspronkelijke, zwarte Californische kentekenplaat was ook al bijzonder destijds), maar hij ging er natuurlijk niet op in. Helaas is de man overleden en wat met de Kever gebeurd is, weet ik niet. Maar had hij nog geleefd, dan had hij de Kever ook nog gehad.

Schilder een '53' op de deuren en je hebt een echte Herbie.
Ik hoop dat deze 63-er goed terecht is gekomen.

Ik zag vandaag in Rijssen een donkerrode Kever 1302, die gewoonlijk voor dagelijks gebruik wordt ingezet, nu zonder koplampen en achterlichten op de oprit staan, met zo te zien nieuw gespoten voor- en achterschermen. (y)

Hallo allemaal!

Wát een heerlijk weer vandaag. buiten vond ik het te heet, dus lekker de schuur in om te sleutelen.

mijn NOS Hella mistlampen op de bumper geschroefd..
95828.jpg

Verder de voorste remcylinders & schoenen vervangen, dus nu klaar voor de apk :)

wie o wie weet een goed adresje voor de apk? (omgeving zoetermeer)

Gr, Richard

Richard, was jij zondag nou in Valkenburg of niet? :)

Mistlampen staan wel leuk trouwens! Ik heb die van mij ook opnieuw erop gezet:
006.jpg

007-1.jpg

Ik was vandaag trouwens met de Kever naar het werk. Ochtendritje was heerlijk, maar terug echt té warm! En snelweg is niet mijn favoriet: zo rond de 110 is een fijne snelheid, maar met de ramen open rijden is dan niet echt lekker meer.

Hey Barri, sorry dat ik daar niet op reageerde, had er glad overheen gelezen..

Nee, helaas was ik er niet. was het maar waar.. ik lag in een duffe stalling remmen te ontluchten :)

Heb je foto's van de 1303 waarvan je dacht dat het de mijne was? ben wel benieuwd namelijk.

Ziet er leuk uit met die ene mistlamp! Gaaf!

Morgen ga ik ook lekker met de kever naar mijn werk (5 kilometer, jeuj..)

Gr, Richard

Een middagje rijden met mijn oudste dochter.

In de omgeving van Toldijk
P1050082.JPG

Door lichte corrosie van het chroom is de foto minder helder dan gehoopt.
P1050098.JPG

@the Fox: het blijft een mooi ding zeg, zo'n oudje!

@Richard: ik heb helaas geen foto, maar het was er exact zo eentje. Zelfde kleur, rode stoelen met hoge rug en iets bredere velgen eronder (ah, da's dus het enige verschil!).

Gisteren ben ik met de Kever vanuit Dieren naar mijn werk in Rijssen gereden en dan helemaal binnendoor, over de niet-doorgaande wegen. Dan blijkt dat navigeren zonder partner nog vrij moeilijk is als de wegenkaart niet al te gedetailleerd is. De bewegwijziging is vaak alleen aangegeven op paddestoelen, als ze er al staan, en daar moet je toch even bij stilstaan omdat je anders de plaatsnamen niet kunt lezen.

Op de terugweg werd ik overvallen door een enorme regenbui. De ruitenwissers konden er nauwelijks iets tegen beginnen waardoor het zicht allerbelabberdst was. De bui duurde een minuut of tien en liet de omgeving als een verdronken kat achter. Nabij het plaatsje Exel (tot gisteren nog nooit van gehoord) maakte ik kennis met de gevaarlijke combinatie van nat wegdek, betonklinkers en een haakse bocht op een voor mij onbekende weg. Ik reed hooguit 60, schakelde voor de bocht terug van drie naar twee, zag toen plots dat het een wel erg haakse bocht was, remde wat bij net toen ik instuurde en voelde eerst de voorwielen rechtdoor gaan en direct daarna de achterkant naar links zwaaien. In een reflex stuurde ik tegen en stond ik met de neus weer in de goede richting. Dat was even schrikken. Ik werd wel weer even met de neus op de feiten gedrukt: een ongeluk zit in een klein hoekje en een Kever kleeft niet als een moderne auto aan de weg.

P1050086.JPG

bebe-danse.jpg

@Richard: fotootje van die 1303 (verrek, het is trouwens een 1302) gevonden:
IMG_2146.jpg

@The Fox: gelukkig geen schade! Ik heb me met de Kever wel eens verkeken op het remmen, dat gaat ook niet zo best bij zo'n oudje. Altijd oppassen dus inderdaad!

Yes Yes Yes!!!!

Na een tijdje ploeteren om de kever door de apk te krijgen is het gelukt!
Heb de gordels moeten smeren, Draagarmrubbers vervangen, stukje gelast bij de stabilisatorstang voor, deze rubbers vervangen, accu vastgezet, uitlaat vervangen, en een paar stukjes dichtgesmeerd, en tot slot de stuurkogels vervangen. En nu is het zover! ik mag weer legaal de weg op!

Helaas voor het kevertje wordt het geen rustige winter voor hem... De tweede auto is komen te vervallen, dus de kever wordt daily driver. snif. Tenzij ik voor een paar honderd euro nog een pekelbakkie kan scoren.

Mooi plaatje van die 1302! inderdaad mijn kleur, en die brede velgen staan ook leuk :)

Groetjes, Richard

Gefeliciteerd!
Mijn Kever moet over een maandje voor de APK. Ik heb al nieuwe achterbanden besteld, een fuseekogelhoes moet worden vervangen, en ik moet de verlichting vooraan weer even origineel maken (knipperlichten mogen niet meebranden met stadslicht, enkele mistlamp mag niet).

En ik raad je aan een pekelbak te scoren! Golf II is een prima auto, heb ik zelf ook gehad.

Golf II heeft ook mijn voorkeur, naast een Citroen ZX of een Peugeot 306. De techniek van deze 2 laatste is mij zeer bekend.
Hij mag alleen niks kosten :D

Gr, Richard

Barri: degene die je vorige Kever had gekocht en 'm volgens mij inmiddels weer heeft verkocht, heeft nu zo te zien een mosgroene T2b Westfalia, originele Nederlander.

In Zeist? Volgens mij had ik gezien dat die Kever in september 2009 weer was overgeschreven inderdaad... Ben benieuwd waar ie nu staat weg te rotten...

Ik ga zo dadelijk mijn zojuist APK goedgekeurde Kever ophalen:p. Er moesten wel enkele dingetjes aan gebeuren, dus het zal wel wat meer zijn gaan kosten dan de € 27,50 voor alleen de APK-keuring :(.

Mijn Kever gaat ook binnenkort voor de APK.
Nieuwe Vredestein Sprint Classic banden achter zijn er al omgekomen. Links is de fuseekogelhoes vervangen, rechts moet ie nog. Verder nog de verlichting aan de voorkant weer origineel maken, dan kan ie ook voor de keuring.

@The Fox: gefeliciteerd met de APK! Dan kan ie weer legaal rijden tot 2012!

Klopt idd! :)
Zwak met het stadslicht meebrandende knipperlichten (en knipperen wel gewoon als het moet) en die gele enkele mistlamp er weer op! :cool:

Hallo allen!

De kever hoeft mij gelukkig niet meer door de pekel te vervoeren deze winter!
heb er een citroen ZX bijgekocht, als winterautootje (zie fransrijderstopic).

@ the fox: gefeliciteerd met de apk! altijd weer een hele opluchting als het mee blijkt te vallen.
Gaan er nog mensen van hier naar de KC-Zuid Holland bijeenkomst aan de binnenmaas as zondag?

Gr, Richard

De APK goedkeuring ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Drie jaar geleden werden er al enkele aandachtspunten genoemd die twee jaar geleden werden herhaald, waarbij een nieuw aandachtpunt erbij was gekomen. Dit jaar wilde ik alle aandachtspunten laten aanpakken. Het moet wel veilig blijven op de weg.
De stuurkogels en wiellagers rechts zijn vervangen, spoorstang links zat vast en is weer gangbaar gemaakt, kachelpot links is gasdicht gemaakt en de accu is voor het eerst op een straatlegale wijze vastgezet. Tevens zijn alle vetnippels weer eens volgespoten. Alle wielen zijn uitgelijnd en het moet gezegd, het Kevertje stuurt goed en ligt een stuk beter op de weg. In de bochten hoor ik geen schurend geluid meer. Kortom, ik ben weer blij en mijn portemonnee is weer leeg.
Vanochtend een ritje gemaakt in de achterlanden van Doesburg, samen met mijn dochters van bijna 2 en 4. Zonder kinderzitjes, want die zitten in de auto waar mijn vrouw mee naar haar werk is. De meiden vonden het fantastisch op de achterbank, zonder riemen en gordels. In elke bocht werd er gejuicht en elke hobbel in de weg werd met enthousiasme begroet. En ook al wisten we vroeger niet beter, het voelde toch niet goed om die koters los op de achterbank te hebben. Ik heb dan ook dubbel zo voorzichtig gereden als anders. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat we dertig jaar geleden naar Zwitserland scheurden en over bergweggetjes reden, zonder gordels en kinderstoelen op de achterbank. Ik zat vroeger meestal op de cardantunnel, met mijn lichaam tussen de voorstoelen zodat ik goed vooruit kon kijken. Niemand die er moeilijk over deed. De tijden zijn veranderd en eigenlijk is dat maar goed ook.

Groet
Wilco

rbackx zei:
De kever hoeft mij gelukkig niet meer door de pekel te vervoeren deze winter!
heb er een citroen ZX bijgekocht, als winterautootje (zie fransrijderstopic).

Strakke bak, die ZX. Uit 1994 en dan nog geen ton op de klok. Dat kom je niet zo vaak tegen. Gefeliciteerd met de aankoop en hoera voor de Kever omdat ie pekelvrij kan blijven komende winter.

Ik zal er niet bij zijn in Zuid Holland. Is me te ver. Wel ga ik naar Terug naar Toen in Beekbergen en Apeldoorn, een speciaal weekend van de Veluwse Stoomtreinmaatschappij. Er zullen heel wat Kevers aanwezig zijn, van de LVWCN. Nieuw is op zondagavond de G-trein naar Apeldoorn. Dat zijn 4 platte bakken met kevers die daar afgeladen worden.

Er zullen heel wat Kevers aanwezig zijn, van de LVWCN. Nieuw is op zondagavond de G-trein naar Apeldoorn. Dat zijn 4 platte bakken met kevers die daar afgeladen worden.

Wordt vast leuk, mijn buurman gaat er ook heen met een kever (die ook op de trein gaat) en een klassieke caravan.

Greetzz Renate

Gefeliciteerd met de pekelbak Richard!

Die meeting lijkt me wat te ver, daar in Zuid-Holland. Apeldoorn trouwens ook, maar da's wel een leuk stuk om binnendoor heen te rijden!

Gisteren naar 'Terug naar Toen' geweest in Beekbergen en Lieren. Daar was ook een camping en autoshow van de LVWCN.
Ik was er met de Kever naar toe gegaan, als toeschouwer. Op de achtergrond zijn enkele Kevers zichtbaar die op het showveld stonden. De oplettende topicvolgers zullen de zwarte Kever zeker herkennen :).

GroteFoto-VDNJA7DO.jpg

En een plaatje van de voorkant. De Kevers van twee forumleden bij elkaar.
GroteFoto-FQSDF7P3.jpg

Er stonden weer mooie Kevers bij, eigenlijk waren ze stuk voor stuk mooi, en ook de overige VW modellen niet te vergeten. De Kever van Bram stond tussen een 51-er en een 53-er. Er waren maar liefst vijf pre 67 Kevercabrio's. Prachtige modellen.

GroteFoto-GZEZXKSW.jpg

Leuke plaatjes. Die groene rechts op de eerste foto is van mijn buren, die hebben er inmiddels een stuk of 6 geloof ik.

greetzz Renate.

Leuk!!
Ik wist niet dat het ook op de zondag was, anders was ik er misschien wel even heen gereden!

Prachtige modellen inderdaad, die pré-67 cabrio's. Ik vond cabrio's eerst niet zo, maar ik wil toch ooit wel gaan voor een cabrio met een vlakke voorruit (géén 1303, ook liever geen 1302) en het mooiste is toch wel zo'n pré-67-er!

Op 20 juni schreef ik het volgende over de ingrepen die mijn Kever had ondergaan om het startprobleem voor eens en voor altijd aan te pakken:
Nieuwe bobine, gereviseerde carburateur, nieuwe brandstofslangen, electrische bedrading en wat dies meer zij en voila, ze tuft tevreden over 's lands wegen. [..] De kosten die ik heb moeten maken om weer probleemloos te kunnen starten en rijden vereisen nog wel heel wat tevreden kilometers om het gevoel te krijgen dat de gespendeerde euro's rendabel waren. Hoe meer probleemloze kilometers, hoe lager de kosten per gereden kilometer. Na afgelopen weekend zit ik op twee euro per kilometer. Ongeveer gelijk aan de kosten voor een Maybach. Dat moet dus beter kunnen.

Inmiddels ben ik weer terug bij af. Vorige week, toen ik de auto na de APK ophaalde bij de garage kreeg ik haar al moeilijk aan de praat. Na interventie van een monteur startte de Kever weer, met de voor mij allerminst opbeurende opmerking: "Je moet er een beetje gevoel voor krijgen". Ja, dat wil ik als eigenaar, die de Kever al 7 jaar bezit, echt horen als ik zeer recent 590 euro heb uitgegeven om enkel en alleen het startprobleem te verhelpen. Het kan dan een oudje zijn, de onderdelen die tot probleemloos starten moeten leiden zijn vrijwel allemaal nieuw of gereviseerd.

De koude start is weer net zo'n drama als vlak na de winterstalling. De startmotor raast rond, als en toe 'blopt' de motor maar aanslaan ho maar. Vorige week lukte het mij nog om haar na veel gedoe aan de praat te krijgen, maar het duurde vervolgens minimaal een kwartier voordat mijn frustratie voldoende was weggezakt om van het rijden te kunnen genieten. Vanochtend lukte het starten helemaal niet meer en ben ik alsnog in de trein (nee, niet er vóór) gesprongen om op tijd bij mijn afspraak te kunnen zijn.

Wat is er nou zo moeilijk aan starten? Choke activeren, sleutel omdraaien. Ja toch? Nee dus. Wie het wel weet mag het zeggen. Ik heb er nu goed de balen van en overweeg nu serieus om mijn hobby aan de wilgen te hangen want zo heb ik er geen lol meer van en mijn bankrekening kan de uitgaven niet meer bijbenen.

Vraag het eens na op Keversite.nl

Vonkt ie wel? Krijgt ie wel brandstof?

Iig niet met de hobby stoppen:
1. zonde om zo'n prachtige auto weg te doen
2. zonde om te stoppen met zo'n prachtige hobby
3. Ik zou het lastig krijgen mezelf te bedwingen als ik 'm te koop zie staan

@Barri
Ik heb inmiddels al een tip gekregen via keversite. Geniale luitjes daar. Mogelijk dat het CO gehalte na de afstelling t.b.v. de APK te laag is, zo werd gesteld. Ik ga dit weekend maar eens klooien met het stelschroefje van de carburateur om te zien of dat verschil maakt. Of ik bel de ANWB en maak gebruik van mijn woonplaatsservice :).

Barri zei:
Iig niet met de hobby stoppen:
1. zonde om zo'n prachtige auto weg te doen
2. zonde om te stoppen met zo'n prachtige hobby
3. Ik zou het lastig krijgen mezelf te bedwingen als ik 'm te koop zie staan

1. Klopt
2. Klopt
3. Daar heb ik ervaring mee
4. Uiteindelijk moet er een reële verhouding zijn tussen kosten en plezier. In mijn tuin groeien wel appels aan de boom, maar helaas geen bankbiljetten. De beslissing is nog niet genomen :rolleyes:.

The Fox, wat jammer om te horen dat het je tegen zit met de kever. Ik hoop dat jullie gezamenlijk door dit dipje in jullie relatie komen ;)

@ Barri, gefeliciteerd! Je kunt er weer even tegenaan.

Wat mijn eigen kevertje betreft: heb al 3 weken niet meer gereden, door alle drukte door werk en studie. Ik denk dat hij dit jaar maar eens vroeg de stalling in gaat voor zijn winterslaap. Hij staat nu dagelijks voor de deur, in de regen. Zielig. :( en mijn in april vervangen voorbumper begint al weer roestplekjes te vertonen!!

Gr, Richard

@Richard: er bestaat ook een soort tectyl voor chromen bumpers. dat spul is transparant en beschermd tegen weersinvloeden. Bumpers eerst goed poetsen, dan inspuiten.
En gebrek aan tijd herken ik wel. Nu heb ik wel redelijk wat vrijetijd, maar die breng ik door met twee kleine meiden. Dat gaat niet altijd samen met mijn Keverhobby. Wat ik gelukkig al wel heb bereikt is dat beide meiden idolaat zijn van Kevers :D.

@Barri: Gefeliciteerd, je kan weer twee jaar vooruit. ging de APK zonder slag of stoot?

Houden dus die Kever, als de meiden er gek van zijn!

De APK ging redelijk goed! De monteur had vorige maand al uit voorzorg de achterremmen schoongemaakt. Nu moesten alleen beide fuseekogels vervangen worden (rechts had 5mm speling, links ook iets). De achterbanden had ik vorige maand ook vervangen.
Adviespuntje is één voorband, maar ik wil ze tzt allebei vervangen, ook door Vredestein Sprint Classic banden natuurlijk!

TRIOMF!
Mijn Kever start weer! Ik ben een dagje vrij dus had ik vanochtend even tijd om de Kever een bezoek te brengen in haar garagebox zodat ik weer eens een poging kon wagen om te starten. Niets, nada, nop. Alleen de startmotor kwam in actie. Motorkap open, alles checken, dus ook de tuimelaar aan de zijkant van de carburateur. Op het moment dat ik de choke met het gaspedaal activeer zou die tuimelaar in beweging moeten komen. Dat gebeurt dus niet of onvoldoende. Er zit teveel speling op het asje, waardoor de tuimelaar kan blijven hangen. Nadat ik de tuimelaar handmatig in de juiste positie had gebracht deed ik weer een startpoging en jawel, de motor sloeg in één keer aan, zoals het hoort. Vervolgens de motor weer uitgezet, tuimelaar weer in positie gebracht, nogmaals de contactsleutel omgedraait en wéér sloeg de motor in één keer aan. Kijk, daar word ik weer vrolijk van. Ondanks dat het begon te regenen ben ik een uurtje gaan rijden en voelde ik mijn liefde voor het wagentje weer terugvloeien in mijn hart.

Dat zijn de betere berichten! Zou dat de oorzaak geweest voor de langlopende startproblemen?

Dat zou een mooie grap zijn, als dat zo was, maar nee, de tuimelaar is volgens mij een nieuw probleem. Er waren voorheen meer dingen aan de hand. Maar soms komt het voor dat zodra het ene probleem is verholpen het andere probleem zich voordoet. Dat zal herkenbaar zijn voor de meeste bezitters van oudere auto's.

Dan is de automatische choke dus kapot? Die zorgt er dmv een aantal veertjes voor dat dat asje draait en dus choked (je gas ietsjes verder open laat staan).
Bij mij is die ook niet helemaal goed: als ik start, wil ie gelijk weer afslaan. Als ik gelijk ga rijden gaat het goed, maar als ik 'm met koude motor laat staan en draaien moet ik zelf even dat asje met de hand goed draaien (de choke handmatig erop zetten zeg maar).

Terug
Bovenaan