Op 20 juni schreef ik het volgende over de ingrepen die mijn Kever had ondergaan om het startprobleem voor eens en voor altijd aan te pakken:
Nieuwe bobine, gereviseerde carburateur, nieuwe brandstofslangen, electrische bedrading en wat dies meer zij en voila, ze tuft tevreden over 's lands wegen. [..] De kosten die ik heb moeten maken om weer probleemloos te kunnen starten en rijden vereisen nog wel heel wat tevreden kilometers om het gevoel te krijgen dat de gespendeerde euro's rendabel waren. Hoe meer probleemloze kilometers, hoe lager de kosten per gereden kilometer. Na afgelopen weekend zit ik op twee euro per kilometer. Ongeveer gelijk aan de kosten voor een Maybach. Dat moet dus beter kunnen.
Inmiddels ben ik weer terug bij af. Vorige week, toen ik de auto na de APK ophaalde bij de garage kreeg ik haar al moeilijk aan de praat. Na interventie van een monteur startte de Kever weer, met de voor mij allerminst opbeurende opmerking: "Je moet er een beetje gevoel voor krijgen". Ja, dat wil ik als eigenaar, die de Kever al 7 jaar bezit, echt horen als ik zeer recent 590 euro heb uitgegeven om enkel en alleen het startprobleem te verhelpen. Het kan dan een oudje zijn, de onderdelen die tot probleemloos starten moeten leiden zijn vrijwel allemaal nieuw of gereviseerd.
De koude start is weer net zo'n drama als vlak na de winterstalling. De startmotor raast rond, als en toe 'blopt' de motor maar aanslaan ho maar. Vorige week lukte het mij nog om haar na veel gedoe aan de praat te krijgen, maar het duurde vervolgens minimaal een kwartier voordat mijn frustratie voldoende was weggezakt om van het rijden te kunnen genieten. Vanochtend lukte het starten helemaal niet meer en ben ik alsnog in de trein (nee, niet er vóór) gesprongen om op tijd bij mijn afspraak te kunnen zijn.
Wat is er nou zo moeilijk aan starten? Choke activeren, sleutel omdraaien. Ja toch? Nee dus. Wie het wel weet mag het zeggen. Ik heb er nu goed de balen van en overweeg nu serieus om mijn hobby aan de wilgen te hangen want zo heb ik er geen lol meer van en mijn bankrekening kan de uitgaven niet meer bijbenen.