Het grote Kever-topic!

Sowhee, helemaal top. . .

enne die velgen eraf en boldoppen erop, héél goed idee.

Als je d'r dan zolaat denk ik dat je net zo'n purist bent als ik.

Voordat er op mijn (ons) pad een R4 en een R6 kwam was het dit model waar ik naar opzoek was.

Koesteren die wagen. . .

Greetzzz Renate, die vindt dat auto's horen te zijn zoals ze uit de fabriek komen.
 
renate Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sowhee, helemaal top. . .
>
> enne die velgen eraf en boldoppen erop, héél goed
> idee.
>
> Als je d'r dan zolaat denk ik dat je net zo'n
> purist bent als ik.
>
> Voordat er op mijn (ons) pad een R4 en een R6 kwam
> was het dit model waar ik naar opzoek was.
>
> Koesteren die wagen. . .
>
> Greetzzz Renate, die vindt dat auto's horen te
> zijn zoals ze uit de fabriek komen.



Dank je, ik kan al niet wachten tot maandag! Foto's, veel foto's volgen dan :)
 
Gefeliciteerd Caye. Das een mooie 1300.(y) Zowaar met achteruitrijlampen. Luxe in een Kever, dat heeft UKkie allemaal niet.:LOL:
 
UKkie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gefeliciteerd Caye. Das een mooie 1300.(y) Zowaar
> met achteruitrijlampen. Luxe in een Kever, dat
> heeft UKkie allemaal niet.:LOL:


Was dat niet standaard op een automaatje?
 
Op een handgeschakelde 1300 iig niet, maar een automaat volgens mij wel, ja.
UKkie is trouwens maar een 1200 Spaarkevertje.
 
UKkie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op een handgeschakelde 1300 iig niet, maar een
> automaat volgens mij wel, ja.
> UKkie is trouwens maar een 1200 Spaarkevertje.



Het vreemde is, de achteruitrijlichten zitten in de lichtblokken, maar toch hangt er nog een witte hellalamp aan de bumper.

Mistlicht met rood lampje? Mistlichten moeten toch links hangen, en achteruitrijlichten rechts?
 
Mooi ding zeg, Caye! En inderdaad renate, auto's horen zo te zijn alsof ze uit de fabriek komen, vind ik ook :D

Maar, aan de andere kant, als een oudje decennia kan overleven doordat ie niet-origineel gekoesterd vind ik het eigenlijk ook best (zie de ex-Kever van Barri!).
 
Ik vind de origineel ook het mooist, denk ik. Al vind ik een verlaagde Kever met BRM's (of Porsche 356 wielen) eronder helemaal geweldig! (y) Een Kever staat origineel vaak wel wat hoog namelijk.

Ik zit nu met een vriend van me ff Marktplaats af te struinen naar leuke Kevers. Conclusie: voor iets meer dan €2000,- heb je een vrij nette Kever. Voorbeelden:

z.f811bb0fe587d8500b0cc3671a3459d7.jpg

<https://auto.marktplaats.nl/oldtimers/90405991-volkswagen-kever-1303-bouwjaar-1973.html>

z.94856c152b854599c9490d94a80c0a7d.jpg

<https://auto.marktplaats.nl/volkswagen/88297020-kever-te-koop-1200-1-3-semi-aut.html>

z.2a07a8d122a53979a62ac214a5398458.jpg

<https://auto.marktplaats.nl/oldtimers/91461461-vw-kever.html>

z.3ea18d0c429ae7538648b00e1c0c2372.jpg

<https://auto.marktplaats.nl/oldtimers/89387825-volkswagen-kever-uit-1970-1300-l.html>

Wat vinden jullie van deze Kevers?
 
ik vindt het model met de "oliefants poten" minder geslaagd.
Een kever met een dashboard waar je wat op kunt leggen is geen kever
(deze is overigens niet van mezelf)

Je hebt inderdaad wel kans op een redelijke kever voor €2000,- maar als je op zoektocht gaat raad ik je aan een kenner mee te nemen, er zit heel veel kaf tussen 't koren.

Greetzzz Renate.
 
Kevers in erg nette staat. Ik vind persoonlijk alleen de 1302 en 1303 modellen niet mooi, de neus is te plomp en die bolle voorruit van de 1303 vind ik al helemaal niets. Alle overige modellen en jaargangen vind ik top!
 
Dat sowieso. Daarnaast: pas op zn vroegst volgens jaar hoor!
En dit model is misschien wat minder geslaagd, maar wel een mooie combi tussen iets geciviliseerder, maar toch een echte (Duitse) Kever! En daarnaast dus ook niet zo duur. Het overgangsmodel van rond 1966 vind ik het mooiste!
 
renate Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die onderste is trouwens wel een leuk ding, ziet
> er op de foto heel aardig uit.
>
> Greetzz Renate.



Mooi kleur hé :)
 
Alleen zijn die slaapogen wat minder :)

@Sander: de 1302/1303 vind ik juist de mooiste neus hebben! Maar door deze neus oogt ie wel iets hoger dan gebruikelijk.
 
Van kinds af aan ben ik juist helemaal weg van die olifantspoten achterlichten op een Kever, raar maar waar. En ach, mijn Kever is misschien een mexicaanse, maar in ieder geval geen 1302 of 1303 :D

Ik vind de latere Duitse en mexicaanse Kever leuk, mits standaard 1200 of 1300 of juist de hele vroege (pre-1960) Kevers.
 
Haha, zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen Barri! Je hebt inderdaad gelijk dat met die 1302/1303 neus een Kever hoger op de wielen lijkt te staan. Mijn Mex staat ook relatief hoog, vooral voor, maar dat vind ik wel charmant.
 
Yep, net zoals Barri zegt. De velgen zoals op de gele zitten. Zilver met platte doppen.

Mooie Kever trouwens die je gekocht hebt (y) (y) Als die Fuchs-velgen er bij zouden komen zou ik ze er wel op laten zitten. Net wat extra. Maar standaard is ook superrr :)

@Barri: vanaf foto's kan je niet zeggen of het goede Kevers zijn :( Dus opletten en niet te snel verliefd worden.

Grtz,
Bram.
 
Ben ik met je eens Bram. Als ik daadwerkelijk weer een Kever wil kopen zou ik ook een Keverkenner (jou bijvoorbeeld :p) meenemen om te kijken!
 
Haha, zo'n kenner ben ik niet hoor :p Ik weet niet of mijn recente aankoop van de 70er nu zo goed is geweest... het lijkt er wel op (achteraf), maar zeker weet ik het pas nadat hij weer een verse apk heeft in juni :rolleyes:

Maar als het nodig is, geef maar een gil :)
 
Heb je eigenlijk nog wat aan je Kever gedaan? Zilvergrijze wielen eronder, normale uitlaat, normaal luchtfilter? :T
 
Barri Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je eigenlijk nog wat aan je Kever gedaan?
> Zilvergrijze wielen eronder, normale uitlaat,
> normaal luchtfilter? :T

Er zit inmiddels een normaal luchtfilter op. De uitlaat en kachelpotten liggen klaar om gemonteerd te worden, maar nog geen tijd gehad. Ik heb eerst gisteren aan de 59er gesleuteld: motor er uit gehad, zodat we een nieuw spruitstuk en een nieuw rubber rond de motor konden monteren. Duurde veel langer dan gedacht, maar het is uiteindelijk gelukt. Helaas brak er één boutje af :( Die moet nog eens uitgeboord worden. Vandaag een rondrit mee gereden, hij loopt alleen nog wat hoog stationair, maar verder lijkt het prima gelukt :)

Grtz,
Bram.
 
Haha, dat valt wel mee hoor... Met z'n tweeën kom je een heel eind. Ik heb nu gesleuteld bij een vriend van me op de oprit bij zijn ouders. Hij heeft meer gereedschap dan ik, dus vandaar... (zie het 'mijn auto' topic van de 59er)

Grtz,
Bram.
 
Het ontbreekt mij wat dat betreft aan alles: (nog) geen plek, geen vrienden die graag sleutelen en geen kennis... dan maar weer schuiven bij de specialist dus. Zal dat topic eens lezen weer!
 
Wow, leuk ding man!!! Gefeliciteerd!! (y) En geweldig, al die foto's!

Het ontbreekt mij wat dat betreft aan alles: (nog) geen plek, geen vrienden die graag sleutelen en geen kennis... dan maar weer schuiven bij de specialist dus. Zal dat topic eens lezen weer!
Ik heb hier een prachtige plek om te sleutelen, en ook al het gereedschap. Nu alleen die kennis van het sleutelen nog...

Onze garage met smeerput:
04122005011.jpg

04122005007.jpg

04122005009.jpg
 
@Caye; leuk ding hoor, en die garage had zo te zien ook nog een leuke T3 staan (y)

Heel veel plezier ermee.

Greetzzz Renate.
 
Relaxte garage Barri, groot ook! Kom je hier in de randstad niet meer zo veel tegen, alleen oude wijken of dorpjes. Bij ons nieuwe huis willen we in de toekomst ook een garage laten bouwen, daar hebben we wel plek voor (nu de centen nog :D)

@Caye: onwijs gaaf Kevertje! Erg leuk, stoere New Beetle (contradictio in terminis??) ook, van jou?

groeten,
Sander
 
Sander, ik woon dan ook in een klein dorpje :) Wel in de Randstad overigens. M'n ouders hebben dit huis zo'n 25 jaar geleden gekocht. Toen was het een boerderij die al jaren leeg stond. Er was al verschillende keren brand geweest en alleen de muren stonden nog. Dit hebben ze dus opgeknapt, en gelijk een vrijstaande schuur/garage er naast gebouwd. In die garage is ook vaak een kennis van ons aan auto's aan het sleutelen, vandaar ook dat ik zoveel gereedschap tot mijn beschikking heb :)

M.b.t. de Kever van Caye: die New Beetle is idd ook van hem, erg mooi ding! Zie ook zijn topic bij 'mijn auto' met héél veel foto's! :)
 
VW 1200 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Relaxte garage Barri, groot ook! Kom je hier in de
> randstad niet meer zo veel tegen, alleen oude
> wijken of dorpjes. Bij ons nieuwe huis willen we
> in de toekomst ook een garage laten bouwen, daar
> hebben we wel plek voor (nu de centen nog :D)
>
> @Caye: onwijs gaaf Kevertje! Erg leuk, stoere New
> Beetle (contradictio in terminis??) ook, van jou?
>
> groeten,
> Sander


ja, de beetle is van mij
 
Leuke wagen! En lekker veel mooie foto's!

Grappig dat je hem in Heidelberg gehaald hebt. Daar heb ik enkele jaren geleden nog een half jaar gewoond (en gestudeerd). Een leuke stad, die had zich ook nog prima geleend voor wat mooie foto's :)

Grtz,
Bram.
 
(y)@Barri: mooi verhaal van jullie huis! Zoiets waren wij ook van plan, maar anno 2007 mag je dan wel een erg grote zak met geld meebrengen. Maar, handig zo'n mooie garage!
 
De Kever. Vroeger vond ik het maar niks. Zo kaal, vooral dat dashboard.

Maar toen, het moet begin jaren '80 zijn geweest. Mijn vader en ik gingen met onze achterbuurman mee om te kijken naar geschikt hout om een voliëre te bouwen. Die buurman was gek van vogels. En hij was vaste klant bij de Toyotadealer, die vroeger Volkswagendealer was. Dus reed de beste man in een beige Kever, een 1303. Eentje met de bolle voorruit dus.

De beide heren zaten voorin en ik op de achterbank. Buurman startte de motor en vanaf dat moment was ik totaal om. Wat een geluid! Klonk vanbinnen heel anders dan buiten de Kever. Die boxerroffel in combinatie met dat geruis van die grote rechtopstaande koelventilator.

En oh wat een feest. We gingen nog rijden ook. Ik zat best op die achterbank, beetje weinig beenruimte, dat wel. De rit ging van Zwolle naar een houtboer in de buurt van Staphorst. Het motorgeluid was geweldig. Ook de panelen naast de achterbank vielen me op, die onder de achterste zijruiten. Onder het raam liep een verdikking en daaronder liep het paneel wat naar buiten. Keverliefhebbers weten wel wat ik bedoel. Ja, als je achterin zit valt je vanalles op.
De buurman verontschuldigde zich nog met een lachje tegen mij dat hij niet zo'n mooie auto had als de Peugeot 304 die mijn vader toen had. Geen probleem, in tegendeel zelfs, ik vond het allemaal prachtig.

Op de terugweg namen we de snelweg terug naar Zwolle en buurman trapte de 1303 behoorlijk op z'n staart. Ik zag dat de snelheidsmeter zo'n 130 km/u aanwees. En een geluidje kwam er achter de achterbank vandaan! Fantastisch!

Vanaf dat moment was ik behalve liefhebber van de Opel Kadett B ook liefhebber van Kevers. Begon met het verzamelen van alle documentatie die ik te pakken kon krijgen. Folders, instructieboekjes, vraagbaken, noem het allemaal maar op. Kwam erachter dat er qua constructie behoorlijke verschillen zaten tussen de "Oerkever", de 1302 en de 1303. Stapte later toen ik mijn rijbewijs pas had ook wel eens naar garages waar een gebruikte Kever te koop stond. Maakte daar dan een proefit mee zonder de bedoeling 'm te kopen: geen geld voor vaste lasten en eventuele reparaties. Noem het jong en brutaal.

Maar dat zelf rijden met zo'n Kever was geweldig en daar was het weer achter me: dat geluid! Sturen ging perfekt, lekker licht en de Kever wilde gemakkelijk bochten door. Alleen was het even wennen aan de rechtopstaande pedalen en het ontbreken van rembekrachtiging. Je zat ook nogal dicht op de voorruit, het was namelijk een 1300, dus met de vlakke voorruit en een groen metalen dashboard. Vond het allemaal prachtig!

Zit me nog steeds te verdiepen in de werking van de Kevertechniek. Degene die dat allemaal zo bedacht heeft (Porsche) moet geniaal geweest zijn. Wat dat betreft heb ik nog een vraagje. En waar kan ik die beter stellen dan aan een stelletje fanatieke Keveraars? Juist, hier dus.

Op de foto die eerder geplaatst is door een Keverliefhebber kun je goed zien wat ik bedoel. Het gaat om de witte leidingen die het inlaatspruitstuk vormen. Naar de voorste (gezien in de rijrichting), zo lijkt het tenminste, twee cilinderparen lopen dikkere buizen vanonder de carburateur dan naar de achterste cilinderparen. Is het misschien zo dat de dikke buizen, links en rechts toch elk twee cilinders voeden en de dunne buizen vooraan voor spruitstukverwarming of iets dergelijks zorgen? Waarvoor dienen die dunne buizen anders? De dunne buizen komen uit bij de uitlaatbevestiging van de achterste cilinders. Dus tussen cilinders en (kleine) warmtewisselaars. Aan het andere uiteinde komen ze uit vlak bij de carburateur.
Afijn, ik hoor het wel, want de echte sleutelaars kennen hun Kever van binnen en van buiten.

DSC01387.jpg
 
Hoi Blitz,

Dat is inderdaad de spruitstukvoorverwarming. Door dat buisje wordt warme uitlaatlucht geleid om vooral bij kou het spruitstuk snel op temperatuur te krijgen. De achterste buis is het spruitstuk wat inderdaad aan beide zijden naar de cilinderkoppen toe gaat. De beide buizen staan niet met elkaar in verbinding (logisch, want dan zou uitlaatlucht in de motor terecht kunnen komen).

Grtz,
Bram.
 
Jeetje, wat technisch... ik haak af :D

Maar Blitz, ambieer jij geen Kever dan??

groet,
Sander
 
@ Brammutjuh: Thnx! Ik vroeg me al af waar die buis anders voor kon zijn, maar hij is dus toch bedoeld voor de spruitstukvoorverwarming. (y) :D

@ VW 1200: Ja een Kever is hartstikke leuk natuurlijk, maar ik heb er geen stallingsruimte voor. Dat betekent dat ie in weer en wind op straat moet staan en daar wordt ie op den duur ook niet echt beter van. Ik zoek nog een garagebox die te koop staat, heb er al een paar bekeken, maar die zijn ontzettend duur hier in de stad.
Het zal ooit een Kever of B-Kadett worden denk ik....... ;) :p
 
Terug
Bovenaan