Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Idefiqs zei:
Ik vind dit niet alleen ergerlijk, maar ook gevaarlijk gedrag waarde sarcast. Niet alleen rij je de hele file voorbij en voeg je op het laatst in, maar kruip je op de baan voor rechtdoorgaand verkeer waar hogere snelheden kunnen worden gereden.

Huh?!?!!!?

Gelukkig liggen er niet dagelijks stukken bmw verspreid over de rijbaan.
En getuige de C1 boven de rechter rijstrook mag ik daar helemaal niet rijden...

Sarcast zei:
Idefiqs zei:
Ik vind dit niet alleen ergerlijk, maar ook gevaarlijk gedrag waarde sarcast. Niet alleen rij je de hele file voorbij en voeg je op het laatst in, maar kruip je op de baan voor rechtdoorgaand verkeer waar hogere snelheden kunnen worden gereden.

Huh?!?!!!?

Ja, inderdaad: huh?!?!!!? Sarcast doet niks wat niet mag. De rijstrook waar hij op rijdt is (nog) niet afgesloten voor het verkeer. De automobilisten
rechts van hem kiezen er zelf voor om op die strook rechts van hem te rijden. Ze zijn dat niet verplicht op dat moment. Ook vind ik persoonlijk
de passeersnelheid prima. Dat wat de bestuurder van die zwarte bus doet is juist gevaarlijk!

En o ja: die C1 vervalt in deze situatie toch niet? M.a.w.: de hele rechter rijstrook is in overtreding tenzij je tot de doelgroep hoort, of niet?

Sarcast zei:
Gelukkig liggen er niet dagelijks stukken bmw verspreid over de rijbaan.
En getuige de C1 boven de rechter rijstrook mag ik daar helemaal niet rijden...

Ik doel meer op dat stukje doorgetrokken lijn rechts van je op het moment dat de bus over
de meest linker strook passeert. Je blijft daar keurig netje links van rijden totdat deze weer
onderbroken wordt. Waar zit dat stukje doorgetrokken lijn trouwens voor?

Ik houd de passeersnelheid meestal gematigd in dit soort gevallen.
De ergernis neemt kwadratisch toe met het verschil in snelheid.
De bereidheid om je ertussen te laten neemt omgekeerd evenredig af.
Met als mogelijk gevolg een kopstaartbotsing, zodat iedereen nog later thuis is ... :cry:

Blackadder the 5th zei:
De bereidheid om je ertussen te laten neemt omgekeerd evenredig af.

Als je maar hard genoeg aan komt rijden is er altijd eentje die je niet op tijd aan ziet komen en daarom het gat niet meer dicht kan rijden.

(stook-modus off :))

Blackadder the 5th zei:
Ik doel meer op dat stukje doorgetrokken lijn rechts van je op het moment dat de bus over
de meest linker strook passeert. Je blijft daar keurig netje links van rijden totdat deze weer

Ik rij meestal over de parallel, dus dat stukje ken ik niet zo goed.
Ligt er omdat het overgaat van een invoegstrook (via een normale rijstrook) naar een doelgroepenstrook?
Geen idee verder...

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik rij meestal over de parallel, dus dat stukje ken ik niet zo goed.
Ligt er omdat het overgaat van een invoegstrook (via een normale rijstrook) naar een doelgroepenstrook?
Geen idee verder...

Zou deze lijnentrekker aan het werk zijn geweest? ...;)

Maar geldt die doorgetrokken lijn wel als aangegeven wordt
met de matrixborden dat je een strook op moet schuiven?

Boppie zei:

Quote uit het artikel:

De examenkandidaat is volgens haar leraar erg geschrokken. Of en wanneer ze haar examen opnieuw gaat doen, is niet duidelijk. De instructeur gaat sowieso verder met rijlessen geven. "Ik moet dit echt verwerken, maar ik ga zeker door."

Het is te hopen dat ook de examenkandidaat de moed kan vinden om weer te gaan lessen na het meemaken van een dergelijk ongeluk.

Zou me niets verbazen als de bestuurder van de grijze Peugeot druk aan het bellen was
op het moment dat de routenavigatie begon te roepen dat er een afslag moest worden genomen... :(

Was een vijftiger die gewoon op weg was van de kantooropvang naar de kenau.
Geen telefoon gezien, maar dat kan natuurlijk handsfree geweest zijn.

Is overigens gewoon vaste prik daar. Ik maakte dit al eerder:

Sarcast zei:

Dit is helaas een erg veel voorkomende manier van automobiel gepruts. De file wacht bij het eerste blokje, dus als je ook de afslag wil hebben heb je de keuze tussen lekker links langs de wachtenden scheuren en de auto in het rustiger deel er tussen weven (met het risico dat het die keer wat drukker is en je moet weven door te dreigen met een afspraakje Fockwa) of je doet mee met de domme menigte en sluit "netjes" achter aan in het rijtje van de andere domme schaapjes.

Het gevolg is dat zo'n weefvak veel meer vertraging geeft dan strikt noodzakelijk en dat mensen elkaar extreem gaan irriteren. Dat irriteren doen ze door wel efficient te weven, te bumperkleven als men rechtdoor wil, laat remmen als er een van een linkerbaan naar de afrit wil en een ander afsnijdt en puur omdat men vindt dat je maar gezellig mee moet doen met het creëren van een file.
Dat men met een doodsklap middels een klomp roestig ijzer van meer dan 1000 kg loopt te dreigen, dat beseft men niet eens meer.

Jammer genoeg hebben onze zuiderburen in Antwerpen geprobeerd wat het effect is van een veel langer weefvak. Daar zie je bij een volle afrit nog steeds een rijtje auto's voor het eerste weefblok en veel snijden en bumperkleven maar een lege afrit wordt gebruikt als extra inhaalstrook voor de bijzondere gehaaste dwaas terwijl een volle uitvoegstrook echt extreem afsnijden op het laatste moment geeft.
De ring van Antwerpen is berucht dankzij dagelijks bijna twee ongelukken en bij veel van die ongelukken zijn vrachtwagens betrokken.
Dat maakt het leven toch flink spannender....

De Antwerpse ring is gewoon een chaos...weet ik niet hoeveel heen en weer stuiterende auto`s met daartussen enorm veel vrachtverkeer van en naar het zuiden of de havens. Tel daarbij op dat er een schaamhaar afstand tussen alle voertuigen zit , de telefoon heel belangrijk is en een klapper is zo geboren.

Gewoon accepteren dat het gros van de mensen het autorijden zien als iets om van a naar b te komen. Het boeit ze gewoon niet. Dat zie je in de filmpjes terug.

Weefvak is lang genoeg... dat dacht ik een tijdje geleden ook toen ik op de A20 van de A16 naar de A13 reed en eerst nog even een vrachtwagen wou inhalen alvorens uit te voegen naar de A13. Hee, doorgetrokken streep, moet even links blijven dus... wtf die streep die loopt door tot aan het puntstuk.

Welke idioot verzint dat dan weer?

Ja... nu weet ik het. Ik kom niet zo vaak in die contreien, ben al blij als ik de verschillende wegen uit elkaar weet te houden (Amsterdam is dan toch wat eenvoudiger, het hele rondje heet A10).

En idd, da's jammer :LOL:

@PM zei:
Weefvak is lang genoeg... dat dacht ik een tijdje geleden ook toen ik op de A20 van de A16 naar de A13 reed en eerst nog even een vrachtwagen wou inhalen alvorens uit te voegen naar de A13. Hee, doorgetrokken streep, moet even links blijven dus... wtf die streep die loopt door tot aan het puntstuk.

Welke idioot verzint dat dan weer?

Misschien maar limiet 80 km/h invoeren voor dergelijke weefvakken en wat meer afstand houden? Ik probeer in dit soort gevallen te voorkomen dat ik precies naast een andere auto/vrachtwagen uitkom. Van rijstrook wisselen is dan eenvoudig te doen.

Dat lijnen trekken heb ik eerlijk gezegd ook nooit goed begrepen. De echte haasthebber houd je naar mijn mening alleen met een stuk vangrail tegen ....

Die witte strepen zijn vooral voor die idioten die na het inhalen in een streep voor de vrachtwagen langs de uitvoegstrook op schieten ( en ik zeg niet dat jij de idioot bent overigens). Is nog een "mooi" filmpje van een chauffeur waarin iemand zich halfdood rijdt door eerst op de truck op de uitvoegstrook te botsen, om vervolgens frontaal geramd te worden door de arme zak met de dashcam.

Dit is het filmpje.

Boppie zei:
Die witte strepen zijn vooral voor die idioten die na het inhalen in een streep voor de vrachtwagen langs de uitvoegstrook op schieten ( en ik zeg niet dat jij de idioot bent overigens). Is nog een "mooi" filmpje van een chauffeur waarin iemand zich halfdood rijdt door eerst op de truck op de uitvoegstrook te botsen, om vervolgens frontaal geramd te worden door de arme zak met de dashcam.

Dit is het filmpje.

Een "mooi" voorbeeld hoe belangrijk het is om voldoende afstand en dus overzicht te houden.
De automobiliste voegt letterlijk blind uit naar de uitvoegstrook ... :cry:

Zoals ik al zei, het weefvak was (in mijn geval) lang zat. Ik was de vrachtwagen (die zegmaar ruim op tijd voorgesorteerd had richting A20, of wellicht was-ie zelf ook aan het inhalen, dat weet ik niet meer (het is al een tijdje geleden)) ruimschoots voorbij en ik maar wachten totdat die doorgetrokken streep ophield... Absoluut geen gevalletje nog even op het laatste moment inhalen en dan ervoor langs kwakken.

Was overigens op een zondag, dus een stukje rustiger dan de rest van de week.

Dat soort automobilisten mag zich van mij te pletter rijden... het is alleen jammer dat de medeweggebruikers die dit ongevraagd ook mee moeten maken vaak voor hun leven getekend zijn door dit soort idiote acties.:cry:

Tsja, wel handig om te weten dat de meest linkse rijstrook niet meedoet voor het nemen van de afslag.
Wordt dit al op de voorafgaande borden aangegeven?

Edit:

Dus eigenlijk wordt het probleem verplaatst: in plaats van op het laatste moment aan het einde van het weefvak de
afslag te nemen, gaat men net voor de afslag ineens naar rechts ('net voor de blokjes') voordat de doorgetrokken lijn begint.

Sarcast, bedankt voor het (bewegende) plaatje bij het praatje (y)

Blackadder the 5th zei:
Tsja, wel handig om te weten dat de meest linkse rijstrook niet meedoet voor het nemen van de afslag.
Wordt dit al op de voorafgaande borden aangegeven?

In het begin van het filmpje zie je een bord met drie rijstroken: links voor rechtdoor, rechts voor uitvoegend verkeer en de middelste mag nog kiezen. Dat is een constructie die je elders in het land ook ziet, alleen dan zonder die doorgetrokken streep. Als ik het goed zie staat er 900 meter op het bord, normaliter lang zat om een voertuig in te halen dat duidelijk langzamer rijdt dan jij (geldt die 80 daar altijd of is het ook nog weleens 100? Hoe dan ook, ik had toen, afgezien van de streep, ruimschoots de mogelijkheid om de vrachtwagen in te halen).
Als je die doorgetrokken streep (die, als ik de naastgelegen onderbroken strepen correct geteld en omgerekend* heb, 648 meter voor het puntstuk begint) dan net tegenkomt als je op het punt staat weer naar rechts te gaan nadat je het in te halen object gepasseerd bent... tja.

*Een streep is 3 meter en een tussenruimte 9 meter, toch?

PM, je zal mij niet zien schrijven dat je net zo`n konijn als in het filmpje bent. Ik kan mij ook voorstellen dat het met voldoende afstand gewoon een veilige manoeuvre is,maar de strepen liggen er o.a. om een barrière te vormen voor de konijnen zoals in het filmpje.

Eigenlijk zou je in plaats van een streep een extra parrallel-rijbaan met slechts 1 rijstrook moeten hebben.
Dit om de konijnen echt in het hok te houden ... :(

Ja maar... ja maar... wat nou als je als onschuldig @PMmetje eens in de 10 jaar het grote boze Rotterdam bezoekt, in het naieve vertrouwen dat de wegen daar op eenzelfde manier zijn ingericht als elders?

Schiet me trouwens net te binnen: zelfs mijn auto raakte van de rel, meer specifiek het ConnectNAV-systeem kapte er op dat moment spontaan mee. Nooit eerder gebeurd, daarna ook niet meer gehad.

@PM zei:
Ja maar... ja maar... wat nou als je als onschuldig @PMmetje eens in de 10 jaar het grote boze Rotterdam bezoekt, in het naieve vertrouwen dat de wegen daar op eenzelfde manier zijn ingericht als elders?

Schiet me trouwens net te binnen: zelfs mijn auto raakte van de rel, meer specifiek het ConnectNAV-systeem kapte er op dat moment spontaan mee. Nooit eerder gebeurd, daarna ook niet meer gehad.

Zelf ben ik ook wel eens door dit soort doorgetrokken strepen verrast.
Wil je om rechts te houden de rechterrijstrook opzoeken, blijken ze de invoegstrook met 1000m verlengd te hebben
zodat de invoegende vrachtwagens voldoende op snelheid komen kunnen komen.
Handig, als er 's avonds geen vrachtwagen te bekennen is en de invoegende auto's je rechts voorbij komen (snelheidslimiet? wat is dat?) ...

@PM zei:

Rotterdam. Het is alsof je donker Afrika binnenstuurt:). Mulder en Scully zijn onderweg:T.

En dat is een geintje, niet te serieus nemen.

@PM zei:

Zelfs ik wordt nog wel eens door die streep verrast daar en dan kom ik notabene uit de buurt...

Verbijsterde agent bekeurde 28 bestuurders voor fotograferen ongeval A58 Oirschot
OIRSCHOT - De Brabantse politie spreekt van een groot probleem: automobilisten die zo nodig ongevallen met hun mobieltje fotograferen. ,,Daar komen meer ongelukken van."

Motoragent Peter Kennis had er die zomerse vrijdag op rijksweg A58 bij Oirschot in ruim een uur tijd maar liefst 28 te pakken.

'Levensgevaarlijk'
,,Sommigen reden met losse handen langs de wrakstukken. Die zaten dwars in hun auto om maar foto's en filmpjes te kunnen maken. Levensgevaarlijk. Het is dat ik alleen was en te weinig tijd had, anders had ik er veel meer genoteerd."

Door hun gedrag ontstonden in de kijkersfile aan de andere kant van de snelweg bijna nog meer aanrijdingen. Volgens politiewoordvoerder Pierre-Ine Mattheussens zijn dit al lang geen incidenten meer en is dit voor politiemensen in heel Brabant inmiddels een even herkenbaar als gevaarlijk beeld.

https://www.ed.nl/oirschot/verbijsterde-agent-bekeurde-28-bestuurders-voor-fotograferen-ongeval-a58-oirschot-levensgevaarlijk~a6015b91/

(y)

Simpel toch?
Bij elk serieus ongeval, met een camera iedereen filmen.

Iedereen met een gsm of camera in de hand richting ongeval, een fikse boete nasturen.

Wanneer dat bekend is, is het zo afgelopen.

Ondanks zeven eerdere ongelukken door epileptische aanvallen kruipt Julia H. achter het stuur. Ze rijdt twee jonge Polen dood: Sylwia (23) en Grzegorz (29). Een paar dagen later pakt ze opnieuw de auto. De nabestaanden snappen er niets van.

https://www.ad.nl/binnenland/vrouw-die-sylwia-en-grzegorz-doodreed-is-een-gewetenloze-moordenaar~a9c97689/

Razernaga zei:
Ondanks zeven eerdere ongelukken door epileptische aanvallen kruipt Julia H. achter het stuur. Ze rijdt twee jonge Polen dood: Sylwia (23) en Grzegorz (29). Een paar dagen later pakt ze opnieuw de auto. De nabestaanden snappen er niets van.

https://www.ad.nl/binnenland/vrouw-die-sylwia-en-grzegorz-doodreed-is-een-gewetenloze-moordenaar~a9c97689/

Die beseft duidelijk niet wat epilepsie is en wat het kan doen. Wat mij betreft rijbewijs afpakken voor het leven.

Vreemd hoe mensen daar dan zelf mee om gaan, je zou meer verstand verwachten. Wijlen mijn buurman heeft er ook mee te maken gehad als gevolg van (dat bleek pas later) een hersentumor. De beste man was nota bene chauffeur op een lijnbus maar heeft sinds zijn eerste aanval geen meter meer zelf gereden. Niet op de lijnbus maar ook niet privé. Vanuit zijn werkgever was er blijkbaar de regeling dat je minimaal een jaar geen aanval gehad mag hebben alvorens je weer een lijnbus bestuurt. Dat jaar heeft hij ruimschoots overbrugd dus formeel geen enkele reden om op basis van die epileptische aanvallen het werk niet te hervatten. Helaas had hij meerdere medische problemen en dus heeft hij in overleg met zijn werkgever besloten om voor zover mogelijk in de werkplaats en op kantoor werkzaamheden te verrichten. Ik hoor het hem nog zo zeggen: 'de kans dat ik een aanval krijg is minimaal, maar als het gebeurt en ik zit achter het stuur dan zijn de gevolgen niet te overzien. Ik rijd geen meter meer zelf. Nooit meer'. Dat zijn dan de woorden van een buschauffeur in hart in nieren. Daar heb ik ontzettend veel respect voor.

Leon in z'n SEAT zei:
Vreemd hoe mensen daar dan zelf mee om gaan, je zou meer verstand verwachten. Wijlen mijn buurman heeft er ook mee te maken gehad als gevolg van (dat bleek pas later) een hersentumor. De beste man was nota bene chauffeur op een lijnbus maar heeft sinds zijn eerste aanval geen meter meer zelf gereden. Niet op de lijnbus maar ook niet privé. Vanuit zijn werkgever was er blijkbaar de regeling dat je minimaal een jaar geen aanval gehad mag hebben alvorens je weer een lijnbus bestuurt. Dat jaar heeft hij ruimschoots overbrugd dus formeel geen enkele reden om op basis van die epileptische aanvallen het werk niet te hervatten. Helaas had hij meerdere medische problemen en dus heeft hij in overleg met zijn werkgever besloten om voor zover mogelijk in de werkplaats en op kantoor werkzaamheden te verrichten. Ik hoor het hem nog zo zeggen: 'de kans dat ik een aanval krijg is minimaal, maar als het gebeurt en ik zit achter het stuur dan zijn de gevolgen niet te overzien. Ik rijd geen meter meer zelf. Nooit meer'. Dat zijn dan de woorden van een buschauffeur in hart in nieren. Daar heb ik ontzettend veel respect voor.

Heeft er wellicht ook te mee te maken dat de gemiddelde beroepschauffeur zich veel meer bewust bent is de gevaren/risico's van het verkeer.
Even een moment verslappen/wegvallen van de aandacht op het verkeer, om welke reden dan ook, kan fataal zijn ...

Terug
Bovenaan