Sneeuw. In Nederland is dat een garantie voor gekkigheid.
Rij ik vanmorgen over de snelweg in mijn oude VW Polo. Vier zomerglijers er onder maar ik rij in aangepast tempo - ongeveer 40 km/uur - en met een gepaste afstand tussen mij en mijn voorganger. Toen het ding gebouwd werd, waren ABS en ASR nog kreten waar men gewichtig over deed, in die tijd kon je rijden of je kon het niet.
Affijn, ik rij in een lange trein auto's, allemaal een 20 ~ 30 meter van elkaar. Een Volvo komt over de linkerbaan voorbij schuiven en ineens schuift hij het soon-te-be wrak er tussen. Een metertje of twee voor mijn ABS-loze auto, alsof hij zijn Volvo als extra kreukelzone wil aanbieden.
Op zichzelf is dat natuurlijk reuze vriendelijk, ik zou niet zo maar dertigduizend euro pisbakkenijzer aan een vreemdeling ter verkreukeling aanbieden, maar er zit toch ook een bedenkelijke zijde aan dit gebaar. Meneer gaat er zonder meer van uit dat ik te weinig rijervaring heb om deze tocht tot een goed einde te brengen en daarom biedt hij het achterwerk van zijn bolide maar als stootkussen aan. En zo'n gebaar komt dan van iemand die schijnbaar pas op dat moment uitgevonden heeft dat dat witte spul op de linkerbaan glad is.
En paar kilometer verderop ben ik de Volvo martelaar kwijt maar dan flikt een bestuurder van een BMW x-tractor hetzelfde grapje. Inhalen, vlak er voor gaan rijden en dan gaan treuzelen.
Ik heb een kanon onder de kap nodig.
Maar er zijn ook andere uitersten. Een bestuurder van een bestelautootje rijdt schijnbaar op spikes, zo'n 80 ~ 100 km/uur (geschat) over een linkerbaan die maagdelijk wit van de sneeuw is doe je niet op rubber alleen. Een ander beeft en bibbert als de naald van de snelheidsmeter ook maar iets durft aan te geven. En, een vrachtwagen hoort ingehaald te worden (dat staat waarschijnlijk in de nieuwste lesboekjes: vrachtwagens moeten ingehaald worden) dus dat doe je ook als er sneeuw ligt.
Dat je er pas voorbij bent na diverse hartklepvergrotende momenten van glijden en glibberen, near misses en een vrachtwagenchauffeur die wat gas minderde omdat zijn EHBO kist waarschijnlijk al was geplunderd voor een andere idioot... who cares. Dat je misschien beter jouw voorste kreukelzone kan uitproberen op de vrachtwagen dan dat de vrachtwagen zijn kreukelzone uitprobeert op jouw meegaantje... dat is toch onbelangrijk.
Ook het gebruik van de mistpit heb ik mogen bewonderen. Schijnbaar was dit een mistpit met een soort ingebouwd krachtveld om andere stukken ijzer op afstand te houden, anders gebruik je hem niet met zo veel zicht.
Leuk, zo'n tochtje door sneeuw.