Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

520d zei:
Ik maak het toch geregeld mee dat achterliggers meteen het gat dat ik achterlaat dicht rijden. Zelfs als ik met hetzelfde tempo doorrijd. Ik kan me er niet echt druk om maken, maar het verbaast me wel.

Ja, of men blijft 'halverwege' hangen.. zodat je er niet voor kunt maar ook niet achterlangs kunt invoegen.. :rolleyes:

Blackadder the 5th zei:
Paulus0013 zei:
Plots voor mij een Duitser in zijn Benz. Die reed links en bleef dat ook doodleuk iets van 30km lang doen. Dichter er op rijden, groot licht knipperen, knipperlicht, niets hielp. Meneer bleef maar op die linkerbaan. Wel zelf kort op zijn voorgangers rijden, dus ik dacht aanvankelijk nog dat het een doorrijder zou zijn, maar nee hoor.
Bij de eerste de beste gelegenheid er alsnog maar rechts voorbij gegaan ik was er wel klaar mee.
Zeggen ze wat van rechts inhalen, maar ruim 30km lang op die linkerbaan hangen man man.

Was het niet gewoon druk op de linkerstrook? Zie ik wel eens vaker gebeuren, je kunt dan beter op de rechterstrook met het verkeer meerijden en zo af en toe van rijstrook wisselen als een langzamere voorganger zich aandient ...
Nou nee, regelmatig stukken met ruimte. Zowel links als rechts. Dus ook totaal geen reden om onnodig lang links te blijven plakken.

Eens. Maar dan zul je zien: ga jij netjes naar rechts, wordt achter je het gat meteen dicht gereden en rijd je jezelf uiteindelijk klem.
In dit geval geen sprake van, want zo druk was het niet.

Hiermee geef je dus een reden waarom automobilisten op links blijven rijden als het drukker wordt.
Ik vind het klemrijden in de praktijk wel meevallen. Zolang je maar niet rechts gaat inhalen,
wordt je niet snel klemgereden bij het weer opnieuw invoegen.
Degene die het gat snel dicht rijdt is vaak ook dezelfde die voortdurend zo ongeveer op de achterbumper zit ... winking smiley
Als iedereen strak de vmax rijdt, dan kan dit niet eens. Dus ergens rijdt er of iemand niet door, of die anderen hebben meer haast. In beide gevallen een goede reden dat je er dan maar niet meer tussenkomt.
Het is wel irritant als we niet allemaal netjes weer naar rechts gaan. Als iedereen het zou doen, kan ook gewoon de voorste auto eerst de vrachtwagen gaan inhalen. En niet zoals nu dat de eigenwijze klojo die links blijft plakken vanaf plek 5 nu opeens nummer 1 is.
Het is ook zo bloedirritant als de auto achter mij eerst naar links gaat als we een vrachtwagen naderen. Die dwingt mij dan dus ook vroeg naar links te gaan. Wat denkt zo iemand? Die ziet mij toch ook inlopen, ik ga dan maar plots op het laatste moment hard remmen en met 80 verder kachelen ofzo?

Niet in de laatste plaats omdat je dan nog 120/130 rijdt waarschijnlijk, dan kun je nog fatsoenlijk invoegen. Met 80/90 km/u is dat al een stuk lastiger...
En dan wordt het extreem irritant, helemaal als je een wat tragere auto hebt. Zie dan maar eens gang te maken om er weer tussen te komen.

Ik maak het toch geregeld mee dat achterliggers meteen het gat dat ik achterlaat dicht rijden. Zelfs als ik met hetzelfde tempo doorrijd.
Dat zijn dan ook simpelweg een stel achterlijken wat mij betreft. Zij zijn er echt niet sneller mee op hun bestemming, zeker niet als het druk is. Het is enkel bloedirritant voor degene die zich nog wel een beetje aan de regels probeert te houden door rechts te houden.

Een plekje zoeken betekent ook dat een ander die ruimte ook zal moeten geven.
Fout, zo werken de regels niet. En de praktijk is meer dat men de ruimte simpelweg neemt.

Degene die je die ruimte niet geven, kun je beter ook voor je hebben dan achter ... winking smiley
Ow dus degene die iets moet geven, wat niet hoeft, heeft het nog gedaan ook? Omgedraaide wereld.

Ik heb er doorgaans weinig last van, want ik rijd meestal links en iets harder dan de vmax. Soms is het irritant als je rechts terecht komt, maar niet terug kan. Het kan dan best lang duren voor je fatsoenlijk er weer tussen kunt komen. In de praktijk zie ik echter dat mensen te pas en onpas hun auto gewoon in ieder gat proppen dat 10m of langer is. Ongeacht of iemand dan moet remmen of niet. Wat mij betreft gaat men daar eens strenger op handhaven en wat rijbewijzen invorderen. Een gat van 10m is niet genoeg, dat is simpelweg hinder veroorzaken, dus art. 5 met dikke boete.

Ik had van de week nog een mooie op de A15. Een bestelbus die plots achter mij opduikt met knipperlicht aan naar links. Hmm die wil er kennelijk langs. Dat gaat niet, want ik heb voor mij ook gewoon verkeer, dus ik zie het nut niet om opzij te gaan als ik zelf ook door wil rijden. Deze beste man met bus en postnl logo vond het nodig bijna letterlijk tegen mij aan te gaan rijden. Want ja ik ga dan sneller aan de kant, zodat ie op de bumper van de auto voor mij kan gaan hangen. Alsof dat iets opschiet? Toen ik ruimte had, gaf ik gas en liep van hem weg, weer verkeer voor mij en weer remmen. En hop weer in mijn bumper hangen... ja uh? Wat schiet je hier nu mee op? Je ziet toch dat ik ook wel doorrijd als dat kan, doe dan niet zo irritant. Dan ben ik echt in staat uit te stappen en zo iemand uit zijn bus te trekken. Je zou plots moeten remmen, dan is het gegarandeerd raak.

Paulus0013 zei:
Ik heb er doorgaans weinig last van, want ik rijd meestal links en iets harder dan de vmax. Soms is het irritant als je rechts terecht komt, maar niet terug kan. Het kan dan best lang duren voor je fatsoenlijk er weer tussen kunt komen. In de praktijk zie ik echter dat mensen te pas en onpas hun auto gewoon in ieder gat proppen dat 10m of langer is. Ongeacht of iemand dan moet remmen of niet. Wat mij betreft gaat men daar eens strenger op handhaven en wat rijbewijzen invorderen. Een gat van 10m is niet genoeg, dat is simpelweg hinder veroorzaken, dus art. 5 met dikke boete.

Met dit rijgedrag heb je in Nederland niet zo veel te willen en te eisen.
Je hoeft niet van de ander te verwachten dat zij harder gaan rijden en/of sneller voor je aan de kant gaan.

Heb zelf de ervaring dat er op de linkerrijstrook dichter op elkaar wordt gereden dan op de rechterstrook.
Daarom houdt ik zoveel mogelijk rechts, en zoveel mogelijk ruimte voor mij,
zodat ik niet of in ieder geval niet hard hoef te remmen en/of plotseling van rijstrook moet wisselen.

Durashift zei:
Paulus0013 zei:
(..) Een gat van 10m is niet genoeg, dat is simpelweg hinder veroorzaken, dus art. 5 met dikke boete.

(..).

Nou, is iemand in het verkeer hinderen direct artikel 5?

Artikel 5 WVW zei:
Artikel 5 Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Zelfs het theoretische geval van kan worden gehinderd is genoeg voor art. 5...

Paulus zei:
En dan wordt het extreem irritant, helemaal als je een wat tragere auto hebt. Zie dan maar eens gang te maken om er weer tussen te komen.

Goed anticiperen, gaatje laten vallen, versnellen en in het gat van 10m met dezelfde snelheid. Ze laten zich echt wel afzakken. En ik heb nog 2 meter aan de voor en de achterkant.

De volgende keer laten ze de ruimte wel. :D

Nico GTR zei:
Paulus zei:

Goed anticiperen, gaatje laten vallen, versnellen en in het gat van 10m met dezelfde snelheid. Ze laten zich echt wel afzakken. En ik heb nog 2 meter aan de voor en de achterkant.

Ik heb andere ervaringen, met de bijna 30 jaar dat ik mijn rijbewijs heb. De meeste bestuurders laten inderdaad ruimte,
maar sommigen zetten gewoon door. Die hebben blijkbaar nog nooit een ongeval meegemaakt ... :(

Paulus0013 zei:
Degene die je die ruimte niet geven, kun je beter ook voor je hebben dan achter ... winking smiley
Ow dus degene die iets moet geven, wat niet hoeft, heeft het nog gedaan ook? Omgedraaide wereld.

Ik weet dat het erg vervelend is, maar in het geval van een kettingbotsing kan je het beste in de laatste auto zitten. Dan heb jij drie keer zoveel kreukelzone en slechts het gewicht van alleen jouw auto op te vangen.
Als ik in een kettingbotsing terecht kom, heeft de meneer voor mij een miezerig klein duwtje van een oude man in Seat die slapend rijdt. Hij mag dan een Seat en zijn eigen auto op vangen met het verkreukelrandje wat alleen op zijn auto berekend is, terwijl mijn Seat de motorruimte van de Seat, andermans kofferbak en de bijhorende motorruimte als kreukelzone heeft. De meneer daar voor...

Je snapt het vast wel.
Terwijl de rest na de botsing op de Iphone een mooie kinbestuurde rolstoel aan het uitzoeken is, buig je de bumper weer recht voor het volgende treintje sufferds die zo hoog nodig haast moet hebben.

Nee, bumperkleven of trekhaakbevruchten is een zeer asociale bezigheid. Wat mij betreft mag het per direct met inleveren van rijbewijs beloond worden maar oom agent geeft er jammer genoeg geen prioriteit aan.

Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
Paulus zei:

Ik heb andere ervaringen, met de bijna 30 jaar dat ik mijn rijbewijs heb. De meeste bestuurders laten inderdaad ruimte,
maar sommigen zetten gewoon door. Die hebben blijkbaar nog nooit een ongeval meegemaakt ... :(

Tsja.....je hebt ze er inderdaad bij zitten die op 1 meter van je achterbumper gaan zitten. Ik houd de ruimte aan de voorkant en ik ben niet schuldig aan t evt. ongeluk.
Of mijn rug dat me in dank afneemt moet ik nog zien dus ik zal het ter aller tijde proberen te vermijden. Maar soms moet het....

Nico GTR zei:
Tsja.....je hebt ze er inderdaad bij zitten die op 1 meter van je achterbumper gaan zitten. Ik houd de ruimte aan de voorkant en ik ben niet schuldig aan t evt. ongeluk.
Of mijn rug dat me in dank afneemt moet ik nog zien dus ik zal het ter aller tijde proberen te vermijden. Maar soms moet het....

Bij gecombineerde in/uitvoegstroken "moet" er vaak van rijstrook worden gewisseld om de gewenste richting te kunnen (blijven) volgen.

Dat betekent niet dat je je vervoermiddel maar in een te klein gat kunt schoenlepelen.
Ook niet dat de ander dat gat wat ontstaat maar even dichtrijdt omdat hij/zij dan anderehalve seconde eerder denkt te zijn ....

Wat @rke ook zegt, wat zijn de (mogelijke) voordelen ten opzicht van het risico je waard?
Iemand die zoiets heeft meegemaakt, kijkt er waarschijnlijk heel anders tegenaan.

Terence zei:
Durashift zei:
Paulus0013 zei:
(..) Een gat van 10m is niet genoeg, dat is simpelweg hinder veroorzaken, dus art. 5 met dikke boete.

(..).

Nou, is iemand in het verkeer hinderen direct artikel 5?

Artikel 5 WVW zei:
Artikel 5 Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Zelfs het theoretische geval van kan worden gehinderd is genoeg voor art. 5...

Mooi.

Ga ik een BOA opzoeken als ik vind dat een, in een drukke en smalle straat, legaal geparkeerde auto op straat mij hindert in de doorgang als ik daardoor tegemoetkomend verkeer voorrang moet verlenen. ;)

Blackadder the 5th zei:
Wat @rke ook zegt, wat zijn de (mogelijke) voordelen ten opzicht van het risico je waard?
Iemand die zoiets heeft meegemaakt, kijkt er waarschijnlijk heel anders tegenaan.
Juist daarom schreef ik dat.
Been there, done that. Ik heb meer dan twintig jaar van pijn in mijn rug mogen genieten.

Je hoort deze bestuurder kreunen van de pijn en dit was maar een enkele Mercedes. Stel je voor dat er drie of vier zwaar beladen busjes achter elkaar klapklapklap doen...

Dan komt die rolstoel met kinbesturing angstig dichtbij.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:
Juist daarom schreef ik dat.
Been there, done that. Ik heb meer dan twintig jaar van pijn in mijn rug mogen genieten.

Je hoort deze bestuurder kreunen van de pijn en dit was maar een enkele Mercedes. Stel je voor dat er drie of vier zwaar beladen busjes achter elkaar klapklapklap doen...

Dan komt die rolstoel met kinbesturing angstig dichtbij.

Dat is ook de reden dat ik het filmpje heb geplaatst ... :(

Heb zelf pakweg 23 jaar geleden terwijl ik stilstond om linksaf te slaan op een 80 km weg een auto achterop gehad. Had me niet gezien.
Heb een half jaar last gehad van hoofdpijn (met het hoofd tegen de bevestiging van de gordel geslagen) en de auto was totall los.
Sindsdien ben ik heel wantrouwig geworden ten opzichte van achteropkomend verkeer.

Verbaas me er dan ook over hoe laconiek er door sommigen in dit topic mee wordt omgegaan ... :(

Blackadder the 5th zei:
Paulus0013 zei:

Met dit rijgedrag heb je in Nederland niet zo veel te willen en te eisen.
Je hoeft niet van de ander te verwachten dat zij harder gaan rijden en/of sneller voor je aan de kant gaan.

Heb zelf de ervaring dat er op de linkerrijstrook dichter op elkaar wordt gereden dan op de rechterstrook.
Daarom houdt ik zoveel mogelijk rechts, en zoveel mogelijk ruimte voor mij,
zodat ik niet of in ieder geval niet hard hoef te remmen en/of plotseling van rijstrook moet wisselen.

Nee, ik hoef niets te verwachten, dat blijkt wel uit de praktijk. Echter een ander heeft volgens de verkeerswet net zo min het recht om ander verkeer op te houden, zijn auto in een gat van 10m te gooien en totaal niet te spiegelen bij het wisselen van rijstrook.
Dat te hard rijden gaat gewoonweg niet in situaties dat het druk is. Dat achterlijke er tussen proppen doet men te pas en te onpas, ongeacht drukte.
Links wordt inderdaad achterlijk dicht op elkaar gereden, maar goh hoe zou dat komen? Als ik in de praktijk afstand ga creëren gebeuren er de volgende dingen: 1. ik rijd na een tijdje langzamer dan het verkeer rechts van mij, 2 dat verkeer rechts gaat mij voorbij en gaat voor mij rijden in weer die te kleine ruimte, waardoor ik 3, dus weer langzamer moet gaan rijden om ruimte te creëren tot mijn voorganger. Uiteindelijk waar je met 120 begint kan je zomaar met 80 eindigen.
Dus eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Lekker rustig rechts blijven rijden met 90 ofzo, heb je alle ruimte en geen stress.
En nu ik sinds kort met een kleine rondrijd heb ik helemaal niet meer de behoefte om op het laatste moment hard te moeten gaan remmen. Voor een deel kan je dat oplossen door nog meer afstand te houden, eerder het gas los te laten en dat soort dingen. Maar de andere weggebruikers heb ik niet in de hand. Als er dus weer zo'n dropveter zijn auto er tussen propt moet ik alsnog hard gaan remmen. Mij maakt het niet uit, maar bijrijders ervaren dat sneller als minder prettig dan de bestuurder.

Nee, bumperkleven of trekhaakbevruchten is een zeer asociale bezigheid. Wat mij betreft mag het per direct met inleveren van rijbewijs beloond worden maar oom agent geeft er jammer genoeg geen prioriteit aan.
Helemaal met je eens. Eigenlijk moet je zulke mensen het ook laten ervaren wat de gevolgen zijn, misschien dat ze dan wel genezen zijn.

En dan te bedenken dat de dag van de aanrijding de meest prettige is en de echte pijn pas de dag er na ontstaat. Been there done that toen ik in een greppel lag. Niets aan de hand, lachend er uit en vervolgens ruim 3 weken volle bak last van je nek. Moet je nagaan hoe deze man van de video het moet hebben gehad (of misschien wel nog steeds heeft).

Paulus0013 zei:
Dus eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Lekker rustig rechts blijven rijden met 90 ofzo, heb je alle ruimte en geen stress.
En nu ik sinds kort met een kleine rondrijd heb ik helemaal niet meer de behoefte om op het laatste moment hard te moeten gaan remmen. Voor een deel kan je dat oplossen door nog meer afstand te houden, eerder het gas los te laten en dat soort dingen. Maar de andere weggebruikers heb ik niet in de hand. Als er dus weer zo'n dropveter zijn auto er tussen propt moet ik alsnog hard gaan remmen. Mij maakt het niet uit, maar bijrijders ervaren dat sneller als minder prettig dan de bestuurder.

Ik rij wel zoveel mogelijk rechts, maar wel met de dan toegestane snelheid. Vereist wel enig vooruitkijken,
en soms je verlies nemen als er op dat moment geen ruimte is.
9 van de 10 keer gaat het goed, en over die keer dat het wat minder goed gaat, maar ik mij niet druk ... ;)

Probeer wel zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Heb soms mijn ouders (beiden 80+) in de auto en
hard remmen/plotseling van rijstrook wisselen is inderdaad niet prettig voor de medepassagiers.

Het gekke is eigenlijk dat als ik wel doorrijd met 150/160 dat het op lege stukken natuurlijk prima gaat. Vervolgens tref ik weer verkeer en ga ik mij aan de snelheid houden. En raad eens... gek genoeg word ik juist in die laatste situaties met allerlei achterlijkheden geconfronteerd.
Als ik bv net iets onder de vmax rijd en iemand voegt lukraak met lagere snelheid zeer kort voor mij in zodat ik letterlijk hard moet remmen of zelfs uitwijken. Kijk je om je heen en zie je echt zeeën aan ruimte. Waar gaat dit dan mis?
De praktijk heeft mij werkelijk nog op geen enkele manier overtuigt van het feit dat te hard rijden het grootste probleem is in het verkeer. In tegendeel zelfs. Het zijn de laatste paar jaar juist de situaties geweest waarin ik rustig aan deed dat ik werd geconfronteerd met gekkigheid.

Paulus0013 zei:
Het gekke is eigenlijk dat als ik wel doorrijd met 150/160 dat het op lege stukken natuurlijk prima gaat. Vervolgens tref ik weer verkeer en ga ik mij aan de snelheid houden. En raad eens... gek genoeg word ik juist in die laatste situaties met allerlei achterlijkheden geconfronteerd.
Als ik bv net iets onder de vmax rijd en iemand voegt lukraak met lagere snelheid zeer kort voor mij in zodat ik letterlijk hard moet remmen of zelfs uitwijken. Kijk je om je heen en zie je echt zeeën aan ruimte. Waar gaat dit dan mis?
De praktijk heeft mij werkelijk nog op geen enkele manier overtuigt van het feit dat te hard rijden het grootste probleem is in het verkeer. In tegendeel zelfs. Het zijn de laatste paar jaar juist de situaties geweest waarin ik rustig aan deed dat ik werd geconfronteerd met gekkigheid.

Tsja, vlot doorrijden op lege stukken snelweg is inderdaad niet zo moeilijk.
Het wordt lastiger wanneer je met ander verkeer in combinatie met (grote) snelheidsverschillen te maken krijgt.
Dan zul je je moeten aanpassen, tot desnoods onder de maximum geldende snelheid als een ander geen rekening met je houdt.
Tijdens mijn rijlessen noemde mijn instructeur dat "anticiperen", oftewel vooruitkijken.
Dus je niet afvragen wat de ander doet, maar afvragen wat de ander mogelijk zou kunnen gaan doen.
Echt onvoorspelbare automobilisten komen niet zo vaak voor, vaak zie je aan het rijgedrag vooraf (snel inlopen op de voorganger, twijfelachtig rijden, dicht op de voorganger zitten) wat voor vlees je in de kuip hebt ...

Nou dat valt nog tegen dan! 99 van de 100 dingen zie je inderdaad (soms zelfs mijlenver al) aankomen en is vaak simpel op te lossen door preventief vaart te minder of een rijstrook op te schuiven. In genoemde geval in de avond op een volstrekt lege weg waar 2 en 3 rijstroken samenkomen het voor elkaar krijgen mij af te snijden... Dan ben je helemaal niet met autorijden bezig.
En ik snap sommige mensen ook heel goed die geirriteerd reageren. Ik heb zelf ook die prikkels dat ik iemand het liefst de weg af zou duwen in dergelijke gevallen. Maar je schiet er niets mee op. Ja of ook weer wel, die ander zal letterlijk wakker worden geschud, maar de bijkomende ellende is dan weer zo overdreven meteen.

Dat is het hem. Het is het allemaal niet waard om het vol op de spits te drijven met alle gevolgen van dien.

Paulus0013 zei:
Nou dat valt nog tegen dan! 99 van de 100 dingen zie je inderdaad (soms zelfs mijlenver al) aankomen en is vaak simpel op te lossen door preventief vaart te minder of een rijstrook op te schuiven. In genoemde geval in de avond op een volstrekt lege weg waar 2 en 3 rijstroken samenkomen het voor elkaar krijgen mij af te snijden... Dan ben je helemaal niet met autorijden bezig.

Worden de fouten/overtredingen niet heel erg uitvergroot? Ik zie best eens wat gebeuren,
maar het is niet zo dat ik voortdurend bang ben dat de voor- en/of achterbumper eraf wordt gereden ... ;)

Paulus0013 zei:
En ik snap sommige mensen ook heel goed die geirriteerd reageren. Ik heb zelf ook die prikkels dat ik iemand het liefst de weg af zou duwen in dergelijke gevallen. Maar je schiet er niets mee op. Ja of ook weer wel, die ander zal letterlijk wakker worden geschud, maar de bijkomende ellende is dan weer zo overdreven meteen.

Waarom zou je geïrriteerd reageren? Lompe botte boeren heb je overal, denk aan de eigen veiligheid.
En dat wakker schudden: Neem eens de moeite zo'n lomperik te bekijken. Vaak zijn het bestuurders die al een paar jaar ervaring hebben en met het mes tussen de tanden zichzelf proberen te verplaatsen.

Denk aan stress en de kwalijke gevolgen van stress. Gewoon er tussen laten, even wachten op zijn maatje die dezelfde rijstijl heeft en dan op de rechterbaan genieten van het hanengevecht op links. Met wat geluk voeren ze zelfs een prachtige 'werk-voor-de-fockwa' show op voor je.

Ik rij ook wel eens iets sneller dan de overheid voorschrijft maar het schiet pas op als je de hogere snelheid kan blijven rijden. Met dat gassen en remmen verkeer gaat de rechterbaan vaak maar een fractie langzamer. Dan heb je alleen bij een afslag dat de lomperds tot de ontdekking komen dat daar die afslag is die ze al jaren pakken.
Dan wordt het afsnijdend invoegen en dat kan een mooie pirouette opleveren. Vaak zelfs met meters ruimte achter je, waardoor het voor jou veel minder gevaarlijk is.

Als je afgesneden wordt en het komt tot een botsing is het laatste wat je wil dat er zo'n mes-tussen-de-tanden dwaas achter jouw bumper rijdt. Dat is namelijk degene die jouw rug gaat slopen.

Denk zen en hum je mantra terwijl je met een constante 90 km/uur tussen de professionals voortglijdt.

Worden de fouten/overtredingen niet heel erg uitvergroot? Ik zie best eens wat gebeuren,
maar het is niet zo dat ik voortdurend bang ben dat de voor- en/of achterbumper eraf wordt gereden ... winking smiley
Bang niet nee. Maar een fout kan wel het verschil tussen leven en dood betekenen. Dat lijken mensen niet zo heel erg te beseffen in die stalen cocon van ze.
Als ik net op hetzelfde moment even afgeleid ben, kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Dan heb je er ook helemaal niets aan dat je gelijk had of wie er schuldig was.
Er zijn nu eenmaal dingen die ik totaal niet kan vatten. Afgelopen week ook weer zo een die perse voor mij moest uitvoegen, terwijl er achter mij meer dan 500m ruimte was. Doe je het er dan om?

Gewoon er tussen laten
Ja dat is makkelijk gezegd! Maar soms moet je echt capriolen uithalen om ellende te voorkomen.

Dan heb je alleen bij een afslag dat de lomperds tot de ontdekking komen dat daar die afslag is die ze al jaren pakken.
Die mogen ze wat mij betreft ook keihard aanpakken. Helemaal de mensen die bewust tot het einde doorjakkeren en dan hun auto er tussen proppen.

Paulus0013 zei:
Er zijn nu eenmaal dingen die ik totaal niet kan vatten. Afgelopen week ook weer zo een die perse voor mij moest uitvoegen, terwijl er achter mij meer dan 500m ruimte was. Doe je het er dan om?

Blijkbaar kwam hij/zij er vrij laat achter dat men toch die afslag moest hebben ... ;)

Ik zie dit gedrag wel eens bij de "professionele" rijders, die dagelijks hetzelfde ritje heen/terug rijden.
Op een gegeven moment denkt men te weten waar men zo laat mogelijk kan in/uit kan voegen zonder te veel af hoeven te remmen.
Dat er ook nog andere verkeer is, wordt voor het gemak vergeten ... :(

Ik probeer me zo min mogelijk van dit soort gedrag aan te trekken,
dat is alleen maar slecht voor mijn concentratie en gebrek aan concentratie is een van de oorzaken voor ongevallen ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Ik zie dit gedrag wel eens bij de "professionele" rijders, die dagelijks hetzelfde ritje heen/terug rijden.
Op een gegeven moment denkt men te weten waar men zo laat mogelijk kan in/uit kan voegen zonder te veel af hoeven te remmen.

Het is een vorm van kortzichtig en brutaal zijn. Ikke eerst, met drammen schiet het pas echt op...

Nu moet ik wel zeggen dat er wegenbouwers zijn die de weg ook bewust zodanig maken dat het dit soort gedrag uitlokt. Neem nu eens de afslag op de A15 richting Spijkenisse. Twee rijbanen rechtsaf en drie rechtdoor richting Europoort. Vrachtwagens moeten dus meestal rechtdoor. In de avondspits loopt de afslag vol met verkeer en de wegenbouwer heeft verzonnen om de afrit twee rijbanen breed te maken.
Zie je het al voor je, dwazen die kostte wat het kost zo ver mogelijk naar voor in het rijtje voor het verstoplicht boven aan de afrit moeten staan en vrachtwagens die verblind door de zon de tunnel uit komen op de rechterbaan.
Of de moderne dwaasheid om twee rijbanen voor het verstoplicht te laten wachten en dan maken we er vlak na het verstoplicht een rijbaan van. Leve de Fockwa, hier heb je wat klanten.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Het is een vorm van kortzichtig en brutaal zijn. Ikke eerst, met drammen schiet het pas echt op...

Nu moet ik wel zeggen dat er wegenbouwers zijn die de weg ook bewust zodanig maken dat het dit soort gedrag uitlokt. Neem nu eens de afslag op de A15 richting Spijkenisse. Twee rijbanen rechtsaf en drie rechtdoor richting Europoort. Vrachtwagens moeten dus meestal rechtdoor. In de avondspits loopt de afslag vol met verkeer en de wegenbouwer heeft verzonnen om de afrit twee rijbanen breed te maken.
Zie je het al voor je, dwazen die kostte wat het kost zo ver mogelijk naar voor in het rijtje voor het verstoplicht boven aan de afrit moeten staan en vrachtwagens die verblind door de zon de tunnel uit komen op de rechterbaan.
Of de moderne dwaasheid om twee rijbanen voor het verstoplicht te laten wachten en dan maken we er vlak na het verstoplicht een rijbaan van. Leve de Fockwa, hier heb je wat klanten.

Tsja, sommigen wagen letterlijk alles om maar een paar auto's voertuigen voorbij te kunnen komen. Wat zou de wegenbouwer in jouw ogen hieraan kunnen doen? Nog eerder de 2 verkeersstromen splitsen en met barriers de stromen uit elkaar houden?
Nuclear-Security-Summit-NSS-Nucleaire-Top-Wegafzetting-A4-Hoofddorp.jpg

Blackadder the 5th zei:
rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Tsja, sommigen wagen letterlijk alles om maar een paar auto's voertuigen voorbij te kunnen komen. Wat zou de wegenbouwer in jouw ogen hieraan kunnen doen? Nog eerder de 2 verkeersstromen splitsen en met barriers de stromen uit elkaar houden?
Nuclear-Security-Summit-NSS-Nucleaire-Top-Wegafzetting-A4-Hoofddorp.jpg

Misschien.

Ik zou de flessenhals willen vermijden. Het remt het verkeer, dat is waar. Het remt vooral dankzij de dreiging van schade en soms dankzij schade.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:
https://static.autoblog.nl/images/w...S-Nucleaire-Top-Wegafzetting-A4-Hoofddorp.jpg

Misschien.

Ik zou de flessenhals willen vermijden. Het remt het verkeer, dat is waar. Het remt vooral dankzij de dreiging van schade en soms dankzij schade.

Het idee is dat je, net als bij de turboronde het kiezen van de juiste richting zoveel mogelijk vooraf doet. Eenmaal gekozen, wordt iedere richting afgeschermd door een barrier, zodat er niet meer even van rijstrook wordt gewisseld.
Bezwaar? Je loopt het risico dat men bij de begin van de barrier bovenop de wegafscheiding knalt. Het middel is dus erger dan de kwaal ... :confused:
Misschien toch meer een (verhoogde) rand maken, daar kun je met de auto nog overheen in noodgevallen.
Met de motor wordt dat al link met die hoge snelheden, dus die optie valt ook af ...

Toch maar weer een beroep doen op het gezonde verstand van de bestuurders?

Saxofoon spelende automobilist op A7

DRACHTEN - Een 49-jarige saxofoon-speler uit Diemen is dinsdagmiddag door de politie van de weg gehaald omdat hij spelend op de saxofoon over de rijksweg A7 tussen Drachten en Groningen reed. De man reed met een gangetje van 80 tot 90 km/u op korte afstand van een vrachtwagen en reed volgens de politie niet in een vloeiende lijn. De politie besloot naast de man te gaan rijden en toen zagen de surveillanten een saxofoon op het stuur liggen waarop de man de kleppen aan het bespelen was zonder erop te blazen.

Na vele kilometers werd een stopteken gegeven dat niet direct werd opgemerkt. De blauwe zwaailampen moesten er aan te pas komen om de man te attenderen op de aanwezigheid van de dienders. Aan de kant van de weg konden ze in gesprek gaan. De muzikant verklaarde in een band te spelen en was zijn stukken 'droog aan het oefenen'. Hierbij speelde hij het stuk alleen met zijn handen en hoefde niet op de sax te blazen.

Er is door de agenten proces-verbaal opgemaakt voor artikel 5 van de Wegenverkeerswet voor het (kunnen) veroorzaken van gevaar of hinder. Deze vorm van afleiding kan makkelijk tot ongevallen leiden.
https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/55201/Saxofoon_spelende_automobilist_op_A7.html

o_O

Vandaag een vrouw door het dorp zien rijden, op zich niet bijzonder zij het niet dat er een kereltje op schoot lekker mee mocht sturen.

Ik kan daar met mijn hoofd niet bij.

Zo sprak ik iemand twee weken gelden aan die zes kinderen vervoerde waarvan 2 in de achterbak van de station. Ik vroeg of deze mevrouw enig idee had wat er met een kop staart botsing met 30km/h verschil zou gebeuren. Ik vroeg het keurig, maar moest me maar met mijn eigen zaken bemoeien waren mijn kinderen niet.......... dat laatste was waar inderdaad

Cube Elite zei:
Zo sprak ik iemand twee weken gelden aan die zes kinderen vervoerde waarvan 2 in de achterbak van de station. Ik vroeg of deze mevrouw enig idee had wat er met een kop staart botsing met 30km/h verschil zou gebeuren. Ik vroeg het keurig, maar moest me maar met mijn eigen zaken bemoeien waren mijn kinderen niet.......... dat laatste was waar inderdaad

't Waren die van haar waarschijnlijk ook niet.:(

Op school zijn ze er ook zo makkelijk over: gewoon al die kleinere kinderen zonder zitje in de auto. "Het is toch maar een klein stukje...."
Als je ze dan een degelijke zitverhoger aanbiedt zitten ze je raar aan te kijken.
Ik check altijd even (indien mogelijk) hoe anderen mijn kinderen vervoeren.

Naar GSV is gezocht...er zijn wel sporen van lang geleden gevonden, maar het schijnt net als de dodo uitgestorven te zijn.

Cube Elite zei:
Zo sprak ik iemand twee weken gelden aan die zes kinderen vervoerde waarvan 2 in de achterbak van de station. (..) maar moest me maar met mijn eigen zaken bemoeien waren mijn kinderen niet.......... dat laatste was waar inderdaad

Op zich dapper dat je mevrouw aansprak. Wel ff gecheckt dat het geen 'familiale' versie betrof? ;)

https://www.youtube.com/watch?v=FzRhX4KPodo

ik vind het wel komisch dat de telegraaf nog even komt met een oud filmpje van deze cammer

Carfanatic zei:
https://www.youtube.com/watch?v=FzRhX4KPodo

ik vind het wel komisch dat de telegraaf nog even komt met een oud filmpje van deze cammer

Tja, het hebben van een dashcam en de filmpjes ervan op het internet zetten werkt niet altijd in je voordeel ... ;)

Mooie actie van een pauper in een rode wagen. Gelukkig is mijne ook rood en mocht ik m dus ook weer voor hem drukken.
Ik was oprecht verbaasd dat je zo'n lompe actie durft uit te halen, inhalen bij het afslaan, dat verzin je toch niet?

Ik heb sinds een tijdje ook een dashcam in de auto hangen. Twee weken terug mijn eerste compilatie op Youtube gezet. Geen grote, schokkende situaties, maar toch wel wat 'leuke' beelden van voor ik denk een groot aantal weggebruikers herkenbare situaties.

Bij de man op de scooter.

Leuk om te zien, die bekende plekjes. In de ene stad heb ik jaren gewoond. In de andere woon ik nu.
Hoe maak je de compilatie?

Bossinkje zei:
Ik heb sinds een tijdje ook een dashcam in de auto hangen. Twee weken terug mijn eerste compilatie op Youtube gezet. Geen grote, schokkende situaties, maar toch wel wat 'leuke' beelden van voor ik denk een groot aantal weggebruikers herkenbare situaties.

Leuk, ik heb zojuist je aantal abonnees verdubbeld. (y)

Joël D. zei:
Lekker die hond. Weet je ook bij wie die hoorde?

Die hoorde geloof ik bij de man op de scooter die ook de rotonde overreed. Maar dat weet ik niet zeker.

Rembrandt zei:
Bij de man op de scooter.

Leuk om te zien, die bekende plekjes. In de ene stad heb ik jaren gewoond. In de andere woon ik nu.
Hoe maak je de compilatie?

Ik gebruik VSDC Video Editor. Maar in principe kun je het met bijna elk videobewerkingsprogramma voor elkaar krijgen. Ik had alleen de pech dat Windows Movie Maker niet meer beschikbaar is en ook niet op mijn laptop stond. VSDC is niet gratis maar werkt wel fijn (vind ik.)

Carkiller zei:
Bossinkje zei:

Leuk, ik heb zojuist je aantal abonnees verdubbeld. (y)

Haha dankjewel! Gaat hard zo.... :T:LOL:

Terug
Bovenaan