Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Rayban zei:Je moet de rollen niet omdraaien.Een beetje rekening houden met de ruimte die een vrachtwagen/bus nodig heeft kan geen kwaad.
.
Diegene die over de belijning komt dient daar rekening mee te houden en niet stomweg (zoals ik vaak zie met buschauffeurs) hun tegenligger klem te rijden.
Mijn ervaring is juist dat buschauffeurs dat inzicht missen, getuige het fillempjeBlackadder the 5th zei:Rayban zei:Je moet de rollen niet omdraaien.Een beetje rekening houden met de ruimte die een vrachtwagen/bus nodig heeft kan geen kwaad.
.
Diegene die over de belijning komt dient daar rekening mee te houden en niet stomweg (zoals ik vaak zie met buschauffeurs) hun tegenligger klem te rijden.
Het is in mijn ogen zinloos om op je strepen te gaan staan wanneer je aan ziet komen dat de tegenligger
meer ruimte nodig heeft om de draai te kunnen maken.
Wat ik nogal eens zie is dat automobilisten dat inzicht missen en gewoon doorrijden. En ja, dan kom je wel eens wat tegen ...![]()
Rayban zei:Mijn ervaring is juist dat buschauffeurs dat inzicht missen, getuige het fillempjeBlackadder the 5th zei:Rayban zei:Je moet de rollen niet omdraaien.Een beetje rekening houden met de ruimte die een vrachtwagen/bus nodig heeft kan geen kwaad.
.
Het is in mijn ogen zinloos om op je strepen te gaan staan wanneer je aan ziet komen dat de tegenligger
meer ruimte nodig heeft om de draai te kunnen maken.
Wat ik nogal eens zie is dat automobilisten dat inzicht missen en gewoon doorrijden. En ja, dan kom je wel eens wat tegen ...![]()
Lycan Capri zei:Blackadder the 5th zei:@PM zei:Durashift zei:@ @PM: "sorry, ik kan het knopje niet vinden'.
?
DING DING DING we have a winner!
Inderdaad: "dit is niet mijn eigen auto en ik weet niet waar het knopje zit".
Ik heb maar even een slinger aan de linker stengel gegeven voor haar. Betrof een Mitsubishi Carisma trouwens, dus geen dashboardverlichting zonder buitenverlichting.
Overigens kon ze, bedacht ik later, die stengel sowieso niet vinden blijkbaar. Zoals ik al zei: toen ik de auto in de zijstraat zag staan was hij onverlicht. Dus ook geen richtingaanwijzer.
Vrouw was waarschijnlijk een Opel/VW gewend met aparte lichtschakelaar.
Heb zelf in een ver verleden ook een keer zitten zoeken naar een lichtschakelaar bij een Citroen BX.
Gelukkig lag in het het dashboardkastje een instructieboekje ...![]()
Waardeloos excuus van mevrouw.
Ik heb 3 auto's waar de bediening van de verlichting op de juiste* plek zit, stengeltje aan de rechterzijde van het stuur
In de andere auto's grijp ik zodra ik instap elke keer weer mis om daarna op zoek te gaan (grote draaiknop in de Astra en Focus, draaiknopje aan het eind van de linkerstengel in de CRX en Laguna)
[size=small]*Juiste plek is een persoonlijk iets[/size]
@PM zei:Hoe werkt het bij een BX (@Blackadder the 5th) en welke auto's hebben hem op de rechterstengel (@Lycan Capri)? Zijn er nog andere varianten, bijvoorbeeld bij Amerikaanse auto's (zelf geen ervaring mee)?
@PM zei:Zijn er nog andere varianten, bijvoorbeeld bij Amerikaanse auto's (zelf geen ervaring mee)?
Lycan Capri zei:Ford Capri, Sierra & Transit (de ouwe meuk) hebben een 2de (kortere) stengel aan de rechterzijde, achter die van de ruitenwisser
Blackadder the 5th zei:@PM zei:Hoe werkt het bij een BX (@Blackadder the 5th) en welke auto's hebben hem op de rechterstengel (@Lycan Capri)? Zijn er nog andere varianten, bijvoorbeeld bij Amerikaanse auto's (zelf geen ervaring mee)?
Ik zou het niet durven zeggen, is al weer een tijd geleden ...
Waarschijnlijk zijn er wel andere forummers met meer recente ervaringen.
Muddy Bandit zei:M'n Wagoneer is al 2x apk afgekeurd omdat de keurmeester het bestaan van dat voetschakelaartje voor het groot licht niet wist.![]()
Durashift zei:
@PM zei:(..)
Toen mijn moeder een Toyota Celica had, zette ik als ik in de regen in die auto reed altijd eerst de achterruitenwisser aan. Dat is draaien aan de rechter stengel. Bij mijn Mazda is dat dus de voorruitenwisser en naar mijn idee de enige juiste manier. Kun je namelijk vanuit de ingeval nog steeds bij de demist-functie als een tegenligger (vrachtwagen) een plens water op de voorruit gooit. (..)![]()
Lycan Capri zei:Tipwis?
Durashift zei:Niet geheel een idiote actie.. althans, van de filmer dan, de auto op beeld 'doet' wel idioot..
Waar het om gaat.. de filmer (eigenaar/ rijder van een Tesla) vindt dat de radar van zijn Tesla het ontstaan van de botsing voorzag..
Eh.. volgens mij grijpt de radar pas in nadat de impact van de Corsa gedaan is.. en er dus een 'abnormaal' verkeersbeeld ontstond..
Zo ziet het eruit als voor je op de A2 een auto over de kop slaat
Bron: https://www.omroepbrabant.nl/?news/2593871333/Zo+ziet+het+eruit+als+voor+je+op+de+A2+een+auto+over+de+kop+slaat+[DASHCAM].aspx
@PM zei:Uurtje geleden tegen een politieagent gezegd dat-ie z'n gordel om moest doen...
Vrijstelling van verkeersregels
De politie mag de verkeersregels overtreden als dat nodig is voor de uitvoering van haar taken. De politie heeft namelijk vrijstelling van de meeste artikelen van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
@PM zei:Misschien wel, maar in dit geval betrof het iemand die bij de politie werkt en die op hetzelfde adres als ik oud en nieuw vierde (en op dat moment dus niet aan het werk was). Mij was gevraagd of ik hem en zijn vriendin even een lift naar huis wou geven, geen probleem. Nadat we waren ingestapt zag ik dat hij zijn gordel niet om deed, dus vroeg ik "wil de politie ook zijn gordel even omdoen?".
@PM zei:Nee, maar ik dacht eens kijken wat voor reacties dat zoal uitlokt![]()
Ik heb overigens ook niet beweerd dat-ie aan het werk was op dat moment![]()
Blackadder the 5th zei:De reacties vallen dan eigenlijk wel een beetje tegen.
Blackadder the 5th zei:Kan uit jouw post en toelichting wel opmaken dat je vind dat politieagenten
een voorbeeldfunctie hebben, ook als ze (blijkbaar) niet aan het werk zijn ...![]()
@PM zei:Blackadder the 5th zei:De reacties vallen dan eigenlijk wel een beetje tegen.
Inderdaad.
Blackadder the 5th zei:Kan uit jouw post en toelichting wel opmaken dat je vind dat politieagenten
een voorbeeldfunctie hebben, ook als ze (blijkbaar) niet aan het werk zijn ...![]()
Ja. Geldt feitelijk voor iedereen in zijn of haar vakgebied. Nou snap ik wel dat agenten soms ook net mensen zijn, maar het niet dragen van een gordel bij die beroepsgroep verbaast me toch wel.
Boppie zei:Wat mankeert deze man om dit zo te zeggen.
Ik snap hem niet. Zouden ze van Simon Loos en Peter Appel bellen naar de AH om te melden dat de vrachtwagens vandaag niet rijden? Wat ben je nu voor waardeloze zak patat als je dit zo stelt. Het transport moet in veel gevallen wel doorgaan, anders valt het elders stil. Net als mensen naar hun werk moeten. Ik vind dit bijzonder respectloos, klinkt als een gefrustreerd mannetje wat chagrijnig is omdat niet heel Nederland zijn advies opvolgt.
Wegbeheerders zouden volgens Potgraven moeten overwegen om te stoppen met strooien. "Dan is het gewoon voor iedereen duidelijk dat je niet de weg op moet. Door te strooien creëer je een soort schijnveiligheid."
Ik snap hem niet. Zouden ze van Simon Loos en Peter Appel bellen naar de AH om te melden dat de vrachtwagens vandaag niet rijden? Wat ben je nu voor waardeloze zak patat als je dit zo stelt. Het transport moet in veel gevallen wel doorgaan, anders valt het elders stil. Net als mensen naar hun werk moeten. Ik vind dit bijzonder respectloos, klinkt als een gefrustreerd mannetje wat chagrijnig is omdat niet heel Nederland zijn advies opvolgt.
Rayban zei:(..)
No kidding, ergens heeft hij wel een punt want er moet een omslagpunt komen om wel of niet de weg op te gaan.
Denk dat hier een taak ligt voor de overheid, transporteurs moeten hun diensten verlenen aan de opdrachtgevers en chauffeurs mogen geen werk weigeren.
Als de overheid een rijverbod aankondigt met fikse sancties dan hebben die opdrachtgevers dat maar te accepteren en is er geen valse concurrentie.
Durashift zei:[size=small]Vraag mij ook af of er niet beter als eerste de sneeuw weggeborsteld / geschoven had kunnen worden.. Dan konden de platgereden stukken niet aanvriezen en tot ijzel leiden. Althans, dit was mijn ervaring met de handmatige sneeuwschuiver hier in de straat.. Onbereden laagje 'sneeuw - ijs' schoof ik weg.. het spoor ernaast waar een auto 10 minuten eerder had gereden was aardig aangekoekt..[/size]
Blackadder the 5th zei:Durashift zei:[size=small]Vraag mij ook af of er niet beter als eerste de sneeuw weggeborsteld / geschoven had kunnen worden.. Dan konden de platgereden stukken niet aanvriezen en tot ijzel leiden. Althans, dit was mijn ervaring met de handmatige sneeuwschuiver hier in de straat.. Onbereden laagje 'sneeuw - ijs' schoof ik weg.. het spoor ernaast waar een auto 10 minuten eerder had gereden was aardig aangekoekt..[/size]
Ik weet niet of Rijkswaterstaat de mogelijkheid heeft net zoveel sneeuwschuivers/borstelmachines in te zetten als zoutstrooiers.
Zal met de vraag te maken hebben van "Hoe vaak komt het voor?" en "Zetten we daar extra apparatuur voor in?"
(..).
Durashift zei:Anyway, het wel of niet rijden door de beroepschauffeurs met goederen.. zal wellicht vanuit de verzekeraars moeten komen op dit soort dagen..
Als zij besluiten lading en materieel niet te verzekeren indien er toch gereden wordt.. én de transporteurs dit verbod in de leveringsvoorwaarden hebben opgenomen.. is er ook geen grond om een schadeclaim bij hen in te dienen door de ontvanger / verzender van de goederen wegens niet of te laat leveren..
Maar goed, er zal er dan altijd wel eentje tussen zitten die het risico wel neemt .. en dan is het vaak weer het 'ja, maar hun rijden wel, dus dan kan jij toch ook' liedje.![]()
Rayban zei:Durashift zei:Anyway, het wel of niet rijden door de beroepschauffeurs met goederen.. zal wellicht vanuit de verzekeraars moeten komen op dit soort dagen..
Als zij besluiten lading en materieel niet te verzekeren indien er toch gereden wordt.. én de transporteurs dit verbod in de leveringsvoorwaarden hebben opgenomen.. is er ook geen grond om een schadeclaim bij hen in te dienen door de ontvanger / verzender van de goederen wegens niet of te laat leveren..
Maar goed, er zal er dan altijd wel eentje tussen zitten die het risico wel neemt .. en dan is het vaak weer het 'ja, maar hun rijden wel, dus dan kan jij toch ook' liedje.![]()
Dat gaat nooit werken want dan gaat de opdrachtgever (bv AH) eisen dat je wel verzekerd moet zijn, ofwel je krijgt een concurrentieslag bij de verzekeraars.
Rayban zei:De overheid is wel bij machte om het vrachtverkeer stil te leggen.
Zo is er in het verleden een rijverbod uitgegeven bij een hevige storm.
Overtreders werden van de weg geplukt en kregen dan ook een dikke prent.
Als het gaat om ladingverzekering, de transporteur kan dat zelf indekken.De eis tot verzekerd zijn zal er nu ook al wel zijn. Het gaat om de opschortende werking ervan.
Yup... van mij mogen ze uitzoeken waarom de mensen die schade hebben gereden op de weg waren. Geen goede reden, ook geen uitkering.Pietzoveel zei:Weten we in ieder geval nu waarom de verzekeringspremie volgend jaar weer zal stijgen.....