Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik heb dat filmpje niet op Dumpert gepost, stuitte er ook op omdat ik de Westfield van Sarcast in de thumbnail zag staan.
Wel erg sneu van jou trouwens, dat duimpje omhoog ...

Ook wel idioot / bizar eigenlijk:

[size=small] Het leek verkeerswethouder Pex Langenberg van Rotterdam zo'n veilig idee: een kruispunt waarop alle fietsers tegelijk groen licht hebben. Maar een proef op de kruising van de Jonker Fransstraat en Admiraal de Ruyterweg pakte zo slecht uit dat Langenberg er direct de stekker uit moest trekken.
Het kruispunt in het centrum is een zogeheten 'black spot' vanwege de vele ongelukken die er gebeuren met fietsers. Vooral afslaande auto's zijn een probleem.

Tegelijk groen
D66 en PvdA in de Rotterdamse gemeenteraad kwamen daarom met het idee om de fietsers allemaal tegelijk groen licht te geven en de auto's te laten wachten. Aanrijdingen tussen auto's en fietsers zouden dan niet meer voor kunnen komen.

Wethouder Langenberg zag wel wat in een proef van zes maanden met het nieuwe oversteken. Maandagmiddag om 15.00 uur was de feestelijke start van het experiment.

Krom wiel
Maar in plaats van de gewenste veilige doorstroming werd het een chaos. Vrijwel meteen reden meerdere fietsers op elkaar. Niemand raakte gewond, maar de aanrijdingen resulteerden wel in een enkel krom gebogen wiel[/size]

https://www.rijnmond.nl/nieuws/149101/Oversteekproef-in-Rotterdam-direct-weer-gestaakt

:}

Ik moet bekennen dat ik dat ook doe bij dit soort actie`s. Rood kruis blijf je vanaf, net als de vluchtstrook.

Van het weekend is er nog een ANWB medewerker gewond naar het ziekenhuis gebracht omdat zijn auto op de vluchtstrook geramd is door iemand.

https://nos.nl/artikel/2145368-medewerker-anwb-aangereden-op-vluchtstrook-a7.html

Durashift zei:

[size=small] Het leek verkeerswethouder Pex Langenberg van Rotterdam zo'n veilig idee: een kruispunt waarop alle fietsers tegelijk groen licht hebben. Maar een proef op de kruising van de Jonker Fransstraat en Admiraal de Ruyterweg pakte zo slecht uit dat Langenberg er direct de stekker uit moest trekken.
Het kruispunt in het centrum is een zogeheten 'black spot' vanwege de vele ongelukken die er gebeuren met fietsers. Vooral afslaande auto's zijn een probleem.

Tegelijk groen
D66 en PvdA in de Rotterdamse gemeenteraad kwamen daarom met het idee om de fietsers allemaal tegelijk groen licht te geven en de auto's te laten wachten. Aanrijdingen tussen auto's en fietsers zouden dan niet meer voor kunnen komen.

Wethouder Langenberg zag wel wat in een proef van zes maanden met het nieuwe oversteken. Maandagmiddag om 15.00 uur was de feestelijke start van het experiment.

Krom wiel
Maar in plaats van de gewenste veilige doorstroming werd het een chaos. Vrijwel meteen reden meerdere fietsers op elkaar. Niemand raakte gewond, maar de aanrijdingen resulteerden wel in een enkel krom gebogen wiel[/size]

https://www.rijnmond.nl/nieuws/149101/Oversteekproef-in-Rotterdam-direct-weer-gestaakt

Wel een lap tekst om te moeten lezen, voordat je het kruispunt op mag. Om er vervolgens achter te komen dat de rest alleen
de eerste regel heeft gelezen. Doet me een beetje aan deze reclame denken: Hee, hij is groen!!!

Durashift zei:

Tegelijk groen

Krom wiel

DENK kan uit dat artikel ook weer wat halen voor hun strijd.

Durashift zei:

Tegelijk groen

Krom wiel

Ik hoorde het bericht gisteravond op de radio. Ik dacht eerst dat het een komisch programma was, iets van Speld...
het nieuwe oversteken:}

Ik begrijp de invoering niet.

Fietsers zien de verkeerslichten toch als verkeersadvieslichten. Alles op groen betekent voor de Rotterdamse fietser: Gaan; blik op oneindig, maat 45 vol op de trapper.
Overigens is het gebruik van het stoplicht als verkeersadvieslicht zo ingeburgerd dat de fietser een voordeeltarief krijgt bij de zeldzame grootschalige roodlichtcontrole (€25,-) en oom agent geeft niet eens gas terwijl hij op zijn snorfiets voor een stoplicht wacht en ondertussen links en rechts wordt ingehaald door door rood rijdende fietsers.

En dan zijn dit de ervaringen van een oude angsthaas, de onbezonnen jeugd kan het veel beterder. (Rotterdams: overtreffende trap van beter)

Durashift zei:

Tegelijk groen

Krom wiel

Als provinciaal lees ik dit soort berichten toch met verbazing. Dit concept wordt nu gebracht alsof het iets totaal nieuws is, maar hier in het oosten des lands ken ik genoeg van die kruispunten. En het werkt gewoon. Zelfs zonder zo'n speciaal bordje, de meeste mensen vullen die regels zelf wel in. En ja: dat oogt even als een puinhoop, is soms ook best vermakelijk om te zien als je zelf in de auto zit. Het krioelt maar door elkaar, allen ogenschijnlijk met de blik op oneindig. 'Na mij de zondvloed'. Maar verrek: zodra mijn verkeerslicht op groen springt is die hele mensenmassa weer weg (een enkele roodfietser daargelaten). Nu snap ik ook wel dat er in Rotterdam waarschijnlijk een 'paar' fietsers meer zijn dan hier in Twente, maar dan nog. Gevoelsmatig zijn bepaalde bevolkingsgroepen zo geïndoctrineerd door regeltjes van bovenaf dat ze niet meer in staat zijn om hun eigen verstand te gebruiken. Of zie ik dat dan verkeerd?

Je ruiten niet gekrabd en ineens ligt er een huilend kind op het zebrapad

„Een klap. Gegil. Ik sta ineens stil, op een zebrapad, op een weg in Bemmel, dinsdag rond 08.30 uur. Ik spring direct uit de auto en door wat ik zie en hoor denk ik: 'Mijn God, nu heb ik iemand doodgereden'. Wat stom, rijden met een voorruit die is dichtgevroren.”

Verslaggever Marc beschrijft wat hem afgelopen dinsdag overkwam in zijn woonplaats Bemmel.
https://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/lingewaard/je-ruiten-niet-gekrabd-en-ineens-ligt-er-een-huilend-kind-op-het-zebrapad-1.6693653

(td)

Carfanatic zei:

„Een klap. Gegil. Ik sta ineens stil, op een zebrapad, op een weg in Bemmel, dinsdag rond 08.30 uur. Ik spring direct uit de auto en door wat ik zie en hoor denk ik: 'Mijn God, nu heb ik iemand doodgereden'. Wat stom, rijden met een voorruit die is dichtgevroren.”

Verslaggever Marc beschrijft wat hem afgelopen dinsdag overkwam in zijn woonplaats Bemmel.
https://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/lingewaard/je-ruiten-niet-gekrabd-en-ineens-ligt-er-een-huilend-kind-op-het-zebrapad-1.6693653

(td)

En dan doen alsof je het licht hebt gezien en anderen doceren. Sukkelaar.(td)

Wat kost die voorruit afdek folie dinges bij Aldi/Liddol/Eksjen, €1,29?
Ik ben hier in de buurt ook de op één na enige sukkel die dat gebruikt..
Dan mis ik wel het koudgestart stationair draaiende dieseldamp krabritueel.

Idefiqs zei:
Carfanatic zei:

(td)

Mwah, zo interpreteer ik 'm niet. Hij geeft toch duidelijk aan niet op zoek te zijn naar smoesjes o.i.d., gewoon een domme fout die iedereen kan overkomen. En natuurlijk krijgt hij daar commentaar op. Maar uiteindelijk is het niet verkeerd om hier even aandacht aan te schenken, er zijn ongetwijfeld mensen die hier 's morgens een keer aan terugdenken.

Carfanatic zei:

(td)

Ik rij tegenwoordig met een Leonneke. Prima auto, ik rij er dagelijks meerdere kilometers mee en uit pure luiigheid staat altijd de 'klimaanlage' (airco) aan.

Toch heb ik de afgelopen paar dagen gemerkt dat de auto behoorlijk wat vocht bevat. Ik krabbel de buitenkant, stap in, start de motor en de binnenkant van de ruiten is bevroren. Nu hebben de heren ingenieurs dat zelf ook gemerkt en dus zit er een standje "beslaan van voorruit voorkomen" op de ventilatie. Deze stand blaast (waarschijnlijk elektrisch) verwarmde lucht over de voorruit waardoor de ruit ontdooit.

Maar nu heb ik andere uitdagingen.

1- Ik kan 's morgens de auto starten, deze verwarming van de voorruit aanzetten, uitstappen en de ruiten krabben, vriendelijk naar de buurvrouw zwaaien die zich achter glas boos maakt over het geknikker bij haar voor de deur en met wat geluk begint de voorruit doorzichtig te worden bij het wegrijden.
2- Ik kan eerst de ruiten krabben, daarna de auto starten en de voorruitverwarming aanzetten, even wachten tot de nijdige buurvrouw in haar nachtponnetje zichtbaar is en dan wegrijden.
3- Ik kan de roetaanslag van dagelijks snelweg rijden uitsmeren over de binnenkant van de voorruit met een zeem of doekje.

Eerlijk gezegd gebruik ik altijd optie een. Laat die buurvrouw d'r bloeddruk maar stijgen, als ik een kindje dood rij heb ik daar de rest van mijn leven last van. Maar het zorgt wel dat ik mezelf afvraag waarom bijvoorbeeld Ford wel een gloeidraadje in de voorruit heeft en Seat niet. Of waarom een oude Camry wel voldoende ventilatie heeft en een moderne Leon niet.
En dan heeft een Leon ook nog eens zo veel ventilatie dat men zegt dat hij goed geventileerd wordt. Kan je nagaan hoe "goed" de ventilatie is in auto's waarvan men zegt dat de ventilatie onvoldoende is.
Ik ken iemand met een nieuwe Twingo... je zou er een gat in zagen.

Ik heb zelf zon anti vries spray van de action. Je spuit 2 x op je ruit en het ontdooit gelijk.

@rke
Toch eens kijken of je niet ergens een vochtprobleem hebt dan. Heb het zelf trouwens ook wel eens gehad dat de ruit aan de binnenkant licht aangevroren was, best vervelend want je kunt er eigenlijk niet veel mee. Doordat de ruit hol is werkt een krabber niet of nauwelijks, een doekje komt er weer niet doorheen. Dan is verwarmen de enige optie. Ik heb toen een tijdje de verwarming wat hoger gezet en rondgereden met de ramen op een kiertje. Daarna was het bij voorbij (oorzaak waarschijnlijk een natte jas o.i.d. die er te lang in heeft gelegen). Kijk eens onder de vloermatten bijvoorbeeld, is het daar wel droog?

Leon in z'n SEAT zei:
Idefiqs zei:
Carfanatic zei:

(td)

Mwah, zo interpreteer ik 'm niet. Hij geeft toch duidelijk aan niet op zoek te zijn naar smoesjes o.i.d., gewoon een domme fout die iedereen kan overkomen. En natuurlijk krijgt hij daar commentaar op. Maar uiteindelijk is het niet verkeerd om hier even aandacht aan te schenken, er zijn ongetwijfeld mensen die hier 's morgens een keer aan terugdenken.

Dat is inderdaad een wat positievere benadering dan de mijne.(tu)

Maar blijft staan dat je geen wiskunde gestudeerd hoeft te hebben om te weten dat je je ruiten goed moet krabben.

Ik heb zelf het idee dat je bij een auto met airco naar verhouding meer last hebt van condens aan de binnenkant van de ruit
dan bij mijn vroegere auto's zonder airco.
Zou het komen dat door de airco er meer vocht in de luchtkanalen achterblijft dan bij een auto zonder airco?

Je krijgt het wel snel weg door de droge lucht, maar onder de 3/4 graden celsius wordt de airco uitgeschakeld,
en moet je het condens met de motorwarmte zien weg te krijgen.
En dat is onder het rijden veel te gevaarlijk, je hebt dan veel te weinig zicht.

rke zei:
1- Ik kan 's morgens de auto starten, deze verwarming van de voorruit aanzetten, uitstappen en de ruiten krabben, vriendelijk naar de buurvrouw zwaaien die zich achter glas boos maakt over het geknikker bij haar voor de deur en met wat geluk begint de voorruit doorzichtig te worden bij het wegrijden.
2- Ik kan eerst de ruiten krabben, daarna de auto starten en de voorruitverwarming aanzetten, even wachten tot de nijdige buurvrouw in haar nachtponnetje zichtbaar is en dan wegrijden.
3- Ik kan de roetaanslag van dagelijks snelweg rijden uitsmeren over de binnenkant van de voorruit met een zeem of doekje.

1. Uit bed
2. Honden uit
3. Honden eten
4. Motor Corsa (diesel) starten
5. Ontbijte
6. Pleite (in warme ontdooide auto)

In het volgende zit vast wel ergens wat idioots:

Ik kwam vanavond hier aanrijden en wou daar rechtsaf: https://www.google.com/maps/@52.7428534,5.207871,3a,75y,336.07h,81.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9mz6MJmjLjEKGCfT-njc_A!2e0!7i13312!8i6656
Er kwam een auto van links, dus ik stopte netjes, precies op de plek waar de witte auto op bovengenoemd plaatje staat. De auto van links stopte ook, ik bleef wachten, auto gaf een seintje met grootlicht, ik bleef nog steeds staan want ik vind dat als we onze eigen voorrangsregels gaan maken het een nog grotere chaos wordt op de weg dan het al is. Achter de auto van links stond er nog eentje te wachten, die geloofde het verder wel, haalde zijn voorligger in en reed verder. Degene die voor mij stopte reed toen ook maar verder, en zodoende kon ik ook weer door.

De auto die voor mij gestopt was draaide een eindje verder een oprit op, hee een local blijkbaar. Zou die echt niet weten dat het een voorrangskruising is? Ik ben het gewoon gaan vragen: hij bleek het inderdaad niet te weten, zag toen-ie stilstond de haaientanden wel, maarja toen stond-ie toch al stil. Kon-ie mij net zo goed voorlaten. En de bestuurder die hem inhaalde was een ongeduldige idioot, vond-ie.
Toch gek dat iemand die daar regelmatig komt nog naar de haaientanden moet kijken om te weten of-ie voorrang heeft of niet...

@PM zei:

Ik kwam vanavond hier aanrijden en wou daar rechtsaf: https://www.google.com/maps/@52.7428534,5.207871,3a,75y,336.07h,81.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9mz6MJmjLjEKGCfT-njc_A!2e0!7i13312!8i6656
Er kwam een auto van links, dus ik stopte netjes, precies op de plek waar de witte auto op bovengenoemd plaatje staat. De auto van links stopte ook, ik bleef wachten, auto gaf een seintje met grootlicht, ik bleef nog steeds staan want ik vind dat als we onze eigen voorrangsregels gaan maken het een nog grotere chaos wordt op de weg dan het al is. Achter de auto van links stond er nog eentje te wachten, die geloofde het verder wel, haalde zijn voorligger in en reed verder. Degene die voor mij stopte reed toen ook maar verder, en zodoende kon ik ook weer door.

De auto die voor mij gestopt was draaide een eindje verder een oprit op, hee een local blijkbaar. Zou die echt niet weten dat het een voorrangskruising is? Ik ben het gewoon gaan vragen: hij bleek het inderdaad niet te weten, zag toen-ie stilstond de haaientanden wel, maarja toen stond-ie toch al stil. Kon-ie mij net zo goed voorlaten. En de bestuurder die hem inhaalde was een ongeduldige idioot, vond-ie.
Toch gek dat iemand die daar regelmatig komt nog naar de haaientanden moet kijken om te weten of-ie voorrang heeft of niet...

Ik zie dat bij deze kruising de voorrang apart geregeld is. Zijn de andere kruisingen op deze weg gelijkwaardige kruisingen?

Ja en nee, zowel aan het begin als aan het einde van de weg is een 30km gebied (halverwege ook een klein stukje, maar daar zijn geen kruisingen), daar zijn de kruisingen op één na gelijkwaardig. Daar tussenin, waar je 50 mag, is het een voorrangsweg. Zo ook hier.

@PM zei:
Ja en nee, zowel aan het begin als aan het einde van de weg is een 30km gebied (halverwege ook een klein stukje, maar daar zijn geen kruisingen), daar zijn de kruisingen op één na gelijkwaardig. Daar tussenin, waar je 50 mag, is het een voorrangsweg. Zo ook hier.

Is deze weg pasgeleden opnieuw ingericht met 30km zones en (aangepaste) kruisingen?

@PM zei:

Die haaientanden zijn ook voor jou, hij had het uit de
B5.png
moeten halen.
(Die daar overigens onterecht een
B3.png
blijkt te zijn....)

Ik had pas ook een misverstandje.

Ik rij op de A15 en wil de afslag nemen. De meest rechter baan sukkelt wat achter een vrachtwagentje aan, dus ik pak de tweede rijbaan en denk zo de linker baan van de afrit te nemen. Bij het uitvoegen haal ik dan direct soepeltjes de vrachtwagen in. Direct achter de vrachtwagen rijdt een man die (dit neem ik aan omdat hij toeterde) vond dat ik niet op deze manier de afrit mocht nemen.

Maar, zo ver ik weet is mijn methode een legale methode (ik reed zelfs niet eens te snel). Ik neem de afslag via de linkerbaan en de toetermeneer kan pas inhalen als de weg vrij is.

Sarcast zei:
@PM zei:

Die haaientanden zijn ook voor jou, hij had het uit de
B5.png
moeten halen.
(Die daar overigens onterecht een
B3.png
blijkt te zijn....)

Dat weet ik, maar hij had het nou eenmaal daarover. Al moet ik bekennen dat ik zelf ook meer van de wegschilderingen ben dan van de borden. Zo heb ik ooit een voetganger geen voorrang verleend bij dit zebrapad. Vanaf het hoge camerastandpunt lijkt het mee te vallen, maar vanuit een lage auto zie je dat zebrapad pas op het laatste moment omdat de weg een klein beetje omhoog loopt naar die brug. Dus dan moet je het echt van het bord hebben.
Ik heb er wel van geleerd en probeer sindsdien beter op borden te letten.

De gemeente vindt blijkbaar dat de Kleingouw, Kleiakker en Hoekweg gezamenlijk één kruising vormen. Hoever moeten zijstraten uit elkaar liggen om te kunnen spreken van twee T-splitsingen? Overigens gedraagt iedereen zich daar wel alsof het om twee T-splitsingen gaat als ze vanuit de Hoekweg naar de Kleiakker gaan of andersom: eerst rechtsaf incl knipperlicht naar rechts de Kleingouw op, daarna direct linksknipperen en linksaf slaan.

Ik vind trouwens dat de
B3.png
erg ver van de kruising staat. Of is dat omdat er bushalte tussenzit, zodat op deze manier het bord zichtbaar blijft als er een bus aangemeerd staat?

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Is deze weg pasgeleden opnieuw ingericht met 30km zones en (aangepaste) kruisingen?
In 30 zones horen geen voorrangskruisingen.

Volgens mij, maar ik kan me vergissen, moet verkeer van het Voorstuk tegenwoordig voorrang verlenen. Maar da's ook niet heel duidelijk dat dat een zijstraat is en geen uitrit. En ja deze heb ik al eens laten zien en nee ik heb nog steeds niet bewust gekeken n.a.v. dit topic hoe de situatie tegenwoordig is.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
In 30 zones horen geen voorrangskruisingen.

Mogen voorrangswegen wel?
Absoluut niet! Zelfs niet bij zone 60!
Goed dat je me eraan herinnert trouwens, kwam van het weekend hier:

https://www.google.com/maps/@51.7727857,4.6067885,3a,75y,100.61h,86.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-qs5RLHU4H2Q4YMh4-gfdg!2e0!7i13312!8i6656

Terug
Bovenaan