Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

rke zei:
(..)
Gelukkig geeft het filmpje aan dat je door groen de kruising oversteekt op een rustige en normale manier. Het is ook "slechts" de derde door rood knallende idioot die jou daar ramt.

Mwah, ik denk dat de eerste nog door oranje ging.

rke zei:
Zou het stoplicht daar wel goed werken?

Waarom niet? Denk eerder misschien nog wel een 'zon' issue waardoor het rode licht niet gezien is?
Auto remt ook niet echt af.. best vreemd eigenlijk. of niet.. als de bestuurder op een ander schermpje keek...??

Staat op https://www.dumpert.nl/mediabase/6898223/e088012e/ik_ga_hier_links.html

De chauffeur had conform de wet de fietser voor moeten laten.......maar als zo'n wagen naast mij heb dan zou ik wat meer voorzichtigheid betrachten. Gijsbert zit in ieder geval weer goed in de aannames.

Boppie zei:

De chauffeur had conform de wet de fietser voor moeten laten.......maar als zo'n wagen naast mij heb dan zou ik wat meer voorzichtigheid betrachten. Gijsbert zit in ieder geval weer goed in de aannames.

Geval van op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Precies op de plek waar de vrachtwagenchauffeur je letterlijk over het hoofd kan zien.
Wat ik niet goed begrijp is dat de fietser niet van tevoren al door door de trucker is gezien.
Of kwam de fietser net op dat moment de weg op om vervolgens een paar meter verderop de kruising over te gaan?

Bekende situatie daar in Borne.
De weg is daar vrij smal, normaal rijd je daar gewoon over de fietssuggestiestrook.
Vermoedelijk heeft de vrachtwagenchauffeur daar eerst even moeten wachten op tegemoetkomend verkeer alvorens een ruime bocht naar rechts te kunnen maken, en is die fietser er op dat moment gewoon tussendoor geglipt... en dat zie je dus niet al te best in je spiegels.

Muddy Bandit zei:
De weg is daar vrij smal, normaal rijd je daar gewoon over de fietssuggestiestrook.
Vermoedelijk heeft de vrachtwagenchauffeur daar eerst even moeten wachten op tegemoetkomend verkeer alvorens een ruime bocht naar rechts te kunnen maken, en is die fietser er op dat moment gewoon tussendoor geglipt... en dat zie je dus niet al te best in je spiegels.

Als je goed kijkt zie je dat de vrachtwagen al met een aardige vaart op het kruispunt aankomt alvorens hem naar rechts te hoeken
(Of vertekent dat zo op t beeld?)

Lycan Capri zei:
Muddy Bandit zei:

Als je goed kijkt zie je dat de vrachtwagen al met een aardige vaart op het kruispunt aankomt alvorens hem naar rechts te hoeken
(Of vertekent dat zo op t beeld?)

Het lijkt er wel op, de voorligger van de dashcamfilmer stopt om de vrachtwagenchauffeur ruimte te geven.
Wellicht heeft de vrachtwagenchauffeur zich (te veel) op gefocust en lette niet voldoende op de andere kant van de vrachtwagen.

Vind het trouwens wel hinderlijk dat het filmpje voortdurend wordt onderbroken
door het zichtbare commentaar van de filmer/presentator. (td)
Je kunt jezelf zo lastig een goed beeld vormen van de situatie en de oppervlakkige kijker zal snel overtuigd
zijn van de even oppervlakkige mening van de presentator ... :(

Toch....

TruckerFout_zpsn5hjsmrg.jpg

Wat zien we hier?
De trucker rijdt midden op de weg, dus hij blokkeert het doorgaande verkeer. De Up (lookalike) geeft hem ruimte, de Meriva niet. De bocht zal heel krap worden, de trucker heeft al zijn aandacht nodig om dat enorme gevaarte zonder schade de bocht door te krijgen. Bovendien is hij al met de bocht begonnen, hij blokkeert nu al het verkeer.
De fietser rijdt rechts voor de truck. Precies in dat deel waar de dode hoek het grootst is.
De snelheden van de fietser en de truck zijn ongeveer gelijk.

Ik denk dat de trucker de fietser pas na de kruising zag. Dit zou ook een (dodelijk) ongeluk geworden zijn waarbij je eigenlijk niemand de schuld kan geven. Omdat de trucker weet dat hij formeel als schuldige aangewezen zou worden en omdat hij beseft dat hij bijna iemand vermoord had met zijn 40-tonnertje, begint de man te schelden. Gewoon normale frustratie over de situatie, ik heb ook wel eens een lantaarnpaal uitgescholden omdat 'deze plotseling voor mijn spatbord sprong'.

Kortom: ik denk dat heel veel truckers in dezelfde situatie deze vrouw doodgereden zouden hebben. Zij rijdt precies in de grootste dode hoek die een vrachtwagen heeft en de vrachtwagen rijdt op een heel smal weggetje voor zo'n kolos.

Maar een remedie om ongelukken te voorkomen op dit kruispunt?
Ik zou het niet weten. Gelukkig zie je bij de nieuwste trucks camera's om die enorme dode hoeken nog een beetje te verkleinen en misschien moeten we de overige verkeersdeelnemers nog een keer vertellen waar de dode hoeken van een vrachtwagen zitten.

Ik zit me af te vragen of de fietser zelf trapt of dat het een elektrische fiets is.

Dit zou kunnen verklaren dat de trucker verrast werd door de relatief snel rijdende fietser
("die was ik toch net voorbij gereden?",) die ineens voor hem opduikt ... :(

De dode hoek zit met name rechts schuin voor de vrachtwagen, de chauffeur kijkt letterlijk over de fietser/voetganger heen:

image001.png

Hier wat extra uitleg over de dode hoek bij vrachtwagens.

Je hebt ze er weer bij hoor...
Aanrijding en daardoor weg deels geblokkeerd. Mensen verliezen meteen iedere vorm van redelijkheid en de verkeersregels lijkt het. Midden op gaan keren terwijl er verkeer van de andere kant komt bijvoorbeeld. Ik was dat verkeer van de andere kant en gebaarde even van wat ben je aan het doen. Keren is 1 ding, maar moet dat precies op een manier dat je anderen hindert en in 2 richtingen verkeer blokkeert? Ook nog eens over een puntstuk. Meteen werd de actie stopgezet en ging het raam open. Ah gezellig dacht ik nog! Dus ik doe ook mijn raam open. Andere mensen begonnen te toeteren. Jammer. Meneer is toen met boze blik verder gereden en dat was het. Mooi die verontwaardiging op zijn gezicht, alsof ik de mafketel zou zijn in dit verhaal. Ik stop gewoon voor hem, want een keus had ik niet. Ik was niet boos. Wilde enkel duidelijk maken dat ik zijn actie lomp vond omdat ie met zijn oogkleppen op bezig was. Als je die draai niet kunt maken, wacht dan even op het andere verkeer of rijd door. Zo hoort het tenslotte.

Carfanatic zei:
Zeker weten dat ze in de dode hoek zit, kijk maar naar het zichtveld van de chauffeur.

ja op het moment dat hij indraait, maar daarvoor?

In dezelfde dode hoek? De truck staat in no time stil. Het lijkt erop dat ze stug door blijft fietsen en de vrachtwagen lijkt niet hard te gaan.

De chauffeur moet voorrang verlenen, maar ik betwijfel of hij haar goed in beeld heeft en had kunnen hebben. Ze ziet dat de truck indraait en neemt geen enkele maatregel om te stoppen. Dít soort gedrag zie je zo vaak. Nergens naar kijken, gewoon doorstampen. Het commentaar van Gijsbert vind ik in deze stuitend.

Och net ook weer een mooie. Ik nader een rotonde. Een auto rijdt de rotonde op en geeft richting aan naar rechts. Dus ik wil ook de rotonde oprijden in de veronderstelling dat hij er toch weer af gaat. Nee hoor, pakt pas de volgende. Lekker handig zulke figuren.

Politie Heerenveen: 'Boze passanten ongeluk Joure triest'

De politie van Heerenveen verleende vrijdagmiddag en -avond ondersteuning bij het ongeval in Joure. Zij merkten dat voorbijgangers af en toe kwaad reageerden.

Volgens de politie van Heerenveen reageerde een flink aantal passanten erg boos. Zij hadden geen begrip voor de wegafzettingen. ,,Sommigen waren erg boos en zaten gebaren van onbegrip makend in hun auto. Triest!'', schrijft de politie.

Bij het ongeval kwam één persoon om het leven. De identiteit is nog niet bekendgemaakt.
https://www.lc.nl/friesland/Politie-Heerenveen-Boze-passanten-ongeluk-Joure-triest-21673690.html
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/669640-politie-geschokt-door-gedrag-passanten-bij-ongeluk-joure

waar zijn sommige mensen toch mee bezig (td)

Ach, fatsoensbeperkingen vind je in alle lagen, en het humeur zal ook een forse rol spelen....

Er zijn ook wel wetshandhavers die blijkbaar de gewoonte hebben om met stevige handgebaren hun uitspraken kracht bij te zetten.
Ben afgelopen week nog "aangesproken" door een BOA omdat ik een uitrit van een woning blokkeerde met m'n bus + aanhanger, ik kon die gast maar moeilijk aan het verstand brengen dat die combi daar bewust stond i.v.m. herstelwerkzaamheden aan dat betreffende uitrit. (weg was breed genoeg en zonder parkeerverbod, gewoon in een nieuwbouwwijk)
Die gast reed eerst 2x langs in z'n stadstoezicht-autootje, beetje toeteren om aandacht te trekken en wild gebaren achter gesloten ramen (het regende), pas de 3e keer (toen regende het niet meer) werd de moeite genomen om uit te stappen en onder begeleiding van fors armzwaaien de nodige redelijk intimiderende tekst en uitleg gegeven.:S

Inderdaad! Ik snap ook wérkelijk waar niet hoe je verder kan met je leven in de wetenschap dat je
een uitrit hebt geblokkeerd terwijl je bezig was met herstelwerkzaamheden. Hoe háál je het in je hoofd.

Zo'n BOA staat volledig in z'n recht. Hij / zij heeft namelijk de taak gekregen toe te zien op de naleving
van de regels. Daar hoort logisch nadenken niet bij. Staat niet in z'n taakomschrijving.

ZUCHT.....................!

Marc van der Togt zei:
Inderdaad! Ik snap ook wérkelijk waar niet hoe je verder kan met je leven in de wetenschap dat je
een uitrit hebt geblokkeerd terwijl je bezig was met herstelwerkzaamheden. Hoe háál je het in je hoofd.

Zo'n BOA staat volledig in z'n recht. Hij / zij heeft namelijk de taak gekregen toe te zien op de naleving
van de regels. Daar hoort logisch nadenken niet bij. Staat niet in z'n taakomschrijving.

ZUCHT.....................!

Zelf logisch nadenken is voor de gemiddelde BOA sowieso teveel gevraagd. Als je ermee te maken krijgt gewoonmaar accepteren en doorgaan.

rke zei:
Toch....

TruckerFout_zpsn5hjsmrg.jpg

Wat zien we hier?
De trucker rijdt midden op de weg, dus hij blokkeert het doorgaande verkeer. De Up (lookalike) geeft hem ruimte, de Meriva niet. De bocht zal heel krap worden, de trucker heeft al zijn aandacht nodig om dat enorme gevaarte zonder schade de bocht door te krijgen. Bovendien is hij al met de bocht begonnen, hij blokkeert nu al het verkeer.
De fietser rijdt rechts voor de truck. Precies in dat deel waar de dode hoek het grootst is.
De snelheden van de fietser en de truck zijn ongeveer gelijk.

(..).

Hmm, misschien vertekend het beeld wel maar wat ik zie is een rij struiken naast het fietspad. Het lijkt mij dus niet aannemelijk dat de fietsster daar net de fietststrook op is komen trappen.. Zij reed daar al en op basis van het beeld op seconden 31-34 meen ik toch te zien dat de truck schuin achter de fietster rijdt op moment van links de ruimte pakken om de bocht naar rechts te kunnen maken. Mijn recente en nog kleine ervaring met een dergelijke zitpositie zegt mij dat je dan toch wel de fietsster een tel moet kunnen zien.. áls je kijkt.

Ik zie dat de DAF ook een frontspiegel heeft (0:41 m) waarmee je dus precies vóór de auto kan kijken.. daar had de chauffeur misschien de fietsster in kunnen zien bij het indraaien van de bocht.. je kijkt immers dan ook precies die hoek in... al blijft het wel een kunst om álles tegelijk te kunnen zien..

Tot slot, volgens mij hielp de dolby (dode hoek spiegel) hier niet.. omdat simpelweg de fietsster vóór de vrachtwagen fietste en niet er direct naast of schuin ernaast/achter.. daar waar de spiegel (bij goede afstelling) op gericht is.

stoterstangen90 zei:
Toch had de BOA gelijk. Een uitrit mag je niet blokkeren. Ook niet als je de betreffende uitrit aan het bestraten bent.

Precies, zelfs je eigen uitrit mag je, in hoogst eigen persoon en met je eigen bolide, niet blokkeren.

@Muddy.. deze had je niet bij je?

afzetkegel-50-cm-2x-tp_2138225968414036685vb.jpg

;)

Maar wel stoer dat je in de regen buiten aan het werk was. (tu)

rke zei:
En waarom laten die idioten zich klemrijden?
Omdat ze de el-cheapo versie zonder navigatie gekocht hebben?
Omdat ze met een death-wish rondscheuren?
Omdat ze zich verheven voelen boven het klootjesvolk?

En daarvoor zou ik niet mogen inhalen als ik immer geradeaus wil?
Of omdat anderen vinden dat ze "de idioot" in moeten halen, maar vervolgens honderden meters lang links achter de auto blijven hangen met dezelfde snelheid. Geef je vervolgens gas om ervoor in te voegen (is immers de kortste route) zijn ze op het pikkie getrapt en gaan ze ook ineens gas geven... Blijkbaar kunnen mensen het niet verkroppen als een klein autotje als mijn C2 harder rijdt dan hun. Maak het helaas te vaak mee en betrap mezelf ook steeds vaker op de neiging dan maar links te blijven plakken bij kleinere ruimtes...

Auto-fan zei:
rke zei:

Of omdat anderen vinden dat ze "de idioot" in moeten halen, maar vervolgens honderden meters lang links achter de auto blijven hangen met dezelfde snelheid. Geef je vervolgens gas om ervoor in te voegen (is immers de kortste route) zijn ze op het pikkie getrapt en gaan ze ook ineens gas geven... Blijkbaar kunnen mensen het niet verkroppen als een klein autotje als mijn C2 harder rijdt dan hun. Maak het helaas te vaak mee en betrap mezelf ook steeds vaker op de neiging dan maar links te blijven plakken bij kleinere ruimtes...

40 ton Scania en 1 ton C2...
Ik denk dat Calimero de juiste keuzes moet maken.

Tenminste, dat vertelt men mij altijd als ik met de motor in een akelige situatie terecht kom.

Auto-fan zei:
rke zei:

Ruimte voor je heb je zelf in de hand, ruimte achter hangt van de (goedwillende) achterligger af.
Ik ga zelf niet nodeloos links rijden, rij liever rechts met voldoende afstand. Heb zelf de ervaring dat je er meestal wel tussen wordt gelaten als je tijdig aangeeft dat je naar links wil. Behalve dan door degene die zelf al de gewoonte heeft om (veel te) dicht op de voorganger te rijden ... :,(

rke zei:
Auto-fan zei:
rke zei:

40 ton Scania en 1 ton C2...
Ik denk dat Calimero de juiste keuzes moet maken.

Tenminste, dat vertelt men mij altijd als ik met de motor in een akelige situatie terecht kom.
Heb jij wel eens 40 ton Scania zien inhalen met 120 kmh?

Blackadder the 5th zei:
Auto-fan zei:
rke zei:

Ruimte voor je heb je zelf in de hand, ruimte achter hangt van de (goedwillende) achterligger af.
Ik ga zelf niet nodeloos links rijden, rij liever rechts met voldoende afstand. Heb zelf de ervaring dat je er meestal wel tussen wordt gelaten als je tijdig aangeeft dat je naar links wil. Behalve dan door degene die zelf al de gewoonte heeft om (veel te) dicht op de voorganger te rijden ... :,(
Doel meer op de ruimte rechts om ze er alsnog langs te laten. Echter bij dergelijke trage inhalers moet die al snel enkele 100-en meters zijn wil niemand er last van hebben... Merk te vaak dat ze weer hetzelfde riedeltje afspelen daarna: half inhalen en dan schuin achter blijven hangen.

@Auto-fan,

Ik bedoel dat je vooral om je eigen veiligheid moet denken. Nog even de afrit pakken scherp voor een setje vrachtwagens langs is geen goed idee, het filmpje van de Ford Focus die in een seconde van bling naar schroot gereden wordt is bekend.
Het cruisecontrol verschijnsel (met minimaal snelheidsverschil inhalen) ken ik. Waarom dit nodig is en wat de dieper liggende gedachte achter dit krampachtige gedrag is weet ik niet.
Raar genoeg heb ik altijd cruisecontrols gehad die continu instelbaar zijn maar op veel auto's schijnen die dingen vaste waardes te hebben.

Ik zie het als de ambtenaar achter het loket in het huis wat gek maakt.

Gewoon wachten, meer kan je niet doen. En eventueel de trekhaakbevruchter die achter je rijdt er voorbij laten gaan om zijn goede werk voor je voort te zetten....

Sarcast zei:
Als ik ergens een hekel aan heb....
(..)

Die mede Cuore rijder/ster is wel heel galant.. laat zelfs moeders met kinderwagen voor terwijl dat niet hoeft. ;)

Nu ja, gelukkig stond de Panda niet al te dicht op de Transit.

Auto-fan zei:
rke zei:

Dat op 't gas trappen terwijl je aan het inhalen bent, komt wel vaker voor. Soms gewoon omdat de ander niet doorheeft dat ie wordt ingehaald, soms omdat mensen even het alfa mannetje of vrouwtje moeten spelen. Acha, Ik gooi hem er dan weer achter en kom er dan gauw genoeg achter of iemand aan 't sarren is of niet. Vaak rijden ze zichzelf dan klem, kan er ook weinig aan doen.

Sarcast zei:
Durashift zei:
Die mede Cuore rijder/ster is wel heel galant.. laat zelfs moeders met kinderwagen voor terwijl dat niet hoeft. ;)
Natuurlijk moet dat wel.

Nou.. okay, rechtdoorgaand verkeer.. alleen.. die oversteek zit dus best wel ver van de straatkant af, vind ik. Coure staat zelfs al op het plateau.. dus dan zeg ik.. 'ik kijk je in je oor, dan mag ik dóór' :}

Die auto die al een tijdje links staat te knipperen en achter de camper aan wil? Die?

Uhuh...

Sarcast zei:
Die auto die al een tijdje links staat te knipperen en achter de camper aan wil? Die?

Uhuh...

Klinkt een beetje verwarrend.
Ik zie op het filmpje pas na het voorbijrijden dat de knipperlicht van de auto naar links stond.
Waarom denk je dat hij achter de camper (die auto met het rode kruis teken) aan wilde sluiten?

Omdat hij links knippert en niet naast de camper is gaan staan?
De plek waar de C30 waarop ik sta te wachten is gaan staan.

Oh wacht nou zie ik inderdaad dat hij ook naar rechts (Ik houd het even op mijn gezichtspunt) gaat knipperen. Hij stond dus eerst naar links aan te geven.
Raar ja...

Sarcast zei:
Oh wacht nou zie ik inderdaad dat hij ook naar rechts (Ik houd het even op mijn gezichtspunt) gaat knipperen. Hij stond dus eerst naar links aan te geven.
Raar ja...

Ik vind het zelf een heel onoverzichtelijke situatie:

1. Auto die op het kruis die in de weg staat. Kijkt de bestuurder wel naar links? Voor hetzelfde geld rijdt hij/zij op als de voorganger optrekt ...
2. Cuore die staat te wachten tot er ruimte komt? Of op de Vectra van de overkant?
3. Volvo C30 die op de rechterstrook nog voorbij komt rijden.
4. Vectra aan de overkant die blijkbaar niet weet wat hij/zij wil.

Ik was blijven staan tot er meer ruimte/duidelijkheid was.
Het risico was mij te groot dat 1 of ander toch onverhoopt gaat oprijden
en/of dat je een motor/scooter op de strook waar de C30 rijdt over het hoofd ziet.

1. Nee, die kijkt niet. En kruis of niet, de titel is niet voor niets artikel 14.
2. Cuore staat te wachten om er door heen te draaien, had alleen een goed voorbeeld nodig.
3. Jup, die mocht gewoon voor.
4. Die verandert van gedacht omdat het allemaal te lang duurt? Volgens mij ging hij alsnog links https://www.youtube.com/watch?v=b-NLzI24_jI

Sarcast zei:
1. Nee, die kijkt niet. En kruis of niet, de titel is niet voor niets artikel 14.
2. Cuore staat te wachten om er door heen te draaien, had alleen een goed voorbeeld nodig.
3. Jup, die mocht gewoon voor.
4. Die verandert van gedacht omdat het allemaal te lang duurt? Volgens mij ging hij alsnog links

Dat zal het verschil wel zijn.

De een maakt zich druk over het al dan niet overtreden van verkeersregels,
de ander probeert de risico's op mogelijke schade zoveel mogelijk te beperken.
Haast/ongeduld is altijd een slechte raadgever ... ;)

Terug
Bovenaan