Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Blackadder the 5th zei:
zo kan het ook, eventjes groot licht geven zodat de vrachtwagenchauffeur weet dat hij van strook kan wisselen ... (y)
Alleen sneu dat hij dat al direct wil en niet pas 1100 meter verderop waar de rechterstrook een uitrijstrook wordt.

Nee, ik bedoel de (vrachtwagen)chauffeur die netjes wacht tot iedereen
die hij (mogelijk) zou kunnen hinderen voorbij is, voordat hij van rijstrook wisselt.
En er vervolgens achterkomt dat 1100m blijkbaar te kort is om iedereen van dienst te zijn ...;)

Ik ben zelf voor duidelijkheid.
Laat degene die van strook wil wisselen dit tijdig aangeven, zodat de anderen er rekening mee kunnen houden.
Het mooiste zou zijn als er bij verkeersknooppunten door alle verkeersdeelnemers
met zo ongeveer dezelfde snelheid zou worden gereden.
Zou het wisselen van rijstrook voor iedereen wat eenvoudiger maken ...

Blackadder the 5th zei:
Nee, ik bedoel de (vrachtwagen)chauffeur die netjes wacht tot iedereen
die hij (mogelijk) zou kunnen hinderen voorbij is, voordat hij van rijstrook wisselt.
En er vervolgens achterkomt dat 1100m blijkbaar te kort is om iedereen van dienst te zijn ...;)

Ik ben zelf voor duidelijkheid.
Laat degene die van strook wil wisselen dit tijdig aangeven, zodat de anderen er rekening mee kunnen houden.
Het mooiste zou zijn als er bij verkeersknooppunten door alle verkeersdeelnemers
met zo ongeveer dezelfde snelheid zou worden gereden.
Zou het wisselen van rijstrook voor iedereen wat eenvoudiger maken ...

Ik heb er doorgaans weinig problemen mee, is wel een kwestie van vooruit kijken en je plekje zoeken. Dan richting aangeven en naar dat plekje gaan.

In het geval van een vrachtwagen kan ik mij goed voorstellen dat hij met zijn knipperlicht om ruimte vraagt.

Blackadder the 5th zei:
Geen probleem, hij heeft nog 500 meter uitvoegstrook!

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Geen probleem, hij heeft nog 500 meter uitvoegstrook!

Bij drukte is 5 km uitvoegstrook nog niet genoeg, de vrachtwagenchauffeur zal vroeg of laat iemand moeten
hinderen tijdens het wisselen van rijstrook.
Dan heb ik liever dat hij het de eerste 200 m doet, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Bij drukte is 5 km uitvoegstrook nog niet genoeg, de vrachtwagenchauffeur zal vroeg of laat iemand moeten
Dan heb ik liever dat hij het de eerste 200 m doet, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is ... ;)
Waarom niet bij Zwolle alvast voorsorteren voor de A73?

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Waarom niet bij Zwolle alvast voorsorteren voor de A73?

Jij hebt nog nooit met een vrachtwagen (mee)gereden?

Je stelt de 'vraag' om te suggereren dat ik niets mag vinden over veel te vroeg voorsorterende vrachtwagens omdat ik er niet mee gereden heb.

Ik stelde een tegenvraag om de fout in je redenatie aan te tonen.

Duidelijk zo?

Sarcast zei:
Je stelt de 'vraag' om te suggereren dat ik niets mag vinden over veel te vroeg voorsorterende vrachtwagens omdat ik er niet mee gereden heb.

Duidelijk zo?

Okay, maar waarom maak je jouw vergelijking zo 'bizar' door over de A73 te beginnen?

Ik geef Blackadder gelijk m.b.t. direct invoegen.. sterker nog, in vele gevallen zal dat wel moeten want de wegbeheerder is tegenwoordig vrij vroeg met het aanbrengen van verplichte rijrijchting pijlen.. dus bij die laatste 500 meter uitvoegstrook in jouw voorbeeld mag je wettelijk vaak niet eens meer wisselen van rijstrook.

Neem de A2 van A'dam naar Utrecht.. bij afslag Maarssen. Tijdens de spits weinig 'tijd' om een strook op te schuiven indien je dit zou doen bij de eerste aankondiging op het bord.. Wat krijg je dus.. degene die ermee bekend zijn schuiven alvast voor of t.h.v. de Shell een baantje op naar links.. ;)

Durashift zei:
Okay, maar waarom maak je jouw vergelijking zo 'bizar' door over de A73 te beginnen?

Precies, bizar vroeg invoegen.

Durashift zei:
Ik geef Blackadder gelijk m.b.t. direct invoegen.. sterker nog, in vele gevallen zal dat wel moeten want de wegbeheerder is tegenwoordig vrij vroeg met het aanbrengen van verplichte rijrijchting pijlen.. dus bij die laatste 500 meter uitvoegstrook in jouw voorbeeld mag je wettelijk vaak niet eens meer wisselen van rijstrook.
Lees je artikel 78 lid twee wel helemaal dan? En doe er ook gelijk de toelichting bij, dan zie je waar dat lid voor bedoeld was.

Neem de A2 van A'dam naar Utrecht.. bij afslag Maarssen. Tijdens de spits weinig 'tijd' om een strook op te schuiven indien je dit zou doen bij de eerste aankondiging op het bord..
Ik heb een betere, https://www.google.com/maps/@51.8661634,4.5831685,3a,75y,149.47h,101.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ4TarpJ906XDGA9Bnv6kzw!2e0!7i13312!8i6656
300 meter VOOR het bord, je kan het nog niet eens lezen.
En ja, de wetgever is gewaarschuwd voor problemen met de huidige situaties op de weg toen hij dit artikel invoerde.

Dus nee, niet 1100 meter van te voren invoegen.

Weet je wat ook idioot is?

Jezelf laten afleiden, en dan maar gewoon oprijden als de voetganger aan de overkant is omdat het dan wel veilig kan.

Onbegrijpelijk dat je op een plek die je zo goed kent, door zoiets kleins het spoor bijster kan raken.

Kijk het snel voor ik alles verwijder!

Sarcast zei:
Weet je wat ook idioot is?

Jezelf laten afleiden, en dan maar gewoon oprijden als de voetganger aan de overkant is omdat het dan wel veilig kan.

Onbegrijpelijk dat je op een plek die je zo goed kent, door zoiets kleins het spoor bijster kan raken.

Kijk het snel voor ik alles verwijder!

Oei, die zou ik inderdaad maar snel verwijderen voordat je er commentaar op krijgt ;)

Toen ik het zag, heb ik mezelf een rijverbod van 8 uur gegeven. Denk je dat dat onvoldoende was?

Kantje boord hoor, had minimaal 10uur moeten zijn ;)

Ik zou het toch maar verwijderen, anders krijg je zometeen commentaar van veel grote verkeerskenners / betere [sub]zeur[/sub]chauffeurs :p

Sarcast zei:
Toen ik het zag, heb ik mezelf een rijverbod van 8 uur gegeven. Denk je dat dat onvoldoende was?

Ja, minimaal 9 uur verplichte rust per 24 uur in het beroepsvervoer. ;)

Wel een leuke dame inderdaad(y).. alleen zou die hond van mij dan weer niet erbij hoeven...

Lycan Capri zei:
Ik zou het toch maar verwijderen, anders krijg je zometeen commentaar van veel grote verkeerskenners / betere [sub]zeur[/sub]chauffeurs :p

Worden die ook eens blij dat de Grote Sarcast ook een foutje kan maken, zie je wel hij is toch een mens!
Ik hoor de keyboards al rammelen, ik ga vannacht de comments onder het genot van een tosti eens doornemen.

zweep-van-90-centimeter.jpg

Sarcast zei:
(..)
Durashift zei:
Lees je artikel 78 lid twee wel helemaal dan? En doe er ook gelijk de toelichting bij, dan zie je waar dat lid voor bedoeld was.

(..)

Eh, ja. Ik lees precies dat wat ik erover schreef.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20#HoofdstukIII

Op welke toelichting doel jij?

Sarcast zei:
Lycan Capri zei:

Worden die ook eens blij dat de Grote Sarcast ook een foutje kan maken, zie je wel hij is toch een mens!
Ik hoor de keyboards al rammelen, ik ga vannacht de comments onder het genot van een tosti eens doornemen.

Welnee, als je men je de wind uit de zeilen neemt is het niet leuk meer..

:cool:

Nu begrijp ik die sluiers van sommige bevolkingsgroepen ook een stuk beter. Levensgevaarlijk. :eek:

Sarcast zei:
Jij hebt vast nog nooit in de tweede kamer gezeten.

Vragen worden meestal met een ? gesteld. Ik zie dit meer als een (vul zelf maar in) opmerking ...

Sarcast zei:

Duidelijk zo?

Ik heb in ieder geval antwoord op mijn vraag gekregen, zij het via een omweg.
Jij mag wat mij betreft overal een mening over hebben, ik hoef het daar niet mee eens te zijn, that's all ... ;)

Sarcast zei:
Lycan Capri zei:

Foei ... ;)

Reed er nog iemand achteraan door rood? Is mij (bijna) een keer overkomen. De auto voor mij reed als eerste op, ik wilde ook optrekken en
zag net op tijd dat het verkeerslicht op rood stond ... :rolleyes:

Durashift zei:
Sarcast zei:
(..)
Durashift zei:

(..)

Deze: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2008-90.html
Artikel I, onderdeel Y

Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden. Omdat er echter meer categorieën verkeersdeelnemers zijn, die – al dan niet onder bepaalde omstandigheden – gebruik mogen maken van de rijbaan (bijvoorbeeld fietsers (artikel 5, tweede lid, RVV 1990) en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig (artikel 7)), is de verplichting door middel van de onderhavige wijziging uitgebreid tot alle bestuurders die de rijbaan volgen.
Aangezien het de bedoeling is, dat fietsers, die zich op een fietsstrook bevinden, die in een voorsorteervak ligt, de richting van het voorsorteervak volgen, is expliciet aangegeven, dat deze fietsstrook onderdeel uitmaakt van het voorsorteervak.
In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.
Het RVV 1990 kent geen definitie van een uitvoegstrook, maar kent wel een definitie van een uitrijstrook (art. 1, onderdeel ag). Deze definitie spreekt over een weggedeelte, dat bestemd is voor bestuurders, die de doorgaande rijbaan verlaten. Echter, als er sprake is van een invoegstrook, is het onduidelijk waar deze eindigt en overgaat in een uitrijstrook, het zogenaamde weefvak. Om misverstanden te voorkomen geldt de verplichting de richting van de uitrijstrook te volgen vanaf de hoogte van de op de rijstrook aangebrachte pijlen.

Sarcast zei:
Durashift zei:
Sarcast zei:
(..)
Durashift zei:

(..)

Deze: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2008-90.html
Artikel I, onderdeel Y

Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden. Omdat er echter meer categorieën verkeersdeelnemers zijn, die – al dan niet onder bepaalde omstandigheden – gebruik mogen maken van de rijbaan (bijvoorbeeld fietsers (artikel 5, tweede lid, RVV 1990) en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig (artikel 7)), is de verplichting door middel van de onderhavige wijziging uitgebreid tot alle bestuurders die de rijbaan volgen.
Aangezien het de bedoeling is, dat fietsers, die zich op een fietsstrook bevinden, die in een voorsorteervak ligt, de richting van het voorsorteervak volgen, is expliciet aangegeven, dat deze fietsstrook onderdeel uitmaakt van het voorsorteervak.
In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.
Het RVV 1990 kent geen definitie van een uitvoegstrook, maar kent wel een definitie van een uitrijstrook (art. 1, onderdeel ag). Deze definitie spreekt over een weggedeelte, dat bestemd is voor bestuurders, die de doorgaande rijbaan verlaten. Echter, als er sprake is van een invoegstrook, is het onduidelijk waar deze eindigt en overgaat in een uitrijstrook, het zogenaamde weefvak. Om misverstanden te voorkomen geldt de verplichting de richting van de uitrijstrook te volgen vanaf de hoogte van de op de rijstrook aangebrachte pijlen.

Grappig, er wordt gesproken over het op het allerlaatste moment in/uitvoegen door weggebruikers,
niet over het vroege invoegen/van rijstrook wisselen wat de vrachtwagen doet in het filmpje van @Sarcast ...

Blackadder the 5th zei:
(..)
Grappig, er wordt gesproken over het op het allerlaatste moment in/uitvoegen door weggebruikers,
niet over het vroege invoegen/van rijstrook wisselen wat de vrachtwagen doet in het filmpje van @Sarcast ...

Ja, precies. Het één is, mijn inziens, dus het gevolg van het ander. Bij weefvakken met verplichte rijrichting is het bijna onmogelijk (in de zin van wettelijk toegestaan) om niet vroegtijdig van rijbaan te wisselen.

@Sarcast,. Ik begrijp nog niet helemaal wat de toelichting voor toegevoegde waarde biedt aan hetgeen ik schreef en poste omtrent artikel 78, Rvv1990, lid 2. Ik lees er (grotendeels) hetzelfde in.

Het is ingevoerd om langs de file rijden tegen te gaan, als je niet kon invoegen vanwege andere weggebruikers dan is er niemand die een probleem maakt van na de pijlen invoegen.

Sarcast zei:
Het is ingevoerd om langs de file rijden tegen te gaan,

Okay, duidelijk nu.

Sarcast zei:
als je niet kon invoegen vanwege andere weggebruikers dan is er niemand die een probleem maakt van na de pijlen invoegen.

Hmm, dat lees ik dan weer niet in de toelichting.
Al hoop ik natuurlijk wel op een dergelijke interpretatie indien oom agent e.e.a bij mij constateert. ;)

Durashift zei:
Sarcast zei:
Het is ingevoerd om langs de file rijden tegen te gaan,

Okay, duidelijk nu.

Sarcast zei:
als je niet kon invoegen vanwege andere weggebruikers dan is er niemand die een probleem maakt van na de pijlen invoegen.

Hmm, dat lees ik dan weer niet in de toelichting.
Al hoop ik natuurlijk wel op een dergelijke interpretatie indien oom agent e.e.a bij mij constateert. ;)

Ik vind het zelf een beetje vreemde regeling in combinatie met het rijden op de snelweg.
Bij rijstroken in combinatie met verkeerslichten kan ik mij er meer bij voorstellen.
Bij ongewenst verkeersgedrag kan toch worden bekeurd op het kapstokartikel? (= in gevaar brengen/hinderen van het overige verkeer).
In de toelichting wordt er trouwens niet over file's gerept, blijkbaar moet je dat er zelf uithalen ...

Durashift zei:
Blackadder the 5th zei:
(..)
In de toelichting wordt er trouwens niet over file's gerept, blijkbaar moet je dat er zelf uithalen ...

Ja, precies in het door jou vetgemaakte stukje tekst;)

Verstoring van de doorstroming = ontstaan van file?

Sommigen vertonen dit voorbij-rijden-en-daarna-invoegen-gedrag al bij een file die ca. 90 km/h rijdt ... :)

Blackadder the 5th zei:
Hier een ouder filmpje: Zicht op de weg van de vrachtwagenchauffeur ...

Moet zeggen dat de chauffeur weinig onderscheid maakt in dit filmpje,
ook (collega)vrachtwagenchauffeurs worden op de korrel genomen ... :)

P.S. de achtergrondmuziek is niet echt mijn smaak, zit gelukkig een mute-knop op ...

Heerlijk filmpje.

Het is dat mensen hier zo nonchalant met (vaak het eigen) leven omgaan, anders is het gewoonweg komisch.

Weet je wat, ik snij met mijn douwdie nog even die veertigtonner af.
Laat ik met mijn 2 tons boes van baas eens even die veertig ton opzij duwen.
Laat ik met mijn kapstercabrio die chauffeur in die enorme klomp ijzer dwingen het zo te doen als ik denk dat het moet.
Het lijflied van de automobilist: Opzij, opzij, maak plaats, maak plaats. ik heb ongelofelijke haast.
Ik rij hier en dat hij mij niet kan zien interesseert mij geen drol. Oh... fuck.... het kraakt....
Als ik nu nog even gauw die lomp grote vrachtwagen inhaal... oh shit.

Zodra je in het verkeer iets denkt van "even snel", denk er dan gelijk achteraan "is pas echt fout"...

Denken dat je met je Mitsubishi Outlander PHEV het tussensprintje van 110km/u naar 145km/u kunt winnen o_O

Vooral als ik je al rustig aan het inhalen ben, en al met m'n lange neus naast je achterdeur zit. Gelukkig voor hem had hij nog erg veel ruimte naar zijn voorganger.

Ik haat het als mensen acceleren terwijl ik ze aan het inhalen ben.

^ motorrijder heeft duidelijk een bril nodig. Het is nou niet zo dat de vrachtwagenchauffeur op 't laatst richting aangaf.. :rolleyes:

Terug
Bovenaan