A
Anoniem
Guest
En altijd met een glimlach he!Blackadder the 5th zei:of naar rechts uitvoegen (waar @Sarcast net rechts aan het inhalen is).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En altijd met een glimlach he!Blackadder the 5th zei:of naar rechts uitvoegen (waar @Sarcast net rechts aan het inhalen is).
Sarcast zei:En altijd met een glimlach he!Blackadder the 5th zei:of naar rechts uitvoegen (waar @Sarcast net rechts aan het inhalen is).
Alleen sneu dat hij dat al direct wil en niet pas 1100 meter verderop waar de rechterstrook een uitrijstrook wordt.Blackadder the 5th zei:zo kan het ook, eventjes groot licht geven zodat de vrachtwagenchauffeur weet dat hij van strook kan wisselen ...![]()
Sarcast zei:Alleen sneu dat hij dat al direct wil en niet pas 1100 meter verderop waar de rechterstrook een uitrijstrook wordt.Blackadder the 5th zei:zo kan het ook, eventjes groot licht geven zodat de vrachtwagenchauffeur weet dat hij van strook kan wisselen ...![]()
Sarcast zei:
Sarcast zei:Je bedoelt dit soort dingen?
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:Nee, ik bedoel de (vrachtwagen)chauffeur die netjes wacht tot iedereen
die hij (mogelijk) zou kunnen hinderen voorbij is, voordat hij van rijstrook wisselt.
En er vervolgens achterkomt dat 1100m blijkbaar te kort is om iedereen van dienst te zijn ...
Ik ben zelf voor duidelijkheid.
Laat degene die van strook wil wisselen dit tijdig aangeven, zodat de anderen er rekening mee kunnen houden.
Het mooiste zou zijn als er bij verkeersknooppunten door alle verkeersdeelnemers
met zo ongeveer dezelfde snelheid zou worden gereden.
Zou het wisselen van rijstrook voor iedereen wat eenvoudiger maken ...
Geen probleem, hij heeft nog 500 meter uitvoegstrook!Blackadder the 5th zei:En er vervolgens achterkomt dat 1100m blijkbaar te kort is om iedereen van dienst te zijn ...![]()
Sarcast zei:Geen probleem, hij heeft nog 500 meter uitvoegstrook!Blackadder the 5th zei:En er vervolgens achterkomt dat 1100m blijkbaar te kort is om iedereen van dienst te zijn ...![]()
Waarom niet bij Zwolle alvast voorsorteren voor de A73?Blackadder the 5th zei:Bij drukte is 5 km uitvoegstrook nog niet genoeg, de vrachtwagenchauffeur zal vroeg of laat iemand moeten
hinderen tijdens het wisselen van rijstrook.
Dan heb ik liever dat hij het de eerste 200 m doet, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is ...![]()
Sarcast zei:Waarom niet bij Zwolle alvast voorsorteren voor de A73?Blackadder the 5th zei:Bij drukte is 5 km uitvoegstrook nog niet genoeg, de vrachtwagenchauffeur zal vroeg of laat iemand moeten
hinderen tijdens het wisselen van rijstrook.
Dan heb ik liever dat hij het de eerste 200 m doet, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is ...![]()
Sarcast zei:Jij hebt vast nog nooit in de tweede kamer gezeten.
Sarcast zei:Je stelt de 'vraag' om te suggereren dat ik niets mag vinden over veel te vroeg voorsorterende vrachtwagens omdat ik er niet mee gereden heb.
Ik stelde een tegenvraag om de fout in je redenatie aan te tonen.
Duidelijk zo?
Durashift zei:Okay, maar waarom maak je jouw vergelijking zo 'bizar' door over de A73 te beginnen?
Lees je artikel 78 lid twee wel helemaal dan? En doe er ook gelijk de toelichting bij, dan zie je waar dat lid voor bedoeld was.Durashift zei:Ik geef Blackadder gelijk m.b.t. direct invoegen.. sterker nog, in vele gevallen zal dat wel moeten want de wegbeheerder is tegenwoordig vrij vroeg met het aanbrengen van verplichte rijrijchting pijlen.. dus bij die laatste 500 meter uitvoegstrook in jouw voorbeeld mag je wettelijk vaak niet eens meer wisselen van rijstrook.
Ik heb een betere, https://www.google.com/maps/@51.8661634,4.5831685,3a,75y,149.47h,101.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ4TarpJ906XDGA9Bnv6kzw!2e0!7i13312!8i6656Neem de A2 van A'dam naar Utrecht.. bij afslag Maarssen. Tijdens de spits weinig 'tijd' om een strook op te schuiven indien je dit zou doen bij de eerste aankondiging op het bord..
Sarcast zei:Weet je wat ook idioot is?
Jezelf laten afleiden, en dan maar gewoon oprijden als de voetganger aan de overkant is omdat het dan wel veilig kan.
Onbegrijpelijk dat je op een plek die je zo goed kent, door zoiets kleins het spoor bijster kan raken.
Kijk het snel voor ik alles verwijder!
Sarcast zei:Toen ik het zag, heb ik mezelf een rijverbod van 8 uur gegeven. Denk je dat dat onvoldoende was?
Lycan Capri zei:Ik zou het toch maar verwijderen, anders krijg je zometeen commentaar van veel grote verkeerskenners / betere [sub]zeur[/sub]chauffeurs![]()
Sarcast zei:(..)Lees je artikel 78 lid twee wel helemaal dan? En doe er ook gelijk de toelichting bij, dan zie je waar dat lid voor bedoeld was.Durashift zei:Ik geef Blackadder gelijk m.b.t. direct invoegen.. sterker nog, in vele gevallen zal dat wel moeten want de wegbeheerder is tegenwoordig vrij vroeg met het aanbrengen van verplichte rijrijchting pijlen.. dus bij die laatste 500 meter uitvoegstrook in jouw voorbeeld mag je wettelijk vaak niet eens meer wisselen van rijstrook.
(..)
Sarcast zei:Lycan Capri zei:Ik zou het toch maar verwijderen, anders krijg je zometeen commentaar van veel grote verkeerskenners / betere [sub]zeur[/sub]chauffeurs![]()
Worden die ook eens blij dat de Grote Sarcast ook een foutje kan maken, zie je wel hij is toch een mens!
Ik hoor de keyboards al rammelen, ik ga vannacht de comments onder het genot van een tosti eens doornemen.
Sarcast zei:Jij hebt vast nog nooit in de tweede kamer gezeten.
Sarcast zei:Je stelt de 'vraag' om te suggereren dat ik niets mag vinden over veel te vroeg voorsorterende vrachtwagens omdat ik er niet mee gereden heb.
Ik stelde een tegenvraag om de fout in je redenatie aan te tonen.
Duidelijk zo?
Sarcast zei:Lycan Capri zei:Ik zou het toch maar verwijderen, anders krijg je zometeen commentaar van veel grote verkeerskenners / betere [sub]zeur[/sub]chauffeurs![]()
Worden die ook eens blij dat de Grote Sarcast ook een foutje kan maken, zie je wel hij is toch een mens!
Ik hoor de keyboards al rammelen, ik ga vannacht de comments onder het genot van een tosti eens doornemen.
Durashift zei:Sarcast zei:(..)Lees je artikel 78 lid twee wel helemaal dan? En doe er ook gelijk de toelichting bij, dan zie je waar dat lid voor bedoeld was.Durashift zei:Ik geef Blackadder gelijk m.b.t. direct invoegen.. sterker nog, in vele gevallen zal dat wel moeten want de wegbeheerder is tegenwoordig vrij vroeg met het aanbrengen van verplichte rijrijchting pijlen.. dus bij die laatste 500 meter uitvoegstrook in jouw voorbeeld mag je wettelijk vaak niet eens meer wisselen van rijstrook.
(..)
Eh, ja. Ik lees precies dat wat ik erover schreef.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20#HoofdstukIII
Op welke toelichting doel jij?
Artikel I, onderdeel Y
Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden. Omdat er echter meer categorieën verkeersdeelnemers zijn, die – al dan niet onder bepaalde omstandigheden – gebruik mogen maken van de rijbaan (bijvoorbeeld fietsers (artikel 5, tweede lid, RVV 1990) en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig (artikel 7)), is de verplichting door middel van de onderhavige wijziging uitgebreid tot alle bestuurders die de rijbaan volgen.
Aangezien het de bedoeling is, dat fietsers, die zich op een fietsstrook bevinden, die in een voorsorteervak ligt, de richting van het voorsorteervak volgen, is expliciet aangegeven, dat deze fietsstrook onderdeel uitmaakt van het voorsorteervak.
In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.
Het RVV 1990 kent geen definitie van een uitvoegstrook, maar kent wel een definitie van een uitrijstrook (art. 1, onderdeel ag). Deze definitie spreekt over een weggedeelte, dat bestemd is voor bestuurders, die de doorgaande rijbaan verlaten. Echter, als er sprake is van een invoegstrook, is het onduidelijk waar deze eindigt en overgaat in een uitrijstrook, het zogenaamde weefvak. Om misverstanden te voorkomen geldt de verplichting de richting van de uitrijstrook te volgen vanaf de hoogte van de op de rijstrook aangebrachte pijlen.
Sarcast zei:Durashift zei:Sarcast zei:(..)Lees je artikel 78 lid twee wel helemaal dan? En doe er ook gelijk de toelichting bij, dan zie je waar dat lid voor bedoeld was.Durashift zei:Ik geef Blackadder gelijk m.b.t. direct invoegen.. sterker nog, in vele gevallen zal dat wel moeten want de wegbeheerder is tegenwoordig vrij vroeg met het aanbrengen van verplichte rijrijchting pijlen.. dus bij die laatste 500 meter uitvoegstrook in jouw voorbeeld mag je wettelijk vaak niet eens meer wisselen van rijstrook.
(..)
Eh, ja. Ik lees precies dat wat ik erover schreef.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20#HoofdstukIII
Op welke toelichting doel jij?
Deze: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2008-90.html
Artikel I, onderdeel Y
Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden. Omdat er echter meer categorieën verkeersdeelnemers zijn, die – al dan niet onder bepaalde omstandigheden – gebruik mogen maken van de rijbaan (bijvoorbeeld fietsers (artikel 5, tweede lid, RVV 1990) en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig (artikel 7)), is de verplichting door middel van de onderhavige wijziging uitgebreid tot alle bestuurders die de rijbaan volgen.
Aangezien het de bedoeling is, dat fietsers, die zich op een fietsstrook bevinden, die in een voorsorteervak ligt, de richting van het voorsorteervak volgen, is expliciet aangegeven, dat deze fietsstrook onderdeel uitmaakt van het voorsorteervak.
In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.
Het RVV 1990 kent geen definitie van een uitvoegstrook, maar kent wel een definitie van een uitrijstrook (art. 1, onderdeel ag). Deze definitie spreekt over een weggedeelte, dat bestemd is voor bestuurders, die de doorgaande rijbaan verlaten. Echter, als er sprake is van een invoegstrook, is het onduidelijk waar deze eindigt en overgaat in een uitrijstrook, het zogenaamde weefvak. Om misverstanden te voorkomen geldt de verplichting de richting van de uitrijstrook te volgen vanaf de hoogte van de op de rijstrook aangebrachte pijlen.
Blackadder the 5th zei:(..)
Grappig, er wordt gesproken over het op het allerlaatste moment in/uitvoegen door weggebruikers,
niet over het vroege invoegen/van rijstrook wisselen wat de vrachtwagen doet in het filmpje van @Sarcast ...
Sarcast zei:Het is ingevoerd om langs de file rijden tegen te gaan,
Sarcast zei:als je niet kon invoegen vanwege andere weggebruikers dan is er niemand die een probleem maakt van na de pijlen invoegen.
Durashift zei:Sarcast zei:Het is ingevoerd om langs de file rijden tegen te gaan,
Okay, duidelijk nu.
Sarcast zei:als je niet kon invoegen vanwege andere weggebruikers dan is er niemand die een probleem maakt van na de pijlen invoegen.
Hmm, dat lees ik dan weer niet in de toelichting.
Al hoop ik natuurlijk wel op een dergelijke interpretatie indien oom agent e.e.a bij mij constateert.![]()
Blackadder the 5th zei:(..)
In de toelichting wordt er trouwens niet over file's gerept, blijkbaar moet je dat er zelf uithalen ...
Durashift zei:Blackadder the 5th zei:(..)
In de toelichting wordt er trouwens niet over file's gerept, blijkbaar moet je dat er zelf uithalen ...
Ja, precies in het door jou vetgemaakte stukje tekst![]()
Blackadder the 5th zei:Hier een ouder filmpje: Zicht op de weg van de vrachtwagenchauffeur ...
Moet zeggen dat de chauffeur weinig onderscheid maakt in dit filmpje,
ook (collega)vrachtwagenchauffeurs worden op de korrel genomen ...
P.S. de achtergrondmuziek is niet echt mijn smaak, zit gelukkig een mute-knop op ...
Boppie zei:Het zou mij verbazen als de chauffeur het doorhad.