Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Zo moet de bebording voor een EV laadplek volgens mij zijn.
Scirocco bestuurder loopt dus kans op een prent..

26582102510_406e3e46a0_z.jpg

Foto zag ik bij (van) forummer D-C (tu)

Dat klopt alleen is dat symbooltje en het witte kruis overbodig, en betekenen niets.

Daarnaast is het sneu dat het bord E8 (met het personenautosymbool) wordt gebruikt en er op het onderbord weer over voertuigen gesproken wordt.
Dan is een E4 (alleen een P) ook voldoende, dan zouden andere voertuigen er ook mogen staan.

Sarcast zei:
Dat klopt alleen is dat symbooltje en het witte kruis overbodig, en betekenen niets.

Daarnaast is het sneu dat het bord E8 (met het personenautosymbool) wordt gebruikt en er op het onderbord weer over voertuigen gesproken wordt.
Dan is een E4 (alleen een P) ook voldoende, dan zouden andere voertuigen er ook mogen staan.
Mag je bijvoorbeeld een elektrische motorfiets aan zo'n paal opladen? of een bromfiets?

Dus dat houdt in, "vrouwen-parkeerplaatsen", "gezins"-parkeervakken die iets ruimer zijn, mag je dus eigenlijk negeren? Net als dus de Elektrische auto plaatsen.

Het zijn dan van andere borden Sarcast, zoals dit:
gezinsparkeerplaats.jpg

Niet van die van die onderborden dus.

Idefiqs zei:
Sarcast zei:
Dus verderop parkeren, en als je het eenmaal gekocht hebt kan je de auto laten stilstaan op het laadpaalvak of een gehandicaptenparkeerplaats voor het laden.

:O Serieus???

Ben ik wel eens niet serieus over verkeersregels?

Maar ik snap dat ik ook weer als aso zou worden bestempeld als ik stond te lossen op een gehandicaptenparkeerplaats?

stoterstangen90 zei:
Sarcast zei:

Mag je bijvoorbeeld een elektrische motorfiets aan zo'n paal opladen? of een bromfiets?
Nee omdat er een autosymbooltje op of onder staat mag je er alleen met een auto staan om te laden.

Pjötr zei:
Dus dat houdt in, "vrouwen-parkeerplaatsen", "gezins"-parkeervakken die iets ruimer zijn, mag je dus eigenlijk negeren? Net als dus de Elektrische auto plaatsen.
De electrische autoplaatsen zijn wel gereserveerd dmv doel .
Maar die gezinsplekken onder de IKEA vind ik erg handig, lekker breed en dichtbij de ingang.

Sarcast zei:
stoterstangen90 zei:
Sarcast zei:

Nee omdat er een autosymbooltje op of onder staat mag je er alleen met een auto staan om te laden.

En als je een elektrische (motor/brom)fiets op de stoep parkeert en de laadpaal - van de voor de EV auto bestemde - gebruikt?

Motorfietsen op de stoep parkeren is in beginsel verboden, doch wordt door veel gemeenten gedoogd.

Afgezien van het stoepparkeren is daar niets mis mee toch?

Die laadkabels zijn overigens ook lang genoeg om een vakje te overbruggen.

Idefiqs zei:
Sarcast zei:
Maar ik snap dat ik ook weer als aso zou worden bestempeld als ik stond te lossen op een gehandicaptenparkeerplaats?

Jij zegt het.

Ach ja, het is niet de eerste keer zijn dat ik van asocialiteit wordt beticht door verkeersregeltechnische onbenullen.

Sarcast zei:
Afgezien van het stoepparkeren is daar niets mis mee toch?

Die laadkabels zijn overigens ook lang genoeg om een vakje te overbruggen.

Idefiqs zei:
Sarcast zei:

Jij zegt het.

Ach ja, het is niet de eerste keer zijn dat ik van asocialiteit wordt beticht door verkeersregeltechnische onbenullen.

Tsja, asociaal gedrag wordt veelal bij zichzelf niet herkend hé? Door sociale onbenullen. ;)

Jij je zin, leg het de aso eens uit:
Wat is er asociaal aan het laden of lossen op een invalidenparkeerplek.

Sarcast zei:
Da's dan wel weer typisch.

Nou vooruit dan maar, omdat je het zo lief vraagt.

Als eerste heb ik niet gezegd dat het aso is om op een gehandicaptenparkeerplaats te laden en/of te lossen, dat was jij zelf. Ten tweede is het niet per definitie asociaal om aldaar te laden en/of te lossen.

Het is niet asociaal als je;

Als niemand uit de doelgroep aanspraak maakt op die parkeerplaats, of je hem direct vrijgeeft als betrokkene aangeeft er gebruik van te gaan willen maken. Of je redelijkerwijs kunt vermoeden dat dit het geval is.

Het is wel asociaal als je;

Ziet of redelijkerwijs kunt veronderstellen dat iemand uit de doelgroep aanspraak wenst te maken op die plek en hem/haar de spreekwoordelijke vinger geeft en/of hem/haar sterkte wenst met de houten poot en hem/haar daarmee het bos in stuurt.

ff wat anders.. heb daarstraks een eend geschampt (aangereden).. Beestje heeft het niet overleefd.. heb hem/haar een schop richting de berm gegeven, dat wel.

Nu was in het nieuws dat in beginsel aanrijdingen met dieren (gaat dan over bronstige herten/reeën in deze weken) gemeld moet worden bij de politie..

Elke categorie dieren?

Ik bedoel, jammer van de eend.. (had ie maar niet moeten omkeren.. hij/zij waggelde langzaam naar de andere bermzijde toen ik eraan kwam.. dacht er mooi achterlangs te kunnen steken.. :( ) maar vond het nou ook niet nodig om de politie in kennis te stellen.. Beestje ligt in de berm nu, mooi voer voor 'de natuur' zal ik maar zeggen. Omgevallen bomen in het bos worden tegenwoordig ook niet meer opgeruimd.. ;)

Aiaiaiai...eerst rij je het beestje voor de flikker en vervolgens trap je het arme dier nog eens de berm in om daar te laten creperen.....

Marianne Thieme, kom er maar in:}.

Idefiqs zei:
Het is niet asociaal als je;

Als niemand uit de doelgroep aanspraak maakt op die parkeerplaats, of je hem direct vrijgeeft als betrokkene aangeeft er gebruik van te gaan willen maken. Of je redelijkerwijs kunt vermoeden dat dit het geval is.
Ah, maar de aanspraak op die plek is voor zowel de losser als de gehandicapte even valide. Beiden mogen daar immers hun voertuig laten stilstaan, alleen mag de gehandicapte daar ook parkeren. En willen parkeren gaan niet "boven" laten stilstaan.

Idefiqs zei:
Het is wel asociaal als je;

Ziet of redelijkerwijs kunt veronderstellen dat iemand uit de doelgroep aanspraak wenst te maken op die plek en hem/haar de spreekwoordelijke vinger geeft en/of hem/haar sterkte wenst met de houten poot en hem/haar daarmee het bos in stuurt.
De vinger is asociaal, eensch, maar ik ben best bereid de gehandicapte uit te leggen dat ik na het laden weer weg ben en hij gewoon even kan wachten.

Met andere woorden, oma die slecht ter been is, moet maar even wachten in haar Suzuki omdat jij te beroerd bent om een stukje te lopen en dus de auto op een invalidenparkeervlak zet om je zware flatscreen in te laden? :O

Ik neem aan dat dit een grapje is? (td)

Eeeeh, ja daar komt het op neer ja.

Als oma uitstapt en zich moeizaam voortbeweegt laat ik haar voor, als ze in een parkeerverbod , buiten de vakken op een erf of blauwe zone of bij een laadpaal parkeert dan klaag ik niet, (zie RVV85)

Maar als ze voor wil kruipen bij een stoplicht dan zal ik toch wel even mopperen. Ik kwam daar immers eerder aan en heb net zoveel recht om door dat groene licht te rijden als zij. U ziet de parallel met het gehandicaptenparkeervak?

Oma mag in een parkeerverbod 3 uur parkeren, ik mag daar lossen. Moet ik dan ook de flatscreen uit mijn handen laten vallen en opzouten als zij daar wil gaan staan?

Dus ja ook van gehandicapten mag worden verwacht dat zij hun beurt afwachten.

Je gaat nu andere situaties erbij halen, dat is niet waar het omging..
Jij praat recht dat jij bij de Mediamarkt (om maar even iets te noemen) je auto op een invalidenplaats zet, om je flatscreen in te laden, komt er iemand aan, die slecht ter been is en daarom een parkeerplek bij een ingang heeft, de zogenaamde invalidenplaats, en die durf jij dan te zeggen, "u wacht maar even, ik ben een tv aan het inladen" .

Met alle respect, iemand die gezond is, heeft niets te zoeken op een invalidenplaats, ook niet om te laden of te lossen..

Pjötr zei:
Ik haal die erbij om te verduidelijken hoe het zit.

Jij praat recht dat jij bij de Mediamarkt (om maar even iets te noemen) je auto op een invalidenplaats zet, om je flatscreen in te laden, komt er iemand aan, die slecht ter been is en daarom een parkeerplek bij een ingang heeft, de zogenaamde invalidenplaats, en die durf jij dan te zeggen, "u wacht maar even, ik ben een tv aan het inladen" .
Exact!

Met alle respect, iemand die gezond is, heeft niets te zoeken op een invalidenplaats, ook niet om te laden of te lossen..
En daar zit je dus mis. Die plek is uitstekend geschikt en bedoeld om dingen te lossen en laden.

Sarcast zei:
Ik kwam daar immers eerder aan en heb net zoveel recht om door dat groene licht te rijden als zij. U ziet de parallel met het gehandicaptenparkeervak?

Hier gaat het spek stinken. Appels en peren namelijk, het doel van een invalidenparkeerplaats is minder validen in staat te stellen deel te nemen aan het (sociale) verkeer door hen een redelijke mate van zekerheid te bieden dat zij in de buurt van hun bestemming kunnen parkeren. Laden en lossen dient op de daarvoor bestemde plaatsen te te geschieden. Is die ruimte er niet? Dan dien jij wachten en niet de belanghebbende waarvoor die plaats bestemd is.

Ook dit is weer een situatie waarin wij diametraal tegenover elkaar staan. Jij suggereert dat ik een verkeerstechnisch onbenul ben, dat is althans mijn interpretatie van een eerdere post van jou. Ik stel echter dat kennis van een stapel wet en regelgeving alleen niet voldoende is om een goede verkeersdeelnemer te zijn, daarvoor is het - wederom mijns inziens - noodzakelijk een bredere (maatschappelijke) context aan het begrip verkeer te geven. Dan komen ook sociale en ethische aspecten aan de orde. En de geest van de wet. Een rechter kijkt niet voor niets naar de omstandigheden waaronder een gebeurtenis plaatsgevonden heeft. En dan zou jij, met al je wetskennis, nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.

Maar zoals gebruikelijk zul je wel weer niet op de "zachte" argumenten ingaan. Dat doe je immers nooit.

Idefiqs zei:
Hier gaat het spek stinken. Appels en peren namelijk, het doel van een invalidenparkeerplaats is minder validen in staat te stellen deel te nemen aan het (sociale) verkeer door hen een redelijke mate van zekerheid te bieden dat zij in de buurt van hun bestemming kunnen parkeren. Laden en lossen dient op de daarvoor bestemde plaatsen te te geschieden. Is die ruimte er niet? Dan dien jij wachten en niet de belanghebbende waarvoor die plaats bestemd is.

Als ik geen belang had bij die gehandicaptenparkeerplek dan was het wel verboden daar je voertuig stil te laten staan. En dat is precies mijn punt. Dat is het niet en dus vindt de wetgever en indirect dus het volk dat niet-gehandicaptenkaarthouders daar ook gebruik van mogen maken. Ik heb dus evenveel recht op die plek als de gehandicapte zolang ik hem gebruik binnen de voorwaarden die daaraan gesteld zijn.
En als die plek legaal in gebruik is zal oma even moeten wachten ja, dat was de strekking van mijn voorbeelden.

Sarcast zei:
Pjötr zei:
Ik haal die erbij om te verduidelijken hoe het zit.

Exact!

En daar zit je dus mis. Die plek is uitstekend geschikt en bedoeld om dingen te lossen en laden.

@Sarcast mag volgens de letter van de wet daar wel laden en lossen.
Maar hij mag volgens diezelfde letter van de wet niet omstandig uit gaan leggen waarom hij wel zou mogen staan laden/lossen.
Dan gaat hij onherroepelijk op de bon ... ;)

Sarcast zei:
Als ik geen belang had bij die gehandicaptenparkeerplek dan was het wel verboden daar je voertuig stil te laten staan. En dat is precies mijn punt. Dat is het niet en dus vindt de wetgever en indirect dus het volk dat niet-gehandicaptenkaarthouders daar ook gebruik van mogen maken. Ik heb dus evenveel recht op die plek als de gehandicapte zolang ik hem gebruik binnen de voorwaarden die daaraan gesteld zijn.
En als die plek legaal in gebruik is zal oma even moeten wachten ja, dat was de strekking van mijn voorbeelden.

Ok, helder. Dus de wet is de wet, de geest van de wet en ethiek is irrelevant. Ofwel, de wet is heilig? Begrijp ik je goed?

Blackadder the 5th zei:
Maar hij mag volgens diezelfde letter van de wet niet omstandig uit gaan leggen waarom hij wel zou mogen staan laden/lossen.

:}(tu)

Idefiqs zei:
Ok, helder. Dus de wet is de wet, de geest van de wet en ethiek is irrelevant. Ofwel, de wet is heilig? Begrijp ik je goed?
Nee, de geest van de wet is dat gehandicapten een plek kunnen hebben dichtbij hun bestemming om te parkeren. Vandaar de gehandicaptenparkeerplekken en de uitzonderingen in RVV 85. Prima. helemaal mee eens.

Wat het niet is, is een vrijkaart om altijd te kunnen parkeren, of voorrang te krijgen boven andere weggebruikers bij het gebruik van die plek..

Blackadder the 5th zei:

Klopt ja, het begrip parkeren wordt nogal eens verkeerd uitgelegd: "Ja maar mijn motor draait nog" "Ik zit alleen even te bellen" "Ik ben zo weg, eerst mijn navigatie instellen" allemaal parkeren. Maar een verhuiswagen die een halve dag voor de deur staat om te lossen is geen parkeren meer.

Zullen we er nog zo'n verwarrende stilstaan/parkeren in gooien?

Blackadder the 5th zei:
Dit hoort eigenlijk in het parkeer topic thuis ... ;)

hahah! :D zie je nou wat ik bedoel met verwarring tussen parkeren en stilstaan.

Bus staat illegaal stil op een fietsstrook, idiote actie hier is die van de wegbeheerder die een halte bij een fietsstrook legt.

Quizvraag: Mag je hier als buschauf je boterhammetjes gaan zitten opeten?
mSqpA6A.jpg

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Dit hoort eigenlijk in het parkeer topic thuis ... ;)

hahah! :D zie je nou wat ik bedoel met verwarring tussen parkeren en stilstaan.

Bus staat illegaal stil op een fietsstrook, idiote actie hier is die van de wegbeheerder die een halte bij een fietsstrook legt.

fietssymbool op de fietsstrook weghalen, probleem opgelost (voor de bus althans) ... ;)

edit: de toevoeging in de post is niet te zien, nu wel ...

Zal wel iets met overbodig bord te maken hebben, je mag sowieso niet parkeren op een bushalte.

Idefiqs zei:
Sarcast zei:
Wat het niet is, is een vrijkaart om altijd te kunnen parkeren, of voorrang te krijgen boven andere weggebruikers bij het gebruik van die plek..

Dat is een mening!
En de wet, en de geest van de wet.

Wat een mening is is dat je de parkeerplaats zou moeten vrijmaken voor een gehandicapte.

Hoewel ik me geregeld kan vinden in je strikte interpretaties, Sarcast, vraag ik me nu wel af of je het fenomeen 'etiquette' ook kent en of je het al dan niet toepast? Het bezetten (is ongelijk aan* parkeren) van een gehandicaptenparkeerplaats valt daar m.i. onder, of het nu juridisch oké is of niet. Net zoals als mensen eerst uit een trein laten stappen, alvorens men instapt. Dit is niet verplicht, maar erg sympathiek vind ik het niet als mensen zich wel eerst naar binnen wurmen.

*Autoweeks tekstcodering kent geen =/ als teken...

Etiquette? Tuurlijk, mond dicht bij het kauwen, vork links en mes rechts enzo, prima.
Treinuitstappers voorlaten is niet alleen etiquette maar gewoon commonsense.

En ja, die gehandicapten hebben het zo moeilijk en mogen best wat geholpen worden. Geen probleem, maar mag ik daar dan ook 'etiquette' voor terugverwachten? Dat oma een minuutje wacht op mij omdat ik die vrije plek voor laden en lossen even in gebruik heb? Dat lijkt me niet teveel gevraagd, wel?

der Magistrat zei:
Hoewel ik me geregeld kan vinden in je strikte interpretaties, Sarcast, vraag ik me nu wel af of je het fenomeen 'etiquette' ook kent en of je het al dan niet toepast? Het bezetten (is ongelijk aan* parkeren) van een gehandicaptenparkeerplaats valt daar m.i. onder, of het nu juridisch oké is of niet. Net zoals als mensen eerst uit een trein laten stappen, alvorens men instapt. Dit is niet verplicht, maar erg sympathiek vind ik het niet als mensen zich wel eerst naar binnen wurmen.

Als Sarcast daar een tv aan het inladen is, duurt dat geen uren, eerder minuten. Het is niet de bedoeling dat hij eerst alle beslommeringen zoals betalen afhandelt en dan gaat laden. Hij loopt naar de winkel, pakt het ding op en moet gelijk weer terug.

Boppie zei:
Als Sarcast daar een tv aan het inladen is, duurt dat geen uren, eerder minuten. Het is niet de bedoeling dat hij eerst alle beslommeringen zoals betalen afhandelt en dan gaat laden. Hij loopt naar de winkel, pakt het ding op en moet gelijk weer terug.

Maar niet op een invalidenparkeerplaats. Dat is naar mijn mening not done.

Ik hink op twee gedachten. Ik snap dat het sociaal gezien niet geaccepteerd is, maar de wetgever bepaald dat de plek wel voor laden/lossen gebruikt mag worden. Daar kan ik mij ook in vinden mits het ook echt erin en eruit is. Een paar minuten wachten is dan ook niet het eind van de wereld. Dit geldt volgens mij wel voor dingen die lastig handelbaar en zwaar zijn.

Boppie zei:
der Magistrat zei:

Hm, is ook zo. Ik heb daar nog wel begrip voor, er is meestal -gelukkig- ook voldoende parkeerplek voor mindervaliden. Ik zie dat ik me wat te nauw heb uitgelaten. Ik denk dat het me meer zou storen bij bijvoorbeeld laadplekken of 'gezinsplekken' (ik ben niet echt voorstander van dat concept, maar dat is een andere discussie). Daar zit je juridisch dus wel oké, maar dan ik vind het wel zo netjes om - als het mogelijk is - dan elders te parkeren.

En dus @Sarcast, nee, dat is niet te veel gevraagd. Je hebt gelijk dat inladen een activiteit is waarbij de bestuurder zichtbaar bezig is. Stoppen op een mindervalidenparkeerplaats (dus de bestuurder die wacht op iets of iemand) vind ik wel echt fout, dan weet je immers niet wanneer diegene daar vertrekken zal. Hoewel het ook hier een kwestie van goed fatsoen zou zijn om dan te vertrekken als wachtende, helaas kan je niet altijd zien of iemand zo'n plek nodig (er recht op) heeft.

Sarcast zei:
Idefiqs zei:
Sarcast zei:

Dat is een mening!
En de wet, en de geest van de wet.

Wat een mening is is dat je de parkeerplaats zou moeten vrijmaken voor een gehandicapte.

Ik vrees dat ik je - na wat googlen - gelijk moet geven in deze kwestie. Echter blijf ik het - ethisch - onjuist vinden.

Sarcast zei:
Etiquette? Tuurlijk, mond dicht bij het kauwen, vork links en mes rechts enzo, prima.
Treinuitstappers voorlaten is niet alleen etiquette maar gewoon commonsense.

En ja, die gehandicapten hebben het zo moeilijk en mogen best wat geholpen worden. Geen probleem, maar mag ik daar dan ook 'etiquette' voor terugverwachten? Dat oma een minuutje wacht op mij omdat ik die vrije plek voor laden en lossen even in gebruik heb? Dat lijkt me niet teveel gevraagd, wel?

Ik denk zelf wanneer je het vriendelijk vraagt of je even mag laden/lossen, dit voor 99 van de 100 oma's geen enkel probleem is.
Het wordt wel een probleem als je met je (vermeende) rechten gaat lopen zwaaien ... ;)

Probleem is dat er veel mensen zijn die wel precies hun rechten weten, maar niet hun plichten ... :(

Terug
Bovenaan