Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Boppie zei:
Ik wel, voorheen stonden ze nog wel eens in de berm......dertig te hard is niet grappig.

Rijdt aan het eind van de A30 bij de de aansluiting op de A1 meestal tussen de 10 en 20 km op de teller te hard.
En nog komen ze links en rechts inhalend op de cruisecontrol voorbij.
Blijkbaar staan ze er niet vaak, heb daar nog geen bon opgelopen ...

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:
Ik wel, voorheen stonden ze nog wel eens in de berm......dertig te hard is niet grappig.

Rijdt aan het eind van de A30 bij de de aansluiting op de A1 meestal tussen de 10 en 20 km op de teller te hard.

Ik dacht laatst ook dat iedereen altijd veel te snel reed. Totdat ik met een aantal navigatiesystemen de snelheid controleerde.

De Seat wijst meer ongeveer 7% te veel aan.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Ik dacht laatst ook dat iedereen altijd veel te snel reed. Totdat ik met een aantal navigatiesystemen de snelheid controleerde.

De Seat wijst meer ongeveer 7% te veel aan.

Het klopt dat km-tellers altijd teveel aangeven, schijnt een verplichting te zijn.

Degene die mij voorbijkwamen had ik kort daarvoor nog ingehaald bij 130 km/h op de teller.
Heb zelf het idee dat men de borden niet eens had gezien.

En als je 120 km/h op de teller rijd bij een snelheidsbeperking van 70 km/h,
komt daar nog wel zoiets van 30 km/h snelheidsoverschrijding uit ...

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
der Magistrat zei:
Tot die streep mag de bus toch over de fietsstrook rijden?

Sarcast zei:
Ja, sterker nog, dat moet hij!

Ook als er een fietser rijdt? ... o_O
Nee, als je inhaalt hoef je niet rechts te blijven.

Het valt mij op dat de auto's voor je naast de fietssuggestie-strook rijden/stoppen,
terwijl je zelf nadrukkelijk wel op de fietssuggestie-strook gaat staan in het kader van rechts houden.
Niet handig voor de fietsers, je dwingt ze tot stoppen terwijl ze anders gewoon door hadden kunnen rijden.

Als fietser zijnde heb je zo niets aan zo'n strook,
de verplichtingen van de automobilisten zijn niet anders dan op een weg zonder zo'n strook ...

Blackadder the 5th zei:
Als fietser zijnde heb je zo niets aan zo'n strook,
de verplichtingen van de automobilisten zijn niet anders dan op een weg zonder zo'n strook ...

Ik heb wel eens begrepen dat het doel van zo'n strook is de weg smaller te laten lijken dan hij in werkelijkheid is. Dat heeft dus meer te maken met snelheidverlaging van blikken dozen dan gemak voor de fietser.

Blackadder the 5th zei:
Dat is niet waar. Het houdt in dat er een verbod stil te laten staan is!

Voor alle zeurpieten die roepen dat je rechts moet houden als je de rotonde wilt verlaten... En nog iemand beweerde dat er een gekke knik in de rotonde bij Alkmaar zit, onzin! Mijn stuur praktisch in dezelfde positie gehouden gedurende de hele bocht. Dus voor de rechter baan geldt dat net zo!
Rotonde links :)

En een fietsmevrouw die links fiets en vervolgens naar mij begint te wapperen met haar handen, of ik t gedaan had allemaal...

Zollie zei:
Voor alle zeurpieten die roepen dat je rechts moet houden als je de rotonde wilt verlaten... En nog iemand beweerde dat er een gekke knik in de rotonde bij Alkmaar zit, onzin! Mijn stuur praktisch in dezelfde positie gehouden gedurende de hele bocht. Dus voor de rechter baan geldt dat net zo!

Hebben ze die rotonde prachtig vernieuwd, vergeten ze de borden weg te halen :LOL:

Zollie zei:

En een fietsmevrouw die links fiets en vervolgens naar mij begint te wapperen met haar handen, of ik t gedaan had allemaal...

Je moet niets, maar het maakt het wel makkelijker. Nu zit er niets rechts voor je.

Fietsers kan je een boek over schrijven, die kijken nergens meer naar doorgaans.

@zollie Het is mij nog steeds niet duidelijk of die Mazda uit je vorige filmpje op die rotonde nu wel of niet de rotonde afreed. Want dat is een belangrijk aspect om te beoordelen hoe lomp die actie was.
Als de Mazda alsnog de rotonde daar verliet, was het totaal niet nodig van rijstrook te wisselen, en zou je daar terecht boos over kunnen zijn. Maar als hij de rotonde bleef volgen is het een nodige wisseling van rijstrook. Zoals je zelf al meerdere malen naar de pijlen op het wegdek hebt verwezen. De 2e rijstrook is voor zowel de rotonde afslaan als blijven volgen.
In dat 2e geval is het naar mijn idee zelfs mogelijk dat de Mazda bestuurder op seconde 14-15 van die video, dus precies vlak voor het moment dat jij erachter vandaan kwam, rond heeft gekeken en niets naast zich zag en daarna rustig van rijstrook wisselt. Juist doordat hij zijn lijn naar rijstrook 2 blijft volgen na jou 1e toeter doet mij denken dat hij jou daar helemaal niet heeft gezien en gewoon zijn wisseling van rijstrook doorzet. (weliswaar zonder zijn clignoteur te gebruiken, dat is zeker fout.) Als dat zo is is het een geval van verkeerde moment verkeerde tijd.
Maar doordat jij nu juist jou lijn door blijft zetten en dusdanig kort naast hem komt te rijden, ziet dat er bijzonder asociaal uit, en escaleert de situatie een beetje.

Ton. zei:
Natuurlijk had ík het gedaan in dit filmpje...o_O
Je ziet die gemeenteman toch aankomen? Geef hem een beetje ruimte, die is voor ons allemaal bezig hoor.
Een beetje verkeersinzicht hoor.

Laten we voorop stellen dat ik me daar gewoon de pleuris schrok van de aanval. Uiteraard heeft de Mazdamuts de weg even later weer vervolgd op de rechter baan, zelfde richting als ik ging.

En dat gezeur over mijn snelheid, natuurlijk geef ik gas, dat is de grap van inhalen. Een wieltje over de lijn schrik ik niet van op zo'n rotonde, gebeurt bijna altijd wel. Maar dit werd ineens een volledige auto over de lijn... Heb m goed snel moeten sturen, en met de toeter proberen duidelijk te maken dat de Mazda weer terug moest sturen.

Boppie zei:
Zollie zei:

Je moet niets, maar het maakt het wel makkelijker. Nu zit er niets rechts voor je.

Van rijbaan wisselen op een rotonde is een doodzonde, heb ik me hier laten vertellen. Wie rechts voor me zou zitten, zou verplicht zijn de rotonde te verlaten en op de rechter baan uit te komen van de ring Alkmaar. Wat is je punt?

Het is een welgemeend advies, niets meer en niets minder. Mensen maken er soms een bende van, ik ben ze liever voor.

Ik heb het al eerder geschreven, de Mazda zit ook goed fout, maar ik heb geleerd om rechts te houden als ik op een rotonde een afslag moet hebben. Zo heb ik geen idioten aan mijn rechterkant die alsnog besluiten naar links te gaan zoals de Mazda leek te doen. Ik gooi dat gat liever op slot voor anderen.

Ik snap het echt niet hooro_O Tuurlijk zit die Mazda fout, maar wat doe je om een ongeluk af te wenden? Gas bij geven en gewoon doorduwen:rolleyes:

Nee, in zo'n geval zou ik gewoon remmen uitwijken en flink toeteren en schelden

Over dat gas bijgeven, je ziet dat er wat fout gaat en je geeft daarna pas gas bij. In mijn ogen aan dit filmpje te zien geef je gewoon uit schrik gas bij. Althans zo ziet het er uit.

Sarcast zei:
Ton. zei:
Je ziet die gemeenteman toch aankomen? Geef hem een beetje ruimte, die is voor ons allemaal bezig hoor.

Gemeente wilde de betreffende gemeenteman mij laten bellen om hem zijn excuses te laten aanbieden. Vond ik ook niet helemaal nodig.

Ton. zei:
Sarcast zei:
Ton. zei:

Gemeente wilde de betreffende gemeenteman mij laten bellen om hem zijn excuses te laten aanbieden. Vond ik ook niet helemaal nodig.

Vind het zelf vreemder dat de man in de Audi al half op de andere strook gaat staan voordat hij kan invoegen.
Had zelf eerst gewacht tot er genoeg ruimte was.
In dit soort gevallen probeer ik met de andere bestuurder te communiceren door handgebaren.
Valt soms niet mee door het donker getinte glas van tegenwoordig ...

Blackadder the 5th zei:
In dit soort gevallen probeer ik met de andere bestuurder te communiceren door handgebaren.

Amsterdammers....

Die zijn niet onder de indruk van een opgestoken middelvinger. Die reageren slechts op vormverandering van het voertuig.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Dat is niet waar. Het houdt in dat er een verbod stil te laten staan is!

Dan is dit probleem van de stilstaande bus op de fietssuggestiestrook het goedkoopste op te lossen door de bushalte op te heffen ... ;)

rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Amsterdammers....

Die zijn niet onder de indruk van een opgestoken middelvinger. Die reageren slechts op vormverandering van het voertuig.

Dat bedoel ik dus niet, dan is het kwaad meestal al geschied ... :cry:

Zollie zei:
Laten we voorop stellen dat ik me daar gewoon de pleuris schrok van de aanval. Uiteraard heeft de Mazdamuts de weg even later weer vervolgd op de rechter baan, zelfde richting als ik ging.

En dat gezeur over mijn snelheid, natuurlijk geef ik gas, dat is de grap van inhalen. Een wieltje over de lijn schrik ik niet van op zo'n rotonde, gebeurt bijna altijd wel. Maar dit werd ineens een volledige auto over de lijn... Heb m goed snel moeten sturen, en met de toeter proberen duidelijk te maken dat de Mazda weer terug moest sturen.

Boppie zei:
Zollie zei:

Van rijbaan wisselen op een rotonde is een doodzonde, heb ik me hier laten vertellen. Wie rechts voor me zou zitten, zou verplicht zijn de rotonde te verlaten en op de rechter baan uit te komen van de ring Alkmaar. Wat is je punt?

Je rijd deze rit elke (werk)dag? Dan weet je inmiddels wel waar de risicopunten in de route zitten.

Dit is er blijkbaar een van. Je kunt hiermee wat doen (de volgende keer (nog) beter opletten) of
ervan uit blijven gaan dat de ander zich aan de regels houdt.

Zollie zei:
(..).. En nog iemand beweerde dat er een gekke knik in de rotonde bij Alkmaar zit, onzin!

Kerel, ik praat geen poep hoor. Het KNMV zegt dit ook.
https://forum.flitsservice.nl/verkeersongevallen/rijkswaterstaat-speelt-met-leven-motorrijders-t89043.html

Ik begrijp uit het bericht van Terence dat de vorig najaar aangekondigde werkzaamheden inmiddels zijn uitgevoerd.. Het kan zijn dat jij daarvan geprofiteerd hebt.. dan wordt het voor mij hoogtijd weer eens over de A/ N9 te rijden richting het Marsdiep in plaats van de A7. ;)

Zollie zei:
Mijn stuur praktisch in dezelfde positie gehouden gedurende de hele bocht. Dus voor de rechter baan geldt dat net zo!

Knap man, dat je daar ook nog aandacht voor had tijdens de sessie met de Mazda... :eek:

Zollie zei:
(..)

Zou het, hééél misschien, een 'oeps, sorry' gebaar kunnen zijn?

Ik denk dat de beste mevrouw de kortste weg kiest, en de kans dat de auto's rechtdoor op de doorgaande weg rijden is natuurlijk groter dan afslaand verkeer.. Zij had jou daar niet verwacht.. en kon niet veel anders dan maar zo snel mogelijk uit de weg gaan voor jou..

Jij had het ook makkelijker kunnen maken door, met aangepaste snelheid, naar links 'uit te wijken'.. Nu stop je pontificaal.. (halverwege het fietspad) en maak je het jezelf moeilijk én de beste mevrouw. ;)

Afgelopen nacht nog gehoord op de radio: 'een rotonde is niet veel meer dan een rond lopende eenrichtingsweg met zijstraten"..

Durashift zei:
Afgelopen nacht nog gehoord op de radio: 'een rotonde is niet veel meer dan een rond lopende eenrichtingsweg met zijstraten"..
Je kan een rotonde ook zien als een aaneenschakeling van Y-splitsingen.

Omdat het knipperlichtje steeds meer als een luxe, niet noodzakelijke accessoire, gezien wordt, is links knipperen op een rotonde handiger. Als ik nu iemand op een rotonde zie rijden die geen knipperlichtje gebruikt, kan dat een botte boer zijn die te lui is dat stokje te gebruiken of het is iemand die de rotonde als een rondgaande, doorlopende weg ziet.

En dus kies ik op dat moment wat mij het best uit komt, de ander staande houden en het vragen werkt ook niet.

Joël D. zei:
Dat is het ook. Daarom is linksknipperen zo'n onzin op rotondes.

Zooo irritant! Auto's die op de rotonde hun knipperlicht naar links aan laten en vlak voordat ze erafgaan de knipper naar rechts aandoen. En jij maar braaf wachten omdat je denkt dat ze nog even op de rotonde blijven.

Inderdaad irritant. Zeker op rotondes met een "kleine diameters" waardoor de afslagen dicht bij elkaar liggen.
Toch knipper ik ook naar links bij 3/4. Het tegemoetkomende verkeer ziet wat ik ga doen en weet zeker dat
ik niet rechtdoor ga. Ik zorg er wel voor dat ik op de helft of iets er voorbij m'n RAW naar rechts aanzet.
Zo ziet het tegemoetkomende verkeer op 3/4 ook weer wat er gaat gebeuren.

Over "hoe het moet" op een rotonde zijn ontelbaar veel meningen. Kom je nooit uit. Met bovenstaande manier
denk ik het beste te communiceren met m'n medeweggebruikers.

Daar zijn honderdduizend meningen over inderdaad, ik geef alleen richting aan bij het verlaten van de rotone. Ik heb begrepen datbtegenwoordig geleerd wordt ook naar links aan te geven bij 1/2 of 3/4e

Hier ook alleen bij het verlaten van de rotonde, al gaat dat tijdig richting aangeven nog wel eens mis als ik met de Rocky rijdt.
(stuuruitslag op de kleine rotondes komt net overeen met de aanslag van het knipperlichthandeltje, richting aangeven lukt dan pas bij het terugsturen:confused:)

Marc van der Togt zei:
... Toch knipper ik ook naar links bij 3/4. Het tegemoetkomende verkeer ziet wat ik ga doen en weet zeker dat
ik niet rechtdoor ga. Ik zorg er wel voor dat ik op de helft of iets er voorbij m'n RAW naar rechts aanzet.
Zo ziet het tegemoetkomende verkeer op 3/4 ook weer wat er gaat gebeuren.

Sommige mensen knipperen al naar links voor het oprijden van de rotonde en gaan rechtdoor (1/2). Je ziet het lesauto's ook doen. :(

Marc van der Togt zei:
Toch knipper ik ook naar links bij 3/4. Het tegemoetkomende verkeer ziet wat ik ga doen en weet zeker dat
ik niet rechtdoor ga.
Dan moeten ze weten waar je vandaan komt. De auto achter jou knipppert ook en gaat er wel af. Of iemand die niet knippert gaat toch rechtdoor.

RichardFord zei:
Sommige mensen knipperen al naar links voor het oprijden van de rotonde en gaan rechtdoor (1/2). Je ziet het lesauto's ook doen. :(

Dat is in mijn ogen onjuist. Dat een lesauto dat doet is niet erg ervan uitgaande dat niet de instructeur achter het stuur zit. Kenmerk van een
lesauto is namelijk dat iemand de auto bestuurt die het nog moet leren en dus dingen niet op de in onze ogen goede manier doet.

Sarcast, ik snap dat je dat schrijft. En je hebt ook gelijk. Daarom is 100% goed en duidelijk gedrag op een rotonde haast onmogelijk.
Ik kies om die reden voor de wijze zoals eerder beschreven. Het is kiezen voor de minst slechte denk ik.....

RichardFord zei:

Dat is in mijn ogen onjuist. Dat een lesauto dat doet is niet erg ervan uitgaande dat niet de instructeur achter het stuur zit. Kenmerk van een
lesauto is namelijk dat iemand de auto bestuurt die het nog moet leren en dus dingen niet op de in onze ogen goede manier kan doen.

Sarcast, ik snap dat je dat schrijft. En je hebt ook gelijk. Daarom is 100% goed en duidelijk gedrag op een rotonde haast onmogelijk.
Ik kies om die reden voor de wijze zoals eerder beschreven. Het is kiezen voor de minst slechte denk ik.....

Marc van der Togt zei:
Daarom is 100% goed en duidelijk gedrag op een rotonde haast onmogelijk.
Nee hoor, heel eenvoudig zelfs.
Rechts richting aangeven als je eraf wilt en niet oprijden als er een auto aankomt die niet rechts aangeeft.

Sarcast zei:
Marc van der Togt zei:
Daarom is 100% goed en duidelijk gedrag op een rotonde haast onmogelijk.
Nee hoor, heel eenvoudig zelfs.
Rechts richting aangeven als je eraf wilt en niet oprijden als er een auto aankomt die niet rechts aangeeft.

Nou, dat ging bij mij vanmiddag dus bijna mis.. dat laatste deed ik niet.. want de 'bouwvakker' met Peugeot Partner + aanhanger.. kwam, vanuit mij gezien, van links.. koos de binnenbaan van de dubbelbaans rotonde (zonder midden scheiding) maar gaf geen richting aan naar llnks..

Ik d8 dus.. zal wel 3/4 gaan maar een notoire 'niet linksknipperaar' op/voor rotonde zijn", dus ik trok op om de buitenbaan van de rotonde te benutten (moest 1/2 rotonde rijden).. Goed voor de doorstroming, nietwaar? Maar nee hoor, de neus van de Partner kwam mijn kant uit.. :( . kerel remt af en zit mij aan te kijken... :(:rolleyes: om vervolgens de straat naar rechts te nemen..

Oh, u wilt ook een 1/2 op de rotonde.. mompel ik in mijzelf.. neem dan niet de binnenbaan.. kneus dacht ik..

Nu begrijp ik wel dat hij voor die optie kiest.. want het is een vloeiender beweging dan moeizaam over de rechter rijstrook te rijden..
Ik neem die betreffende rotondes ook weleens op die manier, sterker, benut de linker voorsorteerstrook zelfs..
Maar dat is 's avonds laat / 's nachts als ik daar 'king off the road' ben:T
Nu was het het geen strakke actie.. OF hij had dan misschien beter in het midden van beide rijstroken kunnen rijden... dan maakte zijn plaats op de weg wel duidelijk dat oprijden door mij niet zo slim was..

Durashift zei:
Ik d8 dus.. zal wel 3/4 gaan maar een notoire 'niet linksknipperaar' op/voor rotonde zijn", dus ik trok op om de buitenbaan van de rotonde te benutten
Je acties baseren op het uitblijven van een niet verplicht signaal is nou niet heel erg 80+ IQ he?

Blackadder the 5th zei:
Er zijn rotondes waar de fietsers van 2 kanten
kunnen komen. Wellicht is dit er een van?
Nee...
Die zien er bij ons zo uit: https://www.google.nl/maps/@51.8358027,4.6924578,3a,75y,31.3h,67.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2E3_Tgkdp0v1JqiZoNA5OQ!2e0!7i13312!8i6656
Als je 500 meter verder rijdt kom je op de rotonde in het filmpje waaraan je natuurlijk ook al gezien had kunnen hebben dat dat niet het geval is.

Sarcast zei:
Durashift zei:
Ik d8 dus.. zal wel 3/4 gaan maar een notoire 'niet linksknipperaar' op/voor rotonde zijn", dus ik trok op om de buitenbaan van de rotonde te benutten
Je acties baseren op het uitblijven van een niet verplicht signaal is nou niet heel erg 80+ IQ he?

Als je goed leest, het einde, dan was mijn inzet ook mede gebaseerd op zijn keuze voor plaats op de weg op de rotonde. ;)

Maar je hebt gelijk, ik zat regeltechnisch fout.. maar ervaar dat toch niet zo..

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Er zijn rotondes waar de fietsers van 2 kanten
kunnen komen. Wellicht is dit er een van?
Nee...
Die zien er bij ons zo uit: https://www.google.nl/maps/@51.8358027,4.6924578,3a,75y,31.3h,67.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2E3_Tgkdp0v1JqiZoNA5OQ!2e0!7i13312!8i6656
Als je 500 meter verder rijdt kom je op de rotonde in het filmpje waaraan je natuurlijk ook al gezien had kunnen hebben dat dat niet het geval is.

Fietsers kunnen bij rotondes van 2 kanten komen, of dit wel of niet is toegestaan is een ander verhaal ... ;)

Marc van der Togt zei:
RichardFord zei:

lesauto is namelijk dat iemand de auto bestuurt die het nog moet leren en dus dingen niet op de in onze ogen goede manier kan doen.

Er zijn rijscholen die hun leerlingen dit zo leren.

Ach...een brodit steuntje is zo duur....hoe vaak je de navigatie wel niet recht voor iemands snufferd ziet hangen....

Terug
Bovenaan