Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:
Zollie zei:
Dat is me hier niet gelukt trouwens.. Zeker weer mijn schuld? Had ik dit 'foutje' moeten corrigeren voor deze vergissende medeweggebruiker?

Dit had ik zojuist nog...bloedirritant, maar wat doe je eraan. ik geef een sein met het grootlicht maar krijg niet de indruk dat het een verschil gaat maken.

Vind het trouwens link van de bestelauto om op dat moment van rijstrook te wisselen.
Je ziet bij de auto's voor de bestelauto de remlichten aangaan ... :(

(..).

Dat zal hij of zij wel niet gezien hebben.. zal 'druk' geweest zijn met het beoordelen van het 'gat' en of zollie niet al te rap dat dicht reed ;)

Overigens, de auto's vooraan in de rij remden omdat de vrachtwagen ook 'ruimte op links opeist' door de pinker uit te zetten.. In dit geval voor een beetje ruimte voor het pechgeval op de vluchtstrook.. Helaas, geen ruimte gekregen blijkt uit de video.. (td)

@Zollie

Als je zelf zo van de regeltjes bent waarom gebruik je dan de claxon uit frustratie en niet ter afwending van dreigend gevaar? Lucht toeteren op voor jou?

Durashift zei:
Overigens, de auto's vooraan in de rij remden omdat de vrachtwagen ook 'ruimte op links opeist' door de pinker uit te zetten.. In dit geval voor een beetje ruimte voor het pechgeval op de vluchtstrook.. Helaas, geen ruimte gekregen blijkt uit de video.. (td)

Als men op links zo dicht op elkaar rijdt, valt het ook niet mee om ruimte daarvoor te maken. Dat levert geheid rem-reacties op.
Het zou me trouwens niets verbazen dat het gros van de automobilisten op links het pechgeval niet of pas op het laatste moment heeft gezien.
Te druk met het op de voorligger/mogelijke invoeger letten ... :(

Idefiqs zei:
Sarcast zei:
Gewoon even voor het algehele beeld: Vind je dan ook dat je onnodig links reed?

Op zich geen gekke gedachte, maar niet per definitie. Soms, in druk verkeer, wil je wel eens op tijd naar de linkerbaan om die vrachtwagen in te halen. Zitten er dan veel Zollie's, Boppies of Sarcasten op links, dan zul je elk gaatje (op links) vlot moeten benutten wil je niet tot je pensioen of later achter die vau blijven hangen.

Op enige ruimte om naar links te kunnen hoef je immers niet te rekenen.8-)

Ik kom niet veel op de snelweg. Hetgene wat ik noem is gebeurt van de A1 vanuit Voorthuizen naar de A30 richting Ede. Mensen die van Amersfoort afkwamen komen uit op de rechterbaan, ik op de linker. Ik was bezig om vaar te maken, reed wat vlotter dan alles op rechts. Achter mij was het vrij. Iedereen hield zijn gemak, behalve de voorste wagen. Ik was erop bedacht, dan gaat het gas los. Maar, in het kader van teamwork, waarom wacht die ene automobilist niet even 2 seconden tot ik voorbij ben.

Laatst kwam er ook een of andere slimmerik daar recht voor mijn neus naar links om invoeghulp te geven aan verkeer wat een doorgetrokken streep had. Kom je met 120 aan, kwakt iemand hem er met negentig voor om hulp te geven aan mensen die nog helemaal niet in mogen voegen. Was A1 vanuit Voorthuizen naar Amersfoort. Ik zal ze niet opdrukken of wat dan ook, maar ik vraag mij af waarom men dat doet.

Boppie zei:
(..) Ik zal ze niet opdrukken of wat dan ook, maar ik vraag mij af waarom men dat doet.

Ik denk omdat:

1. Gewoonte / 'gemak' > niet hoeven remmen of gasgeven (lees anticiperen op gedrag van invoeger wat onvoorspelbaar kan zijn)
2. Ego, 'jij wacht maar, hier rijdt ik' gedrag
3. Zelf ook graag van invoeghulp gebruik maken als zij de invoegende partij zijn.

Bij de betreffende toerit, die nu toch lekker lang is, rijden invoegers zeden het viaduct helemaal af.. het is toch gauw een plek zoeken (wat vroeger noodzaak was in de spits) in plaats van snelheid maken en inschuiven met dezelfde snelheid..
Zal tijd nodig hebben.. die gedragsverandering. Denk ik.

Sarcast zei:

Ik snap je reactie. Realiseer je alleen wel dat betrokkene geen weet kan hebben van jouw voornemen de afslag te nemen. Of had je je richtingaanwijzer naar rechts al aan? In dit geval zal bij de andere auto - misschien - verwarring kunnen hebben ontstaan door te veronderstellen dat je naar de rechterbaan wilde? (Op basis van de voor mij beschikbare info)

Dat heeft toch niets te maken met het naar links gaan van die Corolla? Beetje stom.

Al zie je dat lang genoeg van te voren aankomen en kan je dus ipv stug doorrijden en op 't laatst toeteren ook je gas los laten zodat je eerst kan uitvoegen (waar ruimte voor was) en het niet tot een confrontatie komt! Defensief rijden heet zoiets (tu).

Mwah, ik vind dat er niet veel ruimte tussen vrachtwagen en Toyota zat om achter de Toyota (en voor de vrachtwagen) naar rechts te gaan..
Wél had Sacrast naar mijn idee die ruimte zelf kunnen maken.. door even gas los.. de Corolla naar zijn baan te laten komen en dán zelf naar rechts te gaan met het gas erop.

De vraag is meer waarom die toyota het bedacht krijgt naar links te willen gaan. Hij loopt niet in op de rode bestelbus, en maakt ook geen snelheid om netjes op snelheid in te voegen op de strook naast hem. Waarom dan uberhaupt van strook wisselen?

Durashift zei:
Mwah, ik vind dat er niet veel ruimte tussen vrachtwagen en Toyota zat om achter de Toyota (en voor de vrachtwagen) naar rechts te gaan..
Wél had Sacrast naar mijn idee die ruimte zelf kunnen maken.. door even gas los.. de Corolla naar zijn baan te laten komen en dán zelf naar rechts te gaan met het gas erop.

Euh, dat komt voor de vrachtwagen toch op hetzelfde neer?

Verder een vrij standaard "Sarcast-situatie".:}

Rembrandt zei:
Durashift zei:

Euh, dat komt voor de vrachtwagen toch op hetzelfde neer?

(..)

Kortstondig misschien ja. Echter, daarom schreef ik ook 'met het gas erop' zodat je afstand neemt van vrachtwagen.
Indien je achter de Toyota aansluit.. loop je het risico dat de auto (nog) niet naar links gaat (het gaatje op middenbaan wordt door een andere automobilist dichtgereden) en dan zit je dus wel (tijdelijk) 'klem' tussen jap en vrachtwagen. Lijkt mij niet prettig in een 'sigaar'

The SLB zei:
Dat heeft toch niets te maken met het naar links gaan van die Corolla? Beetje stom.

Nou anticipeert Sarcast eens en toont empathie voor zijn medeweggebruiker is het wéér niet goed.:S

Kom op! Kijk er eens positief naar!:)

Tonnie. zei:
De vraag is meer waarom die toyota het bedacht krijgt naar links te willen gaan. Hij loopt niet in op de rode bestelbus, en maakt ook geen snelheid om netjes op snelheid in te voegen op de strook naast hem. Waarom dan uberhaupt van strook wisselen?

Waarschijnlijk de instructie van het navigatiesysteem verkeerd begrepen?
Teveel daar mee bezig in plaats van op het verkeer te letten?

Durashift zei:
Boppie zei:
(..) Ik zal ze niet opdrukken of wat dan ook, maar ik vraag mij af waarom men dat doet.

Ik denk omdat:

1. Gewoonte / 'gemak' > niet hoeven remmen of gasgeven (lees anticiperen op gedrag van invoeger wat onvoorspelbaar kan zijn)
2. Ego, 'jij wacht maar, hier rijdt ik' gedrag
3. Zelf ook graag van invoeghulp gebruik maken als zij de invoegende partij zijn.

Bij de betreffende toerit, die nu toch lekker lang is, rijden invoegers zeden het viaduct helemaal af.. het is toch gauw een plek zoeken (wat vroeger noodzaak was in de spits) in plaats van snelheid maken en inschuiven met dezelfde snelheid..
Zal tijd nodig hebben.. die gedragsverandering. Denk ik.

Ik heb in het verleden regelmatig deze route gereden en gaf daar regelmatig invoeghulp,
mede door de korte bocht in de toerit waardoor het lastig snelheid maken is.
Was zelf verrast toen ik voor het eerst in lange tijd weer deze route nam.
Was al van rijstrook gewisseld voordat ik in de gaten had dat de invoegstrook veel langer was doorgetrokken.
Macht der gewoonte ... ;)

Bij mij was het bij het oprijden van de A30. Uiteindelijk komt het verkeer vanuit Apeldoorn op de linker strook uit, het verkeer uit Amersfoort op de rechter. In mijn geval reed er een vrachtwagen voorop en was ik vaart aan het maken. Die vaart was er rap uit toen de voorste wagen er hem voor gooide na de doorgetrokken streep. Dan denk ik, waarom wacht je niet twee seconden tot ik gepasseerd ben.

Boppie zei:
Bij mij was het bij het oprijden van de A30. Uiteindelijk komt het verkeer vanuit Apeldoorn op de linker strook uit, het verkeer uit Amersfoort op de rechter. In mijn geval reed er een vrachtwagen voorop en was ik vaart aan het maken. Die vaart was er rap uit toen de voorste wagen er hem voor gooide na de doorgetrokken streep. Dan denk ik, waarom wacht je niet twee seconden tot ik gepasseerd ben.

In het eerste gedeelte zit een afscheiding tussen de 2 rijstroken.
Dit is waarschijnlijk om te voorkomen dat men op rechts meteen al probeert het
langzame verkeer in te halen. Je zou deze kunnen doortrekken tot aan de eerst afslag ...

Grote probleem is naar mijn idee geduld. Dit geld zowel voor de auto direct achter de vrachtwagen als ook degene die volgen.
Ik zie nog wel eens dat de achterste auto in het rijtje begint met inhalen in plaats van de voorste. Vervolgens is de voorste als laatste aan
de beurt, wat iedereen houdt natuurlijk net voldoende afstand om geen auto's meer tussen te laten ... :(

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

In het eerste gedeelte zit een afscheiding tussen de 2 rijstroken.
Dit is waarschijnlijk om te voorkomen dat men op rechts meteen al probeert het
langzame verkeer in te halen. Je zou deze kunnen doortrekken tot aan de eerst afslag ...

Grote probleem is naar mijn idee geduld. Dit geld zowel voor de auto direct achter de vrachtwagen als ook degene die volgen.
Ik zie nog wel eens dat de achterste auto in het rijtje begint met inhalen in plaats van de voorste. Vervolgens is de voorste als laatste aan
de beurt, wat iedereen houdt natuurlijk net voldoende afstand om geen auto's meer tussen te laten ... :(

Buurtgenootjes...:}

Blackadder the 5th zei:
(..)

Klopt, alhoewel mijn indruk (ervaring) ook is dat het een samenspel is waardoor men op elkaar wacht..
Want soms ben ik de 2e personenauto achter zo'n langzame combi.. en wacht ik 'bewust' op het inhalen van de auto voor mij..
Die doet dat niet, als er ruimte is, vermoedelijk wachtend op mijn actie.. Die dus niet komt.. maar uiteindelijk wel en dan is het vaak dat zowel ik als mijn voorganger de actie gelijktijdig inzetten.... Waardoor mijn voorganger, vermoedelijk, onbewust bevestigd wordt in het idee dat 'de achteropkomers' toch eerder dan hem / haar willen inhalen. Dus, voor een volgende keer heb je eenzelfde situatie..

Wat ik weleens doen, vooral tegenwoordig als ik van het werk rijdt en een stukje A50 / A15 neem.. is zover mogelijk op rechts rijden in de rijdstrook, zodat ik (probeer) aan te geven dat ik niet direct hoef in te halen, die vrachtwagen voor mij. Dat lukt aardig, men stuift al snel naar links.. want tja.. men heeft net achter mij gezeten waarbij ik met 100 km/h de verbindingsboog rijdt en dat is natuurlijk veels te langzaam..:}

Durashift zei:
Wat ik weleens doen, vooral tegenwoordig als ik van het werk rijdt en een stukje A50 / A15 neem.. is zover mogelijk op rechts rijden in de rijdstrook, zodat ik (probeer) aan te geven dat ik niet direct hoef in te halen, die vrachtwagen voor mij. Dat lukt aardig, men stuift al snel naar links.. want tja.. men heeft net achter mij gezeten waarbij ik met 100 km/h de verbindingsboog rijdt en dat is natuurlijk veels te langzaam..:}

Komt bekend voor ... ;)

Dat rechts in de strook hangen doe ik zelf ook wel eens, soms met de richtingaanwijzer alvast naar rechts wanneer ik dichtbij de afslag ben.

Voor wisselen van rijstrook ga ik een beetje links in de strook hangen in combinatie met wat afstand tot de voorligger.
Zo heb ik de mogelijkheid om snelheid te maken voordat ik invoeg. Moet men op links wel voldoende ruimte houden ... ;)

Tonnie. zei:
Precies dat. En nee dan ga ik dus niet inhouden voor jou. Toegeven aan terroristen moet je niet doen.

techlo2 zei:
@Zollie

Als je zelf zo van de regeltjes bent waarom gebruik je dan de claxon uit frustratie en niet ter afwending van dreigend gevaar? Lucht toeteren op voor jou?

wow, als ik bumperkleef is dat gevaarlijk, maar als iemand zijn wagen op enkele meters van mijn voorbumper propt is dat... wat eigenlijk?
Ik vind het gevaarlijk, gebruik dan mijn toeter in de hoop dat de beste man daar weer verdwijnt naar zijn laatst gekozen rijstrook. Blijkt dit niet te gaan dan moet ik dus weer remmen, wat mogelijk gevaarlijk is voor de bumperklever achter me ;)

Ik snap niet dat je het geen gevaarlijke situatie vindt als iemand zijn wagen enkele meters voor me propt, met een snelheidsverschil van misschien 20km/u of meer.

2 idiote acties deze keer.

- Een groen Twingootje besluit voor mij in te voegen met 85 op een 130 weg, ik in de remmen en uitwijken. Zit een oud vrouwtje (Schat dat ze midden 80 was) Achter het stuur... (Ook niet even knipperen, maar gewoon zonder te kijken HOPPA! Er voor gooien)
- Een busje besluit in een bocht naar een snelweg maar even te gaan remmen tot 55 kilometer per uur (Bocht kon met 90 genomen worden, was de advies in ieder geval) Busje was énorm aan het slingeren, en het leek ook even een paar keer dat 'ie in de vangrail zou belanden..

In de bocht remmen is sowieso een idiote actie..

Ik had vandaag een lomp wijf in een Volvo die met nog geen 80km/u vanaf de invoegstrook door kwam naar de linkerstrook waar ik op dat moment netjes volgens de regels 130km/u reed. Gelukkig was ik er op bedacht, gezien de afstand die ze aanhield tot de vrachtwagen voor haar. Toen ze eenmaal links zat bleek haar gaspedaal toch minder goed te werken dan ze dacht :) duurde erg lang voor ze eindelijk de vrachtwagen voorbij was, toen zij terug naar rechts ging en ik haar kon inhalen even gekeken wat voor figuur er achter het stuur zat. Ze leek zich van geen kwaad bewust en keek stug recht vooruit.

braadslee zei:
- Een busje besluit in een bocht naar een snelweg maar even te gaan remmen tot 55 kilometer per uur (Bocht kon met 90 genomen worden, was de advies in ieder geval) Busje was énorm aan het slingeren, en het leek ook even een paar keer dat 'ie in de vangrail zou belanden..

Overbeladen? Niet zo vreemd dat hij de gang er dan uithaalt.

Zollie zei:
techlo2 zei:
@Zollie

wow, als ik bumperkleef is dat gevaarlijk, maar als iemand zijn wagen op enkele meters van mijn voorbumper propt is dat... wat eigenlijk?
Ik vind het gevaarlijk, gebruik dan mijn toeter in de hoop dat de beste man daar weer verdwijnt naar zijn laatst gekozen rijstrook. Blijkt dit niet te gaan dan moet ik dus weer remmen, wat mogelijk gevaarlijk is voor de bumperklever achter me ;)

Ik snap niet dat je het geen gevaarlijke situatie vindt als iemand zijn wagen enkele meters voor me propt, met een snelheidsverschil van misschien 20km/u of meer.

(tu)

Mijn excuses voor het taalgebruik.

Ouwe man wist het gezien het stoppen en weer doorrijden allemaal niet meer zo, hij kon ook zijn raam niet naar beneden krijgen, dus de deur moest open.

Sarcast zei:

Ouwe man wist het gezien het stoppen en weer doorrijden allemaal niet meer zo, hij kon ook zijn raam niet naar beneden krijgen, dus de deur moest open.

Hier had ik ook wel getoeterd denk ik.. *-)

Wat een idioot zeg, scheelde niet veel.

Sarcast zei:

Als je al weet dat je 2x linksaf moet... waarom ga je dan toch eerst rechts staan en snij je die bocht ook nog even af?
Achter opa opstellen lijkt mij een stuk logischer, en tijdwinst haal je daar ook niet met dat sprintje.

Waarom rechts?

Ten eerste omdat je rechts houdt, ten tweede omdat de rij daar korter is, ten derde omdat je dan op de juiste strook uitkomt, en ten vierde omdat je dan niet opgesloten links van de doorgetrokken lijn uitkomt en in de rij belandt.

De vraag is meer waarom "iedereen" daar links gaat staan als ze het volgende kruispunt rechtsaf of rechtdoor moeten en daarvoor drie stroken en een doorgetrokken streep moeten oversteken.

Raar, die doorgetrokken streep, dat kan je niet weten als je er niet bekend bent toch?

Sarcast zei:
Waarom rechts?

Ten eerste omdat je rechts houdt, ten tweede omdat de rij daar korter is, ten derde omdat je dan op de juiste strook uitkomt, en ten vierde omdat je dan niet opgesloten links van de doorgetrokken lijn uitkomt en in de rij belandt.

De vraag is meer waarom "iedereen" daar links gaat staan als ze het volgende kruispunt rechtsaf of rechtdoor moeten en daarvoor drie stroken en een doorgetrokken streep moeten oversteken.

Volgens mij is de vraag niet waarom de oude man links staat,
maar waarom jij rechts staat terwijl je vervolgens 2 keer linksaf gaat ...;)

FrankD2 zei:
Raar, die doorgetrokken streep, dat kan je niet weten als je er niet bekend bent toch?
Niet bekend? De man rijdt van alexandrium naar zevenkamp. Dat is een local

@Sarcast:

heb jij nog een foto van Google maps van die afslag?
Ongetwijfeld heb je gelijk, maar het blijft een rare bocht...

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Waarom rechts?

Volgens mij is de vraag niet waarom de oude man links staat,
maar waarom jij rechts staat terwijl je vervolgens 2 keer linksaf gaat ...;)

Laten we de boel nu niet omdraaien. Het is misschien niet handig van Sarcast om rechts te staan terwijl hij weet dat hij vlak erna naar links moet, maar de oude man rijdt over de doorgetrokken streep en veroorzaakt bijna een ongeluk. Ook al was Sarcast wel rechtdoor gegaan, de oude man zit fout.

Carkiller zei:
@Sarcast:

heb jij nog een foto van Google maps van die afslag?
Ongetwijfeld heb je gelijk, maar het blijft een rare bocht...
I find your lack of faith disturbing...

https://www.google.nl/maps/@51.9533015,4.5637606,3a,75y,39.64h,60.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sN8meT_O0K69Mx-4v2uCMHA!2e0!7i13312!8i6656

IdeJ zei:
Laten we de boel nu niet omdraaien. Het is misschien niet handig van Sarcast om rechts te staan terwijl hij weet dat hij vlak erna naar links moet

Ja, denk je? https://www.youtube.com/watch?v=B9dq4YlxDA4

Dit topic na lange tijd weer eens aangedaan. Blijft een leuk topic qua lering en vermaak!
Wel wat jammer dat mensen als Sarcast en Zollie, maar ook anderen, als ze een video plaatsen vaak als aanstichter worden aangemerkt. Soms terecht, maar vaak ook onterecht. Opletten en compenseren is 1, maar het vergrootglas op de medeforum leden die de video plaatsen leggen en het gedrag van andere weggebruikers bagatelliseren is wat anders.

IdeJ zei:
Laten we de boel nu niet omdraaien. Het is misschien niet handig van Sarcast om rechts te staan terwijl hij weet dat hij vlak erna naar links moet, maar de oude man rijdt over de doorgetrokken streep en veroorzaakt bijna een ongeluk. Ook al was Sarcast wel rechtdoor gegaan, de oude man zit fout.

Klopt helemaal en ik ben het ook volledig met je eens dat opa hier wettelijk gezien goed fout zat en Sarcast niet.

Ik vroeg me na het zien van dat filmpje alleen maar af waarom hij niet gewoon uiterst links ging staan achter opa, want dat lijkt mij nog steeds de gemakkelijkste route waarbij je dit soort confrontaties bij voorbaat al uitsluit.
En dat antwoord heeft Sarcast dus al gegeven, al heb ik een heel sterk vermoeden dat zijn 2e argument "omdat de rij daar korter is" wel doorslaggevend was... snel een paar autootjes voorbij sprinten aan de rechterkant en daarbij de buitenbocht nog eventjes stevig afsnijden.

Confrontaties kun je vaak al simpel voorkomen door ze gewoon niet op te zoeken, daar wordt het verkeersbeeld ook een stuk rustiger en veiliger van.

Carkiller zei:
Nee, duidelijk.

Iedereen die de linkerbaan voorgesorteerd staat moet verplicht links aanhouden.
Men mag natuurlijk voor de doorgetrokken streep nog van strook wisselen, maar dan moet je wel alle verkeer voorlaten.

Terug
Bovenaan