Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Carkiller zei:
Nee, duidelijk.

Iedereen die de linkerbaan voorgesorteerd staat moet verplicht links aanhouden.
Men mag natuurlijk voor de doorgetrokken streep nog van strook wisselen, maar dan moet je wel alle verkeer voorlaten.

goofer zei:
Dit topic na lange tijd weer eens aangedaan. Blijft een leuk topic qua lering en vermaak!
Wel wat jammer dat mensen als Sarcast en Zollie, maar ook anderen, als ze een video plaatsen vaak als aanstichter worden aangemerkt. Soms terecht, maar vaak ook onterecht. Opletten en compenseren is 1, maar het vergrootglas op de medeforum leden die de video plaatsen leggen en het gedrag van andere weggebruikers bagatelliseren is wat anders.
Ach, dat is de lol er van toch?

Sarcast zei:
Carkiller zei:
Nee, duidelijk.

Iedereen die de linkerbaan voorgesorteerd staat moet verplicht links aanhouden.
Men mag natuurlijk voor de doorgetrokken streep nog van strook wisselen, maar dan moet je wel alle verkeer voorlaten.

Als ik dat opa-filmpje goed bekeken heb is er na die doorgetrokken streep toch ook nog voldoende ruimte om van strook te wisselen?

Sarcast zei:
IdeJ zei:
Laten we de boel nu niet omdraaien. Het is misschien niet handig van Sarcast om rechts te staan terwijl hij weet dat hij vlak erna naar links moet

Ja, denk je? https://www.youtube.com/watch?v=B9dq4YlxDA4

En let vooral op het woord ''misschien''. Ik had denk ik precies hetzelfde gedaan.

Muddy Bandit zei:
IdeJ zei:
Laten we de boel nu niet omdraaien. Het is misschien niet handig van Sarcast om rechts te staan terwijl hij weet dat hij vlak erna naar links moet, maar de oude man rijdt over de doorgetrokken streep en veroorzaakt bijna een ongeluk. Ook al was Sarcast wel rechtdoor gegaan, de oude man zit fout.

Klopt helemaal en ik ben het ook volledig met je eens dat opa hier wettelijk gezien goed fout zat en Sarcast niet.

Ik vroeg me na het zien van dat filmpje alleen maar af waarom hij niet gewoon uiterst links ging staan achter opa, want dat lijkt mij nog steeds de gemakkelijkste route waarbij je dit soort confrontaties bij voorbaat al uitsluit.
En dat antwoord heeft Sarcast dus al gegeven, al heb ik een heel sterk vermoeden dat zijn 2e argument "omdat de rij daar korter is" wel doorslaggevend was... snel een paar autootjes voorbij sprinten aan de rechterkant en daarbij de buitenbocht nog eventjes stevig afsnijden.

Confrontaties kun je vaak al simpel voorkomen door ze gewoon niet op te zoeken, daar wordt het verkeersbeeld ook een stuk rustiger en veiliger van.

Precies mijn gedachte ...

De oude man zat inderdaad fout, maar ik weet uit eigen ervaring dat de hoek rechtsachter
een auto/vrachtwagen een mogelijke gevaarlijke plek waar je beter niet in kunt komen ...

Muddy Bandit zei:
Als ik dat opa-filmpje goed bekeken heb is er na die doorgetrokken streep toch ook nog voldoende ruimte om van strook te wisselen?
Nee, dan moet je immers de pijlen in het voorsorteervak volgen. (RVV 78 lid 1)

Blackadder the 5th zei:
Muddy Bandit zei:
IdeJ zei:
Laten we de boel nu niet omdraaien. Het is misschien niet handig van Sarcast om rechts te staan terwijl hij weet dat hij vlak erna naar links moet, maar de oude man rijdt over de doorgetrokken streep en veroorzaakt bijna een ongeluk. Ook al was Sarcast wel rechtdoor gegaan, de oude man zit fout.

Klopt helemaal en ik ben het ook volledig met je eens dat opa hier wettelijk gezien goed fout zat en Sarcast niet.

Ik vroeg me na het zien van dat filmpje alleen maar af waarom hij niet gewoon uiterst links ging staan achter opa, want dat lijkt mij nog steeds de gemakkelijkste route waarbij je dit soort confrontaties bij voorbaat al uitsluit.
En dat antwoord heeft Sarcast dus al gegeven, al heb ik een heel sterk vermoeden dat zijn 2e argument "omdat de rij daar korter is" wel doorslaggevend was... snel een paar autootjes voorbij sprinten aan de rechterkant en daarbij de buitenbocht nog eventjes stevig afsnijden.

Confrontaties kun je vaak al simpel voorkomen door ze gewoon niet op te zoeken, daar wordt het verkeersbeeld ook een stuk rustiger en veiliger van.

Precies mijn gedachte ...

De oude man zat inderdaad fout, maar ik weet uit eigen ervaring dat de hoek rechtsachter
een auto/vrachtwagen een mogelijke gevaarlijke plek waar je beter niet in kunt komen ...

Opa rijdt met een C-klasse hè, niet een vrachtwagen met aanhanger van een meter of 12..

Ik had vandaag een idiote actie.....

Vanmorgen rond 8.50 uur rij ik terug naar huis van de tandarts bij mij in de wijk. Bij een T-splitsing waar ik rechtdoor rij en ander verkeer van links rechts of links moet afslaan. Een peugeot 206 komt met 60/70 km/s van links en maakt geen aanstalten om te remmen of voorrang te geven. Uit voorzorg rem ik wat af. En maar goed ook. Meneer (of mevrouw heb ik niet kunnen zien) maakt op volle snelheid de bocht naar links en kwakt zijn auto zonder blikken of blozen een paar meter voor de mijne. Daarbij gaf de bestuurder geen richting aan
Het paar seconden indrukken van mijn claxon had als gevolg dat de knipper naar rechts(?) aanging terwijl de Peugeot al voor me reed. De snelheid van 70km werd spoedig daarna weer behaald.

Heb meneer/mevrouw kort daarna uit het zicht verloren

Sarcast zei:
goofer zei:
Dit topic na lange tijd weer eens aangedaan. Blijft een leuk topic qua lering en vermaak!
Wel wat jammer dat mensen als Sarcast en Zollie, maar ook anderen, als ze een video plaatsen vaak als aanstichter worden aangemerkt. Soms terecht, maar vaak ook onterecht. Opletten en compenseren is 1, maar het vergrootglas op de medeforum leden die de video plaatsen leggen en het gedrag van andere weggebruikers bagatelliseren is wat anders.
Ach, dat is de lol er van toch?
Blijkbaar....

goofer zei:

Vanmorgen rond 8.50 uur rij ik terug naar huis van de tandarts bij mij in de wijk. Bij een T-splitsing waar ik rechtdoor rij en ander verkeer van links rechts of links moet afslaan. Een peugeot 206 komt met 60/70 km/s van links en maakt geen aanstalten om te remmen of voorrang te geven. Uit voorzorg rem ik wat af. En maar goed ook. Meneer (of mevrouw heb ik niet kunnen zien) maakt op volle snelheid de bocht naar links en kwakt zijn auto zonder blikken of blozen een paar meter voor de mijne. Daarbij gaf de bestuurder geen richting aan
Het paar seconden indrukken van mijn claxon had als gevolg dat de knipper naar rechts(?) aanging terwijl de Peugeot al voor me reed. De snelheid van 70km werd spoedig daarna weer behaald.

goofer zei:

kan er maar 1 conclusie aan verbinden, jouw schuld!

Heb jij nooit een ongeluk gehad Sarcast? Je rijd echt op de weg alsof de weg van jou is. Geeft andere niet de ruimte als ze netjes knipperlicht aanzetten bijv.

Ik heb al vele filmpjes van jou gezien waarvan je over andere aan't klagen bent maar wel zelf echt als een aso rijdt.. Als ik zo iemand als jou zie rijden komt dat in dit topic terecht. Vol gas rechts inhalen in een bocht is daar bijv een van. En dat is echt niet het enige. Je neemt gewoon voorrang ook al is er geen ruimte voor. Zoals iemand als jou mogen ze wat mij betreft gewoon rijbewijs af pakken

Je rijd regelmatig in een kleine auto en mensen kunnen je over het hoofd zien en je moet je realiseren dat het een keer goed fout kan gaan.

Sarcast zei:
VincentMX-5 zei:
Heb jij nooit een ongeluk gehad Sarcast?

Nee, jij wel?

Ik weet zeker dat je in jouw jonge jaren vast wel eens een ongelukje hebt gehad.

Vincent, kijken in de spiegels en over je schouder en als er plek is dan geef je richting aan. Deze is niet bedoeld om anderen plek voor je te laten maken, jij moet eerst een plek zoeken.

Als je ziet dat iemand naar links wil invoegen en je gaat er gewoon langs rijden terwijl die van baan aant verwisselen is... want ik sta toch in mijn recht.. ooit in je opgekomen dat jouw auto niet boven de deurklink komt en ze je gewoon niet zien?..

'had ie maar beter moeten kijken'.. is een slecht excuus. Want als er dan een ongeluk veroorzaakt is al dan niet door jouw fout maar jij ligt in het ziekenhuis.. ben je dan nog steeds zo blij dat je gelijk hebt.

Als jij bij een zebrapad oversteekt en je ziet dat een auto niet stopt.. blijf je dan ook gewoon doorlopen omdat je in je recht staat.. en wat nou als die niet op tijd kan stoppen?

Maar vol gas rechts een auto voorbij rijden in een bocht is vrij normaal voor jou volgens mij?

IdeJ zei:
goofer zei:

goofer zei:

kan er maar 1 conclusie aan verbinden, jouw schuld!

:D

Zollie zei:
techlo2 zei:
@Zollie

Als je zelf zo van de regeltjes bent waarom gebruik je dan de claxon uit frustratie en niet ter afwending van dreigend gevaar? Lucht toeteren op voor jou?

wow, als ik bumperkleef is dat gevaarlijk, maar als iemand zijn wagen op enkele meters van mijn voorbumper propt is dat... wat eigenlijk?
Ik vind het gevaarlijk, gebruik dan mijn toeter in de hoop dat de beste man daar weer verdwijnt naar zijn laatst gekozen rijstrook. Blijkt dit niet te gaan dan moet ik dus weer remmen, wat mogelijk gevaarlijk is voor de bumperklever achter me ;)

Ik snap niet dat je het geen gevaarlijke situatie vindt als iemand zijn wagen enkele meters voor me propt, met een snelheidsverschil van misschien 20km/u of meer.

Ik snap niet dat jij me niet snapt, je zou die claxon moeten gebruiken om gevaar te voorkomen en niet om je plaats op te eisen. Als ik de filmpjes van jou en ook van Geelhoed zie dan vind ik dat jullie best wel slechte chauffeurs zijn. Ik denk trouwens dat jij vind dat je een heel goede chauffeur bent maar geloof me dat is niet zo. Het is volgens mij afwachten tot dat je een keer de verkeerde tegenkomt. Is het niet in de vorm van een handgemeen dan zou het zomaar kunnen dat je tegen een EMG aanloopt.

Ik ben zelf maar een gemiddelde chauffeur met bij benadering een kleine 3000000 kilometer ervaring verdeeld over alle rijbewijscategorieën. Ik zie ieder dag van die opgewonden standjes die het recht aan hun zijde hebben maar sociaal totaal onwenselijk in het verkeer meegaan. Misschien is er hoop voor jou als je (hopelijk ongeschonden) wat meer ervaring op hebt gedaan.

Om simpel te kunnen testen of je gedrag normaal is zou je eens om je heen kunnen kijken hoe de meeste mensen zich in het verkeer gedragen. Jij en ook Geelhoed zijn vertegenwoordigers van een minderheid.

techlo2 zei:
Om simpel te kunnen testen of je gedrag normaal is zou je eens om je heen kunnen kijken hoe de meeste mensen zich in het verkeer gedragen. Jij en ook Geelhoed zijn vertegenwoordigers van een minderheid.

(y)

techlo2 zei:
Als ik de filmpjes van jou en ook van Geelhoed zie dan vind ik dat jullie best wel slechte chauffeurs zijn. Ik denk trouwens dat jij vind dat je een heel goede chauffeur bent maar geloof me dat is niet zo. Het is volgens mij afwachten tot dat je een keer de verkeerde tegenkomt. Is het niet in de vorm van een handgemeen dan zou het zomaar kunnen dat je tegen een EMG aanloopt.

(y)(y)

techlo2 zei:
Zollie zei:
techlo2 zei:
@Zollie

Als je zelf zo van de regeltjes bent waarom gebruik je dan de claxon uit frustratie en niet ter afwending van dreigend gevaar? Lucht toeteren op voor jou?

wow, als ik bumperkleef is dat gevaarlijk, maar als iemand zijn wagen op enkele meters van mijn voorbumper propt is dat... wat eigenlijk?
Ik vind het gevaarlijk, gebruik dan mijn toeter in de hoop dat de beste man daar weer verdwijnt naar zijn laatst gekozen rijstrook. Blijkt dit niet te gaan dan moet ik dus weer remmen, wat mogelijk gevaarlijk is voor de bumperklever achter me ;)

Ik snap niet dat je het geen gevaarlijke situatie vindt als iemand zijn wagen enkele meters voor me propt, met een snelheidsverschil van misschien 20km/u of meer.

Ik snap niet dat jij me niet snapt, je zou die claxon moeten gebruiken om gevaar te voorkomen en niet om je plaats op te eisen. Als ik de filmpjes van jou en ook van Geelhoed zie dan vind ik dat jullie best wel slechte chauffeurs zijn. Ik denk trouwens dat jij vind dat je een heel goede chauffeur bent maar geloof me dat is niet zo. Het is volgens mij afwachten tot dat je een keer de verkeerde tegenkomt. Is het niet in de vorm van een handgemeen dan zou het zomaar kunnen dat je tegen een EMG aanloopt.

Ik ben zelf maar een gemiddelde chauffeur met bij benadering een kleine 3000000 kilometer ervaring verdeeld over alle rijbewijscategorieën. Ik zie ieder dag van die opgewonden standjes die het recht aan hun zijde hebben maar sociaal totaal onwenselijk in het verkeer meegaan. Misschien is er hoop voor jou als je (hopelijk ongeschonden) wat meer ervaring op hebt gedaan.

Een zich voordoende gemiddelde chauffeur die tussen de regels door laat doorschemeren zichtzelf een zeer goede chauffeur te vinden.... En daarnaast Zollie wegzettend als een puber die wat meer rijuurtjes nodig heeft om tot beter inzicht te komen.... En een puber die zichzelf een zeer goede chauffeur vind.

Tja.

techlo2 zei:

Als ik zie hoe de gemiddelde automobilist zich in het verkeer gedraagt, verwonder ik mij over het geringe aantal ongevallen dat er jaarlijks vallen. Juist de aanname dat wat de gemiddelde automobilist doet goed is, en je daaraan conformeren lijkt mij een gevaarlijke stelling. De gemiddelde automobilist bumperkleeft, eist ruimte op (met zijn raw), overschrijd de maximum snelheid, houd niet rechts en noem maar op. Het spijt me zeer, maar dat is niet de juiste manier van auto rijden, en zeker niet de manier die ik heb geleerd (en in het verlengde daarvan zij dus ook niet.)

Hoewel ik het met je eens ben dat het sociale aspect van het rijden bij Sarcast en Zollie soms ver te zoeken is; zijn het de overige weggebruikers die een ruimte in willen rijden die er niet bestaat, of andere regels overtreden en daarbij andere weggebruikers hinderen. Het zijn de andere (gemiddelde!) weggebruikers die m.b.v. die richtingaanwijzer hopen of denken een rijstrookje op de kunnen schuiven. Dat terwijl daar al iemand rijdt, al dan niet met een hogere snelheid (wat de beschikbare ruimte snel terugdringt). Is het dan aan iedereen om daar maar ruimte voor te geven, in het kader van iedereen maakt wel eens fouten en het is sociaal om ruimte te geven? Of is het gewoon nodig dat mensen er af en toe op moeten worden gewezen dat niet iedereen altijd maar meteen aan de kant springt zodra zij denken ook die ruimte nodig te hebben?

Het sociale hierin werkt daarom natuurlijk twee kanten op. Want als die andere automobilist sociaal bezig is, zorgt hij ervoor niet iemand te hinderen voordat hij bijvoorbeeld van rijstrook wisselt! En dat is nu juist conform de wet en regelgeving van het verkeer.
Ruimte geven voordat iemand er om vraagt is verkeersinzicht en sociaal, ruimte geven als iemand er om vraagt maar niet opeist is sociaal, maar ruimte geven zodra iemand het opeist is inschikken. En juist dat laatste is iets wat ik maar al te vaak zie gebeuren, waardoor het een gewoonte/acceptabel gedrag lijkt te worden. En daar sta ik absoluut niet achter.

meer ontopic:
ClioTwingo
idiote actie van hem, of toch mijn eigen fout?

Op de motor moet je zeer voorzichtig zijn met het rijden in de dode hoek van anderen. Mij zou dit niet gebeurd zijn, ik probeer altijd zo snel mogelijk uit die dode hoek weg te zijn.

Een snelle check in de spiegel en een vlugge blik over de schouder zijn niet genoeg om jou op die positie te zien. Waarom geef je omstreeks seconde 7 niet even gas? Je hebt een motor, gebruik de voordelen dan ook.

Precies hetzelfde verhaal als bij Sarcast, je zit gewoon in de dooie hoek van die auto..

Sarcast zou gewoon doorgereden hebben en niet geremd hebben want het is zijn fout als er een ongeluk gebeurt:rolleyes:

TYN zei:
Op de motor moet je zeer voorzichtig zijn met het rijden in de dode hoek van anderen. Mij zou dit niet gebeurd zijn, ik probeer altijd zo snel mogelijk uit die dode hoek weg te zijn.

Een snelle check in de spiegel en een vlugge blik over de schouder zijn niet genoeg om jou op die positie te zien. Waarom geef je omstreeks seconde 7 niet even gas? Je hebt een motor, gebruik de voordelen dan ook.
Ik vind dit een zeer merkwaardige opmerking. Jouw suggestie is om bij elke auto die ik inhaal maar even extra gas te geven zodat ik maar zo kort mogelijk in de dode hoek blijf hangen?! Sorry maar dat gaat echt niet gebeuren. Ik overschrijdt daar al de maximum snelheid met 10~12 km/h, o.a. om diezelfde reden, maar ik rij wel met een constante snelheid en ik ga zeker niet elke keer maar even 10 km/h harder omdat dit soort dingen kunnen gebeuren, om daarna weer af te zakken naar mij originele snelheid. Lekker ook voor het verbruik en algemene verkeersbeeld.
Dat toevallig deze bestuurder, op het exacte moment dat ik zijn dode hoek passeer, bedenkt een strook om te willen is gewoon pech hebben, maar daarvoor ga ik niet mijn rustige constante snelheid elke keer aanpassen zodra ik een auto voorbij moet. Overigens was ik er allang op bedacht dat deze bestuurder dit ging doen, tel de tijd maar eens tussen zijn richtingaanwijzer en mijn dichtdraaien van het gas.

VincentMX-5 zei:
Precies hetzelfde verhaal als bij Sarcast, je zit gewoon in de dooie hoek van die auto..
En hoe stel je voor dat ik in het vervolg een auto inhaal? de dode hoek voorbij teleporteren?

Mischien ff iets sneller voorbij rijden. Of als je ziet dat die auto sneller rijd dan de voorganger ff afwachten of ie gaat inhalen. Vooral met een motor moet je defensief rijden en niet je plek opeisen.

Ik heb zelf 2 verlaagde MX-5'en en houd er bijv goed rekening mee om niet langs een vrachtwagen te gaan hangen als er auto's voor mij rijden. Dan zak ik ff af zodat ik achter de vrachtwagen zit of direct langs z'n cabine.

Geef jij wel antwoord op mijn vragen over jouw idiote rijgedrag?

Ik heb 2x keer schade gereden waarvan de laatste keer 3 weken geleden was en daarbij mn auto total loss gereden heb. Nee het was niet mijn fout maar ik zit nu wel met een auto die total loss is.. Dat kan jou ook gebeuren. En zo'n Caterham was er iets anders vanaf gekomen dan mijn auto met rolbeugels etc en overal verstevigd.

Hij zat fout, maar nu is wel mijn auto die ik al 8 jaar in bezit heb en veel tijd en geld in gestoken heb kapot is.

Mag dit dan wel? Je eist hier ook je plek op op een andere rijbaan en je hebt m echt wel gezien. Zo'n acties krijgen bij wegmisbruikers direct een EMG cursus
https://www.youtube.com/watch?v=a4S2hmyWcd0

Ja ik had hem wel gezien ja.
Ook dat hij aan kwam scheuren om naast me te blijven rijden. Toen ik vertraagde om achter hem te gaan, deed hij dat ook. Dus dan was het een kwestie van doen.
En je hebt mijn commentaar op die actie ook gelezen?

Dus het "overkomt" jou twee keer en dan is het de schuld van een ander, en ik ontwijk alle aanslagen en dan ben ik een slechte chauffeur?
Gewoon om de lijn van redenatie hier even duidelijk te hebben?

Tonnie. zei:
(...) maar daarvoor ga ik niet mijn rustige constante snelheid elke keer aanpassen zodra ik een auto voorbij moet.

Ofwel een rustige, constante snelheid aanhouden, ofwel níet je eigen leven op het spel zetten door secondelang in dode hoeken te bivakkeren. Nee, jij hebt je prioriteiten duidelijk goed op orde. :)

Ik reed 70 en zag de auto ongeveer 6-8 meter van tevoren links achter een auto vandaan komen. De andere keer reed ik op de rechterbaan van een rotonde en de auto achter mij op de linkerbaan kwam naar mijn baan toe.

Ik zeg niet dat je een slechte chauffeur bent. Je hebt gewoon een behoorlijk idioot rijgedrag. En waarvan je zelf ook je baan opeist terwijl je in andere video's aant klagen bent dat mensen hun plek opeisen.

Dat jij nu alles ontweken hebt wil niet zeggen dat het dan ineens mag en het goed te praten is.

Sarcast zei:
Ja ik had hem wel gezien ja.
Ook dat hij aan kwam scheuren om naast me te blijven rijden. Toen ik vertraagde om achter hem te gaan, deed hij dat ook. Dus dan was het een kwestie van doen.
En je hebt mijn commentaar op die actie ook gelezen?

Dus het "overkomt" jou twee keer en dan is het de schuld van een ander, en ik ontwijk alle aanslagen en dan ben ik een slechte chauffeur?
Gewoon om de lijn van redenatie hier even duidelijk te hebben?
Zo is het inderdaad. De goeden zitten altijd met de brokken en de slechterikken komen er ongeschonden vanaf. Het is niet eerlijk

TYN zei:
Tonnie. zei:
(...) maar daarvoor ga ik niet mijn rustige constante snelheid elke keer aanpassen zodra ik een auto voorbij moet.

Ofwel een rustige, constante snelheid aanhouden, ofwel níet je eigen leven op het spel zetten door secondelang in dode hoeken te bivakkeren. Nee, jij hebt je prioriteiten duidelijk goed op orde. :)
Secondelang? waar haal je dat vandaan? Bij elke normale passeeractie, kom je door de dode hoek van het andere voortuig heen, dat kan niet anders, daar rij je niet omheen. Maar ik ben daar zeker niet secondelang aan het bivakkeren. Ik heb een hogere snelheid, dus als deze auto op zijn plek was gebleven had ik nog geen halve seconde in zijn dode hoek gezeten. Dat ik nu gas losliet om niet ertegen aan te rijden is de reden dat ik daar langer zat, maar ik ga niet meteen mijn rem inknijpen om direct in beeld te komen, want dan lig ik onderuit. Gewoon rustig gas los, om de ruimte te creëren die er niet was maar hij wel opeiste!
Maar volgens jouw filosofie moet ik dus bij alle 50 auto's (of een ander arbitrair getal) die ik die rit heb ingehaald, mijn snelheid verhogen om nog korter in de dode hoek te zitten dan ik al zit (het is niet genoeg dat ik al 10 km/h boven v-max zit...). Als ik met zoveel angst op de motor moet stappen om elke keer gas bij te geven als ik een voertuig inhaal, kan ik beter thuis blijven, bijzonder onzinnig.
Dat heeft niets met prioriteiten te maken. Door op de motor te stappen heb ik allang duidelijk gemaakt, dat mijn leven me niet zoveel uit maakt, anders had ik wel in de veilige kooi van een auto gaan zitten, waar je zonder in je dode hoek te kijken gewoon van rijstrook kan wisselen, want het is toch de schuld van de motorrijder die mij inhaalt, dat hij door mijn dode hoek heen rijdt, wat een malloot...
Als die twingo rijder in de minuut voordat ik hem ging inhalen eens wat vaker in de spiegel had gekeken, had hij misschien geweten dat er ook ander verkeer op de weg was (ik o.a.), en had hij opgemerkt dat ik hem ging inhalen, maar dat hij dat niet heeft gedaan bewees hij wel met zijn actie.

Lekker door blijven rijden zo.. ander in gevaar brengen omdat het tot nu toe nog steeds goed gegaan is.

Je moet bij de politie gaan werken, daar zie je net zo'n actie en alles word goed gepraat onder de regel van wij mogen dat.

VincentMX-5 zei:
Mischien ff iets sneller voorbij rijden. Of als je ziet dat die auto sneller rijd dan de voorganger ff afwachten of ie gaat inhalen. Vooral met een motor moet je defensief rijden en niet je plek opeisen.

Ik heb zelf 2 verlaagde MX-5'en en houd er bijv goed rekening mee om niet langs een vrachtwagen te gaan hangen als er auto's voor mij rijden. Dan zak ik ff af zodat ik achter de vrachtwagen zit of direct langs z'n cabine.
Defensief rijden is in zekere zin juist wel je plek opeisen. Dan bedoel ik niet, hem ernaast zetten en op de toeter hangen; maar duidelijk aanwezig zijn, middenop de rijstrook rijden en ruimte om je heen creëren. Zoals ik echter al tegen TYN meldde, ik ga niet voor elke auto die ik inhaal, mijn snelheid nog meer verhogen, zeker niet als ik met een duidelijk snelheidsverschil inhaal. Mocht onze onderlinge snelheidsverschil opeens kleiner worden geef ik natuurlijk gas bij, ik snap echt wel dat ik niet in de dode hoek moet blijven hangen. Ik ga bijv. ook niet terug naar de middelste strook als ik daardoor in de dode hoek beland, en zo zijn er meer dingen. Maar inhaalacties als deze ga ik niet aanpassen. En daar zie ik na dit voorval nog steeds geen reden toe.

Ook zoals ik al aangaf, ik zag het al aankomen, daarom reageerde ik snel met het gas dichtdraaien. Maar omdat ik duidelijk harder reed ga ik niet bij voorbaat al inschikken door ruimte te creëren voor een mogelijke inhaalactie van een ander. Hij zal gewoon moeten wachten tot ik voorbij ben en niet andersom.

VincentMX-5 zei:
Heb ik net verteld.. Beide keren kon ik dus totaal niks aan doen.

De andere keer reed ik op de rechterbaan van een rotonde en de auto achter mij op de linkerbaan kwam naar mijn baan toe.

Heb je wel genoeg getoeterd? Dat zie ik Sarcast regelmatig doen, misschien zit daar de clou..

Tonnie. zei:
Ook zoals ik al aangaf, ik zag het al aankomen, daarom reageerde ik snel met het gas dichtdraaien. Maar omdat ik duidelijk harder reed ga ik niet bij voorbaat al inschikken door ruimte te creëren voor een mogelijke inhaalactie van een ander. Hij zal gewoon moeten wachten tot ik voorbij ben en niet andersom.

Klopt, dat is de juist actie, gas terug of remmen. Niet zoals Sarcast doet gewoon door blijven rijden..

Sarcast zei:
IdeJ zei:
Heb je wel genoeg getoeterd? Dat zie ik Sarcast regelmatig doen, misschien zit daar de clou..
Een visuele toeter heet groot licht.

Daar heb je weinig aan als iemand van de zijkant aan komt rijden, of heb jij je koplampen aan de zijkant van de auto zitten?

Terug
Bovenaan