Muddy Bandit zei:
Je redenatie begint gelijk al fout: het "jij" en "ik" (=individueel) is al totaal wat anders als het "algemeen" (= gemeenschappelijk).
Het was dan ook geen redenering, maar een hypothese. Een hypothese om aan te geven dat ieder mens andere normen en waarden heeft en dat jij, noch een ander, niet de vertegenwoordiger bent van algemene normen en waarden, daar dit een utopisch verschijnsel is.
Muddy Bandit zei:
een geschikte persoon redeneert en (ver)oordeelt namelijk niet vanuit een ik-vorm.
Ieder persoon redeneert vanuit dit standpunt, omdat het simpelweg onmogelijk is dit niet te doen. Zelfs de meest volhardende utilitarist heeft een eigen belang, namelijk het leven in een wereld waarin het grote belang voorop staat.
Muddy Bandit zei:
Daarnaast zijn de gangbare (lees: algemene) normen en waarden de basis waarop onze wet- en regelgeving is verankerd, dus niet andersom.
To-may-to, to-mah-to! Je zegt echt precies hetzelfde.
Muddy Bandit zei:
En mocht je dan nog benieuwd zijn naar gangbare normen en waarden dan verdiep je maar eens in de 10 geboden zonder daar enige vorm van geloof in te betrekken.
Alle misdadigers, vreemdgangers, mensen die op zondagwerkers, ongelovigen, moordenaars en wat dies meer zij, zijn het dus al niet eens dat dit gangbare normen en waarden zijn.
En ik zal je meteen uit de droom helpen: er bestaan geen universele normen en waarden. Zelfs de meest banale, waarover de meesten het toch eens zijn met elkaar, namelijk het niet doden van de ander, wordt aan de laars gelapt door terroristen, militairen, mensen die doodvonnissen tekenen, abortusklinieken, euthanasie-plegers, dictators en nog veel meer. Niet al deze mensen zien we als 'slecht', waardoor het in leven laten van de ander al geen universele norm meer is.
Muddy Bandit zei:
Maar inderdaad, als ik me na herhaalde waarschuwingen schuldig blijf maken aan misdragingen die buiten de normen en waarden vallen dan mag men mij een opvoedkundige tik geven... werkt voor mijn persoon zelfs veel beter als die opvoedkundige "tikken" die de gemachtigde wetgever soms uitdeelt.
Ik ben benieuwd hoe jij reageert als iemand jou voor een verkeerslicht uit de auto trekt en een corrigerende tik verkoopt, omdat je net daarvoor te hard hebt gereden...