Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Idefiqs zei:
Persoonlijk vind ik dat de Twingo groot gelijk heeft, ze geeft tijdig en duidelijk aan naar links te willen maar wacht keurig op de inhalende grijze auto. Jouw actie vind ik tamelijk asociaal, nog los van het verongelijkte getoeter.

Achteraf had ik beter kunnen wachten, dat ben ik helemaal met je eens.

Tja, wat is asociaal. Richting aangeven omdat je naar links wilt betekent niet automatisch dat de rest daardoor maar moet afremmen en je voor moet laten. Er wordt hierdoor wel ingevoegd op een 100 km weg met 30 km per uur, dat vind ik ook behoorlijk asociaal. Er is een reden dat ik een gaatje laat vallen en veel snelheid maak..

En claxonneren deed ik om de reden waarvoor je een claxon hebt. Om iemand te waarschuwen. Bovendien schrok ik me de tyfus dat ze daadwerkelijk helemaal naar links kwam (richting aangeven deed ze namelijk ook al voordat de grijze auto voorbij kwam).

Maar zoals gezegd: achteraf had ik denk beter even kunnen wachten..

Eens met Idefiqs. Laat mensen rustig invoegen, die paar seconden dat je eventueel op zo'n Twingo moet wachten maakt geen verschil op je aankomsttijd. Dat filmpje wat Sarcast toont zegt m.i. hetzelfde: doe wat rustiger aan.

BMW Power zei:
Graag jullie reactie op onderstaande actie die ik zojuist meemaakte op de weg.. Ben oprecht benieuwd hoe jullie dit zien, voordat ik een eigen inzicht geef.

YouTube

Voorbeeld van niet op de beurt wachten, de Twingo krijgt hier een koekje van eigen deeg ... ;)

Zonder gekheid, ik zie dit vaker gebeuren, dat de achterste in het rijtje het geduld niet op kan brengen en alvast begint met inhalen.
Heeft meestal de beste uitgangspositie om dit te doen. Twingo is in het nadeel wegens te weinig inhaalvermogen.
De auto daarvoor heeft helemaal het nakijken, die probeert het niet eens ...
Beleefd is anders ... :(

BMW Power zei:
Er wordt hierdoor wel ingevoegd op een 100 km weg met 30 km per uur, dat vind ik ook behoorlijk asociaal. Er is een reden dat ik een gaatje laat vallen en veel snelheid maak..
Je haalt aan de verkeerde kant in.

Idefiqs zei:
BMW Power zei:
Graag jullie reactie op onderstaande actie die ik zojuist meemaakte op de weg.. Ben oprecht benieuwd hoe jullie dit zien, voordat ik een eigen inzicht geef.

YouTube

Persoonlijk vind ik dat de Twingo groot gelijk heeft, ze geeft tijdig en duidelijk aan naar links te willen maar wacht keurig op de inhalende grijze auto. Jouw actie vind ik tamelijk asociaal, nog los van het verongelijkte getoeter.

Er wordt nogal laat geanticipeerd op het signaal van de Twingorijdster. In mijn ogen wordt de Twingo klem gereden door er op deze manier op volle toeren achterweg te komen, waarbij de kans groot is dat je op een laat moment in haar zicht komt.

Als je die twee filmpjes achter elkaar zet komt het net over alsof ik een ontzettend gehaaste bestuurder ben.. Dat is juist niet zo, ik rij juist lekker rustig. Sterker nog, vanmiddag was ik juist lekker rustig aan het toeren en muziekje aan het luisteren, zie ook de minuut voor het invoegen (en let niet op de zangkunsten!).

YouTube - voorafgaand

Zoals gezegd: ik wilde niet asociaal zijn, maar wel veilig en vlot invoegen. Dat is ook de reden dat ik gelijk invoegde en eroverheen wilde, omdat ik al zag aankomen dat de Twingo niet zou wachten op fatsoenlijke snelheid.

Ik vind snel naar links knallen zodat de auto voor je niet kan invoegen normaliter ook erg vervelend, zoals "Blackadder" aangeeft.

En zoals ook al gezegd: ik had beter kunnen wachten achteraf gezien :)

BMW Power zei:
Zoals gezegd: ik wilde niet asociaal zijn, maar wel veilig en vlot invoegen. Dat is ook de reden dat ik gelijk invoegde en eroverheen wilde, omdat ik al zag aankomen dat de Twingo niet zou wachten op fatsoenlijke snelheid.

Ik vind snel naar links knallen zodat de auto voor je niet kan invoegen normaliter ook erg vervelend, zoals "Blackadder" aangeeft.

Goed dat je je eigen actie kritisch kunt beschouwen, dat is niet iedereen gegeven.(y)

Knipperlicht stond al even aan. Wil niet zeggen dat ze dan voorrang heeft, integendeel. Maar je kunt er wel op anticiperen. Je brengt jezelf nu in een gevaarlijke situatie die makkelijk voorkomen had kunnen worden. Maar dat zie je zelf ook al in.

Snelle inhalers kunnen vervelend zijn, maar is hun goed recht. Scheelt ook of ie er snel voorbij is of jij nog tig seconden moet wachten. Nog irritanter, en gevaarlijker, zijn snelle invoegers op de snelweg die jou invoegruimte wegnemen. Waar je zelf nog bezig bent met snelheid maken en daarvoor netjes de invoegstrook gebruikt, knalt degene achter je snel de snelweg op waardoor jij op de invoegstrook in het gedrang komt.

Sarcast zei:
BMW Power zei:
Er wordt hierdoor wel ingevoegd op een 100 km weg met 30 km per uur, dat vind ik ook behoorlijk asociaal. Er is een reden dat ik een gaatje laat vallen en veel snelheid maak..

Dit werkt alleen als je de enige bent die zo wil gaan invoegen.
Als meerdere dit voorbeeld willen volgen wordt het dringen aan het einde van de invoegstrook ... :(
Bovendien is ook dit naar mijn mening onbeleefd ... ;)

De Twingo heeft 'gelijk'. Hoewel ze ietwat te vroeg het knipperlicht aandeed.

Het is niet zo dat jij daar al reed met hoge snelheid. Jij sprint gewoon dat gat dicht (wat voor auto heb je?), terwijl ze al aan het invoegen is. Wat je deed was redelijk in de buurt van asociaal.

Het is inderdaad niet de bedoeling om je knipperlicht maar aan te zetten en dan er van uit te mogen gaan dat je zomaar naar links kunt gaan. Maar dat was hier niet het geval. Weliswaar deed ze het knipperlicht ietwat te vroeg aan, maar ook weer niet dramatisch vroeg (ze wilde eigenlijk al inhalen maar schrok even van de grijze auto). Verder komen jullie allebei vanuit een invoegsituatie met allebei de duidelijke intentie de vrachtwagen in te halen. Een andere situatie dus wanneer jij al (geruime tijd) links had gereden.

Blackadder the 5th zei:

Nee hoor.

Blackadder the 5th zei:
Bovendien is ook dit naar mijn mening onbeleefd ... winking smiley

Benieuwd waarom? Voor het eerste blokej van de invoegstrook al naar links willen dat is pas onbeleefd.

Blogger zei:
Idefiqs zei:
Blogger zei:
Snelle inhalers kunnen vervelend zijn, maar is hun goed recht.

Oneens.

Ze doen toch feitelijk niks fout? Of denk jij daar anders over?

Sterker nog. Als dit een aanrijding was geweest had de Twingo de verantwoordelijke partij geweest, die wisselt van rijstrook. En met goed spiegelen had ze al kunnen zien dat ik eraan kwam en al op de andere baan zat met veel hogere snelheid. Ook ik gaf gewoon richting aan.

Maargoed, het ging me niet om het juridische vraagstuk, meer om de normen en waarden in het verkeer. Moet ik wachten tot de Twingo op snelheid is op de linkerbaan, of moet de Twingo wachten tot zij op snelheid is op de rechterbaan? Maar het is duidelijk hoe men het hier ziet ;)

BMW Power zei:
Als je die twee filmpjes achter elkaar zet komt het net over alsof ik een ontzettend gehaaste bestuurder ben.. Dat is juist niet zo, ik rij juist lekker rustig. Sterker nog, vanmiddag was ik juist lekker rustig aan het toeren en muziekje aan het luisteren, zie ook de minuut voor het invoegen (en let niet op de zangkunsten!).

YouTube - voorafgaand

Vind het allemaal wel meevallen, als de vrouw in de Twingo net zoveel verkeersinzicht zou hebben als jij hebt ze hetzelfde kunnen doen en was er helemaal geen probleem geweest.
Jij anticipeert in deze goed vind ik, je weet dat als je een gaatje laat vallen je het jezelf makkelijker maakt om meteen in te halen, had zij hetzelfde gedaan was er niets aan de hand.
Erg netjes is het natuurlijk niet, maar moet bekennen dat ik mezelf vaak op dit soort dingen betrap, mensen als in die Twingo zijn gewoon heel erg hinderlijk bezig in mijn ogen, knipperlicht aan en er maar op gokken dat je er dan wel tussen komt.
Als de vrouw netjes had gespiegeld had ze ook kunnen zien dat jij met hogere snelheid naar de linkerbaan kwam en had ze dus kunnen/moeten wachten.
Moraal van het verhaal, het had netter gekund maar ik snap je heel goed.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Nee hoor.

Blackadder the 5th zei:
Bovendien is ook dit naar mijn mening onbeleefd ... winking smiley

Benieuwd waarom? Voor het eerste blokej van de invoegstrook al naar links willen dat is pas onbeleefd.

Compensatiegedrag in de 2e invoegactie?
Ik ben al een aantal keren een invoegstrook tegengekomen die op links een verlengde doorgetrokken streep had,
waarschijnlijk om dit soort gedrag te voorkomen ... ;)

BMW Power zei:
Idefiqs zei:

Tja, wat is asociaal. Richting aangeven omdat je naar links wilt betekent niet automatisch dat de rest daardoor maar moet afremmen en je voor moet laten. Er wordt hierdoor wel ingevoegd op een 100 km weg met 30 km per uur, dat vind ik ook behoorlijk asociaal. Er is een reden dat ik een gaatje laat vallen en veel snelheid maak..

En claxonneren deed ik om de reden waarvoor je een claxon hebt. Om iemand te waarschuwen. Bovendien schrok ik me de tyfus dat ze daadwerkelijk helemaal naar links kwam (richting aangeven deed ze namelijk ook al voordat de grijze auto voorbij kwam).

In dit soort situatie`s wacht ik altijd even tot alles een beetje op gang is. Invoegen met 30 is voor de vrachtwagen niet anders denk ik.

Jij zet je neus ertussen, maar richting aangeven zoals de Twingo doet is ook niet de bedoeling. Je kijkt, zoekt een plaats op de weg, kijkt nog een keer en geeft net te voren richting aan. Je kijkt nog een keer en je schuift op naar links. Allebei een drie helaas.

BMW Power zei:
Blogger zei:
Idefiqs zei:
Blogger zei:

Oneens.

Ze doen toch feitelijk niks fout? Of denk jij daar anders over?

Maargoed, het ging me niet om het juridische vraagstuk, meer om de normen en waarden in het verkeer. Moet ik wachten tot de Twingo op snelheid is op de linkerbaan, of moet de Twingo wachten tot zij op snelheid is op de rechterbaan? Maar het is duidelijk hoe men het hier ziet ;)
Uit het verband alleen het eerste filmpje zou ik zeggen, typische situatie. Auto achteraan denkt meteen als eerste op de linkerstrook zijn weg te vervolgen. Als ik zo een actie aan zie komen, ga ik tegelijkertijd mee naar de linkerstrook om zo mijzelf meer ruimte te geven en ook meteen door te rijden. Zo'n actie vind ik normaal gesproken behoorlijk asociaal, maar wel typisch voor het gemiddelde ruimteopeisende rijgedrag in dit land.
Maar met je andere video erbij van je rijgedrag ervoor (netjes afstand gehouden, stuk meer dan de twingo, zeker niet doordrammend of asociaal) + je opmerkingen eerder, ligt het wat genuanceerder. Deze situatie zoals je zelf al zei, door wat langer te wachten, makkelijk te voorkomen.

Blackadder the 5th zei:
Ik ben al een aantal keren een invoegstrook tegengekomen die op links een verlengde doorgetrokken streep had,
waarschijnlijk om dit soort gedrag te voorkomen ... ;)

Ehhh, nee.

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
BMW Power zei:

Als meerdere dit voorbeeld willen volgen wordt het dringen aan het einde van de invoegstrook ... :(
Bovendien is ook dit naar mijn mening onbeleefd ... ;)
En alleen als je 30 tot 40 kmh harder rijdt dan toegestaan. ;)

Boppie zei:
Idefiqs zei:

Van mij mag het nog wel een stukje verder gaan. Heel af en toe zie je van zulke idioten voorbij komen die levensgevaarlijk gedrag vertonen. lk lees dat er een gezin in de aangereden auto zat.......bah.

Van mij mag het ook verder gaan dan levenslang.
Hij komt er met een verwonding vanaf terwijl onschuldige mensen dood en zwaar gewond zijn.
Er bestaat voor zo'n figuur geen straf die zwaar genoeg is

Idefiqs zei:
Blogger zei:

Oneens.
Het is vooral onze plicht om rekening te houden met onze medeweggebruikers. Van bepaalde auto' s weet je dat ze niet snel zijn. Daar kan je rekening mee houden. Van rechten opeisen komen nog wel eens brokken.

Het was trouwens goed raak op de Nederlandse wegen vandaag.
Dat wordt nog wat morgen... (als er echt gepimpeld wordt)

https://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/4216288/2015/12/30/Vier-gewonden-bij-aanrijding-met-spookrijder-op-A4.dhtml
https://www.telegraaf.nl/binnenland/24927696/__A2___Auto_s_vlogen_door_lucht___.html

BMW Power zei:

Ik zie dat mijn eigen mening over deze situatie er al niet meer toe doet.

Ik vind het mooi dat je er achteraf zelf al over na gedacht hebt en daar al een conclusie uit hebt getrokken, de volgende keer zal je waarschijnlijk ook wel anders gaan handelen in een vergelijkbare situatie.
En wat ik ook top vind is dat je daarvoor eerlijk en openlijk uit durft te komen, dat is tegenwoordig ook een zeldzaamheid.(y)

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:
Idefiqs zei:

Van mij mag het nog wel een stukje verder gaan. Heel af en toe zie je van zulke idioten voorbij komen die levensgevaarlijk gedrag vertonen. lk lees dat er een gezin in de aangereden auto zat.......bah.

Van dit nieuwsbericht word ik heel stil ...

Ik kan van deze berichten alleen nog maar gigantisch kwaad worden.... alweer 8 levens verwoest door een volstrekt overbodige en totaal zinloze actie van iemand die zichzelf niet kon beheersen.:(
En waarom????... daar krijg je helaas nooit geen bevredigend antwoord op, daar moeten en de betrokkenen zelf maar weer een antwoord op zien te vinden gedurende het verwerkingsproces.:(

En de veroorzaker zwaar straffen?
Voor omstanders en betrokkenen kan de wettelijke straf nooit zwaar genoeg zijn, die zal door hen altijd hooguit als een pleistertje op een ingrijpende wond worden ervaren.
En de veroorzaker heeft de zwaarste straf al gelijk gekregen, die zal z'n leven lang met de schuld blijven zitten... een zware wettelijke straf zal voor hem zelfs eerder compenserend kunnen werken op dat schuldgevoel.

Ik wens alle betrokkenen en nabestaanden in ieder geval heel veel sterkte met het verwerkingsproces.

Sarcast zei:
Auto-fan zei:
Wat betekent die G1 op 0:06?
Had heel dat bord niet gezien door de snelheidsmeter ervoor.o_O Maar aangezien ik dat stuk snelweg waar je op rijdt dagelijks rij wist ik dat het daar 100 was. Zodoende mijn gedachtegang. Wel een dikke faal van de wegbeheerder btw door eerst een G1 te plaatsen en als mensen eenmaal de 130 bereikt hebben met een A01-100 komen. Zet die dan wat eerder neer, bij of vlak na de A02-70 bijv.

Auto-fan zei:
Sarcast zei:
Auto-fan zei:
Wat betekent die G1 op 0:06?
Had heel dat bord niet gezien door de snelheidsmeter ervoor.o_O Maar aangezien ik dat stuk snelweg waar je op rijdt dagelijks rij wist ik dat het daar 100 was. Zodoende mijn gedachtegang. Wel een dikke faal van de wegbeheerder btw door eerst een G1 te plaatsen en als mensen eenmaal de 130 bereikt hebben met een A01-100 komen. Zet die dan wat eerder neer, bij of vlak na de A02-70 bijv.

Staat op de hectormeterpaaltjes geen 100 aangeven? Is niet goed te zien omdat @Sarcast zo langzaam rijdt ... ;)

Snelheden op hectometerpaaltjes hebben geen rechtelijke basis. Zijn hooguit hulpmiddelen, meer niet. ;) Je mag er officieel niets uit afleiden. En doe dat maar niet ook, want ze willen nog wel eens fout staan. :)

Auto-fan zei:
Snelheden op hectometerpaaltjes hebben geen rechtelijke basis. Zijn hooguit hulpmiddelen, meer niet. ;) Je mag er officieel niets uit afleiden. En doe dat maar niet ook, want ze willen nog wel eens fout staan. :)

Lekker is dat, dan rijd je tussen twee snelheidsaanduidingen met een (matrix)bord in een soort van niemandsland.
Nu begrijp ik beter dat sommigen voor de zekerheid dan maar 100 gaan rijden ... :(

BMW Power zei:

YouTube - voorafgaand

Herkenbaar. Is mij ook wel eens overkomen bij mijn zondagse ritje.
Je denkt dan de andere er wel achter zullen blijven en plots blijkt er toch een plotseling wel haast te hebben ... :(
Heb zelf een gehad die niet wist wat ie wilde, (eerst invoegen, toen weer uitvoegen en vervolgens toen ik snelheid maakte weer invoegen).
Heb de toeter niet nodig gehad, moest wel snel reageren ...
Goed dat je met het het forum deelt, uiteindelijk kunnen wij er allemaal wat van leren.
Probeer het zelf zo goed mogelijk te doen, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit fouten/verkeerde inschattingen maak ...

Soloman zei:
En allebei mijn meisjes willen natuurlijk er op uit.... Het leven van een papa gaat over rozen, maar ik zie vooral de doorns.

Soloman zei:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/24927696/__A2___Auto_s_vlogen_door_lucht___.html

Zou dat de psychotische gek zijn uit het filmpje van braadslee? Ik mag hopen dat zulke idioten zeldzaam zijn.

Ik verplicht me nu zelf goede voornemens te maken. Ik trek het boetekleed aan. Ik heb in twee dagen drie overtredingen gemaakt. Ik schaam me kapot.

1. Op de A12, waar je 80 mag, 100 gereden.
2. Ik heb gekeerd op een grote kruising met stoplichten, waar het blijkbaar niet mocht. Er was geen verbodsbord, ik heb er op gelet. Links voorgesorteerd en toen het licht op groen sprong, heb ik nog even gekeken naar links of de rechtsvoorsorteerders daar niet optrokken. Ok, gaan met die banaan dus. Oeps, was het daar toch groen! Ik moest vol in de ankers en kreeg diverse kwade blikken naar me toegeworpen. Een van hun keek naar mijn kentekenplaat.
3. Deze was met opzet, was niet best. Kruising met stoplichten en ik moest naar links. Maar er stond een rond blauw bord met een pijl rechtdoor (rijrichting). Ai. Maar geen verbodsbord wat links afslaan betreft. Ik trok bij groen heel rustig op en ging schuin naar de linkerafslag staan. Ai, wat een kwade gezichten weer van het tegemoetkomend verkeer.

Ik zal het niet meer doen. Ik gedraag me goed in 2016, beloofd!

rke zei:
Soloman zei:
En allebei mijn meisjes willen natuurlijk er op uit.... Het leven van een papa gaat over rozen, maar ik zie vooral de doorns.

Soloman zei:

Zou dat de psychotische gek zijn uit het filmpje van braadslee? Ik mag hopen dat zulke idioten zeldzaam zijn.

Er moet wel drank of drugs in het spel zijn geweest. Hij schijnt een flinke kluif voor de rechter te krijgen.

Terug
Bovenaan