Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Blackadder the 5th zei:
Ordep zei:
Blackadder the 5th zei:
Het afdoen als een gevalletje pech is dan wel erg makkelijk ... :(

Wat erg makkelijk is, is jouw samenvatting hierboven.

Wat is er makkelijk aan mijn samenvatting?

Het is een woordgrapje omdat jij het woord makkelijk ook al gebruikte. Wat ik ermee bedoel is dat je me niet hebt begrepen en dat je de gevallen die ik als "pech" betitel verkeerd opvat.

Ordep zei:
Blackadder the 5th zei:
Ordep zei:
Blackadder the 5th zei:
Het afdoen als een gevalletje pech is dan wel erg makkelijk ... :(

Wat erg makkelijk is, is jouw samenvatting hierboven.

Wat is er makkelijk aan mijn samenvatting?

Het is een woordgrapje omdat jij het woord makkelijk ook al gebruikte. Wat ik ermee bedoel is dat je me niet hebt begrepen en dat je de gevallen die ik als "pech" betitel verkeerd opvat.

Zoals ik jouw post lees, stel jij het tegenkomen van een wiel/cq. een vallende olifant gelijk aan het botsen op een plotseling stoppende voorligger.

Volgens jou beide een geval van pech hebben. Of lees ik dit verkeerd?

Zemelaar zei:
Maar jij praat vanuit de theorie. En ik vanuit de praktijk. :T

Tuurlijk... :T
Ik ben nooit verder gekomen als anderhalf miljoen kilometer internationaal, dus van mij kun je absoluut nog niet verwachten dat er al enige vorm van praktijkkennis aanwezig is... laat staan dat er in zo'n kort stukje al bepaalde ervaringen zijn opgedaan waarop een mening gebaseerd zou kunnen zijn.

Dat hou je dan knap verborgen. Sorry, inkopper. :}

Bovendien, anderhalf miljoen kilometer in je vrachtauto betekent niet dat je ook automatisch over hard autorijden mee kan praten.

Net als iemand van de Vierdaagse die meent over de marathon mee te kunnen praten. Het is beide een kilometer of 40. Maar daar houdt iedere verdere vergelijking op.

Blackadder the 5th zei:
Zoals ik jouw post lees, stel jij het tegenkomen van een wiel/cq. een vallende olifant gelijk aan het botsen op een plotseling stoppende voorligger.

Volgens jou beide een geval van pech hebben. Of lees ik dit verkeerd?

Je kunt op verschillende manieren botsen op een stoppende voorligger en dat is bijna altijd verwijtbaar aan het niet voldoende afstand houden en niet door pech.
Gevalletje pech is als er een voorligger onverwachts vol in de remmen tot stilstand komt. Ik betwijfel of je in drukke spits met auto's op 2 seconden afstand met 100 km/h dat zonder brokken kan doen. Jij kunt misschien nog stoppen als je er als eerste achter zit, maar of ze dat ook een paar auto's erachter nog lukt...
Als je even opzij kijkt op 0,5 seconde van je voorligger terwijl die vol remt van 100 naar 70 om een overstekend konijn te ontwijken dat is de fout van de klever.

Zemelaar,

300 is gewoon veel te hard. Je kan het gaan vergelijken met andere dingen maar het is gewoon simpelweg te hard.

Ordep zei:
Je kunt op verschillende manieren botsen op een stoppende voorligger en dat is bijna altijd verwijtbaar aan het niet voldoende afstand houden en niet door pech.
Gevalletje pech is als er een voorligger onverwachts vol in de remmen tot stilstand komt. Ik betwijfel of je in drukke spits met auto's op 2 seconden afstand met 100 km/h dat zonder brokken kan doen. Jij kunt misschien nog stoppen als je er als eerste achter zit, maar of ze dat ook een paar auto's erachter nog lukt...
Als je even opzij kijkt op 0,5 seconde van je voorligger terwijl die vol remt van 100 naar 70 om een overstekend konijn te ontwijken dat is de fout van de klever.

Zo is het wat duidelijker ... ;)

Volgens de wet (tenminste zo heb ik het geleerd ...) moet je je voertuig binnen de afstand tot je voorligger tot stilstand kunnen brengen.
Dus ook voor degene die ineens vol in de remmen gaat ... :(
Wat je zelf al aangeeft, de 2 seconden volgafstand is dan eigenlijk te weinig, dit zie je ook in het filmpje terug wat ik eerder postte.

Als je een dan een ruimere afstand aanhoudt, wordt deze ruimte vrijwel altijd weer ingenomen door in/uitvoegende weggebruikers.
Dit is ook vaak de klacht van vrachtwagenchauffeurs, die nog meer ruimte nodig hebben.

Veel van deze automobilisten hebben niet in de gaten hoe riskant ze bezig zijn.

Juist bij druk verkeer met weinig doorzicht naar voren zou de afstand tot je voorligger groter moeten zijn,
in de praktijk gebeurt vaak het tegenovergestelde ...

Boppie zei:
Zemelaar,

300 is gewoon veel te hard. Je kan het gaan vergelijken met andere dingen maar het is gewoon simpelweg te hard.

En dat blijf ik bestrijden. Totdat jij zelf een ervaring hebt die in de buurt komt, kun je daar niet over meepraten.

Want vergeet niet, een auto die 300 kan heeft ook een wegligging die daar bij past. Is veel stugger geveerd. De bewegingen van de carrosserie hebben veel kleinere slagen. Druk eens een 996 GT3 op zijn spatbord om te voelen hoe ver je 'm in de veren kan drukken. En doe dit dan eens met je eigen Twingo.

Bij 300 wil je korte slagen in de koetsbeweging. Om het weggedrag onder controle te houden.

Ik denk dat daardoor die Lamborghini ook onbestuurbaar werd. Die zal door een golvend wegdek onbestuurbaar zijn geworden.

Kennen jullie de A6 bij Almere? Een jaar of tien/vijftien geleden reed ik daar weleens. En verbaasde me over het golvende wegdek. Ik weet niet of het nu daar al beter is. Maar toen moest ik echt mijn rijstijl daarop aanpassen. Je moet dan juist NIET krampachtig het stuur vast gaan houden. Maar enige beweging toelaten.

Zemelaar zei:
Boppie zei:
Zemelaar,

En dat blijf ik bestrijden. Totdat jij zelf een ervaring hebt die in de buurt komt, kun je daar niet over meepraten.

Je kunt prima 300 rijden op een leeg stuk snelweg, maar zodra er ander verkeer in de buurt is wordt het al snel onverantwoord.

Onlangs in Duitsland met 220 door bochtjes die je bij 120 niet eens merkt en op de rechte stukken even de 250 aangetikt. Maar al snel ging ik van het gas omdat er verderop verkeer was dat ik niet met zo een snelheidsverschil wilde inhalen. Zal tot een volgende keer moeten wachten om de v_max uit te testen.

Ordep zei:
Je kunt prima 300 rijden op een leeg stuk snelweg, maar zodra er ander verkeer in de buurt is wordt het al snel onverantwoord.

Hèhè, de eerste die de nuance ziet.(tu)

Ordep zei:
Zemelaar zei:
Boppie zei:
Zemelaar,

Onlangs in Duitsland met 220 door bochtjes die je bij 120 niet eens merkt en op de rechte stukken even de 250 aangetikt. Maar al snel ging ik van het gas omdat er verderop verkeer was dat ik niet met zo een snelheidsverschil wilde inhalen. Zal tot een volgende keer moeten wachten om de v_max uit te testen.

Je kan ook prima naaien zonder condoom zolang het goed gaat, maar als het fout gaat, dan kan het gelijk goed fout gaan.

Maar hé, de vorige keren ging het toch prima en liep je niets op.

Zemelaar zei:
Ordep zei:

Hèhè, de eerste die de nuance ziet.(tu)

Als mensen de auto naar twee garage`s brengen, dan is degene met de beste boodschap ook gelijk de beste garage. Meestal degene die in je straatje praat.

Boppie zei:
Je kan ook prima naaien zonder condoom zolang het goed gaat, maar als het fout gaat, dan kan het gelijk goed fout gaan.

Maar hé, de vorige keren ging het toch prima en liep je niets op.

Ik ontken toch ook niet, dat als het fout gaat, het ook GOED fout gaat. Dat ontken ik helemaal niet.

Ik zeg alleen dat het risico/de kans op, dat het echt GOED fout gaat, vele malen kleiner is dan dat er iets fout gaat bij bumperkleven en bij het oversteken op een zebrapad.

Ook omdat er miljoenen keer vaker wordt gebumperkleefd dan dat er 300 plus wordt auto gereden.

Inzetten op voorkomen van bumperkleven zet dus miljoenen keer vaker zoden aan de dijk.

Zemelaar zei:
Boppie zei:
Zemelaar,

300 op een openbare weg is gewoon veel te hard, en vooral volstrekt onverantwoord.
Als je rijervaringen hebt met snelheden van 250+ dan weet je donders goed dat het niet alleen de factor "wegdek" is die een rol speelt, maar dat er nog een veel belangrijkere factor is die een rol speelt. (en daarbij doel ik niet op medeweggebruikers, overstekend wild enz.)

Ja, dan ben je namelijk zelf. Als je je laat afleiden en even niet oplet kan het gigantisch mis gaan.

Maar wat ik al eerder zei, waarom mankracht aan die ene persoon besteden terwijl er op een ander vlak veel meer te halen is.
Zet liever in op preventie van bumperkleven. Op geen richting aangeven. Op door rood rijden.

Ik zie het helemaal voor me, staat een cordon politie te wachten langs de snelweg tot er eens een met 300 voorbij vliegt. Terwijl in de stad daar in de buurt mensen van de zebra's worden gereden. En langs scholen wordt gejakkerd.

Je zet in op iets wat vaak misgaat, niet op iets wat vrijwel nooit voorkomt.

Wat is gevaarlijker, hier even 300 aantikken......

b8o8wp.jpg

..........of hier een bumperklever in je nek?

26111s3.jpg

Zemelaar zei:
Ja, dan ben je namelijk zelf. Als je je laat afleiden en even niet oplet kan het gigantisch mis gaan.

Dat foute antwoord verwachtte ik dus al.:}
Try again...

(ik zal je een stukje helpen: schakel de menselijke factor maar rustig uit)

Zemelaar,

Als ik jouw reactie`s lees, dan proef ik dat je de 300km/h goed wil praten door er allerlei andere dingen bij te halen.

Je zal niet zeggen: ja, 300 km/h is niet acceptabel op de weg.

Nee, want dat is generaliseren. Een lege weg of een drukke weg maakt nogal een verschil nietwaar!;)

Muddy Bandit zei:
Zemelaar zei:

Try again...

Niet handig achter het stuur bij 300.

Wat praten jullie toch heerlijk langs elkaar heen zonder elkaar tegen te spreken. Iedereen is het er mee eens dat:

Het is gevaarlijker is om 300 km/h te rijden dan 120 km/h als al het overige gelijk blijft.
Er vallen meer slachtoffers bij snelheden onder de 300 km/h dan boven de 300 km/h.

Verder is het een individuele risicoafweging of je bereid bent het risico te accepteren om op een lege snelweg 300 te rijden. Iedereen kan en moet dat voor zichzelf beslissen en kan dus ook tot een andere conclusie komen.

Zemelaar zei:
Je eigen koppigheid staat je in de weg. Zie je wel vaker bij mensen die hun wijsheden vanachter hun bureau prediken. :}
Weer zo'n mooie quote.. Hoe blind ben je als je niet ziet dat dit net zo goed op jezelf kan slaan? Wat een enorme zelfingenomenheid over je eigen ervaring, wijsheid. Denk je niet dat anderen net zo goed vanuit hun praktijkervaring vertellen. Raar trouwens dat je mij in een ander topic aansprak op het feit dat ik niet reageerder op jouw goedbedoelde advies, maar dan vervolgens niet meer reageert op mijn reactie. Ik ben de eerste om mijn kwetsbaar op te stellen en mijn eigen gedrag voor mijzelf in twijfel te trekken, maar dat mis ik een beetje bij jou (al zie ik dat je het wel kunt als je het over die actie met die achteruitrijdende automobilist hebt die je niet verwachtte).

Koppigheid. 320 plus rijden zal onder bepaalde omstandigheden best minder gevaarlijk kunnen zijn dan bumperkleven. Omgekeerd net zo goed. Je mag van mij best je steling verdedigen, maar verwacht niet dat iedereen het er maar zomaar mee eens is. Persoonlijk vind ik 320 op een openbare weg in NL oip een 2 baans snelweg nagenoeg gekkenwerk. Is het in Duitsland op een 3 baans weg, onder zeer rustige omstandigheden, dan kan ik mij er iets meer bi voorstellen.

Blackadder the 5th zei:
Op het moment dat je geen zicht (meer) hebt, is het beter om afstand te nemen zodat je de situatie beter kunt overzien.
Alleen op remlichten/knipperlichten van de voorligger rijden is mij te riskant.

Uiteraard. Dat is precies wat ik wil aangeven. Welke afstand je houd is een risico afweging. Hoe meer onbekende variabelen, hoe meer afstand je moet houden. De extremen waar je maar beter 2.5 sec. afstand houdt hebben we al besproken. Maar soms accepteer je ook een afstand van slechts 5 meter. Bijv. als je gesleept wordt. Dan ga je er volstrekt "blind" op, met een matig functionerend remssyteem (door ontbreken bekrachtiger) dat je op je voorligger en zijn anticiperen vertrouwt.

Voor meneer Zemelaar: geheel uit de praktijk neergschreven van achter mijn buro (U zou het vast niet prettig vinden als ik dit direkt rijdend opschrijf terwijl ik gesleept wordt).

stoterstangen90 zei:
De wetgever heeft dat al voor je bepaald. In Nederland is het gewoon verboden om 300 te rijden. Ook op een lege snelweg.

Er valt geen speld tussen te krijgen dat het strafbaar is om 300 te rijden op de openbare weg.

turbod12 zei:
@Ordep: in Duitsland volkomen legaal op bepaalde delen van de openbare weg.

Ja dat weet ik wel.
Het zette mij wel aan het denken waarom ik wel hele stukken >200 km/h rij in Duitsland, terwijl ik in Nederland tot nu toe hooguit even 200+ heb gereden om na een paar tellen al weer af te zakken.

Dit omdat ik altijd dacht dat ik bij het nemen van mijn beslissingen geen nut toeken aan het volgen van de regels om het volgen van de regels, dus vanwaar het verschil in gedrag tussen NL en D?

Ben tot de conclusie gekomen dat het grootste verschil is dat in Duitsland andere verkeersdeelnemers verwachten dat er een auto op hoge snelheid aan kan komen terwijl in Nederland dat niet zo is.

Maar op een verlaten snelweg zijn er geen andere verkeersdeelnemers. Dus dan blijft over de geringe pakkans en de grote gevolgen die daaraan verbonden zijn.

Behalve het gedrag van de medeweggebruiker heeft ook de layout van de weg er mee te maken.
Rijstrookbreedte: je zou zeggen dat het er toe doet, toch vind ik Duitse wegen niet bijzonder breed.
Inrichting: afscherming van wegportalen met vangrails, aanwezigheid vluchtstrook.

Minimale bochtstralen. Sommige autosnelwegen in NL zien er uit als oude koepaden. Ze slingeren overal omheen. Neem bijv. de A50 tussen Oss en Eindhoven, maar ook de A15 meer richting Rotterdam. Of de alhier aanwezige E6 door Göteborg.

Afwezigheid knopppunten: weggedeelten waar je onbeperkt mag zullen weinig tot geen knooppunten hebben. Vaak is de snelheid ter hoogte van knooppunten teruggebracht tot 120.

Hoogteverschillen en kwaliteit wegdek: Soms heb je een gering hoogteverschil over een viaduct dat bij 120 geen kwaad kan, maar wel bij 200. Dat soort zaken zijn er in Duitsland uitgehaald.

Natuurlijk geldt ook altijd je inzicht, maar je mag er vanuit gaan dat de duitse infrastructuur daar waar je onbeperkt mag, daar ter plekke er op is aangepast dat er ook (beduidend) harder kan worden gereden.

Omgekeerd "hoeft" een max snelheid van 130 op bepaalde NL stukken snelweg niet betekenen dat de vmax volgens Duitse normen niet hoger zou kunnen. Maar het is niet gegarandeerd natuurlijk.

Zemelaar zei:
Muddy Bandit zei:
Zemelaar zei:

Try again...

Niet handig achter het stuur bij 300.

Klopt ook slechts gedeeltelijk, de moderne electronica neemt bij die snelheden de menselijke factor namelijk al voor een fors deel over.
Maar dat was de vraag niet.
Antwoord inmiddels al gevonden, of zijn jou ervaringen toch wat meer gebaseerd op een stuk lagere snelheden en heb je het risico van de gezochte factor nog nooit ervaren?

Muddy Bandit zei:
Klopt ook slechts gedeeltelijk, de moderne electronica neemt bij die snelheden de menselijke factor namelijk al voor een fors deel over.
Antwoord inmiddels al gevonden, of zijn jou ervaringen toch wat meer gebaseerd op een stuk lagere snelheden en heb je het risico van de gezochte factor nog nooit ervaren?

Waar doel je op, een klapband?

Muddy Bandit zei:
Antwoord inmiddels al gevonden, of zijn jouw ervaringen toch wat meer gebaseerd op een stuk lagere snelheden en heb je het risico van de gezochte factor nog nooit ervaren?

Ik heb geen idee waar je het over hebt. :S

Wel kan ik bogen op 59 proefritten waarbij ik minstens 260 op de teller als snelheid af heb kunnen lezen. Hier geplaatst, 07-10-2006 21:43.

En let wel, in zo'n proefrit reed ik behalve de hoogste snelheid van die proefrit ook meerdere keren snelheden die in de buurt kwamen.
Bijvoorbeeld de 996 Turbo op 29-12-2003 op de A46 in Duitsland. Haalde in die proefrit 317 als max. Maar herinner me in diezelfde proefrit ook nog 291 in de laatste 1200 meter voordat de weg eindigt in een T-splitsing.

En zo haalde ik in de meeste van die 59 proefritten ook snelheden die gelijk of boven de 260 lagen. Alleen heb ik dan de max genoteerd. Anders kan ik wel aan de gang blijven.

Ik denk dat je die 59 dan wel met 2 of misschien zelfs wel met 3 kan vermenigvuldigen qua aantallen 260 en hoger.

turbod12 zei:
Uiteraard. Dat is precies wat ik wil aangeven. Welke afstand je houd is een risico afweging. Hoe meer onbekende variabelen, hoe meer afstand je moet houden. De extremen waar je maar beter 2.5 sec. afstand houdt hebben we al besproken. Maar soms accepteer je ook een afstand van slechts 5 meter. Bijv. als je gesleept wordt. Dan ga je er volstrekt "blind" op, met een matig functionerend remssyteem (door ontbreken bekrachtiger) dat je op je voorligger en zijn anticiperen vertrouwt.

Een sleepstang/kabel van 40m lijkt me niet erg praktisch, er zou per ongeluk iemand kunnen invoegen ... ;)

Slepen is toch al een verhaal apart, in verband met de vaardigheden die vereist zijn. Remmen doet de achterligger, terwijl de voorligger (weer) gas geeft.
Moet je met signalen na elkaar goed afstemmen, anders krijg je brokken.
Slepen is niet voor niets een heel vermoeiende bezigheid ...

Het valt me trouwens wel op dat vrachtwagen elkaar vaak kort volgen op de snelweg.
Zou dit te maken kunnen hebben met de communicatie via het "bakkie" onderling,
dat de kopman het verkeer voor hem in de gaten houdt terwijl de rest van de vrachtwagenchauffeurs volgt?

@Zemelaar, mijn hoogste snelheid ooit was ca. 900 km/h, en ik zat niet eens aan het stuur ...B)

Ordep zei:
Muddy Bandit zei:

Waar doel je op, een klapband?

Plotselinge turbulentie waar je doorheen knalt met snelheden van royaal 250+.

Zelfs de hypermoderne electronica die de wieldruk van de superbolide's regelt kan niet snel genoeg reageren op snel schommelende luchtdrukwisselingen, met als gevolg dat bij die extreme snelheden zo'n bolide het wegcontact volledig kwijt kan raken en verandert in een ongeleid projectiel.
Op de openbare weg kan deze plostselinge turbulentie veroorzaakt worden door de auto's die je met grote snelheden inhaalt, maar ook door grote vrachtwagens die op de tegemoetkomende rijbaan rijden.
Dit is iets waar stevig op gehamerd wordt bij circuittrainingen, daar maakt men je goed duidelijk dat dit het grootste gevaar is als je op de openbare weg denkt te kunnen racen met zulke snelheden. (rijderslicenties kunnen zelfs ingetrokken worden bij zulke overtredingen)

Als Zemelaar op de openbare weg vaak grote stukken 280+ heeft gereden dan kent hij het effect en de risico's van deze turbulentie zondermeer, en dan weet hij ook dat een mens dan geen schijn van kans meer heeft om hierop nog te kunnen reageren.
Gaat het goed heb je stom geluk, gaat het fout is het gelijk goed fout... net een spelletje russische roulette.
Maar gezien de reacties vermoed ik dat Zemelaar deze kritische grenzen nog niet echt verkend en ervaren heeft, want dan had hij wel andere uitspraken gedaan over de gevaren en risico's van 300 km/h op een openbare weg.

Muddy Bandit zei:
Als Zemelaar op de openbare weg vaak grote stukken 280+ heeft gereden dan kent hij het effect en de risico's van deze turbulentie zondermeer, en dan weet hij ook dat een mens dan geen schijn van kans meer heeft om hierop nog te kunnen reageren.
Gaat het goed heb je stom geluk, gaat het fout is het gelijk goed fout... net een spelletje russische roulette.
Maar gezien de reacties vermoed ik dat Zemelaar deze kritische grenzen nog niet echt verkend en ervaren heeft, want dan had hij wel andere uitspraken gedaan over de gevaren en risico's van 300 km/h op een openbare weg.

Inderdaad. Nog nooit ervaren. Maar ik heb dan ook geen grote stukken, zoals jij het omschrijft en dus blijkbaar mijn posts slecht leest, met zulke snelheden gereden. Wat ik al eerder zei, en dus nogmaals benadruk voor de slechtere lezers onder ons:}, ik tikte in die proefritten even een bepaalde snelheid aan en liet me dan weer uitvieren. Omdat er zich dan weer verkeer aandiende. Ik zag een vrij stuk snelweg en accelereerde. En zag ik in de verte verkeer opdoemen liet ik me uitvieren. Met eventueel bijremmen*. Even een hoge topsnelheid aantikken. Soms even een paar tellen aanhouden. Niets meer, niets minder.

Minutenlang hard autorijden, en dan heb je dus écht kilometers vrije Autobahn nodig - en dat is er vrijwel NOOIT, deden deze jongens. Waarin ik trouwens ook niks over turbulentie lees.

Ik ben meer dit type. Even een hoge top en dan weer vrolijk (relatief) rustig verder rijden.

*over dat bijremmen gesproken. Daar heb ik wél rare dingen meegemaakt. Dat bij fors afremmen vanaf zeg 200 plus de auto redelijk oncontroleerbaar begint te wiebelen.
Had het zelfs al bij een Fiat Bravo vanaf 230 km/h fors remmen. En in een W210 Brabus E650. In een E65 BMW 760i. In de L versie van de 760i trouwens niet dat rare oncontroleerbare gewiebel van de carrosserie bij stevig afremmen. En ik herinner me nog vanaf ik meen 280 km/h stevig afremmen in een SL 73 AMG, voor een naar links uitwijkende vrachtauto ergens in de verte, ook dat rare gewiebel/gezwabber.

Wat ik al zei, in een 760Li dus niet dat gezwabber. In een C215 CL 600 met Active Body Control vanaf 250 km/h naar rond de 100 ook niet. En in een CLK DTM AMG een prachtige keurig strakke vertraging.

Ik zeg trouwens telkens fors of stevig afremmen. Het waren geen noodstops waarbij het abs ingreep.

Vol op de remmen heb ik wel een paar keer geprobeerd, o.a. in een 850 CSi vanaf 100. En in een Audi A6 2.4 vanaf 140.

Vanaf hogere snelheden dan 140 ben ik nog nooit vol, en dan ook echt vol, in de remmen gegaan.

Zemelaar zei:
Muddy Bandit zei:
Als Zemelaar op de openbare weg vaak grote stukken 280+ heeft gereden....

.... Maar ik heb dan ook geen grote stukken, zoals jij het omschrijft en dus blijkbaar mijn posts slecht leest, met zulke snelheden gereden. Wat ik al eerder zei, en dus nogmaals benadruk voor de slechtere lezers onder ons:}, ...

"Als"... over slecht posts lezen gesproken.8-)

Zemelaar zei:
*over dat bijremmen gesproken. Daar heb ik wél rare dingen meegemaakt. Dat bij fors afremmen vanaf zeg 200 plus de auto redelijk oncontroleerbaar begint te wiebelen.
Had het zelfs al bij een Fiat Bravo vanaf 230 km/h fors remmen. En in een W210 Brabus E650. In een E65 BMW 760i. In de L versie van de 760i trouwens niet dat rare oncontroleerbare gewiebel van de carrosserie bij stevig afremmen. En ik herinner me nog vanaf ik meen 280 km/h stevig afremmen in een SL 73 AMG, voor een naar links uitwijkende vrachtauto ergens in de verte, ook dat rare gewiebel/gezwabber.

Is ook vrij gemakkelijk te verklaren, dat ligt veelal aan de bestuurder zelf en niet aan de auto.
Racen betekent niet alleen banden en aandrijflijn opwarmen, de remmen opwarmen hoort daar ook bij.
En mocht dat niet toereikend zijn (bv. bij langere afstanden niet remmen) altijd eerst even de rem een tel laten slepen als opwarming voordat je fors gaat remmen, de "bit" van de remvoering is dan veel gelijkmatiger en effectiever.
En bij snelheden van 280+.... geef mij dan maar een remparachute voor de 1e vertraging.

Muddy Bandit zei:
Is ook vrij gemakkelijk te verklaren, dat ligt veelal aan de bestuurder zelf en niet aan de auto.
Racen betekent niet alleen banden en aandrijflijn opwarmen, de remmen opwarmen hoort daar ook bij.
En mocht dat niet toereikend zijn (bv. bij langere afstanden niet remmen) altijd eerst even de rem een tel laten slepen als opwarming voordat je fors gaat remmen, de "bit" van de remvoering is dan veel gelijkmatiger en effectiever.
En bij snelheden van 280+.... geef mij dan maar een remparachute voor de 1e vertraging.

Kijk, dit zijn de betere tips. (tu)Als ik het tenminste goed heb gelezen. :}

Ik hoop dat je er wat aan hebt en mee kunt, een mens is immers nooit te oud om te leren.;)

In m'n wilde jaren heb ik een heel goede en ervaren leermeester naast me gehad die tevens een "leuke" renstal bezat. (o.a. een BMW M1 circuitracer)
Maar juist door de snelheidssport ben ik veel bewuster (en een stuk angstiger) geworden van al de gevaren en risico's die aan snelheid kleven... speed kills als je slechts één seconde niet alles volledig onder controle kunt houden.
Ik voel me ook veel beter op m'n plaats in de 4x4 terreinsport, daarin kan ik de technische en natuurkundige grenzen ook prima opzoeken en loop ik hooguit een deuk in m'n auto en/of ego op als het weer eens fout gaat... en daar voelt m'n gezin zich ook weer een stuk prettiger bij.:}

En daarom voel ik me tegenwoordig beter op mijn plaats in mijn Twingo. Lekker 110 op de cruisecontrol op de rechter baan. Kachel en muziek aan. Lekker om me heen kijken. Wie doet je wat? Ik heb mijn tijd van hard autorijden achter me gelaten. Heb veel beleefd en kijk dan ook op prachtige herinneringen terug. Maar dat was toen en dit is nu. En nu telt.

Vanmorgen een Mercedes 190 MMBS achterwaarts een bocht zien verlaten... resultaat 3 geparkeerde auto's met forse schade.
Iets met spelen in de sneeuw, achterwielaandrijving, zomerbandjes en jeugdige overmoed.:,(

Top idee joh dat MMBS, Moeten er veel meer van komen.

Ik hoop voor de slachtoffers dat de verzekering uitkeert of dat ze die achterlijke malloot ervoor op kunnen laten draaien, laat hem zich maar kapotwerken de komende tijd zonder er zelf een cent van te zien

Gelukkig geen persoonlijk letsel.

Ik heb in mijn jonge jaren ook wel dingen gedaan die verkeerd hadden kunnen aflopen. In een woonwijk met sneeuw en een auto met voorwielaandrijving even de handrem erbij om de boel dwars te zetten.

Niet dat ik het wil goedpraten, overigens.

Lycan_Capri (TSC) zei:

Ik hoop voor de slachtoffers dat de verzekering uitkeert of dat ze die achterlijke malloot ervoor op kunnen laten draaien, laat hem zich maar kapotwerken de komende tijd zonder er zelf een cent van te zien

Neem aan dat een MMBS ook gewoon WA-verzekerd moet zijn.
Met een gewone auto met achterwielaandrijving lukt dit trouwens ook wel, dit soort ongelukken zijn van alle tijden ...

Een aantal dagen terug zag ik een idiote actie van twee mafketels tegelijk. Helaas heeft voor de zoveelste keer de dashcam het filmpje niet opgeslagen...

Vrij korte invoegstrook op de A9 Een hele rits auto's moet invoegen, waaronder een lesauto. Weinig plek. TWEE auto's achter de lesauto voegen snel in, om vervolgens gas te geven en naast te lesauto te komen. Aangezien links ook geen plek was (daar reed ik o.a.) blokkeerden ze dus met zijn tweeën de lesauto. Uiteindelijk kon deze nog net op tijd invoegen doordat een vrachtwagen gas terug nam.

Blackadder the 5th zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Met een gewone auto met achterwielaandrijving lukt dit trouwens ook wel, dit soort ongelukken zijn van alle tijden ...

Mij lijkt het dat de verzekering weigert uit te betalen als blijkt dat het MMBS niet gelimiteerd is op 45km/u, dat geld nu voor brommers / scooters en snorfietsen (op 25km/u) ook al.

Dat dit soort ongelukken van alle tijden zijn klopt opzich wel. Maar dit zijn ongelukken die niet mogen gebeuren, je hebt een rijbewijs dus je weet wat je auto doet in de sneeuw.

Ik geef het eerlijk toe, glijden in de sneeuw is hartstikke leuk en makkelijker dan op een droge (of vochtige) weg en je rubber slijt wat minder
Maar dan wel op een "LEEG" parkeerterein en zeker NIET in een woonwijk.

Lycan_Capri (TSC) zei:
Blackadder the 5th zei:

Mij lijkt het dat de verzekering weigert uit te betalen als blijkt dat het MMBS niet gelimiteerd is op 45km/u, dat geld nu voor brommers / scooters en snorfietsen (op 25km/u) ook al.

Dat dit soort ongelukken van alle tijden zijn klopt opzich wel. Maar dit zijn ongelukken die niet mogen gebeuren, je hebt een rijbewijs dus je weet wat je auto doet in de sneeuw.

Ik geef het eerlijk toe, glijden in de sneeuw is hartstikke leuk en makkelijker dan op een droge (of vochtige) weg en je rubber slijt wat minder

Ik lees nergens dat die auto niet begrensd zou zijn, slippen/wegglijden met beperkte snelheid lukt in de sneeuw ook wel.
Of er wel of niet opzet in het spel was is moeilijk te bepalen vanaf het beeldscherm, zul je toch getuigenverklaringen voor moeten hebben.
Met mijn opmerking bedoel ik dat dit soort gedrag vroeger ook al voorkwam, daarmee wil ik het niet goedpraten ...;)

Het glijden met de (voorwielaangedreven) auto bleef bij mij beperkt tot het doorslippen van de voorwielen,
dat vond/vind ik al spannend genoeg ... ;)

Skies zei:
Een aantal dagen terug zag ik een idiote actie van twee mafketels tegelijk. Helaas heeft voor de zoveelste keer de dashcam het filmpje niet opgeslagen...

Vrij korte invoegstrook op de A9 Een hele rits auto's moet invoegen, waaronder een lesauto. Weinig plek. TWEE auto's achter de lesauto voegen snel in, om vervolgens gas te geven en naast te lesauto te komen. Aangezien links ook geen plek was (daar reed ik o.a.) blokkeerden ze dus met zijn tweeën de lesauto. Uiteindelijk kon deze nog net op tijd invoegen doordat een vrachtwagen gas terug nam.

Dat daar vanuit de wetgeving geen hiërarchie in is verbaast mij. Dus de volgorde van auto's op de invoegstrook bepaalt ook de volgorde van invoegen. Dan krijg je niet van die rare fratsen zoals hierboven geschetst.

Blackadder the 5th zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik lees nergens dat die auto niet begrensd zou zijn, slippen/wegglijden met beperkte snelheid lukt in de sneeuw ook wel.
Of er wel of niet opzet in het spel was is moeilijk te bepalen vanaf het beeldscherm, zul je toch getuigenverklaringen voor moeten hebben.
Met mijn opmerking bedoel ik dat dit soort gedrag vroeger ook al voorkwam, daarmee wil ik het niet goedpraten ...;)

Het glijden met de (voorwielaangedreven) auto bleef bij mij beperkt tot het doorslippen van de voorwielen,
dat vond/vind ik al spannend genoeg ... ;)

9 van de 10 MMBS'en zijn niet begrensd (de 3 die ik tot nu toe in levende lijve heb gezien in ieder geval niet, goh dat zou 10 van de 10 zijn ;) )

Ik hoorde iets over jeugdige overmoed en als ik zie wat voor 16-jarige heldere lichten hier in Zeeland zo'n onding besturen, dan durf ik wel uit te gaan van opzet. FF lekker stoer doen voor je maatjes

@Muddy heeft het zien gebeuren, dus die kan getuigen. Ik heb het van horen zeggen/gelezen ... ;)

Het feit dat het een MMBS was, maakt eigenlijk niet zoveel uit, iemand met een rijbewijs kan net zo'n stunt uithalen,
al is hij dan 2 jaar ouder ... ;)

Zemelaar zei:
Skies zei:

Dat daar vanuit de wetgeving geen hiërarchie in is verbaast mij. Dus de volgorde van auto's op de invoegstrook bepaalt ook de volgorde van invoegen. Dan krijg je niet van die rare fratsen zoals hierboven geschetst.

Ik zie het zelf als een vorm van onbeleefdheid/voordringen als je voor je voorganger gaat invoegen en vervolgens de invoegplek opeist.
Heb het zelf ook wel eens meegemaakt, moet je zowel de hoofdrijbaan als de auto achter je in de gaten houden ....:(

https://www.jandewitgroup.com/kwaliteit-veiligheid.html

Misschien hebben ze nog een bosmongool lopen die het niet in de peiling heeft, maar als het slecht weer is, dan moet je niet met alle geweld 100 willen rijden.

Op de weg naar Oberhausen komt een van hun bussen leuk baggerend door de sneeuw alles inhalen. Als je maar de 100 kan halen.

Terug
Bovenaan