Z
Zemelaar
Guest
Verwacht alleen wel van een voorligger regelmatig in zijn spiegel kijkt om te weten welke auto er achter hem rijd.
Zolang je er maar niet blindelings op vertrouwt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Verwacht alleen wel van een voorligger regelmatig in zijn spiegel kijkt om te weten welke auto er achter hem rijd.
Blackadder the 5th zei:Ordep zei:Blackadder the 5th zei:Het afdoen als een gevalletje pech is dan wel erg makkelijk ...![]()
Wat erg makkelijk is, is jouw samenvatting hierboven.
Wat is er makkelijk aan mijn samenvatting?
Ordep zei:Blackadder the 5th zei:Ordep zei:Blackadder the 5th zei:Het afdoen als een gevalletje pech is dan wel erg makkelijk ...![]()
Wat erg makkelijk is, is jouw samenvatting hierboven.
Wat is er makkelijk aan mijn samenvatting?
Het is een woordgrapje omdat jij het woord makkelijk ook al gebruikte. Wat ik ermee bedoel is dat je me niet hebt begrepen en dat je de gevallen die ik als "pech" betitel verkeerd opvat.
Zemelaar zei:Maar jij praat vanuit de theorie. En ik vanuit de praktijk. :T
Blackadder the 5th zei:Zoals ik jouw post lees, stel jij het tegenkomen van een wiel/cq. een vallende olifant gelijk aan het botsen op een plotseling stoppende voorligger.
Volgens jou beide een geval van pech hebben. Of lees ik dit verkeerd?
Ordep zei:Je kunt op verschillende manieren botsen op een stoppende voorligger en dat is bijna altijd verwijtbaar aan het niet voldoende afstand houden en niet door pech.
Gevalletje pech is als er een voorligger onverwachts vol in de remmen tot stilstand komt. Ik betwijfel of je in drukke spits met auto's op 2 seconden afstand met 100 km/h dat zonder brokken kan doen. Jij kunt misschien nog stoppen als je er als eerste achter zit, maar of ze dat ook een paar auto's erachter nog lukt...
Als je even opzij kijkt op 0,5 seconde van je voorligger terwijl die vol remt van 100 naar 70 om een overstekend konijn te ontwijken dat is de fout van de klever.
Boppie zei:Zemelaar,
300 is gewoon veel te hard. Je kan het gaan vergelijken met andere dingen maar het is gewoon simpelweg te hard.
Zemelaar zei:Boppie zei:Zemelaar,
300 is gewoon veel te hard. Je kan het gaan vergelijken met andere dingen maar het is gewoon simpelweg te hard.
En dat blijf ik bestrijden. Totdat jij zelf een ervaring hebt die in de buurt komt, kun je daar niet over meepraten.
Ordep zei:Je kunt prima 300 rijden op een leeg stuk snelweg, maar zodra er ander verkeer in de buurt is wordt het al snel onverantwoord.
Ordep zei:Zemelaar zei:Boppie zei:Zemelaar,
En dat blijf ik bestrijden. Totdat jij zelf een ervaring hebt die in de buurt komt, kun je daar niet over meepraten.
Je kunt prima 300 rijden op een leeg stuk snelweg, maar zodra er ander verkeer in de buurt is wordt het al snel onverantwoord.
Onlangs in Duitsland met 220 door bochtjes die je bij 120 niet eens merkt en op de rechte stukken even de 250 aangetikt. Maar al snel ging ik van het gas omdat er verderop verkeer was dat ik niet met zo een snelheidsverschil wilde inhalen. Zal tot een volgende keer moeten wachten om de v_max uit te testen.
Zemelaar zei:Ordep zei:Je kunt prima 300 rijden op een leeg stuk snelweg, maar zodra er ander verkeer in de buurt is wordt het al snel onverantwoord.
Hèhè, de eerste die de nuance ziet.![]()
Boppie zei:Je kan ook prima naaien zonder condoom zolang het goed gaat, maar als het fout gaat, dan kan het gelijk goed fout gaan.
Maar hé, de vorige keren ging het toch prima en liep je niets op.
Zemelaar zei:Boppie zei:Zemelaar,
Zemelaar zei:Ja, dan ben je namelijk zelf. Als je je laat afleiden en even niet oplet kan het gigantisch mis gaan.
Muddy Bandit zei:Zemelaar zei:Ja, dan ben je namelijk zelf. Als je je laat afleiden en even niet oplet kan het gigantisch mis gaan.
Dat foute antwoord verwachtte ik dus al.
Try again...
(ik zal je een stukje helpen: schakel de menselijke factor maar rustig uit)
Weer zo'n mooie quote.. Hoe blind ben je als je niet ziet dat dit net zo goed op jezelf kan slaan? Wat een enorme zelfingenomenheid over je eigen ervaring, wijsheid. Denk je niet dat anderen net zo goed vanuit hun praktijkervaring vertellen. Raar trouwens dat je mij in een ander topic aansprak op het feit dat ik niet reageerder op jouw goedbedoelde advies, maar dan vervolgens niet meer reageert op mijn reactie. Ik ben de eerste om mijn kwetsbaar op te stellen en mijn eigen gedrag voor mijzelf in twijfel te trekken, maar dat mis ik een beetje bij jou (al zie ik dat je het wel kunt als je het over die actie met die achteruitrijdende automobilist hebt die je niet verwachtte).Zemelaar zei:Je eigen koppigheid staat je in de weg. Zie je wel vaker bij mensen die hun wijsheden vanachter hun bureau prediken.![]()
Blackadder the 5th zei:Op het moment dat je geen zicht (meer) hebt, is het beter om afstand te nemen zodat je de situatie beter kunt overzien.
Alleen op remlichten/knipperlichten van de voorligger rijden is mij te riskant.
stoterstangen90 zei:De wetgever heeft dat al voor je bepaald. In Nederland is het gewoon verboden om 300 te rijden. Ook op een lege snelweg.
turbod12 zei:@Ordep: in Duitsland volkomen legaal op bepaalde delen van de openbare weg.
Zemelaar zei:Muddy Bandit zei:Zemelaar zei:Ja, dan ben je namelijk zelf. Als je je laat afleiden en even niet oplet kan het gigantisch mis gaan.
Dat foute antwoord verwachtte ik dus al.
Try again...
(ik zal je een stukje helpen: schakel de menselijke factor maar rustig uit)
Niet handig achter het stuur bij 300.
Muddy Bandit zei:Klopt ook slechts gedeeltelijk, de moderne electronica neemt bij die snelheden de menselijke factor namelijk al voor een fors deel over.
Maar dat was de vraag niet.
Antwoord inmiddels al gevonden, of zijn jou ervaringen toch wat meer gebaseerd op een stuk lagere snelheden en heb je het risico van de gezochte factor nog nooit ervaren?
Muddy Bandit zei:Klopt ook slechts gedeeltelijk, de moderne electronica neemt bij die snelheden de menselijke factor namelijk al voor een fors deel over.
Antwoord inmiddels al gevonden, of zijn jouw ervaringen toch wat meer gebaseerd op een stuk lagere snelheden en heb je het risico van de gezochte factor nog nooit ervaren?
turbod12 zei:Uiteraard. Dat is precies wat ik wil aangeven. Welke afstand je houd is een risico afweging. Hoe meer onbekende variabelen, hoe meer afstand je moet houden. De extremen waar je maar beter 2.5 sec. afstand houdt hebben we al besproken. Maar soms accepteer je ook een afstand van slechts 5 meter. Bijv. als je gesleept wordt. Dan ga je er volstrekt "blind" op, met een matig functionerend remssyteem (door ontbreken bekrachtiger) dat je op je voorligger en zijn anticiperen vertrouwt.
Ordep zei:Muddy Bandit zei:Klopt ook slechts gedeeltelijk, de moderne electronica neemt bij die snelheden de menselijke factor namelijk al voor een fors deel over.
Antwoord inmiddels al gevonden, of zijn jou ervaringen toch wat meer gebaseerd op een stuk lagere snelheden en heb je het risico van de gezochte factor nog nooit ervaren?
Waar doel je op, een klapband?
Muddy Bandit zei:Als Zemelaar op de openbare weg vaak grote stukken 280+ heeft gereden dan kent hij het effect en de risico's van deze turbulentie zondermeer, en dan weet hij ook dat een mens dan geen schijn van kans meer heeft om hierop nog te kunnen reageren.
Gaat het goed heb je stom geluk, gaat het fout is het gelijk goed fout... net een spelletje russische roulette.
Maar gezien de reacties vermoed ik dat Zemelaar deze kritische grenzen nog niet echt verkend en ervaren heeft, want dan had hij wel andere uitspraken gedaan over de gevaren en risico's van 300 km/h op een openbare weg.
Zemelaar zei:Muddy Bandit zei:Als Zemelaar op de openbare weg vaak grote stukken 280+ heeft gereden....
.... Maar ik heb dan ook geen grote stukken, zoals jij het omschrijft en dus blijkbaar mijn posts slecht leest, met zulke snelheden gereden. Wat ik al eerder zei, en dus nogmaals benadruk voor de slechtere lezers onder ons, ...
Zemelaar zei:*over dat bijremmen gesproken. Daar heb ik wél rare dingen meegemaakt. Dat bij fors afremmen vanaf zeg 200 plus de auto redelijk oncontroleerbaar begint te wiebelen.
Had het zelfs al bij een Fiat Bravo vanaf 230 km/h fors remmen. En in een W210 Brabus E650. In een E65 BMW 760i. In de L versie van de 760i trouwens niet dat rare oncontroleerbare gewiebel van de carrosserie bij stevig afremmen. En ik herinner me nog vanaf ik meen 280 km/h stevig afremmen in een SL 73 AMG, voor een naar links uitwijkende vrachtauto ergens in de verte, ook dat rare gewiebel/gezwabber.
Muddy Bandit zei:Is ook vrij gemakkelijk te verklaren, dat ligt veelal aan de bestuurder zelf en niet aan de auto.
Racen betekent niet alleen banden en aandrijflijn opwarmen, de remmen opwarmen hoort daar ook bij.
En mocht dat niet toereikend zijn (bv. bij langere afstanden niet remmen) altijd eerst even de rem een tel laten slepen als opwarming voordat je fors gaat remmen, de "bit" van de remvoering is dan veel gelijkmatiger en effectiever.
En bij snelheden van 280+.... geef mij dan maar een remparachute voor de 1e vertraging.
Lycan_Capri (TSC) zei:Top idee joh dat MMBS, Moeten er veel meer van komen.
Ik hoop voor de slachtoffers dat de verzekering uitkeert of dat ze die achterlijke malloot ervoor op kunnen laten draaien, laat hem zich maar kapotwerken de komende tijd zonder er zelf een cent van te zien
Blackadder the 5th zei:Lycan_Capri (TSC) zei:Top idee joh dat MMBS, Moeten er veel meer van komen.
Ik hoop voor de slachtoffers dat de verzekering uitkeert of dat ze die achterlijke malloot ervoor op kunnen laten draaien, laat hem zich maar kapotwerken de komende tijd zonder er zelf een cent van te zien
Neem aan dat een MMBS ook gewoon WA-verzekerd moet zijn.
Met een gewone auto met achterwielaandrijving lukt dit trouwens ook wel, dit soort ongelukken zijn van alle tijden ...
Lycan_Capri (TSC) zei:Blackadder the 5th zei:Neem aan dat een MMBS ook gewoon WA-verzekerd moet zijn.
Met een gewone auto met achterwielaandrijving lukt dit trouwens ook wel, dit soort ongelukken zijn van alle tijden ...
Mij lijkt het dat de verzekering weigert uit te betalen als blijkt dat het MMBS niet gelimiteerd is op 45km/u, dat geld nu voor brommers / scooters en snorfietsen (op 25km/u) ook al.
Dat dit soort ongelukken van alle tijden zijn klopt opzich wel. Maar dit zijn ongelukken die niet mogen gebeuren, je hebt een rijbewijs dus je weet wat je auto doet in de sneeuw.
Ik geef het eerlijk toe, glijden in de sneeuw is hartstikke leuk en makkelijker dan op een droge (of vochtige) weg en je rubber slijt wat minder
Maar dan wel op een "LEEG" parkeerterein en zeker NIET in een woonwijk.
Skies zei:Een aantal dagen terug zag ik een idiote actie van twee mafketels tegelijk. Helaas heeft voor de zoveelste keer de dashcam het filmpje niet opgeslagen...
Vrij korte invoegstrook op de A9 Een hele rits auto's moet invoegen, waaronder een lesauto. Weinig plek. TWEE auto's achter de lesauto voegen snel in, om vervolgens gas te geven en naast te lesauto te komen. Aangezien links ook geen plek was (daar reed ik o.a.) blokkeerden ze dus met zijn tweeën de lesauto. Uiteindelijk kon deze nog net op tijd invoegen doordat een vrachtwagen gas terug nam.
Blackadder the 5th zei:Lycan_Capri (TSC) zei:Blackadder the 5th zei:Neem aan dat een MMBS ook gewoon WA-verzekerd moet zijn.
Mij lijkt het dat de verzekering weigert uit te betalen als blijkt dat het MMBS niet gelimiteerd is op 45km/u, dat geld nu voor brommers / scooters en snorfietsen (op 25km/u) ook al.
Dat dit soort ongelukken van alle tijden zijn klopt opzich wel. Maar dit zijn ongelukken die niet mogen gebeuren, je hebt een rijbewijs dus je weet wat je auto doet in de sneeuw.
Ik geef het eerlijk toe, glijden in de sneeuw is hartstikke leuk en makkelijker dan op een droge (of vochtige) weg en je rubber slijt wat minder
Maar dan wel op een "LEEG" parkeerterein en zeker NIET in een woonwijk.
Ik lees nergens dat die auto niet begrensd zou zijn, slippen/wegglijden met beperkte snelheid lukt in de sneeuw ook wel.
Of er wel of niet opzet in het spel was is moeilijk te bepalen vanaf het beeldscherm, zul je toch getuigenverklaringen voor moeten hebben.
Met mijn opmerking bedoel ik dat dit soort gedrag vroeger ook al voorkwam, daarmee wil ik het niet goedpraten ...
Het glijden met de (voorwielaangedreven) auto bleef bij mij beperkt tot het doorslippen van de voorwielen,
dat vond/vind ik al spannend genoeg ...![]()
Zemelaar zei:Skies zei:Een aantal dagen terug zag ik een idiote actie van twee mafketels tegelijk. Helaas heeft voor de zoveelste keer de dashcam het filmpje niet opgeslagen...
Vrij korte invoegstrook op de A9 Een hele rits auto's moet invoegen, waaronder een lesauto. Weinig plek. TWEE auto's achter de lesauto voegen snel in, om vervolgens gas te geven en naast te lesauto te komen. Aangezien links ook geen plek was (daar reed ik o.a.) blokkeerden ze dus met zijn tweeën de lesauto. Uiteindelijk kon deze nog net op tijd invoegen doordat een vrachtwagen gas terug nam.
Dat daar vanuit de wetgeving geen hiërarchie in is verbaast mij. Dus de volgorde van auto's op de invoegstrook bepaalt ook de volgorde van invoegen. Dan krijg je niet van die rare fratsen zoals hierboven geschetst.