Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Appingedam :

nait-soezen-moar-deur-broezen.png

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Die heeft echt zitten slapen...
Nog een geluk dat het molenblad intact is, ik wil niet weten wat vervanging daarvan (de verzekering) kost...

Of het was een gokje. Zo van "och, past wah heur".

Want dat is bij deze net zo.

De vrouw reed vanuit een erf de Mounleane op en zag daarbij een bestelbus, welke uit de richting Ureterp kwam, over het hoofd.

Wie zegt me dat die bestelbus wel zijn licht aan had? Jammer dat je nooit het natraject leest in zo'n nieuwsflits. Al was het maar om ervan te leren.

Lycan_Capri (TSC) zei:
Ik rij liever in Rotterdam dan in Amsterdam. Rotterdam is namelijk vele malen ontwikkelder en beschaafd :) :-D
Welke 'slechte' ervaringen heb je dan in het Amsterdamse verkeer opgedaan? Ik rij hier dagelijks en bevalt me over het algemeen prima. Niet dat het naar mijn ervaring in 010 anders of slechter is :)

Vanmorgen (ca. 8.30, dunne mist) de gevoerde verlichtingen bij knooppunt Buren eens even goed bekeken.
Valt me echt op hoeveel auto's hun verlichting gewoon niet op orde hebben: koplampje kapot, achterlichtje kapot.
En daarnaast zijn er nog talloze figuren die bij mistige weersomstandigheden totaal geen verlichting voeren, of zelfs een zee van rood licht (mistachterlichten aan) produceren... lekker als je op een file aan rijdt.:S

Vervelend is dat inderdaad, van die mensen die bij lichte mist (en bijbehorend zicht van een metertje of 300) menen dat de mistlampen aan moeten. Aan de voorzijde overigens bijna net zo vervelend als de mistlamp achter. In de file erachter rijden is zwaar hinderlijk, dan krijg ik zin om zelf met groot licht te gaan rijden onder het mom van: als jij verkeerde verlichting gaat voeren kan ik dat ook. Het blijft echter bij de gedachte, ik ben ook veel te braaf.

Tsja, ik moest zelf opeens bot op de rem omdat de remlichten van m'n voorganger nauwelijks zichtbaar waren door het voeren van die mistachterlichten aan weerskanten van de auto.
Ik reed er al een tijdje achter aan, en er zat gelukkig wel iets meer ruimte tussen als de aanbevolen 2 seconden.

Oh da's lekker ja, heb ik ook wel eens gehad. Ik snap ook niet waarom het uberhaupt is toegestaan om twee mistachterlichten te hebben. Of sterker nog: waarom fabrikanten daar zelf mee komen. Dubbele achterlichten (dus twee keer twee stuks) zoals bijvoorbeeld Volvo dat vaak doet vind ik wel een uitkomst, mijn Ibiza heeft dat ook. Valt er eentje uit dan ben je altijd nog zichtbaar. Maar bij mistachterlichten werkt het alleen maar verwarrend.

In Belgie is het helemaal irritant.

Bij het minste beetje mist gooit de helft zijn mistachterlicht aan (en de helft vergeet deze uit te zetten, maar dat gebeurt in Nederland ook...)

Nog irritanter is dat de mistachterlichten bij flinke regen ook aan gezet worden en dan verblinden de mistachterlichten nog meer.

Nu heb ik ooit gehoord dat mistachterlicht voeren bij zware regenval in Belgie verplicht is, maar mss dat een kenner hier duidelijk over kan schaffen

Leon in z'n SEAT zei:
Oh da's lekker ja, heb ik ook wel eens gehad. Ik snap ook niet waarom het uberhaupt is toegestaan om twee mistachterlichten te hebben. Of sterker nog: waarom fabrikanten daar zelf mee komen. Dubbele achterlichten (dus twee keer twee stuks) zoals bijvoorbeeld Volvo dat vaak doet vind ik wel een uitkomst, mijn Ibiza heeft dat ook. Valt er eentje uit dan ben je altijd nog zichtbaar. Maar bij mistachterlichten werkt het alleen maar verwarrend.

Dit heeft misschien te maken met het feit dat autofabrikanten geen onderscheid maken in de achterverlichting voor links- en rechtsrijdend verkeer.
Lijkt me dan wel handig dat de importeur/dealer het lampje alsnog verwijdert voordat de auto wordt afgeleverd ...

Ik hou zelf het 3e remlicht bij mijn voorganger aan bij twijfel over remlicht of mistlicht.

Lampjes vervangen is bij de huidige auto's niet meer zo eenvoudig, vaak staat er de opmerking in het instructieboekje
om dit bij de garage te laten doen ... :(

Edit: aangevuld

Vanmorgen nog een vreemde actie gezien terwijl ik op het fietspad naar mijn werk fietste.
Een Ford Ka zat te kleven bij een BMW X5, de auto kwam met het dak amper boven de achterruit van de voorganger uit ...winking smiley
Het autootje had trouwens wel het lichterachterlicht kapot, past dus geheel in de trend.

Zo het was me het weekje wel met acties van anderen, waardoor het soms nog even spannend werd:

Afgelopen dinsdag,
mistig weer en ook glad hier en daar. Rijdt ik s 'ochtends op een 80 km weg netjes 75km /u ivm donker en mist, steekt er plotseling een fietser over zonder te kijken. Ik zag hem op het laatst aan komen, maar dacht die blijft staan. Mede doordat ik en een tegenligger met 80km/u hem naderden, er was geen oversteekplaats alleen een zandpad. Ik rem behoorlijk en gaf hem een sein met groot licht, kreeg ik een boze blik en een vuist omhoog. Pardon?
Ik ben terug gereden om het eens de wind van voren te geven, de man was stellig dat ik daar geen 80 mocht rijden (ondanks de borden) en dat hij daar mocht oversteken en ik rekening met hem moest houden. Meneer had donkere kleding aan in het donker tijdens mist en op de fiets zie je aan de zijkant geen licht. Omgekeerde wereld? Heb hem geprobereerd duidelijk te maken dat hij het niet wint van een auto die 80 rijdt...

Woensdag opnieuw even spannend,
ik rijd op een kruispunt af waar ik een fietser voorbij wil die op de rode strook rechts rijdt. Schijnbaar is hij niet vaak op de fiets want hij sorteerde 200 meter voor alsof hij met de auto was. Gevolg, hij gaat midden op de weg voor me fietsen, omdat hij rechtdoor wil.
Op het kruispunt staat een auto rechts, die rechtsaf wil slaan. Terwijl ik met moeite om de fietser kan rijden, probeert hij tussen mij en de andere auto te wurmen (ik was eerder bij het kruispunt). Bij het oversteken, wacht ik netjes op de vluchtheuvel voor andere fietsers van rechts, de fietser komt me voorbij en gaat op de rijbaan ervoor staan. Op het moment van wegrijden is er weinig ruimte en hij wil perse tussen mij en de stoep fietsen en ik krijg opnieuw een vuist omhoog wanneer ik hoofdschuddend langs hem rijd. Gaat lekker.

Gisterenmiddag
rijd ik op een t-splitsing af en zie een fietser van rechtskomen, hij fiets rechtdoor de straat in waar ik ook naartoe wil. Prima dan neem ik de binnenbocht linksaf, zodat we samen de straat in kunnen. De straat is breed zat, dus moet kunnen. Op het moment dat ik instuur steekt de fietser plotseling schuin over, om naar het fietspad links naast de weg te willen. Hij zat precies voor mijn bumper, ik kon een noodstop maken. Hij boos dat het lijkt dat ik geen voorrang verleende voor hem van rechts, terwijl ik zie dat hij rechtdoor rijdt en ik er langs kan. Hij steekt geen hand uit in de richting die hij wil, ik zag het fietspad niet (om de hoek). Opnieuw een vuist omhoog terwijl ik me van geen kwaad bewust ben. Had hem gevraagd of ik hem niet had geraakt (jonge knaap), hij zei van niet. Later bij thuiskomst zat er wel een nieuwe kras op mijn bumper in de kleur van zijn fiets. Daar zijn we beide goed weggekomen denk ik (ivm altijd schuld bij fietsers)...

Aan de ene kant lijkt het misschien dat ik niet goed of onvoldoende rekening houdt met fietsers, echter deze gevallen zijn een gevolg van hun onverwachte acties.
Als ze niet zomaar rare dingen doen, is er weinig aan de hand. Fietsers zijn kwetsbaar, dat lijken sommigen echter niet te beseffen denk ik.
Ik ben iemand die graag goed en heelhuids thuis komt, ook gun ik dit voor anderen. Blij dat het gelukkig goed is afgelopen.

Ik ga afwisselend met de auto en met de fiets naar het werk, maak dus wel eens situaties van beide kanten mee.

Wrangler zei:
Zo het was me het weekje wel met acties van anderen, waardoor het soms nog even spannend werd:

Afgelopen dinsdag,
mistig weer en ook glad hier en daar. Rijdt ik s 'ochtends op een 80 km weg netjes 75km /u ivm donker en mist, steekt er plotseling een fietser over zonder te kijken. Ik zag hem op het laatst aan komen, maar dacht die blijft staan. Mede doordat ik en een tegenligger met 80km/u hem naderden, er was geen oversteekplaats alleen een zandpad. Ik rem behoorlijk en gaf hem een sein met groot licht, kreeg ik een boze blik en een vuist omhoog. Pardon?
Ik ben terug gereden om het eens de wind van voren te geven, de man was stellig dat ik daar geen 80 mocht rijden (ondanks de borden) en dat hij daar mocht oversteken en ik rekening met hem moest houden. Meneer had donkere kleding aan in het donker tijdens mist en op de fiets zie je aan de zijkant geen licht. Omgekeerde wereld? Heb hem geprobereerd duidelijk te maken dat hij het niet wint van een auto die 80 rijdt...

Herkenbaar. Als fietser meen je vaak dat een automobilist je wel ziet, maar de praktijk is vaak anders.
Zeker op wegen buiten de bebouwde kom en in donker let ik als fietser altijd zelf goed op.
Snelheid is voor een fietser moeilijk in te schatten, een auto rijdt al gauw hard in de ogen van een fietser.
Heb je het lichtsignaal gegeven om hem tot stoppen te manen, of was het een schrik- en/of boze reactie?

wrangler zei:
Woensdag opnieuw even spannend,
ik rijd op een kruispunt af waar ik een fietser voorbij wil die op de rode strook rechts rijdt. Schijnbaar is hij niet vaak op de fiets want hij sorteerde 200 meter voor alsof hij met de auto was. Gevolg, hij gaat midden op de weg voor me fietsen, omdat hij rechtdoor wil.
Op het kruispunt staat een auto rechts, die rechtsaf wil slaan. Terwijl ik met moeite om de fietser kan rijden, probeert hij tussen mij en de andere auto te wurmen (ik was eerder bij het kruispunt). Bij het oversteken, wacht ik netjes op de vluchtheuvel voor andere fietsers van rechts, de fietser komt me voorbij en gaat op de rijbaan ervoor staan. Op het moment van wegrijden is er weinig ruimte en hij wil perse tussen mij en de stoep fietsen en ik krijg opnieuw een vuist omhoog wanneer ik hoofdschuddend langs hem rijd. Gaat lekker.

Fietser willen graag door kunnen fietsen, en nemen alvast de plek in om dit te kunnen doen. Zie ik vaak in de bebouwde kom gebeuren.
Ik doe het zelf ook wel eens, vooral in een 30 km/zone. De auto's rijden dan niet zo hard en de vertraging is dan minimaal.
Wel goed kijken en aangeven wat je gaat doen (hand uitsteken).

Wrangler zei:
Gisterenmiddag
rijd ik op een t-splitsing af en zie een fietser van rechtskomen, hij fiets rechtdoor de straat in waar ik ook naartoe wil. Prima dan neem ik de binnenbocht linksaf, zodat we samen de straat in kunnen. De straat is breed zat, dus moet kunnen. Op het moment dat ik instuur steekt de fietser plotseling schuin over, om naar het fietspad links naast de weg te willen. Hij zat precies voor mijn bumper, ik kon een noodstop maken. Hij boos dat het lijkt dat ik geen voorrang verleende voor hem van rechts, terwijl ik zie dat hij rechtdoor rijdt en ik er langs kan. Hij steekt geen hand uit in de richting die hij wil, ik zag het fietspad niet (om de hoek). Opnieuw een vuist omhoog terwijl ik me van geen kwaad bewust ben. Had hem gevraagd of ik hem niet had geraakt (jonge knaap), hij zei van niet. Later bij thuiskomst zat er wel een nieuwe kras op mijn bumper in de kleur van zijn fiets. Daar zijn we beide goed weggekomen denk ik (ivm altijd schuld bij fietsers)...

Ook weer een voorbeeld van fietsers die graag doorfietsen, maar hierbij geen rekening houden met het andere verkeer. Valt als automobilist zijnde
vrijwel niet op te anticiperen.
Op weg naar mijn werk moet er op door de fietsers op een bepaald punt worden overgestoken om vervolgens links van de rijweg een fietstunnel in te rijden. In de praktijk steken de fietsers bij gelegenheid eerder de weg over om al spookrijdend op het linksgelegen fietspad hun weg te vervolgen ...

De smalle zijde - Veenendaal

wrangler zei:
Aan de ene kant lijkt het misschien dat ik niet goed of onvoldoende rekening houdt met fietsers, echter deze gevallen zijn een gevolg van hun onverwachte acties.
Als ze niet zomaar rare dingen doen, is er weinig aan de hand. Fietsers zijn kwetsbaar, dat lijken sommigen echter niet te beseffen denk ik.
Ik ben iemand die graag goed en heelhuids thuis komt, ook gun ik dit voor anderen. Blij dat het gelukkig goed is afgelopen.

Ik vind het voor mezelf een voordeel, dat ik dezelfde route zowel met de auto als met de fiets ga. Je houdt dan toch meer rekening met de (on)mogelijkheden van de andere verkeersdeelnemer.

Zo zal ik niet snel een fietser in een bocht inhalen, en ook fietsers even snel passeren voor een tegenligger ben ik (nog) voorzichtiger mee geworden.
Ik verbaas me als fietser wel eens, hoeveel vertrouwen men in mij heeft dat ik netjes rechtdoor fiets als ik links strak strak wordt ingehaald ...

Zo had ik er maandag een....

Ik neem gas terug voor een zebrapad waar mensen over willen steken. Vervolgens komt er een links voorbij janken.

https://www.google.nl/maps/@52.132412,5.434694,3a,75y,102.73h,81.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5qLz20kVJAjxpU9S4yVa6w!2e0!6m1!1e1

Daar zit nu een zebrapad...alhoewel je zo gaat twijfelen als je de afbeelding ziet.

Zo op de afbeelding van goog te zien zijn er geen borden L2 geplaatst. Geen voetgangersoversteekplaats dus.

Aan de belijning op het plaatje is niet in een oogopslag een/geen zebrapad te zien.

Van wiki: "bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oversteekplaats

Ik rij er vanmiddag weer langs...ik zal eens kijken. Ik zou zweren dat er nu een zebrapad ligt.

Ik bedoel meer dat ik aan mijn eigen waarnemingsvermogen twijfel en dingen zie die er niet zijn.

Als de situatie is aangepast (anders dan het goog plaatje) zou het aanbrengen van bebording wel moeten bij een dergelijke voorrangsweg. Behalve de L2 zou er m.i. ook een J22 mogen staan.

Zo op het eerste gezicht het plaatje beoordelen: Hoe druk zou het hier zijn met overstekende medemensen? Niet erg druk.

Vanuit wiki: "Een zebrapad kan worden aangebracht op plekken waar door veel voetgangers wordt overgestoken. Het zebrapad moet daarbij niet worden beschouwd als een maatregel die de verkeersveiligheid verbetert, maar als hulp voor voetgangers bij oversteken op drukke plekken. Om de oversteekbaarheid te verbeteren dus."

Uit dezelfde site: "Als een zebrapad op afstand slecht waarneembaar is, kan waarschuwingsbord J22 worden geplaatst. Dit bord heeft alleen de functie als vooraanduiding en niet ter vervanging van bord L2. Als een zebrapad op afstand slecht waarneembaar is, kan waarschuwingsbord J22 worden geplaatst. Dit bord heeft alleen de functie als vooraanduiding en niet ter vervanging van bord L2."

J22
j22.jpg

L2:
l02.jpg

Ik schat in dat er kanalisatiestrepen staan.
Uit wiki: "Soms staan er bij een oversteekplaats kanalisatiestrepen, maar deze hebben geen wettelijke basis. Bij een zebrapad hebben voetgangers voorrang bij het oversteken, bij kanalisatiestrepen niet."

Boppie zei:
Plaatje is oud. Er ligt een echt zebrapad met bijbehorend blauwe bord.

Staan er nu borden bij van "situatie gewijzigd" o.i.d.?

Waarschijnlijk is die andere automobilist zonder op te letten van de oude situatie uitgegaan ...

Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt, zeker als iemand regelmatig dezelfde route rijdt.

Die staan er niet (meer), dit is al een poosje aan de strepen en het bord te zien. Overigens is de situatie zeer duidelijk. Wat mij betreft had daar een agent mogen rijden om er een artikel 5 op te plakken.

Boppie zei:
Die staan er niet (meer), dit is al een poosje aan de strepen en het bord te zien. Overigens is de situatie zeer duidelijk. Wat mij betreft had daar een agent mogen rijden om er een artikel 5 op te plakken.

Die hebben er dus wel gestaan, waar is oom agent als je hem nodig hebt? ;)

Boppie zei:

Volgens mij hebben we daarvoor toch gewoon niet stoppen voor een oversteekplaats? Voor art. 5 zijn er in ieder geval 2 overtredingen nodig...

Edit: ik zie dat het een een kruising is en dus inhaalde. Tja twijfeltje.

VIDEO: Dashcam legt gevaarlijke manoeuvre op 'dodenweg' N36 vast
Keren op een autoweg. Je moet het maar durven. Robert Slaat filmde maandagmiddag om kwart over drie via zijn dashboardcamera een automobilist die besloot te keren op 'dodenweg' N36.

'De N36 moet veiliger, maar met dit rijgedrag gaat het zelfs met 100 miljoen euro niet lukken. Onvoorstelbaar!', schrijft Slaat over de bizarre manoeuvre.
https://www.tubantia.nl/regio/twenterand/video-dashcam-legt-gevaarlijke-manoeuvre-op-dodenweg-n36-vast-1.4782319

*-)

Terence zei:
Boppie zei:

Volgens mij hebben we daarvoor toch gewoon niet stoppen voor een oversteekplaats? Voor art. 5 zijn er in ieder geval 2 overtredingen nodig...

Edit: ik zie dat het een een kruising is en dus inhaalde. Tja twijfeltje.

Auto inhalen voor een zebrapad en er stonden mensen klaar om over te steken. Dat zijn er voor mij 2. Gelukkig hadden de mensen het in de peiling.

Carfanatic zei:
Keren op een autoweg. Je moet het maar durven. Robert Slaat filmde maandagmiddag om kwart over drie via zijn dashboardcamera een automobilist die besloot te keren op 'dodenweg' N36.

'De N36 moet veiliger, maar met dit rijgedrag gaat het zelfs met 100 miljoen euro niet lukken. Onvoorstelbaar!', schrijft Slaat over de bizarre manoeuvre.
https://www.tubantia.nl/regio/twenterand/video-dashcam-legt-gevaarlijke-manoeuvre-op-dodenweg-n36-vast-1.4782319

*-)

Bewijst maar weer wat ik altijd al zeg:
Wegen zijn niet (snel) gevaarlijk, de mens daarintegen is levensgevaarlijk

Lycan_Capri (TSC) zei:
Carfanatic zei:

*-)

Inderdaad....hier kan niets tegenop. Door dit soort mensen vallen er doden, gewoon uit de auto trekken en haarfijn uitleggen waarom dit niet kan.

Boppie zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Carfanatic zei:

*-)

Inderdaad....hier kan niets tegenop. Door dit soort mensen vallen er doden, gewoon uit de auto trekken en haarfijn uitleggen waarom dit niet kan.

Het ergste is nog dat dit soort mensen het vaak overleven en er (relatief) goed van afkomen om een tijdje later weer in de auto te stappen met een nagenoeg onveranderde rijstijl. Eerlijk gezegd (pas op komt weer zo'n ongezouten mening;) ) heb ik liever dat de veroorzakers sterven na nog ff geleden te hebben dan dat de onschuldige zich aan de regels houdende persoon die ze aanrijden overlijd.

Op de N62 in Zeeuws-Vlaanderen was 't ook weer raak van de week, 35-jarige Belg die en te hard reed en inhaalde waar het niet toegestaan is + het veel te druk was, hier is de veroorzaker (helaas voor zijn nabestaanden) wel overleden en ligt een "oudere" man in het ziekenhuis

Geluid uit Zeeland (en de vriendjes van Ercan)
Die weg is levensgevaarlijk en moet minimaal verdubbeld worden. En nog meer van dat onzinnige geblaat

Nee, Ercan had zich aan de snelheid moeten houden en niet moeten inhalen

Dat geblaat hou je. Het is niet de schuld van de bestuurder, maar de schuld van de weg, de bomen, de vangrail, de kraaien langs de weg, de Overheid, de FBI en de CIA. Afschuifgedrag.

Tja ik vind dat soort uitspraken altijd een beetje dubbel. Uiteraard begint het hele verhaal bij de bestuurder: gedraag je normaal en er is niets aan de hand. De wegbeheerder kan er echter wel degelijk werk van maken om bepaald ongewenst gedrag onmogelijk te maken of te ontmoedigen. Blijkbaar is de N36 een weg waar de verwachtingen van de gebruiker te hoog zijn (da's m.i. de kern van het probleem, de toegestane 100 km/u is overdag met goed fatsoen niet haalbaar vanwege het vrachtverkeer). Blijkbaar laat een deel van de weggebruikers zich niet aanpassen aan de omstandigheden, dan moet je de omstandigheden maar aanpassen aan de weggebruiker. Jammer dat het moet, maar blijkbaar is het niet anders. Op diverse wegdelen is er al een tussengeleider, die maar doortrekken dan? Eerlijk is eerlijk: uit principe zou je dat eigenlijk niet moeten willen, maar ik denk dat in dit geval de vele verloren mensenlevens zwaarder wegen dan principes.

Dan moeten ze op die N36 inderdaad maar doen wat ze op de N57 op Voorne-Putten al jaren hebben, een tussengeleider over de hele lengte van de weg.

Ligt het alsnog aan de bestuurder en niet aan de weg. Gewoon logisch nadenken en niet als een kip zonder kop anderen in gevaar gaan brengen

Een weg is pas onveilig als er gaten / kuilen in de weg zitten waar je je ophanging door aan gort rijdt

Lycan_Capri (TSC) zei:
Dan moeten ze op die N36 inderdaad maar doen wat ze op de N57 op Voorne-Putten al jaren hebben, een tussengeleider over de hele lengte van de weg.

Ligt het alsnog aan de bestuurder en niet aan de weg. Gewoon logisch nadenken en niet als een kip zonder kop anderen in gevaar gaan brengen

Een weg is pas onveilig als er gaten / kuilen in de weg zitten waar je je ophanging door aan gort rijdt

Dat kan niet. Het is de enige weg tussen grote ziekenhuizen en politiepunten. Er rijden met grote regelmaat hulpdiensten met blauw/blauw overheen.

PauseBreak zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:

Dat kan niet. Het is de enige weg tussen grote ziekenhuizen en politiepunten. Er rijden met grote regelmaat hulpdiensten met blauw/blauw overheen.

Kan wel, hebben ze op de N57 wat op gevonden;)
Om het ff simpel te beschrijven:
Aan de rechterzijde van de banen ligt een iets verlaagde strook asfalt (vol met teringzooi) als er blauw/blauw aankomt is het de bedoeling dat je rustig / langzaam dat weggedeelte opstuurd zodat blauw/blauw over het normale weggedeelte langs kan racen. Werkt in Zuid-Holland dus dat moet daar ook werken.

Je kan zoveel maatregelen nemen, maar zolang er idioten zoals de persoon in die Golf zijn hou je doden.

In het voorbeeld van Lycan, het is allemaal al zo zinloos, door te roepen dat de weg gevaarlijk is en door niet te roepen dat de bestuurder fout zat is het nog zinlozer. Dit had ook een zeer duur leermoment kunnen zijn. In plaats van dat men bedenkt dat dit soort actie`s fataal kunnen zijn steekt men de kop in het zand. Pure verspilling.

Het verhaal van de N36 lijkt heel sterk op dit verhaal:

2004: Na 35 jaar is de A30 eindelijk volwassen

Deze weg loopt van de A1 bij Barneveld naar de A30 bij Ede. De weg werd aangelegd als 2-baansweg in 1969.
Het heeft 35 jaar en vele doden gekost voordat de weg in 2004 volledig vierbaans werd en alle gelijkvloerse oversteekplaatsen waren verwijderd.

Vooral de gelijkvloerse oversteekplaatsen waren gevaarlijk. Bij mist was niet in te schatten of er verkeer aankwam als je wilde oversteken.
De oversteekplaatsen op de N36 doen mij hier heel sterk aan denken ...

edit: tekst aangepast ...:S

De gelijkvloerse oversteekplaatsen bedoel je, neem ik aan?

Bij mist idd een groot probleem. Je hoort en ziet niks. Oversteken is echt een gok. Ik reed in zo'n geval liever even om.
Op een plaatselijk forum heb ik iets dergelijks wel eens voorgesteld. Ging over een gevaarlijke kruising. Mijn opmerking om dan liever een klein stukje om te rijden werd bijkans weggehoond.

Tsja, ook in Oosterwolde zijn sommige mensen erg koppig.(td)

Ok, die N36 ziet er niet uit als een heel fijne weg, maar echt gevaarlijk wil ik de weg ook nog niet noemen.
Ongelijk vloerse kruisingen zouden helpen maar ik denk dat verkeerslichten ook al wonderen zouden verrichten.

Elk ongeluk is er natuurlijk 1 teveel maar hoeveel ongelukken gebeuren er daadwerkelijk op die kruisingen en hoeveel op de wegdelen zonder kruisingen?

Lycan_Capri (TSC) zei:
Ok, die N36 ziet er niet uit als een heel fijne weg, maar echt gevaarlijk wil ik de weg ook nog niet noemen.
Ongelijk vloerse kruisingen zouden helpen maar ik denk dat verkeerslichten ook al wonderen zouden verrichten.

Elk ongeluk is er natuurlijk 1 teveel maar hoeveel ongelukken gebeuren er daadwerkelijk op die kruisingen en hoeveel op de wegdelen zonder kruisingen?

De meerderheid van de dodelijke ongelukken hebben plaatsgevonden op plekken zonder kruispunten, maar in bochtige delen van de weg.
En verkeerslichten op de drukste doorgaande weg van heel Overijssel? Serieus? Nee, je moet gewoon alle gelijkvloerse kruisingen eruit halen en vervangen door ongelijkvloerse kruisingen. Maak wegen duurzaam veilig, zeker als iedere investering in het wegennetwerk wordt tegengewerkt en/of teruggedraaid zodra het kan.

Ik zal als ik in April vanaf mijn werk voor de Noord-Nederlandse kust weer naar mijn huisje in het zonnige Zuiden (Middelburg;) ) rij eens een stuk omrijden en de N36 pakken, zelf eens meemaken hoe verschrikkelijk het daar wel niet is..

Op google maps ziet het er niet naar uit dat er echt idiote bochten in die weg zitten

Het feit dat de meeste ongelukken op de weggedeeltes zonder kruising maar met bochten gebeurd bevestigd in mijn ogen wel weer dat het meer aan de bestuurder ligt dan aan de weg.

(Verkeerslichten zijn niet geweldig natuurlijk en ook een stevige investeering, het maakt een gelijkvloerse kruising echter wel veiliger.
ongelijkvloerse kruisingen zijn wel veel beter voor de doorstroming natuurlijk, al moeten ze dan wel enorme lange in / uitvoegstroken maken anders is het weer / nog niet goed)

Het probleem met de bochten op de N36 is dat ze er vreemd in liggen (rare verkanting), soms enorm lang duren waardoor het een blinde bocht wordt (zeker als het maïs lekker hoog staat) en soms liggen er links/rechts combinaties waarbij je ook nog omhoog/omlaag gaat en waardoor je geen zicht hebt op verkeer voor en achter je. Dat is ook de reden dat filevorming regelmatig te laat wordt opgemerkt.

En ja, verkeersdeelnemers spelen natuurlijk een rol, maar het probleem is in eerste instantie dat deze weg (en vele N-wegen in Noord-Oost Nederland) inherent onveilig is en onveilig gedrag uitlokt. En dat komt dan weer doordat er al tig decennia niet of nauwelijks in wordt geïnvesteerd waardoor achterhaalde ontwerpen er nog altijd liggen.

Een weg is zo gevaarlijk als je 'm zelf maakt. Moet dan altijd aan de afdalingen in de Tour de France denken. Die zijn bij de juiste snelheid ook goed te doen. Maar soms worden in volle wedstrijd risico's genomen. En dan vliegt er weleens een uit de bocht. Ligt echt niet aan de weg. Maar aan de te snelle afdaling. Is bij de N36 niet anders.

Lycan_Capri (TSC) zei:

Verkeerslichten op die lokatie zou het nog veel gevaarlijker maken.
Vanaf Almelo gezien kom je namelijk (in een flauwe bocht) eerst over een kanaal- en spoorwegviaduct, en daarna ligt de gelijkvloerse kruising Beerse.
Alles is omgeven met bos en struiken, duidelijk overzicht om op te anticiperen is er totaal niet.
Iets voorbij de kruising stroomt ook nog de rivier de Vecht, geeft vaak mistbanken op die locatie.
Tevens ligt Camping Beerse Bulten op loopafstand tegen deze kruising aan, veel overstekende fietsers en andere toeristen daar.

Het is op die kruising gemiddeld 2x in de week raak, maar de snelheden zijn daar wel een stukje lager en dus blijft het vaak beperkt tot blikschades en lichtere verwondingen. (is al haast geen persbericht meer waard)

De meeste dodelijke slachtoffers zijn uit frontale aanrijdingen over de gehele weg, soms onverklaarbaar (waarschijnlijk over de middenstreep afgedwaald), maar ook verklaarbaar middels een stuurcorrectie om weer uit de berm te komen.
De N36 is vrij smal, en de bermen zijn vrij zacht en lang overal niet voorzien van een rand grastegels.

Is de weg echt gevaarlijk?... ja en nee.
Het is de combinatie van veel verkeersaanbod van vrachtwagens, gehaaste kamikazepiloten die de max. snelheid zien als minimale snelheid, en een snel sterk wisselende omgeving die de aandacht afleid van het verkeer.
Eigenlijk is het meer een 80 km weg als een autoweg.

Het is net als met de aanbiedingen van goedkope leningen, mensen moeten soms/vaak* tegen zichzelf worden beschermd.

*wat van toepassing is.

Muddy Bandit zei:
Is de weg echt gevaarlijk?... ja en nee.
Het is de combinatie van veel verkeersaanbod van vrachtwagens, gehaaste kamikazepiloten die de max. snelheid zien als minimale snelheid, en een snel sterk wisselende omgeving die de aandacht afleid van het verkeer.
Eigenlijk is het meer een 80 km weg als een autoweg.

Ik heb deze weg nooit gereden, maar uit de beschrijvingen krijg ik het idee dat deze weg in de loop van de tijd is opgerekt tot de grens van zijn capaciteit.
Je kunt van kruisingen wel rotondes maken of regelen door verkeerslichten, maar hierdoor neemt de wegcapaciteit alleen maar meer af.
Ik vind persoonlijk 100 km/h best hard op een 2-baans weg zonder vluchtstrook en een zachte berm.
Je kunt geen kant uit als het druk is en er komt een inhalende tegenligger op je af ...

Om het echt goed op te lossen zou de hele weg vierbaans moeten worden en met nodige aanpassingen aan het traject.
Maar dat kost heel veel geld en tijd om door te voeren.

De minister is gisteren op bezoek geweest in Twente en heeft ook het bovenstaande filmpje gezien.
Ze heeft toegezegd te kijken naar de mogelijkheden voor snellere invoering van verbeteringen:

minister ziet film over N36

Muddy Bandit zei:
Zemelaar zei:
Het is net als met de aanbiedingen van goedkope leningen, mensen moeten soms/vaak* tegen zichzelf worden beschermd.

*wat van toepassing is.

....mensen moeten soms/vaak* tegen anderen worden beschermd.

Maar dat is de onzekere factor. Op jezelf zou je in theorie meer invloed kunnen hebben.

Blackadder the 5th zei:
Je kunt van kruisingen wel rotondes maken of regelen door verkeerslichten, maar hierdoor neemt de wegcapaciteit alleen maar meer af.
Ik vind persoonlijk 100 km/h best hard op een 2-baans weg zonder vluchtstrook en een zachte berm.
Je kunt geen kant uit als het druk is en er komt een inhalende tegenligger op je af ...

In zo'n geval is tot op zekere hoogte bumperkleven een middel. Jezelf clusteren in een groepje. Als het even kan achter een vrachtwagen.

Is dat herkenbaar voor jullie, omrijden om een gevaarlijke drukke situatie te vermijden?

Er zijn kruisingen in mijn woonplaats die ik bij drukte liever mijd. Waarom zul je het jezelf moeilijk maken als een klein stukje omrijden veel stress bespaart?

Terug
Bovenaan