Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Maar, je zit nu op het forum terwijl je achter het 'roer' staat / zit?

In dat opzicht is er niet veel verschil met de smartphone gebruiker achter het stuur van een rijdende auto.;)

Durashift zei:
Maar, je zit nu op het forum terwijl je achter het 'roer' staat / zit?

In dat opzicht is er niet veel verschil met de smartphone gebruiker achter het stuur van een rijdende auto.;)

Of ik nu via mijn smartphone of tablet op het forum post of ik zit achter de scheepscomputer de volgende reis te plannen of de stabiliteit na laden in Gdynia te berekenen.

Het klinkt voor een landrot (niet op een vervelende manier bedoeld :) ) misschien raar.
Maar er moeten toch meerdere zaken geregeld worden.
Nogmaals, nu laat de situatie het toe; weinig ander scheepvaart verkeer. Als het drukker is hou ik me wel 100% bezig met wachtlopen.
Ny voldoet om de zoveel tijd even naar buiten (en op de radar) kijken.

Als er zelfrijdende auto`s komen dan kunnen de beroepschauffeurs (ook van niet groot materieel waar ik onder val) een mooie toekomst tegemoet zien. Hopelijk laat het nog minstens 40 jaar op zich wachten dan ben ik met pensioen.:)

Vandaag heb ik zelf niet echt een slimme actie gemaakt. Op de snelweg ging het op een gegeven moment van 120km/u naar 100km/u en voorbij het bord 100 reed ik nog dik 110 dus wilde ik zo snel mogelijk naar rechts om gewoon lekker 105km/u te kunnen rijden. Er viel dus een gat tussen twee auto`s waar ik gebruik van maakte maar toen zag ik dat er rechtsvoor me een auto op de invoegstrook reed die al bijna aan het eind was gekomen. Gelukkig kon ik mijn auto weer direct naar links sturen. En die invoegstrook heb ik blijkbaar dus even over het hoofd gezien want normaal schuif ik nooit terug naar rechts tenzij ik er 100% zeker van ben dat ik niet in zulke situaties terecht kom.

Blik_op_wielen zei:
Als er zelfrijdende auto`s komen dan kunnen de beroepschauffeurs (ook van niet groot materieel waar ik onder val) een mooie toekomst tegemoet zien. Hopelijk laat het nog minstens 40 jaar op zich wachten dan ben ik met pensioen.:)
Zeiden de bankmedewerkers dat ook niet 'vroegâh'? Dat was toch wat hè, kon je in één keer zomaar geld opnemen uit een soort van cola-automaat. Vervolgens kwam dat internetbankieren, even op een paar toetsen drukken en je had duizenden guldens van de ene naar de andere rekening overgemaakt. En tegenwoordig hoeft dat niet eens meer met een desktop, maar gebruik je gewoon je smartphone. En zo gaat het met zoveel dingen. Kijk naar lopende bandwerk in een fabriek, kijk naar die moderne grote magazijnen. Komt bijna geen mens meer aan te pas, allemaal geautomatiseerd. En om maar even weer de link naar de scheepvaart te maken ;): als ik me niet vergis wordt er in Rotterdam ook al een hele stroom containers (deels) automatisch van A naar B verplaatst.

Robotisering van arbeid zal deels een gunstig effect hebben ( repeterende taken van zorgmedewerkers uitvoeren (medicijnen op tijd klaar zetten in de juiste docering) zodat de echte mens echte aandacht aan de eenzame oudere kan geven..

Anderzijds.. er zal een groep mensen zijn die de techniek niet bij machte is en dus liever handwerk dan denkwerk uitvoert..
Daar moet wel werk voor zijn en blijven.

Ik denk, met de krimp van de bankkantoren, dat veel bankmedewerkers die in de jaren '80 zo dachten.. redelijk gelijk hebben gekregen..
Toen stond ik met mijn moeder, op zaterdag, in een flinke rij op het postkantoor om het wekelijkse huishoudgeld op te nemen middels een papieren cheque. o_O

Waar is het zelfstandige postkantoor gebleven? Het is een balie in de Bruna / AKO e.a. geworden..:(

Volledig automatisch rijden zal nog wel even op zich laten wachten, maar de eerste tekenen komen al. Rem- en rijbaanassistenten kun je ondertussen in de meeste auto's al bestellen. Snelwegassistent is al verkrijgbaar in de duurdere modellen, komt dus ook binnen afzienbare tijd naar de gemiddelde automobilist. De mens is toch meestal de zwakke schakel bij ongevallen, dus als zo'n systeem de ernst van een ongeval kan verminderen of een ongeval volledig kan voorkomen is het voor mij welkom. Uiteraard blijft het raar dat je auto ineens besluit om vol in de ankers te gaan, maar ik moet zeggen dat ik 'm in de afgelopen bijna 2 jaar geen één keer op een foute beslissing heb weten te betrappen.

Durashift zei:
Waar is het zelfstandige postkantoor gebleven? Het is een balie in de Bruna / AKO e.a. geworden..:(
Dat waarvoro jij met je moeder naar het postkantoor ging, doe je nu bij het bankkantoor. Wij hebben gewoon een ING-kantoor (de nazaat van de giro) hier in het dorp de stad.

En qua postkantoor: heerlijk dat ik nu gewoon tot 9 uur 's avonds m'n postkantoordingen kan doen in de supermarkt, in plaats van afhankelijk te zijn van een postkantoor dat van 9 tot 5 uur open was.

Durashift zei:

Totdat de Bruna besluit te verhuizen vanuit het winkelcentrum naar een halve kilometer verderop, er vervolgens achterkomt dat er daardoor geen aanloop meer is (mede doordat een concurrent hetzelfde pandje in het winkelcentrum heeft betrokken) en vervolgens de deuren maar definitief sluit :rolleyes: Exit postkantoor/ING in Wervershoof. Voor de pakketten moet je nu een dorp verder, voor geld (> € 250) twee dorpen.

bat zei:
Durashift zei:
Dat waarvoro jij met je moeder naar het postkantoor ging, doe je nu bij het bankkantoor. Wij hebben gewoon een ING-kantoor (de nazaat van de giro) hier in het dorp de stad.

Klopt, maar ook die krimpen in qua vestigingen..

bat zei:
En qua postkantoor: heerlijk dat ik nu gewoon tot 9 uur 's avonds m'n postkantoordingen kan doen in de supermarkt, in plaats van afhankelijk te zijn van een postkantoor dat van 9 tot 5 uur open was.

Voor ophalen wel.. versturen moet nog steeds voor 17 uur.. wil je het dezelfde nacht nog laten verwerken ;)
En er is een verschil in dienstverlening... Als je de pech hebt dat er weinig 'upgrade' Post NL servicepunten zijn, waar je bijvoorbeeld overschrijving van kenteken kan doen, ben je ook niet echt geholpen.. Bij de Appie kan dat niet en die is nu net 's avonds open;)

@Leon
Om maar weer op de link met de scheepvaart te reageren. Ja klopt veel containers op de Maasvlakte worden automatisch verplaatst.
Heel jammer voor de stuwadoors die vroeger de containers-carriers moesten besturen. Aan de andere kant wel weer gelukkig voor de computergeeks die die on-dingen moeten progameren enz (Godzijdank! Worden de container-kranen nog wel daadwerkelijk bediend door een persoon van vlees en bloed)

@Dura
Automatisering zal misschien in zeldzame gevallen goed zijn.
Je hebt misschien ook gelijk over mensen die nieuwe techniek niet bij machte zijn. Maar vergeet niet dat er (waarschijnlijk) ook een groep is die sowieso liever handwerk doet, ook voor behoud van de werk gelegenheid.

@Parody
Rem- en rijbaanassistent ken ik, wat houd snelwegassistent in?

Verder geen persoonlijke aanval maar: Als je rijbaan- of remssistent nodig hebt, ben je mijn ogen geen rijbewijs waard

Zo, hoe is het op de brug? ;)

Bij 'jullie' in de scheepsvaart heb je dadelijk toch ook geen machinist in de machinekamer meer nodig? Ik zag laatst een item over de diesel-elektrische scheepsaandrijving waarbij de machinekamer computersgestuurd was,. volgens mij,. Hoefde niet veel mensenhanden aan te pas te komen

Dus, dat soort 'handwerk' zal verdwijnen en dus niet beschikbaar komen voor de mensen die geen studieknop hebben..

Het is rustig hier in de Finse Golf, nou ja kwa scheepvaart, de dichtsbijzijnde zit op 4 mijl. Verder is het wel hobbelig hier:)

Ja machinsten, het is een uitstervend iets, moderene scheepsdiesels zijn al niks meer aan. Ik heb niet voor niks m'n machinsten-bevoegdheid laten vervallen.

Dat item heb ik niet gezien. Maar ehm, machinsten (en ook stuurlui natuurlijk) hebben sowieso best wel moeten leren. Vergeet niet dat wij op het water (ondanks moderne communicatie-apparauur) nog steeds behoorlijk op ons zelf aangewezen zijn.

1ste stuurmannen zoals ik en kapiteins hebben zelfs een medische cursus, inclusief: infuus aanbrengen en hechten. Alles waarvoor jullie op de wal naar de HAP of het ziekenhuis gaan

Durashift zei:

Ik mis de postkantoren ook. Nu moeten wij vaak in piepkleine winkeltjes alle klanten opzij duwen (niet letterlijk natuurlijk) en zelf alle pakketten in een rolcontainer stapelen. De postkantoren waar ik kwam hadden altijd een zee van ruimte en daar kon je dus heel makkelijk een volle rolcontainer meenemen en een lege er voor in de plaats zetten.

Ik ben toch wel benieuwd hoe het zit met de verzekering als je zelfgestuurde auto een foutje maakt. Daarom zou ik dus echt nooit gebruik maken van een auto die zichzelf kan inparkeren. Misschien als er genoeg ruimte is dat ik nog tijdig in kan grijpen maar die functie hebben ze volgens mij juist uitgevonden om in krappe gaatjes te kunnen parkeren.

Blik_op_wielen zei:
Durashift zei:

Ik mis de postkantoren ook. Nu moeten wij vaak in piepkleine winkeltjes alle klanten opzij duwen (niet letterlijk natuurlijk) en zelf alle pakketten in een rolcontainer stapelen. De postkantoren waar ik kwam hadden altijd een zee van ruimte en daar kon je dus heel makkelijk een volle rolcontainer meenemen en een lege er voor in de plaats zetten.

Ik ben toch wel benieuwd hoe het zit met de verzekering als je zelfgestuurde auto een foutje maakt. Daarom zou ik dus echt nooit gebruik maken van een auto die zichzelf kan inparkeren. Misschien als er genoeg ruimte is dat ik nog tijdig in kan grijpen maar die functie hebben ze volgens mij juist uitgevonden om in krappe gaatjes te kunnen parkeren.

Jep. Dat is een kwestie van nooit gebruikt hebben. Ik had dezelfde scepsis, maar mijn vaders nieuwe Golf heeft dat parkeerassistentding ook en dat werkt foutloos. En véél sneller dan je zelf kunt fileparkeren. Gewoon langsrijden, parkeerplaats selecteren, in de achteruit en de auto doet de rest.

Rare vogel. Die kijkactie had ook erg fout kunnen aflopen. Even later heeft 'ie volgens mij ruim de tijd om in te halen maar doet het niet.

Zo gek veel tijd en ruimte heb je doorgaans niet op de N36. Het feit dat mensen daar überhaupt proberen in te halen begrijp ik al niet. Het is levensgevaarlijk (als het al kan), en daarbij is het dermate druk dat je er geen bal mee opschiet. De volgende vrachtwagen is nooit ver weg namelijk...

Leon in z'n SEAT zei:
Laten we de N36 maar weer eens op tafel gooien. Geelhoek/sarcast ziet hier vast geen problemen in, maar ik vind 'm niet zo geslaagd. En met mij velen overigens: klikkerdeklik.

Oprecht een ramenlikker...wat een actie`s. En dat alles om maar een minuut eerder thuis te zijn.

De Schaduw zei:
Rare vogel. Die kijkactie had ook erg fout kunnen aflopen. Even later heeft 'ie volgens mij ruim de tijd om in te halen maar doet het niet.

Alleen ziet deze dwaas niet waar er tijd/ruimte is om in te halen aangezien die zowat in die vrachtwagen zit. Het gaat nu goed, maar wat die trucker zegt: door dit soort gekken vallen er doden in het verkeer.

Gelukkig ligt het filmpje al voor onderzoek bij het OM (y)

Boppie zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Laten we de N36 maar weer eens op tafel gooien. Geelhoek/sarcast ziet hier vast geen problemen in, maar ik vind 'm niet zo geslaagd. En met mij velen overigens: klikkerdeklik.

Oprecht een ramenlikker...wat een actie`s. En dat alles om maar een minuut eerder thuis te zijn.

Nog niet eens. Hij is waarschijnlijk net een minuut eerder bij de volgende vrachtwagen.

Durashift zei:
Voor ophalen wel.. versturen moet nog steeds voor 17 uur.. wil je het dezelfde nacht nog laten verwerken ;)
En er is een verschil in dienstverlening... Als je de pech hebt dat er weinig 'upgrade' Post NL servicepunten zijn, waar je bijvoorbeeld overschrijving van kenteken kan doen, ben je ook niet echt geholpen.. Bij de Appie kan dat niet en die is nu net 's avonds open;)
Ach, dan is er de bruna waar het tot 18:00 uur wel kan (en volgens mij moest je er bij het postkantoor vaak ook al vroeg bij zijn, maar daar kan ik me in vergissen, ik heb dat nog nooit gedaan namelijk). En bij de Appie komen ze de pakketten doorgaans pas tegen zessen ophalen, da's ook al beter dan vroeger (toen moest het terwijl het distributiecentrum om de hoek was echt voor vieren ingeleverd worden bij het postkantoor bij mij om de andere hoek).

Persoonlijk vind ik het vooral beter geworden. Ook voor de pakketbezorger die niet meer de stad in hoeft maar de bus met rolcontainers voor de deur kan parkeren.

++++++++

Ik rij al dik anderhalf jaar Focussen met automatisch inparkeerfunctie. Nog nooit gebruikt. Domweg de tijd niet voor genomen om het te proberen. Misschien toch eens doen.

Je hoort juist dat de parkeerhulp meer tijd vraagt dan zelf inparkeren..
Tenminste, als je het zelf 'goed' kan.

Want het systeem moet eerst een plek zoeken.. dan scannen en vervolgens uitvoeren.
Was laatst op RTL Autovisie volgens mij.

Leon in z'n SEAT zei:
Laten we de N36 maar weer eens op tafel gooien. Geelhoek/sarcast ziet hier vast geen problemen in, maar ik vind 'm niet zo geslaagd.

Kleven en rechts inhalen. Een van de weinig LJN nummers die ik uit mijn hoofd ken: LJN BQ4451
Hoezo?

Sarcast zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Laten we de N36 maar weer eens op tafel gooien. Geelhoek/sarcast ziet hier vast geen problemen in, maar ik vind 'm niet zo geslaagd.

Kleven en rechts inhalen. Een van de weinig LJN nummers die ik uit mijn hoofd ken: LJN BQ4451
Hoezo?

Ik wilde net zeggen, dat was juist net niet de bedoeling ervan.

Mark89 zei:
Gelukkig ligt het filmpje al voor onderzoek bij het OM (y)
En dat is onzin. Beide gedragingen zijn mulder, en daarvoor mag de politie helemaal nietzoveel onderzoek doen.

Het enig zou een aanmelding op basis van WVW130 bij het CBR zijn die er dan een EMG voor zou kunnen opleggen. Maar dat kan ook niet zonder staandehouding dus wat voor onderzoek moet dat dan precies zijn?

Wat mij betreft breken ze dat nu een beetje open.

Er zit nog een heel gevaarlijke handeling voorafgaand aan het rechts inhalen. Effe om het hoekje kijken.....terwijl er tegenliggers aankomen.

Wat staat er voor het in gevaar brengen van andere weggebruikers.

Dat is WVW 5 en strafrecht, maar dat is hier niet aan de orde. Hij breekt zijn inhaalmanoeuvre toch tijdig af?

Sarcast zei:
Dat is WVW 5 en strafrecht, maar dat is hier niet aan de orde. Hij breekt zijn inhaalmanoeuvre toch tijdig af?

Na groot licht signalen en getoeter van de truck die alles filmt ja... Alles bij elkaar opgeteld zou je dit echt wel onder artikel 5 kunnen laten vallen als surveillant. Enige probleem: Op de N36 surveilleren ze vrijwel nooit.

PauseBreak zei:
Sarcast zei:

Na groot licht signalen en getoeter van de truck die alles filmt ja...

Nee hoor. Hij was al bezig terug te sturen naar rechts.

PauseBreak zei:
Sarcast zei:

Als de filmer begint te seinen is hij al lang weer terug.
Alles bij elkaar opgeteld zou je dit echt wel onder artikel 5 kunnen laten vallen als surveillant.
nee dat kan niet, er zijn specifiekere artikelen dus dan kan WVW5 niet.

Artikel 5: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

ook deze actie kan dus onder artikel 5 vallen

Sarcast zei:

Misschien is het al in gevaar brengen als hij de manoeuvre start. Zonder enig overzicht komt hij naar links toe.

De tijd tussen het weer terug gaan en het passeren van de tegenligger is minimaal.

Aan de andere kant.....wie zegt dat er geen valse platen op de auto zitten, wie heeft de auto werkelijk bestuurd. Laatste is met een beetje druk op de eigenaar/berijder wel te achterhalen.

Met valse platen is het een heel ander verhaal.

Het zou daarom voor de politie mogeliijk moeten zijn om de bestuurder te kunnen achterhalen.

Er is een kentekenhouder. Is dit een privepersoon, dan kan je die persoon aanspreken. Komt hij met een plausibel verhaal of blijkt dat het niet zijn auto was, dan loopt dat spoor dood. Komt hij met een bs verhaal en probeert hij iemand zo te beschermen, dan mag de politie van mij middelen gebruiken om druk te zetten. Dat hoeft geen waterboarden te zijn, denk aan gijzelen van de auto. Deze komt pas los als de bestuurder op dat moment aangegeven is of zich gemeld heeft.

Zelfde in het geval van een leaseauto. Die is ter beschikking gesteld van een berijder. De leasemij zal dit zo vrijgeven. De berijder zal dan moeten verantwoorden hoe of wat.

Sarcast zei:
joebarteam zei:
ok deze actie kan dus onder artikel 5 vallen
Ja, en mag een verbalisant er dan voor schrijven als er een specifieker artikel is? :rolleyes:

Geen idee.
Ik heb ooit begrepen, dat wanneer oom agent het gevaar voor andere weggebruikers zwaarder vind wegen dan een specifiek beschreven overtreding, hij het toch als een artikel 5 kan benoemen.

Maar in dit geval, en daar heeft Sarcast gelijk in, is de persoon niet staande gehouden. Dus weet je niet wie er werkelijk achter het stuur zit.

Sarcast zei:
PauseBreak zei:
Sarcast zei:

Als de filmer begint te seinen is hij al lang weer terug.
Alles bij elkaar opgeteld zou je dit echt wel onder artikel 5 kunnen laten vallen als surveillant.
nee dat kan niet, er zijn specifiekere artikelen dus dan kan WVW5 niet.

Wat 1) betreft: Dat noem ik niet volledig terug op de eigen rijstrook zitten eigenlijk. Wat 2) betreft: Het gaat om alle gedragingen bij elkaar opgeteld, en dat kan wel degelijk onder artikel 5 gevat worden. Je moet dat dan alleen wel juist verantwoorden.

Edit: Je hebt wel een punt dat deze automobilist dan wel staande had moeten worden gehouden en dat is niet gebeurd.

Vanmiddag tijdens het rijden.
Er kwam een groene MB Vito achter mij rijden, niks aan de hand denk ik, dus ik rij lekker rustig verder op de snelweg (Was op de A6)
En opeens komt dat busje met ik denk 130-140 mij voorbij sjeesen en snijd me op 30-40 cm van m`n bumper en trapt vol op z`n rem, ik had niet met m`n ogen moeten knipperen op dat moment want dan lag ik er nu samen met m`n instructeur onder.... Wat een mafkees joh..

Rij ik daar over de A6 met m`n Vito, zie ik braadslee ontspannen cruisen.....dat moest ik van dichtbij zien.

Toen ik laatst een overstekende voetganger op een zebrapad naderde, liet ik ruim van tevoren het gas los om niet te hoeven stoppen. Het was alsof deze man het daar niet mee eens was en per se wilde dat ik tot stilstand kwam, want toen hij mij zag komen aanrijden bleef hij opeens midden op de weg staan, er was geen sprake van dat hij bang was om over te steken, hij moet wel een goede 3 of 4 tellen mij aankijkend hebben stilgestaan terwijl ik de auto liet uitrollen. Jammer genoeg was er achter hem al genoeg ruimte om te passeren wat ik dan ook deed tot zijn grote ontsteltenis. Maar goed, het zag er al uit als een randfiguur, wie weet wat zo iets drijft.

braadslee zei:
Vanmiddag tijdens het rijden.
Er kwam een groene MB Vito achter mij rijden, niks aan de hand denk ik, dus ik rij lekker rustig verder op de snelweg (Was op de A6)
En opeens komt dat busje met ik denk 130-140 mij voorbij sjeesen en snijd me op 30-40 cm van m`n bumper en trapt vol op z`n rem, ik had niet met m`n ogen moeten knipperen op dat moment want dan lag ik er nu samen met m`n instructeur onder.... Wat een mafkees joh..

Nee joh, die gast was gewoon onderdeel van de rijschool en heeft jou een cursus "adequaat handelen in een noodsituatie" laten volgen. :D

Sarcast zei:

Als je niet precies weet wat artikel 5 inhoudt, is het mss beter om niet te reageren

Artikel 5: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Het maakt dus niet uit of hij zijn inhaalmanoeuvre tijdig afbreekt of niet, als oom agent het een actie vond dat gevaar veroorzaakte of kon worden veroorzaakt valt het onder het kapstokartikel

Terug
Bovenaan