Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Laat je wel een stuk acceleratievermogen liggen. En dat kun je nodig hebben bij inhalen.

Ik schakel ook lang niet altijd terug om vaart te maken. Als het even kan, maak ik vaart voordat ik naar links ga. Dus: ruim afstand houden op het voertuig dat ik in wil halen, zeker stellen dat er voldoende ruimte is om in te halen, alvast anticiperend op het moment dat die ruimte er komt vaart maken op de "eigen" baan (en dat kan zonder terug te schakelen als je maar ver genoeg vooruit kijkt) en met inhaalsnelheid het in te halen voertuig passeren op het moment dat de ruimte er is.

Gisteren was ik weer verbaasd door de medeweggebruiker.
Ik reed op de ring R2 bij Antwerpen, hier mag je vanaf net voor de Beverentunnel tot aan het tolplein maximaal 100km/u. Rechts reed een colonne vrachtwagens, zoals meestal het geval is. Ik reed links met +/-105km/u op de teller. Achter mij een Mercedes E 200CDI van rond de eeuwwisseling. Schijnbaar was deze man nogal ongeduldig want meer dan een motorrijder paste er bumper tot bumper niet tussen ons. Daarachter reed dan weer een Golf, nog dichter op de Mercedes dan dat die op mij zat. Bovendien ging de golf bij het gat tussen twee vrachtwagens (nooit meer dan 20-30 meter) op het midden van de twee rijstroken rijden.

Toen we eenmaal bij het tolplein aankwamen gaf de Mercedes flink gas en kwam hij mij rechts voorbij. Terwijl hij did deed stak hij zijn middelvinger naar me op en maakte gebaren wijzend naar zijn voorhoofd. Schijnbaar is dat het nieuwe rijden, mensen die zich enigszins aan de regels houden zijn getikt en hinderlijk en mogen derhalve uitgescholden en met middelvingers bestookt worden. *-)
Mijn lol was echter groot toen hij na de tolpoortjes vast zat achter een andere automobilist (en ik daar weer achter) die in de Liefkenshoek- en Thijsmanstunnel niet harder reed dan 90 km/u.:}

Boppie zei:
Lekker kort erop, en ik kan het niet goed zien, maar het lijkt alsof hij het voor een flauwe bocht naar rechts doet.

En zo langzaam mogelijk. Als ik op dit soort wegen inhaal, vloer ik m gewoon, dat ik zo snel mogelijk weer veilig op de rechterbaan ben. Vooral in wat heuvelachtiger gebied, of bij een wat bochtiger weg, dat je niet kilometers naar voren kan kijken (maar natuurlijk wel ver genoeg om in te kunnen zien dat je veilig kan gaan).

Maar helaas, tegenwoordig leert iedereen dat 15 kilometer per uur te hard doodsgevaarlijk is *-)

Sarcast zei:
Auto inhalen inderdaad, maar met name om de Duitser een lichtsignaal te geven omdat hij eerder vol door reed op een rood gekruisde baan bij het stoplicht dat op rood stond bij de Velser tunnel. (maar die staat er niet op omdat ik blijkbaar niet goed op het knopje had gedrukt). Later stopt hij voor groen dus blijkbaar waren de twee eerdere acties gewoon blindheid en niet aso...

IMG_1537

Ik heb me hier vaker beklaagd over spookrijders in mijn buurt... Deze keer raak, iemand op de fiets verwachtte geen spookrijdende auto en de spookrijder raakte voor mijn ogen betrokken bij de aanrijding. Ik heb de man even verteld wat ik van spookrijders vind, ik kon niet vriendelijk blijven.

De politie nog even gesproken maar die vonden het natuurlijk volstrekt absurd dat ik voorstelde de man te bekeuren voor het negeren van het inrijdverbod, hij was al zo geschrokken zeg, het idee alleen al! (om je auto daar zo te krijgen moet je minimaal tweemaal een C06 hebben genegeerd.)

Je kunt beter regelmatig meldingen doorgeven aan je wijkagent en ze verzoeken om er op te handhaven omdat het gevaarlijke situaties oplevert.

https://www.youtube.com/watch?v=FmSF0YTFE4s

https://www.youtube.com/watch?v=0iA-db3FIys

Deze kerel laat het vanuit een ander perspectief zien.

Ik las het...tussen alle verwensingen in.....kan er niet van opkijken. Wel oer en oerstom om zo dood te gaan.

Ik weet het niet...maakt ook niets meer uit voor hem. Ze zetten heel veel neer bij dat filmpje. Maar als zijn rijstijl in 2004 nog zo was, verbaas ik me niet dat hij inmiddels 10 jaar dood is en dat zijn doodsoorzaak in een verkeersongeval ligt.

Vorige week bij een oprit naar de A7. Ik ging rechtsaf de oprit op, mijn tegenligger sloeg linksaf dezelfde oprit op. Vanzelfsprekend had ik dus voorrang, echter de witte bestelbus smeet m er moeiteloos voor zodat ik, terwijl ik halverwege de bocht was, in de ankers moest.

Zeer onprofessioneel heb ik m op de snelweg gelijk ingehaald en bij het inhalen van een vrachtwagen wat haast eruit gehaald... Na de vrachtwaggel het gas er weer op en wat denk je? Blauwe lampen en flink seinen met groot licht! Was dus een semi-burger politiewagen, want er zat wel een kleine blauwe pit op het dak maar die had ik nog niet gezien :)

Hij heeft eindeloos in mijn kielzog gereden maar verder geen last van de beste man (m/v) gehad. :D

Zollie zei:
IMG_1537

Ik heb me hier vaker beklaagd over spookrijders in mijn buurt...
Spookrijders?
Die ambulance staat daar toch ook gewoon de geslotenverklaring van de C6 te negeren.

RVV1:
geslotenverklaring: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken;

Sarcast zei:
Zollie zei:
IMG_1537

Ik heb me hier vaker beklaagd over spookrijders in mijn buurt...
Spookrijders?
Die ambulance staat daar toch ook gewoon de geslotenverklaring van de C6 te negeren.

RVV1:
geslotenverklaring: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken;

In mijn wijk gebruiken ze aan de ene kant van de weg een C6 en aan de andere kant niets. De straat is over het algemeen te krap voor een motorfiets en auto langs elkaar... Ze willen er nog niet aan om een C2/C3-combi op te hangen (met fietsuitzondering).
Maargoed, de VW-bestuurder had al tweemaal C6 gezien, waar hij nu staat wilde hij de derde passeren.

Is het zo dat als ik weet dat aan het einde van mijn straat 'tegen de richting in' een C6 staat, ik mijn eigen straat eigenlijk niet mag gebruiken?

Zollie zei:
In mijn wijk gebruiken ze aan de ene kant van de weg een C6 en aan de andere kant niets.
Ligt jouw wijk in een gebied waar het RVV geldt?

Is het zo dat als ik weet dat aan het einde van mijn straat 'tegen de richting in' een C6 staat, ik mijn eigen straat eigenlijk niet mag gebruiken?
Je bent het bord niet gepasseerd dus een boete houdt geen stand. Sterker nog, als je ergens middenop keert dan mag dat natuurlijk ook.
Maar in feite is dit gewoon een idiote fout van de wegbeheerder, op deze wijze kan je geen eenrichtingsverkeer afdwingen.

Sarcast zei:
Zollie zei:
In mijn wijk gebruiken ze aan de ene kant van de weg een C6 en aan de andere kant niets.
Ligt jouw wijk in een gebied waar het RVV geldt?

Dat vraag ik me soms af, ik heb vanmiddag wederom een mail naar de verkeermeneer/mevrouw van de gemeente gedaan.

Dezelfde gemeente die mijn bezwaar afwees (bord achterstevoren, éénrichtingsverkeer), maar daarna wel binnen een week het bord had omgedraaid...

Vandaag weer eens een aparte situatie. Ik rijd over de N3 de brug tussen Papendrecht en Dordrecht en er rijdt een stukje voor mij een tractor.
Ik reed rechts met de langzame stroom mee. Ik zat me echter flink te ergeren aan de Kangoo achter mij. Deze reed helemaal links in de rijstrook, waardoor ik verkeer op de linkerrijstrook totaal niet zag rijden in mijn linker zijspiegel. Waarom ie dat nu zo moest doen is mij niet duidelijk. Erg breed is het daar al niet en inhalen ging ie ook al niet toen daar ruimschoots de gelegenheid toe was. Wel bloedirritant dat iemand precies zo moet rijden dat ie mijn zicht naar achteren totaal onnodig ontneemt.

Vermoedelijk omdat de Kangoo bestuurder langs jou naar voren wil kijken ;)

Lijkt mij een veilige manier van vooruit kijken. Ik doe dat ook vaak, zeker bij voertuigen die hoog en breed zijn of 'privacy glass' achter de ruit hebben.

Lijkt mij dat je toch wel naar de linkerbaan kon kijken, langs de Kangoo heen.. ?

Wat je veilig noemt als een langsrazende vrachtwagen bijna zijn spiegel er af rijdt.
Daarnaast kan ie altijd meer afstand houden voor een beter overzicht natuurlijk.
Ik zie geen enkele reden voor dit gedrag.

Ik zag werkelijk waar enkel die Kangoo in zowel mijn binnenspiegel als linkerbuitenspiegel. Verkeer kon ik pas zien als ze met de neus voorbij de Kangoo waren.
Hij reed vrij letterlijk tegen de belijning aan. Wilde ik zicht naar achter hebben, moest ik over de belijning en dat is nu net iets wat je niet moet doen zonder dat je wat ziet.

Mij lijkt dit overigens helemaal geen veilige manier van vooruit kijken. Je plek op de weg is niet echt juist als je zo tegen de belijning aan rijdt.
En in dit geval op een vrij smalle weg zonder uitwijkruimte, is het ronduit irritant en gevaarlijk.
Als je geen donder kan zien vanwege een groot voorwerp voor je, waar in mijn geval geen sprake van was, dan is de oplossing om meer afstand te houden. Niet om op een idiote plek op de weg te rijden. Wat als een tegenligger hetzelfde doet? Dan wordt het opeens wel erg krap.

Idiote actie: voor me staat een vrij nieuwe 5-serie met de achterruitrijlampen aan. Omdat ik het zelf vervelend vind dat mensen niet geduldig wachten bij dergelijke manoeuvres, besluit ik de beste man de tijd te geven. Deze rijdt vervolgens achteruit zijn oprit op. Halverwege gaf die opeens een redelijk dotje gas en reed zo zijn stenen brievenbus omver. Ouch. Achterlicht stuk, bumper en kofferbak beschadigd, brievenbus onbruikbaar...De man keek me totaal gedesillusioneerd aan toen ik besloot verder te rijden. Helpen kon ik immers niet, al leefde ik wel mee. Hoe een stomme fout zo in de papieren kan lopen (een nieuwe BMW herstellen zal vast wel aardig wat kosten).

Vanmiddag keek ik ook wel even heel erg verbaasd op. Ik stond te wachten voor het stoplicht op een autoweg met een maximum snelheid van 70. De afslag naar rechts vanaf mijn kant gezien was afgesloten i.v.m. wegwerkzaamheden. Daar komt op 1 of andere manier een fietser vandaan (hele gebied daar rondom is allemaal autoweg met max. 70) die al slingerend haar weg vervolgt de autoweg op. Ze bleef dan wel al helemaal rechts rijden voor zover dat kon maar dan nog. Levensgevaarlijk. Helaas stond ik voor het stoplicht naar links toe en ging zij rechtdoor vanaf mijn kant gezien anders had ik wel iets gedaan.

Daarna nog een aparte. Op diezelfde weg lagen half op de linker rijstrook, half in de middenberm, 2 pakketjes die zoals het leek uit een bestelbus waren gevallen. Je zou er maar overheen rijden..

Gisteren in Maasmechelen door een NLse vrachtauto op de middenberm van een rotonde gedrukt... Ik stond voorgesorteerd op de rotonde 3/4 rond te nemen. Rechts van mij de vrachtauto. We beginnen gelijktijdig te rijden, komt die vrachtauto meteen naar de binnenste ring waar ik rijd! Ik kon gelukkig de auto op de verhoging van de rotonde sturen... Kijkt die chauffeur mij ook nog aan alsof ik fout ben! Uiteindelijk moest ook hij 3/4 rond. Ik heb geen richtingaanwijzer zien knipperen bij hem...

Doe dan als de Belgen: blijf 3/4 op de buitenste ring.

der Magistrat zei:
Idiote actie: voor me staat een vrij nieuwe 5-serie met de achterruitrijlampen aan. Omdat ik het zelf vervelend vind dat mensen niet geduldig wachten bij dergelijke manoeuvres, besluit ik de beste man de tijd te geven. Deze rijdt vervolgens achteruit zijn oprit op. Halverwege gaf die opeens een redelijk dotje gas en reed zo zijn stenen brievenbus omver. Ouch. Achterlicht stuk, bumper en kofferbak beschadigd, brievenbus onbruikbaar...De man keek me totaal gedesillusioneerd aan toen ik besloot verder te rijden. Helpen kon ik immers niet, al leefde ik wel mee. Hoe een stomme fout zo in de papieren kan lopen (een nieuwe BMW herstellen zal vast wel aardig wat kosten).

Zo had ik ook een keer een dikke Audi die het bedrijventerrein waar ik werk op wilde draaien. Ik stond op een ruime afstand op hem te wachten voor de slagboom zodat hij om de betonblokken heen kon draaien die rechts van hem stonden. Maar jullie raden het al, de man stuurde meteen naar rechts en kreeg als cadeau daarbij ook nog eens de slagboom op z`n dak. Dikke schade aan de zijkant. Natuurlijk vond ik het heel erg lullig en ik voelde me ook meteen schuldig, had ik misschien nog meer ruimte moeten geven? Toen dacht ik ook dat ik niks kon doen dus ben direct doorgereden en dat had ik achteraf gezien liever anders aan willen pakken.

Vandaag op de Dam in Amsterdam. Er staan daar verkeerslichten om de Nieuwezijds Voorburgwal op te draaien waar je alleen rechtsaf mag slaan. Uiteraard had ik ook mijn knipperlicht naar rechts aan dus voor iedereen was het duidelijk waar ik heen wilde. Omdat je eerst een hele stroom fietsers voor moet laten gaan die wel rechtdoor mogen kan er meestal maar een auto door bij groen. Daarom rij ik altijd zo ver mogelijk naar voren zodat mijn achterligger ook nog door groen kan. Maar dan is het niet de bedoeling dat mijn achterligger zoals vandaag mij tijdens het afslaan rechts inhaalt om zo opeens voor me te komen.

Vanmorgen wou ik deze kruising oversteken. Ik kwam dus uit de richting van de Berlingo-achtige (even omdraaien als je de link hebt aangeklikt) en wou in de richting waar de C2 vandaan komt.

Voor me reed een auto die richting aangaf naar links. Logische conclusie: die wil linksaf. Maar neehoor, ze gaat aan de linkerkant (dus waar die C2 staat op de foto) langs de vluchtheuvel :O Hoe krijg je het verzonnen.
De vrachtwagenchauffeur die van de andere kant kwam (ze kwamen elkaar tegen ongeveer bij het einde van de vluchtheuvel) zal ook wel raar opgekeken hebben, dat heb ik verder niet afgewacht.

Blik_op_wielen zei:
der Magistrat zei:

Zo had ik ook een keer een dikke Audi die het bedrijventerrein waar ik werk op wilde draaien. Ik stond op een ruime afstand op hem te wachten voor de slagboom zodat hij om de betonblokken heen kon draaien die rechts van hem stonden. Maar jullie raden het al, de man stuurde meteen naar rechts en kreeg als cadeau daarbij ook nog eens de slagboom op z`n dak. Dikke schade aan de zijkant. Natuurlijk vond ik het heel erg lullig en ik voelde me ook meteen schuldig, had ik misschien nog meer ruimte moeten geven? Toen dacht ik ook dat ik niks kon doen dus ben direct doorgereden en dat had ik achteraf gezien liever anders aan willen pakken.

Vandaag op de Dam in Amsterdam. Er staan daar verkeerslichten om de Nieuwezijds Voorburgwal op te draaien waar je alleen rechtsaf mag slaan. Uiteraard had ik ook mijn knipperlicht naar rechts aan dus voor iedereen was het duidelijk waar ik heen wilde. Omdat je eerst een hele stroom fietsers voor moet laten gaan die wel rechtdoor mogen kan er meestal maar een auto door bij groen. Daarom rij ik altijd zo ver mogelijk naar voren zodat mijn achterligger ook nog door groen kan. Maar dan is het niet de bedoeling dat mijn achterligger zoals vandaag mij tijdens het afslaan rechts inhaalt om zo opeens voor me te komen.

Als je rechts wordt ingehaald heb je je auto vreemd gemanoeuvreerd, daar wordt dan blijkbaar dankbaar gebruik van gemaakt door mensen die gewoon rechts houden. En volgens mij werkt het niet zo dat als je voorbij het verkeerslicht rijdt terwijl het groen is, je altijd goed zit. Je mag door groen rijden én je mag de kruising niet blokkeren. Met een rood verkeerslicht op 10 cm achter je bumper stilstaan is niet ineens prima, alleen omdat je niet langs een rood licht bent gereden.
Daarbij heeft de doorsnee centrumrijder er geen probleem mee om nog een staartje rood mee te pakken, en jou rechts inhalen blijkbaar ook niet, ik vind t wel een mooie grap eigenlijk :D

Waarom moet je eigenlijk fietsers voorlaten? Als je helemaal rechts tegen de stoeprand gaat staan, komen fietsers die rechtdoor willen toch vanzelf links van je te staan?
Of werkt dat niet zo in Amsterdam en pakken fietsers dan die vluchtheuvel tussen de weg en de trambaan?

Vanmorgen zelf "voor sommigen" idioot gedaan, op een plek waar iemand in de middenberm op stoep stond ben ik gestopt.
Een oudere dame (met wandelstok) had totaal geen recht op voorrang, maar ze twijfelde erg om over te steken. Dan maar even de rijbaan blokkeren (met 4 auto's achter me). Het was ook wat mistig, dus ze zag mijn gebaar en seinen met groot licht niet. Pas toen een fietser naast haar ging staan en haar zei dat ze kon oversteken liep ze de straat over. Kreeg nog wel een moeizaam handje omhoog. :)

Joep83 zei:
Gisteren in Maasmechelen door een NLse vrachtauto op de middenberm van een rotonde gedrukt... Ik stond voorgesorteerd op de rotonde 3/4 rond te nemen. Rechts van mij de vrachtauto. We beginnen gelijktijdig te rijden, komt die vrachtauto meteen naar de binnenste ring waar ik rijd! Ik kon gelukkig de auto op de verhoging van de rotonde sturen... Kijkt die chauffeur mij ook nog aan alsof ik fout ben! Uiteindelijk moest ook hij 3/4 rond. Ik heb geen richtingaanwijzer zien knipperen bij hem...

Doe dan als de Belgen: blijf 3/4 op de buitenste ring.

Dat gaat niet altijd met een vrachtwagen.
Als een (grote) vrachtwagen de rotonde opdraait en meteen op de rechter rijbaan blijft rijden, zal zijn oplegger half over de berm heen denderen.
Daarom gebruiken vrachtwagens vaak de gehele breedte van de rijbanen op een rotonde, uiteraard afhankelijk van de grootte van de rotonde en de breedte van de rijbanen.

Ook op de rotonde zelf, gebruiken veel vrachtwagens (bij kleinere rotondes/smalle rijbanen), de gehele breedte van de rotonde, omdat de oplegger automatisch naar binnen trekt en omdat ze bij het verlaten van de rotonde weer extra ruimte nodig hebben en dus willen voorkomen dat er iemand links van ze rijdt, waardoor ze in moeilijkheden komen.

Zoals al eerder gemeld, is dit dus afhankelijk van de grootte en breedte van de rotonde

Wrangler zei:
Een oudere dame (met wandelstok) had totaal geen recht op voorrang, maar ze twijfelde erg om over te steken.

Ik lees wandelstok. Dus slecht ter been. Dus voorrang.

Ook iemand op krukken of met rollator. Leeftijd van de desbetreffende persoon doet (uiteraard:}) niet ter zake.

Een wandelstok hoeft niet gelijk te betekenen dat men slecht kan lopen, langzaam ter been zeg maar. Daar stop ik wel vaker voor, zoveel haast heb ik ook weer niet immers. Ik denk dat ik 1 van de weinigen ben die dan stopt, gezien de reacties van andere weggebruikers om me heen. En belangrijker nog dat de mensen waar ik voor stop, het niet eens verwachten....8-)

Wrangler zei:
Een wandelstok hoeft niet gelijk te betekenen dat men slecht kan lopen, langzaam ter been zeg maar.

En iemand die ter hoogte van een zebrapad nog op de stoep staat wil ook niet oversteken zeker!;)

Toch moet je wel wachten.

Zemelaar zei:
Wrangler zei:
Een wandelstok hoeft niet gelijk te betekenen dat men slecht kan lopen, langzaam ter been zeg maar.

En iemand die ter hoogte van een zebrapad nog op de stoep staat wil ook niet oversteken zeker!;)

Toch moet je wel wachten.

Wat is je punt?

Terug
Bovenaan