Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Vanochtend toch maar een druk op de toeterstengel gedaan voor een dame die doodleuk op de smartphone aan het kijken was met een gangetje van 50.. waar je 70 mag.. in de ochtendspits..:|

Durashift zei:
Vanochtend toch maar een druk op de toeterstengel gedaan voor een dame die doodleuk op de smartphone aan het kijken was met een gangetje van 50.. waar je 70 mag.. in de ochtendspits..:|

toeter.jpg

... en de smartphone ging onmiddellijk aan de kant en de tellernaald weer naar 70...??? In dat geval was het toeteren niet voor niets!

Dat eerste wel, de gang ging er iets meer in zitten, dat vonden haar achterliggers vast fijn.

Ik kon daarna een tijdje tegen oranje wimpers op de koplamp aangluren, door de binnenspiegel:(

Vanavond op de terugweg een andere methode geprobeerd: "oogcontact maken en daarna meewarig mijn hoofd schudden"
Geeft minder voldoening;)

Automobilisten negeren massaal 'rood kruis' bij pechgeval vrachtwagen

Automobilisten negeren massaal 'rood kruis' bij pechgeval vrachtwagen
RIDDERKERK - Tientallen automobilisten zorgden dinsdagmiddag voor een gevaarlijke situatie door een rood kruis te negeren op de A16. Na een pechgeval werd daar een rijbaan afgesloten zodat de hulpverleners hun werk veilig konden doen. De bestuurders negeerden het rode kruis en reden met hoge snelheid vlak langs de hulpverleners.

Een vrachtwagen met oplegger raakte rond 15:45 in de problemen. Zijn linkervoorband was lek waardoor direct handelen nodig was. Hij reed zijn vrachtwagen naar de vluchtstrook. Gezien de omvang van het voertuig was het niet mogelijk om alle vervangwerkzaamheden veilig uit te voeren op de vluchtstrook. Om toch de veiligheid van alle betrokken te waarborgen en het verkeer zo kort mogelijk te ontregelen werd het rode kruis boven de rijbaan geactiveerd. De meeste automobilisten snapten de noodzaak van het kruis en kozen de linkerbaan. Een aantal bestuurders deed dat niet wat een levensgevaarlijke situatie creeerde voor agenten en monteurs

Politieagenten stelden zich zichtbaar op naast het voertuig om zo alsnog voor een veiliger situatie te zorgen. Vijftig bestuurders zijn bekeurd voor het negeren van het rode kruis. Een bedrag van 230 euro.
https://www.transport-online.nl/site/nl/49217/automobilisten-negeren-massaal-rood-kruis-bij-pechgeval-vrachtwagen/

Goede zaak dat (50 van) die idioten nu een leuke brief vanuit Leeuwarden krijgen.(tu)

Ach ja, gister ook: rechter rijstrook afgekruist, iedereen netjes een strookje naar links. Behalve 1 auto met caravan. Bij het derde rode kruis besefte de bestuuder kennelijk dat het wel erg vreemd was dat ie alleen op zijn strook zat en toen moest het ook naar links. Meteen. Ook al reed daar al wat anders.

++++++++

Vanochtend weer wisselstrookgedoe. Ik wilde de snelweg af, koos mijn positie ten opzichte van het verkeer op de in/uitvoegwisselstrook, gaf richting aan en bemerkte toen dat de auto die eerst nog rechtsachter zat gas bij gaf en koste wat kost mij nog voorbij wilde. Ach ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Nu werd het wurmen voor hem. Niet door mij, maar doordat het voor me drukker was dan achter me.

Gisternacht reed ik over de N3. Plots gaat voor me een vrachtwagen naar links, zonder richting aan te geven. Ik reed harder dan hij, maar gelukkig was er voldoende ruimte. Wat bleek.. een stukje verderop was een rijstrook afgekruist. Was voor mij lastig te zien, de weg liep omhoog en het kruis viel precies weg achter de vrachtwagen. Ik vond het al zo raar dat ie op een lege weg plots naar links ging.

Gistermiddag nog een andere situatie. Ik wil een rotonde verlaten, waar ik voorrang moet verlenen aan fietsers. Daar staat plots een oude man met een fiets. Hij liep schijnbaar op het fietspad (waarschijnlijk omdat ie anders voor zijn donder was gereden). Hij reageerde boos dat ik niet stopte. Ik riep nog terug dat ie dan moest fietsen. Later vroeg ik me af of dat wel klopte. Hij kwam voor mij niet fietsend aan, maar stond daar te wachten.

Ik ben hem na 10 minuten uit het oog verloren. maar ik denk dat hij nog knipperend rondrijdt.

Keertje geseind maar hij had er geen oog voor.

Gebeurt geregeld, een stadsbus waarvan de chauffeur zijn of haar knipperlicht aanzet en tegelijkertijd wegrijdt, net als je er met de auto (of nog leuker, de fiets) naast rijdt.
Ik weet dat je een bus binnen de bebouwde kom voorrang moet geven als deze aangeeft bij een halte te willen vertrekken maar als er al een voertuig of fiets naast rijdt moeten ze die toch eerst even verder laten gaan en dan pas wegrijden?
Met de auto heb je dan schade, balen maar te repareren, met een (brom)fietser of motorrijder kan het ook veel ernstiger aflopen.

Sarcast zei:

Ik ben hem na 10 minuten uit het oog verloren. maar ik denk dat hij nog knipperend rondrijdt.

Keertje geseind maar hij had er geen oog voor.
Totaal niet met autorijden bezig, dat kan en mag allemaal. Maar owee als je een keer 5km/u te hard rijdt ergens...

Ik denk dat aan de hand van de beelden de zwarte auto toch echt een probleem heeft. Zowel met zijn verzekering als met de politie.
Wat mij betreft mag ie een tijdje zonder rijbewijs en met cursus verder.
Dat de bus in eerste instantie een fout maakt lijkt me duidelijk. Maar om dat zo af te moeten reageren...

Ik had het er vanmiddag nog met een collega over. Gevoelens heb je. Je kunt je dus best boos of geirriteerd voelen bij zo'n situatie.
Het is echter geheel aan jezelf wat je met dit gevoel doet.

Paulus0013 zei:
Ik denk dat aan de hand van de beelden de zwarte auto toch echt een probleem heeft. Zowel met zijn verzekering als met de politie.

Die zal inderdaad de portemonnee moeten trekken ;)

Gevaarlijker dan dit zijn meestal de bestuurders. Als je al zo opgefokt bent dat je iemand zo dom gaat afsnijden, zal je nog eens extra boos en gefrustreerd zijn dat er vervolgens een aanrijding plaats vindt (door je eigen domme schuld). Er zijn er helaas veel die dan ook nog even met de vuistjes afreageren.

@Carfanatic, heb je dat filmpje zelf opgenomen? Wat doe jij in zo'n geval? Het is voor de bestuurder van de witte bus natuurlijk bewijsmiddel wat hij graag in handen heeft.

Tom Tom op de voorruit..*-)
Nu is de foto vanuit het 'bed' genomen, denk ik. Chauffeur zal er iets over heen kijken,.. maar levert toch een aardige 'dode hoek' op naar mijn mening,

post-2123-1404895424,6743.jpg

Schijnt een testvoertuig te zijn,.

https://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/31846-nieuwe-navigatie/

Anders geef je even niet aan dat je rechtsaf slaat op de rotonde terwijl je eigenlijk rechtdoor moet.. Ik was van plan de rotonde sportief te nemen, totdat ik in m'n ooghoek zag dat mevrouw toch rechtdoor ging..

YouTube

Wow die van de A2, seriously? Die mensen zijn het rijbewijs niet waard. Jagen de stuipen op het lijf van de vrachtwagenchauffeurs.
Waarom niet eerst achteruit in het pechvak zodat je een aanloop kunt nemen?

En die van de A7 is een situatie die ik wel meer meemaak in de praktijk.
De Subaru rijdt in de eerste plaats al veel te dicht op de vrachtwagen. Als er iemand naast de vrachtwagen zit die langzaam rijdt (om wat voor reden ook, bv plots remmen) dan klapt ie er zonder iets te zien zo op. En als je afstand houdt, dan kan je een aanloopje nemen zodat je vaart hebt en heb je meer overzicht. Met een beetje meer vaart en afstand had zijn actie van direct naar links invoegen ook een stuk beter kunnen worden uitgevoerd.
Ook het rijbewijs niet waard naar mijn idee en dat had bij deze actie prima kunnen worden ingevorderd.

Paulus0013 zei:
Wow die van de A2, seriously? Die mensen zijn het rijbewijs niet waard. Jagen de stuipen op het lijf van de vrachtwagenchauffeurs.
Waarom niet eerst achteruit in het pechvak zodat je een aanloop kunt nemen?

En die van de A7 is een situatie die ik wel meer meemaak in de praktijk.
De Subaru rijdt in de eerste plaats al veel te dicht op de vrachtwagen. Als er iemand naast de vrachtwagen zit die langzaam rijdt (om wat voor reden ook, bv plots remmen) dan klapt ie er zonder iets te zien zo op. En als je afstand houdt, dan kan je een aanloopje nemen zodat je vaart hebt en heb je meer overzicht. Met een beetje meer vaart en afstand had zijn actie van direct naar links invoegen ook een stuk beter kunnen worden uitgevoerd.
Ook het rijbewijs niet waard naar mijn idee en dat had bij deze actie prima kunnen worden ingevorderd.

Die persoon in de Subaru..........gewoon het licht uit de ogen meppen. Niets vragen. Wat een arrogante shitactie. Laat ik het anders zeggen, ik had een teken van ongenoegen gegeven. Indien de persoon dan verhaal komt halen, dan gaat bij mij de knop even om.

Die personen die in moeten voegen.....waarom zo, de trucker is een vakman....maar wat een idioten.

Goed gezien ook van die vrachtwagen, die onderbrak z'n invoegmanoeuvre even om ruimte te laten voor een eventuele uitwijkactie naar rechts van de Subaru.

Schokkend om te zien hoe sommige idioten zich in het verkeer misdragen. Die Subaru bijvoorbeeld. Dat kan toch geen verkeerde inschatting meer zijn? Dat lijkt echt nergens op.

Niet (over schouder) kijken, zal wel in de dode hoek van de Sub. spiegel gezeten hebben..

Invoegen van de C- klasse.. tja, niet goed.. maar de 107 maakt (noodgedwongen) dezelfde fout..
Je zou verwachten dat camerabeelden 3 auto's op de pechstrook wel signaleren en dat dan rijbaan wel ff op slot gaat, juist voor dit soort situaties.
Niet leuk voor het overige verkeer, dat begrijp ik.
Wel veiliger, in donker en met regen.

Ik verbaas mij eerlijk gezegd een beetje om de reacties op de actie van die Subaru. Niet om die actie goed te praten, integendeel. Maar ik zie dit soort dingen zo vaak, ik kijk er niet eens meer van op. Je kunt het vaak ook al aan zien komen, het zijn altijd dezelfden: mensen met (ogenschijnlijk) haast en dat lossen we op door op de achterbumper van de voorliggers te kruipen en waar mogelijk steeds van baan te wisselen. Met als gevolg dat je niet tussen de personenauto's rijdt, maar achter zo'n vervelende vrachtwagen. En tja, die kunnen/mogen nu eenmaal niet zo hard, ook niet op de oprit van de snelweg. Ook niet als je ze opdrukt. Totaal gebrek aan verkeersinzicht. Zelf houd ik juist extra afstand op de oprit als ik achter een vrachtwagen zit, merkwaardig ook hoe mensen achter je dat dan ook niet snappen. Die gaan dan ook zitten drukken. Terwijl het zo simpel is: je hebt extra ruimte, dus even gas geven en je voegt soepel in zonder dat die vrachtwagen of de rest van het verkeer er last van heeft.

@ Leon: dit soort dingen zie ik inderdaad ook geregeld gebeuren, maar ik blijf mij verbazen over de grenzeloze domheid van zulke acties.

Leon in z'n SEAT zei:
Terwijl het zo simpel is: je hebt extra ruimte, dus even gas geven en je voegt soepel in zonder dat die vrachtwagen of de rest van het verkeer er last van heeft.

Precies.

Durashift zei:
Invoegen van de C- klasse.. tja, niet goed.. maar de 107 maakt (noodgedwongen) dezelfde fout..
Je zou verwachten dat camerabeelden 3 auto's op de pechstrook wel signaleren en dat dan rijbaan wel ff op slot gaat, juist voor dit soort situaties.
Niet leuk voor het overige verkeer, dat begrijp ik.
Wel veiliger, in donker en met regen.

Gewoon in de achteruit en helemaal aan het begin van het pechstrookje gaan staan. Goed spiegelen en dan moet het wel lukken, mits je een beetje vlotte auto hebt. Zo niet, te druk of twijfel? 112 bellen! Dan kunnen ze de strook sluiten en/of iemand sturen om assistentie te verlenen.

nou, aan het begin van de pechstrook stond de filmende auto.. Hoe de 107 daar dan wil komen, is mij een raadsel..
MB rijdster had naar achteren gekund... tja.

Het regent, je bent al drijfnat omdat buiten de schade is bekeken,. ik begrijp dan ook wel weer dat je niet weer naar buiten gaat om de MB rijdster instructie te geven..

MB rijdster had gewoon niet 'mee op' moeten rijden met de 107.. Maar ja, dat is juist tekenend voor het eerder getoonde rijgedrag..

M.b.t. die specifieke oprit waar de Subaru de fout in ging spelen nog een paar factoren een rol:
- net voor die oprit is een bocht van 180 graden die omhoog loopt, zodat de vrachtwagen nog langzamer rijdt dan in veel andere gevallen;
- in de snelweg zit een flauwe bocht naar rechts; meestal kun je vanaf de invoegstrook, of halverwege invoegstrook/rechterrijstrook nog wel enigszins inschatten (als het niet al te druk is) of er wat aankomt op de linkerrijstrook; bij deze oprit is dat bijna niet te doen.

Niet om het goed te praten, integendeel: door die flauwe bocht is het dus bijna onmogelijk bij deze oprit om veilig in één keer naar links te schieten, terwijl dat bij andere opritten wel mogelijk is.

Is de oprit bij de Esso / Mac (vd Valk tegenwoordig) toch?

Voor de bocht kan je wel een beetje tussen de bomen naar de snelweg kijken.. ..

Inderdaad, typisch zo'n oprit die iets omhoog loopt en mensen het einde van de invoegstrook niet goed zien en er daardoor vroeg 'af' gaan.

Als ik nogmaals het filmpje bekijk.. heeft die Sub rijder de snelheid van het filmende busjes compleet verkeerd ingeschat.. De pinker stond al uit toen het busje de Sprinter/LT op rechts nog moest inhalen..

Wat op die plek ook vaak gebeurt is 'invoeghulp' verlenen.. Kom je op links aan met een lekker gangetje.. mag je in de ankers omdat er 1 van rechts naar links komt.. 8-)

Idiote acties: Mensen die ondanks dat het zo hard regent dat water op het asfalt blijft staan, vol het gas er op houden...

Gisteren op de A76 richting Heerlen in een flauwe linker bocht stond een Mini Cooper S aan de rechterkant... links lag z'n bumper en nog wat onderdelen. Net voor mij van de weg geraakt.

Durashift zei:
Is de oprit bij de Esso / Mac (vd Valk tegenwoordig) toch?

Ja. Al zit de Mac er gewoon nog, vd Valk zit aan de andere kant van de snelweg en iets noordelijker.

Durashift zei:
Als ik nogmaals het filmpje bekijk.. heeft die Sub rijder de snelheid van het filmende busjes compleet verkeerd ingeschat.. De pinker stond al uit toen het busje de Sprinter/LT op rechts nog moest inhalen..

Pinkertje stond al aan bij het eerste blok van de blokmarkering, no matter what volgens mij...

Durashift zei:
Wat op die plek ook vaak gebeurt is 'invoeghulp' verlenen.. Kom je op links aan met een lekker gangetje.. mag je in de ankers omdat er 1 van rechts naar links komt.. 8-)

True, nou kan ik me op zich iets voorstellen bij de invoeghulp, aangezien er vaak een heel treintje tegelijk komt invoegen en anders wordt het toch wel proppen op die rechterrijstrook, maar rij dan ook een beetje door 8-)

@PM zei:
Pinkertje stond al aan bij het eerste blok van de blokmarkering, no matter what volgens mij...
Invoegstrook is lang genoeg, waarom niet rechts om die vrachtwagen heen?

520d zei:
@ Leon: dit soort dingen zie ik inderdaad ook geregeld gebeuren, maar ik blijf mij verbazen over de grenzeloze domheid van zulke acties.
Oh, dat sowieso. Maar als ik enkele reacties hier bekijk dan lijkt het alsof men water ziet branden. Maar goed, de oprit die ik 's morgens pak ligt vlakbij een industrieterrein, dus je komt daar geregeld een vrachtwagen, mobiele kraan of touringcar tegen. En die gaan nu eenmaal niet zo hard, hoe graag je ook zou willen soms. Dus voor mij is die dommigheid niet zo exotisch meer ;)

Leon in z'n SEAT zei:
520d zei:
Oh, dat sowieso. Maar als ik enkele reacties hier bekijk dan lijkt het alsof men water ziet branden.

Van wie dan?
Ik lees van vier personen (incl.) mijzelf een reactie op de posting en naar mijn idee is het vuur gewoon geblust.

Inderdaad, dergelijke acties zullen dagdagelijks, op moment van schrijven zelfs denk ik, voorkomen op 's lands wegen.

Leon in z'n SEAT zei:
Ik verbaas mij eerlijk gezegd een beetje om de reacties op de actie van die Subaru. Niet om die actie goed te praten, integendeel. Maar ik zie dit soort dingen zo vaak, ik kijk er niet eens meer van op. Je kunt het vaak ook al aan zien komen, (...)

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Natuurlijk, die actie van die Subaru is idioot. Maar dit komt zó vaak voor. Personenauto voegt achter vrachtwagen de snelweg op en gaat direct erlangs, zonder de dode hoek te checken. Afgelopen weekend weer een paar honderd kilometer over Nederlandse snelwegen mogen rijden en deze situatie komt veel voor. Vaak gaat het goed, maar ik zal er nooit op vertrouwen dat de betreffende bestuurder z'n dode hoek heeft gecheckt. Volgens mij is er in het betreffende filmpje ook weinig sprake van kwade bedoelingen, maar simpelweg een kwestie van 'niet gezien'.

Gezien het feit dat dit toch een veelvoorkomende situatie is had de dashcam-bestuurder m.i. best wat defensiever kunnen rijden. Een potentieel gevaarlijke situatie wordt hier wel erg laat herkend en (ternauwernood) opgelost. Ik zou persoonlijk op seconde 5 al het gas los gelaten hebben.

Duizenden stellen alcoholslot uit

LEEUWARDEN - Ruim 4400 Nederlanders rijden op dit moment rond met een alcoholslot in hun auto. Zo'n 6000 mensen moeten het slot nog laten inbouwen.

Het alcoholslot voorkomt dat drankrijders beschonken de weg op gaan. Sinds december 2011 kregen 10.695 mensen de maatregel opgelegd, zo meldt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.

Begin deze maand reden er 4406 bestuurders mee over de weg. Tweehonderd automobilisten hadden de periode dat ze een alcoholslot in hun auto moesten hebben dit voorjaar afgerond. De rest, ruim zesduizend personen, moest het drankslot nog laten inbouwen.
https://www.lc.nl/friesland/duizenden-stellen-alcoholslot-uit-17386823.html

ik had niet verwacht dat het om zulke aantallen zou gaan. 8-)

Het zijn er veel, maar procentueel gezien is het een fractie denk ik. Ik weet niet hoeveel rijbewijshouders er zijn, maar ik gok zo dat dat het miljoen wel ruimschoots overstijgt. Ik lees net dat het in 2007 rond de 10 miljoen zat.

Carfanatic zei:
ik had niet verwacht dat het om zulke aantallen zou gaan. 8-)
Heb je enige idee hoeveel drankrijders er elke dag van de weggehaald worden?
En deel dat dan eens door de pakkans....

Pakkans is nihil. Ik heb sinds 1998 welgeteld 2 of 3 keer mogen blazen.

Wel lees je bij grote controle`s vaak dat er van de zoveel man er maar een paar teveel op hebben.

Ik heb ook 3 of 4 keer mogen blazen sinds 1997. Waarvan 2 keer binnen 5 minuten bij dezelfde agente.

@PM zei:
Niet om het goed te praten, integendeel: door die flauwe bocht is het dus bijna onmogelijk bij deze oprit om veilig in één keer naar links te schieten, terwijl dat bij andere opritten wel mogelijk is.

Vanwaar die haast?

Ik voeg eerst in. En kijk dan lekker om me heen. En haal dan eventueel in. In één keer naar links schieten klinkt als testosteron, als BMW rijder.

En waarom, waarom al dat risico? Heb je 5 minuten eerder je sloffen aan op de bank?

@PM zei:
True, nou kan ik me op zich iets voorstellen bij de invoeghulp, aangezien er vaak een heel treintje tegelijk komt invoegen en anders wordt het toch wel proppen op die rechterrijstrook, maar rij dan ook een beetje door 8-)

Weer die haast, weer dat opgefokte!

Op mijn werk heb je ze ook. Staan 5 voor 2 bij de prikklok. In een streep naar hun auto. En dan zo snel als mogelijk naar huis racen.
Zijn ze 5 minuten eerder thuis. Om vervolgens op de bank te gaan hangen.

Waarom dat opgefokte? Dat is die 5 minuten extra op de bank toch niet waard? Ik vrees dat velen elk besef voor relativering kwijt zijn.

Al die risico's. Ik vind het belachelijk.

Terug
Bovenaan