Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ja, nadat ik gekeken had of het kon (toen nog wel) en ook ik klap 'm dan niet meteen in de richting waar de lampjes brangen. De reactie die ik meen te hebben gezien was vol in de remmen, ardoor ie dom genog precies naasst me bleef.Hijad beter door kunnen rijden in het tempo dat ie waarschijnljk had en daarna ook weer ontwikkelde.

Als he tot een aanrijding was gekomen, trof mij natuurlijk blaam, maar het rijgedrag dat hij na dit voorval vertoonde doet mij vermoeden dat ie niet echt tot het besef is gekomen dat zijn eigen gedrag ook bijdraagt aan een eventuele gevaarzetting.

je ziet de vectra al inhouden en dan toch rechtsachter blijven hangen zodat je op de claxon kan drukken. het begint me een beetje te vervelen.

Nou, nee, als het zo was gegaan had ik je waarschijnlijk wel gezien. Die auto die ik tegenkwam was op het moment dat ik controleerde of ik kon uitvoegen nog in geen velden of wegen te bekennen.

Grr wat zijn turborotonde's toch akelig verwarrend voor sommige mensen, gisteren was het weer bijna raak.
Ik rijd achter een X3 op dubbelbaans weg naar een turborotonde. We rijden beide op rechterbaan, daar ik te weinig haast had om perse links te moeten. Bij het oprijden van de rotonde gaat de X3 van rechter baan rechtdoor op naar de linkerbaan op de rotonde. Prima die zal wel links / driekwart rond willen gaan, dus ik blijf op de rechter / buitenste strook en wil rechts langs de BMW. Deze gaat zonder richting aan te geven toch slechts half rond en dus praktisch rechtdoor over de rotonde heen, waar ik dus naast hem zit om ook halfrond te gaan. Gevolg is dat hij weer op de rechterbaan wil de rotonde wil verlaten. Ramt zowat mij van de rotonde, ware het niet dat ik enigszins rekening had gehouden. Kon nog net met 2 wielen de berm in en vol in ankers (onder het genot van mijn claxon). De beste man reed gewoon door, toch kwam er een "sorry-handje" uit het raampje dus ik vond het wel afdoende. De volgende 30 km reed ik achter hem en bij de afslag die hij nam opnieuw een "sorry handje" omhoog.
Kijk zo kan het dus ook, ondanks dat we flink geschrokken waren.

Wrangler zei:
Grr wat zijn turborotonde's toch akelig verwarrend voor sommige mensen, gisteren was het weer bijna raak.
Ik rijd achter een X3 op dubbelbaans weg naar een turborotonde. We rijden beide op rechterbaan, daar ik te weinig haast had om perse links te moeten. Bij het oprijden van de rotonde gaat de X3 van rechter baan rechtdoor op naar de linkerbaan op de rotonde. Prima die zal wel links / driekwart rond willen gaan, dus ik blijf op de rechter / buitenste strook en wil rechts langs de BMW. Deze gaat zonder richting aan te geven toch slechts half rond en dus praktisch rechtdoor over de rotonde heen, waar ik dus naast hem zit om ook halfrond te gaan. Gevolg is dat hij weer op de rechterbaan wil de rotonde wil verlaten. Ramt zowat mij van de rotonde, ware het niet dat ik enigszins rekening had gehouden. Kon nog net met 2 wielen de berm in en vol in ankers (onder het genot van mijn claxon). De beste man reed gewoon door, toch kwam er een "sorry-handje" uit het raampje dus ik vond het wel afdoende. De volgende 30 km reed ik achter hem en bij de afslag die hij nam opnieuw een "sorry handje" omhoog.
Kijk zo kan het dus ook, ondanks dat we flink geschrokken waren.

Zoiets dus?

Dat soort dingen zie je zó vaak tegenwoordig. Gewoon zo 'rechtdoor mogelijk' over een rotonde heen sjoelen zonder te letten op het overige verkeer. Het is jammer dat er zoveel geflitst wordt en niet minstens zoveel daadwerkelijk gecontroleerd wordt, want dit soort rijgedrag haal je er niet uit met een flitser.

PauseBreak zei:

Wat is het probleem nou precies? Meneer de vrachtwagenchauffeur weet dat het voor hem niet mogelijk is op één baan te blijven. Dan kan hij ofwel tergend langzaam zo veel mogelijk rechts proberen te houden, of hij houdt er lekker de vaart in en gaat gewoon vloeiend over die rotonde. Er ontstaat geen gevaar en voor de doorstroming is dit een stuk fijner. Prima oplossing dus.

TYN zei:
PauseBreak zei:

Wat is het probleem nou precies? Meneer de vrachtwagenchauffeur weet dat het voor hem niet mogelijk is op één baan te blijven. Dan kan hij ofwel tergend langzaam zo veel mogelijk rechts proberen te houden, of hij houdt er lekker de vaart in en gaat gewoon vloeiend over die rotonde. Er ontstaat geen gevaar en voor de doorstroming is dit een stuk fijner. Prima oplossing dus.

Heb ik al een keer eerder uitgelegd in dit topic, tl;dr versie:
- Gebruikt nergens zijn richtingaanwijzers, dus je kunt er niet op anticiperen.
- Hij snijdt de Peugeot af die je rechts van me kunt zien.
- Hij dwingt mij en de auto's achter me om de rotonde te nemen op zijn snelheid, in plaats van onze eigen (en dat is dus niet goed voor de doorstroming).
- Deze rotonde is de enige inhaalmogelijkheid op de N48. Daarna geldt een inhaalverbod/ligt een dubbele doorgetrokken streep.

Bovendien, het is helemaal niet nodig om die rotonde zo te nemen. Ik heb er na dit filmpje hier te hebben geplaatst op gelet, mede naar aanleiding van de discussie hier, en geen enkele trucker neemt die rotonde op die manier. Ook de heren/dames met de 25,25m lange LZV's van Tielbeke niet.

Idd precies zoals Sarcast het laat zien, alleen dan wel dat ik dus op de rechterbaan bleef en naast degene die rechtdoor ging.

Wrangler zei:
Idd precies zoals Sarcast het laat zien, alleen dan wel dat ik dus op de rechterbaan bleef en naast degene die rechtdoor ging.

Volgens de pijlen op de weg mag je hier rechtdoor. Het zou netjes geweest zijn wanneer de voorligger richting aangegeven zou hebben. Maar als deze actie tot een botsing zou hebben geleid is het nog de vraag wie er schuldig is, aangezien de rechterbaan invoegt op de linkerbaan en dus voorrang zou moeten verlenen.

the Fox zei:
Wrangler zei:

Volgens de pijlen op de weg mag je hier rechtdoor. Het zou netjes geweest zijn wanneer de voorligger richting aangegeven zou hebben. Maar als deze actie tot een botsing zou hebben geleid is het nog de vraag wie er schuldig is, aangezien de rechterbaan invoegt op de linkerbaan en dus voorrang zou moeten verlenen.

Ja, maar wel op de je eigen rijstrook zonder een ander te hinderen. We reden achter elkaar aan en dat moet toch geen probleem zijn toch?
In een ideale wereld kan je naast elkaar rechtdoor en zou je na de rotonde idd moeten ritsen. Richting aangeven is niet echt mijn punt, wel dat hij buiten zijn rijstrook gaat en vervolgens terug zijn rijstrook op wil (daar waar ik rijd).

Hoewel ik geen racist ben valt me op dat Afrikanen totaal geen idee hebben van verkeersregels. Vandaag nog, 3 rijstroken voor 3 verschillende bestemmingen: een auto voor me kiest er plots voor om van de rechtse rijstrook naar de middelste te gaan maar kijkt totaal niet of er iemand aankomt, gelukkig had de aankomende auto gezien wat ie van plan was. En als je denkt dat dat alles was, nee hoor! Hij doet net hetzelfde om het linkse vak op te gaan om dan vervolgens stil te staan op de kruising tussen de 2 meest linkse rijstroken. Vele Afrikanen rijden ook gewoon op de middelste rijstrook op de snelweg zelfs al is de uiterst rechtse vrij. Achter het stuur zit men dan heel relax alsof er helemaal niets aan de hand is. *-)

Sarcast zei:

Is het niet tijd voor een vlaggetje op die auto?;)

VL20.jpg

Krijgen jullie ook als je zoekt op Google albeeldingen op "fietsvlaggetje"een hakenkruis vlaggetje op rij 2?:S

Carkiller zei:
Krijgen jullie ook als je zoekt op Google albeeldingen op "fietsvlaggetje"een hakenkruis vlaggetje op rij 2?:S

Ja, heel erg fout. Komt uit een overzicht met bespreking van meer van dat soort foute vlaggen.

Vandaag weer een nieuw soort foute geen-knipper: een lesauto die geen richting aangaf bij verlaten rotonde.

Ging verder niet al te vlot, dus hopelijk moet de les over het richtingaangeven nog komen.

Nondeju, vanmorgen in de binnenstad van een Hengelo een blauwe TT RS die alles en iedereen perse voorbij moet. 8-) 80 a 90 rijdend mensen inhalen in een 30 km zone, en iemand, die op een kruispunt voorrang verleend aan een fietser, inhalen en de fietser bijna plat rijden. Wat een pannekoek! Zo zie je maar weer dat sommige mensen niet normaal kunnen rijden wanneer ze een snelle auto hebben. Iets met verhoogde pk's en verlaagd iq? Echt gevaarlijk wanneer men net wakker is en rustig naar werk rijd, dat verwacht je niet.
Dit zeg ik omdat ik gisteren op dezelfde weg naar werk een bromfietser gewond op straat zag liggen na een ongeval met motor en auto.

Mensen let niet alleen op jezelf maar ook op een ander in het verkeer, het kan echt snel fout gaan.

@PM zei:
Vandaag weer een nieuw soort foute geen-knipper: een lesauto die geen richting aangaf bij verlaten rotonde.

Ging verder niet al te vlot, dus hopelijk moet de les over het richtingaangeven nog komen.

In reed laatst achter een lesauto waarvan de bestuurster de rechte lijn niet wist vast te houden. Ik zag de instructeur voortdurend stuurcorrecties uitvoeren. Nu snap ik wel dat alle begin moeilijk is, maar als je op een rechte weg bij 40 km/uur niet rechtuit kan rijden en je de instructeur dan al grijze haren bezorgt, dan vrees ik dat er nog een lange (rechte) weg te gaan is voordat het examen in beeld komt. Bij het rechts afslaan werd ook nog even flink ingegrepen omdat de cursiste de bocht extreem ruim nam en op de andere weghelft terecht kwam, waar gelukkig niemand reed. Ik denk dat de instructeur na deze les overspannen thuis is komen te zitten.

Wrangler zei:
Dit zeg ik omdat ik gisteren op dezelfde weg naar werk een bromfietser gewond op straat zag liggen na een ongeval met motor en auto.

Mensen let niet alleen op jezelf maar ook op een ander in het verkeer, het kan echt snel fout gaan.

En gisteren kwam een meisje van 12 om het leven in Hengelo doordat ze door een tractor werd aangereden. Ik hou af en toe mijn hart vast als ik grote tractoren door het dorp zie rijden op plaatsen waar geen afscheiding zit tussen fietspad en rijweg voor groot verkeer. Tractorbanden zijn absoluut niet vergevingsgezind wanneer je er door geraakt wordt. En dan zitten er vaak jongens in die net 16 of 17 zijn.

Wat die hardrijdende gast betreft: een volgende keer zijn kenteken noteren en eventueel aangifte doen van asociaal rijgedrag. Zulke elementen mogen van mij uit het verkeer genomen worden.

the Fox zei:
Wrangler zei:

En gisteren kwam een meisje van 12 om het leven in Hengelo doordat ze door een tractor werd aangereden. Ik hou af en toe mijn hart vast als ik grote tractoren door het dorp zie rijden op plaatsen waar geen afscheiding zit tussen fietspad en rijweg voor groot verkeer. Tractorbanden zijn absoluut niet vergevingsgezind wanneer je er door geraakt wordt. En dan zitten er vaak jongens in die net 16 of 17 zijn.

Wat die hardrijdende gast betreft: een volgende keer zijn kenteken noteren en eventueel aangifte doen van asociaal rijgedrag. Zulke elementen mogen van mij uit het verkeer genomen worden.
Brr koude rillingen nu ik het lees over dat arme kind, had hier nog niets van gehoord namelijk. Wat een verstand om met zo'n grote tractor met dubbele trailer daar langs te gaan. Ik ken die straat goed en het is daar erg druk met veel fietsers.

Paulus0013 zei:
Echt gevaarlijk wanneer men net wakker is en rustig naar werk rijd, dat verwacht je niet.
Net wakker zijn, mag nooit een argument zijn.

Is ook geen argument eerder een "state of mind" daardoor dus opvallend dat iemand zo agressief rijdt tussen alle andere die het niet doen.

Iemand die net wakker is kan heus wel autorijden toch?

the Fox zei:
@PM zei:

In reed laatst achter een lesauto waarvan de bestuurster de rechte lijn niet wist vast te houden. Ik zag de instructeur voortdurend stuurcorrecties uitvoeren. Nu snap ik wel dat alle begin moeilijk is, maar als je op een rechte weg bij 40 km/uur niet rechtuit kan rijden en je de instructeur dan al grijze haren bezorgt, dan vrees ik dat er nog een lange (rechte) weg te gaan is voordat het examen in beeld komt. Bij het rechts afslaan werd ook nog even flink ingegrepen omdat de cursiste de bocht extreem ruim nam en op de andere weghelft terecht kwam, waar gelukkig niemand reed. Ik denk dat de instructeur na deze les overspannen thuis is komen te zitten.

Gisteren reed ik op de snelweg in het linkerrijtje om een stel vrachtwagens in te halen en er reed een figuur voor me die ook schijnbaar ontzettend veel moeite had om een rechte lijn te rijden. Hij reed steevast met zijn rechterwielen op of net over de middenlijn en als hij dan een vrachtwagen inhaalde dan vloog ie ineens richting middenberm aan om vervolgens weer terug te schieten richting middenlijn. Dit alles zoals gezegd op de linkerbaan.
Ik volgde op gepaste afstand en ging er op een bepaald moment aan voorbij toen hij wél naar rechts ging, maar hij zat volgens mij niet te bellen en was zo te zien ook niet met andere zaken bezig. Achteruitkijkend zag ik hem daarna gewoon hetzelfde doen. Dit was dus gewoon zijn rijstijl. Erg opmerkelijk, op zijn minst.

Stukje later ook weer zo ongeveer een noodstop moeten uitvoeren voor een stel idiote kijkers die ineens op de rem gingen op een plek waar zojuist een aanrijding had plaatsgevonden, dit terwijl er een diender druk gebarend de auto's aan het doorsluizen was. Die lui mogen ze van mij terplekke een artikel 5 geven.

Wrangler zei:
Paulus0013 zei:
Echt gevaarlijk wanneer men net wakker is en rustig naar werk rijd, dat verwacht je niet.

Is ook geen argument eerder een "state of mind" daardoor dus opvallend dat iemand zo agressief rijdt tussen alle andere die het niet doen.

Dronken rondrijden is ook een state of mind.
Ik mag hopen dat iemand die net wakker is kan autorijden. Ik heb wel zo het idee dat daar de meningen over verdeeld zijn. Net als de meningen er over verdeeld zijn dat je met 2 biertjes op nog kunt/mag rijden.

Ik zie verder geen verschil tussen je beschreven situatie in de ochtend of middag. Of laat ik het anders zeggen: het zou geen verschil moeten maken.
Een beetje vreemd ook om te verwachten dat mensen in de ochtend enkel als suffe werkmieren op weg zijn. In de middag zullen er net zo goed mensen raar opkijken als iemand zich op een dergelijke wijze door het verkeer begeeft.

En misschien is het gebrek aan de verwachting van absurde situaties wel een serieus probleem bij de automobilist. Je ziet dat ook regelmatig terug als er hulpdiensten in het spel zijn. Mensen verwachten het niet en gaan idiote dingen doen.

Paulus0013 zei:
Wrangler zei:
Paulus0013 zei:

Ik mag hopen dat iemand die net wakker is kan autorijden. Ik heb wel zo het idee dat daar de meningen over verdeeld zijn. Net als de meningen er over verdeeld zijn dat je met 2 biertjes op nog kunt/mag rijden.

Ik zie verder geen verschil tussen je beschreven situatie in de ochtend of middag. Of laat ik het anders zeggen: het zou geen verschil moeten maken.
Een beetje vreemd ook om te verwachten dat mensen in de ochtend enkel als suffe werkmieren op weg zijn. In de middag zullen er net zo goed mensen raar opkijken als iemand zich op een dergelijke wijze door het verkeer begeeft.

En misschien is het gebrek aan de verwachting van absurde situaties wel een serieus probleem bij de automobilist. Je ziet dat ook regelmatig terug als er hulpdiensten in het spel zijn. Mensen verwachten het niet en gaan idiote dingen doen.

Er is wel degelijk een groot verschil tussen s' ochtends en s' middags, ik merk het zelf dat je van een drukke baan met veel stress onderweg naar huis lang niet zo lekker ontspannen bent als wanneer je net s'ochtends wakker bent en lekker rustig naar je werk tuft.

De vergelijking met drank slaat de plank volledig mis, want heeft hier werkelijk niets mee te maken.

Mijn vriendin wil oversteken bij het zebrapad. Baby in de wagen, peuter op haar fietsje. Twee scooters stoppen, ze steken over. Er komt uit dezelfde richting een auto. Die gaat met forse snelheid om de scooters heen en gaat links van de weg de zebra over. Wat een ....

Fietser op zebra is idd geen voorrang, stop ik ook niet voor.

Laatst had ik ook zo'n miep met fiets, ik rijd op zebra af, zij fietst op fietspad in tegengestelde richting (maar aan mijn rechterzijde, fietspad voor beide richtingen ligt aan één kant van de weg). Ineens, haast zonder vaart te minderen, rijdt ze recht op het zebra af en springt naast dr fiets om dr 'voorrang' op te eisen, met dr voorwiel al op de zebra. Gelukkig kon ik op tijd remmen, maar die triomfantelijke grijns erbij deed mn bloed wel koken :|

Vanmorgen ook weer een knap staaltje autorijden mogen aanschouwen.
Reed op de N31 met 110 op de teller. Achter mij reed een auto (Mitsubishi Eclipse, mooie bak) met dezelfde snelheid en in de ruimte tussen ons in pasten ongeveer 2 auto's in (die elkaar dan met gepaste afstand volgen). De Mitsubishi wordt ingehaald door een meneer die blijkbaar 115 reed want dat ging allemaal niet zo snel. Daarachter zat een autootje flink te drammen en zat zowat in zijn voorganger. Op het moment dat het drammende autootje met zijn achterkant ter hoogte van de voorschermen van de Mitsubishi zit, besluit hij dat het tijd is om er rechts omheen te hoeken.

Meneer geeft een slinger aan het stuur naar rechts, maar oh ja, daar reed nog iemand. Snelle reactie van de Mitsubishi die ook gelijk uitwijkt. Gelukkig lag er een lange weefstrook dus genoeg ruimte om uit te wijken. Daarna kwamen ze mij voorbij en meneer de drammer zat lekker te bellen. Wat een pauper.

rzasa zei:
daan944 zei:
Fietser op zebra is idd geen voorrang, stop ik ook niet voor.

Mijn vriendin was te voet. Peuter op haar fietsje.

Ik reageerde op Sarcast, "Ach wat, ik stop ook niet meer hoor!" ;) - in jouw voorbeeld zat de automobilist zeker fout.

Voor voetgangers stop ik braaf. Hoewel, ik kan me een winter herinneren van een jaar of 4 geleden, flink veel sneeuw en ijzel. Ik rijd langzaam op een zebrapad af, daar staan 3 tienermeisjes te kletsen op de stoep, maken geen aanstalten om over te steken. Pas als ik vrij dichtbij ben (en ik reed echt langzaam, max 25km/u), waarschijnlijk 1 autolengte verwijderd van de zebra, willen ze dat ineens wel doen. Ik dus vol remmen, ABS blokt lekker door, maar de wagen glijdt gewoon het zebrapad op. Zeer veel boze woorden (in een taal die ik niet machtig ben) uit deze grietjes, die zich echt niet beseffen dat sneeuw+ijs het gewoon onmogelijk maken om op tijd stil te staan en hun actie best dom was: voorrang afdwingen. Gelukkig geen ongelukken gebeurt, ze deinsden weer terug de stoep op.

@Sarcast, rijd geen Transporter ;) toen Porsche, nu BMW (zie profiel). Je linkje werkt echter niet.

Wrangler zei:
Paulus0013 zei:
Wrangler zei:
Paulus0013 zei:

Er is wel degelijk een groot verschil tussen s' ochtends en s' middags, ik merk het zelf dat je van een drukke baan met veel stress onderweg naar huis lang niet zo lekker ontspannen bent als wanneer je net s'ochtends wakker bent en lekker rustig naar je werk tuft.

De vergelijking met drank slaat de plank volledig mis, want heeft hier werkelijk niets mee te maken.

Nee het gaat niet mank. De kern van wat ik schrijf is dat je hoe dan ook in staat moet zijn bij de les te blijven. Dus of je nu in de ochtend met je slaperige kop in de auto zit, in de middag gestresst, of in de nacht met een slok op, dat zou allemaal niet ter zake mogen doen.
Het zijn allemaal slappe smoesjes, niet meer en niet minder.
En ja natuurlijk zul je in de ene situatie wellicht meer geconcentreerd zijn dan in de andere. Maar in alle situaties zal die concentratie boven de ondergrens moeten blijven.

Paulus0013 zei:
Wrangler zei:
Paulus0013 zei:
Wrangler zei:
Paulus0013 zei:

Nee het gaat niet mank. De kern van wat ik schrijf is dat je hoe dan ook in staat moet zijn bij de les te blijven. Dus of je nu in de ochtend met je slaperige kop in de auto zit, in de middag gestresst, of in de nacht met een slok op, dat zou allemaal niet ter zake mogen doen.
Het zijn allemaal slappe smoesjes, niet meer en niet minder.
En ja natuurlijk zul je in de ene situatie wellicht meer geconcentreerd zijn dan in de andere. Maar in alle situaties zal die concentratie boven de ondergrens moeten blijven.

Hoe kom je erbij dat iemand niet bij de les is?

Moeilijk te zien. Waarom toeterde ze? Als ik het goed hoor, toetert ze als de Caddy de rotonde verlaat en deze pas op het moment van verlaten de richtingaanwijzers aanzet?

Nou volgens mij toetert ze (in de Fiesta) omdat die Polo de rotonde oprijdt, terwijl daar van die leuke driehoekige tekens op de weg staan gekalkt.

Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om de blauwe Fiesta. Toeter lijkt me volledig terecht, die Polo verleent geen voorrang.

daan944 zei:
Laatst had ik ook zo'n miep met fiets, ik rijd op zebra af, zij fietst op fietspad in tegengestelde richting (maar aan mijn rechterzijde, fietspad voor beide richtingen ligt aan één kant van de weg). Ineens, haast zonder vaart te minderen, rijdt ze recht op het zebra af en springt naast dr fiets om dr 'voorrang' op te eisen, met dr voorwiel al op de zebra. Gelukkig kon ik op tijd remmen, maar die triomfantelijke grijns erbij deed mn bloed wel koken :|

Ach, gelukkig deed ze toch nog moeite om van die fiets af te springen. Maar ik kan me voorstellen dat het je bloed deed koken. Vandaag had ik ook een miep op de fiets die dacht met volle vaart en zonder te kijken door rood te kunnen knallen. Toen ik steeds dichterbij kwam zag ze me ineens toch wel dus pleurde ik mijn auto er lekker voor en ondertussen minderde ik nog wat vaart. Als je door rood wilt fietsen prima maar zorg dat niemand er last van heeft.

Nog even over turbo rotondes of beter gezegd verkeerspleinen. Toen ik een paar keer door het land moest rijden kwam ik er ook een paar tegen en het was me niet duidelijk hoe ik ze moest nemen. Goed spiegelen zorgde ervoor dat ik alsnog uitkwam waar ik moest zijn. Er was er ook een waar ik aan kwam gereden op de linker rijstrook en heb toen maar een extra rondje gereden want ik had geen idee welke strook ik moest pakken om alsnog rechtdoor te gaan. Liever wat extra kilometers dan ongelukken.

Hier in het noorden zie je ze eigenlijk ook helemaal niet. Vind het ook altijd wel spannend als ik er ineens 1 tegenkom. Ervaring leert mij echter wel door gewoon goed te kijken naar de borden en de belijning en dan komt het helemaal goed (tu)

Als het handgebaar een verontschuldiging betekende, volledig terecht. Maar gezien de vraagstelling zal dat wel niet ;)

Terug
Bovenaan