Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Boppie zei:@PM zei:[size=x-small]Even op mezelf reageren...[/size]
Was het dit topic waarin we het laatst hadden over de do's en don'ts aangaande richting aangeven voor en op rotondes?
Vanavond weer een nieuwe variant gezien: rechtsknipperen bij het oprijden, op de rotonde weer uit zetten, half rond rijden en zonder knipperen de rotonde verlaten...
Het dimlicht stond overigens uit, terwijl het toch al aardig donker werd. De hint met het mistachterlicht nadat ik hem/haar/het had ingehaald werd uiteraard niet gesnapt, of stadslicht werd als afdoende beschouwd bubeko.
Mensen knipperen er maar een eind op los denk ik. De enige die voor mij telt is die naar rechts bij het verlaten van de rotonde. De rest is overbodige info. Alhoewel ze er op de rijopleiding wel op attenderen. Paar jaar geleden mijn BE gedaan, toen merkte men op dat je beter links aan kan geven als je driekwart gaat. Ik heb het die dag maar volgehouden, ik wilde het halen. Wat je ook ziet, op een rotonde naar links knippen, maakt niet uit welke afslag.
Sarcast zei:E10 zonder blauwe streep of P-tegel houdt ook een parkeerverbod in voor vakken. Maar dat is een oplossing waaraan wegbeheerders nauwelijks denken. Vaak weten ze het niet eens.
En dan hoor jij gewoon te stoppen. Ja vervelend dat men niet rechtsknippert maar het rekenen op een linksknipper is precies mijn probleem ertegen. (een van de vele)Durashift zei:Dan weet ik tenminste zeker dat ik moet afremmen om je voor te laten gaan.. Doe je het niet.. dan kan je rechtdoor gaan maar het kan ook zijn dat 'men' vergeet te knipperen bij het verlaten van de rotonde..
@PM zei:Sarcast zei:E10 zonder blauwe streep of P-tegel houdt ook een parkeerverbod in voor vakken. Maar dat is een oplossing waaraan wegbeheerders nauwelijks denken. Vaak weten ze het niet eens.
Eh, moeten ze dan elke zondag de blauwe streep van het wegdek poetsen en hem er maandagavond weer op schilderen?
Of begrijp ik je nu verkeerd?
RVV zei:Artikel 25
1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriele regeling bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.
3. Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.
4. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.
5. Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.
Precies!Sarcast zei:En dan hoor jij gewoon te stoppen. Ja vervelend dat men niet rechtsknippert maar het rekenen op een linksknipper is precies mijn probleem ertegen. (een van de vele)Durashift zei:Dan weet ik tenminste zeker dat ik moet afremmen om je voor te laten gaan.. Doe je het niet.. dan kan je rechtdoor gaan maar het kan ook zijn dat 'men' vergeet te knipperen bij het verlaten van de rotonde..
Sarcast zei:En dan hoor jij gewoon te stoppen. Ja vervelend dat men niet rechtsknippert maar het rekenen op een linksknipper is precies mijn probleem ertegen. (een van de vele)Durashift zei:Dan weet ik tenminste zeker dat ik moet afremmen om je voor te laten gaan.. Doe je het niet.. dan kan je rechtdoor gaan maar het kan ook zijn dat 'men' vergeet te knipperen bij het verlaten van de rotonde..
@PM zei:Sarcast zei:E10 zonder blauwe streep of P-tegel houdt ook een parkeerverbod in voor vakken. Maar dat is een oplossing waaraan wegbeheerders nauwelijks denken. Vaak weten ze het niet eens.
Eh, moeten ze dan elke zondag de blauwe streep van het wegdek poetsen en hem er maandagavond weer op schilderen?
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Nee, Het blijft verboden buiten de vakken te parkeren in het weekend. Maar als je in de vakken parkeert hoef je geen schijf te plaatsen.
De blauwe streep heeft in het weekend nog wel enige betekenis, want als hij niet langs de vakken ligt is het een plaats waar je wel mag parkeren.
RVV zei:Artikel 25
1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriele regeling bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.
3. Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.
4. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.
5. Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.
Sarcast zei:
Ik begrijp je niet.@PM zei:Ik bedoel zondag ter voorbereiding op de maandagKan ook maandagochtend vroeg natuurlijk, afhankelijk van hoe snel het afbijtmiddel werkt...
Dat heeft niets met het links knipperen te maken, dat heeft te maken met het niet rechts knipperen. Want stel dat die bus helemaal geen knipperlicht had gebruikt, wat had je dan gedaan? De gok genomen en 'm er maar voor getrokken?Sarcast zei:
Natuurlijk wel, waarom zou hij linksknipperen en toch "rechtdoor" gaan?Leon in z'n SEAT zei:Dat heeft niets met het links knipperen te maken
Zelfde als nu, maar met minder ergernis.Want stel dat die bus helemaal geen knipperlicht had gebruikt, wat had je dan gedaan?
Sarcast zei:Leon in z'n SEAT zei:Want stel dat die bus helemaal geen knipperlicht had gebruikt, wat had je dan gedaan?
Zelfde als nu, maar met minder ergernis.
Leon in z'n SEAT zei:Dat heeft niets met het links knipperen te maken, dat heeft te maken met het niet rechts knipperen.
bat zei:iemand die niet rechts knippert bij het verlaten van de rotonde (wat notabene verplicht is), zou die wel links knipperen?
Helemaal mee eens. Maar om even maximaal door te neuzelen: nadeel van alleen maar rechts knipperen is dat het vaak 'te laat' zichtbaar is. Ofwel doordat het knipperlicht an sich overhoeks niet duidelijk is, ofwel omdat men simpelweg vrij laat richting aangeeft. Dan voegt het dus niets meer toe, simpelweg omdat de volgende auto alweer in aantocht is en je daar met goed fatsoen niet meer voorlangs kunt. Tenzij die natuurlijk wel netjes richting aangeeft, maar dit niet zichtbaar was doordat z'n voorganger er voor reed. Pff... als je er zo over nadenkt kunnen rotondes best lastige dingen zijnbat zei:Leon in z'n SEAT zei:Dat heeft niets met het links knipperen te maken, dat heeft te maken met het niet rechts knipperen.
Tsja, ik zei al:
bat zei:iemand die niet rechts knippert bij het verlaten van de rotonde (wat notabene verplicht is), zou die wel links knipperen?
Maar zou daar bijna aan toe willen voegen dat empirisch onderzoek mijnerzijds (statistisch volledig niet verantwoord) heeft aangetoond dat best veel linksknipperaars zich op een rotonde wel aan niet bestaande regels houden (linksknipperen), maar niet aan wel bestaande regels (rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde).
Wat ik maar wil zeggen: het zou fijn zijn als iedereen zich in ieder geval al aan de wel geldende verkeersregels op een rotonde zouden houden en dus zou rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde. Dan is dat linksknipperen helemaal niet nodig, immers: wie niet knippert, blijft op de rotonde.
Sarcast zei:Ik begrijp je niet.@PM zei:Ik bedoel zondag ter voorbereiding op de maandagKan ook maandagochtend vroeg natuurlijk, afhankelijk van hoe snel het afbijtmiddel werkt...
Waarom zou je de strepen willen verwijderen?
Leon in z'n SEAT zei:Helemaal mee eens. Maar om even maximaal door te neuzelen: nadeel van alleen maar rechts knipperen is dat het vaak 'te laat' zichtbaar is. Ofwel doordat het knipperlicht an sich overhoeks niet duidelijk is, ofwel omdat men simpelweg vrij laat richting aangeeft. Dan voegt het dus niets meer toe, simpelweg omdat de volgende auto alweer in aantocht is en je daar met goed fatsoen niet meer voorlangs kunt. Tenzij die natuurlijk wel netjes richting aangeeft, maar dit niet zichtbaar was doordat z'n voorganger er voor reed. Pff... als je er zo over nadenkt kunnen rotondes best lastige dingen zijnbat zei:Leon in z'n SEAT zei:Dat heeft niets met het links knipperen te maken, dat heeft te maken met het niet rechts knipperen.
Tsja, ik zei al:
Maar zou daar bijna aan toe willen voegen dat empirisch onderzoek mijnerzijds (statistisch volledig niet verantwoord) heeft aangetoond dat best veel linksknipperaars zich op een rotonde wel aan niet bestaande regels houden (linksknipperen), maar niet aan wel bestaande regels (rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde).
Wat ik maar wil zeggen: het zou fijn zijn als iedereen zich in ieder geval al aan de wel geldende verkeersregels op een rotonde zouden houden en dus zou rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde. Dan is dat linksknipperen helemaal niet nodig, immers: wie niet knippert, blijft op de rotonde.![]()
TYN zei:Ik vind het toch steeds erg frappant om te zien hoezeer sommige mensen ('dashcamrijders' in het bijzonder?) het belangrijker vinden om hun gelijk te halen dan hun eigen veiligheid. In mijn ogen heb je dan je prioriteiten niet helemaal op orde.. Ja, die Volvo is fout. Ja, jij hebt gelijk. Maar man, wat een gevaarlijke situatie ontstaat daar. Is het niet zo dat een goede bestuurder fouten van anderen juist oplost? Als mij zoiets overkomt dan ga ik op de claxon én op de rem. Mijn eigen leven gaat nog altijd voor alles.
bat zei:(..) Als jij op een kruising voorang hebt op een ander voertuig dat er aan komt en niet van plan bent af te slaan, geef je toch ook geen richting aan?
bat zei:Het is vergelijkbaar met mensen die remmen voor kinderen die over willen steken op een plek die daarvoor niet is bestemd. Heel hoffelijk, maar je leert die kinderen daarmee dat auto's wel stoppen. Ik stop niet (maar heb mijn voet wel bij de rem, mocht een kind toch vesluiten over te steken).
FpsDoug zei:Misschien dat zo iemand de volgende keer even 2x nadenkt voordat ie iemand wil afsnijden en dat ook nog eens doet zonder richting aan te geven (als hij dat wel gedaan had, dan had ik wellicht wel geremd).
FpsDoug zei:Maar ben het een beetje zat om constant op de rem te gaan voor mensen die 'm ervoor gooien. Vooral op zo'n manier.
TYN zei:Ik vind het toch steeds erg frappant om te zien hoezeer sommige mensen ('dashcamrijders' in het bijzonder?) het belangrijker vinden om hun gelijk te halen dan hun eigen veiligheid. In mijn ogen heb je dan je prioriteiten niet helemaal op orde.. Ja, die Volvo is fout. Ja, jij hebt gelijk. Maar man, wat een gevaarlijke situatie ontstaat daar. Is het niet zo dat een goede bestuurder fouten van anderen juist oplost? Als mij zoiets overkomt dan ga ik op de claxon én op de rem. Mijn eigen leven gaat nog altijd voor alles.
Carkiller zei:Hier eentje van mijn kant.
Ik rijd regelmatig op een weg met een recht stuk, dan een flauwe bocht die overgaat in een scherpere bocht.
Met de Subaru wil ik daar nog wel eens doortrekken tot ruim 200 km/h (is al idioot op zich, ik weet het) om dan in de flauwe bocht voorzichtig van het gas af te gaan zodat ik de scherpere bocht goed kan nemen.
Gaat probleemloos, kom altijd precies goed uit.
Vanavond reed ik met de Colt.
Die is niet zo snel (95 pk) maar heeft een prima wegligging, in korte bochten met lage snelheid zelfs beter dan de Sub.
Ik dus weer vol op het gas en met 160 de flauwe bocht in.
Met deze auto was de bocht op de een of andere manier toch een stuk minder flauw, op een haar na was ik de auto kwijt...
Stomme actie dus, maar wel weer wat geleerd.
Dat doen we dus niet meer.![]()
Carkiller zei:@Jazzik:
Niet meer met de Colt...
Dat klopt, maar wat heeft dat te maken met mijn quote?Durashift zei:bat zei:(..) Als jij op een kruising voorang hebt op een ander voertuig dat er aan komt en niet van plan bent af te slaan, geef je toch ook geen richting aan?
Klopt, het is dan de wetgever die bedacht heeft dat bij het verlaten van een rotonde richting aangegeven moet worden.
Daar heb ik verder ook geen probleem mee, je mag wat mij betreft zo vroeg je wilt beginnen met aangeven dat je de rotonde bij de eerstvolgende afslag gaat verlaten.Durashift zei:Overigens, het gaat mij meer nog om het richting aangeven VOOR het de rotonde oprijden (en daarmee de knipper aanhouden totdat de gekozen afrit bereikt is). Vanavond heb ik, bij een drukke (XL) rotonde in de spits voor het de rotonde oprijden al aangegeven dat ik direct naar rechts de 1/4 afrit zou nemen.. De bestuurders die op dat stuk de rotonde oprijden, hebben dat al kunnen zien bij het moment dat ik de rotonde opreed en kunnen daar op anticiperen en de rotonde alvast oprijden.., (rekening houdend met de kleine kans dat ik mij vergis en rechtdoor ga..)
Naar mijn idee kan dit de doorstroming verbeteren.
Sorry, maar nu ben je me helemaal kwijt. Waarom moeten we op een rotonde ineens iets heel anders gaan doen dan we in de rest van het verkeer doen? Op de rotonde geef je het, net als in de rest van het verkeer, aan wanneer je van richting wilt veranderen. Zolang je de rotonde niet gaat verlaten, verander je niet van richting. Wil je de rotonde verlaten, dan verander je van richting en gebruik je dus je richtingaanwijzer.Durashift zei:Laten wij het omdraaien en, in gedachte het voorbeeld van jouw 'voorrang' kruising gewoon geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde. DUS, als iemand op de rotonde geen enkele richtingaanwijzer heeft aanstaan.. dan verlaat diegene de eerstkomende afslag..
bat zei:Momentje vanochtend: op de snelweg wil ik de wisseltrook (gecombineerde op/afrit) op om de snelweg te verlaten. Goed opgelet of er daar geen verkeer was, nee, pas op het laatste moment zie ik ineens dat er toch "iets" naast me zat. Een Lotus Elise of iets dergelijks, flink laag en zwart. Die had ik dus niet gezien en dat verbaasde me. Ja, hij kwam (vrijwel) niet boven m'n spiegel en ramen uit, maar dan nog had ik hem moeten zien naderen. Gelukkig net op tijd gezien. Het rijgedrag dat volgde deed me wel vermoeden hoe hij aan m'n aandacht had kunnen ontsnappen: hij verplaatste zich met snelheden ruim boven wat de rest van het verkeer daar reed en dook in elk gaatje wat ie tegenkwam. Vermoedelijk had ie gedacht mij nog even rechts te kunnen passeren voordat ie de snelweg op dook en had ie niet verwacht dat ik naar rechts zou gaan.