Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Dat dacht ik al. Vroeger lag er aan de linkerkant van de weg een bushalte, maar daar hebben ze parkeerplaatsen van gemaakt , echter hebben ze het zonebord aan de rechterkant (vanaf het zuiden gezien) niet verplaatst.

Boppie zei:
@PM zei:
[size=x-small]Even op mezelf reageren...[/size]

Was het dit topic waarin we het laatst hadden over de do's en don'ts aangaande richting aangeven voor en op rotondes?
Vanavond weer een nieuwe variant gezien: rechtsknipperen bij het oprijden, op de rotonde weer uit zetten, half rond rijden en zonder knipperen de rotonde verlaten...

Het dimlicht stond overigens uit, terwijl het toch al aardig donker werd. De hint met het mistachterlicht nadat ik hem/haar/het had ingehaald werd uiteraard niet gesnapt, of stadslicht werd als afdoende beschouwd bubeko.

Mensen knipperen er maar een eind op los denk ik. De enige die voor mij telt is die naar rechts bij het verlaten van de rotonde. De rest is overbodige info. Alhoewel ze er op de rijopleiding wel op attenderen. Paar jaar geleden mijn BE gedaan, toen merkte men op dat je beter links aan kan geven als je driekwart gaat. Ik heb het die dag maar volgehouden, ik wilde het halen. Wat je ook ziet, op een rotonde naar links knippen, maakt niet uit welke afslag.

Klopt, de 'knipper' discussie is al menigmaal voorbij gekomen..

Ik ben dus wel een 'links-knipper' op de rotonde.. Ik vind het ook fijn als anderen dat doen.. Dan weet ik tenminste zeker dat ik moet afremmen om je voor te laten gaan.. Doe je het niet.. dan kan je rechtdoor gaan maar het kan ook zijn dat 'men' vergeet te knipperen bij het verlaten van de rotonde..
OF, erger tegenwoordig.. dat de knipper (vanuit de kijkhoek in mijn auto) niet te zien is (vooral bij auto's die uit tegenovergestelde richting komen (rotonde half nemen) aan de rechterzijde... :(

Enkele pagina's terug was ook (kort) de discussie over 'wanneer richting aangeven bij invoegen of van rijbaan wisselen op snelweg'.
Doe je dat om een 'plek' te bemachtigen of knipper je pas wanneer het kan..
(nav filmpje Fiesta, door Sacast)

Tja, hangt van de weg situatie af.. Van 'afdwingen' ben ik ook niet zo.. maar bij gecombineerde in- en uitvoegstroken is het, zeker bij spitsdrukte, wel handig om vroeg aan te geven wat je van plan ben.. zodat men 'niet op elkaar gaat zitten wachten' voordat er een beweging gemaakt wordt..

Dat is ook de bedoeling van knipperen. Eerst zoek je de vrije ruimte, daarna ga je knipperen en daarna ga je verwisselen van baan.

Het is niet de bedoeling dat knipperen afdwingen wordt, is is ook niet de bedoeling dat je gelijktijdig met de verplaatsing knippert.

Ik zou het fijn vinden als iedereen gewoon netjes rechts knippert bij het verlaten. Dat is genoeg. Zoals dat geen eens lukt, hoef ik de rest niet. De helft van de tijd sta ik stil voor iemand die van de rotonde afgaat (n)

Sarcast zei:
E10 zonder blauwe streep of P-tegel houdt ook een parkeerverbod in voor vakken. Maar dat is een oplossing waaraan wegbeheerders nauwelijks denken. Vaak weten ze het niet eens.

Eh, moeten ze dan elke zondag de blauwe streep van het wegdek poetsen en hem er maandagavond weer op schilderen?
Of begrijp ik je nu verkeerd?

Er is geen ander bord om aan te geven dat je met schijf moet parkeren toch?

Durashift zei:
Dan weet ik tenminste zeker dat ik moet afremmen om je voor te laten gaan.. Doe je het niet.. dan kan je rechtdoor gaan maar het kan ook zijn dat 'men' vergeet te knipperen bij het verlaten van de rotonde..
En dan hoor jij gewoon te stoppen. Ja vervelend dat men niet rechtsknippert maar het rekenen op een linksknipper is precies mijn probleem ertegen. (een van de vele)

@PM zei:
Sarcast zei:
E10 zonder blauwe streep of P-tegel houdt ook een parkeerverbod in voor vakken. Maar dat is een oplossing waaraan wegbeheerders nauwelijks denken. Vaak weten ze het niet eens.

Eh, moeten ze dan elke zondag de blauwe streep van het wegdek poetsen en hem er maandagavond weer op schilderen?

Nee, Het blijft verboden buiten de vakken te parkeren in het weekend. Maar als je in de vakken parkeert hoef je geen schijf te plaatsen.
De blauwe streep heeft in het weekend nog wel enige betekenis, want als hij niet langs de vakken ligt is het een plaats waar je wel mag parkeren.

RVV zei:
Artikel 25
1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriele regeling bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.
3. Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.
4. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.
5. Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.

Het is al een paar jaar geleden, maar wat zou dat ding als lading gewogen hebben.....niet zo gek dat dit niet goed is gegaan.

https://www.112regioleiden.nl/nieuws_2011/09_september/110909_n206_kwk.htm

Sarcast zei:
Durashift zei:
Dan weet ik tenminste zeker dat ik moet afremmen om je voor te laten gaan.. Doe je het niet.. dan kan je rechtdoor gaan maar het kan ook zijn dat 'men' vergeet te knipperen bij het verlaten van de rotonde..
En dan hoor jij gewoon te stoppen. Ja vervelend dat men niet rechtsknippert maar het rekenen op een linksknipper is precies mijn probleem ertegen. (een van de vele)
Precies!

Bovendien: iemand die niet rechts knippert bij het verlaten van de rotonde (wat notabene verplicht is), zou die wel links knipperen?

Ik heb inmiddels meerdere keren meegemaakt dat mensen blijkbaar menen dat ik links hoor te knipperen en hem dus plompverloren voor mij de rotonde op rijden, terwijl ze mijn wel linksknipperende voorligger wel voorrang gaven. Ook meerdere keren meegemaakt dat mensen al linksknipperend de rotonde verlaten. Enkele keren terwijl ik op het zebrapad van die rotonde liep - en dus ongeveer door ze van de sokken werd gereden.

bat zei:
Ik heb inmiddels meerdere keren meegemaakt dat mensen blijkbaar menen dat ik links hoor te knipperen en hem dus plompverloren voor mij de rotonde op rijden

Toevallig vandaag een linksknipperaar die rechtdoor ging over de rotonde en niet naar rechts knipperde bij het verlaten.

Sarcast zei:
Durashift zei:

@PM zei:
Sarcast zei:

Nee, Het blijft verboden buiten de vakken te parkeren in het weekend. Maar als je in de vakken parkeert hoef je geen schijf te plaatsen.
De blauwe streep heeft in het weekend nog wel enige betekenis, want als hij niet langs de vakken ligt is het een plaats waar je wel mag parkeren.

RVV zei:
Artikel 25
1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriele regeling bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.
3. Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.
4. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.
5. Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.

Ik bedoel zondag ter voorbereiding op de maandag ;) Kan ook maandagochtend vroeg natuurlijk, afhankelijk van hoe snel het afbijtmiddel werkt...

Sarcast zei:
bat zei:
Ik heb inmiddels meerdere keren meegemaakt dat mensen blijkbaar menen dat ik links hoor te knipperen en hem dus plompverloren voor mij de rotonde op rijden

Ach, ik denk dat jouw sigaar eerder in de dode A-stijl hoek zat dan dat je niet knipperde met je richtingaanwijzer;)

Ik ga de discussie (na het onderstaande) voor nu niet verder aan.. dat is een herhaling van zetten. Wel merk ik op dat ALS een berijder links knippert, ervan uitgaande dat de knipperaar de juiste intentie heeft, het bij het oprijden duidelijk is hoever de auto de rotonde zal benutten.. Dat is bij het 'rechtdoor op dezelfde weg' niet het geval en ook bij slechts een kwart rotonde is dat niet altijd het geval, omdat er pas bij het verlaten van de rotonde de knipper wordt aangezet ipv voordat de rotonde wordt opgereden.. (wat misschien niet conform de regels is, maar wel duidelijkheid aan andere weggebruikers geeft, vind ik).

@PM zei:
Ik bedoel zondag ter voorbereiding op de maandag ;) Kan ook maandagochtend vroeg natuurlijk, afhankelijk van hoe snel het afbijtmiddel werkt...
Ik begrijp je niet.
Waarom zou je de strepen willen verwijderen?

Durashift zei:
Wel merk ik op dat ALS een berijder links knippert, ervan uitgaande dat de knipperaar de juiste intentie heeft, het bij het oprijden duidelijk is hoever de auto de rotonde zal benutten..

Oh ja?

Sarcast zei:
Durashift zei:
Wel merk ik op dat ALS een berijder links knippert, ervan uitgaande dat de knipperaar de juiste intentie heeft, het bij het oprijden duidelijk is hoever de auto de rotonde zal benutten..

Oh ja?
Dat heeft niets met het links knipperen te maken, dat heeft te maken met het niet rechts knipperen. Want stel dat die bus helemaal geen knipperlicht had gebruikt, wat had je dan gedaan? De gok genomen en 'm er maar voor getrokken?

Leon in z'n SEAT zei:
Dat heeft niets met het links knipperen te maken
Natuurlijk wel, waarom zou hij linksknipperen en toch "rechtdoor" gaan?

Want stel dat die bus helemaal geen knipperlicht had gebruikt, wat had je dan gedaan?
Zelfde als nu, maar met minder ergernis.

Hij knipperde overigens ook niet rechts.

Sarcast zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Want stel dat die bus helemaal geen knipperlicht had gebruikt, wat had je dan gedaan?

Zelfde als nu, maar met minder ergernis.

Dat was niet te horen:)

Tja, het gaat natuurlijk niet altijd goed.. dat wel/niet knipperen..
Kennelijk had de chauffeur een routepijl 'gemist'.;)

Leon in z'n SEAT zei:
Dat heeft niets met het links knipperen te maken, dat heeft te maken met het niet rechts knipperen.

Tsja, ik zei al:

bat zei:
iemand die niet rechts knippert bij het verlaten van de rotonde (wat notabene verplicht is), zou die wel links knipperen?

Maar zou daar bijna aan toe willen voegen dat empirisch onderzoek mijnerzijds (statistisch volledig niet verantwoord) heeft aangetoond dat best veel linksknipperaars zich op een rotonde wel aan niet bestaande regels houden (linksknipperen), maar niet aan wel bestaande regels (rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde).

Wat ik maar wil zeggen: het zou fijn zijn als iedereen zich in ieder geval al aan de wel geldende verkeersregels op een rotonde zouden houden en dus zou rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde. Dan is dat linksknipperen helemaal niet nodig, immers: wie niet knippert, blijft op de rotonde.

bat zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Dat heeft niets met het links knipperen te maken, dat heeft te maken met het niet rechts knipperen.

Tsja, ik zei al:

bat zei:
iemand die niet rechts knippert bij het verlaten van de rotonde (wat notabene verplicht is), zou die wel links knipperen?

Maar zou daar bijna aan toe willen voegen dat empirisch onderzoek mijnerzijds (statistisch volledig niet verantwoord) heeft aangetoond dat best veel linksknipperaars zich op een rotonde wel aan niet bestaande regels houden (linksknipperen), maar niet aan wel bestaande regels (rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde).

Wat ik maar wil zeggen: het zou fijn zijn als iedereen zich in ieder geval al aan de wel geldende verkeersregels op een rotonde zouden houden en dus zou rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde. Dan is dat linksknipperen helemaal niet nodig, immers: wie niet knippert, blijft op de rotonde.
Helemaal mee eens. Maar om even maximaal door te neuzelen: nadeel van alleen maar rechts knipperen is dat het vaak 'te laat' zichtbaar is. Ofwel doordat het knipperlicht an sich overhoeks niet duidelijk is, ofwel omdat men simpelweg vrij laat richting aangeeft. Dan voegt het dus niets meer toe, simpelweg omdat de volgende auto alweer in aantocht is en je daar met goed fatsoen niet meer voorlangs kunt. Tenzij die natuurlijk wel netjes richting aangeeft, maar dit niet zichtbaar was doordat z'n voorganger er voor reed. Pff... als je er zo over nadenkt kunnen rotondes best lastige dingen zijn :)

Sarcast zei:
@PM zei:
Ik begrijp je niet.
Waarom zou je de strepen willen verwijderen?

We praten een beetje langs elkaar heen denk ik. Even terug naar het begin.

A. de gemeente heeft een parkeerzone (E10) ingesteld, waarbinnen men van maandag t/m zaterdag tussen 9:00 en 18:00 en op vrijdag ook nog van 18:00 t/m 21:00 niet langer dan 1,5 uur mag parkeren
B. in een gedeelte van deze zone wenst de gemeente dat hier op maandag niet geparkeerd mag worden van 08:00 t/m 20:00, omdat zij wil dat deze ruimte dan beschikbaar is voor de marktkramen

Jij stelt vervolgens dat een parkeerverbod zoals genoemd in punt B niet gehandhaafd kan worden, omdat hier overduidelijk sprake is van parkeervakken. Vervolgens stel jij (zoals ik het begrijp) dat de gemeente dit kan oplossen door in het marktgebied géén blauwe streep toe te passen. Maar dan kun je er de hele week niet parkeren en da's ook weer niet de bedoeling.

Nu denk ik dat ik hem begin te snappen: jij hebt ergens een E4 genoemd met als onderbord "parkeren verboden op..." (dat zou dan "parkeren verboden op maandag 8:00 t/m 20:00" moeten worden). Deze zou dan bij elk vak binnen het marktgebied moeten worden geplaatst, in plaats van een blauwe streep? En kan zo'n onderbordje dan ook bij een E6 zoals hier?
Wordt dan wel een woud aan borden, ook niet echt handig zo tussen de marktkramen.

Ja dat kan ook onder een E6.
Een E4 in plaats van een E1 is toch niet zo'n uitbreiding van het borden woud?

Moet je die E4 niet bij elk vak zetten dan? Of is één E4 per groep vakken voldoende (met bij enkele individuele vakken nog een E6 (met onderbord))?

Als het maar duidelijk is welke vakken je bedoelt. Een aan elke oprit van de markt moet voldoende zijn.

Leon in z'n SEAT zei:
bat zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Tsja, ik zei al:

bat zei:

Helemaal mee eens. Maar om even maximaal door te neuzelen: nadeel van alleen maar rechts knipperen is dat het vaak 'te laat' zichtbaar is. Ofwel doordat het knipperlicht an sich overhoeks niet duidelijk is, ofwel omdat men simpelweg vrij laat richting aangeeft. Dan voegt het dus niets meer toe, simpelweg omdat de volgende auto alweer in aantocht is en je daar met goed fatsoen niet meer voorlangs kunt. Tenzij die natuurlijk wel netjes richting aangeeft, maar dit niet zichtbaar was doordat z'n voorganger er voor reed. Pff... als je er zo over nadenkt kunnen rotondes best lastige dingen zijn :)

Eens met Leon..

Maar nog even dit.. de voorrangsregels en voorsorteerregels bij een rotonde zijn dezelfde als bij een gelijksvloerse kruising. Je hoeft bij het oprijden van een rotonde geen richting aan te geven (het mag dus wel;)) al moet dat wel bij het verlaten van de rotonde.

Enfin, als wij bij een kruising linksaf willen, moeten wij toch ook richting aangeven?

Waarom dan niet bij een rotonde hetzelfde doen?
[size=x-small]ja, okay ik weet dat het mag en niet moet volgens de (rotonde) regels[/size]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html

Je zegt het goed (maar ik pak even de tekst uit de link die je geeft): "Bij het naderen van een rotonde gelden dezelfde voorrangsregels en voorsorteerregels als bij een kruising".

Richting aangeven heeft daar alleen iets mee te maken indien doormiddel van verkeerstekens en -borden is aangegeven dat je het verkeer op de rotonde voorrang moet geven, maar het verkeer dat er aan komt van plan is de rotonde te verlaten. Als jij op een kruising voorang hebt op een ander voertuig dat er aan komt en niet van plan bent af te slaan, geef je toch ook geen richting aan?

Het enige valide argument dat ik tot nog toe heb gezien is de niet-zichtbaarheid van de rechter knipperlichten. Maar dat levert alleen maar wat onnodige extra wachttijd op. Geen onveilige situatie. Die krijg je pas wanneer mensen er vanuit gaan dat een auto die op de rotonde blijft, links knippert. Zelfs al zou het verplicht zijn, dat linksknipperen, wat gebeurt er dan als iemand dat vergeet?

Ik denk dat de wetgever het prima heeft gedaan op deze manier. En al die linksknipperaars die het dudielijker willen maken, helpen er alleen maar aan mee dat steeds meer mensen gaan denken dat iemand die op de rotonde wil blijven, links knippert. En dat gaat dus een keer mis.

Het is vergelijkbaar met mensen die remmen voor kinderen die over willen steken op een plek die daarvoor niet is bestemd. Heel hoffelijk, maar je leert die kinderen daarmee dat auto's wel stoppen. Ik stop niet (maar heb mijn voet wel bij de rem, mocht een kind toch vesluiten over te steken).

Vandaag eens op de snorscooter naar het werk gegaan. Bij Arnemuiden over het viaduct zijn er wegwerkers bezig met nieuwe belijning. Prachtig, maar is het dan echt nodig dat je je priveauto (2 stuks) middenop het fietspad parkeert, zodanig dat je als fietser en/of brommer er niet meer fatsoenlijk langs kan? 50 Meter verderop in de berm hadden de auto's geparkeerd kunnen worden, maar dit staat schijnbaar interessanter. Een opmerking mijnerzijds maakte geen enkele indruk.
Valt me wel vaker op dat het fietspad erg makkelijk gebruikt wordt als alternatieve parkeerplaats.......

Zoals je ziet geef ik geen gas bij, ik liet de auto gewoon uitrollen, omdat de Volvo voor mij dacht dat de TC blijkbaar nog aanstaat daar.
Volvo ernaast denkt zonder knippertje 'm ertussen te zetten. Ergste nog: die gast in de grijze Volvo schudde ook nog eens zijn hoofd naar mij toe.

Beeld bij het verhaaltje: https://www.youtube.com/watch?v=rJZECsmo0mY

Ik vind het toch steeds erg frappant om te zien hoezeer sommige mensen ('dashcamrijders' in het bijzonder?) het belangrijker vinden om hun gelijk te halen dan hun eigen veiligheid. In mijn ogen heb je dan je prioriteiten niet helemaal op orde.. Ja, die Volvo is fout. Ja, jij hebt gelijk. Maar man, wat een gevaarlijke situatie ontstaat daar. Is het niet zo dat een goede bestuurder fouten van anderen juist oplost? Als mij zoiets overkomt dan ga ik op de claxon én op de rem. Mijn eigen leven gaat nog altijd voor alles.

TYN zei:
Ik vind het toch steeds erg frappant om te zien hoezeer sommige mensen ('dashcamrijders' in het bijzonder?) het belangrijker vinden om hun gelijk te halen dan hun eigen veiligheid. In mijn ogen heb je dan je prioriteiten niet helemaal op orde.. Ja, die Volvo is fout. Ja, jij hebt gelijk. Maar man, wat een gevaarlijke situatie ontstaat daar. Is het niet zo dat een goede bestuurder fouten van anderen juist oplost? Als mij zoiets overkomt dan ga ik op de claxon én op de rem. Mijn eigen leven gaat nog altijd voor alles.

Helemaal mee eens!

Ja vind het ook een beetje apart dat je door blijft rijden in plaats van te remmen.

Sja, brutalen hebben de halve wereld? Liever niet als je het mij vraagt.
Zo iemand doet het de volgende keer weer en dan nog een keer. Totdat iemand een keer minder goed oplet en dan is het boem.
Misschien dat zo iemand de volgende keer even 2x nadenkt voordat ie iemand wil afsnijden en dat ook nog eens doet zonder richting aan te geven (als hij dat wel gedaan had, dan had ik wellicht wel geremd).
Maar ben het een beetje zat om constant op de rem te gaan voor mensen die 'm ervoor gooien. Vooral op zo'n manier.

Het is niet de verstandigste oplossing... al kan ik enigszins de irritatie wel begrijpen over zo'n invoeger (die toch ook bumperkleeft op zijn voorganger) en de richtingaanwijzer naar links niet weet te vinden..

Daarbij, de V50 schuift ook lekker 'slow' naar binnen (tov FpsDoug) waardoor er ook wel ruimte ontstaat om 'door te drukken'.

Het is maar net hoe 'veilig' jij je voelt in je eigen blik..

bat zei:
(..) Als jij op een kruising voorang hebt op een ander voertuig dat er aan komt en niet van plan bent af te slaan, geef je toch ook geen richting aan?

Klopt, het is dan de wetgever die bedacht heeft dat bij het verlaten van een rotonde richting aangegeven moet worden.

Overigens, het gaat mij meer nog om het richting aangeven VOOR het de rotonde oprijden (en daarmee de knipper aanhouden totdat de gekozen afrit bereikt is). Vanavond heb ik, bij een drukke (XL) rotonde in de spits voor het de rotonde oprijden al aangegeven dat ik direct naar rechts de 1/4 afrit zou nemen.. De bestuurders die op dat stuk de rotonde oprijden, hebben dat al kunnen zien bij het moment dat ik de rotonde opreed en kunnen daar op anticiperen en de rotonde alvast oprijden.., (rekening houdend met de kleine kans dat ik mij vergis en rechtdoor ga..:))
Naar mijn idee kan dit de doorstroming verbeteren.

Laten wij het omdraaien en, in gedachte het voorbeeld van jouw 'voorrang' kruising gewoon geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde. DUS, als iemand op de rotonde geen enkele richtingaanwijzer heeft aanstaan.. dan verlaat diegene de eerstkomende afslag..

Dan 'moet' je wel linksknipperen bij 1/2 of 3/4 rond bij oprijden ervan EN rechtsknipperen bij 1/4..:)

bat zei:
Het is vergelijkbaar met mensen die remmen voor kinderen die over willen steken op een plek die daarvoor niet is bestemd. Heel hoffelijk, maar je leert die kinderen daarmee dat auto's wel stoppen. Ik stop niet (maar heb mijn voet wel bij de rem, mocht een kind toch vesluiten over te steken).

Dit ben ik met je eens.. Al kan je voor kinderen heel veel andere verkeersdeelnemers in de plaats schrijven..

- Fietsers die bij de oversteek structureel de haaientanden negeren.
-Fietsers die, fietsend op het zebrapad, voorrang krijgen van automobilisten :rolleyes:

Vanmiddag riep ik door het raam dat ie maar moest afstappen om voorrang te krijgen.. maar ja, hij had oordoppen in..
Jammer genoeg moest ik hem ff later bij het afslaan naar rechts voor laten gaan..:eek:

FpsDoug zei:
Misschien dat zo iemand de volgende keer even 2x nadenkt voordat ie iemand wil afsnijden en dat ook nog eens doet zonder richting aan te geven (als hij dat wel gedaan had, dan had ik wellicht wel geremd).

Precies, is bij zo'n verkeersbeeld, voor mij, een teken dat zo iemand niet actief met autorijden bezig is..

FpsDoug zei:
Maar ben het een beetje zat om constant op de rem te gaan voor mensen die 'm ervoor gooien. Vooral op zo'n manier.

Kan ik mij voorstellen.

TYN zei:

+1
Helemaal mee eens!
Je kan honderd keer gelijk hebben en de (bewuste of onbewuste) fout van een ander op jouw manier "corrigeren". Dat zal mogelijk zelfs 99 van de 100 keer goed aflopen. Die ene keer dat het niet goed afloopt...? Dan was "de ander" schuldig, Maar ehhh... vul verder zelf maar in...

Mijn reactie is al heel lang: "Let all the idiots go!"

Hier eentje van mijn kant.

Ik rijd regelmatig op een weg met een recht stuk, dan een flauwe bocht die overgaat in een scherpere bocht.

Met de Subaru wil ik daar nog wel eens doortrekken tot ruim 200 km/h (is al idioot op zich, ik weet het) om dan in de flauwe bocht voorzichtig van het gas af te gaan zodat ik de scherpere bocht goed kan nemen.
Gaat probleemloos, kom altijd precies goed uit.

Vanavond reed ik met de Colt.

Die is niet zo snel (95 pk) maar heeft een prima wegligging, in korte bochten met lage snelheid zelfs beter dan de Sub.
Ik dus weer vol op het gas en met 160 de flauwe bocht in.
Met deze auto was de bocht op de een of andere manier toch een stuk minder flauw, op een haar na was ik de auto kwijt...

Stomme actie dus, maar wel weer wat geleerd.
Dat doen we dus niet meer.o_O

Carkiller zei:
Hier eentje van mijn kant.

Ik rijd regelmatig op een weg met een recht stuk, dan een flauwe bocht die overgaat in een scherpere bocht.

Met de Subaru wil ik daar nog wel eens doortrekken tot ruim 200 km/h (is al idioot op zich, ik weet het) om dan in de flauwe bocht voorzichtig van het gas af te gaan zodat ik de scherpere bocht goed kan nemen.
Gaat probleemloos, kom altijd precies goed uit.

Vanavond reed ik met de Colt.

Die is niet zo snel (95 pk) maar heeft een prima wegligging, in korte bochten met lage snelheid zelfs beter dan de Sub.
Ik dus weer vol op het gas en met 160 de flauwe bocht in.
Met deze auto was de bocht op de een of andere manier toch een stuk minder flauw, op een haar na was ik de auto kwijt...

Dat doen we dus niet meer.o_O

De volgende vraag mag je zelfs als off topic beschouwen, maar: Wat is de maximum snelheid op de betreffende weg?

is al idioot op zich, ik weet het Enige zelfkennis heb je dus wel, nu de zelfbeheersing nog... ;)

Dat doen we dus niet meer.
o_O

Alleen met de Colt niet of toch ook maar niet meer met de Sub...???

Vrijdag was het weer zo ver. Weer zo een die geen vaart ging maken op de invoegstrook. Prettig weer voor mij dat ik daardoor voor de zoveelste keer geen ruimte had om normaal in te voegen. En met normaal bedoel ik niet zoals hij met een dusdanig lagere snelheid dat ander verkeer noodgedwongen op hem moet anticiperen. Het was voor mij dus gas er op en nog even de vrachtwagen rechts in halen op de invoegstrook.
Hij reed iets van 70 waar we naar 100 moesten. De vrachtwagen was hem net voorbij en hop meneer ging met die snelheid invoegen. Fijn ook voor achterop komend verkeer.

@ Carkiller: Verfrissend, iemand die hier hand in eigen boezem steekt. Toevallig dacht ik laatst, toen mij opviel dat de populairste topics hier allemaal gebaseerd zijn op anderen af@#%*en, dat het wel aardig zou zijn om een topic te beginnen waarin je alleen je eigen idiote acties mag melden.

In het 'jeuk' topic kan je een ontboezeming van mij lezen..
[size=x-small]okay, met daarbij ook 2 acties van anderen waaraan ik mij irriteerde voordat ik van mijzelf jeuk kreeg[/size]

@CK. Lijkt op eenzelfde situatie als tijdens de 'garantie testrit' met de Colt, enkele maanden geleden.;) Geen schade aan de Colt?

Gisteravond 1 die ik niet helemaal snapte. Ik reed op een weg en naderde een rotonde. 100 meter voor de rotonde wordt de 1 baans weg 2 baans door verkeer wat van de ring afkomt. De mensen die links van de ring komen blijven vaak dus links rijden voor de rotonde (wat ook moet als je driekwart wil gaan) en mensen die van mijn kant kwamen blijven rechts rijden om de ring op te gaan of de eerste afslag te pakken.
Op het moment dat de 2 rijstroken bij elkaar kwamen reden daar twee auto's met de alarmlichten aan en helemaal volgepakt. Ik moest naar links en zij naar rechts voor de eerste afslag. Ik geef richting aan naar links en de achterste auto komt naar rechts toe (jaja zonder richting, met alarmlichten), op het moment dat we allebei in het midden rijden gaat hij ineens in de ankers en blijft hij halfgebakken in het midden.
Op de voorste auto stond 'just married'. Natuurlijk genoeg reden om zo te gaan rijden.

Durashift zei:
bat zei:
(..) Als jij op een kruising voorang hebt op een ander voertuig dat er aan komt en niet van plan bent af te slaan, geef je toch ook geen richting aan?

Klopt, het is dan de wetgever die bedacht heeft dat bij het verlaten van een rotonde richting aangegeven moet worden.
Dat klopt, maar wat heeft dat te maken met mijn quote?

Durashift zei:
Overigens, het gaat mij meer nog om het richting aangeven VOOR het de rotonde oprijden (en daarmee de knipper aanhouden totdat de gekozen afrit bereikt is). Vanavond heb ik, bij een drukke (XL) rotonde in de spits voor het de rotonde oprijden al aangegeven dat ik direct naar rechts de 1/4 afrit zou nemen.. De bestuurders die op dat stuk de rotonde oprijden, hebben dat al kunnen zien bij het moment dat ik de rotonde opreed en kunnen daar op anticiperen en de rotonde alvast oprijden.., (rekening houdend met de kleine kans dat ik mij vergis en rechtdoor ga..:))
Naar mijn idee kan dit de doorstroming verbeteren.
Daar heb ik verder ook geen probleem mee, je mag wat mij betreft zo vroeg je wilt beginnen met aangeven dat je de rotonde bij de eerstvolgende afslag gaat verlaten.

Durashift zei:
Laten wij het omdraaien en, in gedachte het voorbeeld van jouw 'voorrang' kruising gewoon geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde. DUS, als iemand op de rotonde geen enkele richtingaanwijzer heeft aanstaan.. dan verlaat diegene de eerstkomende afslag..
Sorry, maar nu ben je me helemaal kwijt. Waarom moeten we op een rotonde ineens iets heel anders gaan doen dan we in de rest van het verkeer doen? Op de rotonde geef je het, net als in de rest van het verkeer, aan wanneer je van richting wilt veranderen. Zolang je de rotonde niet gaat verlaten, verander je niet van richting. Wil je de rotonde verlaten, dan verander je van richting en gebruik je dus je richtingaanwijzer.

Nogmaals: ik snap de goede bedoelingen van de linksknipperaars echt. Maar zolang ik teveel linksknipperaars zie die vergeten rechts te knipperen (in het meest gunstige geval zetten ze dan de richtingaanwijzer uit) en zelfs gevallen zie waarbij mensen kennelijk menen dat iemand die niet linksknippert dus niet op de rotonde blijft, ben ik er niet van overtuigd dat het er echt veiliger op wordt.

De regels zijn supersimpel. Het enige wat mis kan gaan als iemand vergeet even te knipperen als ie de rotonde verlaat, is dat je als wachtende nog even wat langer moet wachten.

+++

Momentje vanochtend: op de snelweg wil ik de wisseltrook (gecombineerde op/afrit) op om de snelweg te verlaten. Goed opgelet of er daar geen verkeer was, nee, pas op het laatste moment zie ik ineens dat er toch "iets" naast me zat. Een Lotus Elise of iets dergelijks, flink laag en zwart. Die had ik dus niet gezien en dat verbaasde me. Ja, hij kwam (vrijwel) niet boven m'n spiegel en ramen uit, maar dan nog had ik hem moeten zien naderen. Gelukkig net op tijd gezien. Het rijgedrag dat volgde deed me wel vermoeden hoe hij aan m'n aandacht had kunnen ontsnappen: hij verplaatste zich met snelheden ruim boven wat de rest van het verkeer daar reed en dook in elk gaatje wat ie tegenkwam. Vermoedelijk had ie gedacht mij nog even rechts te kunnen passeren voordat ie de snelweg op dook en had ie niet verwacht dat ik naar rechts zou gaan.

bat zei:
Momentje vanochtend: op de snelweg wil ik de wisseltrook (gecombineerde op/afrit) op om de snelweg te verlaten. Goed opgelet of er daar geen verkeer was, nee, pas op het laatste moment zie ik ineens dat er toch "iets" naast me zat. Een Lotus Elise of iets dergelijks, flink laag en zwart. Die had ik dus niet gezien en dat verbaasde me. Ja, hij kwam (vrijwel) niet boven m'n spiegel en ramen uit, maar dan nog had ik hem moeten zien naderen. Gelukkig net op tijd gezien. Het rijgedrag dat volgde deed me wel vermoeden hoe hij aan m'n aandacht had kunnen ontsnappen: hij verplaatste zich met snelheden ruim boven wat de rest van het verkeer daar reed en dook in elk gaatje wat ie tegenkwam. Vermoedelijk had ie gedacht mij nog even rechts te kunnen passeren voordat ie de snelweg op dook en had ie niet verwacht dat ik naar rechts zou gaan.

Je gaf wel richting aan, veronderstel ik? Ik knipper altijd en wacht dan enkele seconden, zodat wanneer ik iemand over het hoofd zag, deze persoon zelf de mogelijkheid heeft te anticiperen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat zo'n klein, laag, sportwagentje in de problemen kan komen bij dit soort situaties.

Terug
Bovenaan