Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Aso, niet de eerste keer dat ik daar rij.Toetsje zei:Filmpje 3: iemand die de weg aan het zoeken is of aso bezig is. Ik weet het niet.
Audi naast me.Filmpje 4; jullie hebben allemaal niets op die linkerbaan te zoeken. Rechts ligt voor een paar honderd meter aan ongebruikt asfalt.
Precies mijn gedachte. Deelnemen aan het verkeer is een samenspel tussen alle aanwezigen, als iedereen zich 100% aan de regels zo houden zag het verkeersbeeld er ongetwijfeld een stuk beter uit, maar of je er alle problemen mee oplost? Ik denk het niet. Mensen kunnen fouten maken, als medeweggebruikers daar een beetje op anticiperen (defensief rijden heet dat geloof ik) dan komt iedereen veilig en op tijd op z'n eindbestemming aan. Je kunt aan het rijgedrag immers niet altijd zien of iemand bewust asociaal rijdt of gewoon een foutje maakt. Aso's mag ik ook graag op legale wijze voor het blok zetten, mensen die een foutje maken of gewoon meer ruimte nodig hebben kunnen op meer sympathie rekenen. In de laatste Quest is trouwens een artikel aan gewijd aan asociaal verkeersgedrag, best interessant. Grappig om te zien ook dat veel conclusies aardig overeenkomen met de zaken die je in dit topic leest.bat zei:Ach, ik denk bij de filmpjes van sarcast ook wel eens "dat het volgens de regels mag - of vooral: niet verboden is - betekent nog niet dat je het ook moet doen".
Leon in z'n SEAT zei:Je kunt aan het rijgedrag immers niet altijd zien of iemand bewust asociaal rijdt of gewoon een foutje maakt. Aso's mag ik ook graag op legale wijze voor het blok zetten, mensen die een foutje maken of gewoon meer ruimte nodig hebben kunnen op meer sympathie rekenen.
Nou, die gevalletjes 54 zijn gewoon duidelijk hoor. Men meent dat ik maar ruimte moet maken voor hun bijzondere manoeuvres.Leon in z'n SEAT zei:Je kunt aan het rijgedrag immers niet altijd zien of iemand bewust asociaal rijdt of gewoon een foutje maakt.
Sarcast zei:Nou, die gevalletjes 54 zijn gewoon duidelijk hoor. Men meent dat ik maar ruimte moet maken voor hun bijzondere manoeuvres.Leon in z'n SEAT zei:Je kunt aan het rijgedrag immers niet altijd zien of iemand bewust asociaal rijdt of gewoon een foutje maakt.
Ja, dan treed ik graag wat educatief op, tegen beter weten in want men doet het bij de volgende oprit gewoon weer.
Sarcast zei:Ik heb al eens op mijn kop gehad omdat ik niet linksknipperde op de rotonde. Op mijn kop krijgen omdat ik geen invoeghulp verleen verdraag ik evenmin.
Ja dat was wat mij betreft de ergste, die begon nog te wuiven dat ik maar moest oprotten ook.520d zei:Bij filmpje 5 doe jij het ook niet goed wat mij betreft. De Fiesta geeft op tijd aan naar rechts te willen.
In bovenstaande filmpjes sowieso, ben ik met je eens hoor. Het ging me even om 'bewust asociaal versus foutje' in het algemeen.Sarcast zei:Nou, die gevalletjes 54 zijn gewoon duidelijk hoor. Men meent dat ik maar ruimte moet maken voor hun bijzondere manoeuvres.Leon in z'n SEAT zei:Je kunt aan het rijgedrag immers niet altijd zien of iemand bewust asociaal rijdt of gewoon een foutje maakt.
Ja, dan treed ik graag wat educatief op, tegen beter weten in want men doet het bij de volgende oprit gewoon weer.
Sarcast zei:Ja dat was wat mij betreft de ergste, die begon nog te wuiven dat ik maar moest oprotten ook.520d zei:Bij filmpje 5 doe jij het ook niet goed wat mij betreft. De Fiesta geeft op tijd aan naar rechts te willen.
Op tijd aangeven best, maar je zal nog steeds zelf de ruimte moeten zoeken.
Ik merk hier ook al dat er maar verwacht wordt dat een ander voor jou opzij moet. Nee dus.
Fukuppy zei:Die Fiesta wil van baan wisselen, dus die zoekt maar een plekje. Dus, óf gas bijgeven en ervóór, of gas lossen en erachter.
Sarcast zei:Nee. Ik weiger toe te geven aan dergelijk gedrag. Als men er niet op gewezen wordt blijft men het doen en wordt het een verkregen recht.
520d zei:Fukuppy zei:Die Fiesta wil van baan wisselen, dus die zoekt maar een plekje. Dus, óf gas bijgeven en ervóór, of gas lossen en erachter.
En juist dat laatste mag niet, want dan zou Sarcast er rechts voorbij moeten. Dus als de Fiesta geen gas bijgeeft, zal Sarcast ook zelf moeten nadenken en anticiperen. Dat de Fiesta daarmee in beginsel fout zit, is helder. Aan de andere kant geldt wel dat als de Fiesta de maximaal toegestane snelheid zal moeten overschrijden om er voorbij te komen, dat ook niet de bedoeling is.
Punt is dat hier verschillende regels botsen en in zo'n geval is het dus niet automatisch zo dat Sarcast zonder meer ongehinderd door moet kunnen. Beide partijen hebben hier een afweging te maken.
Fukuppy zei:Dus als ik op de linkerrijbaan rij en op de rem trap of mijn gas loslaat, terwijl het verkeer rechts met constante snelheid door blijft rijden, dan begaan zíj een overtreding? Dat is volgens mij een onjuiste benadering. Volgens mij geldt in dit soort gevallen dat 'passeren' en 'inhalen' niet hetzelfde zijn.
Fukuppy zei:Bovendien: Bij in- of uitvoegen hoor je toch al te bepalen waar je uitkomt op de rijbaan, vóórdat het zover is? Met andere woorden, als de bestuurster in de blauwe Fiesta vooraf goed gekeken had, had ze gewoon kunnen zorgen dat ze na het puntstuk áchter Sarcast uit was gekomen. En dan heeft het al helemaal niets met rechts inhalen te maken.
Fukuppy zei:Dus nee, Sarcast had hier m.i. niet hoeven anticiperen, maar fiestamevrouw des te meer. Zij is degene die af van rijstrook wil wisselen, het is haar verantwoordelijkheid om dit uit te voeren zonder overig verkeer te hinderen.
@PM zei:Deugt het ontwerp van de weg daar eigenlijk wel? Een dergelijk conflict van regels ontstaat natuurlijk heel vaak, daar waar twee snelwegen bij elkaar komen. Denk ook eens aan de situatie waarin er een vrachtwagen met 80 km/u op de plek van de Fiesta rijdt, moet je dan ook maar 80 gaan rijden als je ziet dat je er niet voor kunt komen voordat je het puntstuk voorbij bent?
Of zou er over een X afstand een blokmarkering moeten komen?
Waarom die Carisma een baan opschuift is waarschijnlijk omdat die rijbaan na de brug overgaat in afslag Kralingen. Hierdoor zie je dit soort acties dara vaak gebeuren. Waarmee ik die acties zoals de Carisma hier maakt overigens niet goedkeur, maar het maakt het wel enigszinds begrijpelijker dat ze een baan opschuiven.Durashift zei:...
De video met de Carisma kan mijn sympathie wel hebben. Vooral omdat ik mijzelf, in jou, herken omtrent het onbegrip dat een dergelijke bestuurder niet ziet dat hij helemaal niet hoeft in te voegen, want de invoegstrook gaat over in een rijstrook.. Hoe komt zo'n man/vrouw er dan bij om in te voegen, denk ik dan?
-Gewoonte?
-Rijden op de voorganger? (voorganger voegt ook in, maar dat komt m.i. meer op verkeer op de rechterbaan)
Enfin, wat jij wel had kunnen doen is naar rechts gaan, de rechter baan opzoeken.. Dan had je actie enige opvoedingswaarde, omdat je laat zien wat zijn plaats op de rijbaan zou moeten zijn.. Er was ruimte genoeg op de rechterbaan, op de Brienenoord.
Zelf zet ik dan nog even de knipper naar rechts uit.. in de hoop dat de beste man/vrouw dit begrijpt.
Als het mogelijk was om de Carisma bestuurder te vragen hoe hij jouw gedrag ervoer en of hij/zij besefte wat er fout ging, dan treed vermoedelijk categorie B van Toetsje in werking.. Kortom, didactisch is je bereik beperkt..
...
Sarcast zei:Hier, ook idioot!
![]()
Dordrecht weet dat het anders moet, heeft het in het verleden goed gedaan maar kreeg klachten dat dat onduidelijk was.Artikel 65
1. Ingeval een weg is verdeeld in rijstroken, kan de toepassing van een verkeersbord worden beperkt tot één of meer rijstroken.
2. De verkeersborden E1, E2 en E3 van bijlage I gelden slechts voor de zijde van de weg alwaar zij zijn geplaatst.
3. Het parkeren van een voertuig en het plaatsen van een fiets en van een bromfiets is echter toegestaan op de daartoe bestemde weggedeelten.
"RVV 65.3 Het parkeren van een voertuig en het plaatsen van een fiets en van een bromfiets is echter toegestaan op de daartoe bestemde weggedeelten.
Toelichting: Ook het derde lid bevat een uitzondering op het eerste lid. Borden die het parkeren of stilstaan van voertuigen op de rijbaan betreffen gelden slechts voor de zijde van de weg waar zij zijn geplaatst. Vanzelfsprekend is het parkeren van voertuigen en het plaatsen van fietsen en bromfietsen toegestaan op de daartoe bestemde weggedeelten. Hierbij moet worden gedacht aan parkeervakken, fietsklemmen etc."
"RVV 10.1.Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
Toelichting: In verband met deze, overigens niet beoogde, consequenties, is artikel 10 aangepast. Deze bepaling staat op andere weggedeelten dan de rijbaan, waaronder de berm, het parkeren toe, met uitzondering van voetpaden, trottoirs, fietspaden, fiets/bromfietspaden en ruiterpaden."
Moderator
Moderator
Carfanatic zei:verder stopte er natuurlijk niemand?
Carfanatic zei:verder stopte er natuurlijk niemand?
Moderator