Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Tja, kruisingen vrij houden, het lijkt een uitstervend ambacht te worden. Overigens niet alleen bij regulieren kruisingen, maar ook bij oversteekplaatsen voor fietsers en/of voetgangers en op rotondes.

Ik was meegereden naar voren. Als het kruispunt dan toch al bezet wordt, dan meteen maar een lesje leren...

Ik begin me de laatste tijd toch af te vragen waar/hoe mensen aan hun rijbewijs komen.

Zondagochtend. Ik kom van de snelweg af, en er gaan 2 rijstroken naar links. Ik sta rechts, links een klein hok die besluit de bocht maar ruim te nemen en precies wil gaan rijden waar ik rijd.

Vervolgens 's middags een auto die gewoon tegen het verkeer kwam inrijden, en ook niet reageerde op het seinen van mijn lichten. 5 minuten later iemand die midden op een kruising vol op zijn rem gaat en stopt om iemand in te laten stappen.....

En net nog een auto die, terwijl het stoplicht van rechtsaf op rood staat, en er fietsers fietsen op het fietspad, vanaf de rijstrook voor rechtdoor ineens naar rechts gaat, vlak voor een fietser langs. :confused:

Wat een druif in die Clio. Je zou bijna geneigd zijn om mee op te rijden inderdaad, maar om te voorkomen dat het helemaal chaos wordt doe ik het meestal maar niet. Wel duidelijk weer iemand zonder inzicht die geen idee heeft wat je nou aan het doen bent...

@PM zei:
En wat nou als ze de parallelweg in wou? :LOL:
Dan was het zeker teveel gevraagd om richtingaanwijzen te verwachten? Gezien het feit dat dat er bij het inhalen ook niet vanaf kon?

Daar heb je een leuk rijtje te pakken....wat een malloten. Die muts in de Polo...ik zie dat ook zo vaak. Je rijdt even wat langzamer of je stopt even om iemand ruimte te geven, en dan komt er gerust even iemand omheen kwakken. ikke, ikke en de rest kan stikken. Dat lijkt wel het motto van veel automobilisten tegenwoordig.

Mooie voorbeelden weer, Geelhoed Sarcast.
Bij mij was er laatst ook een dame die zonder te kijken invoegde al bellende. Ik reed door zoals jij hierboven ook een paar keer doet. Ze corrigeerde haar invoegpoging door een ruk aan het stuur te geven. In mijn binnenspiegel zag ik een grote glimlach ontstaan. Tja.
Ik zie overigens ook erg veel mensen hun peuken op straat gooien, niet alleen als ze in de auto zitten (als is het dan nog wel asocialer dan zij die wandelen/fietsen en roken tegelijk). De politie controleert daar niet echt op zeker?

Voor wat betreft de Clio van de vorige pagina: ik heb dat hier in Frankrijk al verschillende keren meegemaakt. Sorry van de clichés, maar kruisingen vrijhouden lijkt niet echt geleerd te zijn. Wat kan ik me daar over opwinden, trouwens.

Ik had deze vanochtend voor mij rijden op weg van Elst naar Veenendaal....niets mis mee hoor ik je denken....

20140513_072950_zps102a25f5.jpg

Echter, deze dwaas rijd met dit zgn. 25km/u Unimogje 90 op een provinciale weg, in de stromende regen!

Als er onverhoopts iets gebeurt, is het bij schuld / onschuld niet zeker of deze beste malloot wel verzekerd is.

Oh ja, een een fijne BMW die dacht zonder knipperlciht en te kijken even naar linsk te gaan op de A30 vanochtend.....eenmaal getoeterd stuurde hij direct weer naar rechts, maar ik zat wel half in de berm.....je richtingaanwijzer niet gebruiken ken ik onderhand wel van deze gastjes, maar totaal niet kijken.....

- Quatrelle - zei:
Als er onverhoopts iets gebeurt, is het bij schuld / onschuld niet zeker of deze beste malloot wel verzekerd is.
Volgens mij is dat dan zijn eigen probleem. De verzekering zal de schade wel uitkeren aan de tegenpartij, maar deze vervolgens verhalen op de (niet) verzekerde.

Het voertuig voldoet in ieder geval al meer aan het idee achter de MMBS regels, maar blijkbaar ging het ze niet snel genoeg op de weg...

Is een Unimog niet een landbouwvoertuig?

Ik weet niet wat er daar begrensd moet worden, maar genoeg van die grote trekkers lopen rustig 60km/h of harder.

Deze Unimog is een MMBS. Die mogen maximaal 25 km/u en constructief ook maar 25 km/u kunnen. Een trekker is een ander soort voertuig, die mag 40 km/u (ook constructief).

Unimogs zijn er ook als vrachtwagen, dan mogen ze 80 km/u.

- Quatrelle - zei:
Echter, deze dwaas rijd met dit zgn. 25km/u Unimogje 90 op een provinciale weg, in de stromende regen!
Het gaat daar ook wel lekker naar beneden.
Wees blij dat hij je niet hindert ;)

Net tijdens het wielrennen word ik in gehaald door een ongeduldige scooter die toeterend achter me zat en iets naar me riep toen ik naar rechts ging. Ik schreeuwde hem na dat hij moest stoppen en even leek het erop maar hij koos toch om weg te scheuren. Kon hem helaas niet bijhouden was wel benieuwd waarom meneer zo opgefokt tegen mij deed.

Val zei:
Net tijdens het wielrennen word ik in gehaald door een ongeduldige scooter die toeterend achter me zat en iets naar me riep toen ik naar rechts ging. Ik schreeuwde hem na dat hij moest stoppen en even leek het erop maar hij koos toch om weg te scheuren. Kon hem helaas niet bijhouden was wel benieuwd waarom meneer zo opgefokt tegen mij deed.
Blijkbaar fietste je midden op straat? :cool:

FpsDoug zei:
- Quatrelle - zei:
Het gaat daar ook wel lekker naar beneden.
Wees blij dat hij je niet hindert ;)

Dit was het laatste stukje van die weg, vlak voor de stoplichten. Het stuk ervoor is vlak en recht.
En ja, hij hinderde mij wel eigenlijk, ik irriteerde me aan hem :)

Sowieso aan mensen die schijt hebben aan de verkeersregels en denken alles te kunnen maken, bah....dan begrijp je ook waar road rage vandaan komt.

bat zei:
Deze Unimog is een MMBS. Die mogen maximaal 25 km/u en constructief ook maar 25 km/u kunnen. Een trekker is een ander soort voertuig, die mag 40 km/u (ook constructief).

Unimogs zijn er ook als vrachtwagen, dan mogen ze 80 km/u.

Ah, ik meende dat een trekker ook maar 25km/h mocht.

Toen ik net de Focus van m'n moeder met kapotte stuurpomp ophaalde reed er een stuk stront (letterlijk) in een 0118-racing Civic door rood, vanaf de schroeweg linksaf de statenlaan op. Omdat ik de Focus van m'n ma niet echt goed ken trok ik langzamer op dan dat ik in de Sierra gedaan zou hebben.

Nadat ik even getoeterd had stak hij z'n middelvinger naar me op en stampte op z'n rem
Vervolgens ben ik er voorbij gegaan en heb ook ff 1x de rem aangetikt
Waarna hij mij weer inhaalde, helemaal stopte en uitstapte

Er zijn geen klappen gevallen maar volgens de beste bosaap moest ik normaal en rustig doen
(In mijn ogen is het beter dat hij terug gaat naar Afrika of de Antillen)

- Quatrelle - zei:
tuurlijk mag een landbouw voertuig op de weg maar 16 of 25 km/u.

https://www.tractorfan.nl/topic/4977/
Ik kijk liever op de website van de wetgever: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk1/Afdeling1/Artikel11/geldigheidsdatum_13-05-2014

voertuig van de voertuigcategorie T: motorvoertuig op wielen, met ten minste twee assen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet minder dan 6 km/h, die voornamelijk voor tractiedoeleinden is bestemd en in het bijzonder is ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde verwisselbare uitrustingsstukken die voor gebruik in de landbouw of bosbouw zijn bestemd, of voor het trekken van aanhangwagens voor de landbouw of bosbouw, welk motorvoertuig kan zijn ingericht om een lading te vervoeren voor landbouw- of bosbouwdoeleinden of kan worden uitgerust met zitplaatsen voor meerijders, gedefinieerd overeenkomstig onderstaande voertuigclassificatie:

a. T1: landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een minimumspoorbreedte van de zich het dichtst bij de bestuurder bevindende as van niet minder dan 1.150 mm, met een lege massa in rijklare toestand van meer dan 600 kg en met een vrije hoogte boven het wegdek van ten hoogste 1.000 mm;
b. T2: landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een minimumspoorbreedte van minder dan 1.150 mm, met een lege massa in rijklare toestand van meer dan 600 kg en met een vrije hoogte boven het wegdek van ten hoogste 600 mm, met dien verstande dat wanneer echter de waarde van de hoogte van het zwaartepunt van de landbouw- of bosbouwtrekker – ten opzichte van het wegdek gemeten –, gedeeld door het gemiddelde van de minimumspoorbreedten van elke as, meer dan 0,90 bedraagt, de door de constructie bepaalde maximumsnelheid beperkt is tot 30 km/h;
c. T3: landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een lege massa in rijklare toestand van ten hoogste 600 kg;
d. T4: landbouw- of bosbouwtrekkers voor speciale doeleinden op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h;
De voertuigclassificatie T4 is onderverdeeld in:

– T4.1: portaaltrekkers voor het bewerken van hoge, in rijen geplante gewassen, bijvoorbeeld in de wijnbouw, die worden gekenmerkt door een (gedeeltelijk) verhoogd chassis dat zodanig is gebouwd dat zij zich parallel aan de rijen planten kunnen voortbewegen, waarbij de linker- en rechterwielen zich aan weerszijden van één of meer rijen planten bevinden; zij zijn ontworpen om werktuigen te dragen of aan te drijven die zich aan de voorzijde, tussen de assen, aan de achterzijde of op een platform bevinden; in de werkpositie bedraagt de verticaal gemeten afstand tot de grond op de plaats van de rijen planten meer dan 1.000 mm, met dien verstande dat wanneer echter de waarde van de hoogte van het zwaartepunt van de trekker – ten opzichte van het wegdek gemeten –, gedeeld door het gemiddelde van de minimumspoorbreedten van elke as, meer dan 0,90 bedraagt, de door de constructie bepaalde maximumsnelheid beperkt is tot 30 km/h;
– T4.2: brede landbouw- of bosbouwtrekkers die door hun grote afmetingen worden gekenmerkt en die in het bijzonder bestemd zijn om grote landbouwarealen te bewerken;
– T4.3: landbouw- of bosbouwtrekkers met geringe hoogte boven het wegdek met vier aangedreven wielen, waarvan de verwisselbare uitrustingsstukken bestemd zijn voor gebruik in de land- of bosbouw en die gekenmerkt worden door een dragend chassis, uitgerust zijn met één of meer aftakassen en een technisch toelaatbare massa van ten hoogste 10.000 kg hebben en waarbij de verhouding tussen deze massa en de maximale lege massa in rijklare toestand minder dan 2,5 bedraagt; voorts bevindt het zwaartepunt van deze trekkers zich – ten opzichte van het wegdek gemeten – op minder dan 850 mm;
e. T5: landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 40 km/h;
Ik had het dus nog mis ook: er zijn ook trekkers die harder mogen kunnen dan 40 km/u. Let wel: dit zijn de voertuigeisen. Hoe hard je vervolgens echt mag volgt weer uit het RVV: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/8/Artikel22/geldigheidsdatum_13-05-2014

Artikel 22

Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

[...]

c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;

Kortom: trekkers mogen inderdaad ook niet harder dan 25 km/u.

Weer wat geleerd, raar dat er dan verschillende constructiesnelheden gelden.

Lycan_Capri zei:
Toen ik net de Focus van m'n moeder met kapotte stuurpomp ophaalde reed er een stuk stront (letterlijk) in een 0118-racing Civic door rood, vanaf de schroeweg linksaf de statenlaan op. Omdat ik de Focus van m'n ma niet echt goed ken trok ik langzamer op dan dat ik in de Sierra gedaan zou hebben.

Nadat ik even getoeterd had stak hij z'n middelvinger naar me op en stampte op z'n rem

Er zijn geen klappen gevallen maar volgens de beste bosaap moest ik normaal en rustig doen
Leuke oefening voor thuis: Onderstreep voor jezelf de idiote acties in dit verhaal, ben benieuwd of je er net zoveel ziet als ik...

Leon in z'n SEAT zei:
Lycan_Capri zei:

Leuke oefening voor thuis: Onderstreep voor jezelf de idiote acties in dit verhaal, ben benieuwd of je er net zoveel ziet als ik...

Ik heb ze onderstreept voor je hoor
(Inclusief als bonus het langzaam optrekken door gebrek aan kennis van de wagen)

Lycan_Capri zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Lycan_Capri zei:

Ik heb ze onderstreept voor je hoor
(Inclusief als bonus het langzaam optrekken door gebrek aan kennis van de wagen)
Valt me nog niks tegen ;) Langzaam optrekken zou ik niet direct zien als idioot, maar dat neem dan maar even voor waarheid aan in dit geval. Persoonlijk vind ik de term 'stuk stront (letterlijk)' - waarbij ik de toevoeging 'letterlijk' niet helemaal thuis kan brengen - wat vreemd. Alsmede de opmerking over Afrika of de Antillen trouwens. Maar goed, da's mijn visie...

Zoals je kunt lezen denk ik dat deze dame dronken was, of te vermoeid om te rijden:

De groothoeklens maakt dat het er minder erg uitziet dan het in de praktijk was. Iedere keer dat ze zwabbert komt ze over twee rijstroken heen. Haar snelheid varieerde tussen de 124km/u en 140km/u.

Kan ook zijn dat ze aan het bellen was, of moe was. Maar in ieder geval niet in staat om (tegelijkertijd) auto te rijden.

Wellicht vinden jullie het asociaal dat ik iedereen voorbij steek, ik vind het raar dat men zo slecht gebruik maakt van het beschikbare asfalt.
Enfin: mensen die voor eigen rechter spelen vind ik idioot!

https://www.youtube.com/watch?v=_gw3-nZGYoo

(eigen rechter vanaf 0:37)

Jij doet het goed inderdaad. Dat die anderen gewoon zo dom zijn is niet jouw probleem. Mensen (als die vrachtwagenchauffeur) die voor eigen rechter gaan spelen zijn dan ook erg vervelend. Ik zie het ook vaak als ik van school kom in Leeuwarden. 2 stroken voor linksafslaand verkeer en gelijk na het kruispunt komt er een wegversmalling waarbij de mensen op de linker strook dus bij de rechter moeten komen. Hier hebben die mensen ongeveer 30 meter voor. Hoe vaak het wel niet voorkomt dat mensen rechts gauw het gaatje dicht rijden of zo dicht mogelijk op hun voorganger gaan rijden om 'hun' plek niet te verliezen.

Ik zorg er in dit soort gevallen altijd voor dat ik met niet al te groot snelheidsverschil passeer (en zeker niet met meer dan de snelheid die op de matrixborden staat, dat is op dat moment namelijk de geldende maximum snelheid), dat scheelt al veel aggressie. Maar je hebt nog steeds genoeg mensen die menen dat je asociaal bezig bent.

Ik doe dit al jaren. Laatst 's nachts op de A1 3 rijstroken eraf, 1 nog beschikbaar. 5 km file, 1 minuut vertraging gehad...trouwens een mailtje naar mcb.eu gestuurd?

Je passeert de vrachtwagen wel met een behoorlijke gang.. Als de witte auto, die direct voor de 'schoolmeester' stond naar besloot naar links in te voegen.. had je die op je bumper..

Ik vind, ondanks dat je misschien het recht in de hand hebt, het gedrag niet echt sociaal omdat er in deze situatie wel heel veel auto's al netjes naar rechts zijn gegaan.. Ik denk dat ook veel mensen niet weten dat je bij een pijl mag doorrijden tot het daadwerkelijke kruis..
Want, zeker bij wegwerkzaamheden, hebben ze dan al een pijlwagen en van die 'wakker schuddende' matjes neergelegd.. Dan kan je dus niet eens doorrijden tot aan het kruis.. (wat dan 'mijn recht' zou zijn wanneer ik aan een dergelijke situatie zou deelnemen)

Dus de minderheid die de regels wel kent moet zich voegen naar diegenen die de regels niet kennen? Ik ben zo ook weleens een paar km file voorbij gekoerst. Er stond heel in de verte een pijlwagen, en ik geloof dat de noodzaak tot ritsen met borden langs de kant van de weg werd aangekondigd (geen matrixborden boven de weg op dat traject, maar omdat het werkzaamheden betrof was er een goede voorbereiding mogelijk), iedereen gelijk naar links, ik er rechts langs tot in de buurt van die pijlwagen. Je hebt immers bij borden langs de weg ook de onderborden "ritsen na zoveel meter" en "ritsen vanaf hier". M.a.w. zolang mogelijk doorrijden.

Bij werkzaamheden komt het kruis toch altijd eerder dan de rammelstroken en de pijlwagen?

@PM zei:
Dus de minderheid die de regels wel kent moet zich voegen naar diegenen die de regels niet kennen? Ik ben zo ook weleens een paar km file voorbij gekoerst. Er stond heel in de verte een pijlwagen, en ik geloof dat de noodzaak tot ritsen met borden langs de kant van de weg werd aangekondigd (geen matrixborden boven de weg op dat traject, maar omdat het werkzaamheden betrof was er een goede voorbereiding mogelijk), iedereen gelijk naar links, ik er rechts langs tot in de buurt van die pijlwagen. Je hebt immers bij borden langs de weg ook de onderborden "ritsen na zoveel meter" en "ritsen vanaf hier". M.a.w. zolang mogelijk doorrijden.

Bij werkzaamheden komt het kruis toch altijd eerder dan de rammelstroken en de pijlwagen?

Dat is wel de bedoeling.:)

Vanmiddag mijn eigen domme actie gemaakt. Stond vooraan voor het stoplicht rechtdoor te wachten op een grote T splitsing. Had mijn raam open staan en hoorde een sirene ergens vandaan komen. Aangezien er een flinke rits auto's achter mij stond kon ik niets in de spiegels zien. Voor me was overzichtelijk en zag ik ook niks. Rechts stonden ook auto's te wachten en was onoverzichtelijk. Toen werd het groen en begon ik te rijden, eenmaal halverwege de splitsing dook daar ineens de politieauto van rechts op. Mijn eerste ingeving was ANKEREN. Tja toen stond ik midden op de splitsing stil met een rij auto's achter me en de politieauto stond ook stil. Deze moest de weg in waar ik vandaan kwam. Gelukkig is de splitsing beveiligd met 6 flitspalen en was het erg druk dus de politieauto reed al langzaam. Maar voelde me wel even een flinke sukkel :(

Tja, kan gebeuren.. Tegenwoordig is het, door de bulk aan 'schel' geluid uit die hoorns op 't gehoor lastig te bepalen uit welke richting de hulpverlener zich zal begeven.. Laat staan dat bij zo'n VAG product nog duidelijk een knipperlicht zichtbaar is..

Het was misschien beter geweest om niet te gaan rijden... maar ja, dat levert al snel 'irritatie' bij achterliggers op.

Je hebt geremd en min of meer voorrang verleend aan het hulpverleningsvoertuig.

Terence zei:
Ik doe dit al jaren. Laatst 's nachts op de A1 3 rijstroken eraf, 1 nog beschikbaar. 5 km file, 1 minuut vertraging gehad...trouwens een mailtje naar mcb.eu gestuurd?
Nee, ik heb het vermoeden dat ze of de schouders ophalen of er onderling eens hartelijk om lachen.

Goed om te zien dat vrijwel iedereen het niet asociaal vindt.

Vanmiddag op de Diependaalse laan in Hilversum, er reed een Zwarte Seat Leon in de file daar (Wanneer is het daar nou eens rustig?) En die dacht opeens dat het wel handig zou zijn om maar even een stuk stoep mee te pakken... Dus die gaat er bij de ene oprit op, en duikt zó voor mijn neus de stoep op, stopt 30 seconden, en rijd 100 meter verder over diezelfde stoep, daarna reed hij met volgas de Asterstraat in (Je kan vanaf de stoep op de hoek Diependaalselaan/Asterstraat zelfs lopend niet echt goed zien wat er gebeurd, laat staan als je dat doet met een auto)

3 dagen geleden was op de zinniastraat zelf (Kom er nogal veel, m`n vader woont er ghehe) Een gast van 20 met een Ford Ka, kwam met een gangetje van ik denk 70 even de hoek om scheuren (Hij reed bij de Primulastraat de hoek om...)

2 weken terug had een vriend van me net zijn rijbewijs gehaald, zou je denken dat hij er wel voorzichtig mee zou doen (Hij had geen eigen auto, alleen de Zafira van z`n ma)... Nou, think again..
Hij reed:
1: 130! op een 30 weg (Hij had niet gezien dat het een 30 weg was...)
2: 190 op de snelweg.
3: Op de havenstraat 140, daar mag je 50.
4: 90 op een 50 kilometer weg.

En nee, dat gebeurde niet in een periode van 2 weken, maar in een periode van amper 1 uur..
Klinkt heel raar, maar voor die gasten van mijn leeftijd (18-25) die roekeloos rijden, gevaar veroorzaken, en overal 30-40-50 km te hard rijden en overmoedig zijn, wil ik maar al te graag het CBR bellen en de naam doorgeven van dit persoon en vragen of ze het rijbewijs niet per direct kunnen afnemen.

Ik mag dan zelf pas 23 zijn maar autorijden is niet "stoer" dus waarom zou je in godsnaam te hard rijden, je auto beplakken met stickers/bodykits/"dikke" audio sets..

190 op de snelweg doe ik ook nog wel eens. Maar alleen als er niemand in de buurt is. En in Duitsland, als je het in Nederland doet is het vooral dom. ;)

Zevens zei:
Vanmiddag mijn eigen domme actie gemaakt. Stond vooraan voor het stoplicht rechtdoor te wachten op een grote T splitsing. Had mijn raam open staan en hoorde een sirene ergens vandaan komen. Aangezien er een flinke rits auto's achter mij stond kon ik niets in de spiegels zien. Voor me was overzichtelijk en zag ik ook niks. Rechts stonden ook auto's te wachten en was onoverzichtelijk. Toen werd het groen en begon ik te rijden, eenmaal halverwege de splitsing dook daar ineens de politieauto van rechts op. Mijn eerste ingeving was ANKEREN. Tja toen stond ik midden op de splitsing stil met een rij auto's achter me en de politieauto stond ook stil. Deze moest de weg in waar ik vandaan kwam. Gelukkig is de splitsing beveiligd met 6 flitspalen en was het erg druk dus de politieauto reed al langzaam. Maar voelde me wel even een flinke sukkel :(

Hahah, nu is het wel eens tijd om mijn idiote actie met een politieauto op te biechten. Een paar jaar geleden reed ik op de grachten en ik hoorde ergens sirenes vandaan komen. Omdat ik niet wist waar het geluid vandaan kwam besloot ik om stil te gaan staan (niemand reed achter me) en even te wachten. Op een gegeven moment was ik er redelijk zeker van dat het geluid links van me op de grote weg vandaan kwam dus ik besloot te gaan rijden. Toen moest ik linksaf slaan waar een auto stond en ik stond weer even stil omdat ik er 100% zeker van wilde zijn dat er geen noodvoertuig in mijn buurt was. De bestuurder die links stond maakte toen een gebaar wat ik opvatte als dat ik moest gaan rijden omdat ik van rechts kwam. Nog een snelle blik naar rechts en ik trok op en vervolgens draaide die bestuurder zijn raampje omlaag en gaf me de mededeling dat er een politieauto achter me stond. Ik wist niet hoe snel ik ruimte moest maken door een stuk vooruit te rijden zodat de politieauto om me heen kon rijden. Tijdens het langs rijden riep ik nog sorry naar de agenten maar ze waren niet blij met mijn actie want ze riepen ook iets terug in de vorm van idioot.

Gelukkig was dit op de grachten waar sowieso niet hard wordt gereden. Toen ik naar rechts keek kon ik niet helemaal de straat inkijken en de sirene stond niet meer aan daarom heb ik de politieauto niet gezien. Natuurlijk ben ik de grootste idioot in dit verhaal maar dankzij die andere bestuurder heb ik de politie nog meer gehinderd omdat ik helemaal stil moest gaan staan om te horen wat hij te vertellen had. Na dit incident was ik er ook heilig van overtuigd dat ik minstens nog wat zou gaan horen in de vorm van een dikke boete of zelfs het inleveren van mijn rijbewijs, maar dat is nooit gebeurd gelukkig.

Vandaag een Sarcastje gedaan: er stond zo'n hek van wegwerkzaamheden (met een inrijverbodsbord er bovenop) aan de linkerkant van de weg. Als je dus vanuit het inrijverbod komt rijden kijk je tegen de achterkant van dat hek+bord aan en da's best slecht te zien in het donker. Heb hem maar even naar de goede kant van de weg gesleept. Die wegwerkers worden ook steeds achterlijker blijkbaar...

Idiote actie van mijzelf: vandaag dus (tot twee keer toe overigens) dat inrijverbod genegeerd :p Weg was prima begaanbaar en het was na wegwerktijd, dus why not? Nog meer idioots: mensen die daar dan op de weg (60-km zone) gaan lopen ipv op het fietspad.

Volgens mij is je Xantia uit filmpje 1 een Xsara trouwens. ;) Verder wel een paar idioten idd, zoals die Tigra en die vrachtwagen.

Zevens zei:
Toen werd het groen en begon ik te rijden, eenmaal halverwege de splitsing dook daar ineens de politieauto van rechts op. Mijn eerste ingeving was ANKEREN.

Sirene's zijn soms erg moeilijk te plaatsen, ook door weerkaatsingen en echo's.

Zo heb ik eens hetzelfde gehad, toen was ik vol overtuiging dat het geluid van achter kwam, dus zodra het kon (groen was) meteen opgetrokken om zo snel mogelijk de kruising over te zijn en de 'wachtvakken' vrij te maken. Tja, toen was de ambulance van rechts wel een beetje onverwacht. Ik had al vaart, en reed in een vlotte auto, dus met plankgas weggestoven om ruimte te maken. Ik geloof niet dat ze hebben hoeven remmen (er was gelukkig nog voldoende ruimte), maar ik was wel ff flink geschrokken.

Sarcast zei:
Nog wat asos van de afgelopen week.

Toch even op reageren:

Filmpje 1: je ziet een blokmarkering aankomen, de bus geeft (redelijk van te voren) richting aan en jij zet hem er gewoon naast. Niet zo handig. Of gas geven en naar links of gas loslaten en de bus gelegenheid geven om van rijbaan te veranderen. Tuurlijk, de bus is ook niet handig bezig maar jij doet het erom.

Filmpje 2: idem. Auto is aan het klungelen maar je ziet dat hij zonder reden een rijbaan wil opschuiven. Jij zet hem er wederom naast en zoekt het gevaar op. Mocht de auto doordrukken dan moet jij ook naar links, die motorrijder moet dan wel erg zijn best doen om jou niet te raken.

Filmpje 3: iemand die de weg aan het zoeken is of aso bezig is. Ik weet het niet.

Filmpje 4; jullie hebben allemaal niets op die linkerbaan te zoeken. Rechts ligt voor een paar honderd meter aan ongebruikt asfalt.

Filmpje 5: die auto wil gewoon naar rechts om de afslag te pakken. Jij zet hem er wederom naast. Gas geven en erlangs of even inhouden.

Filmpje 6: eens

Zeg niet dat jij de oorzaak bent maar je zou wel iets beter kunnen anticiperen en daarop handelen om te voorkomen dat de situatie nog gevaarlijker wordt. Als ik wil kan ik iedere dag wel schade rijden zonder dat het mijn fout is, leer ermee te leven !

Toetsje zei:
Toch even op reageren:

Filmpje 1: je ziet een blokmarkering aankomen, de bus geeft (redelijk van te voren) richting aan en jij zet hem er gewoon naast. Niet zo handig. Of gas geven en naar links of gas loslaten en de bus gelegenheid geven om van rijbaan te veranderen. Tuurlijk, de bus is ook niet handig bezig maar jij doet het erom.

Filmpje 2: idem. Auto is aan het klungelen maar je ziet dat hij zonder reden een rijbaan wil opschuiven. Jij zet hem er wederom naast en zoekt het gevaar op. Mocht de auto doordrukken dan moet jij ook naar links, die motorrijder moet dan wel erg zijn best doen om jou niet te raken.

Filmpje 3: iemand die de weg aan het zoeken is of aso bezig is. Ik weet het niet.

Filmpje 4; jullie hebben allemaal niets op die linkerbaan te zoeken. Rechts ligt voor een paar honderd meter aan ongebruikt asfalt.

Filmpje 5: die auto wil gewoon naar rechts om de afslag te pakken. Jij zet hem er wederom naast. Gas geven en erlangs of even inhouden.

Filmpje 6: eens

Filmpje 1,2 & 5 vallen gewoon onder artikel 54:

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals [size=x-small]wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en[/size] van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Je opmerking over even gasgeven en erlangs of even inhouden is dus niet van toepassing op sarcast, maar op het busje, de Mitsubishi en de Ford Fiesta. Zij zijn degene met het gebrekkige anticipatie vermogen en gaan er vanuit dat een richtingaanwijzer recht geeft op een plek op de rijstrook ernaast. De wet is daar duidelijk in, voorrang geven is de ander ongehinderd hun weg laten vervolgen. Zij moeten dus of op snelheid voorlangs, of snelheid verminderen en erachter invoegen zodat sarcast zijn weg ongehinderd kan vervolgen, niet andersom.
Dat de manier van rijden correct is en raar overkomt klopt niet in mijn ogen. Juist sarcast blijft zijn rijstrook volgen, mensen om hem heen besluiten, met of zonder goede reden, net voor zijn neus van rijstrook te wisselen. Vervolgens is het sarcast die zogenaamd slecht anticipeert. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.
[size=x-small](overigens, die motorrijder van het 2e filmpje had de situatie al moeten overzien en snelheid moeten verminderen, zodat hij niet in een benauwde situatie had kunnen komen. Gebrekkige anticipatie van hem.)[/size]

Filmpje 3, het is slecht zichtbaar vind ik. Echter, zelfs als je de weg zoekt, ga je niet een hele rij auto's voorbij in het kader van ik moest toch rechtsaf. Om vervolgens je weer te bedenken en er snel voor te schieten. Daarnaast is het niet volgen van de pijlen op het wegdek ook nog eens verboden.

Over je opmerking op filmpje 4. Bij sarcast is het wachten op de video met de beelden van de camera aan de voorkant. Waar naar mijn verwachting een Audi a4 duidelijk zichtbaar rechts voor sarcast rijd, dan wel net naast. Indicerend dat hij niet met dezelfde snelheid en veilige tussenafstand naar rechts kon gaan. Anders ben ik het volledig met je eens. Het spreekt voor zich dat de Agila en de taxi erachter niet veel op de linkerrijstrook te zoeken hadden.

Toetsje zei:
Zeg niet dat jij de oorzaak bent maar je zou wel iets beter kunnen anticiperen en daarop handelen om te voorkomen dat de situatie nog gevaarlijker wordt. Als ik wil kan ik iedere dag wel schade rijden zonder dat het mijn fout is, leer ermee te leven !

Ik ben het in algemene zin met je eens. Meer anticiperen is meer beter. Echter, als je steeds maar weer de ander de ruimte blijft geven om foutief te blijven rijden, leren ze het nooit. Op het moment dat er dan een onervaren bestuurder langskomt, zal het een keer mis gaan. Dat deze manier dan enigszins lomp overkomt en potentieel gevaar verhogend is een andere discussie.

Terug
Bovenaan