PauseBreak
Kilometervreter
Tsja, dat is behoorlijk asociaal wat ze daar doet ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dan was het zeker teveel gevraagd om richtingaanwijzen te verwachten? Gezien het feit dat dat er bij het inhalen ook niet vanaf kon?@PM zei:En wat nou als ze de parallelweg in wou?![]()
Volgens mij is dat dan zijn eigen probleem. De verzekering zal de schade wel uitkeren aan de tegenpartij, maar deze vervolgens verhalen op de (niet) verzekerde.- Quatrelle - zei:Als er onverhoopts iets gebeurt, is het bij schuld / onschuld niet zeker of deze beste malloot wel verzekerd is.
Het gaat daar ook wel lekker naar beneden.- Quatrelle - zei:Echter, deze dwaas rijd met dit zgn. 25km/u Unimogje 90 op een provinciale weg, in de stromende regen!
Blijkbaar fietste je midden op straat?Val zei:Net tijdens het wielrennen word ik in gehaald door een ongeduldige scooter die toeterend achter me zat en iets naar me riep toen ik naar rechts ging. Ik schreeuwde hem na dat hij moest stoppen en even leek het erop maar hij koos toch om weg te scheuren. Kon hem helaas niet bijhouden was wel benieuwd waarom meneer zo opgefokt tegen mij deed.
FpsDoug zei:Het gaat daar ook wel lekker naar beneden.- Quatrelle - zei:Echter, deze dwaas rijd met dit zgn. 25km/u Unimogje 90 op een provinciale weg, in de stromende regen!
Wees blij dat hij je niet hindert![]()
bat zei:Deze Unimog is een MMBS. Die mogen maximaal 25 km/u en constructief ook maar 25 km/u kunnen. Een trekker is een ander soort voertuig, die mag 40 km/u (ook constructief).
Unimogs zijn er ook als vrachtwagen, dan mogen ze 80 km/u.
Ik kijk liever op de website van de wetgever: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk1/Afdeling1/Artikel11/geldigheidsdatum_13-05-2014- Quatrelle - zei:tuurlijk mag een landbouw voertuig op de weg maar 16 of 25 km/u.
https://www.tractorfan.nl/topic/4977/
Ik had het dus nog mis ook: er zijn ook trekkers die harder mogen kunnen dan 40 km/u. Let wel: dit zijn de voertuigeisen. Hoe hard je vervolgens echt mag volgt weer uit het RVV: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/8/Artikel22/geldigheidsdatum_13-05-2014voertuig van de voertuigcategorie T: motorvoertuig op wielen, met ten minste twee assen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet minder dan 6 km/h, die voornamelijk voor tractiedoeleinden is bestemd en in het bijzonder is ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde verwisselbare uitrustingsstukken die voor gebruik in de landbouw of bosbouw zijn bestemd, of voor het trekken van aanhangwagens voor de landbouw of bosbouw, welk motorvoertuig kan zijn ingericht om een lading te vervoeren voor landbouw- of bosbouwdoeleinden of kan worden uitgerust met zitplaatsen voor meerijders, gedefinieerd overeenkomstig onderstaande voertuigclassificatie:
a. T1: landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een minimumspoorbreedte van de zich het dichtst bij de bestuurder bevindende as van niet minder dan 1.150 mm, met een lege massa in rijklare toestand van meer dan 600 kg en met een vrije hoogte boven het wegdek van ten hoogste 1.000 mm;
b. T2: landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een minimumspoorbreedte van minder dan 1.150 mm, met een lege massa in rijklare toestand van meer dan 600 kg en met een vrije hoogte boven het wegdek van ten hoogste 600 mm, met dien verstande dat wanneer echter de waarde van de hoogte van het zwaartepunt van de landbouw- of bosbouwtrekker – ten opzichte van het wegdek gemeten –, gedeeld door het gemiddelde van de minimumspoorbreedten van elke as, meer dan 0,90 bedraagt, de door de constructie bepaalde maximumsnelheid beperkt is tot 30 km/h;
c. T3: landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h, met een lege massa in rijklare toestand van ten hoogste 600 kg;
d. T4: landbouw- of bosbouwtrekkers voor speciale doeleinden op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 40 km/h;
De voertuigclassificatie T4 is onderverdeeld in:
– T4.1: portaaltrekkers voor het bewerken van hoge, in rijen geplante gewassen, bijvoorbeeld in de wijnbouw, die worden gekenmerkt door een (gedeeltelijk) verhoogd chassis dat zodanig is gebouwd dat zij zich parallel aan de rijen planten kunnen voortbewegen, waarbij de linker- en rechterwielen zich aan weerszijden van één of meer rijen planten bevinden; zij zijn ontworpen om werktuigen te dragen of aan te drijven die zich aan de voorzijde, tussen de assen, aan de achterzijde of op een platform bevinden; in de werkpositie bedraagt de verticaal gemeten afstand tot de grond op de plaats van de rijen planten meer dan 1.000 mm, met dien verstande dat wanneer echter de waarde van de hoogte van het zwaartepunt van de trekker – ten opzichte van het wegdek gemeten –, gedeeld door het gemiddelde van de minimumspoorbreedten van elke as, meer dan 0,90 bedraagt, de door de constructie bepaalde maximumsnelheid beperkt is tot 30 km/h;
– T4.2: brede landbouw- of bosbouwtrekkers die door hun grote afmetingen worden gekenmerkt en die in het bijzonder bestemd zijn om grote landbouwarealen te bewerken;
– T4.3: landbouw- of bosbouwtrekkers met geringe hoogte boven het wegdek met vier aangedreven wielen, waarvan de verwisselbare uitrustingsstukken bestemd zijn voor gebruik in de land- of bosbouw en die gekenmerkt worden door een dragend chassis, uitgerust zijn met één of meer aftakassen en een technisch toelaatbare massa van ten hoogste 10.000 kg hebben en waarbij de verhouding tussen deze massa en de maximale lege massa in rijklare toestand minder dan 2,5 bedraagt; voorts bevindt het zwaartepunt van deze trekkers zich – ten opzichte van het wegdek gemeten – op minder dan 850 mm;
e. T5: landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 40 km/h;
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
[...]
c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;
Leuke oefening voor thuis: Onderstreep voor jezelf de idiote acties in dit verhaal, ben benieuwd of je er net zoveel ziet als ik...Lycan_Capri zei:Toen ik net de Focus van m'n moeder met kapotte stuurpomp ophaalde reed er een stuk stront (letterlijk) in een 0118-racing Civic door rood, vanaf de schroeweg linksaf de statenlaan op. Omdat ik de Focus van m'n ma niet echt goed ken trok ik langzamer op dan dat ik in de Sierra gedaan zou hebben.
Nadat ik even getoeterd had stak hij z'n middelvinger naar me op en stampte op z'n rem
Vervolgens ben ik er voorbij gegaan en heb ook ff 1x de rem aangetikt
Waarna hij mij weer inhaalde, helemaal stopte en uitstapte
Er zijn geen klappen gevallen maar volgens de beste bosaap moest ik normaal en rustig doen
(In mijn ogen is het beter dat hij terug gaat naar Afrika of de Antillen)
Leon in z'n SEAT zei:Leuke oefening voor thuis: Onderstreep voor jezelf de idiote acties in dit verhaal, ben benieuwd of je er net zoveel ziet als ik...Lycan_Capri zei:Toen ik net de Focus van m'n moeder met kapotte stuurpomp ophaalde reed er een stuk stront (letterlijk) in een 0118-racing Civic door rood, vanaf de schroeweg linksaf de statenlaan op. Omdat ik de Focus van m'n ma niet echt goed ken trok ik langzamer op dan dat ik in de Sierra gedaan zou hebben.
Nadat ik even getoeterd had stak hij z'n middelvinger naar me op en stampte op z'n rem
Er zijn geen klappen gevallen maar volgens de beste bosaap moest ik normaal en rustig doen
Valt me nog niks tegenLycan_Capri zei:Leon in z'n SEAT zei:Leuke oefening voor thuis: Onderstreep voor jezelf de idiote acties in dit verhaal, ben benieuwd of je er net zoveel ziet als ik...Lycan_Capri zei:Toen ik net de Focus van m'n moeder met kapotte stuurpomp ophaalde reed er een stuk stront (letterlijk) in een 0118-racing Civic door rood, vanaf de schroeweg linksaf de statenlaan op. Omdat ik de Focus van m'n ma niet echt goed ken trok ik langzamer op dan dat ik in de Sierra gedaan zou hebben.
Ik heb ze onderstreept voor je hoor
(Inclusief als bonus het langzaam optrekken door gebrek aan kennis van de wagen)
@PM zei:Dus de minderheid die de regels wel kent moet zich voegen naar diegenen die de regels niet kennen? Ik ben zo ook weleens een paar km file voorbij gekoerst. Er stond heel in de verte een pijlwagen, en ik geloof dat de noodzaak tot ritsen met borden langs de kant van de weg werd aangekondigd (geen matrixborden boven de weg op dat traject, maar omdat het werkzaamheden betrof was er een goede voorbereiding mogelijk), iedereen gelijk naar links, ik er rechts langs tot in de buurt van die pijlwagen. Je hebt immers bij borden langs de weg ook de onderborden "ritsen na zoveel meter" en "ritsen vanaf hier". M.a.w. zolang mogelijk doorrijden.
Bij werkzaamheden komt het kruis toch altijd eerder dan de rammelstroken en de pijlwagen?
Nee, ik heb het vermoeden dat ze of de schouders ophalen of er onderling eens hartelijk om lachen.Terence zei:Ik doe dit al jaren. Laatst 's nachts op de A1 3 rijstroken eraf, 1 nog beschikbaar. 5 km file, 1 minuut vertraging gehad...trouwens een mailtje naar mcb.eu gestuurd?
Zevens zei:Vanmiddag mijn eigen domme actie gemaakt. Stond vooraan voor het stoplicht rechtdoor te wachten op een grote T splitsing. Had mijn raam open staan en hoorde een sirene ergens vandaan komen. Aangezien er een flinke rits auto's achter mij stond kon ik niets in de spiegels zien. Voor me was overzichtelijk en zag ik ook niks. Rechts stonden ook auto's te wachten en was onoverzichtelijk. Toen werd het groen en begon ik te rijden, eenmaal halverwege de splitsing dook daar ineens de politieauto van rechts op. Mijn eerste ingeving was ANKEREN. Tja toen stond ik midden op de splitsing stil met een rij auto's achter me en de politieauto stond ook stil. Deze moest de weg in waar ik vandaan kwam. Gelukkig is de splitsing beveiligd met 6 flitspalen en was het erg druk dus de politieauto reed al langzaam. Maar voelde me wel even een flinke sukkel![]()
Zevens zei:Toen werd het groen en begon ik te rijden, eenmaal halverwege de splitsing dook daar ineens de politieauto van rechts op. Mijn eerste ingeving was ANKEREN.
Sarcast zei:
Toetsje zei:Toch even op reageren:
Filmpje 1: je ziet een blokmarkering aankomen, de bus geeft (redelijk van te voren) richting aan en jij zet hem er gewoon naast. Niet zo handig. Of gas geven en naar links of gas loslaten en de bus gelegenheid geven om van rijbaan te veranderen. Tuurlijk, de bus is ook niet handig bezig maar jij doet het erom.
Filmpje 2: idem. Auto is aan het klungelen maar je ziet dat hij zonder reden een rijbaan wil opschuiven. Jij zet hem er wederom naast en zoekt het gevaar op. Mocht de auto doordrukken dan moet jij ook naar links, die motorrijder moet dan wel erg zijn best doen om jou niet te raken.
Filmpje 3: iemand die de weg aan het zoeken is of aso bezig is. Ik weet het niet.
Filmpje 4; jullie hebben allemaal niets op die linkerbaan te zoeken. Rechts ligt voor een paar honderd meter aan ongebruikt asfalt.
Filmpje 5: die auto wil gewoon naar rechts om de afslag te pakken. Jij zet hem er wederom naast. Gas geven en erlangs of even inhouden.
Filmpje 6: eens
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals [size=x-small]wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en[/size] van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Toetsje zei:Zeg niet dat jij de oorzaak bent maar je zou wel iets beter kunnen anticiperen en daarop handelen om te voorkomen dat de situatie nog gevaarlijker wordt. Als ik wil kan ik iedere dag wel schade rijden zonder dat het mijn fout is, leer ermee te leven !