Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik heb het spul ook in de auto liggen. Spannende is altijd handig, plaatje erin. En op mijn fietsendrager zit vast een witte plaat.

Sarcast zei:
Een linksrijder en een linksloper...
wat een draak van een weginrichting zeg.

Maar hoe zit het nu met fietsstroken en fietssugestiestroken?
Als er een fietsje instaat is het toch een fietsstrook?
Hoe vaak dient dat fietsje herhaald te worden?

om de 50-100 meter ( 3.7 Fiets- en suggestiestroken uit Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen) en na elke zijweg.

Is verder niet van belang want ik heb mijn voertuig niet stil laten staan.

Ben ik de enige die het opvalt, dat de reacties van Geelhoed op de acties van anderen steeds feller / duidelijker worden?
De filmpjes zijn eigenlijk bedoeld om aan te tonen dat ergens een idiote acties gebeuren in het verkeer, maar ik wordt nogal afgeleid door de reacties van de camera-auto. :)

Wrangler zei:
Ben ik de enige die het opvalt, dat de reacties van Geelhoed op de acties van anderen steeds feller / duidelijker worden?
De filmpjes zijn eigenlijk bedoeld om aan te tonen dat ergens een idiote acties gebeuren in het verkeer, maar ik wordt nogal afgeleid door de reacties van de camera-auto. :)

Zijn filmpjes vertellen inderdaad vaak vooral iets over de filmer.

Sarcast zei:
Een linksrijder en een linksloper...

Dat jongetje op de stoep is het duidelijk niet met je eens, gelukkig is jouw zoon beter opgevoed.

Nog een triviale idiote actie in het verkeer: een Berlingo van de stad (incl. logo's) haalde me in terwijl ik naar huis fietste. De chauffeur wilde naar z'n vier schakelen, maar hij selecteerde de achteruit. Gekraak en witte achterlichten als gevolg, maar verder reed de auto (in z'n drie vermoed ik) gewoon weer verder. Ik zei het al: triviaal. Maar ik was wel wat verbaasd over dergelijke lompheid, zeker omdat ik dat type Berlingo (en dus ook de versnellingsbak) goed ken.

Wrangler zei:
De filmpjes zijn eigenlijk bedoeld om aan te tonen dat ergens een idiote acties gebeuren in het verkeer

Jup, en steeds vaker bevatten ze kritiek op de wegbeheerder. Maar misschien moet ik dat inderdaad niet hier posten.

In artikel 76 van de RVV wordt gesproken over "bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken". Zijn er bestuurders die een fietsstrook niet mogen gebruiken?

Sarcast zei:
Wrangler zei:
De filmpjes zijn eigenlijk bedoeld om aan te tonen dat ergens een idiote acties gebeuren in het verkeer

Jup, en steeds vaker bevatten ze kritiek op de wegbeheerder. Maar misschien moet ik dat inderdaad niet hier posten.

Betekent nog niet dat je zo moet gaan rijden.

Boppie zei:
Sarcast zei:
Wrangler zei:

Ik snap de frustraties wel, maar de "wegbeheerder" en medeweggebruikers hebben niets aan deze acties en filmpjes.

Ze zijn bezig met werkzaamheden op de N57 tussen Port Zelande en Serooskerke (S-D) om (zogenaamd) de verkeersveiligheid te verhogen.
Een deel hiervan houdt in dat de V-max op dat traject blijvend verlaagd word tot 80km/u

Omdat ze er nu nog bezig zijn is de helft vanaf Seroos tot aan het viaduct naar Scharendijke nog V-max 100km/u, na voorgenoemd viaduct staat netjes een gigantisch bord waarop V-max 80km/u staat aangegeven

Wat ik dan echt totaal niet snap is waarom een Nederlandse (Zeeuwse?) automobilist ter hoogte van dat bord VOL in de ho-ijzers gaat.
En dan bedoel ik dusdanig vol in de ankers dat de snelheid tot onder de 50km/u duikt.

Hoe moelijk kan het in f*cksnaam zijn om het bord te zien staan, te anticiperen en gewoon je gas los te laten om te vertragen tot 80km/u

iedereen zal wel weten dat je weten dat je mensen na een aanrijding niet in je auto moet zetten, deze hulpverlener niet:

2014-04-27_Plesmanweg-7-BorderMaker.jpg

2014-04-27_Plesmanweg-8-BorderMaker.jpg

20140427_ambu_13-BorderMaker.jpg

De man uit de gekantelde auto nam vervolgens plaats in de dienstauto van de Huisartsenpost. Na onderzoek door de gealarmeerde ambulancehulpverleners bleek zijn letsel echter van dusdanige aard, dat hij voorzichtig uit het voertuig moest worden gehaald. Een deel van de huisartswagen moest vervolgens door de brandweer worden losgeknipt, om het slachtoffer via de achterbak uit de huisartsauto te kunnen halen. De man is daarna gestabiliseerd en vervolgens met onbekend letsel naar het ziekenhuis overgebracht.
....
Van de huisartsenwagen, die amper twee weken in dienst was, is uiteindelijk de volledige achterbank en de hoofdsteun van de passagiersstoel door de brandweer weggeknipt.
https://www.112ijmond.nl/index.php/nieuws1/1690-man-moet-uit-huisartsauto-worden-geknipt-na-ongeval

Nouja, dat is nog vrij makkelijk te herstellen. Goed te zien dat er blijkbaar niet automatisch voor gekozen wordt het dak eraf te knippen.

Ik zie het idiote van de actie overigens niet zo?

Boppie zei:
Sarcast zei:
Wrangler zei:

Als in het houden aan de regels? Nee, laten we dat vooral niet doen.

https://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3642734/2014/04/27/Chauffeur-facebookt-vrienden-en-sterft-seconden-later.dhtml

Heel vervelend voor haar nabestaanden

Maar eerlijk gezegd kan ik geen medelijden hebben met iemand die zo achterlijk / lomp is (was in dit geval)

Sarcast zei:
Boppie zei:
Sarcast zei:
Wrangler zei:

Als in het houden aan de regels? Nee, laten we dat vooral niet doen.

Er zal ongetwijfeld iets niet goed zijn, maar om nu zo te gaan rijden.

Boppie zei:
Er zal ongetwijfeld iets niet goed zijn, maar om nu zo te gaan rijden.
Er rijdt iemand links, die is blijkbaar aan het voorsorteren, anders zou je wel gewoon rechts houden niet?
Ik rij wel rechts, en haal haar in omdat zo in de ankers gaat voor een obstakel dat op de linker rijstrook gelegd is.
En ik moet "niet zo rijden"?

Wrangler zei:
Ik snap de frustraties wel, maar de "wegbeheerder" en medeweggebruikers hebben niets aan deze acties en filmpjes.
De medeweggebruiker houdt zich niet aan de regels, hoezo heeft die er niets mee te maken?
De wegbeheerder vind dergelijke filmpjes nog wel eens verhelderend:

Allereerst dankt voor uw melding. De filmpjes die u hierbij gemaakt heeft zijn bijzonder verhelderend. Ik ben vanaf 2012 beheerder van verkeersregelinstallaties. En deze klacht is voor mij nieuw. Ik zal deze klacht in behandeling nemen.

. En door de wijze waarop u de meldingen doorgeeft, kunnen we de borden goed beoordelen. Dank daarvoor.

Lycan_Capri zei:
"Vriendjespolitiek"
Bij jou of een andere burger had gewoon het hele dak eraf gegaan
Nee hoor, ze kiezen voor de makkelijkste weg. Het dak eraf is nog altijd een "last resort", want ook potentieel gevaarlijk voor de hulpverleners. Het verschil is dat deze auto van binnen ruim en hoog is, in ieder geval ruim en hoog genoeg om de gewonde er netjes uit te krijgen zonder het dak eraf te hoeven halen. Is ook prettiger voor de hulpverleners, scheelt klim- en tilwerk.

bat zei:
Lycan_Capri zei:
"Vriendjespolitiek"
Nee hoor, ze kiezen voor de makkelijkste weg. Het dak eraf is nog altijd een "last resort", want ook potentieel gevaarlijk voor de hulpverleners. Het verschil is dat deze auto van binnen ruim en hoog is, in ieder geval ruim en hoog genoeg om de gewonde er netjes uit te krijgen zonder het dak eraf te hoeven halen. Is ook prettiger voor de hulpverleners, scheelt klim- en tilwerk.

Ik blijf bij mijn opmerking.
Onderbouwing?:
Auto is ondanks dat deze dienst doet bij een huisarts gewoon van de hulpdiensten en het zou te duur zijn voor ze als ze em moeten vervangen

Lycan_Capri zei:
bat zei:
Lycan_Capri zei:
"Vriendjespolitiek"

Onderbouwing?:
Auto is ondanks dat deze dienst doet bij een huisarts gewoon van de hulpdiensten en het zou te duur zijn voor ze als ze em moeten vervangen

Mijn buurman werkte voor de brandweer, ook eens een soortgelijke situatie gehad. Daar zat het slachtoffer van het ongeluk achterin een politiewagen. Reken maar dat (omdat het niet anders ging) daar gewoon het dak vanaf werd geknipt. Dat de dienstwagen van de agenten pas anderhalve week eerder in ontvangst genomen was maakte geen drol uit.

Lycan_Capri zei:
Onderbouwing?:
Ik dacht dat er een onderbouwing kwam. Er kwam alleen een vage verdachtmaking. Toch weer jammer van m'n tijd.

Lycan_Capri zei:
Heel vervelend voor haar nabestaanden

Maar eerlijk gezegd kan ik geen medelijden hebben met iemand die zo achterlijk / lomp is (was in dit geval)

Ik wel.

Een mens soms domme dingen doen. Niemand uitgezonderd. Daarvoor verdient ze niet de dood.

Triest ongeluk. Neemt niet weg dat je niet moet app'n/sms'n achter het stuur.

Lycan_Capri zei:
bat zei:
Lycan_Capri zei:
"Vriendjespolitiek"

Onderbouwing?:

Deze auto is niet van de hulpdiensten maar van de huisartsenpost. Die wordt dus uit een compleet ander potje gefinancierd (namelijk uit de zakken van de huisartsenpost/gelieerd ziekenhuis).

Het is weer brommer motorweer. En dus ook weer motorrijderergenissenweer. Verkeerslicht, motor rijdt over de strook voor rechtsaf ons voorbij en zet z'n rochelbak voor de stopstreep en schuin voor mij neer. Groen, meneer weet niet zo snel weg te rijden. Het scheelde weinig of hij had klem gezeten onder m'n voorbumper. En vervolgens keek meneer mij boos aan. Ja sukkel, als je zo nodig vooraan wilt staan, moet je ook een beetje rap wegrijden. Het is nou ook weer niet bepaald een sportwagen waar ik in rij...

bat zei:
Het is weer brommer motorweer. En dus ook weer motorrijderergenissenweer. Verkeerslicht, motor rijdt over de strook voor rechtsaf ons voorbij en zet z'n rochelbak voor de stopstreep en schuin voor mij neer. Groen, meneer weet niet zo snel weg te rijden. Het scheelde weinig of hij had klem gezeten onder m'n voorbumper. En vervolgens keek meneer mij boos aan. Ja sukkel, als je zo nodig vooraan wilt staan, moet je ook een beetje rap wegrijden. Het is nou ook weer niet bepaald een sportwagen waar ik in rij...

Voor wat betreft jouw irritatie bij het wegrijden, dat is inderdaad behoorlijk vervelend. Vergeet echter niet dat motorrijders kwetsbare verkeersdeelnemers zijn (helaas gedragen ze zich lang niet altijd zo). Het wil nogal eens gebeuren dat automobilisten motorrijders over het hoofd zien bij het verkeerslicht. Om te voorkomen dat je als motorrijder geplet wordt tussen twee auto's ga je daarom dus vooraan staan. Stukje eigen veiligheid. Dat meneer dat deed over de andere voorsorteerstrook heeft er wellicht mee te maken dat hij geen krassen wilde maken op zijn motor en/of de wachtende auto's.

N.B. Zelf heb ik geen motorfiets, erger me vaak genoeg kapot aan tweewielige "coureurs" maar begrijp die actie bij het verkeerslicht dan weer wel.

bat zei:

Dit herken ik en vind ik ook zeer irritant. Als ik vooraan sta wil ik vaak gewoon sportief wegrijden, maar dan komt er weer zo'n voordringer voor je staan ;)

Een 24-jarige vrouw uit Steenbergen heeft tientallen kilometers spookgereden op de A58 omdat zij de aanwijzingen van haar navigatie volgde. Dat verklaarde ze naderhand op het politiebureau.

Ze veroorzaakte bijna een frontale botsing, maar bleef onverstoorbaar met 100 kilometer per uur tegen het verkeer inrijden. Dat gebeurde donderdag op de A58 van Bergen op Zoom richting Zeeland, meldde de politie vandaag.

Zelfs toen een politieauto haar tegemoet kwam met lichtsignalen en een stopteken, stopte de spookrijdster niet. De agenten moesten uitwijken om een aanrijding te voorkomen.

Toen de vrouw eindelijk stopte, verklaarde ze dat ze door werkzaamheden de weg kwijt was geraakt. Haar navigatie had haar de verkeerde kant op gestuurd, zei ze.
https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3648006/2014/05/03/Spookrijdster-geeft-schuld-aan-navigatie.dhtml

:(

Rijbewijs overgieten met benzine, in de brand steken. Daarna de asresten in beton gieten en af laten zinken in een drie kilometer diepe oceaan.

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Voor wat betreft jouw irritatie bij het wegrijden, dat is inderdaad behoorlijk vervelend. Vergeet echter niet dat motorrijders kwetsbare verkeersdeelnemers zijn (helaas gedragen ze zich lang niet altijd zo). Het wil nogal eens gebeuren dat automobilisten motorrijders over het hoofd zien bij het verkeerslicht. Om te voorkomen dat je als motorrijder geplet wordt tussen twee auto's ga je daarom dus vooraan staan. Stukje eigen veiligheid. Dat meneer dat deed over de andere voorsorteerstrook heeft er wellicht mee te maken dat hij geen krassen wilde maken op zijn motor en/of de wachtende auto's.

N.B. Zelf heb ik geen motorfiets, erger me vaak genoeg kapot aan tweewielige "coureurs" maar begrijp die actie bij het verkeerslicht dan weer wel.
Als je bang bent omver gereden te worden, moet je niet gaan motorrijden. Bij het verkeerslicht omver gereden worden, levert doorgaans hooguit wat krassen en een blauwe plek op (echt veel ruimte heeft de auto immer sniet om snelheid te maken voordat ie je raakt), op de snelweg over het hoofd gezien worden, kan je je leven kosten. Cijfers heb ik niet, maar dat laatste gebeurt voor mijn gevoel sneller dan het eerste.

Hier begin een motorrijder 2 overtredingen, mogelijk om zichzelf te beschermen tegen een hypotetisch gevaar. Resultaat: hij werd alsnog bijna omver gereden. Al met al lijkt me dit alles niet echt de bedoeling.

Mijn gevoel (vooroordeel) is dat de meeste motorrijders dit doen, omdat ze weten dat ze potentieel sneller op kunnen trekken dan de meeste auto's en gewoon geen zin hebben om misschien even te moeten wachten.

BMW Power zei:
Dit herken ik en vind ik ook zeer irritant. Als ik vooraan sta wil ik vaak gewoon sportief wegrijden, maar dan komt er weer zo'n voordringer voor je staan ;)
Mwoach, ik reed rustig weg en was ook niet van plan een sprintje te trekken. Ik had het vooral vervelend gevonden die motor onder m'n bumper vandaan te moeten laten plukken en alle nasleep daarvan (waaronder dat het niet ondenkelijk is dat ik uiteindelijk een groot deel, zoniet de volledige aansprakelijkheid op mijn conto zou krijgen).

Van de week iemand die te laat doorhad dat hij naar rechts moest. Dikke bak die besloot dat ie best spookrijdend rechtsaf kon slaan o_O

https://www.google.nl/maps/@52.291738,4.8436,3a,75y,222.89h,70.5t/data=!3m4!1e1!3m2!1sVek_EsiC1d_C1jhFn2OfGg!2e0

Ja ho eens. Als je omvalt met je motor terwijl je stilstaat is er al kans op letsel. Je sleutelbeen breken is dan al niet ongewoon. Ook op lagere snelheid onderuit gaan kan al tot vervelende verwondingen leiden. Ongelukkig terecht komen heb je niet altijd zelf in de hand.

Toen de vrouw eindelijk stopte, verklaarde ze dat ze door werkzaamheden de weg kwijt was geraakt. Haar navigatie had haar de verkeerde kant op gestuurd, zei ze.
En tegemoet komend verkeer is verder niet raar ofzo? Zelf nadenken is teveel moeite? Waar mijn navigatie me ook heen stuurt, zodra ik koplampen op me af zie komen ga ik me toch al afvragen of ik niet iets verkeerd heb gedaan. Niet stug door rijden onder het motto dat het wel zal kloppen wat ie aangeeft. Dus niet alleen het rijbewijs voor langere tijd innemen, ook een psychisch onderzoek en wat mij betreft zelfs een voorwaardelijke celstraf. Te hard rijden kan gevaarlijk en ongewenst zijn, maar ik vind dit nog wel een stuk verder gaan dan dat.

Paulus0013 zei:
Ja ho eens. Als je omvalt met je motor terwijl je stilstaat is er al kans op letsel. Je sleutelbeen breken is dan al niet ongewoon. Ook op lagere snelheid onderuit gaan kan al tot vervelende verwondingen leiden. Ongelukkig terecht komen heb je niet altijd zelf in de hand.
Dat klopt, vandaar ook mijn "doorgaans". Maar dan nog vind ik het geen reden om 2 verkeersovertredingen te begaan. Vooral niet als je vervolgens alsnog in een situatie terecht komt waarbij dergelijk letsel het resultaat kán zijn.

Ik zeg ook niet dat dit overtredingen rechtvaardigt. In tegendeel. Ik vind ook dat zij zich aan de regels hebben te houden.

bat zei:

Als je bang bent omver gereden te worden, moet je niet gaan motorrijden. Bij het verkeerslicht omver gereden worden, levert doorgaans hooguit wat krassen en een blauwe plek op (echt veel ruimte heeft de auto immer sniet om snelheid te maken voordat ie je raakt), op de snelweg over het hoofd gezien worden, kan je je leven kosten. Cijfers heb ik niet, maar dat laatste gebeurt voor mijn gevoel sneller dan het eerste.

Hier begin een motorrijder 2 overtredingen, mogelijk om zichzelf te beschermen tegen een hypotetisch gevaar. Resultaat: hij werd alsnog bijna omver gereden. Al met al lijkt me dit alles niet echt de bedoeling.

Mijn gevoel (vooroordeel) is dat de meeste motorrijders dit doen, omdat ze weten dat ze potentieel sneller op kunnen trekken dan de meeste auto's en gewoon geen zin hebben om misschien even te moeten wachten.

Het gaat niet om auto's die je over het hoofd zien bij het wegrijden (waarom zou je dan vooraan willen staan?) maar om auto's die achteraan aansluiten bij het verkeerslicht en dus te laat remmen. Met 15 km/u geplet worden tussen twee auto's doet ook gewoon goed pijn.

Normaal gesproken doen ze dit ook niet langs rechts over een andere voorsorteerstrook maar voorzichtig langs links over dezelfde rijbaan. Dan is er helemaal niets mis met zo'n actie of je dat nou leuk vind of niet. Dit valt onder dezelfde uitzonderingsregel als het passeren van een file door motorrijders op de snelweg. Dat hij vervolgens niet mooi wegrijdt is erg hinderlijk maar zoiets kan gebeuren. Of brandt het lontje ook al op als er bij het verkeerslicht een automobilist voor je zijn motor stil laat vallen?

Dat zelfde onderbuikgevoel had ik ook altijd. Omdat ik liever feiten ken dan dat ik aannames doe ben ik eens met wat motorrijders gaan praten. En dan niet alleen de opgeschoten motormuizen met een Ninja of CBR onder hun kont maar ook de berijders van Harleys en toermotors. Daaruit bleek dus dat ze dit doen vanwege het potentiële gevaar. Een van hen was zelfs een goede vriend verloren door een vrachtwagen die niet door had dat er een motor stond tussen hem en het busje daarvoor.

Er zullen vast motorrijders zijn die het voornamelijk doen om als eerste weg te zijn bij het verkeerslicht maar de hoofdreden is in de meeste gevallen toch echt de (eigen) veiligheid.

Het gaat niet om auto's die je over het hoofd zien bij het wegrijden (waarom zou je dan vooraan willen staan?) maar om auto's die achteraan aansluiten bij het verkeerslicht en dus te laat remmen. Met 15 km/u geplet worden tussen twee auto's doet ook gewoon goed pijn.
Dat is wat anders dan je eerst zei:
Het wil nogal eens gebeuren dat automobilisten motorrijders over het hoofd zien bij het verkeerslicht.

In de situatie die jij nu beschrijft gaat het niet zozeer om het over het hoofd zien van de motor die tussen 2 auto's staat, maar het over het hoofd zien van het hele rijtje wachtenden. Die reden snap ik beter.

Of brandt het lontje ook al op als er bij het verkeerslicht een automobilist voor je zijn motor stil laat vallen?
Geen lontje hier, ik snap niet helemaal waar je dat op baseert... :D

Er zullen vast motorrijders zijn die het voornamelijk doen om als eerste weg te zijn bij het verkeerslicht maar de hoofdreden is in de meeste gevallen toch echt de (eigen) veiligheid.
Zolang er in onze beide gevallen geen sprake is van een deugdelijk onderzoek, behoud ik mij het recht voor te vermoeden dat het gros van de motorrijders het vooral "makkelijk" vindt dat ze het rijtje voorbij kunnen en soms ook mogen. ;)

bat zei:

In eerste instantie bedoelde ik hetzelfde, ik drukte me helaas wat ongelukkig uit.

bat zei:
Het wil nogal eens gebeuren dat automobilisten motorrijders over het hoofd zien bij het verkeerslicht.

In de situatie die jij nu beschrijft gaat het niet zozeer om het over het hoofd zien van de motor die tussen 2 auto's staat, maar het over het hoofd zien van het hele rijtje wachtenden. Die reden snap ik beter.

Niet zozeer het hele rijtje, op de één of andere manier zien automobilisten nogal eens een motor over het hoofd wanneer deze achter een auto staat.

bat zei:
Of brandt het lontje ook al op als er bij het verkeerslicht een automobilist voor je zijn motor stil laat vallen?
Geen lontje hier, ik snap niet helemaal waar je dat op baseert... :D

bat zei:
Ja sukkel, als je zo nodig vooraan wilt staan, moet je ook een beetje rap wegrijden.

Daarop dus. :D

bat zei:
Zolang er in onze beide gevallen geen sprake is van een deugdelijk onderzoek, behoud ik mij het recht voor te vermoeden dat het gros van de motorrijders het vooral "makkelijk" vindt dat ze het rijtje voorbij kunnen en soms ook mogen. ;)

Die indruk heb ik zelf ook nog steeds deels maar inmiddels ben ik minder bevooroordeeld en weet ik dat niet alle motorrijders dit doen om snel weg te zijn. ;)

bat zei:

In eerste instantie bedoelde ik hetzelfde, ik drukte me helaas wat ongelukkig uit.

Ik heb met dat gedrag van 'voordringende motorrijders' hetzelfde gevoel als bat. Het wakkert mijn competitiegevoel aan om proberen net zo snel weg te komen als motorrijder (als er ruimte op het wegvak is).

Ik snap de 'verkeersveiligheid' reden deels.. op een provinciale weg kan ik mij dit voorstellen.. in de stad niet. Daarnaast kan de motorrijder gewoon in zijn spiegel kijken en als hij de indruk heeft dat de achterligger hem niet ziet.. ff gauw naast de rij auto's 'schieten'.

Verder moest ik zaterdag een motorrijder maar ff wijzen op het niet voeren van een voorlamp, het was licht maar wel een dichtbeboste provinciale weg.. op een donkere motorfiets met donkere kleding..:rolleyes:

Durashift zei:
Daarnaast kan de motorrijder gewoon in zijn spiegel kijken en als hij de indruk heeft dat de achterligger hem niet ziet.. ff gauw naast de rij auto's 'schieten'.
Zoals de gemiddelde (lease)rijder afremt, vol en pas op het laatste moment, lijkt iedereen een bedreiging te vormen.
Bovendien is dat het belangrijkste bij het verkeerslicht, continu in je spiegel zitten staren. ;)
Een voordeel, als je daardoor het groene licht mist ben je vervolgens wel als eerste weg. o_O

Ik vat hem niet helemaal, Janus.

Het gaat om een lange rij (of in ieder geval meer dan één) auto's waar de motorrijder op aansluit. Ivm veiligheidsaspect kijk je in de spiegel.. Als er geen verkeer achterop komt, hoef je niet te kijken.. Voor je kijken, naar het groene licht, hoeft ook niet perse, gewoon wachten tot de auto's voor je gaan rijden;)

Wat zal het erg (gevaarlijk) zijn als een motorrijder als eerste in de (toekomstige) rij voor een rood stoplicht stopt..

Durashift zei:
Ik snap de 'verkeersveiligheid' reden deels.. op een provinciale weg kan ik mij dit voorstellen.. in de stad niet. Daarnaast kan de motorrijder gewoon in zijn spiegel kijken en als hij de indruk heeft dat de achterligger hem niet ziet.. ff gauw naast de rij auto's 'schieten'.
Dat het in de stad ook mis kan gaan blijkt wel uit het volgende verhaal: een kennis van me - niet schrikken, geen borrelpraat - stond eens met z'n auto voor het verkeerslicht te wachten in de stad. Maximaal 50 km/u daar, en door de diverse bochten e.d. kun je daar eigenlijk ook niet harder. Toch wist een vrachtwagenchauffeur het te presteren om de hele rij stilstaande auto's over het hoofd te zien en is er, ondanks een verlate remactie, met een lekker vaartje bovenop geklapt. Eerder genoemde kennis stond achteraan in de rij, maar zag in z'n spiegel de vrachtwagen iets te snel dichterbij gekomen. Hij is dus last minute het naastgelegen parkeerterrein opgeschoten. Voor hem is het dus goed afgelopen, maar het had heel makkelijk heel anders kunnen gaan. Verder deel ik de vaker genoemde mening: als motorrijder mag je best 'voorkruipen' omdat je zo snel denkt te zijn, maar dan moet je dat ook waarmaken. Daarbij valt mij trouwens op dat juist die tourrijders sneller weg zijn (beter opletten?) dan die snelle straatracers. Maar goed, da's gevoelsmatig, kan het niet met cijfers onderbouwen.

Om maar even in de merkwaardige verkeersacties te blijven: vanmiddag een meneer met rollator (dus niet zo snel...) bij de oversteekplaats met verkeerslicht. Meneer had groen, ging tergend langzaam naar de 'middenberm' waarbij de laatste meters zijn verkeerslicht al lang op rood stond (en die voor de auto's op groen). De automobilisten toonden zich overigens uiterst hoffelijk, ik had eigenlijk wel een claxon of zo verwacht. Afijn, toen ik eindelijk bij de stopstreep was sprong het licht alweer op oranje, dus maar gestopt. Zie ik die oude knakker eerst om de paar seconde op de oversteekknop drukken, dat verklaarde dus waarom ik geen groen meer had. Na een keer of 10 op die knop gedrukt te hebben, en het nog steeds geen groen was geworden voor meneer, besloot'ie dus maar maar om met datzelfde slakkengangetje gewoon door rood te lopen. Denk dat meneer haast had of zo o_O

Ook bijzonder: een inlineskater (skeeleraar? niet te verwarren met skileraar) op een rotonde, op het fietspad, die richting aangaf. Dat was voor mij even een unicum. Was ook wel even verwarrend, want hij stak weliswaar netjes z'n arm uit, maar hield daarbij z'n hand omhoog. Dus ik denk al, naar wie zwaai jij dan :)

Terug
Bovenaan