Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Janus Diedericus zei:
Inderdaad, alle letters, cijfers, koppeltekens en natuurlijk de duplicaatcode waren geel gemaakt.
Huh??? Ik dacht even lollig uit de hoek te komen door te reageren op het feit dat je z'n privacy respecteerde... *-) Blijkt het gewoon serieus te zijn dus :S

Vandaag ook weer een merkwaardige actie meegemaakt. Op mijn woon-werktraject wordt een overbodige rotonde aangelegd, snelweg is tijdelijk niet bereikbaar en dus mag eenieder in polonaise over de provinciale weg. Vanochtend was het niet anders, ik mocht aansluiten achter een tankwagen. Het viel me al op dat de remlichten van de trailer vrij zwak brandden, extra opletten dus. Dat ging een tijdje goed, totdat de lichten uit bleven en dat ding toch iets te snel dichterbij kwam. Even straf op de rem en het probleem was - deze keer - vermeden. Ik had echter niet zo veel trek in een nieuwsbericht over een aanrijding tussen een tankwagen en een ander onfortuinlijk persoon, dus behalve voldoende afstand houden ook maar even loeren op een kansje om de chauffeur aan te spreken. Na veel remmen en weinig stilstaan toch de mogelijkheid, snel uit de auto en richting de cabine. Het verkeer begon net weer te rijden, maar de chauffeur zag me aan komen lopen en wachtte dus. Even snel uitgelegd dat z'n remlichten niet functioneerden, waarna de chauffeur te kennen gaf dat hij a) blij was met mijn waarschuwing en b) het direct even zou checken bij de volgende parkeerplaats. Prima. Dus ik denk, die rijdt even naar het tankstation, dat was slechts 150 meter verderop. Maar nee, meneer rijdt gewoon de snelweg op :S Ja, daar heb je ook parkeerplaatsen. Maar om nou de snelweg op te rijden, wetende dat je geen remlichten hebt? Op z'n zachts gezegd toch niet zo handig. Heb toch maar een beetje het lokale nieuws in de gaten gehouden, geen gekke dingen gebeurd gelukkig...

Het kan ook omgekeerd. Ik ben een keer in het pikdonker een zwarte volvo tegengekomen waarvan de achterlichten niets deden. De remlichten deden het gelukkig wel.
Ook hij ging de snelweg op. Geen mogelijkheid gehad om hem aan te spreken.

PauseBreak zei:

Goh, waarom zouden er toch zoveel ongelukken gebeuren op de N36? :T
Nog iets dichter er op voordat je gaat inhalen en ook nog net iets verder naar links. Als een tegenligger exact hetzelfde doet, dan eet je voortaan door een rietje. Als je afstand houdt, dan zie je meer. Ook heb je ruimte om een aanloop te nemen bij het inhalen.
Zulke figuren zouden ze ook eens per direct het rijbewijs moeten afnemen en op cursus moeten sturen. Want als het op deze manier fout gaat, dan gaat het ook gelijk goed fout.

Zo, vanmorgen ook weer een ondankbare hond die een idiote actie moest uithalen. Ik rijd op de A1 van Hengelo Noord richting Almelo, ter hoogte van de oprit bij de Ikea komt een Bmw 5 serie touring (nieuwste model) invoegen. Prima, ik schuif met 125 km/u even naar links om hem ruimte te geven. Voor me in de verte een Pandaatje op rechts wat niet harder rijdt dan 100. De Bmw voegt in met 110 naast me, ik nader de Panda en de Bmw (Noord-afrikaanse bestuurder met linkerhand in het midden van het stuur) gaat vol op het gas en wil door de Panda heen. Vervolgens hoekt ie naar links daar waar ik dus rijd, zonder richting aan te geven en scheert tussen mij en de Panda door. Ik rem, om aanrijding met hem en de vangrail te voorkomen, geef vervolgens grootlicht en claxonneer. Geen reactie van Bmw rijder (weet dat ie fout zit) en versnelt richting achterbumper van mijn voorligger. Gaat zenuwachtig steeds remmen vlak achter die auto, terwijl daarvoor een rijtje met auto's rijd. T'is ochtendspits dus je hebt nergens ruimte om op te kunnen schieten.

Kortom ben wel weer blij dat mijn auto nog heel is en ik op tijd heb kunnen remmen. Was wel in één keer goed wakker 8-).
Als ik een dashcam had, was het zeker een fragment wat hier op het forum getoond kan worden.

Paulus0013 zei:
PauseBreak zei:

Goh, waarom zouden er toch zoveel ongelukken gebeuren op de N36? :T
Nog iets dichter er op voordat je gaat inhalen en ook nog net iets verder naar links. Als een tegenligger exact hetzelfde doet, dan eet je voortaan door een rietje. Als je afstand houdt, dan zie je meer. Ook heb je ruimte om een aanloop te nemen bij het inhalen.
Zulke figuren zouden ze ook eens per direct het rijbewijs moeten afnemen en op cursus moeten sturen. Want als het op deze manier fout gaat, dan gaat het ook gelijk goed fout.

Als hij er nog iets dichter op had gereden, dan had hij met zijn neus tegen de achterwielen gezeten :} Let ook op de actie van de witte Golf vanaf 0:26.

Niet om het even, maar je hebt commentaar op anderen. Zet je filmpje eens stil op 16 seconden.
Wat doe jij daar dan? Jij gaat inhalen terwijl je voorganger je het zicht op tegenliggers blokkeert (die is nog op de andere rijstrook).

Net zo gevaarlijk, wel met het verschil dat er nu ruimte is om op tijd te remmen.

Overigens over de VW (Polo) gesproken, die haalt het ook maar net voor de vrachtwagen langs terwijl de Mazda nadert. Doet me denken aan het dodelijke ongeval van afgelopen maand op de N36. Ook een inhaalactie door een lichtgekleurde VW die het nogal spannend maakt. 8-)

Wrangler zei:
Niet om het even, maar je hebt commentaar op anderen. Zet je filmpje eens stil op 16 seconden.
Wat doe jij daar dan? Jij gaat inhalen terwijl je voorganger je het zicht op tegenliggers blokkeert (die is nog op de andere rijstrook).

Net zo gevaarlijk, wel met het verschil dat er nu ruimte is om op tijd te remmen.

Het verschil is dat ik hiervoor al ruim langs de truck kon kijken (ik vergrootte niet voor niets de tussenafstand) en dus wist dat er voorlopig niks aan kwam. Bovendien haal ik in met een veel groter snelheidsverschil en ben dus minder tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer. Goed, dat het niet de ideale inhaalactie is ben ik met je eens, maar zoveel mogelijkheden tot netjes inhalen op de N36 zijn er nu ook weer niet ;)

Wrangler zei:
Overigens over de VW (Polo) gesproken, die haalt het ook maar net voor de vrachtwagen langs terwijl de Mazda nadert. Doet me denken aan het dodelijke ongeval van afgelopen maand op de N36.

Mij ook, daarom heb ik dat stuk er ook in gelaten. Het was behoorlijk close. Goed dat de Mazda-rijder daar op zat te letten, want we reden vlak voor de bocht (dus het moment dat die VW naar zijn eigen rijstrook teruggaat) langzamer dan toen we achter de truck zaten.
Goed, je mag daar inhalen, maar eigenlijk is het bezopen dat in die bocht geen doorgetrokken streep ligt als je kijkt waar ze verder allemaal wel liggen. Die bocht ligt precies zo dat je tegenliggers altijd te laat aan ziet komen door het kleine bosje bomen aan de linkerkant.

Gisteren op weg van Middelburg naar Vierpolders een hele bende van die tyfus-moffen Duiters voor me die dachten dat je maar 60 mag op de Oosterscheldekering. Gelukkig was er even geen tegenliggend verkeer en kon ik ze ondanks het 8-kleppertje in het vooronder even snel alle 6 voorbij steken. Dat mijn snelheid daarbij even ruim boven de Vmax van 100km/u kwam deed even niet terzake.

Te hard rijden kan! gevaarlijk zijn.
Te langzaam rijden is minstens net zo (al dan niet meer) gevaarlijk

'S avonds op de terugweg van Barendrecht naar Middelburg via de N59 2 Belgen voor me die redelijk ruim onder de Vmax bleven (en geen ruimte om fatsoenlijk in te halen, so be it dan maar ff doorbijten en achter ze aan blijven sukkelen). Vervolgens kom je bij de verkeerslichten met flitsers op 70km/u (+roodlicht) en dan remmen die @$#@ belgen al op ruim 500m voor dat kruispunt af tot nog geen 50km/u om vervolgens weer rustig te versnellen richting de 70km/u.

Dit was niet de eerste keer dat ik zo'n situatie zat met een Belg, ik zie het ze bijna allemaal zo doen. Wordt het die lui aangeleerd om op die manier te rijden ofzo?

Nee, die bescheuren zich om het zicht dat ze in hun binnenspiegel hebben op een ziedende 'ollander die bijkans ontploft... ;)

Hahaha bat

Dat ze lekker in hun eigen land zo gaan rijden dan.
Die Vmax is op 7 van de 10 wegen ideaal en op de overige 3 te laag.
Zolang er geen vrachtwagen voor je zit is er totaal geen reden om (nog geen) 80km/u te gaan rijden op een weg met Vmax 100km/u

Lycan_Capri zei:
's Avonds op de terugweg van Barendrecht naar Middelburg via de N59 2 Belgen voor me die redelijk ruim onder de Vmax bleven (en geen ruimte om fatsoenlijk in te halen, so be it dan maar ff doorbijten en achter ze aan blijven sukkelen). Vervolgens kom je bij de verkeerslichten met flitsers op 70km/u (+roodlicht) en dan remmen die @$#@ belgen al op ruim 500m voor dat kruispunt af tot nog geen 50km/u om vervolgens weer rustig te versnellen richting de 70km/u.

Dit was niet de eerste keer dat ik zo'n situatie zat met een Belg, ik zie het ze bijna allemaal zo doen. Wordt het die lui aangeleerd om op die manier te rijden ofzo?

Met die idioot hoge boetes in Nederland, heb ik er alle begrip voor dat buitenlanders net wat voorzichtiger doen.

Buiten dat is de overheid er ook goed in om veel verschillende snelheden toe te staan. 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 en 130.

Op wegen kan het vaak tussen de eerste 5 lekker schommelen.

Klopt de wegbeheerder zou wat minder kunnen wisselen met toegestaane snelheden op bepaalde trajecten
Maar de N59 is vanaf de A29 tot Bruinisse (met uitzondering van de kruisingen) 100km/u en dat is f*cking duidelijk aangegeven met grote borden aan het begin van de weg (en na de kruisingen), bordjes op de hm-paaltjes & een groene streep op het wegdek.

Dat Belgen bang zijn voor boetes in NL is in mijn ogen een bagger-argument. Dat je Vmax +/- een km of 2 á 3 rijdt kan ik me voorstellen (ook iets met tellerafwijking) maar deze lui kwamen niet boven de 90km/u
Maar dat je ruim!!!! 500m voor het kruispunt VOL in de ankers gaat, afremt tot onder de 50km/u en vervolgens weer accelereert naar iets minder dan 70km/u. Daar kan ik gewoon echt niet bij, wat schiet je ermee op behalve slijtage aan je remmen (en een verhoogd verbruik)

"Te langzaam" rijden is op zichzelf geen overtreding. Maar je lokt inderdaad wel een bepaald gedrag uit van je medeweggebruikers en dan kan de politie je wel degelijk manen om een beetje door te rijden.

Een extreem lage constante snelheid, zoals 50 op een 100-weg kan overigens wel gevaarlijk zijn als degene die jou met 100 (of 120) achterop komt dat niet verwacht. Hoe de politie daarmee omgaat (afgezien van eerdergenoemde vermaning) weet ik eerlijk gezegd niet.

Je kan artikel 5 krijgen als je echt zo traag rijd dat je gevaar veroorzaakt. ( Is maar goed ook )

PauseBreak zei:
Wrangler zei:

Het verschil is dat ik hiervoor al ruim langs de truck kon kijken (ik vergrootte niet voor niets de tussenafstand) en dus wist dat er voorlopig niks aan
kwam.

Okay, daar heb je een punt.

PauseBreak zei:
Bovendien haal ik in met een veel groter snelheidsverschil en ben dus minder tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer.

Dat valt wel mee, 1 seconde verschil naar mijn waarneming. Van 0:07 t/m 0:18 is de Mazda 3 op de linkerrijstrook. Op 0:16 ga jij zelf naar links (en geeft dan pas (hoorbaar) meer gas) en voegt op 0:26 weer terug naar rechts.

Het is te prijzen dat je meer afstand tot de vrachtauto houdt. Doordat je al zicht heb op de lege baan vóór de Mazda, had je op de rechterbaan ruimte genoeg om te versnellen en meer toe te rijden naar de vrachtwagen. Dan naar links, nogmaals versnellen en dan naar rechts. Dan was je wellicht met 5-6 seconden op linkerbaan duidelijk in het voordeel tov Mazda.

PauseBreak zei:
Wrangler zei:
Overigens over de VW (Polo) gesproken, die haalt het ook maar net voor de vrachtwagen langs terwijl de Mazda nadert. Doet me denken aan het dodelijke ongeval van afgelopen maand op de N36.

Mij ook, daarom heb ik dat stuk er ook in gelaten. Het was behoorlijk close. Goed dat de Mazda-rijder daar op zat te letten.

Ik zie de Mazda rijder alleen ietsje pietsje naar de rechter verkanting opschuiven. Ik zie hem niet remmen of inhouden, jij loopt niet op hem in.
Het was krap voor de Polo maar als het echt te krap was had de Mazda rijder wel moeten remmen..

Durashift zei:
PauseBreak zei:
Bovendien haal ik in met een veel groter snelheidsverschil en ben dus minder tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer.

Dat valt wel mee, 1 seconde verschil naar mijn waarneming. Van 0:07 t/m 0:18 is de Mazda 3 op de linkerrijstrook. Op 0:16 ga jij zelf naar links (en geeft dan pas (hoorbaar) meer gas) en voegt op 0:26 weer terug naar rechts.

Het is te prijzen dat je meer afstand tot de vrachtauto houdt. Doordat je al zicht heb op de lege baan vóór de Mazda, had je op de rechterbaan ruimte genoeg om te versnellen en meer toe te rijden naar de vrachtwagen. Dan naar links, nogmaals versnellen en dan naar rechts. Dan was je wellicht met 5-6 seconden op linkerbaan duidelijk in het voordeel tov Mazda.

De tweede alinea is ook hoe ik het gedaan. Ik ben op mijn eigen rijstrook van 82km/u naar 115km/u gegaan en op de tegemoetkomende rijstrook heb ik doorversneld naar 130km/u. Dat je de motor pas toeren hoort maken op de linkerrijstrook is omdat ik vergeten was terug te schakelen naar 4. Eigenlijk zat ik dus in de verkeerde versnelling om echt vlot in te halen.

Durashift zei:
PauseBreak zei:
Wrangler zei:

Mij ook, daarom heb ik dat stuk er ook in gelaten. Het was behoorlijk close. Goed dat de Mazda-rijder daar op zat te letten.

Ik zie de Mazda rijder alleen ietsje pietsje naar de rechter verkanting opschuiven. Ik zie hem niet remmen of inhouden, jij loopt niet op hem in.
Het was krap voor de Polo maar als het echt te krap was had de Mazda rijder wel moeten remmen..

Ik had mijn gas al los toen ik weer terug naar links ging. Op het moment dat we bij de bocht komen rijden we 'nog maar' 90km/u. Dat is inderdaad niet minder hard dan toen we achter de truck zaten, maar desalniettemin een flinke vertraging. Zoals ik al zei, goed dat de Mazda-rijder zat op te letten. Gelukkig ging dit goed.

Uit het filmpje wordt mij niet duidelijk waardoor de Mazda 'goed heeft opgelet'..

Als dat moet blijken uit de snelheid.. ging de drie rijder na de bocht beduidend harder of was het gewoon een rijder die geen zin had naar de achterkant van een vrachtwagen te kijken maar verder niet harder dan 100 km/h ging rijden..?

Niet? Wat dacht je van het opletten op die Golf? Als die Mazda-rijder (het is een Mazda 2 trouwens) zijn eigen snelheid had aangehouden (ik liep met 120km/u niet op hem in en na de bocht ging het verder met ~110km/u) dan denk ik dat het zomaar heel anders had af kunnen lopen.

okay. Misschien de instellingen van je dashcam aanpassen. Aan die GPS coördinaten heb ik, als kijker, niet zo veel. Getoonde rijsnelheid had mij e.e.a duidelijk gemaakt. (tu)

Bmwlover1 zei:
Je kan artikel 5 krijgen als je echt zo traag rijd dat je gevaar veroorzaakt. ( Is maar goed ook )
Jup. Alleen jammer is dan weer dat wanneer zoiets in Wegmisbruikers aan de orde komt, dat men het dan vaak bij een pittig gesprek houdt.
Als je 50km/u te hard rijdt, dan vorderen ze maar al te graag je rijbewijs in. Maar rijd je dik 50km/u onder de vmax dan komen zulke figuren er nog maar al te vaak, naar mijn idee, te goed van af.

Als ze 50 km/u te "langzaam" rijden op de snelweg, rijden ze even hard als een vrachtwagen (mag). Vind ik toch iets anders dan 50 km/u te hard. Maar goed, ik ben dan ook niet stoer.

bat zei:
Als ze 50 km/u te "langzaam" rijden op de snelweg, rijden ze even hard als een vrachtwagen (mag). Vind ik toch iets anders dan 50 km/u te hard. Maar goed, ik ben dan ook niet stoer.

Klopt
maar 40km/u te langzaam op een Vmax = 100km/u weg is ook al weer 20km/u langzamer dan een vrachtwagen....

Van mij mogen onze vriendjes van de politie daar meer op gaan controleren

bat zei:
Nee jouw reactie is lekker stoer of normaal?
Als je er bij voorbaat al vanuit gaat dat de vmax 130km/u betreft, dan verzin je er zelf toch iets bij?
Op een weg met vmax 100km/u vind ik het behoorlijk kansloos als iemand daar 50km/u gaat rijden.
Ik zie het hele verschil niet tussen 50km/u te hard of te langzaam rijden. Het snelheidsverschil onderling is maar hetzelfde en dát is nu net het probleem in veel gevallen.

Sarcast zei:
Wat ik niet begrijp in dit filmpje: die CRV wil naar rechts. De exacte reden weten we niet, maar die doet ook niet zo ter zake. Meneer geeft richting aan naar rechts, jij laat een gat ontstaan, CRV begint met invoegen en vervolgens trek je 'm er toch nog rechts langsheen. Waarom in hemelsnaam?

Dat bewust er naast mikken is mij ook niet duidelijk. Je kunt immers ook remmen, daarmee drijf je de situatie niet zo op de spits als nu.

Dat was een stukje irritatie. Daar blijven hangen en proberen met je richtingaanwijzer ruimte af te dwingen terwijl we duidelijk met 40km/h achter de vrachtwagen vast zitten en er geen ruimte *is*. Als je dan ook nog gewoon doorkomt. :|

Dan moet je gewoon gasgeven en hem voor die truck prakken als je zonodig naar rechts wilt. (terwijl hij voor de bocht onnodig links bleef rijden)

Maar nee, tussenprakken om 200 meter verder toch de rijbaan links te moeten nemen....

Sarcast zei:
Leon in z'n SEAT zei:
jij laat een gat ontstaan
Oh ja?
Ok, laat ik het anders zeggen: er zit ruimte tussen jou en je voorganger. Niet veel, klopt. Eigenlijk te weinig voor die auto om 'm er netjes tussen te voegen, klopt ook. Maar als je gewoon even het gas los had gelaten dan was er niks aan de hand geweest. Nu zoek je de confrontatie op met daarbij het risico dat er een aanrijding ontstaat. Het feit dat je op die manier rechts inhaalt laat ik voor het gemak dan nog even buiten beschouwing.

Aanvulling: op het moment van typen had ik je reactie van 12:06 nog niet gezien. Dat je je irriteert aan dergelijke stuntpiloten kan ik begrijpen. Dat je op het op die manier 'oplost' niet. Voor hetzelfde geld houdt hij ook voet bij stuk en beland je allebei in de vangrail. Ik ben bang dat je met je Westfield (toch?) dan aan het kortste eind trekt.

Naja het is niet netjes van Geelhoed, maar net zo min van de Honda natuurlijk. En nog totaal zinloos ook omdat ie nog geen km verderop weer naar links gaat. Waar is dat naar rechts gaan dan voor nodig geweest?

Ik zag er vandaag ook weer zo een op de ring bij Rotterdam. Reed netjes rechts, iedereen reed rond de 80km/u.
Een flink eind (500m) voor hem niets met dan opeens een vrachtwagen, meneer liep daar niet op in. Toch de auto naar links kwakken in een gat waar ie maar net in paste en direct gaan lopen remmen. Leuk voor degene waar je hem net voor prakt! Wat bezielt zulke mensen?

Voor hetzelfde geld houdt hij ook voet bij stuk en beland je allebei in de vangrail. Ik ben bang dat je met je Westfield (toch?) dan aan het kortste eind trekt
Nee joh, dat heeft ie dan gezien, is ie zich bewust van en anticipeert ie op dat moment op. 8-)

Leon in z'n SEAT zei:
Ok, laat ik het anders zeggen: er zit ruimte tussen jou en je voorganger. Niet veel, klopt.
16.3 meter.

Maar als je gewoon even het gas los had gelaten dan was er niks aan de hand geweest.
Dan had die idioot nog steeds hetzelfde uitgehaald. Er was iets met artikel 54 enzo.

Als iemand niet op je voorrangafdwingknipper reageert moet je ten eerste niet doordrukken, en ten tweede niet gaan seinen als je op je plaats gezet wordt.

Sarcast zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Ok, laat ik het anders zeggen: er zit ruimte tussen jou en je voorganger. Niet veel, klopt.
16.3 meter.

Maar als je gewoon even het gas los had gelaten dan was er niks aan de hand geweest.
Dan had die idioot nog steeds hetzelfde uitgehaald. Er was iets met artikel 54 enzo.

Als iemand niet op je voorrangafdwingknipper reageert moet je ten eerste niet doordrukken, en ten tweede niet gaan seinen als je op je plaats gezet wordt.
Kan zijn. Maar als die voorrangafdwingknipperaar wel z'n eigen ding doet - en zelfs al met z'n rechterwielen op jouw rijstrook zit - dan is het toch op z'n zachtst gezegd niet bijster slim om alsnog gas te geven en 'm rechts te passeren. Dat benul zul je zelf ook nog wel hebben toch?

Ongelooflijk, zo wordt het de Fransen aangeleerd een rotonde te nemen:
https://www.youtube.com/watch?v=A2fVMZ3_04c
Altijd maar de buitenste baan.
https://www.youtube.com/watch?v=BoDKsxY83ZU
Ander raar filmpje.

En dan staat dit nog ver van de realiteit af (binnendoor, naar buiten hoeken als je eraf wil, doorgaans).

Enige nuance is wel op z'n plaats, dit zijn niet de beste filmpjes.

https://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/04/toet_toet_toeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoeoet.html

zulke invoegers kom ik ook wel eens tegen bij de wegwerkzaamheden aan de n242 bij heerhugowaard. 8-)

Dat was een seintje van hem naar zijn achterligger die een koplamp mist en met mistlicht rondrijdt. De truck seint ook al naar hem. (en ik in het begin ook.)

Tik je even de 210 km/h aan, komt er opeens een auto mee.
Snel afremmen, goed in de spiegel kijken.
De auto die mee ging remt ook af en blijft achter me.

Het zal toch niet?

Eenmaal dichterbij bleek het om een vent in een Renault Laguna van het huidige model te gaan.
Niks aan de hand dus.
Had het toch even benauwd, onopvallende politie vertoont precies hetzelfde gedrag...

Terug
Bovenaan