Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Volgens het instructieboekje moet je bij mijn auto in elk geval de mistlichten zowel voor als achter opnieuw inschakelen als het contact uit is geweest (over uitzetten van de normale verlichting hebben ze het niet onder dat kopje). Betreft een Alfa GT uit 2004, dus dat is al een tijdje geleden dat ze dat hebben uitgevonden. Waarschijnlijk nog wel eerder, want technisch voor een groot deel gelijk aan de 147 waaronder het dashbord.

Overigens is het bij mijn Alfa ook mogelijk het mistachterlicht in te schakelen zonder dat het mistvoorlicht brandt, zijn twee aparte drukknoppen op de middenconsole.

Zevens zei:
Bij mijn Clio niet. Aangezien de verlichting op het knipperlichtpookje zit met zo'n draaifunctie kom je eerst langs de voorste mistlichten voor je bij het mistachterlicht kan komen.
De Modus die ik noemde (eerste model) heeft ook zo'n draaifunctie, die kun je echter twee kanten op 'klikken' om de mistlampen aan of uit te schakelen.

Overigens vind ik de bediening zoals VAG die standaard hanteert nog altijd één van de handigste (die ik ken dan). De verlichtingsknop op het dash draai je naar rechts om stadslicht of dimlicht te kiezen. In beide gevallen heb je de mogelijkheid om de knop één stapje (mistlichten voor) of twee stapjes (mistlichten voor en achter) uit te trekken. Draai je de knop terug naar 0 dan gaat de knop ook automatisch weer terug 'in' het dashboard. Dus nooit een vergeten mistlampje. Enige vreemde aan deze constructie is dan wel weer (althans, in mijn Ibiza is dat zo) dat je in de klokkenwinkel niet ziet of je mistlampen aan zijn. Dat zie je alleen op de draaiknop zelf, en die zit links onder/achter het stuur. Je moet dus echt bewust 'om het stuur heen' kijken om te kunnen zien of de mistlampen aan zijn of niet. Dat doet doet die Modus dan weer beter. Daar zie je altijd welk soort verlichting je voert, inclusief het verschil tussen stadslicht en dimlicht. Dat laatste heeft de Ibi dus ook niet.

Ik had gisteren zelf een enigszins lompe actie.
Ik mocht gaan invoegen op een redelijk druk stukje 100 weg. Voor me een mafketel die 70km/u weer eens prima vond.
Die prakt hem er zo tussen, leuk ook voor het verkeer daarachter.
Ik had daar geen zin in, de ruimte naast me was krap en zag voor hem meer ruimte. Terugschakelen, vol op het gas en invoegen in het gat dat ik verderop zag.
Net op dat moment komt er een lesauto van de linkerrijstrook naar rechts vlak voor mij op dezelfde rijstrook.
Dat kan ik hem op zich ook niet kwalijk nemen als ik plots vanachter een andere auto vanaf rechts kom met een aardige gang.
Wel even een momentje van flink ankeren.

die elke dag er proberen er het beste van te maken.
Bij sommige mensen heb ik daarr toch serieus mijn twijfels over.

Vandaag werd ik op de huid gezeten door een busje van Zaanstad Dakwerken. Op de toerit van de A5 naar de A9 ging ik niet snel genoeg aan de kant (of eigenlijk ging ik helemaal niet naar rechts want ik wilde de A9 op) en ging hij bovenop mijn bumper zitten (ik ging al wat harder rijden, maar het ging nog niet snel genoeg voor hem). Op de A9 sneed hij me om zijn ongenoegen te laten blijken. Hierna reed hij er met hoge snelheid vandoor (140 waar 100 mag).

Ik zit eraan te denken om zijn werkgever nog een berichtje te sturen. Maar misschien beter van niet, je weet nooit wat het voor een gek is.

Leon in z'n SEAT zei:
@techlo2
Het is maar welke insteek je kiest voor dit topic, zowel qua schrijven als lezen. Ik zal nooit beweren dat ik de perfecte bestuurder ben, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dan verboden is om hier 'opvallende' situaties te delen. Niet in de laatste plaats omdat je ook wel eens dingen leest die je zelf misschien ook wel onbewust fout doet. Niet zo zwaar aan tillen dus :)

Ik til er ook niet zwaar aan. Dit topic vertoont echter interessante overeenkomsten met de gemiddelde stamtafel in het chauffeurscafé waar ik vroeger nog wel eens placht plaats te nemen. Veel sterke en misschien wel aangedikte verhalen die een stuk minder spannend zouden zijn als de poster even het gas had losgelaten of ter verontschuldiging een hand omhoog had gestoken. Natuurlijk geldt dit niet voor iedere situatie, ook ik zie dagelijks gekke dingen op de weg, dus gewoon blijven posten ter lering en vermaak.

Val zei:

Daar zou je toch zo met een 100 tons vrachtwagen dwars doorheen willen knallen?
Het is dat ik het zonde van mijn huidige auto vind, maar zou ik een barrel van een paar honderd Euro rijden, had ik hem er echt bovenop gereden. Daarna mogen ze me dan met meerdere mensen gaan tegenhouden om te voorkomen dat ik zo'n figuur letterlijk de hersens in sla.

Paulus0013 zei:
Val zei:

Daar zou je toch zo met een 100 tons vrachtwagen dwars doorheen willen knallen?
Het is dat ik het zonde van mijn huidige auto vind, maar zou ik een barrel van een paar honderd Euro rijden, had ik hem er echt bovenop gereden. Daarna mogen ze me dan met meerdere mensen gaan tegenhouden om te voorkomen dat ik zo'n figuur letterlijk de hersens in sla.

Paulus0013 zei:
Ik zou het bijna gevaarlijk durven noemen. Verder wel alles ok met de zelfbeheersing?

Ik kan me de reactie van Paulus wel voorstellen. Ik zou ook niet zo blij worden....als ik daarachter op zou klappen, dan moet die ander gaan rennen. Wat daar gebeurt, is onbegrijpelijk. Op basis van dit soort filmpjes mag de rechter wat mij betreft een forse straf uitdelen.

Als iemand mij en de omgeving zo direct oog in oog met letsel of misschien de dood zet, dan is het totaal gedaan met mijn geduld.

Wat mij betreft wordt het rijbewijs van zulke figuren ongeldig verklaard. Laat ze eerst maar 2 jaar zonder doen alvorens het weer te mogen gaan halen. Dan nog een forse boete en/of taakstraf. Of misschien nog beter zet ze een maand in de cel, misschien dat ze dan gaan inzien hoe idioot hun actie was.
Dat ze een probleem met elkaar hebben om iets, dat kan ik me nog voorstellen. Maar om daarbij anderen te moeten gaan betrekken is werkelijk lomp en in dit geval enorm gevaarlijk. Ik heb er geen goed woord voor over.

Dit is wat mij betreft ook totaal iets anders dan iemand die een keer, bewust of onbewust, een foutje maakt in het verkeer. Deze figuren zijn doelbewust op deze manier bezig.

Paulus0013 zei:
Als iemand mij en de omgeving zo direct oog in oog met letsel of misschien de dood zet, dan is het totaal gedaan met mijn geduld.

Wat mij betreft wordt het rijbewijs van zulke figuren ongeldig verklaard. Laat ze eerst maar 2 jaar zonder doen alvorens het weer te mogen gaan halen. Dan nog een forse boete en/of taakstraf. Of misschien nog beter zet ze een maand in de cel, misschien dat ze dan gaan inzien hoe idioot hun actie was.
Dat ze een probleem met elkaar hebben om iets, dat kan ik me nog voorstellen. Maar om daarbij anderen te moeten gaan betrekken is werkelijk lomp en in dit geval enorm gevaarlijk. Ik heb er geen goed woord voor over.

Dit is wat mij betreft ook totaal iets anders dan iemand die een keer, bewust of onbewust, een foutje maakt in het verkeer. Deze figuren zijn doelbewust op deze manier bezig.

(tu)

Val zei:

Zijn de kentekens leesbaar? Dan kan op basis van dit filmpje alsnog een artikeltje vijf met bijhorende rijbewijsverbranding uitgedeeld worden.

De reactie van Paulus is begrijpelijk, maar "minder handig". Je knalt er met een oud barrel achterop en je zal altijd zien dat net het verkeerde stukje Ford-staal door een slecht stukje plaatwerk van jouw oude barrel steekt. Bovendien worden de veiligheidseisen nog met ieder model aangescherpt.

Ik vind de reactie van de filmer beter hoewel de gecreëerde afstand nog steeds niet al te groot is. Het gebruik van de claxon is een goede actie, laat die twee maar naar de vluchtstrook gaan om elkaar daar "ouderwets op den bek te timmeren". Met de claxon vestig je wel de aandacht van het overige verkeer op deze idioten en je maakt de idioten er op attent dat er nog (veel.... ) meer verkeer rijdt.

Paulus0013 zei:

Mee eens hoor. Maar ik vind mensen die bellend en met een bord eten op schoot mij geen voorrang verlenen ook 'doelbewust' bezig. Als eten en bellen je hoofddoelen lijken, en verkeersdeelname op een derde plek komt, ben je net zo doelbewust bezig, alleen kies je dan niet bewust 1 slachtoffer, maar is iedere willekeurige medeweggebruiker een potentieel slachtoffer... Misschien nog wel hufteriger dus.

Op zich wil ik ook wel zo'n dingetje in mijn auto hangen maar vind het allemaal zo'n gezeik.
Ze zijn vrij duur (als je een beetje kwaliteit wil)
Voedingskabel zit erg in de weg
Je moet het ding steeds erop doen/eraf halen (althans, dat zou ik doen. Hoger risico voor inbrekers?)
Je moet een fatsoenlijk SD kaart hebben om een goede rit vast te kunnen leggen en die krengen zijn ook prijzig

Ton. zei:

Dat zou heel goed kunnen! Kan kenteken niet lezen, maar lijkt mijn auto te zijn (of iemand die precies dezelfde samenstelling heeft als ik. Waar / wanneer is dit als ik vragen mag?

En waarom heb je dit filmpje eigenlijk online gezet van een Golf die rustig op de rechterbaan rijdt ;) :}

Leon in z'n SEAT zei:
BMW Power zei:
Invoegen blijft lastig:

Invoegen
Bleef hij daar ook rijden dan? Mogelijk dacht hij dat de spitsstrook rechts lag in plaats van links.

Nee, je ziet hem nog net invoegen als ik naar links ga. Ik denk dat ie mij opeens kwijt was ofzo, aangezien ik vaart minderde zodat hij kon invoegen. Ik kon namelijk niet naar links om hem ruimte te geven.

Zevens zei:
Op zich wil ik ook wel zo'n dingetje in mijn auto hangen maar vind het allemaal zo'n gezeik.
Voedingskabel zit erg in de weg
Je moet het ding steeds erop doen/eraf halen (althans, dat zou ik doen. Hoger risico voor inbrekers?)
Je moet een fatsoenlijk SD kaart hebben om een goede rit vast te kunnen leggen en die krengen zijn ook prijzig

Ik laat hem lekker hangen hoor. Neem aan dat ze voor die paar tientjes niet mijn auto gaan openbreken.

BMW Power zei:
Ton. zei:

Dat zou heel goed kunnen! Kan kenteken niet lezen, maar lijkt mijn auto te zijn (of iemand die precies dezelfde samenstelling heeft als ik. Waar / wanneer is dit als ik vragen mag?

En waarom heb je dit filmpje eigenlijk online gezet van een Golf die rustig op de rechterbaan rijdt ;) :}

Kenteken kan ik ook op 't origineel niet goed lezen. Lijkt xx-xxx-x te zijn.
Enkel geupload, nergens gepubliceerd. Tot ik deze link legde. :D ;)
Is op A2, Amsterdam-Utrecht. Golf ging richting Shellpomp langs snelweg. Datum/tijd onderin beeld zijn correct.

Dat je dat nog wist dan.. Thats me inderdaad!! Bij mij staat hij ook nog op de SD, dus heb het teruggevonden (met dank aan de tijd / datum) :D

Net nog in beeld

Jou dashcam doet het trouwens overduidelijk beter met zon tegen.

BMW Power zei:
Dat je dat nog wist dan.. Thats me inderdaad!! Bij mij staat hij ook nog op de SD, dus heb het teruggevonden (met dank aan de tijd / datum) :D

Net nog in beeld

Haha, cool. :-D
Strakke witte Golf valt op natuurlijk, dat vergeet ik niet zomaar ;)
Misschien wel beter bij zon tegen, maar in 't donker is de mijne absoluut geen aanrader.

Ik heb nu 2 GoPro's, maar ik zit er aan te denken om 1 GoPro te verkopen en een dashcam te kopen. Toch een stuk handiger en betere kwaliteit dan een GoPro. Welke dashcam kan ik eigenlijk het beste kopen? Eentje met een GPS-functie heeft de voorkeur, budget is zo ongeveer wat de GoPro oplevert (denk zo'n 200 Euro, minder mag ook natuurlijk).

Joël D. zei:
Ik heb nu 2 GoPro's, maar ik zit er aan te denken om 1 GoPro te verkopen en een dashcam te kopen. Toch een stuk handiger en betere kwaliteit dan een GoPro. Welke dashcam kan ik eigenlijk het beste kopen? Eentje met een GPS-functie heeft de voorkeur, budget is zo ongeveer wat de GoPro oplevert (denk zo'n 200 Euro, minder mag ook natuurlijk).

https://dashcamtalk.com/
Eindeloos veel kennis/vergelijken.

Ton. zei:
BMW Power zei:

Net nog in beeld

Haha, cool. :-D
Strakke witte Golf valt op natuurlijk, dat vergeet ik niet zomaar ;)
Misschien wel beter bij zon tegen, maar in 't donker is de mijne absoluut geen aanrader.

Dit is wel super toevallig zeg.. Grappig :D

Ook precies op een locatie waar ik maar een paar keer per jaar rij.

Zevens zei:
78 euro voor voor een NB LS300W, kaartje van 32 gb voor 20 euro erbij en 7 euro verzendkosten....
Ben je helemaal het mannetje: https://dutchdashcam.webklik.nl/page/wat-wij-verkopen

Geelhoed zei:
Zevens zei:
78 euro voor voor een NB LS300W, kaartje van 32 gb voor 20 euro erbij en 7 euro verzendkosten....
Ben je helemaal het mannetje: https://dutchdashcam.webklik.nl/page/wat-wij-verkopen

Goeie tip als ik die beelden zo zie.. Ziet er mooi uit!

Geelhoed zei:
Zevens zei:

Prima ding. Geen gps.

Leuk ding inderdaad maar toch vind ik het nog een boel geld.
En dan zit je ook nog steeds met de voedingskabel die je in de weg hebt hangen. Hoe heb jij dat opgelost Geelhoed?

Ik heb de kabel gewoon hangen. Neem alleen het zicht op de A-stijl rechts weg.
In de Westfield zit de cam zo laag mogelijk.
De kabel is overigens lang genoeg om rond de voorruit re leggen als je dat wilt.

Zevens zei:
Leuk ding inderdaad maar toch vind ik het nog een boel geld.
En dan zit je ook nog steeds met de voedingskabel die je in de weg hebt hangen. Hoe heb jij dat opgelost Geelhoed?

Gewoon even in het plafond duwen, langs de a-stijl en klaar ben je :)

Tja, als je er wat tijd in stopt kan je het vast wel netjes kunnen wegbouwen zodat je er minimaal last van hebt.
Aan de ene kant zou ik ook wel zo'n ding willen hebben in zowel de prive als de zakenauto.
Met de zakenauto al gauw minimaal 35.000 KM (puur zakelijk) per jaar. En ik word strontziek van het asociale weggedrag met name in de Randstad (overigens kom ik door heel Nederland en België + West Duitsland. Maar de Randstad regio spant men de kroon.

Maar wil niks op of rondom me ramen hebben. Maak de ramen ook maandelijks schoon want wil er geen één veeg of vlek op hebben. Net zoals mensen die hum DomDom midden in de bakkes hebben hangen en dan die vieze kringen op de voorruit. KOTS!
Daar is inderdaad een ander topic voor.

Vermaak me wel om de filmpjes van GeelHoed maar hele extreme overtredingen of asociaal rijgedrag zie je niet vaak in de filmpjes terug.

Dan koop je een kleine dascam, een Lukas ACE 7900 ofzo, die werk je weg achter je binnenspiegel en je ziet er niks van. Als alternatief kun je de dashcam ook gewoon vastplakken op je dashboard, dan zit het ding niet op je ruit.

bat zei:
Vanmiddag tot twee keer toe verwachte iemand met een bord C02 voor z'n neus dat ik achteruit zou gaan om haar/hem door te laten. Tsja, ik heb de tijd. Dus ik bleef mooi staan. Nummer 1 kwam na een minuutje briesend en puffend tot de conclusie dat zij dan maar achteruit moest, nummer twee snapte dat iets eerder. Bij nummer twee toch maar even het raampje naar beneden om te vragen of ie het bord uberhaupt had gezien danwel snapte. Ja dus, op beide vragen. En als ik nou een blauwe pet op had gehad? Tsja, het kon hem allemaal niet zoveel schelen. Nadat ik ze gepasseerd was, reden beiden ook vrolijk langs het bord door.

Ben er niet zo van, maar toch maar eens de plaatselijk hermandad aangeven dat ze nog leuk kunnen scoren voor de kerst.

Had er net ook eentje. Helaas kwam ik net 2 seconden te laat aan, waardoor ze precies om mij heen kon sturen. Jammer, anders had ze het hele stuk achteruit terug kunnen rijden.

Of het idioot is, weet ik niet, ik heb geen boekje gelezen over Belgische verkeersregels, misschien gaan zulke dingen daar anders:

In Belgie viel me in het verkeer een paar dingen op: Belgen hebben maling aan matrixborden boven de snelweg. En bij het werk aan de weg staan er net zoals in Nederland 70- of 50-borden langs de kant van de snelweg. Dan minder ik als trouwe kijker van Wegmisbruikers mijn snelheid, maar al die Belgen scheuren me dan gewoon voorbij op volle snelheid! In Nederland hangen ze je aan de hoogste boom als je zoiets doet bij wegwerkzaamheden.
Oh ja, en ze stoppen ook niet voor een zebrapad als iemand aanstalten maakt om over te steken. De overstekers doen er ook niet moeilijk over, ze blijven gewoon wachten, frappant.

Net achter een Traffic achtige gezeten, viel op dat hij met lage snelheid reed en erg veel moeite had om op zijn baan te blijven.....dit op een gewone 80 N weg...vooral dat slingeren...

Boppie zei:
Net achter een Traffic achtige gezeten, viel op dat hij met lage snelheid reed en erg veel moeite had om op zijn baan te blijven.....dit op een gewone 80 N weg...vooral dat slingeren...

Kerstwijntje?8-)

Soloman zei:
In Belgie viel me in het verkeer een paar dingen op: Belgen hebben maling aan matrixborden boven de snelweg. En bij het werk aan de weg staan er net zoals in Nederland 70- of 50-borden langs de kant van de snelweg. Dan minder ik als trouwe kijker van Wegmisbruikers mijn snelheid, maar al die Belgen scheuren me dan gewoon voorbij op volle snelheid!

Mwha, ik moet zeggen dat ik ook niet altijd de snelheid rijdt die er op de matrixborden staat, tenminste, niet als ze aangaan omdat het drukker is oid, ik rij dan gewoon met de stroom mee, ook als dat 80 is terwijl er op de matrixborden 50 staat. Bij wegwerkzaamheden houd ik mij natuurlijk wel aan de limiet die op de matrixborden staat.

Soloman zei:
Boppie zei:

Kerstwijntje?8-)

Zoiets...ik ben ook niet vies van een biertje, vanmiddag ook niet....maar dan zit ik op de rechterstoel.

Ik stond hier te wachten op het stoplicht naar rechts. Van rechts komt vrouw een Panda Classic, die besluit om te gaan spookrijden. :S Nadat ik claxoneerde had ze gelukkig wel in de gaten dat het niet goed ging en keerde ze....

Geelhoed zei:
Zevens zei:

Toch maar eens een mail gestuurd, want beeld is wel stuk beter dan ik nu in de auto heb hangen. En aangezien de dashcam laatste tijd beetje kuren begint te krijgen zit vervanging er sowieso aan te komen.. ;)

BMW Power zei:
Geelhoed zei:
Zevens zei:

Toch maar eens een mail gestuurd, want beeld is wel stuk beter dan ik nu in de auto heb hangen. En aangezien de dashcam laatste tijd beetje kuren begint te krijgen zit vervanging er sowieso aan te komen.. ;)

Uitstekende service, uitgebreid telefoongesprek en top aftersales (tu)

tvQOjtC.jpg

ze staat dus op het fietspad *-)

Verlengde van een parallelweg en geen zin om om te rijden? Of is het echt alleen maar een fietspad? Streetview-linkje?

Terug
Bovenaan