Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

@PM zei:
Verlengde van een parallelweg en geen zin om om te rijden? Of is het echt alleen maar een fietspad? Streetview-linkje?

https://www.google.nl/maps/preview#!data=!1m8!1m3!1d3!2d5.795961!3d53.197126!2m2!1f55.72!2f89.49!4f75!2m9!1e1!2m4!1spS_sZmTik_krIkRIN7a8TQ!2e0!9m1!6sStationsweg!5m2!1spS_sZmTik_krIkRIN7a8TQ!2e0!4m2!13m1!1e1&fid=5
 
Wel een leuke 9000 overigens :)

Verder heb ik een stel ganzen hier in de buurt die het ook vaak bont maken (ja echte ganzen, die 2x zo grote vliegende eenden). Er zit namelijk een vijver ongeveer 30 meter van de weg af waar die ganzen elke dag omheen zitten. De weg vinden zij blijkbaar ook super interessant want heel vaak zijn ze vlak naast de weg te vinden of gewoon op de weg. De auto's zijn ze totaal niet bang voor, ze geven geen kick als er 1 voorbij raast. Niet zelden gooien ze zich dan ook rustig voor een auto alsof er niks aan de hand is. En dan lekker rustig met een extra sloom looppasje oversteken :)

Gisteravond rond 10 uur was het weer tijd voor zo'n oversteekactie en ik zag de auto achter mij wel erg hard aankomen (50 toegestaan). Heb toen maar even wat afgeremd en even 2x met de alarmlichten geknipperd. Gelukkig snapte hij het want hij minderde aardig wat vaart voor de gansjes :)
 
Op de bon geslingerde dorpelingen furieus

Politie Brabant geen medelijden met bewoners Vierlingsbeek

Arm Vierlingsbeek. Zo'n beetje alle inwoners van het Brabantse dorp kregen onlangs een of meerdere verkeersboetes nadat de politie plots ging flitsen op een weg waar 80 km/u al jaren werd 'gedoogd'. 'Ze halen in twee dagen even meer dan 250.000 euro uit het dorp.'

De politie besloot na 10 jaar 'gedogen' op 5 en 13 december ineens te gaan flitsen op de Overloonseweg, de onvermijdelijke toegangsweg naar het dorp. Al enkele kilometers búiten de bebouwde kom gaat de toegestane snelheid er van 80 naar 50 km/u. Maar 'iedereen' rijdt er wat harder en er werd 'nooit' gecontroleerd.

Gevolg: een bonnenregen kletterde neer over Vierlingsbeek. 'Ik heb er vijf, waarvan vier op één dag binnen 3 uur,' foetert Herman Verheijen (65). Totale schade: 974 euro. 'Echt hoor, ik heb te snel gereden, maar krijg ik niet éven de kans na een boete m'n snelheid aan te passen? Ie-de-reen rijdt daar al jaren wat hard hè, dat is ook logisch op die weg. De bebouwde kom van het dorp begint pas enkele kilometers verderop. De agent die daar heeft staan flitsen, heeft vast meerdere orgasmes gehad, zoveel automobilisten heeft-ie gepakt.'

Dropjes
Vijf boetes kreeg Verheijen. Supermarktbeheerder Jan Verbeeten (33) overtreft hem: zeven stuks, 1000 euro aftikken aan de staat. 'Om er nog iets positiefs voor iedereen uit te halen, gaan we binnenkort dropjes van Autodrop uitdelen: de hardrijders,' zegt Verbeeten.

Het ene geval nog sneuer dan het andere. Secretaresse Anouk Reijnen. ging 13 december even heen en weer om een bloemetje te halen voor een jubilaris. Baf: twee boetes te pakken, één op de heen- en één op de terugweg, bij elkaar ruim 400 euro. Voor de jubilaris zelf, Matt Creemers die na 42 jaar met pensioen ging, werd het ook geen feestdag. Ook hij werd tweemaal geflitst en kan de eerste 220 euro van zijn pensioen aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau overmaken.

Geldnood
Raadslid Marc Oudenhoven (Vijf Dorpen Belang/Lijst Overloon), die ook werd bekeurd, berekende dat er in twee dagen ongeveer 1680 boetes zin uitgedeeld, goed voor een bedrag tussen de 250.000 en 300.000 euro. 'Sommige mensen hebben meerdere boetes en komen echt in geldnood.'

De politie in Brabant heeft er geen medelijden mee. 'Wie niet te hard rijdt, krijgt geen boete,' zegt een woordvoerder. 'Er waren veiligheidsredenen om deze weg te gaan controleren.'

Onzin, volgens de Vierlingsbekers. 'Nooit een ongeluk gebeurd'. De Limburgse advocaat Clemens Meerts is gespecialiseerd in verkeersboetes en zegt dat bezwaarmaken zin heeft. 'Zeker als er een mismatch is tussen het uiterlijk van de weg en de maximumsnelheid. Bovendien: als je meerdere boetes hebt gehad op een dag, kun je bij de rechter aanvoeren dat je niet de kans hebt gehad je gedrag te verbeteren en hoef je ze niet allemaal te betalen.'
https://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3575066/2014/01/10/Op-de-bon-geslingerde-dorpelingen-furieus.dhtml


wat een gejank. (n)
 
Carfanatic zei:
wat een gejank. (n)

Makkelijk praten, totdat je zelf zeven snelheidsovertredingen à 1000 euro op de mat krijgt. Gaat natuurlijk nergens meer over. 'Moet je maar niet te hard rijden.' Klopt, maar dan had de politie dit wel even mogen aankondigen. Op deze manier heeft het niets meer met verkeersveiligheid te maken.
 
Makkelijk praten, totdat je zelf zeven snelheidsovertredingen à 1000 euro op de mat krijgt. Gaat natuurlijk nergens meer over. 'Moet je maar niet te hard rijden.' Klopt, maar dan had de politie dit wel even mogen aankondigen. Op deze manier heeft het niets meer met verkeersveiligheid te maken.

aankondigen van een politiecontrole? o_O
 
Die weg is al 10 (!) jaar een 50 km/u weg. Dat de bewoners vinden dat je daar harder mag en kan, betekent toch niet dat dat toegestaan is? Deze kwestie zegt meer over de overtreders dan over de politie.
 
Eén boete zou inderdaad weinig grond voor bezwaar vormen, dat is dan gewoon pech hebben als je te hard rijdt. Maar een rekening van 1000 euro op de mat van meerdere boetes op dezelfde dag is echt onredelijk. Dat heeft inderdaad niks met veiligheid, waarschuwing, of geheugensteuntje te maken. Een boete van 1000 euro is onredelijk om aan iemand te laten weten dat de veiligheid op die weg blijkbaar beter gecontroleerd moet gaan worden.
 
Carfanatic zei:
Makkelijk praten, totdat je zelf zeven snelheidsovertredingen à 1000 euro op de mat krijgt. Gaat natuurlijk nergens meer over. 'Moet je maar niet te hard rijden.' Klopt, maar dan had de politie dit wel even mogen aankondigen. Op deze manier heeft het niets meer met verkeersveiligheid te maken.

aankondigen van een politiecontrole? o_O
Wat is daar zo vreemd aan? De politie geeft altijd een select aantal snelheidscontroles van te voren aan. Juist vanwege de veiligheid, mensen houden zich dan 'preventief' aan de snelheid en dat is toch wat de overheid wil? Overigens wel ontzettend dom van die inwoners. Het mooiste is nog dat sommigen meerdere keren geflitst zijn. Op een gegeven moment gaat er (letterlijk en figuurlijk) dan toch een lampje branden?
 
Hoe moeten die mensen weten dat ze geflitst zijn dan? Waarschijnlijk is de politie op een verdekt plekje gaan zitten waarbij mensen niet eens in de gaten hebben dat ze geflitst worden. Overigens vind ik die methode wel een beetje flauw.
 
Die weg...

Linksonder in beeld de strepen voor het bordje bebouwde kom, dan nog een meter of 500 tot de bocht en uiteindelijk de spoorwegovergang. Het hele dorp is dus te beroerd om de snelheid te minderen over een stukje van 500m met een zijweg en enkele huizen erlangs.

Ik voel geen compassie :)


edit: De dorpsbewoners spreken over enkele kilometers buiten de bebouwing dat het al 50km/h is... Ik meet de weg snel op en kom nog niet eens aan 2km, en dus volgens maps maar 500m 'teveel' bebouwde kom.
Of is er een local die weet dat maps achterhaald is en de snelheidsbeperking nu al op de A73 begint?
 
Nou laat ik het zo zeggen, ik lees iets over een dame die 'even heen en weer was gereden om een bloemetje te halen'. Eén van beide keren zie je dan toch die flitser staan lijkt me. Het is absoluut geen chique actie van de politie, maar ik vind het ook wel erg naïef om gewoon de maximum snelheid te negeren 'omdat we dat altijd zo doen'.
 
Bij ons in het dorp is er een Prins Bernhardweg die eindigt in een fietspad en een smalle weg ernaast, een stukje eenrichtingsverkeer. Auto's die de Prins Bernhard weg uitreiden komen dan een verboden in te rijden-bord tegen (rood bord, witte balk). Lijkt me vrij duidelijk. Als ik 's morgens (voor de verbouwing van de stationsbuurt) langs die weg naar het station loop zie ik steevast een auto met een man en een vrouw gewoon die weg op hobbelen, tegen de stroom in. Doen ze al jaren. Aanslaan voor 2.000 euro boete vind ik.

Maar alles slijt er in. Een binnenvoetpad ligt 100 meter van een weg. De fietsers nemen steevast het voetpad. Ik heb wel eens foto's genomen van de fietsers. "Voor de krant", antwoordde ik voor de grap op vragen. Tjonge, wat waren die mensen boos.
 
Dat boeteverhaal van Vierlingsbeek is een beetje dubbel. Aan de ene kant heeft de politie gewoon gelijk. Aan de andere kant is het ergens wel te begrijpen dat de bewoners zich belazerd voelen. Maar: als er een Vmax van 50 geldt, vind ik 80 per uur wel heel veel te hard... Zelfs als je vindt dat het op die weg "gewoon" zou kunnen. Ook niet raar dat de boetes dan zo hoog oplopen, en het zou me ook niet verbazen als er naast boetes ook nog wat roze kaartjes ingeleverd moeten worden.

Wat ik wel terecht zou vinden is dat mensen met meerdere bekeuringen binnen korte tijd niet alle boetes hoeven betalen, omdat die boetes tenslotte zouden moeten gaan op het wijzen op verkeerd gedrag. Als je de boete pas weken later ontvangt kan je natuurlijk ook niet verwachten dat mensen eerder al hun gedrag aanpassen. Maar als ik het goed begrijp kan dat ook, ze moeten er alleen om vragen...

Nee, ik snap dat die mensen zich belazerd voelen maar als ze eerlijk zijn is het niet helemaal onterecht...
 
Ik snap ook wel dat die mensen zich belazerd voelen. Zeker als alle boetes op dezelfde dag of binnen een paar dagen na elkaar binnenkomen. Aan de andere kant, je weet dat je er 50 mag, en je bent er zelf bij als je het niet doet. Wat was ook alweer dat gezegde? 'Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten', toch? Nou, zo sta ik hier in. Jammer voor ze dat dit zo is gelopen, maar hopelijk hebben ze er van geleerd: Gewoon 50 rijden waar 50 is toegestaan en anders beter uit je doppen kijken.
 
Sorry, totaal geen medelijden. Moeten ze maar niet zo dom zijn.
Boetes zijn voor domme mensen. Mensen die denken dat de staat hun portemenne wil plunderen, terwijl dat niet zo is.
Gaat puur om de veiligheid.

Als er een fietser wordt aangereden zitten deze mensen te mekkeren van "wist ik niet", "de fietser was fout".
Nee l*l, je mocht daar maar vijftig!

Ze vallen in de categorie van die dame die een rechtszaak aanspande omdat de hele straat de postcodeloterij had gewonnen behalve zij, omdat ze geen lot had. "De Jaguars denderen hier door de straat en ik heb niks", herinner ik me nog.
 
Er staan toch borden? Klaar. Ik ken zat plekken waar niet tot nauwelijks gecontroleerd wordt. Mag ik er dan maar te hard rijden?

En als ze in zo`n korte tijd zoveel bonnen weten te sprokkelen.....misschien tijd voor een alternatief vervoersmiddel.
 
KoenH zei:
Eén boete zou inderdaad weinig grond voor bezwaar vormen, dat is dan gewoon pech hebben als je te hard rijdt. Maar een rekening van 1000 euro op de mat van meerdere boetes op dezelfde dag is echt onredelijk. Dat heeft inderdaad niks met veiligheid, waarschuwing, of geheugensteuntje te maken. Een boete van 1000 euro is onredelijk om aan iemand te laten weten dat de veiligheid op die weg blijkbaar beter gecontroleerd moet gaan worden.


Als ik eenmaal een fles drank jat, dan moet ik gepakt worden. Pech gehad.


Jat ik tien keer achter elkaar een fles drank...tjsa....ik wist bij de eerste keer nog niet dat het niet mocht...dus die andere negen keer pakken zijn wel erg lullig voor me.
 
Vandaag weer een lekker moment op de N3. Ik neem een afslag en wil daarbij een vrachtwagen rechts gaan inhalen. Dat mag immers op de uitvoegstrook.
Zie ik plots als ik de vrachtwagen dicht ben genaderd dat ding steeds verder naar rechts gaan. Geen richting aangevend of iets.
Op een gegeven moment reed ie half op de uitvoegstrook en zat er voor mij niets anders op dan de gok toch maar niet te nemen en dus in de ankers te gaan. En hop meneer werd wakker en ging weer terug naar links.
Dan vraag ik me weer af, had ie mij überhaupt wel gezien? Ik had er immers naast kunnen rijden op dat moment.

Gisteren me nog mateloos gestoord aan mensen die midden op een kruising gaan stoppen om verkeer voor te laten. Erg prettig ook voor de doorstroming van ander verkeer dat in principe wel door had gekund.
Ook nog gestoord aan mensen die lukraak fietsers gaan inhalen en daarvoor dus op mijn weghelft gaan rijden. Schijnbaar is iedereen in de veronderstelling dat ik toch wel opzij ga ofzo.

Waar ik dan weer wel altijd vrolijk van word is buschauffeurs. Als ik voor ze wacht bij een wegversmalling steken die tenminste nog netjes hun hand op als bedankje.
 
Boppie zei:
KoenH zei:
Eén boete zou inderdaad weinig grond voor bezwaar vormen, dat is dan gewoon pech hebben als je te hard rijdt. Maar een rekening van 1000 euro op de mat van meerdere boetes op dezelfde dag is echt onredelijk. Dat heeft inderdaad niks met veiligheid, waarschuwing, of geheugensteuntje te maken. Een boete van 1000 euro is onredelijk om aan iemand te laten weten dat de veiligheid op die weg blijkbaar beter gecontroleerd moet gaan worden.


Als ik eenmaal een fles drank jat, dan moet ik gepakt worden. Pech gehad.


Jat ik tien keer achter elkaar een fles drank...tjsa....ik wist bij de eerste keer nog niet dat het niet mocht...dus die andere negen keer pakken zijn wel erg lullig voor me.
Nee: je wist wel dat het niet mocht, maar er was nooit iemand die ingreep als je het toch deed. En vrijwel iedereen deed het. Dus waarom jij niet? Het is het aloude riedeltje waarbij de daders proberen de zaak om te draaien door te roepen "ja maar er werd ook niet gehandhaafd!"

Het komt overigens wel voor dat bij beroep bij meerdere boetes in korte tijd een aantal boetes kwijtgescholden wordt, omdat inderdaad het "leereffect" van de boete ondermijnd wordt.
 
Boppie zei:
KoenH zei:
Eén boete zou inderdaad weinig grond voor bezwaar vormen, dat is dan gewoon pech hebben als je te hard rijdt. Maar een rekening van 1000 euro op de mat van meerdere boetes op dezelfde dag is echt onredelijk. Dat heeft inderdaad niks met veiligheid, waarschuwing, of geheugensteuntje te maken. Een boete van 1000 euro is onredelijk om aan iemand te laten weten dat de veiligheid op die weg blijkbaar beter gecontroleerd moet gaan worden.


Als ik eenmaal een fles drank jat, dan moet ik gepakt worden. Pech gehad.


Jat ik tien keer achter elkaar een fles drank...tjsa....ik wist bij de eerste keer nog niet dat het niet mocht...dus die andere negen keer pakken zijn wel erg lullig voor me.

Alhoewel ik je vergelijking scheef vind, snap ik je punt wel. Je hebt ergens ook gelijk. Ik heb zelf nog nooit een boete voor een snelheidsovertreding gehad ondanks dat ik redelijk veel rij, en normaal gesproken vind ik ook dat je dit zelf in de hand hebt. Een keer een kleine boete kan voorkomen, maar mensen die altijd klagen dat ze zich elk jaar blauw betalen aan de snelheidsovertredingen, zijn dat naar mijn mening echt zelf schuld en moeten ook niet zeuren. Echter gaat het me hier erom dat een boete van 1000 euro gewoon buitenproportioneel is voor het geconstateerde feit, aangezien de chauffeurs tussentijd niet gewaarschuwd zijn en de kans hebben gekregen om aan de hand van deze waarschuwing hun gedrag te verbeteren (want uiteindelijk is dat wel het doel van de snelheidsboetes). Natuurlijk is het een gevoel wat hier meespeelt, en is het politiek correct moeilijk te onderbouwen waar de grens ligt om een dergelijke boete wel of niet rechtvaardig te vinden.
 
Paulus0013 zei:
Waar ik dan weer wel altijd vrolijk van word is buschauffeurs. Als ik voor ze wacht bij een wegversmalling steken die tenminste nog netjes hun hand op als bedankje.

Klopt buschauffeurs zijn over het algemeen erg vriendelijk wat dat soort dingen betreft!
Van de week liet ik een busje voorgaan omdat hij een hele rits auto's achter zich had wachten omdat hij moest afslaan bij een huis op een vervelende plek. Liet hem dus voorgaan en dat vond hij heel erg fijn omdat de bestuurder en de bijrijder intensief zwaaiden (toch fijn :)). Jammer dat hij daarbij vergeet naar het fietspad te kijken die hij moest kruisen en daarbij bijna een fietser van de sokken reed :)
 
Eigenlijk wel ja maar ik had die fietser ook niet gezien haha :p Maar tussen dat fietspad en de rijbaan zit nog een metertje of 2 dus ik kon er zo omheen en het busje kon wachten op de tegeltjes zonder iemand te hinderen.
 
Boppie zei:
KoenH zei:
Eén boete zou inderdaad weinig grond voor bezwaar vormen, dat is dan gewoon pech hebben als je te hard rijdt. Maar een rekening van 1000 euro op de mat van meerdere boetes op dezelfde dag is echt onredelijk. Dat heeft inderdaad niks met veiligheid, waarschuwing, of geheugensteuntje te maken. Een boete van 1000 euro is onredelijk om aan iemand te laten weten dat de veiligheid op die weg blijkbaar beter gecontroleerd moet gaan worden.


Als ik eenmaal een fles drank jat, dan moet ik gepakt worden. Pech gehad.


Jat ik tien keer achter elkaar een fles drank...tjsa....ik wist bij de eerste keer nog niet dat het niet mocht...dus die andere negen keer pakken zijn wel erg lullig voor me.

Je trekt het wel een beetje uit zijn verband zo. Op zich heb je wel gelijk trouwens. Maar de vergelijking gaat natuurlijk behoorlijk scheef omdat je bij het jatten van die fles meteen in de kraag gevat wordt, en niet weken later een boete krijgt. Het "leermoment" komt dus meteen.
Daarbij is stelen voor het grootste deel van de maatschappij een "zwaarder" vergrijp dan te hard rijden. Daarom wordt ook niemand kwaad over een bericht dat een dief bestraft wordt. Bij te hard rijden zijn er altijd wel een paar die de overtreders gelijk geven...
 
LoveD MyJeep zei:
Boppie zei:
KoenH zei:
Eén boete zou inderdaad weinig grond voor bezwaar vormen, dat is dan gewoon pech hebben als je te hard rijdt. Maar een rekening van 1000 euro op de mat van meerdere boetes op dezelfde dag is echt onredelijk. Dat heeft inderdaad niks met veiligheid, waarschuwing, of geheugensteuntje te maken. Een boete van 1000 euro is onredelijk om aan iemand te laten weten dat de veiligheid op die weg blijkbaar beter gecontroleerd moet gaan worden.


Als ik eenmaal een fles drank jat, dan moet ik gepakt worden. Pech gehad.


Jat ik tien keer achter elkaar een fles drank...tjsa....ik wist bij de eerste keer nog niet dat het niet mocht...dus die andere negen keer pakken zijn wel erg lullig voor me.



Je trekt het wel een beetje uit zijn verband zo. Op zich heb je wel gelijk trouwens. Maar de vergelijking gaat natuurlijk behoorlijk scheef omdat je bij het jatten van die fles meteen in de kraag gevat wordt, en niet weken later een boete krijgt. Het "leermoment" komt dus meteen.
Daarbij is stelen voor het grootste deel van de maatschappij een "zwaarder" vergrijp dan te hard rijden. Daarom wordt ook niemand kwaad over een bericht dat een dief bestraft wordt. Bij te hard rijden zijn er altijd wel een paar die de overtreders gelijk geven...


Het gaat me om het principe, niet om het vergrijp. Vervang een fles drank jatten door een mens vermoorden. Word je niet gelijk gepakt. Of door rood rijden. Ik kan wel duizend vergrijpen invullen, maar het gaat me om het principe. De denkwijze is zo krom. Ik ben nooit eerder gepakt, dus ik mag het keer op keer weer doen. Een kind dat een koekje jat, wordt vaak ook niet gelijk gesnapt, mag hij daarom maar doorjatten?
 
Boppie zei:
Het gaat me om het principe, niet om het vergrijp. Vervang een fles drank jatten door een mens vermoorden. Word je niet gelijk gepakt. Of door rood rijden. Ik kan wel duizend vergrijpen invullen, maar het gaat me om het principe. De denkwijze is zo krom. Ik ben nooit eerder gepakt, dus ik mag het keer op keer weer doen. Een kind dat een koekje jat, wordt vaak ook niet gelijk gesnapt, mag hij daarom maar doorjatten?

Ik zal mezelf nog eens quoten:
LoveD My Jeep zei:
Daarbij is stelen voor het grootste deel van de maatschappij een "zwaarder" vergrijp dan te hard rijden. Daarom wordt ook niemand kwaad over een bericht dat een dief bestraft wordt. Bij te hard rijden zijn er altijd wel een paar die de overtreders gelijk geven...

Moorden wordt als nog wat zwaarder gezien.
Reden daarvoor, is dat bij de meeste vergrijpen buiten het verkeer METEEN iemand benadeeld wordt én het voor normale burgers geen deel is van het dagelijks leven. Autorijden is dat wel en te hard rijden heeft maar relatief zelden (per bestuurder gezien) ernstige gevolgen. Niet dat het daarom maar moet kunnen, maar voor het gevoel van de burger is het dus een vrij onschuldige overtreding. Door rood rijden hoort ook onder die categorie, al zal men daar sneller het gevaar van zien.

Ik ben het op zich met je eens hoor, maar ik vind je vergelijk gewoon slecht ;)

En principes zijn onzin. Echt. Principes laten mensen dingen doen omdat het "nou eenmaal principe" is, en niet omdat het logischer of beter is. Gewoon weer een excuus om niet na te hoeven denken en verantwoordelijkheid te nemen voor wat je doet. Maar dat is een ander verhaal...
 
De vergelijking is prima. wat het vergrijp is, is niet relevant. Terug naar de basis. Overtreedt je de regels, dan kan je gestraft worden.
 
Vandaag mijn eigen "idiote" actie. Reed op een 80 km weg met veel kronkels en bomen i.c.m. regen. Nadat ik een aantal mensen had geattendeerd op hun gedoofde verlichting, kreeg ik opeens 4 seintjes van een tegenligger. "Huh, doet ie dat nou naar mij?" Dashboard verlichting was verlicht en toen viel me op dat het controlelampje voor dimlicht niet brandde. Had dus alleen mijn (waardeloze) stadslichtjes aan.

Dus bedankt meneer die naar mij seinde! :D

Overigens valt het mij op dat tegenliggers veel vaker reageren op seintjes sinds ik afzonderlijk dim- en grootlicht heb. Met een pitje met gecombineerd dim- en grootlicht kreeg ik zelden maar reactie. Valt natuurlijk meer op met afzonderlijke lampjes. En misschien omdat mijn dimlicht wit xenon is en grootlicht geel halogeen.
 
Als ik zo'n seintje geef doe ik mijn verlichting even uit, twee tikjes groot licht, en dan de lampen weer aan. Werkt in mijn ervaring beter dan dim/groot, wellicht omdat ze dan kunnen zien hoe slecht ze zelf te zien zijn.
 
LoveD MyJeep zei:
En principes zijn onzin. Echt. Principes laten mensen dingen doen omdat het "nou eenmaal principe" is, en niet omdat het logischer of beter is. Gewoon weer een excuus om niet na te hoeven denken en verantwoordelijkheid te nemen voor wat je doet. Maar dat is een ander verhaal...

+100
 
https://www.dumpert.nl/mediabase/6580943/65a3367a/totale_lul_daagt_nl_vrachtwagen_uit.html

Stelletje idioten. Allebei het rijbewijs van afpakken en niet meer terug geven. Wel blijven kijken tot het einde trouwens.
 
Joël D. zei:
https://www.dumpert.nl/mediabase/6580943/65a3367a/totale_lul_daagt_nl_vrachtwagen_uit.html

Stelletje idioten. Allebei het rijbewijs van afpakken en niet meer terug geven. Wel blijven kijken tot het einde trouwens.
Zag 'm van de week inderdaad al op GeenStijl staan. Wat mij opviel bij de reacties daar is dat vrijwel iedereen de kant van de trucker kiest. Hij had dit (als zogenaamd professional) ook wel anders op kunnen lossen. Ik krijg niet de indruk dat hij enige moeite doet om vaart te minderen om op die manier de confrontatie uit de weg te gaan. Om er maar even een klassieker tegenaan te gooien: waar er twee vechten hebben er twee schuld.
 
Leon in z'n SEAT zei:
Joël D. zei:
https://www.dumpert.nl/mediabase/6580943/65a3367a/totale_lul_daagt_nl_vrachtwagen_uit.html

Stelletje idioten. Allebei het rijbewijs van afpakken en niet meer terug geven. Wel blijven kijken tot het einde trouwens.
Zag 'm van de week inderdaad al op GeenStijl staan. Wat mij opviel bij de reacties daar is dat vrijwel iedereen de kant van de trucker kiest. Hij had dit (als zogenaamd professional) ook wel anders op kunnen lossen. Ik krijg niet de indruk dat hij enige moeite doet om vaart te minderen om op die manier de confrontatie uit de weg te gaan. Om er maar even een klassieker tegenaan te gooien: waar er twee vechten hebben er twee schuld.

Wat had jij dan als oplossing gezien? Als je de strepen telt vermindert de trucker zo ongeveer het hele filmpje lang vaart, maar blijft die Escort er iedere keer voor hangen met, op zijn zachtst gezegd, opmerkelijke manoeuvres van beide kanten tot gevolg. Wat er op het einde gebeurt vind ik dan ook best begrijpelijk.
 
Ik begrijp inderdaad dat de chauffeur gefrustreerd is, maar om dan zo je eigen baan en, erger nog, iemands leven op het spel te zetten vind ik echt te ver gaan.

Verder viel het mij inderdaad ook op dat op Dumpert/Geenstijl iedereen kiest voor de kant van de trucker. Wat mij betreft onbegrijpelijk, ze zijn allebei even schuldig imo.
 
Joël D. zei:
Ik begrijp inderdaad dat de chauffeur gefrustreerd is, maar om dan zo je eigen baan en, erger nog, iemands leven op het spel te zetten vind ik echt te ver gaan.

Verder viel het mij inderdaad ook op dat op Dumpert/Geenstijl iedereen kiest voor de kant van de trucker. Wat mij betreft onbegrijpelijk, ze zijn allebei even schuldig imo.

Goed, mijn idee waarom iedereen dat laatste doet (ik ben het er niet per se mee eens):
Een truck is véél minder wendbaar en véél trager dan een auto, dus de enige oplossing die deze meneer heeft is om tijdens het rijden die Escort te proberen te ontwijken en op tijd te remmen. Inhalen gaat 'm niet worden (Escort is altijd sneller) en stoppen op de vluchtstrook is niet toegestaan (hij heeft geen pech). Bovendien zoekt hij de confrontatie niet op - de Escort begint en gaat er ook steeds mee door. In plaats van gewoon door te rijden haalt die Escort de truck een paar keer in en gaat dan weer op de rem staan.
Zo heel veel echte oplossingen heeft die trucker niet eigenlijk. Ik heb in dat filmpje (geen idee waar het is behalve in Nederland) geen afrit gezien, geen tankstation over x meter en ik betwijfel of de politie hiervoor een auto zou sturen.
 
Had het einde totaal niet verwacht maar vind het heerlijk dat het gebeurd is. Hoop dat die Escort rijder daarna nog een paar flinke tikken heeft mogen ontvangen. Wat een asociaal kinderachtig figuur zeg. Kan me de irritatie van de vrachtwagenchauffeur erg goed voorstellen.
 
Het enig nette wat die vrachtwagenchauffeur had kunnen doen is z'n combinatie stil zetten op de vluchtstrook (en ja, dit is dus precies zo'n geval waarin dat terecht is). Ik heb echter het vermoeden dat die escortrijder dan nog wel eens zou kunnen komen buurten.
 
Enig idee waarom de reactie van vrachtwagenchauffeurs tegenover langzaam rijdende auto's bijna altijd kleven en seinen is?
Ja ze vinden het vervelend om weer vaart te moeten maken en kunnen niet begrijpen waarom je niet harder gaat als je kan en mag, maar waarom menen ze andere weggebruikers hun wil op te kunnen leggen?
 
Accelereren is niet alleen vervelend, maar kost ook brandstof..en mensen rijden dan ook niet altijd even constant.

Denk ook aan het effect van truckers die er allemaal achter vast komen te zitten.

Dat "hun wil opleggen" kan je ook omdraaien.




Wat de trucker doet is niet goed..maar wat de automobilist bezielt om nog langzamer te rijden is mij helemaal een raadsel

Daarnaast zie ik nu dat filmpje....wat is die Escort knakker aan het bloedzuigen. Het spijt me, maar hij verdient dit gewoon. Zulke horen gewoon niet op de weg thuis.
 
Dat sommige mensen het nog opnemen voor die escort pfff.
Na dat remmen en slingeren op beide rijbanen geef ik de vrachtwagenchauffeur vrij spel om hem eraf te beuken, goed dat die dat ook gedaan heeft.
 
Ordep zei:
Enig idee waarom de reactie van vrachtwagenchauffeurs tegenover langzaam rijdende auto's bijna altijd kleven en seinen is?
Ja ze vinden het vervelend om weer vaart te moeten maken en kunnen niet begrijpen waarom je niet harder gaat als je kan en mag, maar waarom menen ze andere weggebruikers hun wil op te kunnen leggen?
Een vrachtwagen rijd 90 waar die 120 mag.
Een automobilist die langzamer dan een vrachtwagen rijd is gewoon een debiel.
En dan raar vinden dat ze gaan seinen? hun zijn met hun werk bezig en dan is het zeer irritant als er een automobilist 80 gaat rijden waar 120 is toegestaan. ( afremmen en optrekken kost brandstof en tijd ).
 
Ordep zei:
maar waarom menen ze andere weggebruikers hun wil op te kunnen leggen?
Dat argument roept bij mij altijd nare gevoelens op. Dit is namelijk het meest dubbele en daarom meest nutteloze argument in dergelijke situaties. Natuurlijk mag de vrachtwagen chauffeur niet zijn wil opleggen aan de automobilist, maar net zo min mag de automobilist dat doen bij de vrachtwagenchauffeur. Daarom een non-argument, dat nergens toe leidt.

Ik vraag me in dergelijke situaties altijd af waarom een automobilist precies net 85 moet gaan rijden op een snelweg, waar je duidelijk 120 mag, zoniet 130. Waarom dan precies 85 zodat je de enige vrachtwagen op het stuk in de weg rijdt.
Wat de vrachtwagenchauffeur doet aan het einde is niet goed, art.5, eigen rechter spelen enz. maar wel begrijpelijk.

Het grootlicht-seinen en toeteren aan het begin is omdat de vrachtwagen niet kan inhalen op dat moment, omdat zij zelf werd ingehaald.
Vervolgens doet de escort zijn mistachterlicht aan. De vrachtwagen maakt 2 inhaalpogingen (links) waarbij de escort gas geeft ervoor blijft en weer afremt. Daarna een brakecheck van de escort. Vrachtwagen doet een inhaalpoging (via vluchtstrook) en nog één maar moet die afbreken vanwege een viaduct en dus einde vluchtstrook. Ondertussen blijft de escort langzaam rijden en korte remproeven geven.

Dan zit er een jump in de video naar 40 seconden later (op 1.13). Wie weet wat er in die tijd is gebeurd?!

Daarna haalt de vrachtwagen de escort in, gaat halverwege de inhaal maneuvre terug naar rechts en forceert naar alle waarschijnlijkheid de escort de vluchtstrook op.
Escort komt er nogmaals voorbij, seint met mistlamp, remt af. Vrachtauto haalt in, escort blokkeert en word uiteindelijk de weg af gebonjourd.


Redelijk belangrijk is dus wat er in die 40 seconden is gebeurd. Was de kous af voor de escort man en werd hij opeens nagetrapt door de vrachtwagenchauffeur? Of bleef hij doorgaan met in de weg rijden?

Aan het beeld net na de jump van 40 seconden, lijkt mij dat de kous af was. Mistachterlicht uit, netjes midden op de rijstrook, eigenlijk net als aan het begin van de video. Maar nu wordt hij opeens de vluchtstrook opgeduwd door de vrachtwagen.
 
De kous was niet af denk ik....anders had die trucker niet de gelegenheid gehad om op die Escort in te lopen....die Escort is in die tijd gewoon rond de truck aan het zwerven geweest.
 
Gevoelsmatig geef ik die vrachtwagenchauffeur het voordeel van de twijfel. Als die Escort om wat voor reden dan ook langzaam wilde rijden: helemaal OK. Motorpech of andere oorzaken waarom hij het nodig vond langzaam te rijden. kunnen voorkomen. Maar dan laat je je gewoon gewillig inhalen en blijf je dezelfde snelheid rijden (evt kun je een knipper naar rechts geven als seintje naar de vrachtwagen dat het helemaal OK is om in te halen en dat je niet van plan bent sneller te gaan rijden. Die Escort loopt heel irritant te sarren en eigenlijk het enige wat die vrachtwagen zou kunnen doen om het helemaal netjes op te lossen is de politie te bellen (handsfree) en de wagen stil te zetten en de confrontatie op die manier helemaal uit de weg te gaan. Aan de andere kant doen alsof je het niet kon bijremmen is natuurlijk ook een optie. En dan krijg je een dergelijk filmpje als hierboven. Maar wat is dat toch, die mentaliteit waarbij men het laatste woord moet hebben en doorgaat tot het uiterste met sarren?
 
Bmwlover1 zei:
Ordep zei:
Enig idee waarom de reactie van vrachtwagenchauffeurs tegenover langzaam rijdende auto's bijna altijd kleven en seinen is?
Ja ze vinden het vervelend om weer vaart te moeten maken en kunnen niet begrijpen waarom je niet harder gaat als je kan en mag, maar waarom menen ze andere weggebruikers hun wil op te kunnen leggen?
Een vrachtwagen rijd 90 waar die 120 mag.

Ehhh, je hebt je rijbewijs toch? Een vrachtwagen mag helemaal niet 90 rijden, de wettelijk maximaal toegestane snelheid voor een vrachtwagen is 80km/u. Nu zitten daar wat mitsen en maren aan omdat er met de afstelling van de begrenzers wordt gerommeld (luchtdruk, bandjes etc) waardoor een truck doorgaans 85km/u rijdt, maar een normale truck mag in Nederland geen 120km/u.
 
Terug
Bovenaan