Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Geelhoed zei:
Ordep zei:
Weet niet meer waar ik het zag
Ik wel
https://goo.gl/maps/fzz8z

Dit is in Zoetermeer bij mij in de wijk. Er zijn in Zoetermeer meer van dit soort opritten maar de reden waarom is mij nog niet helemaal duidelijk. Deze situatie is niet helemaal hetzelfde zoals beschreven door Ordep. Om hier te rijden kom je vanaf een enkele rijstrook en ga je dus naar 2 rijstroken om aan het eind weer naar 1 te gaan. Ik heb het nog nooit meegemaakt of van iemand gehoord dat het zo enorm druk was dat je naast elkaar gaat rijden i.p.v. achter elkaar. Op dit gedeelte van de rondweg is het niet zo druk dat je al file rijdend moet invoegen en de aanvoer naar dit punt is door de verkeerslichten zo gereguleerd dat het in kleine aantallen gaat.

Hooguit dat ali asociali of een onderbewielde er gebruik van maakt om zijn ongeduld te uiten maar normaal gesproken rij je netjes in rijtje op de rechterrijstrook naar zo'n 80 km per uur om vervolgens in te voegen op de Australieweg.

Geelhoed zei:
Ordep zei:
Weet niet meer waar ik het zag
Ik wel
https://goo.gl/maps/fzz8z
Bijzondere situatie, zoiets heb ik nog nooit gezien. Weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken. De gedachte dat beide rijstroken 'gelijkwaardig' zijn en dus gezamenlijk een oplossing moeten zoeken (wie gaat eerst) is op zich niet verkeerd. Anderzijds vraag ik me af of elke verkeersdeelnemer hier wel mee overweg kan. Sommige mensen lijken achter het stuur hun gezond verstand volledig kwijt te raken, een situatie waar je dan niet direct ziet wat goed is of wat fout leidt dan tot een meltdown in de bovenkamer. En daarbij: wat is er mis met een standaard ritsconstructie waarbij je één doorgaande rijbaan hebt? Ritsen is een kwestie van fatsoen, dus 'om en om' invoegen. Ik probeer dat altijd zo bewust mogelijk te doen, dus ook daadwerkelijk ruimte maken voor één auto. Uiteraard kom je altijd wel zo'n racekees tegen die meent dat hij er ook nog bij tussen moet. Dramlichtje aan en de plek op eisen. Daar werk ik dus niet aan mee.

Mooie 'selfmade' ritsplek waar ik regelmatig rijd is deze. Hier komen twee verkeersstromen samen die beiden dezelfde kant op moeten, te weten het treintje waar ik zelf in sta en het treintje dat op de foto wordt aangevoerd door het rode busje. Beide aanvoerwegen zijn dan helemaal gevuld, iedereen wil 'rechtdoor' (vanaf mijn oogpunt gezien) de rondweg op en daar is het 's morgens vaak ook een kwestie van langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Als iedereen strikt volgens de regels gaat rijden heb ik dus een probleem, het verkeer 'van links' zit dan immers al op de rotonde dus ik kan wachten tot ik een ons weeg. In de praktijk gaat het gelukkig beter, het verkeer van links laat vrijwel standaard bewust een vrije ruimte ontstaan zodat ik en mijn 'volgelingen' in kunnen voegen. Werkt fantastisch. Als iedereen een beetje respect voor elkaar heeft is iedereen 's morgens op tijd op kantoor. En daar is hier geen verkeersbord of reclamecampagne aan te pas gekomen.

Leuke voorbeeldsituatie van Geelhoed. Mij totaal onbekend dat zoiets voor kan komen.
En ook ik vraag me af hoe die situatie zich houdt in druk verkeer. Heeft er überhaupt iemand voorrang in die situatie?

Volgens mij niet. Ik heb mij in het verleden weleens digitaal afgevraagd hoe dat zit als je op een snelweg met drie rijstroken rijdt en je gaat van strook 1 naar strook 2 en iemand anders naast jou van strook 3 naar strook 2 (die situatie is vast bij de meesten wel bekend uit de praktijk). De algemene opinie was toen dat je dat onderling maar moet uitvechten. Volgens mij gaat dat bij zo'n gelijkwaardige rits-situatie dan ook op. Anders heeft het trouwens ook geen zin en kun je net zo goed het bekende principe aanhouden dat rechts ruimte moet laten en links een plekje moet zoeken.

Paulus0013 zei:
Leuke voorbeeldsituatie van Geelhoed. Mij totaal onbekend dat zoiets voor kan komen.
En ook ik vraag me af hoe die situatie zich houdt in druk verkeer. Heeft er überhaupt iemand voorrang in die situatie?

Nee, beide rijstroken houden op te bestaan dus beide verkeersstromen moeten invoegen en dus een bijzondere verrichting uitvoeren. Gewoon een kwestie van fatsoenlijk met elkaar omgaan :p

Inderdaad. Hetzelfde geldt wanneer je je op een gelijkwaardige kruising bevindt waarbij er tegelijkertijd van alle kanten een auto aankomt. Iedereen staat dan op elkaar te wachten, totdat iemand zo slim is om actie te ondernemen.

Leon in z'n SEAT zei:
Bijzondere situatie, zoiets heb ik nog nooit gezien. Weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken. De gedachte dat beide rijstroken 'gelijkwaardig' zijn en dus gezamenlijk een oplossing moeten zoeken (wie gaat eerst) is op zich niet verkeerd. Anderzijds vraag ik me af of elke verkeersdeelnemer hier wel mee overweg kan. Sommige mensen lijken achter het stuur hun gezond verstand volledig kwijt te raken, een situatie waar je dan niet direct ziet wat goed is of wat fout leidt dan tot een meltdown in de bovenkamer. En daarbij: wat is er mis met een standaard ritsconstructie waarbij je één doorgaande rijbaan hebt? Ritsen is een kwestie van fatsoen, dus 'om en om' invoegen. Ik probeer dat altijd zo bewust mogelijk te doen, dus ook daadwerkelijk ruimte maken voor één auto. Uiteraard kom je altijd wel zo'n racekees tegen die meent dat hij er ook nog bij tussen moet. Dramlichtje aan en de plek op eisen. Daar werk ik dus niet aan mee.

Het voordeel is dat er beter van de weg gebruik wordt gemaakt, er is immers geen rijstrook meer die de voorkeur heeft bij de "voorzichtige" bestuurders. Het maakt ritsen ook makkelijker, het is gewoon niet mogelijk voor 1 rij om al bumper klevend de andere rij er niet tussen te laten.
Het gaat ook om de menselijke natuur: in de gewone situatie voelen sommige zich onrecht aangedaan als ze op de andere strook worden ingehaald en zullen ze vervolgens daarop reageren door al bumperklevend niemand ertussen te laten.

PauseBreak zei:
Nee, beide rijstroken houden op te bestaan dus beide verkeersstromen moeten invoegen en dus een bijzondere verrichting uitvoeren. Gewoon een kwestie van fatsoenlijk met elkaar omgaan :p
Ik denk dat dit ook precies de gedachtengang van de wegbeheerder is. In Scandinavië zie je dit wel vaker en daar werkt het naar mijn ervaring (hoewel alleen tijdens vakanties ervaren) best aardig.

reed gisteravond rond 21.00 in de regen over een landweggetje; 15 jarige fietser zonder verlichting en in het donker gekleed. wat een domheid.

Veel fietsers en voetgangers denken dat ze nog goed zichtbaar zijn zonder licht en in zwarte kleding... Iedere ochtend als het nog donker is, moet ik bij m'n werk oppassen. Veel voetgangers denken dat ze goed zichtbaar zijn en lopen zo het zebrapad op... en dan is 30km/h nog snel als je ineens zo'n voorrangeiser voor je op het zebrapad stapt.

Klopt, maar vergis je niet. Als fietser/voetganger heb je veel minder licht nodig om (voor je gevoel) veilig over straat te kunnen. Als het begint te schemeren heb je op lage snelheid alles nog prima in 't zicht, vanuit de auto ervaar je dat heel anders. Die fietser zelf ziet alles dus prima en is van mening dat verlichting (nog) niet nodig is. Hij wordt alleen niet gezien, en da's het linke. Je (h)erkent dat probleem echter pas als je zelf in een auto rijdt en dat is bij de jeugd natuurlijk niet het geval.

Ordep zei:
Blik_op_wielen zei:
Afgelopen week een file al aan het begin van de oprit. Een Audi reed zo lang mogelijk links om zo laat mogelijk in te voegen. Mijn voorganger wilde hem er met geen mogelijkheid tussen laten en ik besloot om het hem ook zo lang mogelijk moeilijk te maken. Uiteindelijk heb ik hem toch gelegenheid gegeven er tussen te komen...

Niks mis mee om met een aangepaste snelheid door te rijden tot het einde van de strook en dan ritsen. Alleen zijn er altijd mensen die 1 km voor het einde van de strook invoegen, zich dan lopen op te vreten om iedereen die hen inhaalt en dan menen dat ze aan de bumper van hun voorganger moeten kleven om niemand ertussen te laten.

Heb je helemaal gelijk in. Jammer genoeg doet het overgrote merendeel dit niet dus dan is de enkeling die denkt slim te zijn toch asociaal bezig in de ogen van anderen. Er zijn situaties waarbij het toch maar beter is om het voorbeeld van die meerderheid op te volgen.

Wat ik voorheen trouwens wel altijd deed was ruim van tevoren een rijstrook verlaten als ik zag dat er een matrixbord met een pijl boven hing, die aangaf dat deze dus afgekruist zou worden. Nu las ik ook in dit topic dat het eigenlijk zonde is van het onbenutte wegasfalt want in principe hoef je nog helemaal niet die rijstrook te verlaten. Dus als er file is en niemand maakt gebruik van de rijstrook die nog niet is afgekruist vind ik het tegenwoordig geen probleem om daar nog een tijdje door te rijden. Maar dat doe ik alleen als ik zie dat er een groot genoeg gat is waar ik zonder al te veel problemen nog snel tussen kan voegen. En zeer waarschijnlijk ben ik dan ook een asociaal in de ogen van veel mensen.

Verlichting.. Mensen zullen het nooit leren lijkt het. Fietsers en voetgangers zonder licht, auto's zonder licht of alleen met dagrijverlichting of verkeerd afgestelde lampen..

Zevens zei:
Verlichting.. Mensen zullen het nooit leren lijkt het. Fietsers en voetgangers zonder licht, auto's zonder licht of alleen met dagrijverlichting of verkeerd afgestelde lampen..

Het is de fout van de fabrikanten.

Ik heb zelf een fiets en ik heb hem een jaar geleden een groot onderhoud laten geven (100 euri). Alles smeren, remmen stellen en nieuwe verlichting.
Daarbij heb ik de dynamo weg laten halen, heb je helemaal niets aan. Ding slipt alleen. En de snoertjes zijn veel te dun. Vind je het gek dat een fiets na een jaar donker is?
Maar, daarnaast moest ik nog sleutelen aan mijn splinternieuwe voorlamp omdat die te slap hing. Tjonge jonge. En het is nog behelpen. Dus maar weer terug.

Bij de auto's: Ik krijg het maar niet voor elkaar om kapotte koplampen te vervangen. Gewoon niet bij te komen.

Dus fabrikanten:
Zorg voor solide lampen op de fietsen, voor mijn part met dikke kabels en autofabrikanten: waarom krijgen we geen ruimte onder de motorkap om lampen te kunnen vervangen? Waarom??? Waarom???

Zulke auto's kom ik de laatste tijd ook alle dagen weer tegen ja, zonder licht in de mist, of in de regen (liefst ook als het al schemert en als het ff kan een grijze of zwarte auto).

Over afgekruiste rijstroken: ooit moest ik over de Afsluitdijk terwijl daar aan de weg werd gewerkt, waardoor alleen de linker rijstrook beschikbaar was voor verkeer. Iedereen nog voor de allereerste pijl braaf naar links, aansluiten in de file, en ik reed over de rechter strook 1,5 kilometer langs de file, voordat ik eindelijk eens een kruis tegenkwam en alsnog naar links moest...

De mensen die zonder licht rijden bij regen en schemering zijn vooral bejaarden, is me opgevallen.
Ik kijk altijd als ik ze passeer wie er in zit die zo onverantwoordelijk is.
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk. Omdat bejaarden juist zo hun best doen om verantwoordelijk weggedrag te tonen. Het zijn de minst roekeloze rijders. Hoe kun je dan je licht vergeten? Ik ken zelfs voorbeelden van bejaarden die bij donker een hele polder doorkruisden zonder ook maar een lampje aan (was familie). Dan vraag ik me af: valt je dan niets op achter het stuur?

Het zijn volgens mij dezelfde mensen die vergeten hun knipperlicht of alarmlichten uit te doen.

Van internet van gisteravond:

Woensdagavond rond 23:00 uur vond er een frontale aanrijding plaats op de A7 bij ***. De bestuurder van een auto die richting *** reed zag ineens koplampen op zijn rijbaan. Er volgde een frontale aanrijding. Volgens omstanders was de vrouw gekeerd op de A7 omdat ze haar tas was vergeten. De Verkeers Ongevallen Analyse van de politie heeft een onderzoek ingesteld. Wonder boven wonder raakte niemand ernstig gewond.

Keren op snelweg o_O

Soloman zei:
Dus fabrikanten:
waarom krijgen we geen ruimte onder de motorkap om lampen te kunnen vervangen? Waarom??? Waarom???
OF je koopt een auto waarbij het wel te doen is. Zo stuur je de fabrikant. Maar de meeste mensen kijken tegenwoordig alleen nog maar naar de bijtelling.

turbod12 zei:
Soloman zei:
Dus fabrikanten:
waarom krijgen we geen ruimte onder de motorkap om lampen te kunnen vervangen? Waarom??? Waarom???
OF je koopt een auto waarbij het wel te doen is. Zo stuur je de fabrikant. Maar de meeste mensen kijken tegenwoordig alleen nog maar naar de bijtelling.

Noem eens een auto waarbij het tegenwoordig nog makkelijk zelf te doen is dan? En voor de duidelijkheid, eerst de accu moeten uitbouwen schaar ik niet onder de noemer "makkelijk" :p

Soloman zei:
De mensen die zonder licht rijden bij regen en schemering zijn vooral bejaarden, is me opgevallen.
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk. Omdat bejaarden juist zo hun best doen om verantwoordelijk weggedrag te tonen. Het zijn de minst roekeloze rijders. Hoe kun je dan je licht vergeten? Ik ken zelfs voorbeelden van bejaarden die bij donker een hele polder doorkruisden zonder ook maar een lampje aan (was familie). Dan vraag ik me af: valt je dan niets op achter het stuur?

Het zijn volgens mij dezelfde mensen die vergeten hun knipperlicht of alarmlichten uit te doen.

Zo kwam ik gisterochtend een auto tegen waarvan de complete verlichting voor het niet deed... en die persoon was verbaasd dat ik 'm niet zag in het donker toen ik ging invoegen!!! Achter deed alleen het lampje rechts het nog o_O

Gisteravond een auto met maar een lampje voor...

Joep83 zei:
Soloman zei:

Zo kwam ik gisterochtend een auto tegen waarvan de complete verlichting voor het niet deed... en die persoon was verbaasd dat ik 'm niet zag in het donker toen ik ging invoegen!!! Achter deed alleen het lampje rechts het nog o_O

Gisteravond een auto met maar een lampje voor...
Zo reed ik pas nog achter één of ander aftands autootje waarbij het rechter remlicht niet werkte, het derde remlicht nog niet was uitgevonden ten tijde van de 'geboorte' en het linker remlicht slechts zeer beperkt licht uitstraalde. Nu was mijn voordeel dat we op een rood verkeerslicht afreden, dus afremmen moest ik toch. Helaas werd het vrijwel direct weer groen, dus niet de kans gekregen om die persoon even aan te spreken/te waarschuwen. Gezien de hele staat van de auto vraag ik me overigens af of dat effect zou hebben gehad, maar dat terzijde...

Reed laatst achter een Polo'tje van omstreeks 1998. Er zaten 3 remlichten op maar geen enkele deed het. Was dus steeds een verassing wanneer hij remde..

PauseBreak zei:
Noem eens een auto waarbij het tegenwoordig nog makkelijk zelf te doen is dan? En voor de duidelijkheid, eerst de accu moeten uitbouwen schaar ik niet onder de noemer "makkelijk" :p
Bij alle auto's die ik heb is het ultramakkelijk. Megane bj2002 (type 1), Volvo V70 bj 2002, Citroen GS. Moet toegeven. De verkrijgbaarheid van de GS is niet bijzonder geweldig te noemen, maar de andere 2 alternatieven zijn nog volop aanwezig.

turbod12 zei:
PauseBreak zei:
Bij alle auto's die ik heb is het ultramakkelijk. Megane bj2002 (type 1), Volvo V70 bj 2002, Citroen GS. Moet toegeven. De verkrijgbaarheid van de GS is niet bijzonder geweldig te noemen, maar de andere 2 alternatieven zijn nog volop aanwezig.

Die zijn inderdaad nog aanwezig, maar het zijn geen echt recente modellen meer met een leeftijd van bijna 12 jaar. Kijk voor de grap eens hoe het geregeld is in de opvolgers van die auto's en je gaat niet vrolijk worden. Bij mijn auto (Focus, 2003) is het aan één kant makkelijk (nou ja, wat priegelwerk maar je kunt er bij) en aan de andere kant moet ik eerst een aantal kappen verwijderen, dan de accu uitbouwen en dan kan ik bij de lamp priegelen. Daar word ik niet heel vrolijk van :T

Van de week weer leuk een VW taxibusje voor me dat erg sloom op een invoegstrook reed. Ik check mijn spiegel en zie verkeer van achteren naderen op de hoofdrijbaan. Dat verkeer reed dus harder. Toch gaat meneer taxibus met 70km/u op de teller invoegen op een 100 weg.
De invoegstrook is daar lang zat dus ik snap zulke acties totaal niet. Zien zulke mensen niet dat een ander harder rijdt (en dus moet gaan remmen als jij daar voor gaat invoegen)?

Niet echt idioot, wel bijzonder: een Porsche 911 die 40 reed waar-ie 50 mocht, 60 waar-ie 80 mocht en zeer voorzichtig door de bochten. Ach kon ik ook eens een Porsche inhalen. Wel idioot: ik deed dat ergens waar het niet mocht (maar dat kan gauw tegenwoordig).

Zevens zei:
Reed laatst achter een Polo'tje van omstreeks 1998. Er zaten 3 remlichten op maar geen enkele deed het. Was dus steeds een verassing wanneer hij remde..

In 15 jaar tijd heb ik al zeker drie keer mensen erop gewezen dat hun remlichten geen van allen werkten (en eentje met een fietsendrager waarvan de verlichting niet werkte en waar de remlichten van de auto nagenoeg onzichtbaar waren), bij eentje was ook een achterlicht defect.

https://www.youtube.com/watch?v=F06uuLh_LJE&feature=player_detailpage

Hier schrik ik een beetje van....ik weet niet wat de reden geweest is, maar het slaat nergens op. Reden om het rijbewijs af te pakken. Levenslang.

Op deze site over het weer van morgen:

Verder adviseert de ANWB automobilisten om verstandig om te gaan met de weersomstandigheden. "Het is geen goed idee om op het hoogtepunt van de storm met een aanhangwagen op de Afsluitdijk te gaan rijden'', aldus de woordvoerster.

Dat is alles? Is dat alles wat ze te zeggen hebben?
Het is ook geen goed idee om een sigaret aan te steken bij het tanken, of tegen de stroom in te rijden op de snelweg, of je zoontje van twee te laten rijden.

sjonge jonge.

Dat kan wel zo zijn, maar als je dus morgen de A12 neemt richting Den Haag met een aanhanger, dan is dat helemaal geen pobleem, het is de afsluitdijk niet. :p

Soloman,

Helemaal mee eens. Zware wind is overal beroerd.

Ik heb eens recht voor mijn neus mogen ervaren wat een zware wind doet met een hoog voertuig....1 viaduct, 1 windvlaag en twee vrachtwagens op hun kant......op mijn rijstrook zat hij al te slingeren, inhalen leek me al geen strak plan en een paar seconden later lag de wipkar op zijn zij....de andere richting op hetzelfde verhaal...aan mijn kant stond helaas ook de trekas van de grond, dus hij ging nergens meer naartoe. Aan de andere kant stond hij even later op de vluchtstrook alwaar de wind de wipkar die toch niet licht is half over de vangrail van het viaduct drukte. toen zag ik pas goed wat zware wind doet met een groter oppervlak.

Boppie zei:
https://www.youtube.com/watch?v=F06uuLh_LJE&feature=player_detailpage

Hier schrik ik een beetje van....ik weet niet wat de reden geweest is, maar het slaat nergens op. Reden om het rijbewijs af te pakken. Levenslang.

Ik klikte nog even door en stuitte hierop: https://www.youtube.com/watch?v=W7cQSAx661o
Deze persoon snap ik ook totaal niet. Gaat vol lopen remmen en geeft de Corsa man de schuld hiervan. Ja die Corsa had wellicht op zijn beurt moeten wachten. MAAR daarvoor reed ook al verkeer langzaam, dus de cameraauto had zeker al eerder van het gas moeten gaan.
Daarnaast remt ie ook echt veel en veel te laat.

En in deze video van dezelfde persoon zie je goed waarom rechts inhalen gevaarlijker is dan onnodig links rijden:
https://www.youtube.com/watch?v=Fc2O7hpQ8ec
Opvallend is dat de filmer wederom totaal niet anticipeert door niet abrupt te gaan remmen op het moment dat het knipperlicht van de linksrijder aangaat. Verder heb ik het idee dat de andere auto 100km/u rijdt en mij lijkt het niet slim om er dan rechts met 130 langs te gaan. Iets minder snelheidsverschil had slimmer geweest, als je dan toch al zonodig rechts er voorbij wilt.

En ik blader nog even verder bij deze gebruiker: https://www.youtube.com/watch?v=OE0TVq42Kr8
Valt me op dat het een beetje een opgewonden standje is met zijn getoeter. Op de rotondes geeft ie iedere keer gas bij als zijn voorganger afslaat.

Hier nog een idiote situatie: https://www.youtube.com/watch?v=nVk3mKzgMs4
Waarom weer dat toeteren? Het verhaal bij dat filmpje slaat ook helemaal nergens op. Remweg wel 10 meter korter! Man man je hebt ruimte zat tot de auto voor je en je zou ook eens eerder kunnen beginnen met afremmen.

Rijdt hier bijna een kind omver: https://www.youtube.com/watch?v=aFyFXxjZmMI
Schuld van het kind zeker? Ja het kind had moeten stoppen, maar de filmer had ook zelf wat defensiever te werk mogen gaan.

Nog een filmpje vol met onzinnig commentaar: https://www.youtube.com/watch?v=uPNILajX5T4

En nog eentje dan:https://www.youtube.com/watch?v=jOWS7TfyaSc
Deze keer werd het wel erg krap toen hij hem asociaal ervoor prakte, en ik had 2 keuze's. Of behoorlijk hard in de ankers gaan met mogelijk blokkerende wielen, of er gewoon omheen sturen. Aangezien er op dat moment geen tegenliggers aankwamen, besloot ik er gewoon omheen te gaan
Tja natuurlijk wordt het krap als je niet besluit TIJDIG te anticiperen. Op 9 seconden heb ik al de indruk dat de bus niet gaat stoppen gezien zijn snelheid. Hier zou je dus al gas moeten lossen of langzaam moeten gaan remmen. Als je dat soort dingen niet snapt, dan kom je steeds weer onnodig in zulke kritieke situaties terecht.
Opvallend is het getoeter steeds. Ik kan me niet indenken dat ik de afgelopen jaren zoveel heb getoeterd naar andere weggebruikers. Ik bekijken nu 10 tot 15 filmpjes van deze gebruiker en die doet het al meer dan ik in jaren tijd heb gedaan.

Soloman zei:
Dat kan wel zo zijn, maar als je dus morgen de A12 neemt richting Den Haag met een aanhanger, dan is dat helemaal geen pobleem, het is de afsluitdijk niet. :p

Dat is niet gezegd, maar het lijkt mij toch wel duidelijk dat de wind op de Afsluitdijk fors harder kan waaien dan elders in het land. Dus ja, je moet daar inderdaad even iets beter over nadenken.

Wat een akelig opgefokt mannetje dat zeg. Hoop dat hij zelf eens keer flink overdreven op zijn vingers wordt getikt wanneer hij eens een fout begaat.
Overigens die actie bij die rotonde kan ik me wel een klein beetje in vinden. Gas bij geven is onnodig maar dat plots er voor gooien komt bij mij ook vaak genoeg voor waarbij ik soms ook wel eens toeter, afhangend van hoe hard ik moet remmen voor diegene.

Auto boomvrij geparkeerd:)

Maak me alleen zorgen, omdat vrouwlief morgenochtend de weg op gaat. Ben al bezig om op in haar te praten dat ze morgen thuis blijft, gezellig bij de koffie, net zoals ik (nu besloten heb).

Paulus0013 zei:
En in deze video van dezelfde persoon zie je goed waarom rechts inhalen gevaarlijker is dan onnodig links rijden:
https://www.youtube.com/watch?v=Fc2O7hpQ8ec
Opvallend is dat de filmer wederom totaal niet anticipeert door niet abrupt te gaan remmen op het moment dat het knipperlicht van de linksrijder aangaat. Verder heb ik het idee dat de andere auto 100km/u rijdt en mij lijkt het niet slim om er dan rechts met 130 langs te gaan. Iets minder snelheidsverschil had slimmer geweest, als je dan toch al zonodig rechts er voorbij wilt.

Opgewonden standje en redelijk hufterig, ja. Maar toch... rechts inhalen is gevaarlijk, maar niet per sé vanwege de rechtinhaler.

Het rechts inhalen is vooral gevaarlijk omdat de linksslaper zó passief met het verkeer bezig is dat ie blijkbaar geen idee heeft wat ie aan het doen is. De actie van het rechts inhalen is enkel gevaarlijk omdat het grootste gevaar op de weg links zit. Die heeft waarschijnlijk in veel situaties niet het overzicht of de kennis/kunde het goed te laten verlopen. De rechtsinhaler is vermoedelijk te allen tijde actiever met het verkeer bezig dan de slaapkop.

Van mij mogen linksplakkers beslist harder aangepakt worden dan de rechtsinhalers, hoewel de actie van de inhaler een soort van gevaarlijk is. Het hele verkeer is wat mij betreft in gevaar door die passievelingen die het allemaal wel welletjes vinden zoals ze rijden.

Ik vind dat-ie in de meeste filmpjes toch wel een punt heeft hoor. Zoals bij die idioot die 50 gaat rijden waar je 100 mag (wel een heel werkstuk van gemaakt zo), dat figuur die onterecht voorrang verleent (maar wellicht ben ik bevooroordeeld omdat ik ooit een aanrijding had doordat een of andere mafjoekel dat deed op een 80-km weg) en zo'n kind mag je ook best een keer goed laten schrikken.

Aan de andere kant word je er zelf ook een stuk rustiger van als je je niet zo druk maakt als dat hij af en toe doet.

Carfanatic zei:
Paulus0013

veel youtube links.

wat een irritant figuur zeg. met z'n zielige getoeter. (n)

doet mij net wat teveel denken aan de youtuber die nog extra gas gaf om achterop een bmw z3 te knallen.
Ja precies. Die wist ook alles beter en dramde iedere situatie tot het einde helemaal door omdat ie voorrang had. Dan snap je naar mijn idee helemaal niets van het verkeer.

De rechtsinhaler is vermoedelijk te allen tijde actiever met het verkeer bezig dan de slaapkop.
Dat blijkt uit de video anders totaal niet. Zoals reeds aangegeven reageert ie totaal niet als de linksrijder het knipperlicht aanzet.

Van mij mogen linksplakkers beslist harder aangepakt worden dan de rechtsinhalers
Vind ik ook.

Het hele verkeer is wat mij betreft in gevaar door die passievelingen die het allemaal wel welletjes vinden zoals ze rijden.
Don't get me started on this one.

Ik vind dat-ie in de meeste filmpjes toch wel een punt heeft hoor.
In veel filmpjes heeft ie wellicht een punt over bepaalde situaties. Ik vind wel dat ie er verder bar slecht mee omgaat en dingen onnodig op de spits drijft.

Zoals bij die idioot die 50 gaat rijden waar je 100 mag
Ben ik het dan weer niet mee eens. Uit de video blijkt dat het slechts een kort stukje weg is. Ook het commentaar bij/na het verkeerslicht slaat helemaal nergens op en zit vol vreemde met aannames. Ik snap ook de zin niet over verkeer dat achterop zou komen. Hij MOET inhalen vanwege verkeer achter hem??

dat figuur die onterecht voorrang verleent
Daar heb ik zelf ook een behoorlijke hekel aan. Toch snap ik de rest van zijn commentaar dan weer totaal niet. 10m minder remweg, kom op man! Je ziet die auto toch afremmen. Dat hij zo idioot is er niets mee te doen en pas op het laatst vol gaat remmen is zijn eigen stomme fout. Dát kan je de onnodige stoppende auto niet aanrekenen.

en zo'n kind mag je ook best een keer goed laten schrikken.
Dat mag wat mij betreft ook best, daar leert zo'n kind van. Maar het had ook op een andere manier gekund. Net als in andere video's zie je dondersgoed wanneer iemand wel of niet voor je gaat stoppen. Zeker met fietsers moet je extra voorzichtig zijn, helemaal met kinderen die een stuk minder voorspelbaar zijn. Dan moet meneer de filmert niet op een dergelijke manier zijn zin willen doordrammen. Voor hetzelfde geld had ie hem aangereden. En eerlijk gezegd zie ik dat met zijn houding nog wel een keer gebeuren op deze manier.

Zevens zei:
Overigens die actie bij die rotonde kan ik me wel een klein beetje in vinden. Gas bij geven is onnodig maar dat plots er voor gooien komt bij mij ook vaak genoeg voor waarbij ik soms ook wel eens toeter, afhangend van hoe hard ik moet remmen voor diegene.

Paar dagen geleden moest ik zelfs stoppen, anders was ik vol in de flank van de auto gereden. Blijkbaar was de bestuurster naast blind ook doof, want nadat ik claxonneerde keek ze niet eens op of om.

Joël D. zei:
Zevens zei:

Paar dagen geleden moest ik zelfs stoppen, anders was ik vol in de flank van de auto gereden. Blijkbaar was de bestuurster naast blind ook doof, want nadat ik claxonneerde keek ze niet eens op of om.

Nee hoor, dat is de "normale" reactie. Ben ik meerdere malen tegengekomen. Blijven stoicijns voor zich uit kijken. Waarom ze dat doen, geen idee. Ik weet dat omdat ik wel eens mensen heb aangesproken daarna. En dan is het van "Ja, ja, ik weet het, sorry, sorry". Dan denk ik: kun je niet even een sorrygebaar geven? Dan is het klaar.

Over de filmpjes hiervoor: dit is gewoon een achterbuurtfiguur. Gas geven als iemand 20 meter voor hem de weg oprijdt (bijvoorbeeld de rotonde). En bijna dat kind overhoop rijden. Dat kan ook anders. En dan nog eens even schelden.

Ik snap wel dat jullie vinden dat het gezond is om te schrikken, maar ik begrijp niet dat ik opmerkingen langs zie komen die dit Haagse Harry, voetbalhooligansgedrag, goedkeuren.

Doet me trouwens denken aan een situatie van een jaar geleden. Ik kreeg op een kruispunt ook geen voorrang van een auto waarbij ik mijn toeter ook gebruikte. Later kwam ik hem toevallig tegen bij de supermarkt waar meneer naar mij toe kwam en zijn excuses voor zijn actie maakte. Hij had de situatie verkeerd ingeschat. Tja dom van hem, maar we hebben er tenminste nog om kunnen lachen.

Soloman zei:
Joël D. zei:
Zevens zei:

Nee hoor, dat is de "normale" reactie. Ben ik meerdere malen tegengekomen. Blijven stoicijns voor zich uit kijken. Waarom ze dat doen, geen idee. Ik weet dat omdat ik wel eens mensen heb aangesproken daarna. En dan is het van "Ja, ja, ik weet het, sorry, sorry". Dan denk ik: kun je niet even een sorrygebaar geven? Dan is het klaar.

Inderdaad. Ik maak zelf ook wel eens fout(je), dan steek ik mijn hand op, en dan is het voor mij klaar.

Ik vind het ook altijd wel fijn, even een opgestoken handje. En of het dan een 'sorry' is bij een foutje of een 'dankjewel' wanneer je iemand om praktische reden voorrang verleent terwijl hij/zij dat niet heeft, da's om het even. Het is in ieder geval een teken dat de ander in de gaten heeft dat er iets gebeurt dat niet helemaal 'standaard' is, een stukje erkenning.

Pfff vanmorgen had ik er ook eentje, een oude Opel Combo van links gooide 'm er vlak voor m'n neus voor. Ik vraag me wel af of mijn seinen enig effect had: de achterruiten waren geblindeerd en de linker buitenspiegel afgebroken o_O Met alleen een rechter buitenspiegel kun je toch niet rijden?!

Terug
Bovenaan